eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
921 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.2هزار ویدیو
441 فایل
امام على عليه السلام : حكمت، گمشده مؤمن است ؛ پس آن را بجوييد گرچه نزد مشرك باشد [زيرا كه] شما بدان سزاوارتر و شايسته تريد. کانال القانون فی الطب👇 https://eitaa.com/alghanon کانال دارالحکیم👇 @darolhakim
مشاهده در ایتا
دانلود
به حسب اختلاف حرکت روح حیوانی و اختلال حال قلب ایجاد می شود. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
گاهی به سبب و ، تب عارض می شود: به جهت آن که بخارات در بدن حدت به هم میرساند به واسطه آن که حرارت در حال جوع و عطش در اعضا و ارواح میگیرد و متوجه رطوبات موجوده در بدن میشود به جهت آن که رطوبت ماکول و مشروب نیست که سورت حرارت را بشکند، و ابخره حاره بسیار می شود و به روح مخلوط می. گردد و گرم می شود و تب بهم می رسد. علامت آن: و است به جهت فتور قوه به واسطه کثرت تحلل، و شاید شود به جهت غلبه یبس و جفاف و قلت دم مرطب شرائین و قلت رطوبت ملینه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
سدّه مسام سبب احتقان بخارات حاره می گردد، و حرارت مفرطه در آن به هم می رسد، و روح را گرم می گرداند، به جهت آن که الطـف و اضعف اجرام بدنیه و احر آنهاست، و بسیار است که در ابتدا ایجاد می کند و بعد به می کشد که اشتعال و سخونت به عفونت اخلاط سرایت می کند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
چرا در رفع انسداد عروقی یکی از بهترین مفتحات است؟ چون ادویات مفتحه حاره می تواند چیزی را به مجاری بکشاند، و موجب زیادتی مرض شود، در حالی که مفتحات غیر حاره مثل سکنجبین بزوری معتدله اینکار را انجام نمی دهد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
💢👈جهت باز کردن روزنه های پوست(مسام)، ، ، ، و و ، ، را پودر کنید، و در آب کرفس و سرکه بریزید، و در حمام با لیف به بدن بکشید. 🔹👈اگر بوره و بذرخطمی هم در آن بریزند پوست را تمیز می کند. این دارو قدرت بازکنندگی مسام بسیار عالی دارد. ــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
اگر ناشی از و بر بدن عارض شود، یکی از علامات این است که در طی دو سه روز بر و می افزاید. ✅ زیرا که سده حاصله از خلط لزج یا کثیر و از ورم به زودی رفع نمی شود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
اگر زیاد در زیر بمانید، 🔹👈 به تاثیر در ، 🔹👈 به تاثیر استنشاق هوای گرم و تنفس از شرائین گرم می شود. و عارض می شود. 🔰علامت: 🔹👈حرارت و التهاب در سر و عینین 🔹👈 بهم کشیدگی جلد وجه و سخونت آن 🔹👈نبض صغیر و سریع و صلب ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
ويجب أن تعلم ، مع ما قد علمت أنا إذا قلنا للدواء إنه معتدل ، فلسنا نعنى بذلک 1⃣🔹 أنه معتدل على الحقيقة ، فلذلك كما علمت غير ممكن ، 2⃣🔹ولا أيضا أنه معتدل بالاعتدال الإنساني في مزاجه ، وإلا لكان من جوهر الإنسان بعينه . 3⃣🔹ولكنا نعنى أنه إذا أثر في البدن الإنساني لم يؤثر أثرا يخرج بمزاج الإنسان إلى زيادة حرارة وبرودة أو رطوبة ويبوسة ، فكأنه معتدل بالقياس إلى فعله فى بدن الإنسان . ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
هر اندازه در علم شریف طب، غور می کنم، پی می برم که . هر اندازه به دنیای صناعی که خود برای «» ساخته ایم نظر می کنم، بیشتر به کمبودها پی می برم. چقدر در این زمینه بچه های طب سنتی کوتاهی کرده اند. چرا طب سنتی به اینجا رسیده است؟ چرا امروزه توان پرورش استادی هم مقام و هم شأن، ها را نداریم؟ توهم کرده ایم که «»، اما در عمل هیچ . ✅ نظام آموزشی ما با این سبک و سیاق همه ما را کرد. بزرگان و حکما را از ما گرفتند، علم نافع با که چند برای آن خون و دل خورده شده بود، در عرض چند سال از ما گرفتند و این شد که زمینه ما را مهیا کردند. ما چون شده ایم، توان پرورش استاد و طبیب حاذق را نداریم. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
عقل وحدت بین است و هرگز به نظام عالم به دید کثرت جدای از علت تامه نمی نگرد، بر خلاف قوه ی خیال که فقط کثرات را می بیند. مرحوم صدر المتألهین در اسفار می فرماید: «اکثر مردم عاقل بالقوه و متخیل بالفعل اند، زیرا آنچه دارند خیال است، و آنچه می توانند به دست بیاورند عقل است هر کس را دسترسی به عقل نیست، و اوحدی از مردم که زحمت کشیده اند و جان به لب آورده اند می توانند به آن دست یابند.» ایشان از کسانی که سنشان بالا رفته و عقل پیدا نکرده اند، تعبیر به «» می کنند یعنی کودکانی که هنوز عاقل نشده اند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 قلوب مضطر https://eitaa.com/ezterarebemahdi
از آن جا که مردم با مأنوسند خیلی زود میتوان ایشان را به دست گرفت. همانند این که اگر الآن معرکه گیری بیاید به راحتی می تواند همه ی ما را از این جایی که نشسته ایم بیرون کرده، و به خودش مشغول دارد، اینها زیر سر انس ما با است. یا مثل اینکه اگر استاد بخواهد مطلب درسی سنگین خود را به شاگردش تفهیم کند، آن را در قالب مثال و هیئت و شکل و مجسمه ای برای او ترسیم می کند. نوعاً برای فهم مسائل عمیق از مثال استفاده می شود، زیرا دست اکثر مردم از کوتاه است. اگر شخصی مطلبی را شنید و گفت نفهمیدم مثالی بزنید تا بفهمم، معلوم می شود چنین شخصی هنوز در مرتبه ی قوه ی خیال به سر می برد و به عقل نرسیده است، زیرا عقل وحدت می بیند، و مثال نمی خواهد. پس انسان باید قوه ی خیالش را از اعتقادات فاسد تطهیر کند. حال تطهیر قوه ی خیال از اعتقادات چگونه است؟ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 قلوب مضطر https://eitaa.com/ezterarebemahdi
خسته ام از اینکه و و ، من و اطرافیان را که و هستیم، احاطه کرده است. بزرگان و حکیمان ما برای اینکه را در خود رشد دهند چه زحمت ها کشیدند. اما ما امروزه با این سبک و سیاق تربیتی وارداتی چکار کرده ایم؟ نه خود رسیده ایم و نه دیگران را رسانده ایم. هم خود را دچار تسویل و وهم و خیال کرده ایم، هم دیگران را. دست برداریم از این و ، کمی هم باشیم، و لااقل به خود بدهیم، و همتی کنیم، تا بلکه بتوانیم تحت الشعاع قرار بگیریم. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
بریم سراغ علم شریف طب👇
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ در کتاب در باب علامات مأخوذ از نبض می فرماید : بدان که و و و ردی است؛ 🔹👈زیرا که دلالت بر صلابت شریان و شدت حاجت دارد و آن هر دو ردی است، 🔹👈و به سبب بارد، و در ردائت او شک نیست. 🔹👈 و به سبب اختلاف مواد داخل رگ در صلابت و لین و خامی و نضج و ورم در اعضای عصبانی و همه ردی است. 🔹👈 و در اکثر به سبب ضعف قوت و کثرت رطوبت فضلیه باشد، و این هر دو نیز ردی است. 🔹👈و مع ضعف ردی است؛ به سبب دلالت او بر سقوط قوت مع شدت حرارت و اختلاف در نبض به نحوی که در آن انقطاع شدید و حرکات ضعیف باشد؛ پس تدارک این ضعف نماید؛ نبض واحد قوی تر از ردی تدارک غیر متلاحق به سابق بلکه از زمانی تا زمانه دیگر، یعنی در اوقات متباعده بسیار ردی است، و این بنا بر شدت ضعف بود؛ پس قوت بر تحریک قوی در اوقات متقاربه متمکن نباشد، 🔹👈گویند که چون متواتر بود به سبب کثرت حاجت و متفاوت مع ضعف آن دلیل ردی است، ✅🔹👈 و بدانکه بسیار مردم باشند که نبض طبیعی ایشان مختلف ردی به غیر مرض بود؛ پس واجب است معرفت آن نیز تا در حال مرض غلطی واقع نشود. 📙 رکن اعظم صفحه ۹۶ به تصحیح دکتر محبوبه سلمانیان و دکتر نسیم بهنود ـــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت
علامه قطب الدین محمود بن مسعود الشیرازی : فلأنّ لفظ «» يقال بالوجه الذي يأتي على ما يدخل فيه ، و ذلك هو المراد عند قولنا أنّ الأمور الطبيعية و عدّدنا الأخلاط منها، و يقال على ما يخرج عنه تلك وهو المراد هاهنا . 📕 التحفة السعدیه ــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
: والتي ليست بفضول هي التي استحالت عن حالة الابتداء ، و نفذت في الأعضاء ، إلا أنها جزء عضو من الأعضاء المفردة بالفعل التام 📕 منبع : الشفاء الطبیعیات الحیوان شیخ الرئیس ــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
بدان که اعضای دو گونه است: 1⃣🔹یکی آن که از منی متکون شود و آن را اعضای «» و «» گویند. و وی استخوان است و غضروف و رباط و عصب و وتر و غشا و شرائين و أورده. 2⃣🔹دوم آن که از خون متولد گردد و وی گوشت است و شحم و سمین و آن را اعضای «» نامند. 📙 منبع: طب اکبری(حیکم ارزانی) در بخش حمی دق توضیح داده اند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
الاسطقسّات: الأشیاء المفرده التی إذا جمعت صارت منها أشیاء مؤلفه 📕 التنویر ــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
الأعضاء الآلیه: هی الأعضاء التی تسمی (هی) و أجزاؤها باسم واحد مثل الرأس و الید و الرجل 📕 التنویر ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
الأعضاء الرئیسیه: الدماغ و القلب و الکبد و آلات الجماع 📙 التنویر ـــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
در بخش مزاج اعضا، شیخ الرئیس را به دو وجه گرم می داند: 1⃣🔹 بخاطر اجزاء گرم لحمی که در آن است 2⃣🔹 آلتی برای تحریک است و حرکت معین بر آن است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
22.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 از این فیلسوف معاصر ما قرن‌ها بعد یاد خواهد شد! 💠 اگر از کسی بپرسند برای چی زندگی می‌کنی بهتر است بگوید زندگی می‌کنم برای اینکه یاد بگیرم... 🔹 به بهانه درگذشت چهره ماندگار فلسفه ایران، دکتر کریم مجتهدی(ره) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ علم نافع... 🔻 آیت الله جوادی آملی 💠 «...اگر کسی در اوایل تحصیل است، ظرفیّت فراگیری ده مطلب را دارد، وقتی آن ده مطلب را فرا گرفت، هم اکنون ظرفیّت فراگیری بیست مطلب را دارد.» 💠 «علم یک مظروفی است که بر ظرفیّت می‌افزاید.» ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
1⃣🔹فردوس الحکمه 2⃣🔹التشریح 3⃣🔹 التحفة السعدیه جلد سوم ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
عضوی است مؤلّف از دو طبقه غشایی و در او شعبه ای از شعب عصب و آورده [و] شرائین بافته می شود و رطوبتی دسم بدان مترشح شده و به واسطه برودت محل، منجمد گشته و از جمیع همچو پرده ای حاصل شده و گرد معده برآمده جهت 1⃣🔹 تكون حرارت 2⃣🔹 و معاونت هضم. 📕 تشریح منصوری ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
جوهر طحال جوهری است شبیه به که آسان باشد جذب او و قبول او بر اخلاط غلیظه سودایی تا مشابه مره سودا بود، و اگر طحال جذب سوداء نكند، موجب حصول امراض سودایی گردد، مثل و 🔹👈و اگر زیاده جذب کند، هم چنین موجب حدوث مرض گردد چنان چه و . 📙 تشریح منصوری ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
در عضوی است طولانی شبیه به محل او جانب ایسر باشد از جوانب معده و غشاي او به غشاي مَعِدَه متصل است. و از جانب محدب او اضلاع خلف بود و مرتبط است به اضلاع و آورده و شرایین بسیار در آن متفرق بود تا حرارت اینها کسب برودت سوداء کند. و غشایی بر سطح او کشیده و منفعت غشاء در آن همان منفعت غشای جگر بود و ارتباط به غشاء است و در آن دو منفذ هست: 1⃣🔹 یکی از که ممر سوداء است که از جگر به آن منحدر می شود. 2⃣🔹و یک منفذ از او به فم معده می آید که ممر سوداء باشد از طحال به فم معده، تا تنبیه و دغدغه فم معده کند جهت تقاضای غذا. 🔹👈 و هرگاه که طحال جذب غذا کما ینبغی نکند، موجب تولد امراض سودایی شود مثل و و و و و و و . 🔹👈و شهوت غذا ساقط شود جهت عدم انصباب سوداء و متنبه به فم معده 🔹👈 و هرگاه که زیادت از کما ینبغی منصب شود، پیدا شود 🔹👈و هرگاه که سودای حامض از معده منصب شود به امعاء، تولد . 📕 مختصر در علم تشریح حکیم ابوالمجد بیضاوی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim