🔹قَالَ علیه السلام لَا طَاعَةَ لِمَخلُوقٍ فِی مَعصِیَةِ الخَالِقِ
🔹آنجا که معصیت خدا باشد، پیروی از مخلوق روا نیست.) مانند وضو با آب غصبی و نماز در خانه غصبی. و نفی در چنین مواردی بر نفی جواز اطاعت حمل شده است، همانطوری که از امام، علی (علیه السلام) و از اهل بیت (علیه السلام) نقل کرده اند. اما به عقیده ی شافعی در چنین موردی طاعت صحیح است و نفی برای فضیلت آن است.
📙شرح#حکمت_165
حکمت های نهج البلاغه ( همراه با 25 ترجمه و شرح )/ ص169
13.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حجتالاسلام عالی
تذکر به بیحجابی در مجالس روضه...
🌴ماهیت ولایت🌴
🌿در جهان بینی توحیدی، مقام تشریع و قانون گذاری اصالتا از آن خدا است. «اِنِ الْحُكْمُ اِلاّ لِلّهِ» حكم و فرمان مخصوص خداوند است. و حق تعیین پیامبر نیز كه سفیر الهی است از آن حق تعالی است كه «اَللّهُ اَعْلَمُ حَیثُ یجْعَلُ رِسالَتَهُ» خدا داناتر است كه رسالت خویش را در كجا قرار دهد.
شیعه معتقد است كه جانشین پیامبر نیز باید از جانب خدا تعیین شود؛ زیرا آگاهی بر صفاتی همانند علم و عصمت كه از شرائط عمده جانشین پیامبر است، برای انسانهای عادی امكان پذیر نیست.
«إنَّما وَلِیُّکُمُ اللهُ و رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلوةَ وَ یُؤتُونَ الزَّکوةَ وَ هُم رَاکِعُونَ»؛ به درستی که سرپرست شما خدا و رسولش و مؤمنان هستند. همان کسانی که نماز بر پا می دارند و در حالی که در رکوعند زکات می دهند.
ماهیت ولایت
1. اساس اسلام: امام صادق ع: اسلام بر پنج پایه بنا شده است؛ ولایت، نماز، زکات، روزه ماه رمضان و حج.
2. نگاهبان واجبات دین: امام علی ع: حدود واجباتی خداوند به بندگانش واجب کرده، پنج چیز از بزرگترین فرایض است؛ نماز، زکات، حج، روزه و ولایت که نگاهدارنده این چهار فریضه است.
📚 منبع: انعام/ 57. انعام / 124
مائده/55 نساء/ 59
🇮🇷
🔥تیز کنندگان خنجر شمر
♨وقتی به تاریخ مراجعه میکنید، میبینید که خنجر شمر را صلحطلبها تیز کردند. در صفین هنگامی که حضرت امیر علیه السلام در اوج اقتدار بودند، اینها گفتند باید صلح کنیم. موقعی که ماجرا رسید به دوران امام حسن علیه السلام و سران سپاهشان یک به یک به دشمن پیوستند، امام مظلوم ما را در میدان تنها رها کردند و دم از صلح زدند.
👈 اما وقتی به عاشورا رسید، دیگر صحبت از صلح نکردند. وقتی به عاشورا رسید، دیگر دم از صلح نزدند، گفتند صلح معنی ندارد، یا بپذیر و بیعت کن، یا تو را میکشیم. اینها دقیقا همان افراد بودند، همان اشعثها بودند که صلح را به امام علی علیه السلام تحمیل کردند. حال وقتی شما میخواهید به تاریخ اسلام استناد کنید، به کدام یک استناد میکنید؟ لذا چون روی این موارد حساسیت هست، مطالعه درباره اینها ضرورت دارد.
♨درگیری ما با نظام سلطه، یک درگیری ماهیتی است. یعنی ما ماهیتا با هم درگیر هستیم. پایانی برای آن متصور نیست مگر اینکه یکی از طرفین درگیر، تغییر ماهیت دهند؛ یا ما دست از اسلام ناب در حاکمیت برداریم یا نظام سلطه دست از خوی استکباریاش بکشد و به قول حضرت امام(ره) از خر شیطان پیاده شود.
♻خدای متعال آیه ۱۶ سوره مبارکه حشر می فرمایند «کمثل الشیطان اذ قال للانسان اکفر فلما کفر قال انی بریء منک انی اخاف الله رب العالمین». یکی از کارهای شیطان همین است. به انسان میگوید کفر بورز، وقتی کفر ورزید، میگوید من از تو بیزارم و از خداوند، پروردگار جهانیان میترسم.
#پنجره_ای_رو_به_بیداری
8.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 از چه زمانی خداوند به حضرت علی علیه السلام لقب امیرالمؤمنین (فرمانده تمام اهل ایمان) را داده است؟
اگر مردم میدانستند منکر فضائل او نمیشدند!
🔘 حجت الاسلام و المسلمین #میرشفیعی
@Karbala_Moalla60کربلای معلی_۲۰۲۳_۰۷_۲۷_۱۰_۰۴_۲۶_۹۵۱.mp3
زمان:
حجم:
4.53M
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄
رمق نداره پاهام...
میخوام که باهات بیام
از دار دنیا فقط ؛
تو مونده بودی برام 💔😭
🎤 سید مجید بنی فاطمه
🇮🇷درسی از مکتب انقلاب اسلامی🇮🇷
💠🔷💠🔷💠🔷💠
ما این انقلابی که کردیم و ملت ما کرد، این را به حسب آن طوری که از اول ندای او بلند شد و الآن هم این ندا بلند است، این #انقلاب برای #اسلام بوده است نه برای #کشور، نه برای #ملت، نه برای به دست آوردن یک #حکومت؛ برای این که #اسلام را از شر #ابر_قدرتها و جنایتکارهای خارجی و از شرسلیقه های کج داخلی و داخل اسلامی نجات بدهد.
<صحیفه امام، جلد 20، صفحه 203>
14.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️تقدیم به غدیری ها، دوستداران و مُحبّین امام علی علیه السلام...
🎙حجت الاسلام والمسلمین استاد #رفیعی
#غدیر
#عید_غدیر
#من_غدیری_ام
12.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
استاد شجاعی
※ خیلیها میان برا امام حسین علیهالسلام سینه میزنند،
اما امام یه عدهای رو برمیداره برای یه کار مهمتر!
💫اميرمؤمنان(ع) مىفرمايد:
✨«در حكومت مهدى(عج)...
#عمرها #طولانى مىشود».
📚عقد الدرر، ص159؛ القول المختصر، ص20.
💫امام محمدباقر علیهالسلام فرمود:
«هر کس قائم را درک کند، اگر به بیمارى دچار باشد، #شفا یابد و چنانچه دچار ناتوانى باشد، #توانگر و #نیرومند گردد».
📚(بحارالانوار، 52/335، ح68)
💫 امام حسين(ع) درباره حكومت مهدى(عج) میفرمايد: «هيچ نابينا، زمين گير و دردمندى بر روى زمين نمیماند، مگر آن كه خداوند درد او را برطرف میسازد»
📚خرائج، ج2، ص489؛ بحارالانوار، ج53، ص62.
💫اميرمؤمنان(ع) میفرمايد:
✨«... آنگاه قائم ما كه پنهان و مخفى است، ظاهر میشود در حالى كه جبرئيل پيشاپيش او و كتاب خدا در پيش روى اوست. آن حضرت بيماران پيسى و خوره را شفا میبخشد».
📚دوحه الانوار، ص133؛ الشيعة و الرجعه، ج1، ص171
✅از اين روايت استفاده میشود كه حضرت مهدى(عج) خود در درمان بيماریهاى غيرقابل درمان، نقش اساسى دارد. امام صادق(ع) میفرمايد: «هنگامى كه حضرت قائم قيام كند، خداوند بيمارىها را از مؤمنان دور میسازد و تندرستى را به آنان باز میگرداند».
📚نعمانى، غيبة، ص317؛ بحارالانوار، ج52، ص364؛ اثبات الهداة، ج3، ص493.
💫امام باقر(ع) در اين باره میفرمايد: «هر كس قائم اهل بيت مرا درك كرد، اگر به بيمارى دچار باشد، شفا میيابد و چنانكه دچار ناتوانى باشد، توانا و نيرومند میگردد».
📚نعمانى، غيبة، ص317؛ صدوق، خصال، ج2، ص541؛ روضة الواعظين، ج2، ص295؛ صراط المستقيم، ج2، ص261؛ بحارالانوار، ج52، ص335؛ به نقل از: خرائج.
✅در كتاب خصال شيخ صدوق صفحه 507 آمده است:
✨«روزگار حضرت مهدى(عج) بيمارى برطرف میشود و آنان (مؤمنان) مانند پارههاى آهن میگردند»
#شفاعت
💢 امام حسین(ع) شفیع کسانی نیست که مکتب او را وسیله گمراهی کرده اند
#شهید_مطهری
علت اینکه در #روایات داریم که امام حسین(ع) از خلق کثیری شفاعت می کند این است که در این جهان، مکتب امام حسین(ع) بیش از هر مکتبی موجب احیاء دین و هدایت مردم شده است.
🔹شفاعت امام حسین(ع) به این صورت نیست که برخلاف رضای خدا و اراده او چیزی را از خدا بخواهد. امام حسین(ع) شفیع کسانی است که از مکتب او #هدایت یافته اند، او شفیع کسانی نیست که مکتبش را وسیله گمراهی ساخته اند.
از این نکته نباید #غفلت ورزید که همان طوری که از قرآن کریم گروهی هدایت یافته اند و گروهی گمراه شده اند، از #مکتب امام حسین(ع) نیز گروهی هدایت شده و گروهی گمراه گشته اند و این مربوط به خود مردم است.
خدا درباره مثل های قرآن می فرماید: «یضلّ به کثیرا و یهدی به کثیرا و ما یضلّ به الّا الفاسقین؛ به سبب قرآن، گروهی را گمراه می سازد و گروهی را #هدایت می کند، و جز بدکاران را گمراه نمی سازد».
📚 استاد مطهری٬ عدل الهی٬ ص۲۲۹
آقا بیاید یکم متفاوت به امامحسین و عاشورا نگاه کنیم
تو گودال قتلگاه وقتی شمر میخواست کار رو تموم کنه حضرت به شمر گفت: منو میشناسی؟ گفت بله پسر فاطمه و علی هستی، گفت چرا پس میخوای منو بکشی؟ تو منو نکش تا بتونم شفاعتت بکنم. شمر گفت جایزه یزید از شفاعت تو برام بهتره.
سپس حضرت فرمود اگر راه دیگری جز کشتن من نداری پس مقداری آب بهمن بده....
چندنکته:
🔻حضرت در آخرین لحظات عمرش فکر نجات شمره، شمری که خیلی از یاران حضرت رو کشته، هر جنایتی تونسته کرده ولی بازم بهش میگه تو منو نکش، چون من قاتلمو نمیتونم شفاعت کنم. اصلا شما از بعد روانشناسی بخوای نگاه کنی، حیرتانگیزه. مگه میشه یک آدم یکذره کینه و نفرت تو وجودش نداشته باشه، انقدر فکر خیر و صلاح دیگران باشه.
🔻بازم حضرت بیخیال نمیشن، میفرمایند که حالا که میخوای بکشی مقداری آب بده، خب معلومه حضرت محال بود اون آب رو بخوره، چون یاران غیرمعصومش لب به آب نزدن و تشنه شهید شدند، حضرت هم چه آب میخورد و چه نمیخورد شهید میشد، پس چه بهتر که در بهترین و معنویترین حالت شهید بشه.
🔻پس چرا حضرت طلب آب کرد؟
عالم بزرگواری فرمودند که حضرت دنبال بهونهای بود که بتونه قاتلش رو فردای قیامت شفاعت کنه. تا آخرین لحظه فکر نجات دیگرانه.
تمام خطبههایی که تو روز عاشورا میخونن برای همینه، که صداش به گوش مردم برسه شاید دلشون لرزید و به حضرت ملحق بشن ونجات پیدا کنن. وگرنه حضرت که نیازی به یارویاور نداشته. شب عاشورا به همه یارانش فرمود عاقبت هممون شهادته، هرکی میخواد بلند شه بره
ولی ما تو این قضایا برای مظلومیت حضرت گریه میکنیم، مداح این طلب کردن آب رو با آب دادن گوسفند قبل از قربانی کردن مقایسه میکنه و همه گریه میکنن. اشکالی نداره گریه کنیم خیلی هم خوبه ولی تو گریه متوقف نشیم
⬅️ آقااا ماها همچین انسانهای بینظیری رو از دست دادیم، اگر بر کشته شدنهاشون گریه میکنیم برای از دست دادنشون و فراق اونها باید خون گریه کنیم. این مصیبت خیلی بزرگتره
⭕️ استادمحمدشجاعی در کتاب عزادار حقیقی میگن دو مصیبت داریم:
🔸مصیبت عظیم (مصیبت بزرگ):
همان مصیبتها، جنایات و ظلمهایی که در به شهادت رساندن خاندان اهل بیت برآنان وارد شده است
🔸مصیبت اَعظم (مصیبت بزرگتر):
همان مصیبتی که به جامعه انسانی در طول تاریخ به علت محرومیت از حقیقت دین و ائمه معصومین، وارد گردیده است. این مصیبت به علت کنار گذاشته شدن معصومین از مقام و مرتبهای است که خداوند برای آنان در رهبری و هدایت جامعه انسانی در نظر گرفته است.
این مصیبت بزرگتر از مصیبت اول است.