😨وحشتناکترین لحظات زندگی کداماند؟😱
🔷انسان گاهی به دلیل قرار گرفتن در موقعیتهای نامأنوس و غافلگیرکننده، دچار وحشت میشود؛ ترس از تاریکی، ترس از تنهایی، ترس از شکست، ترس از سرنوشت نامعلوم و...
🔹اگر کسی از ورای حیات انسان، به سیر کلی آن، نگاهی بیاندازد، میتواند به حساسترین و نامأنوسترین این موقعیتها پی برده، دیگران را نیز از آن آگاه سازد تا خود را برای این موقعیتها آماده سازند.
🔶امام هشتم (علیه السلام) که بر فراز ایستاده، ما را از این مهم آگاه ساخته است...
🌿قَالَ يَاسِرٌ الْخَادِمُ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع يَقُولُ:
🍃«إِنَّ أَوْحَشَ مَا يَكُونُ هَذَا الْخَلْقُ فِي ثَلَاثَةِ مَوَاطِنَ يَوْمَ يُولَدُ وَ يَخْرُجُ مِنْ بَطْنِ أُمِّهِ فَيَرَى الدُّنْيَا وَ يَوْمَ يَمُوتُ فَيُعَايِنُ الْآخِرَةَ وَ أَهْلَهَا وَ يَوْمَ يُبْعَثُ فَيَرَى أَحْكَاماً لَمْ يَرَهَا فِي دَارِ الدُّنْيَا وَ قَدْ سَلَّمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى يَحْيَى ع فِي هَذِهِ الثَّلَاثَةِ الْمَوَاطِنِ وَ آمَنَ رَوْعَتَهُ فَقَالَ «وَ سَلامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَ يَوْمَ يَمُوتُ وَ يَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا» وَ قَدْ سَلَّمَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ عَلَى نَفْسِهِ فِي هَذِهِ الثَّلَاثَةِ الْمَوَاطِنِ فَقَالَ «وَ السَّلامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدْتُ وَ يَوْمَ أَمُوتُ وَ يَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا».»
📚 عیون أخبار الرضا، ج۱، ص۲۵۷
🌿یاسر، خادم امام رضا (علیه السلام) نقل کرده است: از امام ابوالحسن الرضا (علیه السلام) شنیدم که فرمودند:
🍃«وحشتناکترین (نامأنوسترین) موقعیتهایی که انسان در آنها واقع میشود، سه موقعیت است؛
◀️روزی که متولد میشود و از شکم مادرش خارج میشود و دنیا را میبیند،
◀️روزی که میمیرد و آخرت و اهل آخرت را به چشم میبیند،
◀️و روزی که حُکمهایی1⃣ میبیند که در دنیا ندیده است،
⏪و خداوند (عزّ و جلّ) در این سه موقعیت بر یحیی (بن زکریا علیه السلام) «سلام»2⃣ نموده است و ترس او را تسکین داده است؛ «سلام بر او، در روزی که متولد شد و روزی که میمیرد و روزی که برانگیخته میشود»3⃣ و عیسی بن مریم (علیه السلام) نیز در همین سه موقعیت بر خود سلام نموده است؛ «و سلام بر من، در روزی که متولد شدم و روزی که میمیرم و روزی که در حالی که زنده شدهام، برانگیخته میشوم»4⃣»
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1⃣ مقصود، حکم کردن و قضاوت خداوند، در مورد بندگان، در روز قیامت است.
2⃣ معنای «سلام»، صحت، عافیت و در امان بودن از هلاکت است.
3⃣ سوره مریم، آیه۱۵
4⃣ سوره مریم، آیه۳۳
#امام_رضا_علیه_السلام
#وحشت #ترس #تولد #مرگ #قیامت #سلام #حضرت_یحیی #حضرت_عیسی
http://eitaa.com/joinchat/2075852811C7b8dd03bc4
⚫️دولت تسامح⚫️
دولت روحانی هر واقعه بینالمللی را توجیه میکند و از موضع ذلیلانه و غرب پسندانه تحلیل میکند:
⏪توهینهای سریالی اروپاییها
⏪توهینهای سریالی سعودیها
⏪توهینهای شیطان بزرگ
⏪حضور جاسوسان غرب در درون دولت
🔴بعلاوه دولت روحانی به شدت در مسیر رضایت نظام سلطه قدم بر میدارد:
⬅️سند ضد فرهنگی ۲۰۳۰
⬅️سند ضد دینی FATF
و....
🔴چرایی ذلت پذیری و مسامحهگری دولت روحانی در مواجهه با مسائل و رخدادهای بینالمللی صرفنظر از وجود تفکر لیبرالیستی و غربگدایانه و غربگرایانه به نیاز حیاتی و مبرم دولت به حفظ لاشه متعفن و نوزاد سقط جنین شده برجام بر میگردد.
دولت روحانی ۵ سال است که مردم ایران را میهمان سفرهای کرده که علاوه بر تلف کردن وقت و خیالپردازیهای دونکیشوتوار فقط بر سر این سفره ذلت و حقارت سرو میشود و بس.
http://eitaa.com/joinchat/2075852811C7b8dd03bc4
🔥 #حوادث_آخر_الزمان 🔥
✅آیا فقط انسانها منتظر ظهور امام زمان هستند⁉️
❌نکته ای بسیار مهم
💠توجه به این نكته نیز لازم است كه تنها انسان ها نیستند كه منتظر ظهور و قیام حضرت مهدی علیه السلام هستند؛ بلكه تمامی موجودات و نظام هستی در انتظار برپایی حاكمیت عدل و قسط به سر می برند؛ زیرا تنها در آن جامعه نظام آفرینش دقیقاً طبق خواست الهی و به دور از هر گونه ظلم و تعدی، اداره خواهد شد. گروهی از این منتظران فرشتگانی اند كه برای یاری امام حسین علیه السلام در روز عاشورا به زمین آمدند
♻️ و خداوند به آنان امر فرمود تا هنگام قیام حضرت مهدی علیه السلام بمانند و آن حضرت را یاری كنند.
🔸امام صادق(ع) فرموده اند:
💠"«و آنان نزد قبر او پریشان و گردآلود تا روز رستاخیز گریانند و ایشان در انتظار خروج قائم به سر می برند».
👈🏻"در برخی روایات نیز گفته شده است: ساكنان زمین و آسمان از قیام و حكومت آن حضرت راضی می شوند و این رضایت بیانگر انتظار ایشان از برپایی آن حكومت است...
📚الغیبة/ص309
http://eitaa.com/joinchat/2075852811C7b8dd03bc4
••دو جور ميشود تبليغ تشيع كرد
🔻حضرت امير (ع) ميفرمايند كار جورى شده كه اگر من سكوت كنم در باره غصب خلافت و جنگ نكنم، ميگويند ترسيد. اگر مبارزه كنم ميگويند براى دنيا و رياست طلبى است. چه كار كنم من با شما؟ اگر سكوت كنم ميگوييد ترسيد و اگر فرياد بزنم ميگوييد جنگ قدرت است. لذا نه سكوت كرد ونه جنگيد، هم اعتراض و افشا كرد و حرفش را رساند و هم جنگ نكرد. حمايت انتقادى كرد از حكومت.
🔻خود حضرت امير ميگويد براى وحدت اين كار را كردم. غدير خودش بهترين درس وحدت است. چون با وجود اينكه اينهمه این حق صريح و شفاف بوده ، حضرت امير براى وحدت امّت سكوت كرده اند و از حقشان گذشته اند. فداكارى براى وحدت بالاتر از اين؟ غدير اتفاقاً برعكس آنچه ديگران فكر ميكنند، درس وحدت است.
🔻به برخى رفقا در قم كه خيلى حساس بودند و ميگفتند ما بايد علناً و به هر نحو ممكن اين مسائل اختلافى را بيان كنيم و اگر جنگ داخلى هم بين مسلمين راه افتاد ايرادى ندارد، گفتم شما كاسه داغتر از آش هستيد، خود على كه صاحب حق است،خودش ميگويد بخاطراينكه جنگ داخلى راه نيافتد تحمّل كردم، البته سكوت نكردند و حرفهايشان را زدند اما تحمّل كردند. شما بعد ١٤٠٠ سال ميگوييد هرچيز را با هر زبانى بگوييم و به هر قيمتى هم كه ميخواهد تمام شود؟! بعد اعلاميه دادند عليه من و آنجا گفتند كه اين كلمات شيطان از دهانش خارج شد!! و ميگفتند كه ما على نيستيم، ما شيعه على هستيم.
🔸عجب!يعنى شيعه على برخلاف على بايد كار كند تا شيعه على شود؟!؟🔸
🔻البته شيعه بايد حرفهايش را بزند، مؤدب و منطقى،بدون تفسيق و تكفير و فحش و اهانت. از حرفها اگر كوتاه بياييم،ديگر تشيّعى نيست، اما اينكه كجا ، چه بگوييم هم خيلى مهم است.
🔴دو جور ميشود تبليغ تشيع كرد، يك جور كه راه بيافتيم مثل بعضى اينطرف و آنطرف و ثابت كنيم كه فلانى ولد الزّنا بوده و اثبات كنيم زنا زادگى فلانى و حرام زادگى بهمانى و اهانت و سبّ و فحاشى و عصبانى كردن فرق اسلامى كه نتيجه اش جز جنگ مسلمين با هم و جز ريخته شدن خون شيعه كه همه جاى دنيا در اقلّيت است ،هيچ چيز ديگرى نيست.
🔴يك نحوه تبليغ تشيّع هم كارى است كه امام كرد، كارى است كه سيد حسن نصرالله در لبنان كرد. يك كلمه از شيعه و سنّى و اين بحث هاى كلامى نكردند اما چهره اى از شيعه نشان دادند كه تمام جوانان مسلمان غير شيعه و حتى غير مسلمان، توجه و علاقه و احترامشان به شيعه جلب شد.
بخشی از سخنرانی استاد رحیم پور با عنوان "ولايت، مشروعيت و حاكميت"
http://eitaa.com/joinchat/2075852811C7b8dd03bc4
✨
✨
🔰تفاوت « #بصیرت » و « #فرقان » که به هر دوی آنها در #قرآن اشاره شده چیست؟
✅پرسش
تفاوت بصیرت و فرقان - بویژه از منظر قرآن - چیست؟
💢پاسخ اجمالی
💠فرقان
🔷واژه «فرقان» از ریشه «فرق» به معنای جدایی است؛ به همین جهت به گروهی از مردم که به گونهای از دیگران جدا هستند، مثلاً مذهب یا آداب و رسوم ویژهای دارند، «فرقه» گفته میشود؛ چنانکه گروهی از ملائکه که به دستور خداوند اشیاء را از هم جدا میکنند، نیز «فارقات» نامیده میشوند. [1]
🔷لغتشناسان بر این باورند که واژه «فرقان» هر چند از نظر ریشه لغوی با «فرق» اشتراک دارد، ولی معنای آن بلیغتر است؛ و آن اینکه «فرقان»، به معنای جدا کننده حق از باطل است؛ بههمین جهت به کلام خداوند متعال - اعم از «قرآن کریم»، «تورات» و «انجیل»- که جدا کننده حق و باطل از نظر اعتقاد، اخلاق و رفتار است، «فرقان» گفته میشود.[2]همانگونه که به نورانیت قلب و قدرت شناخت حق از باطل هم «فرقان» گفته شده است؛[3] علاوه بر این یکی از نامهای روز قیامت نیز فرقان است؛[4] زیرا در آن روز حق از باطل شناخته و تمییز داده
میشود.
💠بصیرت
🔷بصیرت از ریشه بصر [به معنای چشم] گرفته شده است؛ به نیروی بینایی، نیروی ادراک قلبی و نیز به علم و آگاهی «بصیرت» گفته میشود.[5]
به نظر میرسد بیشترین کاربرد بصیرت همان دوم، یعنی نیروی ادراک قلبی است.
❌تفاوت و اشتراک
🔷با توجه به مطالب گفته شده، «فرقان» و «بصیرت» هر چند از نظر معنا مقداری اختلاف دارند، ولی در برخی از مصادیق و کاربردها یکسان هستند؛ بنابراین از نظر منطقی میتوان گفت رابطهی بین این دو رابطه عام و خاص من وجه است؛ یعنی در مواردی میتوان هر دو واژه را به کار برد. مثلاً میتوان گفت فلانی دارای بصیرت و فرقان است؛ در مواردی نیز یکی از دو واژه بالا را میتوان بدون توجیه و تفسیر مورد استفاده قرار داد، اما کاربرد واژه دیگر نیاز به توجیه و تفسیر دارد. به عنوان نمونه به قرآن میتوان «فرقان» گفت، ولی به کار بردن «بصیرت» برای قرآن نیاز به توجیه دارد؛ مثلاً باید گفت قرآن بصیرت دهنده است.
💎پی نوشت:
[1]. مرسلات، 4.
[2]. «وَ إِذْ آتَیْنٰا مُوسَى الْکِتٰابَ وَ الْفُرْقٰانَ». بقره، 53. «وَ لَقَدْ آتَیْنٰا مُوسىٰ وَ هٰارُونَ الْفُرْقٰانَ». انبیاء، 48. «تَبٰارَکَ الَّذِی نَزَّلَ الْفُرْقٰانَ». فرقان، 1. «شَهْرُ رَمَضٰانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنّٰاسِ وَ بَیِّنٰاتٍ مِنَ الْهُدىٰ وَ الْفُرْقٰانِ» بقره، 185.
[3]. «یٰا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللّٰهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقٰاناً». أنفال، 29.
[4]. أنفال، 41. ر. ک: راغب اصفهانى، مفردات ألفاظ القرآن، ص 632 -634، لبنان، سوریه، دار العلم، الدار الشامیة، چاپ اول، 1412ق.
[5]. ابو الحسین، احمد بن فارس، معجم مقائیس اللغة، ج1، ص: 253، قم، دفتر تبلیغات اسلامى، چاپ اول، 1404ق؛ مفردات ألفاظ القرآن، ص 127.
☆منبع مطلب: سایت اسلام کوئست
#مجازات_جاودانی_خلود
#پرسش
خالدون در آیات قرآن معنی #جاودانگی ابدی هست یا زماندار هست ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌خلود در اصل لغت به معنى بقاى طولانى و هم به معنى ابديت آمده است، ولى در بسيارى از آيات قرآن با قيودى ذكر شده است كه از آن به وضوح مفهوم #ابديت فهميده مى شود، مثلا در آيات 100 توبه 11 طلاق و 9 تغابن در مورد بهشتيان تعبير به خالِدِينَ فِيها أَبَداً مى كند، كه اين تعبير مفهومش ابديت بهشت براى اين گروه ها است، و در آيات ديگرى مانند 169 نساء و 23 جن در باره گروهى از دوزخيان همين تعبير خالِدِينَ فِيها أَبَداً ديده مى شود كه دليل بر جاودانگى عذاب آنها است.
🔸تعبيرات ديگرى مانند ماكثين فيها ابدا در آيه 3 كهف لا يَبْغُونَ عَنْها حِوَلًا (كهف- 108) و مانند اينها نشان مى دهد كه بطور قطع #گروهى از بهشتيان و دوزخيان جاودانه در نعمت يا در عذاب خواهند ماند.
🔹بعضى كه نتوانسته اند اشكالات خلود و جاودانگى مجازات را به نظر خود حل كنند ناچار دست به دامن معنى لغوى آن زده و آن را به معنى مدت طولانى گرفته اند، در حالى كه تعبيراتى نظير آيات فوق #تاب چنين تفسيرى را ندارد.
📚تفسیر نمونه ج 9 ص 238
❕شيخ مفيد در «اوائل المقالات» مى فرمايد ؛
«تمام علماى اماميّه اتفاق نظر دارند كه تهديد به خلود در آتش مخصوص كفّار است، و كسانى را كه داراى ايمان به خدا و اقرار به فرائض او دارند از اهل نماز، هرگاه مرتكب گناهى بشوند شامل نمى شود و تمام #طايفه «مرجئه» و محدّثان بر اين امر متفقند، در حالى معتزله اتفاق برخلاف اين قول كرده اند، و چنين مى پندارند كه تهديد به خلود در آتش همه كفّار و همه فاسقان را شامل مى شود»
📚اوائل المقالات ص 53
👌بنا براین آنچه مسلم است خلود کفار و افراد بی ایمان در دوزخ می باشد اما درباره معصیت کاران این معنا مسلم نیست مگر انکه #عصیان و گناه انچنان عظیم و گسترده باشد که انسان را به کفر و ترک ایمان بکشاند یا بی ایمان از دنیا برود
📚پیام قران ج 6 ص 371
🔸امام کاظم علیه السلام فرمود ؛
«تنها اهل کفر وجحود واهل ضلالت و شرک در #جهنم تا ابد باقی خواهند ماند»
📚التوحید صدوق ص407
❔مهمترين اشكالى كه در مسأله خلود مطرح مى شود و در حقيقت اشكال اصلى است مسأله عدم تناسب «گناه» و «#كيفر» است، گفته مى شود چگونه مى توان پذيرفت كه انسانى تمام عمر خود را كه حدّاكثر صد سال بوده است، كار بد كرده، و در كفر و گناه غوطه ور بوده، ولى در برابر يكصد سال گناه هزاران ميليون سال كيفر ببيند؟!.
👌البته اين مسأله در مورد نعمتهاى جاودان بهشتى مشكلى ايجاد نمى كند، چرا كه تفضّل و پاداش بيشتر از بخشنده مهربانى كه رحمتش عالم هستى را فرا گرفته جاى تعجّب نيست، ولى در مجازات و كيفر، #تناسب جرم و جنايت حتماً لازم است، و اگر اين تعادل به هم خورد، با عدل الهى سازگار نخواهد بود، خلاصه يكصد سال كفر و گناه در خورد يك صد سال مجازات است، نه بيشتر.
🔸پيچيدگى اين اشكال سبب شده كه گروههايى به فكر توجيه آيات خلود بيفتند و آن را به معناى مدت طولانى يا خلود نوعى و نه شخصى، يا پيدا شدن نوعى سازش با محيط، و امثال آن كه توجيه كنند، ولى اين #توجيهات بسيار ضعيف و غير قابل قبول است، و هرگز با آيات خلود سازگار نيست.
👌آنها كه اين ايراد را مطرح مى كنند از يك نكته اساسى غافلند و آن فرق ميان مجازاتهاى قراردادى و #مجازاتهاى تكوينى است كه نتيجه طبيعى اعمال و يا زندگى كردن در كنار خود اعمال است.
🔸توضيح اينكه ؛ گاهى قانونگذار قانونى وضع مى كند كه هركس مرتكب فلان خلاف شود بايد فلان مقدار جريمه مالى بدهد، تا فلان مدت در زندان بماند، مسلماً در چنين جايى بايد تناسب «جرم» و «جريمه» در نظر گرفته شود، هرگز براى يك كار كوچك مجازات اعدام يا حبس ابد نمى توان قرار داد، و به عكس براى كار مهمى همچون قتل نفس يك روز زندان بى معناست، حكمت و عدالت ايجاب مى کند كه اين دو با هم كاملًا #متناسب باشد.
👌ولى كيفرهايى كه در حقيقت اثر طبيعى عمل است و خاصيت تكوينى آن محسوب مى شود، و يا نتيجه حضور خود عمل در برابر انسان است اين گفتگوها را نمى پذيرد، خواه در مورد آثار #عمل در اين جهان باشد يا در جهان ديگر.
🔸ادامه 👇