eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
910 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.2هزار ویدیو
443 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
6.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️چرا حاج قاسم اجازه نداد دخترش او را بغل کند؟! ⁉️ مردِ میدان از چه چیزی می‌ترسید؟ 🔰 برشی از سخنرانی 👤حجت_الاسلام_راجی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 قلوب مضطر https://eitaa.com/ezterarebemahdi
فصل ششم در فرق میان کون و استحاله(کتاب فن سماع طبیعی شیخ الرئیس ابن سینا) اشتباهاتی که در امر کون و فساد و استحاله کرده اند بسبب آنست که کون و استحاله را از یکدیگر تشخیص نداده اند، پس گوئیم بمشاهده می بینیم که آب، سنگ و سنگ، آب می شود، و هوا برف و برف آب می شود، و این احوال دور می زند، و میبینیم ظرفی که سرد می شود عرق می کند در حالی که نه آبی در او بوده و نه آبی در او نفوذ کرده است، پس دانسته می شود که هوا آب شده است، و نیز می بینیم آب بگرم شدن هوا می شود، و هوا و روغن آتش می شود، و چون می دانیم که کمون و بروز نیست، پس ناچار تغییر حال است، و این تغییر حال تنها در اجسام بسیط نیست، در مرکبات هم هست چون گندم مبدل بخون و خون مستحیل بگوشت و استخوان و غیره می شود. 🔹👈در این تغییرات هر وقت صورت نوعیه جسم باقی است مثل آب که گرم و سرد شده اما باز آب است می گویند استحاله یافته است 🔹👈و هر وقت صورت نوعیه اش عوض شود مثلاً آب هوا شود یا خاک آتش شود می گویند کون و فساد واقع شده است یعنی صورتیکه بود و بر طرف شد می گویند فاسد شده است و صورتیکه نبود و موجود شد می گویند کائن شده است. اما هیچ چیز از عدم کائن نمیشود چون هر چیز صورتی و ماده دارد، 🔹👈 وهر وقت کون و فساد واقع می شود، صورتی از ماده سلب شده، و صورت دیگری بجای آن آمده است، پس هر چیزی که کون و فساد بپذیرد ازلی نیست، خواه کلش کون و فساد بپذیرد، خواه جزئش زیرا که جزء هم با کل از یک نوع است. 🔹👈 استحاله حرکت در کیفیت است و حرکت محرک می خواهد، پس هر وقت استحاله واقع می شود محرکی هست و متحرکی، بعبارت دیگر مؤثری هست و متأثری، و در این مقام محرک را می گویند فعل کرده، و متحرک را می گویند منفعل شده است، پس استحاله فعل و انفعال است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
هرگاه در دو جسم فعل و انفعال واقع می شود یکی از دو حالت پیش می آید: 1⃣🔹یا یکی بر دیگری غلبه می کند و او را از نوع خود می سازد، در این حالت صورتیکه غالب شده کائن است، و صورتیکه مغلوب شده فاسد است. مثل اینکه آتش چون بچوب برسد آن را می سوزاند. 2⃣🔹یا این است که یکی بر دیگری غلبه نمی کند. اما کیفیت هر دو چنان تغییر می یابد که در آنها کیفیت متشابهی دست می دهد این جسم را امتزاج میگویند، و آن کیفیت متشابه را مزاج می نامند مثل اینکه سرکه و انگبین چون با هم ممزوج شوند سرکنگبین درست می شود، که نه سرکه است نه انگبین، بلکه کیفیت خاصی دارد. اما اگر میان آن دو جسم فعل و انفعالی دست ندهد مثل اینکه نمک و فلفل را بهم بیامیزند آنرا اختلاط میگویند، نه امتزاج. در باب امتزاج بحث است که چگونه واقع می شود. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
15.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹مداحی شهید حاج عادل رضایی از شهدای تروریستی دیروز کرمان شهادت گوارای وجودت ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 قلوب مضطر https://eitaa.com/ezterarebemahdi
اما ارسطو که می گوید : قوه ممتزجها ثابت است منظورش اینست که طبیعت آنها یعنی صورت و کمال اول که مبدأ کمالات دوم یعنی کیفیات است ثابت است و زایل نمی شود، ولی مفسران گمان کرده اند مقصودش قوه مقابل فعل است یعنی ممتزجها در حال قوه و استعدادند و فعلیت ندارند، و لیکن این اشتباه است و از آنجا روی داده که صورت یعنی طبیعت و فعلیت را از کیفیات و عوارض تمیز نداده اند، و حق این است که هر عنصری یک صورت جوهری دارد، و دنبال آن صورت کمالاتی است از کم و کیف و مکان، و از جهت آن صورت و از جهت ماده تخصص می یابد بسردی و گرمی و خشکی و تری و مقدار و حرکت ببالا و زیر و سکون در مکان طبیعی، و این سردی و گرمی و خشکی و تری و زیر و بالا رفتن صورت عناصر نیست، بلکه کیفیاتی است که از صورت حاصل می شود، و صورت مبدأ آنهاست و ما می گوئیم در امتزاج صورت عنصر که حقیقت و نوعیت اوست بالفعل محفوظ است، فقط كيفياتش بواسطة امتزاج کاسته شده است نه اینکه بکلی برطرف شده باشد. پس در امتزاج عناصر فاسد نمی شوند و لیکن بصفتی هم که در حال خلوص داشتند نمی مانند. اجزاء جسم هر چه کوچکتر باشند امتزاج بهتر و آسانتر می شود، و اجزاء بزرگ به دشواری با هم ممزوج میشوند، اگر اجزاء یک جسم بزرگ و دیگری کوچک باشد جسم بزرگ کوچک را فاسد میکند، و نمی گذارد امتزاج واقع شود، ولی گاهی هم کوچک در بزرگ تأثیر می کند، چنانکه کیمیاگران در عملیات خود مدعی هستند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
