eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
922 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.2هزار ویدیو
441 فایل
امام على عليه السلام : حكمت، گمشده مؤمن است ؛ پس آن را بجوييد گرچه نزد مشرك باشد [زيرا كه] شما بدان سزاوارتر و شايسته تريد. کانال القانون فی الطب👇 https://eitaa.com/alghanon کانال دارالحکیم👇 @darolhakim
مشاهده در ایتا
دانلود
در کتاب نیّر اعظم اثر حکیم محمد اعظم خان، پیرامون نبض می خوانید که: 💢در نبض اقطار هر جسم سه است: طول، عرض، عمق 1⃣🔹طول دلالت بر کثرت یا قلت حرارت و قوه دارد. 2⃣🔹 عرض دلالت بر کثرت یا قلت رطوبت موجود در شریان دارد. 3⃣🔹عمق دلالت بر حرارت دارد. 💢 از این رو صاحب خلاصه الحکمه صفحه 587 جلد اول، در بحث دلالات این جنس می نویسد: 🔹👈زاید در طول[یعنی طویل] دلالت بر کثرت حرارت و قوت می نماید. 🔹👈و قصیر که ضد آن است بر ضعف آن هر دو 🔹👈و معتدل میان هر دو دلالت بر اعتدال آن هر دو 🔹👈و عریض که ضد ضیق است دلالت بر زیادتی رطوبت دارد. 🔹👈ضیق که ضد عریض است، بر قلت رطوبت و زیادتی یبوست دلالت دارد. 🔹👈اعتدال میان آن هر دو بر اعتدال آن هر دو دلالت دارد. 🔹👈شاهق که ضد منخفض است دلالت بر زیادی حرارت دارد. 🔹👈منخفض که ضد شاهق است بر کمی آن دلالت دارد. 🔹👈و معتدل میان آن هر دو بر اعتدال میان آن هر دو دلالت دارد. ـــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
1⃣🔹سبب بالذات طویل بودن نبض، کثرت حرارت است، و تمکّن قوّه، با مانع استعراض و شهوق؛ مثل صلابت آلت مانع از استعراض، و کثافت لحم و جلد مانع از شهوق 2⃣🔹سبب بالعرض طویل بودن نبض، هُزال لحم است که معین بر ظهور رگ است. ــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
💢قصیر، ضد طویل است. 🔹👈سبب بالذات قصیر، قلت حرارت است، یعنی غلبه برودت و ضعف قوّه و عصیان آلت با مانع ضیق و انخفاض، مثل تخلخل لحم و لین جلد. 👈 یعنی اینکه تخلخلی گوشت و نرم و لین بودن پوست، موجب قصیر بودن نبض می شود، که نباض باید بر این امر واقف باشد. ــــــــــــــــــــ 💢سبب بالعرض قصیر فربهی مفرط از شحم است. 🔹🙏گاهی قصیر به سبب اجتماع اجزای شریان در طول است، چنانچه عند دست عارض می شود. ــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
بسم الله الرحمن الرحیم. سلام 🔰 ترک زبان(شقاق لسان) 💢 سبب اول : 1⃣🔹خشک بودن مزاج مغز : هرگاه غلبه خشکی به مغز برسد، این خشکی بواسطه عصب بسیار که از مغز به زبان می رسد، سرایت می کند. معمولا این قسم خشکی، ترک های متفرقه بر روی زبان ایجاد می کند، و حتی ترک و شقاق جوری می شود که شخص نمی تواند غذابخورد. و اگر چیز ترشی یا شوری به آن برسد متالم می شود و به شدت سوزش می کند. 💢 علاجش: 1⃣🔹 اسفرزه را با کمی شکر در زبان بگیرد. 2⃣🔹 خوردن ماءالشعیر جهت رطوبت بخشی به مغز 3⃣🔹 خوردن پاچه جهت رطوبت بخشی 4⃣🔹خیارسبز را از طول نصف کند و روی هم بمالد و کف(زبد) آن را به زبان بزند. چون هم رطوبت دارد هم لزوجت 5⃣🔹مالیدن قیروطی که با روغن بنفشه درست شده باشد. چون هم رطوبت دارد هم لزوجت 💢 سبب دوم : تصاعد بخار اخلاط سوخته از معده که بواسطه آن رطوبات زبان خشک می شود. و زبان منشق می شود( ترک می خورد) 💢علامتش: 1⃣🔹جشا یا آروغ دخانی. چون فم معده متکیف به طعم اخلاط می شود. 2⃣🔹 گاهی آن اخلاط با قیء بیرون می آید. 💢 علاجش : 1⃣🔹 تنقیه معده به آنچه موافق هر خلطی که سوخته است. 2⃣🔹 نگاه داشتن سپستان در دهان خوب است. ــــــــــــــــــــــ 💢 متن عربی: 🔰شقاق لسان هذه العلة: 1⃣🔹 تظهر من یبس مزاج الدماغ فیحدث الجفاف فی اللسان حتی ینشقّ و یری فیه شقوق متقعرة حتی تمنع الأکل و تؤلم عند مسّ الشيء الحامض و المالح. 💢 وعلاجه: أخذ بزر القطونا بالسّکر فی الفم و شرب ماءالشعیر و التغذّی بالأکارع و دلکه بالزبد الذی یخرج من الخیار أذا قطع و دلک بعضه ببعض و بالقیروطي بدهن البنفسج. 2⃣🔹 و قد یحدث من البخارات أخلاط مجتمعة في المعدة ویدلّ علیها الجشاء و طعم الفم و خروج تلک الأخلاط أحیاناً بالقيء 💢 وعلاجه : تنقیة المعدة. ــــــــــــــــــــــــــــــ 📙دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
در بخش قابل توجه ای از بیماری های مغز و اعصاب از 1⃣🔹مربای بادام 2⃣🔹و عطر مفرح موافق مزاج 3⃣🔹و اسپری گلاب مدد می گیرم. ــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim ــــــــــــــــــــــــــ 🆔کانال تخصصی مغز و اعصاب https://eitaa.com/Neurology1401
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
صوت شماره 3⃣ حرقت معده(سوزش معده) 💢 سه سبب دارد 1⃣. تناول اغذیه خام غلیظ 2⃣. رطوبت خام در فم معده 3⃣. ریزش سودای شدیدالحموضه به فم معده ـــــــــــــــــــــــ متن عربی سببها: 1⃣. تناول أغذیه نیّئةغلیظة کالخبز الفطیر أو فواکه فجّة لا تنحدر عن المعدة سریعاً بل تطفو علی فمها و تحمض بحرارةالمعدة حموضة مجاوزة للحالة الطبیعة حتی تصیر بمنزلة الأشیاء التی تضرّس و ربما کانت رطوبة فجّه محتقنة في فم المعده تحمض عندما یصیبها الحرارة 2⃣. و قد تحدث حرقة المعدة عندما یقذف الطحال خلطاً سوداویاً شدید الحموضة و الحراقة لذّاعاً إلی فم المعده، و الفرق بین هذا و بین الاول: أن الاول لا یحدث إلّا بعقب الطعام و عندما یبتدی فی النهضام و هذا النوع لا یحدث إلّا علی الریق و الأول یسکن مع الجوع و هذا النوع یسکن مع الشبع. 💢 علاج الاول: القذف بماء الشبت و الفجل و العسل و الملح ثم الاقتصار علی الأغذیه الناشفه واللحوم الخفیفة المشوبة؛ و علاج النوع الثانی فصد الأسیلم و سقی السکنجبین البزوری و استعمال الهلیلج و الأملج المربیین. ــــــــــــــ 📕دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
(بررسی دوازده اسباب درد مفاصل یا وجع المفاصل) ــــــــــــــــ دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
علل و اسباب و علائم و درمان «بواسیر» ــــــــــــــ دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️ مجری از پزشک سوال میکند : ورزشکاری که سالم است و واکسن دریافت کرده است، چرا ناگهان بر زمین سقوط میکند ؟ 🔸پاسخ این پزشک : مطالعات متعددی وجود دارد که برخی از افراد پس از دریافت واکسن مبتلا به التهاب قلب میشوند، و اگر ورزش سنگینی انجام دهند چه بسا منجر به سکته قلبی خواهد شد... ــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
آیا سکته جوانان طبیعی است؟ ـــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
🔰چرا در پیسی یا برص عضو با اخذ اخلاط خام تباه می شود، درحالیکه طبیعت بدن، اخلاط خام را جز فضول حساب نمی کند، و طمع در اصلاح و هضم آن دارد. ✅چون اسباب پیسی، فقط اخلاط خام نیست، بلکه ضعف قوه غاذیه و نامیه و مغیره نیز وجود دارد، و اینکه فضول بلغمی با ضعف قوه پوست در تحلیل آن، جزو پوست شده، و مزاج پوست را به فساد کشانده است. ــــــــــــــــــــــــــــــــ دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
بانوانی که کسیت تخمدان و رحم دارند و تخم شاهی را با طباشیر جهت رفع کیست استفاده می کنند به متن زیر دقت کنند 👇: 🔹 در شب از تخم شاهی استفاده نکنید، چون می تواند رگ جذام از مغز را به حرکت درآورد. 🔹 و همچنین موجب نزف الدم بعد از خواب میشود. 🔹اگر در شب تخم شاهی مصرف شود، موجب برص می شود. مصلح آن کاسنی و خرفه و سرکه است. 🔹 زیاد خوردن تخم شاهی موجب غلیان دم و ثوران آن می شود و موجب انصباب مواد به اعضای ضعیف می شود، مصلح آن شیر تازه دوشیده است. ـــــــــــــــ دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
بسم الله الرحمن الرحیم، سلام 📚 دارالحکیم در مسیر حکمت 💢 یک تجربه عالی💯 کسانیکه درد سیاتیک، درد نقرس، سائیدگی، اسپاسم ماهیچه، التهاب استخوان، سیروز کبدی، بیماری های خود ایمنی مثل بهجت و پیسی و ... دارند، از ترکیب عالی زیر استفاده کنند و بهره آن را ببینند، البته مزاج شخص بیمار باید بررسی شود، تا اینکه بتوانید مصلحات دارویی طبق مزاج را برای شخص بیمار تدبیر کنید. 1️⃣. *هلیله زرد* (قادر به مهار مسیر التهابی و جلوگیری از تشکیل فاکتورهای التهابی مانند ترومبوکسان است. 2️⃣. *صبر زرد* (صفرا بر و مسکن است و باعث کاهش عوارض سورجان است) 3️⃣. *سورنجان* (سورنجان غنی از کلشی سین و ماده ای ضد التهاب است) 🔚 همه را پودر کنید با عسل ترکیب کنید و قرص هایی به انداز یک نخود درست کنید و روزی سه عدد بخورید. 🔚 قرصی در عطاری ها وجود دارد بنام *قرص رازی* که دارای همین ترکیب است. و بسیار عالی است. ✅ توجه: کسانیکه زخم معده و روده و بواسیر دارند از قرص رازی استفاده نکنند. ــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت eitaa.com/daralhakim
یکی از راه های تنقیه بدن از صفرا مطبوخ هلیله زرد تدبیر شده با شاهتره است. ـــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
💢گاها وجود رطوبت مالیه در عروق به واسطهٔ سبب لین، موجب عریض شدن نبض می شود. ــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
💢اگر قوه قوی باشد و حاجت شدید باشد، در اینصورت بر زیادتی عرض رگ فقط اقتصار نکند، بلکه این سبب عِظَم نبض گردد. 💢اگر قوه قوی باشد و حاجت شدید نباشد، در این حالت لین فقط سبب زیادتی قطری از اقطار ثلاثه نخواهد شد. ــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
نبض ضیق، ضد عریض است، و سببش قلت رطوبت است. و گاهی ضیق حادث می شود به سبب تمدد عرق در طول، چنانچه در تشنج حادث می شود. ـــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
ذکر مطلب زیر برای اطباء محترم ضروری است که بدانند در کتب مختلف طبی به چهار ترکیب ✅رطوبت مالیه، ✅رطوبت بالّه، ✅رطوبت بالیه ✅رطوبت بآله بر می خورند، که هر یک با توجه به معنای لغوی و نوع استعمال، متفاوت از دیگری است: 1⃣🔹 رطوبت مالیه: ممکن است از دو ریشهٔ مَلَو یا مَلُؤ ساخته شده باشد که اسم فاعل آنها یک است. 👈مالیه در صورت نخست به معنای سست کننده و توسع دهنده و 👈در صورت دوم به معنای پر کننده است که معنای دوم مناسب تر بنظر می رسد، خصوصا آنکه از علائم تفارق نبض ممتلی از نبض رطب است. 2⃣🔹 رطوبت بالّه: از ریشهٔ بلل گرفته شده که به معنای خیس و تر(الّندی) است. از این رو با رطوبت هم معناست. پس وجهی برای صفت قرار دادن آن برای رطوبت وجود ندارد، مگر اینکه بگوییم این ترکیب در مقابل رطوبات مجفف قرار دارد که خشک کننده عضوند. اما استعمال این واژه بیشتر ناظر بر رطوبات غیر اصلی بدن است که بیشتر در کهول به وجود می آید و به آن رطوبت غریبه بالّه می گویند. 3⃣🔹رطوبت بالیه: از ریشه بَلَی گرفته شده که معنای کهنه و مندرس می دهد. با این حساب می توان آن را بر رطوبات غیر مستفاد موجود در بدن اطلاق کرد. ⛔️👈 متاسفانه ظاهرا مستنسخین کتب طبی تفاوتی میان این تعبیرات قائل نشده اند، و در ثبت صورت صحیح آنها دقت کافی نداشته اند، و هر یک را به جای دیگری بکار برده اند. از این رو اغلاط فراوان در کتب مزبور راه یافته است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
✅نبض مشرف یعنی شاهق به سبب زیادی حرارت و قوّه است. ✅ منخفض ضد شاهق است و سبب آن قلت حرارت یعنی غلبه برودت و ضعف قوه است. 🔹👈گاهی انخفاض حادث می شود به عارضه ای نفسانی که لازم بود آن را حرکت روح به سوی داخل؛ چنانچه عندالفزع می باشد. ــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
اکثر اطباء شناخت نبض طویل و قصیر و غیر از انواع اجناس نبض را به قیاس نبض معتدل حقیقی یا نوعی یا صنفی مقرر کرده اند، و وجه احسن در این باب آن است که بر نبض معتدل شخصی، یعنی نبضِ حالتِ صحتِ نمایندهٔ نبض قیاس نمایند، و این موقوف است بر معرفت نبض آن شخص در حالت اعتدال مزاجش تا که دریافت گردد، مقدار خروج او از اعتدال. اما در صورت عدم حصول ملاحظه نبضِ وقتِ صحت، به انضمام دلائل و قرائن دیگر حکم باید کرد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
✅حصول نبض عظیم موقوف بر سه امر است: 1⃣🔹یکی قوّت قوّه 2⃣🔹لین آلت(رگ) 3⃣🔹شدت حاجت ✅ نبض عظیم: آنچه در طول و عرض و ارتفاع زائد باشد. ✅لین رگ(اوعیه یا ظرف): قبول و پذیرش رگ، برای انجام فعل بر مبنای قوت ـــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
نبض عظیم تنها یک مصداق(یعنی طویل عریض شاهق) ندارد، بلکه به اعتبار درجات لینت و قوت و حاجت انواع دیگری نیز دارد. ــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
آنچه تو در آینه بینی عیان پیر اندر خشت بیند، پیش از آن کسی که در کاری مبتدی، تازه‌کار و جوان است ، باید از دانش، تجربه و مهارت‌های پیشکسوتانِ کارکشته که پیرانِ کارند، بیاموزد و فراتر از آن نسل تازه و امروزی باید از داشته‌های نسل‌های پیشین بهره بگیرد. چون جوان، تازه در نیمه‌ی نخست عمر یعنی دوره‌ی آموختن و تجربه اندوزی به سر می‌برد، اما پیر این مرحله را پشت سر گذاشته و در هنگامه‌ی به کار بستن تجربه‌ها و اندوخته‌های خویش است : مرد خردمند ِهنر پیشه را عمر دو بایست در این روزگار تا به یکی، تجربه آموختن با دگری، تجربه بستن به کار «مولانا در دفتر دوم مثنوی معنوی، بیت ۱۶۷ می‌گوید: آنچه تو در آینه بینی عیان پیر اندر خشت بیند، پیش از آن آنچه تو در آینه آشکارا می‌‌بینی، پیر همان را در خشت خام، از پیش دیده است. مولانا، پیر را مرشد کامل می‌داند، کسی که به مرحله‌ای از درک حقیقت و راستی رسیده باشد که بتواند نفس‌های ضعیف را نیرو دهد: غیر پیر، استاد و سرلشکر مباد پیر ِگردون نی ولی پیرِ رشاد» این باور مردمی تا آنجا ریشه دوانده است که، «در اِشکاسم (که نیمی در افغانستان و نیمی دیگر در تاجیکستان است)، پیر ِخود را بنا بر تعظیم « شاه » می‌گویند و در متابعت او آنقدر جانفشانی دارند که اختیار صغار و کبار خود را از او دانسته و می‌دانند.{محمود جعفری دهقی، دادستان دینی، فرهنگ معاصر، ۱۴۰۰، ص۴۸}. ــــــــــــــــ پیر در خشت خامْ آن بیند.[1] نظیر سخن امام علی(ع): رَأی الشَّیخِ خَیرٌ مِن مَشهَدِ الغُلامِ؛ نظر پیر بهتر از حضور فعال جوان است.[2] [1] امثال و حکم، ج ۱، ص ۴۹. [2] نهج البلاغه، حکمت ۸۶.
آنچه را که جوان در آینه می‌بیند پیر همان را در خشت خام می‌بیند خشت خام ترکیب وصفی است به چَمِ خشت ناپخته (وارونِ آجر). خشتی که از قالب در آمده و در کوره برای پخته‌شدن قرار ندهند. آینه صیقلی است و حقیقت و جمال را به آسانی و بدو ن زنگار نشان می‌دهد. وارونِ آن ، خشت خام نمی‌تواند چیزی را نشان دهد وهرآنچه در مقابلش قرار گیرد (وارون آینه) نشان نمی‌دهد اما بدون اینکه خشت خام حقیقت و جمال را نشان دهد، پیر دانا و با تجربه، حقیقت و جمال را در می‌یابد زیرا به‌قول مولانا، پیر از پیش می‌داند. ✅امام علی(ع): رَأی الشَّیخِ خَیرٌ مِن مَشهَدِ الغُلامِ؛ نظر پیر بهتر از حضور فعال جوان است. ـــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
بسم الله الرحمن الرحیم. سلام دو کتاب فوق که دوستان سفارش داده بودند، اکنون به دستم رسید. عزیزانی که سفارش داده بودند در خدمتشان هستم. ــــــــــــــــــــــــ 1⃣🔹 کتاب شرح الاسباب و العلامات 2⃣🔹کتاب خلاصه و بازنویسی نموداری مفرح القلوب مخصوص آموزش
💢علامت سودای احتراقی از سودا و سودای احتراقی از صفرا مربوط به بیماری «مانیا» که یکی از بیماری های مغز و اعصاب و یک نوع مالیخولیاست. 🔹👈 در بیماری مانیا به معنی جنون درندگان است(جنون سبعی)،و صاحب این مرض شبیه به سبع(جانور وحشی) می شود. 💢علامات سودای احتراقی از سودا : 1⃣🔹شخص به جهت سختی انتقال روح به سبب کثافت سودا، جنون و اخلاق درندگی با فکر و سکوت دارد. 2⃣🔹 وقتی با او سخن می گویند در ابتدا ظاهرا نمی شنود، و در فکر است، و وقتی مکرر با او سخن گفتن به سخن می آید و سخن گفتنش طولانی می شود و به آسانی ترک سخن نمی کند. زیرا جسم خشک و یابس اشیا را به آسانی قبول نمی کند، و به آسانی نیز ترک نخواهد کرد. 💢 علامات سودای محترق از صفرا : 1⃣🔹 به جهت سرعت اشتعال روح در بدن، زود عصبانی و غضبناک می شود، و سکون از شرارت نیز سریع است. 2⃣🔹 در این قسم به جهت غلبه حرارت، اضطراب بسیار زیاد است. ـــــــــــــــــــــ دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
💢در جمود ماندن بر یک حالت برای شخص ایجاد میشود. 💢 باز بودن چشم 💢 جمود دفعی عارض می شود. 💢 جمود از برودت و یبوست است. 💢 نبض در جمود صلب است. 💢 باطل شدن جمیع حرکات ارادی 💢نمی تواند سخن بگوید. 💢 چشمانش را نمی تواند روی هم بگذارد 🔹علت جمود : انسداد در بطن مؤخر مغز، توسط خلط بارد یابس غلیظ است. ــــــــــــــــــــــــ دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim