eitaa logo
دانایی مقدمه توانایی(آتش به اختیار)
463 دنبال‌کننده
34.5هزار عکس
27.5هزار ویدیو
108 فایل
#دانایی_مقدمه_توانایی، خود را به موضوعی خاص از مسایل اجتماعی محدود نمی کند. هدف آن روشنگری وانتقال مفاهیم اسلامی_انسانی و انقلابی است و شعر و ادبیات سوگلی این کانال است. ارتباط با مدیر @malh1380
مشاهده در ایتا
دانلود
نهج البلاغه علی علیه السلام : و من خطبة له (عليه السلام) فَصَدَعَ بِمَا أُمِرَ بِهِ وَ بَلَّغَ رِسَالَاتِ رَبِّهِ فَلَمَّ اللَّهُ بِهِ الصَّدْعَ وَ رَتَقَ بِهِ الْفَتْقَ وَ أَلَّفَ بِهِ الشَّمْلَ بَيْنَ ذَوِي الْأَرْحَامِ بَعْدَ الْعَدَاوَةِ الْوَاغِرَةِ فِي الصُّدُورِ وَ الضَّغَائِنِ الْقَادِحَةِ فِي الْقُلُوبِ. ویژگی های پیامبر : پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله آنچه را كه به او فرموده شد آشكار كرد، و پیامهای پروردگارش را رساند، او شكاف های اجتماعی را به وحدت اصلاح، و فاصله ها را پیوستگی بخشید، میان خویشاوندان یگانگی برقرار كرد پس از آنكه آتش دشمنی ها و كینه های برافروخته در دلها راه یافته بود. خطبه_231 _ ! وارد شوید! @daneshvadanestan
♦️ تصویر نتانیاهو در حال تماشای معترضان سردار قاآنی گفتند: "دارید میخورید خودتون نمیفهمید" _ ! وارد شوید! @daneshvadanestan
قرآن كريم -و هرگز چشمان خود را به نعمت‌های مادی، که به گروه‌هایی از آنان داده‌ایم، میفکن! اینها شکوفه‌های زندگی دنیاست تا آنان را در آن بیازماییم و روزی پروردگارت بهتر و پایدارتر است! سوره - 131 _ ! وارد شوید! @daneshvadanestan
امیرمومنان علی علیه السلام: تعطَّروا بالاستغفار لا تفضَحكم رائحة الذنوب. (روح) خود را با استغفار معطّر كنید تا بوی بدِ گناهان ، شما را نرنجاند. شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید،ج20ص281. _ ! وارد شوید! @daneshvadanestan
در مثنوی آمده است در اتاق تاریک بود عدّه‌ای با چشمان بسته وارد اتاق شدند. یکی دست به زد و گفت این ناودان است فردی پاهای فیل را لمس کرد و گفت این است شخصی گوش‌ او را گرفت و گفت این باد بزن است نفر بعدی دستی بر پشت فیل کشید و گفت این است. یعنی هر فرد، فیل را بر اساس نگاه متّکی بر حسّ لامسه‌ خود کرد. در حالیکه اگر فیل را کامل دیده یا لمس می‌کردند قضاوتشان به واقع نزدیک‌تر می‌شد. در زندگی مشترک، گاهی زن و مرد با دیدن جزء یا از رفتارهای همسر، قضاوت کلّی درمورد شخصیّت او کرده و حتّی برداشت کلّی از ظاهر رفتار یا گفتارش می‌کنند. هیچ‌گاه با دیدن یک یا چند رفتار همسر به طور و کلّی نگوییم همسرم آدم خوبی نیست، اصلاً مرا درک نمی‌کند، آدم زندگی‌‌کُنی نیست و دهها قضاوت کلّی دیگر. دیدن تمام ابعاد و شخصیّت و رفتارهای همسر از برداشت‌ها و تصمیمات غلط یا جلوگیری می‌کند. به فرض اگر همسرم‌ بدزبان یا تندمزاج است با قضاوت نگویم "اخلاقش اصلاً خوب نیست یا اخلاق بدرد بخوری ندارد." چرا که در کنار بدزبانی ممکن است برای خرجی زن و بچه زحمت می‌کشد، دل و قلبش است، فرد کینه‌ای نیست، زبان عذرخواهی و دهها صفات و رفتارهای دارد. در واقع باید تمام رفتارها و اخلاق‌های خوب و اشتباه او را کنار هم‌ گذاشته و با پازل شخصیّت او، نسبت به نقص یا اشتباه او عکس‌العمل و قضاوت عادلانه و صحیح داشته باشیم تا قضاوتمان مثل اتاق تاریک و نباشد. _ @daneshvadanestan
19.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بی‌شک همه‌تون شعر معروف «مکن ای صبح طلوع» رو شنیدید: امشبی را شه دین در حرمش مهمان است مکن ای صبح طلوع ظهر فردا بدنش زیر سُم اسبان است مکن ای صبح طلوع اما نمی‌دونید شاعرش کیه. این کلیپو ببینید، مطمئنم شگفت‌زده می‌شید🌹 امروز (۱ بهمن) سالروز وفات اوست. کلیپو تا آخر ببینید. _ ! وارد شوید! @daneshvadanestan
🔴 بحران هویت در میان حاکمان سعودی عربستان از بزرگترین وارد کنند سلاح در حال تبدیل شدن به بزرگترین وارد کننده سلبریتی در جهان است. در حمله به یمن نتوانست پیروزی بدست بیاورد و برای خود وجهه ای درست کند حالا می‌خواهد با پول پاشی به پای سلبریتی های مشهور جهان برای خود آبرو بخرد. بی هویت تر ازین گاو شیرده در دنیا وجود ندارد _ ! وارد شوید! @daneshvadanestan
شاه خطاب به فرمانده نیروی هوایی: تو خر خوبی هستی!!! شاه آنچنان ارزشی برای فرماندهان ارتش قائل بود که ربیعی، آخرین فرمانده نیروی هوایی شاه، به خبرنگاری که برای مصاحبه با او رفته بود، گفت: وقتی وارد اتاق شاه شدم، سلام دادم، تعظیم کردم و دولّا شدم. گذاشت تا کفش برّاق ایتالیایی اش را ببوسم و بعد با لبخندی که بر لب داشت، به من گفت که قصد دارد مرا فرمانده نیروی هوایی کند.باور نمی کردم. اشک شادی در چشمم حلقه بست و بعد به من گفت: «آیا می دانی در نیروی هوایی، چند نفر از تو ارشدترند؟» می دانستم دست کم پنج نفر از مربیان و استادان خودم هنوز در نیرو بودند. نام بردم و بعد پرسید: «می دانی چرا تو را انتخاب کردم؟» نمی دانستم. در چشمانم خیره شد و گفت: «برای اینکه تو خر‌ خوبی هستی »! منبع:کتاب 275 روز بازرگان، مسعود بهنود(کارشناس شبکه های بی بی سی فارسی و صدای آمریکا) ، صفحه 88 _ ! وارد شوید! @daneshvadanestan
"حسنه دنیا" یا "بازگشت جاهلیت"؟! (سخنی خودمانی با حجت الاسلام و المسلمین سروش محلاتی) ایشان در یادداشت "تنفس در هوای جاهلیت"، آلودگی هوا، تعطیلی، بیماری و مرگ و میر ناشی از آن را به لحاظ دینی -در کنار نامناسب بودن تغذیه و کاهش سطح سواد- نوعی عذاب الهی و علامت انحطاط جامعه خوانده که اوج آنرا ادبیات اسلامی جامعه جاهلی می نامد. "شرّ دار" در کنار "شرّ دین" در کلمات امیرالمومنین را توصیف جاهلیت شمرده که مردم از حداقل های زندگی مانند آب سالم و غذای مناسب محروم اند(خ۲۶) توصیف ملامت بار حضرت را بدین خاطر می شمارد که ولو اعراب جاهلی چنان انحطاط زندگی دنیوی را انتخاب نکرده بودند اما آن شرایط را پذیرفته و برای تغییر و اصلاح آن تلاش نمی کردند! در آخر هم [جامعه ایرانی را] هشدار می دهد که مبادا مسلمانان پس از جاهلیت نخست بار دیگر گرفتار جاهلیت شوند! به نظر بنده: "شرّ دار"، آب تیره و خوراک گلو آزار(خ۲۶) عرَض مفارق یکی از جاهلیت ها (عرب قبل از اسلام) بوده نه مقوّم ذات همه جاهلیت ها و نه حتی عرَض لازم و همیشگی آن است. برایم کمی عجیب بود که چطور نشانه های ذاتی جاهلیت در خطبه ۱۹۱و۱۹۵ -که بر جبهه دگر اندیش و برانداز بسیار قابل تطبیق است- از نظر ایشان دور مانده و بخاطر سودبردن از آلودگی هوا، در جاهلیت خواندنِ اوضاع، یک نشانه موقعیتی را بر جاهلیتِ قابل تکرار نشانده اند! حال آنکه نه هر جاهلیتی آب کدر و آلودگی هوا دارد و نه هرجا چنین بود، جاهلیت است: 1⃣ آیا جامعه فرعونی در کنار نیل با توصیف بهشت گونه عجیب در قرآن (...من جنات و عیون و زروع و مقام کریم و نعمه کانوا فیها فاکهین /۲۵تا۲۷دخان)جاهلیت نبود؟! پس این شرّ دار و "تشربون الکدر و تأکلون الجشب" اش کجاست؟! 2⃣ پیامبر(ص) فرمود بین دو جاهلیت مبعوث میشود. امیرالمومنین(ع)جاهلیت دیگر را حکومت اموی معرفی کرد (خ۹۳: ...و قِطَعَاً جاهلیّهً/ و خ۹۸ و...) آیا شام و سواحل زیبای مدیترانه بامناطق خوش آب و هوا،با انواع خوردنی ها و کاخ های زیبا و غنائم مرغوب،چیزی از جاهلیت آن می کاست؟! چگونه انحطاط ظاهری زندگی، همه ترقی و بهترگزینی شده اما باز جاهلیتی مثل همان جاهلیت سفیانی نام گرفته است؟! 3⃣ پیامبر خاتم(ص) در همین جاهلیت توصیف شده خطبه۲۶ مبعوث شد. بجای شرّ دین، بهترین دین را آورد و مردم را "خیر امة اخرجت للناس" کرد؛ اما همه می دانیم از اول هجرت و تشکیل جامعه و حکومت نبوی تا فتح خیبر، جامعه مسلمان فقیر بود. بین ۷۰ تا ۴۰۰ نفر(۱) از اصحابش اصلا دار و منزلی نداشتند و روی سکوی مسجد زندگی می کردند! زمستان در حفره ها می رفتند!(۲) از گرسنگی سنگ به شکم می بستند!(۳) و تا فتح خیبر(سال ششم) خوب سیر نشدند!(۴) اگر خوراکی پیدا می شد خرما بود روزی یک مد برای دو نفر!(۵) یکبار وقتی نان دیدند، تکبیر گفتند!(۶) پوشاکشان از خوراکشان نامناسب تر بود آنقدر که همواره نگران ستر عورت در نماز بودند!(۷) آیا چون شرّ دار و خوراک ناگوار هست، بعثت را جاهلیت بنامیم؟!! معلوم می شود این عنصری موثر در تعریف مفهوم جاهلیت به گونه ای که قابل تطبیق بر همه مصادیق باشد نیست. جاهلیت در این نما، نه جامع همه جاهلیت هاست نه مانعِ از شمول بر هجرت از جاهلیت ها و تحقق عقلانیت هاست. اگر اصراری بر عرَض لازم بودن دارید، آلودگی هوا، پارگی ازن و دهها آسیب زیست محیطی، اثر جاهلیت مدرن و طرح های توسعه مادی او در زمین است؛ که بعید است منکر باشید. جامعه نجیب و صبّار ایرانی را به خاطر تحمل آلودگی هوا و برخی کمبودها، هشدار بازگشت جاهلیت دادن، نه انصاف است نه مروّت. اگر اسلامِ خمینی را شرّ دین نمی دانید -که حتماً نمی دانید- و پهلوی ها و سیاست های استکبار جهانی را ظلم می دانید؛ آنوقت ملت ایران را جای هشدار از جاهلیت باید بشارت به "حسنه دنیا" بدهید: آیه۴۱نحل، مومنانی که بعد از مظلوم شدن، بخاطر خدا از ظلم هجرت می کنند را وعده "جای گرفتن در حسنه دنیا" داده است (والذین هاجروا فی الله من بعد ما ظُلموا لنُبوِّئَنَّهم فی الدنیا حسنه...). به قرینه سیاق آیه و تایید مفسر بزرگی چون علامه طباطبایی، حسنه دنیا در این آیه "مجتمع صالح و عادلانه اسلامی" است. حتی اگر سالیانی اهل صفه و آب کدر و اکل جشب هم داشته باشد، تکرار جاهلیت نیست، شروع تحقق حسنه دنیاست. اگر گلایه ای از مدیریت ها، تعارض منافع و مانند اینها داشتید -که آلودگی هوای مردم یکی از آثارش هست- از زشتیِ سیئه در حسنه دنیا (حکومت اسلامی) حذر می دادید* نه شائبه تکرار جاهلیت را برای انقلاب و ظام اسلام گرا القاء کنید! ۱.ر.ک: کشاف ج۱ص۳۱۸ ۲و۳.ر.ک: جامع البیان ج۲۸ص۵۲ ۴.ر.ک: صحیح بخاری ج۵ص۸۳ ۵.ر.ک: مسند احمد ج۴ص۵۴۰ ۶.ر.ک: تهذیب الکمال ج۷ص۳۹۰ ۷.ر.ک: صحیح بخاری ج۱ص۱۳۰ *مهم: مطلب مرتبط: فرق خلاف شرع های ج.ا با حکومت علی(ع) محسن قنبریان ۱۴۰۱/۱۱/۱ _ @daneshvadanestan
می‌خواهیم در مجلس، دوباره طرح صیانت را به جریان بیندازیم/ اگر  طرح صیانت تصویب شده بود، دستگاه‌های امنیتی مجبور به تصمیم گیری درباره فیلترینگ نمی‌شدند عنابستانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس و از موافقان سرسخت طرح صیانت در گفتگو با شرق از فیلترینگ کنونی انتقاد کرده است. او فیلترینگ را راهکار اساسی برای کنترل فضای مجازی نمی‌داند. عنابستانی تاکید کرده اگر طرح موسوم به طرح صیانت تصویب شده بود، دستگاه‌های امنیتی مجبور به تصمیم گیری درباره فیلترینگ نمی‌شدند. او به شرق گفت که آنها در مجلس دنبال این هستند تا دوباره طرح موسوم به طرح صیانت را به جریان بیندازند: «می‌خواهیم دوباره بتوانیم طرح ضابطه‌مند‌کردن فضای مجازی را به جریان بیندازیم. اگر این اتفاق بیفتد، دیگر هیچ قاضی‌ای در هیچ کجای کشور نمی‌تواند مثلا حکم بدهد و تلگرام را فیلتر کند.» _ ! وارد شوید! @daneshvadanestan