eitaa logo
در مسیر اجتهاد
7هزار دنبال‌کننده
344 عکس
24 ویدیو
25 فایل
🔹مطالب کاربردی #فقهی ، #اصولی ، #رجالی و #فلسفی 🔸 قابل استفاده اساتید و طلاب #حوزه علمیه 📣 این کانال توسط مدیریت سطوح عالی مدرسه #شهیدین (رهما) قم اداره می‌شود 🔻 کپی مطالب کانال تنها با ذکر #لینک بلامانع است. 🔺 ارتباط با مدیر و ارسال مطالب @Smousavi
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از دفتر فقه معاصر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ این کلیپ را همه اساتید و طلاب باید قبل از انتخاب دروس ببینند‼️ ❌ ناگفته‌هایی از برنامه جدید آموزشی حوزه‌های علمیه ❌چرا در برنامه‌های قدیم آموزشی نمی‌توان تمام‌خوانی کرد و در برنامه جدید می‌توان آن را نمود؟ ❌ چگونه طلاب دروس را صحیح انتخاب کنند؟ چگونه تعداد امتحانات کاهش می‌یابد و روزهای تحصیلی افزایش پیدا می‌کند⁉️ ❌ چگونه منویات مراجع معظم - دامت برکاتهم - بالاخره اجرایی شد؟ ❌ تبیین برنامه جدید آموزشی حوزه‌های علمیه برای اولین بار گذشته، حال و آینده، ۶ سال کار شبانه‌روزی در راستای بزرگترین برنامه علمی اجتهادی حوزه را رونمایی می‌کند: اجتهاد مطلق به همراه تخصص در موضوعات به‌روز برنامه‌ای که به‌زودی توضیحات مفصل و جدید مدیر محترم حوزه‌های علمیه درباره آن رسانه‌ای خواهد شد. ❌ منتظر اخبار جدید درباره برنامه جدید آموزشی حوزه باشید.... ✅ آخرین دستاوردهای علمی فقه معاصر حوزه‌های علمیه را از دفتر فقه معاصر پیگیری نمایید: https://eitaa.com/joinchat/835584018C53bfbd8554
8 💠 کثرت روایت: 🔹 در روایات آمده است: «سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ اعْرِفُوا مَنَازِلَ النَّاسِ عَلَى قَدْرِ رِوَايَاتِهِمْ عَنَّا.» (وسائل الشیعة 27: 79) پس هر کسی که روایات بیشتری از ائمه (علیهم السلام ) نقل کند، مقام و منزلتش نزد ائمه بیشتر است. بنابراین راوی کثیر الروایة است. 🔸 اشکال: معنای این روایات این است که شخص از جهت نقل روایت نزد ائمه (علیهم السلام) مقبول است، ولی بقیه اعمالش باید بررسی شود. مثل روایاتی که می گویند: بهشت بر زائرین حضرت معصومه (سلام الله علیها) واجب است. قطعاً این در صورتی است که از جهات دیگر مشکل نباشد. بنابراین این روایات بر وثاقت روات کثیر الروایة دلالتی ندارد و دال بر توثیق نیست. 🔹 ولی کثرت با مروی عنه و کثرت رفت و آمد، از قراین دال بر وثاقت است. یعنی وقتی شیخ و امثال او با کسی انس داشته و رفت و آمد داشته باشند، قطعا اگر ثقه نبود، این همه رفت و آمد نمی کردند. چون قطعا از او شناخت پیدا می کنند. 📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد علی (دام عزه) در مدرسه شهیدین 👈 نکات بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
هدایت شده از یادداشت های طلبگی
01-07-14 روش شناسی اجتهاد واعظی ج1 پنجشنبه ها.mp3
11.16M
🎙درس جلسه اول : معنا و فوائد روش شناسی اجتهاد 📆 ۱۴ مهرماه ۱۴۰۱ 🏢 مدرسه عالی امام حسین علیه الصلاه السلام سیدمحمدرضاواعظی 🆔 https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi
متن عربی نظر آیت الله حکیم.pdf
59.6K
✍️ متن عربی نظر آیت الله سید محمد سعید (ره) درباره تحول در متون درسی حوزه های علمیه
متن فارسی نظر آیت الله حکیم.pdf
59K
✍️ ترجمه متن نظر آیت الله سید محمد سعید (ره) درباره تحول در متون درسی حوزه های علمیه
❌ نظر آیت الله العظمی سید محمد سعید حکیم درباره تحول در متون درسی: تغییر و ضروری است زیرا علم اصول پیشرفت کرده است. ❌ ایشان کتاب «الکافي في أصول الفقه» را برای اینکه جایگزین کتب اصول سطوح عالی شود نوشتند و در مقدمه در مورد دو کتاب رسائل و کفایه و بعد از تمجید از دو مولف بزرگ آن (ره) تصریح کردند: «غير أن تطور العلم في هذه المدة الطويلة [گذشت یک قرن از کفایه] بفضل أعلام التحقيق الذين برزوا في الساحة، يفرض الحاجة لكتاب يخلفهما يتناسب مع ذلك التطور المشرّف، و يحاول التخلص من سلبيات الكتابين [الرسائل و الکفایة]، و أهمها عدم تناسبهما في العرض، و عدم وفاء الكتاب الأول بدورة أصولية كاملة، و الاختصار المشفوع بالتعقيد و غموض البيان في الكتاب الثاني [الکفایة]». ❌ در بخشی دیگر از مقدمه الکافی با غصه به وضع حوزه (ظاهرا مراد حوزه نجف است) اشاره کرده و می فرمایند: «یکی از دلایل اینکه تغییری در کتب درسی رخ نمی‌دهد این است که حوزه مدیریت مرکزی ندارد و لذا بیش از یک قرن این کتب تغییری نکرد و اگر هم گاهی کتابی نوشته می‌شد، ساختار کتاب درسی نداشت و معطوف به بیان نظریات یک بزرگی بوده است». ایشان در پایان و در کمال ناراحتی می‌نویسند: «و كانت وجهة نظرنا أن نجاح مشروع التجديد بعد غياب القرار المركزي في الحوزات يخضع لعوامل كثيرة و ملابسات معقدة لا تتسنى السيطرة عليها و لا الإحاطة بها، قد يكون أهمها خلوص النية مع اللّه تعالى الذي منه فيض التوفيق و التسديد». 📚 منبع: الکافي في أصول الفقه ١: ٥ - ١٠ 👈 متن کامل عربی و ترجمه فارسی👇 https://b2n.ir/w47734 https://b2n.ir/z27270
💠 توضیح پیرامون پیامی که در مورد نظر حضرت آیت‌الله زنجانی (حفظه الله) از طریق این کانال منتشر شد: 1. ابتدا از محضر مرجعیت معظم تقلید و همچنین تمامی عزیز بابت سوء برداشت ایجاد شده می‌کنیم. 2. ارادت ما به حضرت آیت‌الله شبیری (حفظه الله) از تعداد بالای پیام های اخلاقی و علمی کانال از معظم له (با عنوان ) روشن می‌شود، که مخاطبان ما کاملا بدان آگاهند. 3. مقصود ما این بود که طبق فرمایشات معظم له، اگر توسط طلاب به عنوان متن درسی انتخاب شد و کسی آنها را مجبور بر این کار نکرد، اکنون نیز تمام اساتید و بزرگان اجازه دهند طلاب محترم خود کفایه یا آن را به عنوان متن درسی انتخاب نمایند و الزامی بر خواندن کفایه نباشد؛ چرا که کفایه حذف نشده و تنها بدیل برای آن (حلقات شهید صدر) مشخص شده است. 4. هر تغییری قطعا در ابتدای راه، در طرح و اجرا دچار مشکل می‌شود؛ اما شایسته آن است که همگی با هم با ارائه پیشنهادات خود به انجام بهتر آن کمک کنیم. 5. شورای عالی حوزه در پاسخ به درخواست مکرر و چندین ساله اساتید و طلاب، طرح تحول را در دستور کار خود قرار داد و قطعا تنها هدف بزرگان حوزه برای حوزه است. ولی ای کاش این طرح قبل از اجرای عمومی آن، در برخی مراکز فقهی به صورت آزمایشی اجرا می‌شد و مراجع عظام و اساتید بزرگوار به طور کامل می‌شدند و سپس به صورت عمومی اجرا می‌گشت. 6. متاسفانه برخی تعبیرات در مورد برخی دروس مثل و.... ناشی از عدم اطلاع از مضمون آن است؛ وگرنه لزوم طرح مباحث اصولی جدید (که در دو کتاب گرانسنگ رسائل و کفایه مطرح نشده) بر کسی پوشیده نیست. 7. مدرسه بهشتی و قدوسی (رحمهما الله) به عنوان یکی از قدیمی ترین مراکزی که دروس سطح و خارج را برگزار می‌کند، همیشه با ارائه طرح های نو، سردمدار در حوزه بوده و بسیاری از طرح های اختصاصی مدرسه به صورت قانون اکنون در کل مدارس حوزه علمیه در حال اجراست. طلاب و اساتید و فارغ التحصیلان این مدرسه نیز از نظر علمی در سطح قابل قبولی در حوزه بوده و هستند. 8. مطالب منتشر شده در کانال نظرات مدیران کانال است و به هیچ وجه به مدرسه منتسب نیست. والسلام علی من اتبع الهدی 👈 اطلاع‌رسانی در عرصه از طریق: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 بررسی روایت عجیب مقراض: 🔹 «عَنْ دَاوُدَ بْنِ فَرْقَدٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: كَانُوا بَنُو إِسْرَائِيلَ إِذَا أَصَابَ أَحَدَهُمْ قَطْرَةُ بَوْلٍ قَرَضُوا لُحُومَهُمْ بِالْمَقَارِيضِ وَ قَدْ وَسَّعَ اللَّهُ عَلَيْكُمْ بِأَوْسَعِ مَا بَيْنَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ وَ جَعَلَ لَكُمُ الْمَاءَ طَهُوراً فَانْظُرُوا كَيْفَ تَكُونُونَ. (من لا یحضره الفقیه 1: 10؛ تهذیب 1: 356) یعنی: «بنی اسرائیل چنان بودند که وقتی به یکی از آنها قطره ای ادرار اصابت می کرد، گوشتشان را با قیچی ها می بریدند ولی خداوند وسعتی به فراخی آسمان تا زمین به شما (مسلمانان) داد و آب را به عنوان پاک کننده ای برای شما قرار داد. پس بنگرید که چگونه هستید!» شیخ صدوق (ره) در ذیل این حدیث می افزاید که چگونه شکر این نعمت بزرگ را بنماییم که خداوند امر را بر امت اسلام سهل کرد. (و هنگام اصابت ادرار به بدن، به جای بریدن گوشت، به شستن با آب بسنده شد.) این روایت در منابع اهل سنت از جمله سنن ابن ماجه و سنن ابی داوود با تعبیراتی مشابه آمده است. 🔸 نقد روایت: این روایت به اتفاق رجالیون شیعه، دارای سندی است؛ لذا علما به توجیه مضمون عجیب آن پرداخته‌اند: 1️⃣ توجیهات غیر مقبول: 🔹 علامه مجلسی می‌نویسد: «این در اندام هایی غیر از محل خروج ادرار بود و از نجاست خون (حاصل از بریدن گوشت بدن شان) نیز صرف نظر شده است و یا اصلا خون در دین آنها نجس نیست.» (ملاذ الأخيار 3: 38) 🔸 پدر علامه مجلسی می‌نویسد: «در تورات محرفی كه الحال در دست يهودیان است، در سفر پنجم آن قدر از تكاليف شاقه هست كه وصف نتوان كرد، و اين حديث را صدوق و شيخ بسند صحيح روايت كرده‏اند و سنيان نيز در صحاح اين حديث را از حضرت سيد المرسلين صلّى اللَّه عليه و آله روايت كرده‏اند، و ظاهر است كه غير مخرج بول را مقراض می‏ كرده‏ اند.» (لوامع صاحبقرانی 1: 228) همچنین می‌نویسد: «ظاهر روایت آن است که محل خروج ادرار از این قاعده مستثنی بود.‏» (روضة المتقین 1: 54) 🔹 فیض کاشانی می‌نویسد: «شاید حکم اینکه بنی اسرائیل گوشت بدن شان را قیچی کنند، مربوط به ادراری بود که از خارج به بدنشان اصابت می کرد و نه ادراری که به واسطه خروج از محلش، خود به خود به بدنشان (همان عضو) اصابت می نمود. و این اقتضاء می کند که اعضای بدنشان در مدتی اندک نابود شود ولی ممکن است بدن های آنها مانند پاشنه پای ما بوده باشد که با اندک قیچی کردنی، خون نیاید و یا ممکن است خون بیاید ولی خون در دین آنها نجس نباشد و یا از نجاستش صرف نظر شود.» (الوافي 6: 16) 🔸 میرزا حبیب الله خویی می‌نویسد: « قرض به معنای قطع است و در حدیث كان بني إسرائيل إذا أصاب أحدا قطرة من بول قرضوا لحومهم‏ بالمقاريض، به معنای قطع کردن گوشت هایشان است.» (منهاج البراعة 8: 236) 🔹 طریحی می نویسد: « (از آنجا که لازمه قطع گوشت ها، خون آمدن است و خون هم مانند ادارار نجس است) شاید این حکم به خاطر شدت نجاست ادرار نسبت به خون وضع شده باشد. و این مربوط به ادراری است که از خارج به آنها اصابت کند نه ادراری که از محلش بیرون می آید زیرا در غیر این صورت، در مدت زمان اندکی، هلاک می شدند.» (مجمع البحرين 4: 227) 🔸 قرشی می‌نویسد: «اين سخن در ضمن حديثى در تفسير برهان و در تفسير بيضاوى بلفظ «قطع موضع النجاسة» نقل شده و اللّه العالم و شايد مراد از «لحوم» گوشت بدن نباشد.» (قاموس قرآن 4: 254) 👇 ادامه مطلب را در پیام بعدی بخوانید 👇
2️⃣ توجیهات مقبول: 🔹 ملا صالح مازندرانی جزء معدود کسانی است که با تفطن در این حدیث، به اشتباه سایر محدثان در فهم آن و غفلت شان از نقل به معنا شدن نادرست آن پی برده است. او می نویسد: «در اصل حدیث، عبارت «قطعوه» آمده بود که (در نقل معنای نادرست) به قرضوا لحومهم‏ بالمقاريض تبدیل شد.» (شرح الكافي 2: 255) 🔸 شرح این سخن را جناب مامقانی در مقباس الهدایه چنین می آورد: «این خبر علی رغم صحت سند، نقل به معنا شده است. اصل آن همچنان که در تفسیر علی بن ابراهیم (1: 242) حکایت شده، چنین است: «إذا أصاب شيئا من بدنه البول‏ قطعوه‏» یعنی هر گاه به بخشی از بدن مردی از بنی اسرائیل، ادرار اصابت می کرد، از او می بریدند.» ضمیر مفرد در قطعوه به مرد بر می گردد یعنی بنی اسرائیل با او قطع رابطه می کردند و از وی کناره می گرفتند و با وی معاشرت نمی کردند یا در آن روز از داخل شدن او در معبد جلوگیری می کردند. یکی از راویان که گمان می کند داوود بن فرقد باشد، پنداشته است که ضمیر مفرد به بدن بر می گردد یعنی همان جزئی که بول به آن اصابت می کرده است و بر اساس همین پندار، آن را نقل به معنی کرده است. همین کار موجب شده است که شخصی که در پی یافتن معنای حدیث است، سرگردان شود. حتی خود یهود نیز آن خبر را تکذیب کرده و گفته اند چنین حکمی در مذهب آنها وجود ندارد. اما اگر قطع و بریدن در اینجا به معنای مهجور نمودن و دوری گزیدن باشد، نه تنها آن را انکار نمی کنند بلکه چنین مطلبی در شریعت آنها معروف می‌باشد. چنان که خداوند در قصه سامری می فرماید: «إن لک فی الحیاة أن تقول لا مساس» 🔹 در پاورقی کتاب الوافی (6: 17)، مصحح محترم نکته جالبی درباره این حدیث می گوید: «به نظر می رسد که در جمله «قرضوا لحومهم‏ بالمقاريض» تصحیفی رخ داده است و درستش «» بوده است و نه «» و مقارض در لغت به معنای ظرف بزرگ است. از آنجا که این روایت در مقام امتنان بر امت اسلام است معنایش چنین است که وقتی به یکی از بنی اسرائیل ادرار اصابت می کرد، با مقدار زیادی از آب می بایستی طهارت می کردند در حالی که خدا بر شما مسلمانان منت گذاشته و سهل گرفته و می توانید با مقدار کمی آب نیز طهارت کنید. به این ترتیب، اشکال موجود در روایت مرتفع می گردد و نیازی به این تکلفات نخواهد بود.» 📚 ر.ک: http://www.hermeneutics.blogfa.com/post/197 👈 نکات بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 شروح و حواشی کتاب را می‌توان در یک تقسیم بندی کلی، به چهار دسته تقسیم کرد: 1️⃣ شروح فقط انتقادی: 🔹مثل: نهایۀ النهایۀ مرحوم ایروانی نهایۀ الدرایۀ مرحوم اصفهانی انوار الهدایۀ مرحوم امام خمینی حاشیه الکفایۀ مرحوم علامه طباطبایی 2️⃣ شروح فقط توضیحی: 🔸مثل: منتهی الدرایۀ مرحوم جزایری کفایۀ الاصول فی أسلوبه الثانی إیضاح الکفایۀ مرحوم فاضل لنکرانی 3️⃣ شروح بیشتر انتقادی: 🔹 مثل: حقایق الأصول مرحوم حکیم حاشیه الکفایۀ مرحوم بروجردی (شاگرد مرحوم آخوند) تعلیقه مرحوم قوچانی (شاگرد مرحوم آخوند) 4️⃣ شروح بیشتر توضیحی : 🔸 مثل: حاشیه مرحوم مشکینی (شاگرد مرحوم آخوند) حاشیه عنایة الاصول حاشیة مرحوم عبدالحسین رشتی 📌 ارسالی از حجة الإسلام محسن نجفی (از طلاب پایه 10 مدرسه شهیدین) 👈 نکات بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 فقیرتر و کم‌حافظه تر از همه طلاب: 🔶 کان رحمه الله یقول: أنا حجّة على الطلاب من جانب ربّ الأرباب، لأنه لم يكن في الفقر أحد أفقر منّى، و قد مضى علىّ برهة لم أقدر على ضوء غير ضوء المستراح. و أمّا فی الحافظة و الذهن فلم يكن أسوأ منى، إذا خرجت من الدار كنت أضلّ عنها و أنسى أسامى ولدي و ابتدأت بتعلّم حروف التهجي بعد الثلاثين من عمري فبذلت مجهودي حتى منّ الله تعالی علیّ بما قسمه لی. 🔷 مرحوم در خاتمه مستدرک‌ الوسائل به نقل از می‌فرماید: من حجّت بر طالبان علم هستم از جانب خداوند، زیرا کسی در فقر از من فقیرتر نبود و قطعا اوقاتی بر من گذشت که جز نور مستراح نوری [برای مطالعه] نداشتم. و اما در حافظه و ذهن کسی بدتر از من نبود، هنگامی که که از خانه خارج می‌شدم خانه‌ام را گم می‌کردم و نام فرزندانم را فراموش می‌کردم. سی سال از عمرم گذشته بود که به آموختن الفبا شروع کردم! آن قدر کوشش کردم تا خدا آن چه را دارم به من تفضّل فرمود. 📚 خاتمة المستدرک، ج۲، ص۱۹۷ 👈 نکات بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
مقدمه حلقات.pdf
186K
💠 وجوه تقدم آموزشی حلقات بر سایر کتب 🔹 شهیدسیدمحمدباقر (رضوان الله علیه)، مقدمه ای بر کتاب حلقات نگاشته و توجیهات خود را مبنی بر لزوم تغییر کتب درسی بیان کرده است. 🔸مقدمه ای تفصیلی و حاوی مثال‌های متعددی که می‌تواند ذهن پرسش‌گر و شبهه‌دار را قانع سازد. 🔹 این مقدمه از کتاب «قواعد کلی استنباط» که ترجمه و شرح حلقات به توسط آقای رضا است، برداشته شده و تقدیم عزیزان می گردد. 🔸 هرچند، نکاتی نیز وجود دارد که سیدشهید به آنها نپرداخته و می‌تواند از وجوه امتیاز حلقات بر کفایه محسوب شود، لکن همین مقدار از مطالب شهید، اگر مورد تأمل قرار بگیرد، اطمینان خاطر به درس ایجاد خواهد کرد. 👈 نکات بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 خاطره شنیدنی آیت الله یزدی (ره) از ارادت عجیب آیت الله (ره) نسبت به حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها) و تبرک جستن به خاک پای زائران حرمش 🏴 سالروز وفات ولی نعمتمان حضرت معصومه (سلام الله علیها) تسلیت. 👈 نکات بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 تفاوت الغای خصوصیت با تنقیح مناط: 1️⃣ الغای خصوصیت: الغای خصوصیت مربوط به عالم است. یعنی فهم عرفی و ظهورات ادله؛ یعنی عرف وقتی دلیلی را ببیند و استظهار کند که یک موضوع (یا عنوانی در یک موضوع) خصوصیتی ندارد، می‌تواند حکم را از آن موضوع به موضوع دیگر تسرّی دهد: 🔹 مثال: در دلیل آمده است: «رجل شکّ بین الثلاث و الاربع ... »، ولی عرف از رجولیّت در این روایت الغای خصوصیت می‌کند و می‌گوید موضوع، مکلّف است و رجل بودن، خصوصیّت ندارد. پس اگر زنی هم شک بین سه و چهار کند، همان حکم را خواهد داشت. 2️⃣ تنقیح مناط: تنقیح مناط مربوط به عالم است. یعنی کشف ملاکات و مناطات احکام. یعنی با کشف ملاک تامّ حکم، از موضوع دلیل به موضوع دیگر تعدّی کنیم. 🔹 مثال: در دلیل: «الخمر حرام؛ لأنّه یزول عقل الانسان»، کشف می‌کنیم که ملاک حرمت، زوال عقل انسان بوده و لذا اگر به این نتیجه رسیدیم که فقّاع نیز همانند خمر، عقل انسان را زائل می‌کند، می‌گوییم با توجه به اینکه ملاک اصلی حرمت خمر، به همان شکل در فقّاع نیز موجود است، کشف می‌کنیم که فقّاع نیز حرام است. 📚 برگرفته از درس خارج فقه بورس و اوراق بهادار، استاد علی همدانی (دام ظله) 📌 ارسالی از حجة الإسلام علی 👈 نکات بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 تاریخ حوزه [معاصر] را می توان به سه بخش تقسیم کرد: 1️⃣ دوره اول حوزه همان دوره ممنوعیت منبر و بود. خروجی آن هم امثال مرحوم خوانساری و مرحوم اراکی و راحل بود و با اینکه آن زمان دوره حوزه بود، افراد و شخصیت های و بزرگان زیادی از آن برخاستند. 2️⃣ دوره دوم دوره زعامت آیت الله بود که در آن دوره ایشان ابتکاراتی از قبیل فقه مقارن و طبقات الرجال و.. را به ارمغان آوردند. 3️⃣ دوره سوم حوزه، زمان است که مدیران حوزه باید از این دوره محافظت کنند، درست است که حوزه برای نظام کارهای بزرگی مثل تدوین را انجام داد که یک کار علمی و ارزشمند بود، اما نباید طلاب با استعداد جذب مراکز غیر حوزوی شوند، حوزه نباید کند، طلاب خوش استعداد که می توانند علمای برجسته بشوند نباید جذب جاهای دیگر شوند. 📚 برگرفته از فرمایشات آیت‌ الله (دام عزه) 👈 نکات ـ بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 تأثر شهید (ره) از مکتب قم 🔹 به نظر ما مکتب فکری شهید صدر در موارد مختلفی از مکتب قم متأثر است و شواهد مختلفی هم بر آن وجود دارد، از جمله بحث ای که شهید صدر مطرح می کند و تلامیذ ایشان مدعی هستند که از ابداعات ایشان است، در کلمات محقق داماد آمده است. 🔸 این تأثیر و تأثر در موارد دیگر هم مشاهده می شود. از جمله اینکه مرحوم محقق داماد در تقریرات اصول شان (محاضرات 3: 52) می فزماید: شک تقدیری در استصحاب کافی است. دو بیان دارند. بیان اول، اینکه از ادله استصحاب استفاده می شود عدم یقین به خلاف، موضوع باب استصحاب است. یعنی یقین به خلاف نداشته باشیم، حال چه شک فعلی باشد، چه شک تقدیری و چه ظن فعلی و چه ظن تقدیری. این بیان همان بیان شهید صدر است. 🔹 ممکن است برخی از تلامیذ شهید صدر مدعی شوند که این کلمات به دست شهید صدر نرسیده بوده، ولی ما شواهدی داریم که اصول محقق داماد در دست شهید صدر بوده است. یعنی برخی دفاتر را آسید موسی صدر و دیگران نوشته بودند و برای شهید صدر برده بودند. لذا نباید تعصب داشته باشیم و این تأثیر و تأثر را انکار کنیم. 🔸 بله، شهید صدر جزو نوابغ است؛ افکار دیگران را می گیرد و تبدیل به می کند. اما در تأثر ایشان از مکتب قم هم در از کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم شهید و هم در اصول تأثرشان از مکتب جای تردیدی نیست. 📚 برگرفته از فرمایشات آیت الله جواد در درس خارج اصول 👈 آشنایی با اجتهاد: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 جایگاه روحانیت از منظر امام خمینی (رحمةالله علیه): 🔹 ... و اینان و هر یک از صاحبان آرای باطله و گفتارهای ناهنجار، چون می‌دانند که تنها کسی که می‌تواند مشتِ آنها را در جامعه باز کند و دروغ پردازی آنان را روی دایره بریزد، هستند و دیگر مردم، یا تخصص در این میدان ندارند یا اگر هم کم و بیش اطلاعی داشته باشند، وظیفه خود را جلوگیری از افسار گسیختگی ها نمی‌دانند. 🔸 تنها چیزی را که برای پیشرفت مقاصد مسموم خود، مقدم بر هر چیز بر خود لازم می دانند، آن است که به هر وسیله ای شده است، با یاوه سرایی و دروغ پردازی و تهمت و افترا به ملّاها، دست توده را از آنها کوتاه کنند و آنها را پیش مردم خوار و کوچک جلوه دهند و از روحانی آنها، با هر جانفشانی هست، بکاهند؛ تا میدان تاخت و تاز برای آنها باز شود و با کمال آزادگی و دلگرمی بتوانند با جان و ناموس و مال یک مشت بیچاره ستمدیده بازی کنند. 🔹 و گر نه، به شهادت تواریخ معتبر از بعد رحلت پیغمبر اسلام تا امروز، تنها کسی که این مردم را نگاهداشته و جلوگیری از یاوه سرایی افسار گسیختگان کرده، و ملاها بودند و دیگران؛ یا وظیفه این کارها را نداشتند یا خود را وظیفه دار نمی‌دانستند. 📚 ر.ک: کتاب کشف الأسرار، ص ۸ - ۹ 👈 نکات بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
🔹 پولی که از تبریز برایم می‌آمد، دیگر نمی‌آمد. مشغول مطالعه، بی‌پولی حواسم را پرت کرد. در همین حال درب خانه را زدند، باز کردم شخص ملبسی بود، خود را «شاه حسين ولى» معرفی کرد و گفت: «مرا فرستاده‌اند که به تو بگويم اين ۱۸‌سال كِى تو را گرسنه گذاشتم كه حالا به فكر بى پولى افتادی؟!» این را گفت و رفت. 🔸 برگشتم اما ذهنم درگیر شده بود او که بود و منظورش از این ۱۸سال چیست؟ بعد از تأملی یافتم از زمان شدنم، ۱۸ سال گذشته! اما آن شخص را نشناختم تا زمانی‌که به تبریز برگشتم. روزی به زیارت قبور رفتم قبری نظر مرا به خود جلب کرد نامش شاه حسین ولی بود، متوفای ۳۰۰ سال قبل! 📚 برگرفته از خاطرات علامه 📌 24 آبان سالروز رحلت عالم فرزانه، حکیم متأله، علامه طباطبایی (ره) 👈 نکات بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 کتاب «روش‌شناسی کاربردی اجتهاد» 🔹 نویسنده: استاد سیدمحمدرضا (از اساتید بزرگوار دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین) 👈 معرفی کتاب های بیشتر در موضوع : 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
روش شناسی کاربردی اجتهاد. واعظی.pdf
1.88M
💠 فایل کتاب «روش‌شناسی کاربردی اجتهاد» 🔹 نویسنده: استاد سیدمحمدرضا (از اساتید بزرگوار دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین) 👈 آدرس کانال استاد واعظی «یادداشت های طلبگی»: 🌐 @yaddashhayetalabegi 👈 نکات بیشتر در موضوع : 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 زهد بسیار بالای شیخ (رضوان الله تعالی علیه) 🔹 وقتی دختر مرحوم شیخ انصاری (متوفای 1281 ق) را عقد کردند، مدّتی گذشت و هیچ چیز در بساط نبود تا دختر را به خانه شوهر بفرستند. 🔸 تا آنکه روزی مرحوم شیخ آمد و به همسرش گفت: برای اصلاح کار دخترمان فکری به نظرم رسیده و آن اینکه پانزده تومان برای صوم و صلاۀ آورده‌اند؛ روزه اش را تو بگیر، نمازش را من می‌خوانم تا مقدّمات کار دخترمان درست شود و او را به خانه شوهر بفرستیم. 📚 ر.ک: ما سمعت ممن رأیت، ص 494 👈 نکات بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 اضمار روایات: 🔻برای اثبات اینکه مسئول در روایات مضمره، امام ع است، چند وجه ذکر شده است: 1️⃣ وجه اول: برخی از روات اجل از آن است که از غیر امام ع سوالی کند و آن را برای دیگران نقل کنند. 🔹 فیه: در مورد زراره و محمد بن مسلم و ... این حرف را می توان پذیرفت، چون شان آنها این است که «لایسئلون الا الامام ع». البته آن هم در اواخر کار؛ اما در مورد بقیه این ادعا قابل پذیرش نیست. 2️⃣ وجه دوم (محقق ایروانی): در زبان عربی ذکر ضمیر بدون مرجع، مالوف و صحیح نیست. پس قطعا عهدی بوده که به آن تکیه شده است. از طرف دیگر غیر از امام معصوم ع کسی نمی تواند نزد روات باشد. پس متنی که در کتب روایت ذکر شده، مرجع معهودی داشته که همان امام ع است. 🔹 فیه: در کتب روایی عهد ذکری بوده و نام امام ع ذکر شده بود و سپس بخاطر تقطیع، مرجع ضمیر ذکر نشده است. همانطور که صاحب معالم در منتقی الجمان: تصریح دارد: علّت مضمره شدن بسیاری از روایات تقطیع و تبویب آنهاست. به عبارت دیگر وقتی راویان، روایات سماعه را از کتابی نقل می‌کردند، در روایت اول نام امام علیه السلام بوده و در روایات بعد به صورت ضمیر ذکر شده و راوی، روایت اول را نقل نکرده است. 3️⃣ وجه سوم: معنا ندارد فرد ثقه ای روایت را از غیر امام بپرسد و بدون ذکر نام به دیگران نقل کند. زیرا لازمه اش است. مشخص می شود سوال از امام ع بوده است. 🔹 فیه: این همه تقطیع و تلخیص هایی که در سندها و متن ها وجود دارد و از روات سر زده و هیچ کدام تدلیس نیست، دلیل بر عدم صحت این ادعاست. 4️⃣ وجه چهارم (آیت الله شبیری): اینکه این متن را به عنوان روایت در خود ثبت کرده و امثال شیخ طوسی و شیخ کلینی که متخصّصین این فن هستند با آن برخوردی همچون برخورد با روایات داشته‌اند، مشخص می شود سوال از امام ع بوده است. 🔹 فیه: اولاً: اگر بخاطر قراین یا طریقی معتبر برای امثال کلینی روشن شده مسئول، امام ع است، اجتهاد ایشان است که برای ما حجت نیست. ثانیاً: درست است که در کتب روایی نقل شده، اما دلیل نمی شود که آن را روایت بدانند. شاهدش هم این است که خود شیخ بر اضمار روایت اشکال می کند. ثالثا نقل متن به عنوان روایت بخاطر این بوده که برای آنها حجت بوده، ولی شهادت بر روایت بودن آن از طرف امثال شیخ نیست. 5️⃣ وجه پنجم: در مقدمه تصریح شده که آثار صحیحه از صادقین ع در این کتاب نقل شده است. 🔹 فیه: مقصود از آثار صحیحه این نیست که تک تک روایات آثار صحیحه است، بلکه مقصود این است که مجموع روایات در هر باب مشتمل بر آثار صحیحه است. پس نمی توان با استناد به این وجه حجیت مضمرات کافی را درست کرد. علاوه بر اینکه این وجه مختص کافی است. 6️⃣ وجه ششم: علّت اضمار روایات و تبویب آنهاست. بنابراین ما اصلا روایت مضمره نداریم. از طرف دیگر کتب و مجامع روایی برای جمع روایات است، نه فتاوای فقها. از طرف دیگر (به عنوان موید) در روایات ما شاید موردی نداشته باشیم که روایتی از غیر امام ع نقل شده باشد. ان قلت: شیخ صدوق در فقیه از پدرش مطالبی نقل کرده است. قلت: فرمایشات پدر شیخ صدوق روایاتی مرسله است، چون دأب فقها در آن زمان این بوده که در مقام فتوا، عین متن روایت را نقل می کردند. ✅ بنابراین تردیدی در حجیت روایات وجود ندارد. 📚 برگرفته از درس خارج فقه استاد علی همدانی (دام ظله) در مدرسه شهیدین 👈 نکات ـ حدیثی بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 نقش علامه طباطبایی (ره) در موفقیت های ایشان: 🔹دختر یک خانواده ی ثروتمند در تبریز بود. با یک طلبه ساده ازدواج می‌کند و بخاطر ادامه ی تحصیل همان طلبه ی ساده راهی می ‌شود. گرما و غربت شهر نجف را در نظر بگیرید، خدا به ایشان فرزندی می‌دهد. بعد این فرزند می‌میرد! بعد دوباره فرزند می‌دهد، دوباره در همان بچگی می‌میرد ! دوباره فرزند می‌دهد دوباره ... !! این در حالی است که مطلق بر زندگی شان حاکم است؛ تا حدی که یکی یکی، اسباب خانه را میفروشد . حتی رختخواب ! .... 🔸علامه درباره ایشان گفته بودند : «من نوشتن را مدیون ایشانم »! و نیز گفته اند : «اگر همسرم نبود من نمی‌توانستم ادامه ی تحصیل بدهم » صبر حیرت انگیز !!! نوشتن الميزان ... 🔺علامه نه تعارف داشته و نه اغراق می کند. علامه در جایی فرموده بودند : «ایشان وقتی در قم رو به حضرت معصومه (سلام الله علیها ) می‌دادند، من جواب خانوم را می‌شنیدم ! و همچین هنگامی که زیارت عاشورا می خواندند من جواب سلام امام حسین ( علیه السلام ) را می شنیدم !» 📚 برگرفته از فرمایشات آیت الله (@albayann) 👈 نکات بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
♻️ مهم: آیت الله اعرافی: هر چند در گذشته برخی اندیشمندان تئوری فقه‌های را مطرح کردند، اما این نظریه مورد استقبال وسیع حوزه واقع نشد. امروز به تربیت فقهایی با همراه با تخصص در موضوعات مختلف نیاز است. این طرح بعد از ۶ سال فعالیت‌های علمی در سطح و خارج، امروز بستر لازم اجرایی را پیدا کرده است. ♻️ نظرات بلند - دام عزهم - و تأکیدات ایشان و همراهی اساتید معظم مهمترین سرمایه حوزه‌های علمیه در رشد و بالندگی حوزه‌های علمیه می‌باشد. در جلساتی که خدمت ایشان داشتیم، رهنمودهایی ارائه فرمودند که مطمئنا مورد توجه قرار خواهد گرفت. ♻️ جلسات متعددی با اساتید موافق و داشتیم که لازمه رعایت اختلاف نظرات علمی اساتید، تقویت سنت دراسی می‌باشد. ♻️ سال‌ها در به این نتیجه رسیدم که کار عمیق فقهی در چنین موضوعاتی در بستری غیر از دروس خارج اصیل حوزوی و بر سنت‌های تاریخی اجتهادی آن، امکان پذیر نمی‌باشد. ♻️ معاونت آموزش با همکاری اساتید و دفتر فقه معاصر طرح تحول اجتهادی را آماده خواهد نمود. 🔹 متن کامل سخنان مدیر محترم حوزه‌های علمیه در جمع معاونان و مدیران حوزه👇 🔗 yun.ir/v4tbq7 👈 اخبار بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
💠 در آستانه شماره دوم مجله «فقه و پژوهش» توسط دوره فقه و اصول مدرسه شهیدین (ره) منتشر شد. 🔹در این شماره می‌خوانید 👇 1️⃣ مفهوم مخالف قید در آیات و روایات فقهی 🔸 نوشته امین کوخائی 2️⃣ بررسی چگونگی حل تعارض حکم واقعی وظاهری از دیدگاه شیخ انصاری، مرحوم آخوند و شهید صدر 🔸نوشته سید عبدالله عمادی اصل 3️⃣ تبیین و بررسی مقدمات حکمت از منظر علماء اصول (آخوند خراسانی، میرزای نائینی، علامه مظفر، آیت اللّه سبحانی) 🔸 نوشته مهدی تقی لو 4️⃣ نقش کاربردی بایسته حلم با محوریت نقش پدر درخانواده از منظر آموزه‌های دین 🔸نوشته سیدمحمد احمدی موسوی 5️⃣ تبیین ادلۀ حرمت درآمد از غنا و پاسخ به شبهات آن 🔸نوشته سید محمد مهدی شجاع‌الدینی 6️⃣ حکم بیع معاطاتی 🔸نوشته سیدمحمدحسین طباطبایی 7️⃣ بررسی بذل فدیه متبرع در طلاق خلع و فرق آن با جعاله 🔸نوشته سید مرتضی میری 👈 اخبار بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم