#دارالحکیم
#نحوه_استعمال_سورنجان
1⃣🔹در داروهایی که جهت تسکین درد از سورنجان استفاده می شود، باید حتما سورنجان با زنجبیل و فلفل مرکب گردد، چون زنجبیل و فلفل معین و مقوی فعل سورنجان هستند.
2⃣🔹 و در ترکیب داروی سورنجان علاوه بر اینکه فلفل و زنجبیل مقوی فعل سورنجان هستند، این ترکیب به غایت موجت تقویت قوای جنسی است، و می توانید پونه و زیره هم به آن اضاف کنید، و در شیر بریزید و میل کنید.
✅👈 توجه میزان شُربت سورنجان بصورت ترکیبی از یک و نیم گرم تا دو و نیم گرم است.
⛔️ زیاده روی در مصرف سورنجان موجب خشکی مفاصل میشود. چون سورنجان مضر معده و جگر است بهتر است با شکر و گاها با کتیرا و زعفران مصرف شود.
ـــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
بسم الله الرحمن الرحیم. سلام
📚 دارالحکیم
💠 *موضوع :* چگونگی استعمال سورنجان
🔊 قابل توجه درمانگران🔊
💢 سورنجان چون مسهل بلغم و صفرای مختلط با خلط لَزِج از مفاصل است، می تواند موجب خشک کردن مفاصل نیز بشود.
👈 بنابراین در قسمت اول
1️⃣برای کسانی مناسب است که درد مفاصل از غلبه خلط بلغم دارند، و دوم
2️⃣ اگر زیاده روی در مصرف آن شود می تواند موجب خشک شدن مفاصل شود.
👈 بنابراین حتما بعد از استفاده از قرص یا کپسول سورنجان، مفاصل خود را با پیه مرغابی و مرغ مالش دهید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
#سورنجان
🔰سورنجان
🔹👈در ضمادها و مسهلاتِ مورد استفاده جهت درد مفاصل، خواه گرم و خواه سرد باشد، باید از «سورنجان» استفاده شود، چرا؟
1⃣🔹 اول اینکه این دوا دوالخاصیه اختصاص به وجع مفاصل دارد، و درد را به استفراغ مواد تسکین می دهد.
2⃣🔹دوم اینکه سورنجان موجب تقویت مفاصل می شود.
3⃣🔹سوم اینکه سورنجان مجاری و مسالک مفاصل را تنگ می کند، تا فضولات به جهت درد و ضعفی که در مفاصل وجود دارد، به آنجا نریزد.(چون یک اصل طبی این بود که با ضعف عضو و درد عضو، فضولات در آن موضع جمع می شوند).
4⃣🔹 شیخ الرئیس ابن سینا می فرماید : سورنجان مرکب است از دو جوهر، یکی مسهل و دیگری قابض، و چون قوه طبیعی در آن اثر کند، جوهر لطیف و مسهل از آن جدا می شود، و شروع به تحلیل و جذب مواد مفاصل می کند، و آنها را استفراغ می نماید. و بعد از آن جوهر سرد و خشک قابض بر آن اعضاء و منافذ وارد می شود، و آنها را سرد و قوی بر امتناع عود آنچه سیلان بهم رسانیده یا در موضع دیگر گداخته، می نماید.
5⃣🔹اگر زیاده روی در مصرف سورنجان شود(که امروزه از کپسول سورنجان بی رویه مصرف می شود)، موجب تحجر و صلابت مفاصل می گردد(مفصل را خشک می کند)،
✅👈 بهتر آن است که استعمال سورنجان در اوقاتی باشد که ماده نزول کرده و بعد از آن باید مصرف نشود.
✅👈 بنابراین بعد از تسکین درد توسط کپسول سورنجان، سعی کنید که حتما مصرف آن قطع شود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دکتر حسینی
این سیاست موجود وزارت بهداشت در راستای تأمین سلامت جامعه است؟
آیا ما مردم حق شکایت نداریم از این نظام فشل درمانی؟
آیا حق ما نیست که از این سیستم شکایت کنیم؟
مرحوم دکتر منفرد در یک برنامه تلویزیونی گفت : شما مردم می توانید و حق دارید بخاطر کم کاری وزارت بهداشت، شکایت این سازمان را کنید.
ــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
سکنجبین قمع صفرا می نماید، و اخلاط غلیظ را رقیق می کند، و فضول را نفوذ می فرماید، و مجاری را واسع می گرداند.
ـــــــــــــــــــــــــــ
🆔دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
حمای سونوخس بعلت سخونت و غلیان دم، بدون تعفن دم ایجاد می شود.
سبب سخونت و غلیان دم گاهی سده می باشد، که از کثرت خون بهم رسیده است، و موجب احتقان حرارت غریزی گردیده است، و حرارت ناریه مشتعل شده است.
ـــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
💢بیماری پوستی بادشنام
🔹👈آن حمرت منکّره ای است که در وجه و اطراف بهم می رسد، خصوصا در زمستان و هوای سرد و شبیه است به حمره اول جذام و گاهی متقرح می گردد.
🔹👈سببش احتقان بخار دموی بسیار است در زیر جلد و چون فاسد گردید جلد را فاسد می سازد و قرحه احداث می کند.
ــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻شورش علیه سیاست پنهان:
زبان ساده و صریح مظلومیت
۱. در این چند لحظهی رسانهای، پدری پیر و داغدیده و بهظاهر بیسواد، زبان سرخ به گفتن حقیقتی تلخ باز کرد که همچون شعلهای سوزان به دامان آدمهای پشت پردهی سیاست خواهد افتاد. یک «اتفاق ساختارشکنانه» و «حادثهی نو» که موج افشاگری برپا خواهد کرد. همین چند دقیقه که در قاب رسانهی رسمی قرار داشته، «طوفانالمستضعفان» به راه خواهد انداخت و به جان ماکیاولیسم چپ و راست خواهد افتاد.
۲. آن مظلومی که صدایش به جایی نرسد، چه کند جز آنکه از «فرصت رسانهای-رسمی» برای حق ازدسترفتهی خویش بهره بگیرد. بدنهی انقلاب اسلامی و حامیان بیادعای رهبر انقلاب، اینانند نه کاخنشینان و مفتخواران چپ و راست. قدرت انقلاب، اینانند نه قدرتمداران لابیگر و هرزهصفت در چپ و راست. نباید لال و نظارهگر بود، بلکه باید حق مهجور را طلبید و دستهای آلودهی پشتپرده را عیان کرد.
۳. این «صدای عدالت» است که میشنوید؛ صدایی گرفته و زخمخورده که چارهای جز فریاد شدن ندارد. در مقابلش، اراذل سیاسی چپ و راست که جان میدهند و قدرت نمیدهند. این صدای پدر شهیدی است که از «سفرهی انقلاب»، حتی اندکی برنداشته است اما از «محکمهی انقلاب»، تقاص خون شهید مظلومش را میطلبد. پیرمرد گچکار کوخنشین، در مقابل پیرمردهای سیاستباز کاخنشین شوریده است.
۴. و دیگر اینکه، آقاوحید جلیلی، آزمون عدالتخواهی تو، همراهیات با این «قطعهی مظلوم رسانهای» است.
🖊 مهدی جمشیدی
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
📣تشکل حوزوی سُعداء قم
🆔 https://eitaa.com/joinchat/603652132Ce46bba8e6a
بوعلی سینا در دانشنامه علایی می گوید: علم منطق علم ترازو است، و علم های دیگر، علم سود و زیان... و هر دانشی که با ترازو سنجیده نشود، یقین نبود، پس به حقیقت دانش نبود. پس چاره نیست از آموختن علم منطق.
ــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
بسم الله الرحمن الرحیم. سلام
📕دارالحکیم
💢پرخونی و قرمزی چشم(طَرفَه)
💢 و چهار سبب دارد :
1⃣🔹یکی آنکه بعضی رگ ها که اندر طبقة ملتحم است، بگسلد، به سبب زخمی و آفتی و آسیبی که از بیرون بر چشم آید و خون ظاهر شود.
2⃣🔹دوم آنکه گر چه رگ های ملتحمه گسسته نشود به سبب زخمی که بر چشم آید، خون ظاهر شود.
3⃣🔹سوم آنکه بی زخمی و آسیبی که به چشم رسد، به سبب گرمی و تیزی خون اندر ملتحمه، خراجی(ورم چرکی) تولد کند، و این خراج سر کند.
4⃣🔹چهارم آنکه به قوت قیء کردن پدید آید.
💢درمان :
1⃣ .چکاندن شیر زنان در چشم
2⃣ .چکاندن سفیده و زرده تخم مرغ در چشم
3⃣ .چکاندن کندر سابیده با شیر زنان
4⃣.چکاندن آب زنیان و آب نمک در چشم
5⃣ .آب زیره و نمک با هم در چشک
6⃣ .چکاندن آب زرنیخ سرخ با آب
7⃣ .دود کندر و سرگین گاو
8⃣ .بخار سرکه و گلاب به چشم
9⃣ .ضماد نمک و سرکه و مویز بدون دانه و برگ تاج ریزی و صبر
🔟 .ضماد روغن گل و زردة تخم مرغ و ناخنک و زعفران و عدس و ریشة سوسن
1⃣1⃣. ابن سینا: خون کبوتر یا شفنین یا فاخته یا قمری، و به ویژه خون زیر پر آنها را در چشم بچکانند. ضماد مویز بدون دانه با سرکه یا به تنهایی. ضماد برگ کلم پخته
ــــــــــــــــــ
📕دارالحکیم
📙http://eitaa.com/daralhakim
عَجَباً لِلمُحِب ڪَیْف یَناٰم
ڪُلُّ نَـومٍ عَلَۍ الْمُحِـب حَرام
تعجب میڪنم کہ عاشق چگونہ میخوابد
هـر خوابۍ بـر عـاشـق حرام است
ـــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
#نبض_شناسی_دارالحکیم
نبض صغیر و بطیء و متفاوت و لین : سببش قلّت حاجت و غلبهٔ رطوبت است.
1⃣🔹 این نبض در مشایخ می باشد؛ به سبب سردی مزاج و استیالی رطوبات غریبه
2⃣🔹و گاهی سبب این نبض، غایت سقوط قوّة مشرف به هلاکت است، و در آن صورت بی ضعف نباشد.
3⃣🔹 و ایضاً نبض مذکور در اورام بلغمی می باشد(بنا بر قلّت حاجت به سوی ترویح به سبب برودت بلغم) و لینت او به سبب رطوبت بلغم بود.
#نبض_شناسی_دارالحکیم
ــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا عراقی ها در مرز عراق و اردن تجمع کردند؟
ما ایرانیا حرکت کنیم سمت مرز اردن یا نه؟
ببینید و رسانه باشید
#طوفان_الاقصی #فلسطین #حاج_قاسم
#فروپاشی #رژیم_صهیونیستی #اسب_بازنده #شکست #غیرقابل_ترمیم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
اقسام نبض مأخوذ از مقدار نبض، برگرفته از شرح قانون حکیم آملی
ـــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
طبیعت بدن در فصل بهار قوی می شود، و توان این را پیدا می کند تا اخلاط زائد را از بدن دفع کند، و به اصطلاح امروز آلرژی ایجاد می شود، بعد متاسفانه شما با مصرف قرص های آنتی هیستامین قصد می کنید که مواد زائد بدن را اجازه خروج ندهید، و بلکه هم ماده را سرکوب و حبس می کنید، و هم طبیعت را به اعیاء و درماندگی و ضعف می رسانید. این می شود که قطع به یقین، بیماری های دیگری در آینده به سراغ شما خواهد آمد.
#حکمت
ــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
💢 درد را سریع درمان کنید.
چرا؟
1⃣🔹 درد، مرض را بیشتر می کند، یا مرض دیگری ایجاد می کند.
2⃣🔹درد، محلل ارواح است.
3⃣🔹 درد، قوت را ضعیف می کند.
4⃣🔹 درد، جاذب مواد است به موضع خود
5⃣🔹 درد، طبیعت بدن را مشغول خود می کند. و طبیعت بدنبال تدبیر مرض ناشناخته می رود.
6⃣🔹و برای تسکین درد، دارو باید از مخدرات سبک مثل خشخاش تجاوز نکند. چون این دارو یک شیء شناخته شده است، و اصلاح و دفع مضرت آن، ضرر کمتری دارد. اما از مضرت های مخدرات، تغلیظ خون و روح.
7⃣🔹 اما اگر درد به مرتبه ای برسد که از آن خوف هلاکت باشد، پس در این هنگام می توان از داروهای قوی استفاده کرد.
8⃣🔹 برای اصلاح داروهایی مخدر و حتی تمامی داروها و خصوصا داروهای شیمیایی می توانید از خُشاب یا خوشاب (شربت میوه ها) سیب و زرشک و آبلیمو استفاده کنید.(جوشاندن آب میوه ها با شکر تا شربتی شوند).
ــــــــــــــــ
🆔دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
اگر به هر دلیلی خواستید دوای مسهلی بخورید بهتر است که قبل و بعد از دوای مسهل شربت آبلیمو بخورید.
🔹👈 چرا؟ چون اگر شربت آبلیمو قبل از داروی مسهل خورده شود بدن را مهیا می کند برای قبول دوای مسهل. چون بسیار قاطع و جالی اخلاط است و هر خلط و ماده غلیظ و لزجی را قطع می کند.
👈و اگر بعد از داروی مسهل خورده شود بدن را پاک می کند و شستشو می دهد از مانده مواد(اما شربت آبلیمو باید بعد از عمل کردن داروی مسهل مصرف شود).
💢و کسی که عادت دارد هر روز از شربت آبلیمو استفاده کند، در حفظ سلامتی و صحتش بسیار موثر است.(حفظ الصحه)
✅توجه شربت آبلیمو در جمیع بیماری های اطفال خوب و نافع است.
ــــــــــــــــــــ
🆔دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🔰کل حرارت در بدن دو قسم است :
1⃣🔹 حرارت غریزی که متعلق به روح حیوانی است و معین حیوان است.
2⃣🔹 اسطقسی که متعلق به روح طبیعی است، و معین تغذیه و تنمیه و تولید مثل است، اما با قوه حیوانی نه به تنهایی.
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
کُلُّ فَصْل فإنه یُورث الأمراضَ المُناسِبَةَ له وَ یُزِیلُ المُضَادَّةَ له: در هر فصلی از فصول، امراض مناسب خود حادث می شوند، و امراض مضاد با آن فصل، زایل می شوند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
إذا تَمَّ العَقلُ نَقَصَ الكلامُ
امام على عليه السلام : هر گاه عقل كامل شود، سخن گفتن كاستى گيرد.
ــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🔰عوامل تشویش خاطر :
1⃣🔹پرگویی
2⃣🔹 پرکاری لغو و بیجا
3⃣🔹 سفر غیر ضروری
4⃣🔹 فقر بدون قناعت
5⃣🔹 بودن با اهل دنیا و پریشان خاطران
ــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
#نبض_شناسی_دارالحکیم
🔰سبب نبض مرکب رباعی ضعیف و صغیر و بطیء و متواتر،
1⃣🔹ضعف قوّه
2⃣🔹 و کثرت حاجتِ عارضی محدث تواتر
🔹👈 این نوع نبض در
1⃣🔰ریاضیت به فراط
2⃣🔰 با درد شدید
3⃣🔰 جوع مفرط(در گرسنگی به افراط، قوه تحلیل می رود، که در این زمان در نبض غایت صغر و ضعف و بطوء رو می دهد)
4⃣🔰آلام و رنج های نفسانی قوی التحلیل
5⃣🔰در تایید ضعف زیاد
✅ هر گاه قوه تحلیل رود، انسان هنوز زنده است و محتاج به استنشاق هواست، بدان سبب، نبض به جهت جذب هوا به مقدار حاجت، شدیدا متواتر می شود.
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
#نبض_شناسی_دارالحکیم
در چه مرضی زیر انامل نباض، نباض احساس می کند بر جرم رگ، شن ریزه وجود دارد؟
در امراض معده که از امتلاء خلط بارد حادث شود، مثل مرض بولیموس(جوع بقری، عبارت است از گرسنگی اعضاء با سیری معده،که اعضاء بسیار گرسنه باشد،و محتاج به غذا باشد و معده از آن کراهت داشته باشد)، نبض ضعیف و صغیر و متفاوت می شود،و لیکن با اختلاف در نبضهٔ واحد، یعنی آنکه منقطع باشد، و انقطاع او در اجزاء به غایت بهم نزدیک هستند، بطوریکه تحت انامل، نباض احساس می کند بر جرم رگ شن ریزه وجود دارد.
ــــــــــــــــــــــ
🆔دارالحکیم
https://eitaa.com/joinchat/801178078C585f825ea9
ابن سینا می فرماید:«در مرض بولیموس رگ ها همه تهی می شوند».
بنابراین نبض در این مرض باید ضعیف و صغیر و متفاوت و خالی باشد.
بولیموس(نام آن یونانی است، اهل یونان، بولی را چیزی بزرگ و کلان، و ترجمه موس، را جوع می نامند. و از آنکه گرسنگی و افتقار اعضا شدت و بزرگی می باشد،آن را به بقر تشبیه کرده اند، یعنی گرسنگی است که از نهایت بزرگی به گاو ماند).
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🔹👈 یکی از علت های جوع مفرط، برودت کبد است.
🔹👈یکی از علت های رقت ادرار، خشکی کبد است.
🔹👈 یکی از علت های تهبج وجه، رطوبت کبد است.
🔹👈 یکی از علت های اشتهای قلیل، حرارت کبد است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اشک های شیر بچه عزیز یمنی به دلیل جاماندن از نماز جماعت
اینکه میگن در آخرالزمان چشم هایتان به یمن باشد ، بی خود بیان نشده.
چرا ما نمیتوانیم اینگونه بچه تربیت کنیم ؟
ـــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
1⃣🔹فان الصیف یثیر الصفرا و یوجب امراضها کالغب و المحرقه و العطش و الکرب
2⃣🔹 و الشتا یورث الزکام و النزله و السعال و یکثر فیه البلغم و امراضه
3⃣🔹و الخریف یکثر فیه الامراض لتغیر الهوا فیه من برد اللیل و الغدوات الی حر الظهائر و لتقدم الصیف المُخَلخِل للبدن المحلل للقوی المثیر للصفرا، المحرق للاخلاط و لکثرة الفواکهه فیه، و تکثر فیه السودا و یقل الدم لمضادته لمزاجه، و کانه کافل للصیف بقایا امراضه
4⃣🔹 و الربیع تتحرک فیه الاخلاط المحتبسه شتاء و تسیل الی الاعضا الضعیفه، فتحدث فیه الخراجات و اورام الحلق، و یتحرک فیه کل مرض ذی مادة کانت مادته ساکنه شتاء و ذلک لا لردائته بل لحره اللطیف، فانه اصح الفضول و انسبها للحیاة و للصحه
ــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آموزش زبان عربی
ـــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
#نبض_شناسی_دارالحکیم
علاء الدین علی بن ابی الحزم القُرشی المتطبب المعروف بِابن النفیس: فلنقل فیه فی النبض، و هی حرکه وضعیّه للشرایین قبضاً و بسطاً لتعدیل الروح بالنّسیم و إخراج
فضالته.
و أجناس أدلته عشره :
1⃣🔹أ حدها : المقدار، و أقسامه تسعه : طویل و قصیر و معتدل، عریض و ضیّقف و معتدل، مشرف، منخفض، معتدل، فإذا رکّبتَ هذه کانت سبعهً و عشرین، لکن الزائد فی الاقطار الثالثه هو : و الناقِصُ فیها هو الصغیر.
2⃣🔹ثانیه : کیفیه قَرع الحرکه، ذلک إما قویُّ أو ضعیف أو متوسط.
3⃣🔹ثالثها : زمان الحرکه، و هو أمّا سریعٌ أو بطیء أو متوسطٌ.
4⃣🔹رابعها : قوان الآله، و هو أمّا صُلبٌ أو لیّن أو متوسط.
5⃣🔹خامسها : زمان السکون، و هو إمّا متواترٌ، أو متفاوتٌ، أو متوسطٌ.
6⃣🔹سادسها : مُلمَسُ الآله، و هو إمّا حارٌ أو بارد أو متوسط.
7⃣🔹سابعها : مقدار ما فیه من الرّطوبه، و هو إمّا/ ممتلیٌ أو خالٍ أو متوسط.
8⃣🔹ثامنها : الاستواءُ فی أَحوالهِ أو اختلافه فیها، و هو أما مُستَوٍ أَو مختلف.
9⃣🔹تاسعها : الانتظام فی الاختلاف و هدم الانتظام فیه، و هو إمّا مختلف منتظم أو غیرُ منتظم، و هذا الجنس داخل تحت المختلف، فلهذا یجب أن تکون الاجناس تسعه.
🔟🔹عاشرها : الوزن، و هو إمّا جَیّد الوزن حسنُه أو غیر جَیّدِ الوزنِ سیئه
و اصنافه ثالثه : مجاوز الوزن کالصبی یکون له وزن الشباب. مباین الوزن کالصبی یکون له وزن الشیوخ. و خارج عن الوزنف و هو أَالّ یشبه وزن سنِّ البته، و هو ردیءٌ.
لنقُل فی اسباب نبض : الحاجه إلی النّبض هی ترویح الحارّ الغریزی، فإن زادت الحاجهُ لزیاده فی الحراره، و کانت الآله مُطاوعَهٌ بِلینِها و القوّهُ مساعدهً کان النبض عظیما، فإن کانت الحاجهُ أزیَد من ذلک اسرع، فأن افرطت تواتر.
و أما إن کانت الآله عاصیه لصلابتها، أسرع مع صِغرٍ ثم تواتر،فإن کانت القوّه ضعیفه تواتر مع صِغرٍ أَزیدَ من صِغَر الصالبَه، و قد یَصغُرُ النّبض لانضغاط القوه تحت الماده الغذائیه أو الخلطیّه کما فی أوّل النّوب، و إن کانت القوّه فی أصلها قویّه، و لینُ النّبض الرّطوبه و صلابته للیبوسه، و قد یَصلب فی البحارین للتمدّد بسبب اندفاع الموادِّ ألی جهته واختلافُه لِثقَل ماده أو شِدّه ضعفٍ و المفرط من ذلک یُبطِل النظام و حُسنَ الوزن.
و هنا أنواعٌ من النّبض ذاتُ أسماء یجیُ أن نشیر إلیها، و قد ذکرنا العظیم و الصغیر.
النبض المنشاری : نبض سریع متواتر صُلب مختلف الاجزاء فی الشّهوق و الغُئُور، والتّقدم و التأخّر و الصّلابه.
و الموجی یشبهه إلا أنه لیّن
الدودی یُشبِه الموجیَّ لکنه صغیر
النّملی یشبه الدودی لکنه أصغر و أشدُّ تواتراَ و ضعفاَ.
ذنبُ الفار : نبض یأخذ من مقدار إلی أعظم منه أو أصغر، ثم یرجه إلی مقداره الاوّل، و قد ینقطع دونه، و ذلک ردیء.
المطرقی : نبض یقرع الإصبع و لا یکفی فَیُتَمِّم بأُخری.
ذوالفتره : هو الذی یتوقّع فیه حرکه/ فیکون سکوناً، و الواقِعُ فی الوسط هو الذی یتوقع فیه سکون فتکون حَرَکته.
#نبض_شناسی_دارالحکیم
ـــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim