🍀امام علی عليه السلام:
☘️مِن كتابٍ لَهُ إلَى الحارِثِ الهَمْدانيِّ ـ
و لا تُحَدِّثِ النّاسَ بكُلِّ ما سَمِعتَ بهِ ، فكَفى بذلكَ كَذِبا.
🌱امام على عليه السلام ـ در نامه خود به حارث هَمْدانى ـ نوشت
هر چه مىشنوى براى مردم بازگو مكن؛ زيرا همين براى دروغگويى كافى است.
📚نهج البلاغة: الكتاب 69.
✅️ پی نوشت: امروز ارسال مطالب و پستهای گوناگون هم همین حکم را دارد، هر پُستی که به دست ما می رسد نباید بلافاصله و بدون تامل برای دیگران ارسال کنیم.
#روشنفکران_بخوانند
💢چقدر [غربی ها] ما را #تحقیر کرده اند...!
«...مگر ما را، ما دنیای سومی ها، ما شرقی ها، ما مسلمان ها را چه کار کردند ؟
اول مذهبمان، زبانمان، ادبیاتمان، فکرمان، گذشته مان، تاریخمان و اصلاً نژادمان را و همه چیزمان را چنان تحقیر کردند، و ما را به قدری آدم های «دست دوم» حساب کردند، که ما نشستیم خودمان، خودمان را مسخره کردیم !
و در عوض، خودشان را آنقدر برتر و بالاتر و عزیزتر نشان دادند، به ما باوراندند، که ما تمام تلاش و دعوت و آرزو و مبارزه مان برای «نوکری فرنگ» شد، تا اینکه ادای آنها را در بیاوریم، شبیه به آنها حرکت کنیم، حرف بزنیم، راه برویم...!»
📚 کتاب #چه_باید_کرد ، بخش #خودآگاهی_و_استحمار ، ص ۲۰۶
🔴⚡️ مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار پیشکسوتان و فعّالان دفاع مقدّس و مقاومت ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
💠درباره واقعه دفاع مقدس
🔖اهمیت شناخت دفاع مقدس
✔️واقعه دفاع مقدّس یک برهه برجسته و مهمّی از تاریخ کشور ما است.
◀️این مقطع را باید درست بشناسیم و آن را به اذهان نسلهای بعدی معرّفی کنیم.
♦️ در این شناخت درسهای بزرگی وجود خواهد داشت و کارهای بزرگی پیش خواهد رفت.
🔖زوایا و دیدگاههای مختلف در شناخت عظمت دفاع مقدّس
🔍عظمت این حادثه را از چند زاویه میشود مشاهده کرد:
1️⃣ از چه چیزی دفاع میشد؟
♦️انقلاب اسلامی
♦️جمهوری اسلامی
♦️تمامیت ارضی کشور
👈طرف مقابل به این سه چیز حمله کرده بود. البتّه هدف جبههی اساسی و مهمّ دشمن انقلاب بود.
2️⃣دفاع در مقابل چه کسی انجام میگرفت؟
⭕️همه قدرتهای مطرح آن روز دنیا شدند و در حمله به جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی، سهیم شدند.
📍گفته میشد مشوّق اصلی حمله به ایران هم آمریکاییها هستند
📌آمریکاییها:
❌جایگاه و آرایش نیروهای ما را نقشهبرداری میکردند به طور مداوم در اختیار آنها میگذاشتند.
🔺شیوههای راهکنشی را، یعنی تاکتیکی را، در اختیار صدّام قرار میدادند.
📌اروپاییها:
❌ فرانسویها پیشرفتهترین تجهیزات هوایی را در اختیار عراق قرار دادند.
❌آلمانیها امکانات تهیّه تسلیحات شیمیایی را در اختیار صدّام قرار دادند و کمک کردند.
🔻بلوک شرق، شوروی سابق و کشورهایی که در اروپای شرقی بودند:
❌از امکانات زمینی و هوایی، هرچه میخواستند در اختیار او گذاشتند.
❌کشورهای عربی پول بیحساب در اختیارش گذاشتند. هم پول دادند، هم مسیر رفتوآمد.
👈همه کمک کردند. مهاجم اینها بودند؛ ما چه؟
◀️ما کمککنندهای نداشتیم؛ حتّی امکانات و تسلیحاتی که حاضر بودیم پول بدهیم بخریم، فراهم نمیشد مگر بندرت.
❇️در یک چنین رویاروییای ملّت ایران توانست روی سکّوی پیروزی بِایستد و با شکوه خودش را به دنیا نشان بدهد.
3️⃣دفاعکنندگان چه کسانی بودند؟
🔍ظاهر دفاعکنندهها، ظاهر ارتش و ظاهر سپاه، یا به شکل همین تنظیمات متعارف دنیا بود امّا باطنش اصلاً شباهت به لشکرکشیهای دنیا نداشت.
🌟فرمانده این مجموعه ــ امام بزرگوار ــ یک مرد الهی بود؛
✨یک عنصر الهیِ بینظیر؛
✨در کنار دانش و فکر و تجربه دارای آن روح زلال و صفای معنوی بود؛
🔺لذا نفَسش تأثیر داشت.
🌟صبغه دینی دفاع مقدّس
🔻وقتی صبغه دینی هست، نتیجه این میشود که:
✨این جوان با شوق شهادت حرکت میکند برای اینکه برود جبهه.
✨خانوادهها، پدرها، مادرها، همسرها راضی میشدند به اینکه این جوان برود جبهه، برای خدا.
✨خطوط مقدّم جبههی ما، محراب عبادت بود.
🌟حضور عمومی ملت
♦️جبهه جنگ فقط منطقهی زدوخورد نبود، پشت جبهه هم جبهه جنگ بود.
🔻در دنیا پادگانها محلّ تأمین نیرویند؛
👌اینجا پادگانها هم بودند:
📍مسجدها
📍هیئتها
📍دانشگاه
📍حوزه
📍مدارس و دبیرستانها هم بود.
👌در بخشهای گوناگون پشتیبانی، خانوادهها، زنان خانهدار و دیگران هم بودند.
⬅️نمیگویم همه آحاد ملّت بودند امّا در سطح عموم مردم و لایههای گوناگون اجتماعی این حرکت حضور داشت.
❇️در این بخش، بخصوص در این بخش سوّم دهها کار تبیینی و هنری میشود انجام داد
4️⃣آثار و دستاوردهای این دفاع چه بود؟
🔹حفظ تمامیّت ارضی
🔸کشف عظمت تواناییهای ملّت
🔹ایمنسازی کشور از تهاجمهای نظامیِ محتمل
🔸شناخت ظرفیّتهای انسانی ملّت ایران
🔹گسترش مرزهای فکری و معرفتی انقلاب اسلامی
🔸گسترش فرهنگ مقاومت و اتّکاء به نفس
🔹رشد و استحکام فکر مقاومت در داخل کشور
💠درباره نیروهای مسلّح
❇️نیروهای مسلّح جزو نوامیس حتمی هر جامعهای هستند؛ وجودشان جزو آن عناصر اصلی است که بدون آن، یک جامعه سرپا نمیماند.
♦️باید به نیروهای مسلّح از جهات مختلف رسیدگی کرد، حضورشان را مغتنم دانست، تلاششان را ارج نهاد؛
👈چه آن کسانی که این ایمنی را در مرزها به وجود میآورند، چه آنهایی که در داخل به وجود میآورند.
🔖نکتهای خطاب به خود نیروهای مسلّح
🔺منطق قدرت در اسلام، استعلاء نیست؛
👈یعنی هرچه قدرت شما بیشتر بشود:
◀️باید تواضعتان بیشتر باشد،
◀️انعطافتان بیشتر باشد،
◀️توجّهتان به خدا بیشتر باشد.
❇️اقتدار با زبان خوش منافاتی و رفتار مهربانانه هیچ منافاتی ندارد.
✨با زبان نرم گاهی بیشتر و بهتر میشود خیلی از موفّقیّتها را به دست آورد.
⚡️ نیروهای مسلّح کار خودشان را قدر بدانند، ارج بنهند، اهمّیّت بدهند، افتخار کنند به کاری که انجام میدهند؛ مردم هم بایستی قدر اینها را بدانند.
☑️نیّتها را خدایی کنیم.
👈همین که شما:
🔹به مردم رحم میکنید
🔸به کشور میخواهید خدمت کنید
🔹میخواهید یک کار هنری خلق کنید که چهار نفر را هدایت کند
🔺 این نیّت خدایی است. با نیّت خدایی که وارد بشویم، خدای متعال هم کمک خواهد کرد.
🇮🇷 #هفته_دفاع_مقدس
🍀پیامبر صلى الله علیه و آله:
☘️مَن عَرَضَ لأِخیهِ المُسلِمِ (المُتَکَلِّمِ) فی حَدیثِهِ فکأنَّما خَدَشَ وَجهَهُ
🌱هر که در میان سخن برادر مسلمانش بدود، مانند این است که چهره او را خراشیده باشد.
📚میزان الحکمه، ج هفتم، محمّد محمّدی ری شهری، ص ۴۰۴
#آداب_معاشرت
🍀پاداش اطعام
☘️سدیر یکی از ارادتمندان امام باقر علیهالسلام بود میگوید:
🌱امام باقر علیهالسلام به من فرمود:
ای سدیر! آیا هر روز یک برده آزاد میکنی؟
گفتم: نه.
- در هر ماه چطور؟
- خیر.
- آیا در هر سال یک برده آزاد میکنی؟
- نه.
فرمود: سبحان الله! آیا دست یکی از شیعیان ما را نمیگیری تابه خانهات ببری و به او غذا بدهی تا سیر گردد، سوگند به خدا اگر این کار را انجام دهی، برای تو بهتر از آزاد کردن بردهای است که از فرزندان اسماعیل پیامبر باشد.
📚بحار الأنوار: ج٧۴، ص٣٠٢
#داستان
امام على(ع)
🔶هیچ کار زشتى، رسواییاش بیش از #نادانى نیست.
👈چقدر زشت است براى انسانِ #خوش_چهره که نادان باشد مانند خانه زیبایى که ساکنانش پلید باشند و یا باغى که جغد، آنرا آباد کند. یا گله شترانى که #گرگى از آن پاسدارى کند.
📙عیون الحکم و المواعظ، ص 534
🔷امام علی علیه السلام فرمود:
🔶 خداوند برای ما، #شیعیان و پیروانی برگزیده است که ما را #یاری می کنند، با خوشحالی ما #خوشحال می شوند و در #اندوه و غم ما، #محزون می گردند.
📙غرر الحکم، ج 1ص۲۳۵