eitaa logo
دانشگاه‌مدافعان‌حریم‌ولایت
473 دنبال‌کننده
12.8هزار عکس
4هزار ویدیو
91 فایل
برای سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف #صلوات ألّلهُمَّ‌صَلِّ‌عَلى‌مُحَمَّدٍوآلِ‌مُحَمَّدٍوَعَجِّلْ‌فَرَجَهُم‌
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اول ماه ربیع الاول است عشق امشب باز مهمان دل است ماه میلاد پیمبر می رسد مژده ده بر هر دلی که غافل است حلول ماه ربیع الاول مبارک🌹
هدایت شده از Mohamad ialili
13.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ سخنان جانسوز همسر شهید سرافراز در مراسم تشییع و خاکسپاری مدافعان حریم ولایت👇 http://eitaa.com/joinchat/2075852811C7b8dd03bc4
امشب به عشاق حسین،زهرا دهد مزد عزا🌟 یک عده رادرمان دهد،یک عده بخشش در جزا🌟 یک عده رامشهد برد،یک عده را دیدارحج🌟 باشدکه مزد ماشود،تعجیل در امر فرج🌸 ✨🌹حلول ماه ربیع الاول مبارک🌹✨
‌‌💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌸 🎗 ۱ ربیع الأوّل ▪️هجوم به خانه ی وحی 🍁در این روز اوّلین هجوم به خانه ی امیر المؤمنین علیه السلام صورت گرفت. 🔹هنگامی که امیر المؤمنین علیه السلام، متوجّه غسل و کفن و دفن پیامبر صلّی الله علیه و آله شد و غاصبین خلافت در سقیفه بودند، در شب اوّل ربیع بدن مبارک آن حضرت را دفن فرمود و طبق وصیّت پیامبر صلّی الله علیه و آله متوجّه جمع آوری قرآن شد. آن حضرت فرموده بودند : 💢«علی جان، تا سه روز از خانه خارج مشو و قرآن را جمع آوری کن ...». 🔺در این ایّام، سه بار به منزل آن حضرت هجوم آورده اند : بار اوّل در روز اوّل ربیع بود که برای بیعت آمدند و آن حضرت فرمود که قسم یاد کرده ام تا جمع قرآن تمام نشود از خانه بیرون نیایم و آنان باز گشتند. 🔘پس از آن امیر المؤمنین علیه السلام شب ها صدّیقه ی طاهره و حسنین علیهم السلام را بر درِ منازل اصحاب می بُردند و طلب یاری می نمودند. 🔺بار دوّم هفت روز بعد از دفن پیامبر صلّی الله علیه و آله بود که زبیر و عدّه ای دیگر در منزل امیر المؤمنین علیه السلام جمع شده بودند. آن روز زبیر شمشیر کشید تا عُمَر را بِکُشد ولی به امر عُمَر شمشیرش را گرفته شکستند. 🔺بار سوّم به منزل حضرت هجوم آوردند، و پس از آتش زدن درِ منزل و ضرب و جرح صدّیقه ی طاهره علیها السلام و کشتن حضرت محسن علیه السلام، امیر المؤمنین علیه السلام را با دست بسته بیرون بُردند. 📚 منابع : بحار الأنوار : ج ۲۸، ص ۱۹۱، ۲۰۴، ۲۳۱، ۲۶۴، ۳۵۶ ج ۳۹، ص ۴۱۹، ج ۴۰، ص ۱۵۵ تفسیر فرات : ص ۳۹۸ کتاب سلیم رَحِمَهُ الله : ص ۱۲۸ (ج ۲، ص ۶۶۵ احتجاج : ج ۱، ص ۹۵، ۱۱۱ کتاب سلیم رَحِمَهُ الله : ص ۸۲ـ ۲۴۹ 🌹 🌿 🌾🍂
‌‌💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌸 ♻️اول ربیع الأوّل 🔹 دفن بدن مطهّر پیامبر صلّی الله علیه و آله 🎗در نیمه ی شب اوّل ربیع بدن مطهّر خاتم الأنبیاء و المرسلین صلّی الله علیه و آله را امیر المؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام دفن فرمودند. 🍁مصیبت و فاجعه ی شهادت پیامبر صلّی الله علیه و آله از یک طرف و بی احترامی به آن حضرت و توجّه نداشتن مردم به غسل و کفن و دفن حضرت از طرف دیگر، داغ هایی بود که بر دل مبارک امیر المؤمنین علیه السلام سنگینی می کرد. چنانچه با یاد تلخ آن روز ها فرموده اند : «آیا بدن شریف پیامبر صلّی الله علیه آله را رها می کردم و او را دفن ننموده برای خلافت و سلطنت بعد از او نزاع می کردم» ؟ 🍃شیخ مفید می فرماید : «اکثر مردم در دفن پیامبر صلّی الله علیه و آله حاضر نشدند، و نماز بر آن حضرت نخواندند، چه اینکه بین انصار و مهاجرین مشاجره در امر خلافت بود. 🔅اعمش می گوید : پیامبرشان از دنیا رفت و مردم هَمّ و غمی نداشتند جز آنکه عدّه ای بگویند : «امیر از ماست» و طایفه ی دیگری بگویند : «امیر از ماست». 🍁هنگام شهادت پیامبر صلّی الله علیه و آله مغیره خطاب به ابوبکر و عُمَر گفت : اگر بعداً با مردم کاری دارید آن ها را دریابید. لذا ابوبکر و عُمَر هنگام دفن پیامبر صلّی الله علیه و آله حاضر نبودند، بلکه میان دیگران بودند که در سقیفه برای خود امیر انتخاب می کردند، و قبل از آنکه کنار بدن حضرت حاضر شوند، بدن مطهّر دفن شد. 🎗عبدالله بن حسن می گوید : به خدا قسم ابوبکر و عُمَر بر پیامبر صلّی الله علیه و آله نماز نخواندند، و سه روز بدن مبارک آن حضرت دفن نشد، ولی با این همه اهل سقیفه مشغول کار خود بودند. 🌸حضرت باقر علیه السلام می فرمایند : مردم روز دوشنبه و شب سه شنبه را بر بدن آن حضرت نماز می خواندند و عموم مردم حتّی خواص و نزدیکان حضرت بر بدن مبارک نماز خواندند، امّا هیچ یک از اهل سقیفه بر غسل و کفن و دفن حضرت حاضر نشدند. ✅امیر المؤمنین علیه السلام بُرَیده اسلمی را برای خبر دادن نزد آنان فرستاد، ولی اعتنایی نکردند و بعد از دفن آن حضرت بیعت آنان هم تمام شد. عایشه در این باره اقراری دارد که جالب توجّه است. او گفته است : «بخدا قسم ما از دفن پیامبر صلّی الله علیه و آله با خبر نشدیم تا اینکه صدای بیل و کلنگ را در شب چهارشنبه از حجره آن حضرت شنیدیم»، یعنی بعد از دفن متوجّه شدیم. باید از اینان که بر سر غصب خلافت همه چیز را فراموش کرده بودند پرسید : آیا سقیفه در حضور پیامبر صلّی الله علیه و آله و به سفارش حضرت بود یا غدیر ؟ آیا برای تشکیل شورای سقیفه دستوری از طرف خداوند آمده بود یا درباره ی غدیر ؟ آیا در سقیفه از اکثر بلاد مسلمین حضور داشتند یا در غدیر ؟ آیا در سقیفه همه مردم حاضر بودند یا در غدیر که حتّی زن ها هم بیعت کردند ؟ 📚 منابع : تقریب المعارف : ص ۲۵۱ خصال : ص ۳۷۲ احتجاج : ج ۱، ص ۹۶ ارشاد مفید : ج ۱، ص ۱۸۹ تقریب المعارف : ص ۲۵۶ الهجوم علی بیت فاطمة : ص ۶۹ البدء و التاریخ : ج ۵، ص ۶۵ همان : ص ۶۹ تقریب المعارف : ص ۲۵۱ مناقب آل ابی طالب علیهم السلام : ج ۱، ص ۲۹۷ الهجوم علی بیت فاطمة : ص ۷۲ 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃
💠فداکاری اميرالمؤمنين عليه السلام در شب ليلة المبيت در اول ربیع 💠 🔶چه گذشتى كرد أميرالمؤمنين؟! أميرالمؤمنين در تمام دوران حيات خود گذشت محض بود، فداكار محض بود. 🔸در ليلة المَبيت جاى پيغمبر خوابيد و جان خود را فدا كرد، كه هيچ كس تصوّر چنين فداكارى در خود نمی ديد. در تمام دوران رسول خدا اوّل باگذشت و فداكار بود. 🔸بعد از رسول خدا براى حفظ اسلام از شخصيّت، از رياست، از حكومت گذشت و بيست و پنج سال تمام خانه نشين بود؛ نه اقدامى، نه قيامى. در آن دوران هاى سخت كه به او متوّجه شدند گفتند: بيا با تو بيعت كنيم، برخيز، از اين نشستن دست بردار، حقّ خود را بگير، تكان نخورد، چون مانند آفتاب روشن مى ديد كه اين قيام بر عليه اسلام و بر ضرر اسلام است، بايد صبر كند، بگذرد تا اينكه آن دين پيغمبر باقى بماند؛ اگر قيام كند قيام او كه توأم با موفقيت نيست، با وجود آن اشرار و مخالفين سرسختى كه تا آخرين درجه براى شكست أميرالمؤمنين و حتى براى شكست پيغمبر و اسلام ايستاده بودند. 🔶اينجا از حقّ شخصى می‌گذرد براى وصيّت پيغمبر، براى حفظ قرآن، براى حفظ اسلام. در نهايت درجه سختى زندگى مى كند، عيناً مانند يك سلطان و پادشاهى كه او را بياورند پائين، پائين، پائين، يك درجه سربازى هم به او ندهند. بيست و پنج سال اميرالمومنين اين قسم زندگى كرد، بعد به خلافت ظاهرى رسيد. چه گذشت ها، چه اغماض ها، كه در تاريخ آمده و واقعاً عقل انسان را مبهوت می‌کند. 📚.متن سخنرانيهاى علامه طهرانى، ص 821.
‌‌💐🍃🌿🌸🍃🌾🌼 🍃🌺🍂 🌿🍂 🌸 ❌رواج باور غلط بشارت بهشت با آغاز ماه ربیع الاول 🔴 با پایان یافتن ماه صفر و حلول ماه ربیع الاول شاهد رواج یک باور غلط در جامعه ایمانی هستیم که در شرایط کنونی از طریق پیامک یا ایمیل، منتشر می‌شود. این باور غلط که به صورت بشارت بهشت از قول پیامبر صلوات الله علیه و آله در راستای خوشنودی ایشان از پایان یافتن ماه صفر و آغاز ماه ربیع الاول صورت می‌گیرد، متأسفانه باعث شده اصل و شأن حدیث، مورد غفلت قرار گرفته و مفهوم آن وارونه جلوه داده شود. ✅ مرحوم استاد علی اکبر غفاری صفت، از اساتید و صاحب‌نظران برجسته در حوزه علوم حدیث، نقل می‌کردند که حتی این باور غلط در برخی نقاط ایران به صورت سنگ زدن به درِ مساجد بعد از اذان صبح روز اول ربیع الاول، انجام می‌شده است. 🔶 و اما اصل واقعه چیست؟ ◀ لازم به ذکر است این روایت در شأن یکی از بهترین صحابه‌ی پیامبر بزرگوار اسلام صلوات الله علیه و آله است که به دلیل رواج آن باور غلط، محور حدیث، به کلی فراموش شده است. 📚☑ این حدیث در باب «معنى قول النبي (ص) من بشرني بخروج آذار فله الجنة» از کتاب معانی الاخبار (النص/ 204) و همچنین کتاب علل الشرایع مرحوم شیخ صدوق (ج 1/ ص 175) و در روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه اثر مرحوم محمد تقی مجلسی (ج 13/ ص 3) و با سلسله‌ی سند ذیل بیان شده: 📜 سلسله سند به صحابی بزرگوار، عبدالله بن عباس منتهی می‌شود که ایشان اصل واقعه را اینگونه توصیف می‌کند: 📜 از ابن عباس نقل شده که گفت: روزی پیامبر (ص) به همراه تعدادی از اصحاب‌شان در مسجد قبا نشسته بودند، ✅ رسول خدا (ص) فرمود: اولین کسی که الان بر شما وارد می‌شود، مردی از اهالی بهشت است، 📜 برخی از اصحاب تا این سخن را شنیدند، برخاسته و از مسجد خارج شدند، تا دوباره وارد شده و اولین کسی باشند که بهشت بر او واجب می‌شود، ✅ پیامبر (ص) متوجه شده، و به بقیه اصحاب که نزد ایشان بودند، فرمودند: اکنون جماعتی در حال سبقت گرفتن از یکدیگر، بر شما وارد می‌شوند، (ولی از میان آنها) کسی که پایان یافتن ماه آذار (نام یکی از ماه‌های رومی معادل ماه خرداد و در آن زمان معادل ماه صفر) را بر من بشارت بدهد، اهل بهشت است، 📜 آن جماعت برگشتند و وارد شدند و ابوذر رضی الله عنه نیز همراه‌شان بود، ✅ پیامبر به آنها فرمود: ما در کدام‌یک از ماه‌های رومی هستیم؟ 📜 ابوذر گفت: یا رسول الله! ماه آذار به پایان رسیده است. ✅ پیامبر فرمود: ای اباذر! من این مسأله را می‌دانستم ولی دوست داشتم قوم من بدانند که تو مردی از اهالی بهشتی، و چطور این‌گونه نباشد، در حالی که تو بعد از من به دلیل محبتت به اهل بیتم، از حرم من طرد (تبعید) می‌شوی، تنها زندگی می‌کنی و تنها می‌میری، و قومی که امر کفن و دفن تو را انجام می‌دهند، به واسطه‌ی تو خوشبخت می‌شوند، آنها دوستان من در بهشتی هستند که به پرهیزکاران وعده داده شده است. 🔴 تذکر فوق برای بیان این مسأله است که در بین کتب حدیث، تنها روایتی که اشاره به پایان یافتن ماه صفر و آغاز ربیع داشته باشد، همین روایت است؛ بنابراین لازم است جامعه‌ی مؤمنین، در عین توجه به مناسبت‌های دینی از ترویج باورهای غلط و وارونه از دین اجتناب کرده و با آغاز ماه ربیع الاول، یادآور بزرگواری، زندگی و منش حضرت اباذر به عنوان یار باوفای امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام و یکی از صحابه‌ی پیامبر صلی الله علیه و آله باشند که به مقام اهل بیتی ایشان نائل شد. («یا أباذرّ، إنّک منّا أهل البیت» 📚أمالی مرحوم شیخ طوسی/ النص/ ص 525). 💠 با توجه به مضمون روایت ذکر شده، امید است که با آغاز ماه ربیع، مانند گروهی که با دفن و تکریم حضرت اباذر علیه السلام، به عنوان «دوستان پیامبر صلی الله علیه و آله در بهشتی که به پرهیزکاران وعده داده شده» معرفی شدند، ما نیز با یادآوری مقام و تأسّی به او که در راه محبت اهل بیت و وفاداری به ایشان، در سخت‌ترین شرایط، جانش را فدا کرد، به جایگاه ایشان نائل شویم. 📚 پی نوشت: جهت مطالعه بیشتر مراجعه کنید به کتاب تلخیص مقباس الهدایه علامه مامقانی/ تلخیص و تحقیق: استاد علی اکبر غفاری صفت/ انتشارات دانشگاه امام صادق علیه السلام/ چاپ اول/ سال 1369/ ص 245 🌹 🌿 🌾🍂 🍃🌺🍂 💐🌾🍀🌼🌷🍃
❔هجوم به خانه وحی و هتک حرمت بیت نبوی و مورد ضربت قرار گرفتن حضرت زهرا دقیقا چند روز پس از شهادت پیامبر گرامی صورت گرفت ❗️آیا روزهای ابتدایی ماه صورت گرفته است ❕آیا راست است که در روایتی آمده است که تا روز نهم ربیع باید سیاه پوش باشیم ❕آیا روایت مذکور دلالت ندارد که مصائب وارده پس از شهادت پیامبر تا روز نهم ربیع بوده است ❕❕ 💠💠 👌روایات و نصوص تاریخی تصریح دارد که پس از شهادت پیامبر گرامی ، اهل بیت ایشان مورد هتک قرار گرفتند و فدک غصب شد و به خانه حضرت زهرا حمله شد و ایشان مورد هجوم و قرار گرفتند و فرزندشان محسن سقط شد و علی علیه السلام دست بسته روانه مسجد شد تا به با ابوبکر بیعت کند ؛ 📚بحار الانوار ج28 ص175 باب 4 و ج29 ص105 باب 11 ❔اما این که این حوادث چند روز پس از شهادت پیامبر گرامی صورت گرفته است ؟ ؟ روز ؟ روز ؟ روز ؟ روز ؟ روز ؟ و ...در هیچ نص تاریخی به آن تصریح نشده است و اختصاص دادن این مصائب در روزهای اول ماه ربیع و نص است. 👌 اما به هر حال این مصائب در مدت حدودا دو ماه پس از شهادت پیامبر گرامی شده است و حضرت زهرا حد اقل هفتاد روز پس از شهادت پیامبر گرامی به واسطه مصائب و ضربات وارده شدند . ❕اما این که آیا در روایتی آمده است که باید تا نهم ربیع باشیم یا خیر ؟ 💠پاسخ آن است که در روایتی از امیر مومنان آمده است که فرمود ؛ « روز نهم ربیع الاول ... روز برکت و عید الله الاکبر و استجابت دعا ...و در آوردن است ...آن روز ، روز فرح شیعه و توبه و انابه ... و روز عید اهل بیت است ...» 📚بحار الانوار ج31 ص27 💠عده ای روایت مذکور را می کنند اما این روایت ، روایتی صحیح است که بحث تفصیلی در مورد آن در روزهای ارائه می شود . 👌به هر حال روایت می گوید از آنجایی که روز نهم ربیع روز فرح و است ، شیعیان باید غم و غصه خود را در آن روز به دور بریزند و اگر به هر دلیلی لباس و به تن دارند ، در آن روز از تن در بیارند و شاد باشند . ❕بنابراین روایت دلالتی بر سیاه پوشی آغاز ماه ربیع تا روز نهم به سبب مصائب اهل بیت پس از جریان سقیفه ندارد .