طبیعت یک ارکان در ممتزج محفوظ است، اما کیفیاتش کاسته شده اند، ولی بطلان تام نیافته اند، و این همان اندازه از است که مزاج موجب آن می شود. پس هر از جهت نوعش که مثلا از جهت آب بودن جسمی است طبیعی بصفتی، و از جهت کمال دومش که مثلاً بالفعل سردی است رکن کاملی از ارکان جهان است، و از جهت اینکه بسبب مزاج شکسته شده اسطقس است در مرکب. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
شیخ الرئیس ابن سینا : مزاج یعنی کیفیتی که از امتزاج عناصر حاصل می شود. مزاج نه قسم است : یک قسم آن که وجود خارجی ندارد اعتدال مطلق است، یعنی هر عنصری در عنصرهای دیگر همانقدر فعل کرده باشد که آنها در او کرده اند و هیچکدام کیفیت شان بر دیگری غلبه نداشته باشد. چهار قسم هم مزاج بسیط است که در آنها دو کیفیت متضاد از چهار کیفیت معتدلند، و از دو کیفیت متضاد دیگر یکی غالب است و آن مزاج را بنام کیفیتی که غالب است مینامند، مزاج سرد و مزاج گرم و مزاج تر و مزاج خشک. چهار قسم هم مزاج مرکب است که در آنها از هر دو کیفیت متضاد یکی غالب باشد، مثلاً گرم و خشک باشد یا گرم و تر و یا سرد و خشک یا سرد و تر. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🔹👈موجودات از آب قوهٔ قبول شکل و خلقت، 🔹👈و از خاک قوهٔ حفظ شکل در می یابند، 🔹👈و هوا و آتش هم اعتدال مزاج به آنها می دهند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
مولانا سدید کازرونی در تعریف خلط می گوید: الخلط جسم رطب سیال عن اولا. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
مراد از اینکه خلط، جسم رطبی است، چیست؟ مولانا سدید کازرونی می گوید : ان المراد بالجسم الرطب هو الذي يقبل الاشكال ويتركها بسهوله فيصدق على جميع الاخلاط و ان كانت محترقه لانها لا تبلغ بالاحتراق الى حد لا تقبل الاشكال بسهوله و يخرج ما ليس يقبل الاشکال کذلک کالعظم و الغضروف و اللحم والشحم والسمين ، فان قلت بعض ما ذكرت يقبل الاشكال بسهوله قلت لا نسلم و ان سلم فيخرج بقوله كائن عن الكيلوس اولا و کذلک الرطوبه الثانيه تخرج بهذا القيد لا يقال هذا التعريف لا يصدق على السوداء الحاصله عن خلط آخر و لا على الدم الحاصل عن البلغم لانهما ليس كائنين عن الكيلوس اولا بل ثانيا لا نقول خلطيتهما قد تكونت عن الكيلوس اولا و هي اربعه. 📕 منبع: شرح المغنی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
تقابل دو جبهه و ، بتدریج به اوج خود می رسد. دشمن صهیونی در آخرین روزهای عمر خود، چنگ انداخته است تا تحرکات شدیدی در ایران رقم زند، تا بلکه ایران حلقوم او را بیشتر نفشارد. بنظر می رسد، وقتی دشمن صهیونی ببیند، نمی تواند امنیت ایران را بهم بزند، آخرین ابزار خود را که باشد، رو می کند. آیا این تحرکات، که هر لحظه بیشتر می شود، منجر به می شود؟ اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 قلوب مضطر https://eitaa.com/ezterarebemahdi
💢في تفصيل أصناف الأخلاط 🔹👈الخلط جسم رطب سيال ، يستحيل إليه الغذاء أولا ، فمنه خلط محمود ، وهو الذى من شأنه أن يصير جزءاً من جوهر المغتذى أو مشابهاً له ، و بالجملة سادا بدل شيء . 🔹👈مما يتحلل منه ؛ و منه فضل و خلط ردى ، وهو الذى ليس من شأنه ذلك ، اللهم إلا أن يستحيل في النادر إلى الخلط المحمود ، و يكون حقه قبل ذلك أن يدفع عن البدن و ينفض . 🔰و نقول إن رطوبات البدن منها أولى ، و منها ثانية. 1⃣🔹والأولى هي الأخلاط الأربعة التي تذكرها . 2⃣🔹والثانية قسمان : 👈إما فضول ، 👈و إما غير فضول . والفضول سنذكرها . 🔰👈و التي ليست بفضول هي التي استحالت عن حالة الابتداء ، و نفذت في الأعضاء ، إلا أنها لم تصر جزء عضو من الأعضاء المفردة بالفعل التام . 🔰وهى أصناف ثلاثة[غیر فضول] : 1⃣🔹 أحدها الرطوبة التي هي منبثة في الأعضاء الأصلية بمنزلة الطل ، وهي مستعدة لأن تستحيل غذاء إذا فقد البدن الغذاء ، ولأن تبل الأعضاء إذا جففها سبب من حركة عنيفة أو غيرها . 2⃣🔹والثاني الرطوبة القريبة العهد بالانعقاد ، وهى غذاء استحال إلى جوهر الأعضاء من طريق المزاج والتشبه ، ولم يستحل بعد من طريق القوام . 3⃣🔹والثالث الرطوبة المداخلة للأعضاء الأصلية. منذ ابتداء النشو التي بها اتصال أجزائها ،و مبدؤها من النطفة ، ومبدأ النطفة من الأخلاط . 📕 منبع: طبیعیات شفا(الحیوان)، شیخ الرئیس ــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim