روح طبی
حرارتش
بیشتر از
اخلاط
است.
ــــــــــــ
🆔دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
حکایت : کودکی را #عطسه_متواتر آمدی سه شبانه روز، نزدیک به #هلاکت شد، و هر چند علاج ها اطباء می کردند مفید نبود، شخصی فرمود که قدری #قند و #زعفران را با هم کوفته #بخور کنند، و بینی بر آن دارد، چنین کردند تسکین یافت.
📙 خلاصة التجارب، بهاءالدوله رازی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
#فصد
🔹👈کسی را که بعد از فصد غشی بد و یا بسیار می افتد فصد نکنند، که گاه بود که طبیعت او ضعیف باشد، و از غشی باز نیاید،
🔹👈و کسی را که سال از چهارده متجاوز نباشد فصد نکنند، که ضعیف گردد و بر آن بماند.
🔹👈و گرمسیریان را در فصل گرما فصد نکنند، جهت حدوث ضعف عظیم و قلت فضله و خون.
🔹👈و کسی را که معده و جگر ضعیف باشد و طعام بسیار دشوار گوارد، فصد نکند هم به جهت مذکور
🔹👈و کسی را که در شکم پیه بسیار بود و یا گوشت او مترهل بود او را فصد نکنند که سبب زیادتی برد مزاج او گردد،
🔹👈و کسی را که لرز بود فصد نکند جهت قوه گرفتن ماده لرز.
📗خلاصة التحارب، بهاءالدوله رازی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🔹👈و گرمسیریان را در فصل گرما فصد نکنند، جهت حدوث #ضعف_عظیم و #قلت_فضله و خون.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
اگر بعد #فصد دردی در #جگر پدید آید، به خوردن قدحی #آب_گرم آن را زایل کند.
📕 خلاصة التجارب
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
کسی را که خواهند تا از #غشی بعدالفصد بازدارند، پیش از فصد، #قیء فرمایند، نافع بود.
📙 خلاصة التجارب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
15.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 نسبت سلوک با فطرت آدمی
💬 گاهی ما به خاطر گناه و تعلق به دنیا از فطرت اصلیمان خارج میشویم؛ کار سلوک بازگشت به آن فطرت اصلی است.
🏷 گوشهای از درس سلوک اجتماعی - جلسه سوم: چهارشنبه ۲۹ شهریورماه ۱۴۰۲.
#جلسه_اخلاق
#سلوک_اجتماعی
#استاد_یزدان_پناه
💠 کانال استاد یزدانپناه
https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
اما #فصد_قیفال
به لغت یونانیان #کرانه_چیزها را گویند، و این رگ را چون به کرانه ذراع نهاده است، بدان موسوم گشته.
و محل ظهور او جهت فصد، نزد #مابض_مرفق است، میان اعلی ساعد و طرف انسی را که طرف روی دست است
و مابض در لغت #حفره_زانو بود و به تعمیم بر حفره مرفق نیز اطلاق کنند و در نزدیکی او عصب و وتر و عضله و غشا واقع است.
در فصد او از گذشتن سر نیش و رسیدن به کرانه آنها خطر عظیم بود؛ چه از آن کزاز سخت پدید آید، و این حال چون از رسیدن نیش به عضله افتد، خلاصی از آن به بریدن میانگاه عضله از پهنا به دو نیم توان یافتن لیکن حرکت دست بدین فعل باطل گردد.
بدین سبب احتیاط آن است که مورب یا از پهنا زنند و ربوده یعنی معلق
📕 خلاصة التجارب، بهاءالدوله رازی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
4_5870741207210002113.mp3
22.86M
💠سلسله سخنرانی با موضوع رساله حقوق امام سجاد علیه السلام
✅جلسه هفتم
🔹اولین حق زبان،حفظ شأن آن است
🔹فضیلت سکوت
🔹جذابیت سیر الی الله چیست؟
#حقی_که_به_گردن_ماست
🔷@human_rights
اطباء گفته اند که #مائیت_بول در #سرسام دلیل هلاکت است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
لون طبیعی صفرا، #احمر_ناصع است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
حمرت در بول به لون زعفرانی، به مخالطت با خون نیست، بلکه حمرت لون بول، از شدت لون صفراست.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim