📽️ معلم بچه فقیرا
قصه واقعی معلمی هندی
🎥 فیلم سوپر 30 (30 Super)، داستان واقعی یک ریاضیدان هندی به نام "آناند کومار" در شهر پتنه را روایت میکند. آناند کومار پسری جوان است که در یک خانواده فقیر زندگی میکند. او نابغه ریاضی است. آناند از طرف دانشگاه کمبریج دعوت نامه دریافت میکند؛ اما برای رفتن هیچ پولی ندارد. تا اینکه رئیس یک آموزشگاه گران قیمت او را دعوت به کار میکند.
🎞️او بهعنوان معلم و مشاور در آموزشگاه مشغول کار میشود تا پول سفر خود را به دست بیاورد. آناند در این آموزشگاه به دانشآموزان ثروتمند آموزش میدهد تا در آزمون استخدامی و ورودی یک شرکت رایانهای قبول شوند. او پس از مدتی متوجه میشود رئیس آموزشگاه از نام او برای جذب بیشتر دانشآموزان مرفه استفاده میکند. همزمان آناند تصمیم میگیرد کارش را در این آموزشگاه رها کند و به بچههای مستعد اما فقیر درس بدهد.
🎞 او با پخش اعلامیه و بهصورت رایگان آموزش سی دختر و پسر فقیر را در یک کلاس درس مخروبه شروع میکند. اما مسئول آموزشگاه و یکی از مسئولین شهر که با رفتن او، بسیار متضرر شدهاند، تلاش میکنند کلاس او را منحل کنند و این شروع ماجراهای او و بچههای کلاسش است...
#قاب_پیشرفت
#دانشمند17
#روایت_پیشرفت
#سینمای_مدرسه
🌐 خرید اینترنتی مجله: ketabir.com
📱 خرید تلفنی و اشتراک: 09123969195
@daneshmand_mag | مجله دانشمند
11.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
معرفی مجله دانشمند در برنامه پاورقی شبکه دو سیما
#پاورقی
#دانشمند
#روایت_پیشرفت
🌐 خرید اینترنتی مجله: ketabir.com
📞 خرید تلفنی و اشتراک: 09123969195
@daneshmand_mag | مجله دانشمند
⭕ هر چی من بیشتر کار کنم، نتانیاهو و ترامپ کمتر خواب راحت به چشمشون میاد
دانشمند شهید محسن فخریزاده به روایت همسر
🔻 برای محسن کار و تعطیلی معنا نداشت؛ حتی روزهای تعطیل هم از کار دست نمیکشید از روی علاقه و با تمام توان کار میکرد. یک روز که به خانه آمد با شور و شعفی مثال زدنی گفت: «خانوم امروز به لطف خدا و امام زمان مرکز فیزیک رو توی دانشگاه امام حسین سپاه راهاندازی کردیم.» نگاهی به چهرهی نجیبش انداختم: «مگه قبلاً نبوده این مرکز؟» لبخند گونههایش را گرد کرد: «نه، اولین باره که راهاندازی میشه.»
🔻گفتم: «محسن جان! دیر میای، بچهها نگرانت هستن.» لبخندی زد و حرف از صمیم قلبش بیرون آمد؛ حرفی که زبانم را قفل زد. غیرتمند گفت: «هر چی من بیشتر کار کنم، نتانیاهو و ترامپ کمتر خواب راحت به چشمشون میاد، پس اجازه بده بیشتر کار کنم.» معنای این حرفش را زمانی فهمیدم که شهید شد؛ نتانیاهو توییت زد و برای یهودیها شنبه خوبی را آرزو کرد. از شنبه آرام در اسرائیل گفت؛ از شنبه بعد از محسن فخریزاده.
#کتابخانه_پیشرفت
#دانشمند۱۷
#روایت_پیشرفت
#شهید_فخری_زاده
🌐 خرید اینترنتی مجله: ketabir.com
📱 خرید تلفنی و اشتراک: 09123969195
@daneshmand_mag | مجله دانشمند
⭕ جوانهای سانتریفیوژساز نطنز
🔻همراه البرادعی دبیرکل آژانس بین اللملی انرژی اتمی آمده بود نطنز برای بازدید؛ پیرمردی که ادواردو نام داشت و متخصص سانتریفیوژ بود. نمایشگاهی داشتیم که قطعات سانتریفیوژ را با روشهای ساختش درایران نمایش میداد. ادواردو با تعجب نگاه میکرد. پر بود از پرسش و مدام سؤال میپرسید. بین قطعهها به اسکوپ که رسید، هاج و واج ماند.
🔻اسکوپ قطعۀ حساسی بود و ساخته شدنش در ایران برای ادواردو تصور شدنی نبود. پرسید: «این را چطور ساخته اید؟» جوانهای بیست و چند سالهی ما پاسخ ادواردو را میدادند. پیرمرد دفترچه را در آورده بود و نشان بچهها می داد. الگوی اسکوپ را ادواردو در اروپا کشیده بود و به نتیجه رسانده بود. رسیدن به محاسبات و فرمولهای ساخت اسکوپ در ایران برایش شگفتآور بود. روز بعد البرادعی تهران بود برای بازدید با مسئولان. البرادعی گفته بود: «آنچه ما در نطنز دیدیم، مرحلهای از دانش است که بیشتر از هفت هشت کشور دنیا ندارند.
#کتابخانه_پیشرفت
#دانشمند۱۷
#روایت_پیشرفت
#امواج_ارادهها
🌐 خرید اینترنتی مجله: ketabir.com
📱 خرید تلفنی و اشتراک: 09123969195
@daneshmand_mag | مجله دانشمند
⭕ آمریکا برای آموزش علم هم تهدید میکند
روایت آموزش عالی نانو به اساتید فیلیپینی توسط اساتید ایرانی در گفتوگو با خانم دکتر نیکتا شاهچراغی
💠بخشی از متن:
🔻دوره ما در حوزه تئوری و کاربردهای نانو مواد در سطح پیشرفته برای 10 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه های فیلیپین بود. ما برای اجرای این دوره آموزشی مشکلات زیادی داشتیم. مشکل اصلیشان ایرانی بودن ماست و بحث تحریمهایی که علیه ما وجود دارد.
🔻ما با فیلیپین هم قبل از کرونا صحبت کرده و به توافق رسیده بودیم. خوب هم جلو رفت. اما به طور ناگهانی ارتباط را قطع کردند. بعد از اینکه ما دوباره ارتباط گرفتیم و جویای ماجرا شدیم، گفتند آمریکا مانیتور کرده و رد صحبتها و ارتباطات ما را با شما گرفته است و ما تهدید شدیم. حدوداً 1 سال و نیم کامل ارتباطمان قطع شد. تا دوباره شروع کردیم.
#روایتخانه
#دانشمند۱۷
#روایت_پیشرفت
#نانو #صادرات_آموزش
🌐 خرید اینترنتی مجله: ketabir.com
📱 تماس جهت اشتراک: 09123969195
@daneshmand_mag | مجله دانشمند
⚫ شهادت حضرت فاطمه زهرا «س» تسلیت باد.
اثر مرحوم استاد حبیبالله صادقی
@daneshmand_mag | مجله دانشمند
💡بنبست برای ما ایرانیها معنی ندارد
روایت خانم دکتر شاهچراغی از آموزش نانو مواد به اساتید فیلیپینی
🔻ما یک کمیته علمی داشتیم که من و سه نفر از اساتید در آن عضو بودیم و بخش علمی کار را مدیریت میکردیم و در بحث تولید محتوا با همه اساتید در ارتباط بودم. اینکه محتوا تکراری نباشد، جذاب باشد، نحوه ارائه به چه شکل باشد همه را با هم چک میکردیم. از طرفی برای اینکه اتفاقات غیرمنتظره دوره را خراب نکند، اساتید را آوردم نشاندم سر کلاس و گفتم اجرا کنید تا ویدئو آفلاین بگیریم؛ اگر روز کلاس آنلاین هر اتفاقی افتاد، حرف ما زیر سؤال نرود و کلاس برایشان برگزار شود. یعنی تا این حد تدبیر کرده بودیم.
🔻دیگر اینکه دوره در خردادماه برگزار میشد که اینجا ترم تمام میشد و اساتید فوقالعاده سرشان شلوغ و پیدا کردنشان سخت بود. من هم که ده روز مانده به اجرای دوره، پایم شکست و به عمل جراحی و پلاتین کشید. من از بیمارستان هماهنگیهای دوره را انجام میدادم. آنها فقط حدود 5 ماه داشتند قرارداد را بررسی میکردند که مثلاً چیزی نباشد که بعدا از طرف آمریکا برایشان دردسرساز شود. تقریبا یک سال طول کشید تا طرف مقابل متقاعد شد که این دوره برایش اجرا شود، بدون اینکه برایش خطری داشته باشد.
🔻ما یاد گرفتیم که در این سختیها، کار را یکجور دیگری تعریف کنیم. یک امتیاز بزرگ ما ایرانیها این است که آنقدر با سختیهای مختلف روبهرو شدیم و برایش راه فرار و راهحل پیدا کردیم که دیگر بنبست برایمان معنا ندارد و بالاخره راه برونرفتی پیدا میکنیم.
#روایت_خانه
#دانشمند۱۷
#نانو
#آموزش_فناوری
@daneshmand_mag | مجله دانشمند
⭕ شرکت آمریکایی را با این محصولمان، از ایران انداختیم بیرون
دکتر عبدالرضا حاجیپور دانشمند برجسته شیمی
💠بخشی از متن:
🔻من این را به بچههای شیمی میگویم که واقعاً بایستی شما افتخار کنید که رشته شیمی قبول شدهاید، با این رشته در هر زمینهای میتوانید کار کنید. من با کشاورز که کار ندارم، دانشجو که میآید میپرسم شما مقاله میخواهید یا پول میخواهید؟ کسانی که دنبال پول هستند میروند در کار اپلای پس آنها را شریک میکنم. الان چندین نفر از دانشجوها دارند کار میکنند شراکت دارند ده درصد سود کارخانه مال آنها است حقوق هم میگیرند و وضعشان هم الحمدلله خیلی خوب است. یعنی بیکاری مفهومی ندارد.
🔻میخواهم چند تا از مسائلی که الان کار میشود در این مملکت را بیان کنم. ما الان داریم دوتا محصول تولید میکنیم. صادرات هم داریم یکی اوره آهستهرهش بهعنوان خوراک گوسفند که صد گرم از این را میزنیم به جای یک کیلو سویا. من الان روزی چهل تُن از این دارم تولید میکنم. زمانی که این را تولید کرده بودیم از یک شرکت آمریکایی وارد این مملکت میشد. ما که وارد بازار شدیم آن شرکت را از ایران بیرون بردیم..
#روایت_خانه
#دانشمند17
#روایت_پیشرفت
#سیدعلی_میری
🌐 خرید اینترنتی مجله: ketabir.com
📱 تماس جهت اشتراک: 09123969195
@daneshmand_mag | مجله دانشمند
⭕️ علم در میدان
نگاهی به تقابل گزاره «علم برای علم» با «علم برای خلق ثروت»
💠بخشی از متن:
🔅وقتی سیاست تحریم، دنبال فلج کردن زندگی مردم بود و حتی سوخت هستهای نیروگاه تهران که مختص تولید رادیو دارو برای بیماران کشور بود را به ناگاه قطع کردند، "علم در میدان" فروغ و فرّ خودش را به عرصه کشاند، توان تخصصی دانشمند شهید محسن فخریزاده با تیمی که سالها پرورش داده بود، گره از کار بخش "صنعت هستهای" در فرایند غنیسازی بیست درصد و تکمیل چرخه هستهای کشور گشود؛ دستاوردی که غرب تحریمکننده حتی فکرش را هم نمیکرد. وقتی نتیجه تلاش دانشمندانی چون شهریاری و علیمحمدیها وارد میدان "حل مسئله" مردم شد، ترور آنها هم معنادار میشود و شکی نمیماند که همین در وسط معرکه و میدان نیازهای اصلی کشور بودن، وجود آنها را برای دشمنان تحملناپذیر کرده بود.
🔅نکته مهم و اصلی اینجاست که «علم در میدان» برخلاف «علم برای علم» جهتمند است؛ و پیشفرض ما همان جهت عالی انسانی و توحیدی است که از انسان و دانشمند میخواهد که با علمش طرفدار مظلوم باشد و جبهه حق را تقویت کند. علمی که به استقلال و روی پای خود ایستادن منتهی نشود، آبادی و پیشرفتی هم حاصل نمیکند و اگر هم توسعهای ظاهری رخ بدهد، وابسته و ناقص است؛ چنانکه میبینیم امروز بخش اعظمی از کشورهای دنیا، درحالیکه رژیم صهیونیستی جلوی چشمانشان هزاران کودک را میکشد، صرفاً یا نظارهگرند یا بدتر آنکه بهخاطر وابستگی، در سمت ظالم ایستادهاند.
🔅 این واقعیت تجربهشده این چند دههی ما و خیلی از کشورهاست که اگر به غرب و نظامات علمیاش باشد، ما باید نه به فضا فکر کنیم نه به هستهای، نه به بیوتکنولوژی نه به نانو و نه به هوش مصنوعی! چون اگر اینها را به دست بیاوری و دعوی استقلال و روی پای خود ایستادن و تمدنسازی و شخصیت داشتن هم داشته باشی، قطعاً به دنبال کسب توانمندی دفاعی لازم هم خواهی رفت و مرعوب تهدید و تحریم دیگران نخواهی شد.
#دانشمند۱۷
#روایت_پیشرفت
#سرمقاله
🌐 خرید اینترنتی مجله: ketabir.com
📱 تماس جهت اشتراک: 09123969195
@daneshmand_mag | مجله دانشمند
⭕️ عملیات احیا
خرده روایتهای از تلاشهای فناورانه بچههای یک شهرستان برای آبادی ایران
💠بخشی از متن:
🔻با انگشت روی صفحۀ گوشی زدم تا فیلم پخش شود. یکی از بچههای خط تولید روی رینگ داغِ موتورِ سنکرون ایستاده بود و کفشش دود میکرد. اینپا و آنپا میکرد که پاهایش نسوزد؛ ولی دست از کار نکشید و میدان را خالی نکرد. فیلم که تمام شد، بغض گلویم را گرفت. به همکارهای بیادعایم افتخار کردم؛ به همکارهایم که پای کار آمدند برای سربلندی جمکو، برای سر بلندی ایران...
🔻خبر ساخت موتور سنکرون ایرانی با قدرت 4000 اسب بخار، توی سایتها و شبکههای اجتماعی منتشر شد. همان شرکتهای خارجی که به ما قطعه ندادند و حتی حاضر نشدند موتور را تعمیر کنند، زنگمان زدند. گفتند: «قطعات رو از کجا خریدین و اسمبل کردین؟ خب میگفتین خودمون براتون قطعه بفرستیم».
🔻باورشان نمیشد خودمان موتور را ساخته باشیم. من حساب این روز را کرده بودم. بچهها را سپرده بودم از تمام مراحل تولید فیلمبرداری کنند. قسمتی از آن فیلمها را برایشان فرستادم و دیگر صدایشان درنیامد.»
پرونده معرفی کتاب عملیات احیا (راه یافته به بخش نهایی مستند نگاری جایزه جلال آل احمد) در شماره یازده مجله دانشمند
#دانشمند11
#کتابخانه_پیشرفت
#روایت_پیشرفت
#محمد_حکمآبادی
#عملیات_احیا #راه_یار
🌐 خرید اینترنتی مجله: ketabir.com
📱 تماس جهت اشتراک: 09123969195
@daneshmand_mag | مجله دانشمند
⭕️ چرا ایدههای خوب شکست میخورند؟(1)
دکتر رضا اسدیفرد؛ معاون توسعه شرکتهای دانشبنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
💠بخشی از متن:
🔅ایدههای خوب ممکن است از طرف افراد مختلفی از درون و یا بیرون سازمان به دست شما برسد و با شنیدن آنها چشمتان برق بزند. اما آیا میتوانید مطمئن شوید که صاحبان آن ایدهها توانایی اجرای موفق آنها را دارند؟ بارها شاهد ایدههای درخشانی بودهام که روی کاغذ بسیار جذاب هستند و در جای دیگری از دنیا اجرا شده و نتایج چشمگیری داشتهاند، ولی در ایران توسط افرادی که صلاحیت و شخصیت حرفهای لازم را نداشتند به یک تجربه کاملاً منفی تبدیل شدهاند که امروز حتی کسی جرأت آوردن اسم آنها را ندارد.
🔅بگذارید بحث را با استفاده از دو مثال بومی بیشتر باز کنم: تمرکز پژوهشی در مراکز تحقیقاتی موضوعی است که در دنیا تجربه شده و نتایج موفقی داشته است. آکادمی علوم چین امروزه بیش از 100 مرکز تحقیقاتی با بودجههای قابل توجه و پژوهشگران بسیار دارد که هر یک بر روی موضوعاتی از قبیل؛ تجهیزات پزشکی و آب و یا فناوریهایی مثل اپتیک و یا مغناطیس متمرکز شدهاند. این مراکز موتور اصلی نوآوری فناورانه در چین هستند. مشابه این در بسیاری از کشورهای اروپایی، کرهجنوبی، ژاپن و آمریکا هم وجود دارد.
🔅در ایران هم حدود یک دهه قبل تصمیم گرفته شد این موضوع در قالب ایجاد قطبهای علمی در دانشگاههای کشور دنبال شود اما امروز هیچ کس اعم از سیاستگذاران، مدیران وزارت علوم و اساتید دانشگاه، قطبهای علمی را تجربه موفقی نمیدانند. اما آیا مشکل به ایدهیِ ایجاد قطبهای علمی مربوط است و یا به نحوه اجرای آن؟
🔅واقعیت آن است که ایده قطبهای علمی اگر درست پیادهسازی میشد امروز شاهد خروجیهای با کیفیتتری از پژوهشهای کشور در قالب فناوری، پتنت و مقالات پراستناد در سطح جهان بودیم ولی دلایل مختلفی از قبیل؛ زیاد شدن تعداد قطبها، ناتوانی وزارت علوم در اختصاص منابع مالی کافی و پخش بودن افراد متخصص در یک حوزه علمی در دانشگاههای مختلف، باعث شد تا این تجربه در عمل موفق نباشد. یکی از دوستان به شوخی میگفت کرهیِ زمین با این بزرگی دو تا قطب بیشتر ندارد ولی هر دانشگاه ما چندین قطب دارد!
#دانشمند9و10
#دانشبنیان
#مطالعات_پیشرفت
🌐 خرید اینترنتی مجله: ketabir.com
📱 تماس جهت اشتراک: 09123969195
@daneshmand_mag | مجله دانشمند
⭕️ چرا ایدههای خوب شکست میخورند؟ (2)
دکتر رضا اسدیفرد؛ معاون توسعه شرکتهای دانشبنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
💠بخشی از متن:
🔅 به عنوان یک نمونه دیگر، ذکر تجربه مربوط به اولین ماموریت جدی خودم در ستاد توسعه فناوری نانو در سال 1382 خالی از لطف نیست. ما باید راهکاری برای توسعه زیرساخت آزمایشگاهی کشور در حوزه نانو طراحی میکردیم. برای این کار، کمیتهای متشکل از نمایندگان 6 وزارتخانه عضو ستاد داشتیم که من دبیر آن بودم. بعد از بررسیهای مختلف به این نتیجه رسیدیم که ایجاد شبکهای از آزمایشگاههای مرتبط برای به اشتراکگذاری خدمات آنها، راهکار خوبی است. وقتی این ایده با اعضای کمیته مطرح شد غیر از یک نفر، همه مخالفت کردند. استدلال آنها این بود که در ایران افراد و سازمانها با هم همکاری نمیکنند و به همین دلیل بوده که شبکه شامتک شکست خورده است.
🔅 شبکه شامتک در سال 1376 توسط شورای عالی پژوهشهای وقت کشور ایجاد شده بود یعنی 6 سال قبل از ایجاد ستاد نانو. ما برای قانع کردن اعضای کمیته به سوابق شبکه شامتک مراجعه کرده و با دقت دلایل عدم موفقیت آن را بررسی کردیم و متوجه شدیم که شامتک اصلا شبکه نبوده است بلکه یک سیستم توزیع پول بین تعدادی از مراکز بوده که روسای آنها سمتی در شورای عالی پژوهشها داشتهاند . پس ایده شبکهسازی به عنوان یک راهکار خوب، با استفادهیِ نادرست و اجرایِ بد، در اذهان همه به یک مفهوم ناکارآمد تبدیل شده بود.
🔅 امروز بعد از گذشت 18 سال، شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو به یک تجربه موفق تبدیل شده و بعد از 10 سال اجرای موفق در حوزه فناوری نانو، به همه حوزههای فناوری پیشرفته گسترش یافته است و توانسته خدمات حدود 25000 دستگاه پیشرفته آزمایشگاهی از حدود 1500 مجموعه دولتی و خصوصی را در بیش از 150 شهر کشور به اشتراک بگذارد و در مدت 5 سال از 1396 تا انتهای 1400 بیش از 10 میلیون خدمت آزمایشگاهی به حدود 140،000 پژوهشگر و بیش از 6000 شرکت دانش بنیان و یا صنعتی از سراسر کشور ارایه نماید.
#دانشمند9و10
#دانشبنیان
#مطالعات_پیشرفت
#شبکه_آزمایشگاهی_فناوریهای_راهبردی
🌐 خرید اینترنتی مجله: ketabir.com
📱 تماس جهت اشتراک: 09123969195
@daneshmand_mag | مجله دانشمند