5.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دیگه نیازبه تفسیروتحلیل نیست،خودشون باصراحت میگن ببینیدلطفا!!
#جهش_تولید_با_مشارکت_مردم
#بهامید_پیروزی_ملت_ایران
#طوفان_الأقصی
#لبیک_یا_خامنهای
_
#دانایی_مقدمه_توانایی! وارد شوید!
@daneshvadanestan
شیرزن ایرانی
در سال ۱۳۵۹ پس از حمله عراق به روستای آوهزین مردم به دره های اطراف فرار می کنند.
فرنگیس حیدرپور 18 ساله شب هنگام همراه برادر و پدرش برای تهیه غذا به روستا باز میگردند که در طول راه پدر و برادرش ضمن درگیری با عوامل عراقی شهید میشوند و خود او در پی برخورد با دو سرباز عراقی بدون داشتن هیچگونه سلاحی فقط با یک تبر که یادگار پدرش بوده با آنها درگیر شده، یکی را کشته و دیگری را با داشتن تمام تجهیزات جنگی اسیر میکند و به مقر فرماندهی ارتش ایران تحویل میدهد.
تندیس او امروز در کرمانشاه نصب و نمادی از مقاومت زنان ایرانی میباشد.
#جهش_تولید_با_مشارکت_مردم
#بهامید_پیروزی_ملت_ایران
#طوفان_الأقصی
#لبیک_یا_خامنهای
_
#دانایی_مقدمه_توانایی! وارد شوید!
@daneshvadanestan
یک تعطیلی ساده یا یک جراحی فرهنگی بزرگ؟
برخی دوستان روشن و خوشفکر ما مخالفتها با تعطیلی روز شنبه را به حساب جمود فکری و تحجر گذاشتهاند.
البته موافقم که خطر جریان مهاجم و مخرب تحجر امروز از هر زمان دیگری جدی تر و بالفعلتر است. اما در این مورد مشخص با دوستانم همراه نیستم.
تعطیلی شنبه که از سوی برخی کارشناسان و رسانهها اقدام جزئی و سادهای برای بهبود تعاملات مالی و تجاری بین المللی تصویر میشود، در واقع نوعی جراحی فرهنگی رادیکال با پیامدهای مهم است و از قضا به ضرر جریان فعالیتهای کشور (اقتصادی، اداری، آموزشی، و ...) خواهد بود.
از بنیادیترین شؤون فرهنگ، ساماندهی، نظمبخشی و معنابخشی به زمان است. شیوه شمارش روز و هفته و ماه و سال امری حاشیهای و کم اهمیت نیست بلکه یکی از ساختارهای پایه است که فرهنگ از خلال آن ما را میسازد: روال و ریتم زندگی ما درک ما از اهمیت و معنای چیزها و رویدادها، درک ما از هویت و تلقی ما از مبدأ و مقصد و مسیر زندگی از جمله مواردی است که نظم گاهشمارانه در شکل دادن به آن تأثیر قطعی دارد.
به همین دلیل است که گاهشماری در سطوح مختلفش همواره میدان منازعههای هویتی و تمدنی بوده است.
تلاش ناکام پهلوی برای تبدیل سالشمار هجری به تاریخ مجعول شاهنشاهی یا تلاش شکست خورده ژاکوبنهای فرانسوی بر جایگزینی تقویم انقلابی (که در آن روزهای هفته به جای هفت، ده روز بود) نمونههایی آشنا از این منازعات است.
در هر دو مورد تلاش برای تغییر نظم زمانی هدفی جز قطع پیوند از سنت دینی (اسلامی و مسیحی) نداشت.
اساساً «هفته» تا حد زیادی درونمایهای دینی و الهیاتی دارد و این تبار دینی نه تنها در آیینهای اساطیری بابلی و مصری و رومی که در آموزه ادیان ابراهیمی بارز و واضح است.
نظم ۱+۶ روزهای هفته، کنایتی از مضمون رمزآلود خلق در شش روز (یا نشته یا مرحله) و استوای بر عرش در روز هفتم است که در عهدین و قرآن به آن اشاره شده است.
روزهای معمولی هفته (که البته هر یک معانی دلالتها و سنن و مستحبات خاص خود را دارند) در نهایت به روز مقدس (Holyday) ختم میشوند که نقطه غایی نظم مناسکی هفته است و با فرایض و حتى مقررات و منهیات خاص دینی نشانه گذاری شده است.
این منهیات در شریعت موسوی حاد و شدید است و نهایتا به ابتلای قوم بدل میشود ولی در شریعت سمحه و سهله مصطفوی به نهی از بیع و تجارت در زمان برگزاری نماز جمعه محدود شده اما باز هم وجود دارد.
در سنت اسلامی هفته با شنبه آغاز و به جمعه ختم میشود. هر روز آداب و اعمال خاص خود را دارد و نهایتا جمعه روز مشخص عبادی و مدنی اجتماع اسلامی است.
این مساله جدا از وجوه نفسالأمری و تکوینی جنبه هویتی پررنگی نیز در تمایز ملت اسلام از سایر ادیان و ملل دارد. دستکاری در این تنظیم زمانی خواه ناخواه با تبعات و دلالتهای مهم فرهنگی و تمدنی همراه است.
اهمیت چنین کاری شاید یکی دو پله از تغییر خط و زبان در دگرگون کردن فرهنگ عمومی کمتر باشد و تبعات و نتایج آن خصوصا در بلندمدت خود را نشان خواهد داد.
از جمعیت ۲۴ میلیونی شاغلین در کشور ما چه تعدادی از افراد به طور مستقیم درگیر تعاملات تجاری مالی و بانکی بینالمللی هستند؟ ۱۰۰ هزار نفر؟ ۲۰۰ هزار نفر؟ ۵۰۰ هزار نفر؟ من به این آمار دسترسی ندارم و نمیدانم اساسا تخمینی از آن وجود دارد یا نه.
اما حتى اگر عدد نامحتمل یک میلیون نفر از شاغلان را در نظر بگیریم سهمی کمتر از پنج درصد از نیروی کار ایران را به خود اختصاص می دهد.تازه ما در اینجا مخرج کسر را فقط شاغلان قرار دادیم و با افزودن دانشآموزان و دانشجویان که فعالیتشان هیچ ربطی به تعاملات بینالمللی ندارد سهم این بخش کمتر هم میشود چرا باید برای تسهيل و توسعه عملکرد چنین کسر کوچکی از نیروی انسانی کشور دست به جراحی فرهنگی مهمی بزنیم؟ آیا راهکار دیگری برای تدارک مشکل آنها وجود ندارد؟
اساسا شرکتهای خصوصی مانعی در تعریف روزها و ساعات کاری خود به اقتضای فعالیتشان دارند؟ بخش عمومی را نمیتوان با ایجاد شعب و کارکنان کشیک در روزهای تعطیل در خدمت فعالان اقتصادی قرار داد؟و ...
اما پیامدهای فرهنگی که گذشت، همه مساله نیست. تعطیلی شنبه (که در فرهنگ عمومی ما با آغاز کردن کار و فعالیت و اراده ها و تصمیمهای جدید قرین است)تبعاتی ضد کار و فعالیت خواهد داشت.
حتی اگر این جراحی نابهنگام در تغییر تصویر و تصور شنبه توفیق یابد، تغییر تلقی عمومی از پنجشنبه (به عنوان روز نیمه تعطیل یا تقولق)ساده نخواهد بود.
همچنان که تلاش مرحوم شهید رجایی در کاستن تعطیلات نوروزی از ۱۴ روز به ۴ روز موفق نبود.به این ترتیب در عمل روزهای فعال و سرپای هفته از ۵ روز به ۴ روز (یکشنبه تا چهارشنبه) کاهش می یابد و این در شرایط امروز ما ضربه مهمی به کل روال فعالیت و کارهای اقتصادی و اداری و آموزشی کشور است.
سجاد صفارهرندی
_
#دانایی_مقدمه_توانایی!
@daneshvadanestan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
آیت الله فاطمی نیا رحمهالله علیه:
بنده در خانه خدا در محضر حضرت زهرا(سلام الله علیها) اگر چیزی را یقین نکنم نمیگویم؛
بدانید و آگاه باشید هرکس کوچکترین حرفی در تضعیف رهبری بزند، خدا او را نخواهد بخشید...
بمناسبت سالروز رحلت این عالم ربانی صلوات
#بهامید_پیروزی_ملت_ایران
#طوفان_الأقصی
#لبیک_یا_امام_خامنهای
_
#دانایی_مقدمه_توانایی! وارد شوید!
@daneshvadanestan
گفت و گوی ملی را از همین جا شروع کنیم
🔹در شرایطی که با میدان داری چهره های نوظهور و ناشناس و جنجالی در عرصه رقابت های انتخاباتی اخیر، عیار کنشهای سیاسی به شدت کاهش یافته و نشانه هایی از افول سیاست ورزی در ایران نمایان شده است، نامه حسن روحانی به شورای نگهبان، شرایطی را فراهم آورد تا سطح کیفی مباحثات سیاسی ارتفاع بگیرد و مسائل اصلی نظری در ساختار نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران در کانون مباحثه کارشناسان و صاحبنظران بنشیند.
🔹روحانی در این نامه، از مخاطره "حاکمیت اقلیت بر اکثریت"، "انحراف از اصول قانون اساسی و سیره امام و رهبری"، "تضعیف نهاد ریاست جمهوری به عنوان وکیل مستقیم ملت"، "تهدید آزادی بیان برای عالی ترین منتخب مستقیم مردم"، "دومرحله ای شدن انتخابات به واسطه عملکرد شورا"، "تعارض منافع فقهای شورای نگهبان به عنوان ناظر و منتخب"، " خروج از دایره بی طرفی" و ... سخن گفته است.
🔹در مقابل نامه هایی از این دست، هم می شود منفعل بود و هر دو سال یا چهار سال یکبار آن را تجربه و بلافاصله فراموش کرد. هم می شود از مواجهه و رویارویی با آن هراس داشت و مدام پنهانش کرد و خیره شدن در آن را به تعویق انداخت. هم می شود به نامه نگاری های موردی و موقتی دل خوش کرد و ماجرایی تا این حد بنیادین را به مکاتباتی شخصی و شبه اداری تقلیل داد.
🔹اما آیا نمی توان ذیل منافع ملی، با محور قرار دادن این شبهات، مجموعه شبهات، پله اول در عمارت "گفت و گوی ملی" را پایه گذاری کرد؟ آیا ممکن نیست که گردونه گفت و گوهای فراگیر را حول این موضوعات به حرکت درآورد تا از این طریق، امر سیاسی در ایران امروز از افول و انفعالی که دچارش شده نجات پیدا کند؟
🔹تحلیل ها و ادعاهای روحانی با نقدها و پاسخ هایی از جنس انکار و نفی، مرتفع نمی شوند. شورای نگهبان بدون شک غیر از جوابیه های شبه اداری، توضیحات روشنگر و راهگشا و اقناع کننده هم دارد که می تواند مناقشات را فیصله بدهد. مهم تر از هرچیز اما این است که شورای محترم نگهبان، خود ابتکار عمل را به دست بگیرد و با مدیریتی متین، این محورها را در کانون یک "گفت و گوی ملی" قرار دهد.
تحلیل راهبردی
#بهامید_پیروزی_ملت_ایران
#طوفان_الأقصی
#لبیک_یا_امام_خامنهای
_
#دانایی_مقدمه_توانایی! وارد شوید!
@daneshvadanestan
.
کاهش آمار ازدواج در پی پیری جمعیت/ کاهش سن زایمان به زیر ۲۴ سال
رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت:
از سال ۹۸ تا ۱۴۰۲ شاهد افزایش چشمگیر موالید مادران در سنین ۲۰ تا ۲۴ سال بودهایم که نشانگر کاهش سن زایمان و باروری است.
کاهش سن زایمان باعث میشود که برای تولد نوزادان بعدی راحتتر میتوان برنامهریزی کرد. تعداد زایمانهای سوم، چهارم و پنجم نیز در کشور افزایش یافته است.
در آمارهای مرتبط با ازدواج در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ حدود ۸.۷ درصد کاهش ثبت ازدواج را داشتهایم.
یکی از دلایل این که روند ثبت ازدواج در کشور نزولی شده این است که جمعیت جوانی که در سن ازدواج قرار میگیرند سال به سال کاهش مییابد.
تسنیم
#بهامید_پیروزی_ملت_ایران
#طوفان_الأقصی
#لبیک_یا_امام_خامنهای
_
#دانایی_مقدمه_توانایی! وارد شوید!
@daneshvadanestan
در زمانهای که همه بیش از همیشه حرف میزنیم و کمتر از همیشه گوش میکنیم...
#جهش_تولید_با_مشارکت_مردم
#بهامید_پیروزی_ملت_ایران
#طوفان_الأقصی
#لبیک_یا_خامنهای
_
#دانایی_مقدمه_توانایی! وارد شوید!
@daneshvadanestan
نسبت جامعه آمریکا با اعتراضات دانشجویی حمایت از فلسطین
مرکز تحقیقات اجتماعی و دادهکاوی شناخت
در هفتههای اخیر اعتراضات دانشجویی در دانشگاههای آمریکا بازتاب گستردهای داشته است. این اعتراضات در حمایت از فلسطین و محکومیت نسلکشی اسرائیل در غزه و از دانشگاه کلمبیا در نیویورک آغاز شد. با این وجود میزان همراهی دیگر بخشهای جامعه آمریکا از این اعتراضات محل ابهام است.
آخرین نظرسنجی مؤسسه هریس و دانشگاه هاروارد نشان میدهد اکثریت جامعه آمریکا این اعتراضات را یهودستیزانه تلقی میکنند. از سوی دیگر بخش زیادی از جامعه نیز نسبت به گسترش اسلامهراسی در دانشگاهها ابراز نگرانی کردهاند.
به طور کلی، این نتایج میتواند نشاندهنده غلبه گفتمان حامی اسرائیل در جامعه آمریکا باشد. بازنمایی رسانهای در خصوص این اعتراضات و همچنین اشغالگری اسرائیل در سالهای اخیر، به شکلی بوده که بخشهای زیادی از جامعه آمریکا و به خصوص گروههای سنی مسنتر، حساسیت زیادی بر یهودستیزی و حمایت از اسرائیل دارند.
#جهش_تولید_با_مشارکت_مردم
#بهامید_پیروزی_ملت_ایران
#طوفان_الأقصی
#لبیک_یا_خامنهای
_
#دانایی_مقدمه_توانایی! وارد شوید!
@daneshvadanestan