دارالحکیم(حیات معقول)
علمالنفس فلسفی درباره نفس و عوارض آن گفتگو میکند.
علامه طباطبایی به عنوان بزرگترین فیلسوف معاصر، وارث سنت فلسفی اسلامی است.
او درباره نفس نباتی، حیوانی و انسانی سخن گفته و در نفس انسان نقطه عزیمت خود را تأمل در «من» و «خویشتن خویش» قرار داده است. پژوهش حاضر، بر اساس ساختار مرسوم در مباحث نفس در حکمت اسلامی سعی میکند با مراجعه به آثار علامه و با استنباط و استخراج آرای او علاوه بر معرفی یک دوره نفسشناسی علامه کاربست یافتههای آن را در حل مسائل علوم انسانی و نیز تدوین علوم انسانی اسلامی به بحث بگذارد.
ـــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
📕http://eitaa.com/daralhakim
بخشی از گفتگوی استاد حمید پارسانیا با روزنامه فرهیختگان:
🔷ما فیلسوفان بزرگی در حال حاضر داریم، اما چه کسی است که مانند علامه طباطبایی(ره) برود با آنها درگیر شود؟ کیست که اصول فلسفه بنویسد؟ کیست که وقتی مارکسیسم آمده، پاسخ آن را بدهد؟ یا کیست که در المیزان در جابهجای آن به هجمه رویکردهای مدرن پاسخ دهد؟ شما المیزان را با المنار مقایسه کنید و ببینید این مقاومتی که علامه طباطبایی(ره) در برابر فرهنگ غرب کرده، قابل مقایسه است؟ اینها خصوصیات علامه(ره) است.
🔹اینکه فرهنگ غرب، یک هژمونی عظیم راه انداخته و فضای علمی جهان را تسخیر کرده و برایش تعیینتکلیف کرده، یک نوعی اغواء است. اغواء که فقط به مغالطه لفظی نیست؛ اینکه چشم و گوش جهان را از آنچه خود میخواهد، پر میکند، اغواء است. در مقابله با این فرهنگ، اگر در انقلاب اسلامی، مرحوم امام(ره) توانست در شکست عرصه عملی و سیاسی موفق عمل کند، اما در مقابله با تنیدهها و رشتههای نظری فرهنگ غرب، آن کسی که قد علم کرد، مرحوم علامه طباطبایی(ره) بود. البته خیلیهای دیگر هم بودند که سعی داشتند، با فرهنگ غرب مواجه شوند و به آنان پاسخ دهند لکن بعضا وارد چهارچوب مفاهیم و نظام علمی آنان شدهاند و به نحوی شکست خوردند.
🔶ما چون نوعا در زمین بازی و میدانی که رقیب طراحی کرده است، به دنبال دانش اجتماعی خود میرویم، کور حرکت میکنیم و اصلا امکان دیدن دانش اجتماعی خود را نداریم! وقتی هم که میخواهیم چیزی تولید کنیم، چیزی شبیه به آنچه که آنان تولید کردهاند، تولید میکنیم. بر خلاف این سبک رایج، در قدم اول، باید این میدان بازی را تغییر داد و مفاهیم اساسی که آنان برای ما ساختهاند را بمباران کرد.
🔸باید مفهوم علم و عقل را مجددا در فرهنگ علمی خود بازخوانی کنیم. تا این تعریفها عوض نشود، روشها و مرجعیتهای متناسب با آن به وجود نیاید و در حوزه علوم آکادمیک ما به رسمیت شناخته نشود، این آفات بسیار جدی است. البته اینچنین کارهایی تلاشهای علمی و بنیادین جدی و همهجانبه میخواهد که ما باید با تجهیز شدن نخبگان خود به سلاح قلم و منطق و برهان و استدلال، یک هیمنه نظری جدی متناسب با فرهنگ خود به وجود بیاوریم. مادامی که دانشگاه نتواند یک بازاندیشی ریشهای و بنیادین در تفکرش انجام دهد، ما این مشکل را به صورت جدی خواهیم داشت.
🆔@parsania_net
ــــــــــــ
📙دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
دارالحکیم(حیات معقول)
کتاب 21 درس برای قرن 21
کتابی که باید بخوانید تا بتوانید، با محوریت حکمت، تحولات جهانی را با ذهنی شفاف رصد کنید، و در دام صدای مهیب و دهشتناک و فریب محور، رسانه گرفتار نشوید.
ـــــــــــــــــ
📙 دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
صوت شماره 9⃣
طنین و آواز دروغین در گوش(تشویش)
صدای در گوش
سه وجه آفتی که بر فعل شنوایی و بینایی و... حادث می شود:
1⃣. بطلان
2⃣. نقصان
3⃣. تشویش
ــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
صوت شماره 🔟
💢توضیحاتی پیرامون داروی غذایی بنام بادنجان(همان بادمجان)
💢 بادنجان دارای خاصیت مفتح،محلل،مقوی،ملطف،مقطع است.
🔹خاصیت تفتیح بادنجان قبل از تسدید آن ظاهر می شود.
🔹بادنجان درمان انسداد کبدی و سپس انسداد طحال است.
🔹با خوردن بادنجان، بدلیل خون غلیظ ناشی از بادنجان، در عروق تنگ سطح بدن انسداد پیش می آید،بنابراین پوست دچار لکه های سیاه می شود.
ــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim