فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دختر بَدر الدُجی امشب سه جا دارد عزا.
گاه میگوید پدر، گاهی حسن، گاهی رضا،
📷 آخرین تصویر به جا مانده از بارگاه حضرت امام حسن مجتبی عليهالسلام و سایر ائمه در قبرستان بقیع در شهر مدینه منوره
🔹️عکس: نمایشگاهی در حاشیهای یکی از دیدارهای رهبر انقلاب در دهه ۹۰
🗓 ۲۸صفر، سالروز رحلت پیامبر(ص) و سالروز شهادت امام حسن(ع)
💻 Farsi.Khamenei.ir
#ما_ملت_امام_حسینیم
#لبیک_یا_امام_خامنهای
#خونخواهی_هنیه_عزیز
_
#دانایی_مقدمه_توانایی! وارد شوید!
@daneshvadanestan
اسموتریچ وزیر دارایی اسرائیل پس از جلسه کابینه: این یک اعتصاب سیاسی، وحشیانه و غیرقانونی است. ما برای صدور حکم به دادگاه خواهیم رفت.
.
#ما_ملت_امام_حسینیم
#لبیک_یا_امام_خامنهای
#خونخواهی_هنیه_عزیز
_
#دانایی_مقدمه_توانایی! وارد شوید!
@daneshvadanestan
📢 امام حسن علیهالسلام سازماندهی عظیم شیعی را به وجود آورد
✏️ حضرت آیتالله خامنهای: امام حسن(ع) بعد از حادثهی متارکهی جنگ، بنا کرد تشکیلات دهی و سازماندهی، آن کاری که آن زمان انجام نشده بود لزومی هم نداشت، امکان هم نداشت، یک سازماندهی عظیم شیعی را به وجود آوردند.
✏️ این همان سازماندهی است که شما در کوفه، در مدینه، در یمن، در خراسان، در مناطق دور دست حتی نشانههای او را میبینید زمان امام حسین و بعد از ماجرای شهادت امام حسین(ع) همان سازماندهی بود که ماجرای توابین را به وجود آورد، ماجرای مختار را به وجود آورد، ماجراهای فراوانی را در دنیای اسلام ایجاد کرد که تا آخر هم نگذاشت آب خوش از گلوی خلفای بنیامیه پایین بیاید.
✏️ این تشکیلات زمان امام حسین بود که امام حسین وقتی شهید میشد میدانست که دنبال خودش یک تشکیلاتی را دارد باقی میگذارد که اینها پرچم را بالا نگه خواهند داشت و نمیگذارند که قضیه لوث بشود و حقیقت مکتوم بماند. ۱۳۶۵/۳/۴
🗓 ۲۸صفر، سالروز رحلت پیامبر(ص) و سالروز شهادت امام حسن(ع)
💻 Farsi.Khamenei.ir
#ما_ملت_امام_حسینیم
#لبیک_یا_امام_خامنهای
#خونخواهی_هنیه_عزیز
_
#دانایی_مقدمه_توانایی! وارد شوید!
@daneshvadanestan
9.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شرحی برای این ویدئو وجود ندارد
اینجا غزه 💔
.
#ما_ملت_امام_حسینیم
#لبیک_یا_امام_خامنهای
#خونخواهی_هنیه_عزیز
_
#دانایی_مقدمه_توانایی! وارد شوید!
@daneshvadanestan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از بهترین صحنههای #اربعین امسال توسط خادم حرم مطهر حضرت سیدالشهدا خلق شد.
.
#ما_ملت_امام_حسینیم
#لبیک_یا_امام_خامنهای
#خونخواهی_هنیه_عزیز
_
#دانایی_مقدمه_توانایی! وارد شوید!
@daneshvadanestan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کنعانی: تاریخ شاهد ظهور یک هیتلر دیگر است
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و جنایتهایش در نوار غزه، اعلام کرد که تاریخ شاهد ظهور یک هیتلر دیگر است.
.
#ما_ملت_امام_حسینیم
#لبیک_یا_امام_خامنهای
#خونخواهی_هنیه_عزیز
_
#دانایی_مقدمه_توانایی! وارد شوید!
@daneshvadanestan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چگونه مالک دل همسرم شوم
#آیتالله_حائری
.
#ما_ملت_امام_حسینیم
#لبیک_یا_امام_خامنهای
#خونخواهی_هنیه_عزیز
_
#دانایی_مقدمه_توانایی! وارد شوید!
@daneshvadanestan
#توجه_به_فضای_شخصی
هیچ مردی نباید فضای #شخصی همسرش را از او بگیرد. زنان فضاهایی دارند که مختص به خودشان است.
مثلا: "امشب #دامن آبیمو بپوشم بهتره یا قرمزه رو؟"
مرد نباید این فضا را از او بگیرد، چون خودش نمیتواند #جایگزینی برای آن باشد.
زنها در این مدل حرفها کلی #انرژی عاطفی رد و بدل میکنند که مردها هیچ وقت نمیتوانند چنین کاری بکنند.
.
#ما_ملت_امام_حسینیم
#لبیک_یا_امام_خامنهای
#خونخواهی_هنیه_عزیز
_
#دانایی_مقدمه_توانایی! وارد شوید!
@daneshvadanestan
❇️ توتالیتاریسم «شبهعلم»
تأملی بر سخنان «وزیر محترم علوم»
✍ حجتالاسلام دکتر حبیب الله بابایی
اخیرا وزیر محترم علوم در جلسه معارفه، ضمن تأکید بر شعار وفاق ملی و ضرورت گفتگو بین انظار مختلف، ناخواسته به طرح یک طبقهبندی دوگانۀ «علم» و «شبه علم» پرداخته و در یک رویکرد «تنبیهی» طیفی از دانشها و دانشمندان را اساسا از جرگۀ علم خارج نموده است. وقتی این جملات جناب وزیر را در بارۀ «شبه علم» خواندم به یاد جملۀ رمون گراسفوگل افتادم آنجا که شکلگیری «خشونت معرفتی» در نهادهای آموزشی مدرن را مطرح نموده و میگوید: «خشونت معرفتی در این محافل دائما دانشهای بومی را سرکوب میکند، و «جبر معرفتیِ اروپامحوری» دانش های غیراروپایی نظیر دانشهای سیاهان و نیز دانشهای بومی مناطق غیراوپایی را خرافه میپندارد و آن را از اساس انکار میکند.»
شاید وزیر محترم علوم مدتهاست فضای حوزههای علمیه را در قم و مشهد و اصفهان از نزدیک ندیده باشند. واقعیت این است که مدتهای مدیدی است که جریان روشنفکری حوزوی در فهم علم جدید و مدرنیتۀ غرب، اعتماد خود را به روشنفکران سکولار و مترجمان ایدئولوژیک از دست داده، و دیگر برای علمی بودناش معطل اجازۀ آنها نمیماند. امروزه سطح پژوهشهای آکادمیک در حوزه در عرصههای علوم انسانی بسیار جلوتر از دانشگاههای علوم انسانی در ایران و بلکه دانشگاههای متعدد در کشورهای اسلامی است. امروزه در مراکزی همچون دانشگاه ادیان مذاهب، دانشگاه مفید، موسسه امام خمینی ره، دانشگاه باقرالعلوم و نیز پژوهشگاههای مختلف حوزوی متون انگلیسی، آلمانی و گاه فرانسوی به خوبی خوانده میشود. مطمئن هستم که این مقدار از سطح آشنایی به زبان در برخی از دانشگاهها حتی دانشگاه تهران وجود ندارد. بخش منابع لاتین در کتابخانه موسسه امام خمینی و دانشگاه ادیان مذاهب از جمله کتابخانههای فاخر در ایران به حساب میآید. بسیاری از فضلای حوزه در مجلات معتبر دنیا به زبان اصلی مینویسند و درعین حال برای گوشهای شنوایی که بحمدالله در دنیای غرب فراوان وجود دارد، به آنچه که «علم واقعی» خوانده می شود، نقدهای روششناختی مهمی مطرح میکنند.
وزیر محترم علوم اگر میخواستند تعریضی به علما داشته باشند، شاید بهتر بود از کرونا شروع نمیکردند. مثال کرونا مثال خوبی برای اثباتِ واقعی بودن علوم جدید و شبهعلم بودن علوم سنتی نیست. در باره کرونا هنوز آنچه در پستوی وزارتخانهها و بیمارستانها مانده، هنوز برملا نشده است. همه میدانیم که دست کم در مورد کرونا، فناوریهای مدرن به تعبیر نوربرت الیاس، مرگ نزدیکان و عزیزان ما (که هنوز در سوگشان میسوزیم) را آسانتر و البته غیرانسانیتر ساخت (مرگی بهداشتی ولی غیراخلاقی). در همان ایامی که دوستداران علم اصیل در وزارت بهداشت ایران، آموزههای سنتی را توهم و خرافه قلمداد میکردند و حتی اجازه استفاده از عسل را در بیمارستانهای ما نمیدادند، چینیها به اذعان ناظران در یک «رقابت ستودنی و تمدنی با آمریکاییها» با استفاده از طب چینی و غذاهای مکمل سنتی، دورههای درمانی در بیمارستان ووهان را از 10 روز به 6 روز تقلیل میدادند و از بسیاری از مرگهای بیرویه جلوگیری میکردند.
البته میدانم که نباید در برابر مقدورات علم جدید، مقاومت کرد و از همان مقدار از پیشرفتهای غیرقابل انکار هم صرف نظر کرد، لیکن نباید کسی که قرار است مدیریت علم (البته نه مرجعیّت علمی) را در میانۀ انبوهی از دانشمندان و متفکران در حوزه و دانشگاه به دست بگیرد، از علم مدرن و نیز از فلسفۀ علم، چوب و چماقی برای حاشیه راندن دیگر علوم و دیگر عالمان درست کند، در حالی که در همان فلسفه علم در الگوهای تفسیری و همینطور پارادایم انتقادی مرزهای میان علم و فرهنگ و نیز مرزهای بین علم و ایدئولوژی درهم ریخته شده و پایههای طبقهبندیهای پوزیتویستی را بر هم زده است. ادامه 👇👇
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
سیاستودیانت|حجتالاسلامابوطالبی
.
#ما_ملت_امام_حسینیم
#لبیک_یا_امام_خامنهای
#خونخواهی_هنیه_عزیز
_
#دانایی_مقدمه_توانایی! وارد شوید!
@daneshvadanestan
ادامه «توتالیتاریسم «شبه علم» 👆👆
#قسمت_دوم
علاوه اینکه، آن علم واقعی و اصیلی که جناب آقای وزیر آن را آرزو میکنند از کجا میآید؟ منابع این علم چیست؟ داور نهایی این علم چه کسی و متعلق به کدامین دستگاه شناختی است؟ آقای وزیر حتما وضعیت آشفتۀ ترجمههای بی رویه در ایران در عرصههای علمی از جمله علوم انسانی را میداند و میدانند آنچه از ترجمهها به محافل علمی ما سرریز میشود برآمده از اولویتهای بازار، ناشران، و مترجمان است و نه متفکران. محافل علمی و دانشگاهی ما مرکزی برای«مطالعات ترجمه» ندارند، و نیز سیاستگذاریهای روشنی در باب ترجمههای شده و مهمتر ترجمههای نشده (lost translations) ندارند. آنگاه ترجمههایی که هیچ مرکز مطالعات ترجمه، اصول و فرایند آن را بررسی نمیکند (چیزی به نام «فلسفۀ ترجمه» و نیز «اخلاق ترجمه» نداریم)، پیامدهای فکری و فرهنگی آن را تحلیل نمیکند (چیزی به نام «جامعهشناسی ترجمه» نداریم)، و صرفا از برخی محفلهای علمی در اروپای غربی و آمریکای شمالی آنهم فقط از زبان هژمون انگلیسی به نظام مفهومی ما انتقال مییابد، نمیتواند معیار و ملاکی برای تشخیص علم واقعی از شبه علم باشد.
باید بدین نکته تأکید کرد آنچه که امروز وزیر محترم در ایران آن را شبه علم مینامد در دنیای غرب دستکم سابقهای بیش از 60 سال دارد. برخی از این شبهعلمها مانند «سلامت معنوی»، «مراقبت معنوی»، «مددکاری دینپایه»، و نیز «الهیات عملی» (که بر پایه آموزههای معنوی و دینی در حوزههای علمیه مسیحی است) از نظریه عبور کرده و امروزه در برخی کشورهای اروپایی تبدیل به کلینیک شده است. ما نباید واقعیت و ماهیت علم به ظاهر مدرن خودمان را پنهان کنیم. حقیقت آن است که ما شتابزده و سادهلوحانه تسلیم تکصدایی و تکگوییها در علوم جدید شدهایم و خود را در تاریخ قدیم مدرنیتۀ غربی محبوس کردهایم و از این رو همیشه حتی در تقلید از غرب نیز دچار عقبماندگیهای بسیاری شدهایم.
بدینسان به نظر میرسد رویکرد سختِ حقوقی در امر سیاستگزاری علوم میتواند دلالتهای خطرناکی داشته باشد و نوعی از انسداد علمی را در رقابت های علمی دانشگاهی بوجود آورد. جایی که رهبری امت اسلام در پی سیاستها و استراتژیهای تمدنی در عرصههای مختلف زندگی از جمله عرصههای مهم علمی میرود اولا باید به تنوع رویکردها و آزادی اندیشه و بیان در عرصه های علمی اعتنا کرد، و ثانیا باید به سامانههای جدید در خلق دانشهای بومی، پژوهشهای بومی، و علوم اسلامی بیش از پیش تأکید نمود. تقلیل تمام علم به دنیای حس و تجربه آنهم در نسخههای غربیِ قدیم، مسیر رشد علمی کشور را دشوارتر خواهد کرد.
برای عبور از این تناقض، باید بر همان فراز نخست از سخنان وزیر محترم مبنی بر گفتگو پافشاری کرد. باید به گفتگوهای واقعی و متواضعانه تن داد، از سخنرانیها و داوریهای یک طرفه در مهمترین مسئلههای علمی و معرفتی پرهیز نمود، تا بتوان توأمان از علم جدید و علم سنتی در بازسازی گفتمانهای جدید و پاسخهای نوآمد به نیازهای دنیای معاصر استفاده کرد.
.
#ما_ملت_امام_حسینیم
#لبیک_یا_امام_خامنهای
#خونخواهی_هنیه_عزیز
_
#دانایی_مقدمه_توانایی! وارد شوید!
@daneshvadanestan
یادداشتی از دکتر محمدرضا بهمنی (معاونت فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات) در باره نوشته «توتالیتاریسم شبه علم»👇👇
#قسمت_اول
جناب آقای دکتر بابایی عزیز
سلام علیکم
یادداشت جنابعالی در نقد طبقهبندی علم و شبه علم را خواندم. سخنان جناب آقای دکتر سیمایی از چند جهت، نیازمند بحث و بررسی است.
یکم) از منظر سیاستگذاری علم
دوم) از منظر مناسبات دانشگاه و جامعه
اما فراتر از این مناظر و به حسب تلمذ در فضای مطالعات تمدنی که جنابعالی از اساتید مسلم این عرصه هستید، مایلم از منظر تمدنی هم به عنوان منظر سوم نسبت به سخنرانی وزیر محترم و یادداشت جنابعالی اشاره کنم.
بنده نیز همچون جنابعالی معتقدم، تحلیل نظام علمی و پژوهشی از منظر سیاستگذاری علم، نیازمند وسعت نظر و میدانسپاری به همه جریانهای اندیشگی است. طبعا اگر آنچنان که ایشان هم اشاره کردهاند، احیاء و تقویت کرسیهای نقد و نظریهپردازی رخ بدهد، این، خودِ فضای مبادلات علمی است که مسیر درست را خواهد گشود.
اما به نظرم، جا دارد در بررسی و نقد رویکرد جدید در وزارت علوم که البته چند روزی از طرح آن نگذشته است، به مناظر و ابعاد دیگر هم پرداخته شود. (چه از موضع استقبال و چه از موضع انتقاد).
بنده بیشتر از جهت ضرورت پرداختن به این ابعاد، اشاره وار نکاتی را قابل ذکر میدانم:
۱. اختلال در مناسبات نظام علمی (دانشگاهی و حوزوی) کشور با جامعه.
واقعیت آن است که دانشگاهها و حوزههای علمیه، در مسئلهمندی و اهتمام به چالشها و نیازهای جامعه، نمره قابل قبولی ندارند. درونگرایی دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشور، مقررات دست و پاگیر و تفکر برخورد اداری با اساتید و محققان و نیز شاخصهای ارتقا و ترفیع، در زمره مهمترین عوامل شکاف میان دانشگاه و جامعه است. در مجموع مسئلهمحوری نظام علمی و پژوهشی، خود مسئلهای نگران کننده است. مسئلهای که معیار قضاوت در مورد هویت نسلی دانشگاههای کشور محسوب میشود. البته جا دارد از رویکرد مسئلهمحوری در برخی مراکز حوزوی تقدیر شود. هرچند بدلایلی که فرصت ذکر آن مجال دیگری نیاز دارد، هنوز نمیتوان اجرای آن رویکرد را موفق ارزیابی کرد.
۲. انسداد گفتگو. همانطور که در سخنان آقای وزیر و نیز در یادداشت جنابعالی اشاره شده است، گفتگوی علمی و فرهنگی از ضروریات نشاط فضای علمی کشور است.
مراکز علمی و اساتید و محققان، در چند ساحت باید تقویت و فراگیر سازی گفتگوهای علمی و فرهنگی را مورد اهتمام جدی قرار دهند. از جمله؛ گفتگو میان عرصههای مختلف علمی با یکدیگر، گفتگو میان مراکز علمی و عالمان با کنشگران فرهنگی و اجتماعی، گفتگو میان مراکز علمی و مراکز حاکمیتی و نیز گفتگو میان مراکز علمی داخل کشور با متناظران خود در خارج از کشور. متاسفانه فضای رسانه و شبکههای اجتماعی، خود حجاب گفتوگوهای عالمانه در کشور شده است. اگر هم ناظر به مسئلهای ظرفیت و فرصت گفتگو حاصل میشود، آن گفتگو به عرصه افکار عمومی کشانده شده و با هیجان فضای رسانهای به ضد گفتگو تبدیل میشود. که جنابعالی در کتاب وزین مهارتهای گفتگو به تفصیل به آداب و اخلاق گفتگو پرداختهاید.
۳. عیار تمدنی نظام علمی کشور. به نظر میرسد فراتر از سطح تحلیل مدیریتی نظام علمی و دانشگاهی کشور که این روزها به واسطه سخنرانی آغازین وزیر محترم علوم شکل گرفته است، جا دارد نظام علمی کشور را در سطح تحلیل تمدنی بازخوانی کرد. همانطور که مستحضرید، این مهم به تفصیل در کتاب عیار تمدنی جمهوری اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است. اما به اجمال، دغدغههایی که در این سطح تحلیل قابل ذکر است را در قالب این سئوالات میتوان برشمرد:
یک) دانشگاهها و حوزههای علمیه، تحولات عصری و نسلی در ساحتهای مختلف حکمرانی را چگونه باید مورد توجه قرار دهند؟ چه سهمی از گروههای علمی دانشگاههای کشور، معطوف به آیندهپژوهی است؟
دو) شما به درستی به ترجمههای شده و ترجمههای نشده و اساساً به خلاء دروازهبانی ترجمه اشاره کردید. امّا به همین ضریب اهمیت میتوان پرسید که؛ دانشگاهها و حوزههای علمیه در فعالیتهای خود چه سهمی برای ترجمه و عرضهی آثار و تولیدات علمی خود به سایر زبانها، قائل هستند؟ کافی است سری به سایت دانشگاههای کشور و حتی دانشگاههای برتر کشور بزنید و ببینید که در سایت آنها به چه زبانهایی محتوا وجود دارد؟ جالب است اشاره شود که، تا همین چند ماه قبل، حتی یک محتوای چندرسانهای و چندزبانه برای معرفی ظرفیتهای دانشگاهی و حوزههای علمیه تولید نشده بود!
سه) دغدغههای جهان اسلامی در دانشگاههای کشور و حتی در حوزههای علمیه چه جایگاهی دارد؟
چهار) سهم دانشگاههای کشور در جذب دانشجویان بینالمللی حتی در مقایسه با دانشگاههای کشورهای منطقه مانند ترکیه و روسیه چیست؟
ادامه 👇👇
.
#ما_ملت_امام_حسینیم
#لبیک_یا_امام_خامنهای
#خونخواهی_هنیه_عزیز
_
#دانایی_مقدمه_توانایی! وارد شوید!
@daneshvadanestan