eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
926 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.2هزار ویدیو
450 فایل
امام على عليه السلام : حكمت، گمشده مؤمن است ؛ پس آن را بجوييد گرچه نزد مشرك باشد [زيرا كه] شما بدان سزاوارتر و شايسته تريد. کانال القانون فی الطب👇 https://eitaa.com/alghanon کانال دارالحکیم👇 @darolhakim
مشاهده در ایتا
دانلود
روستای نصف‌جهان؟! 🔹آقای محسن رنانی به بهانه رای بالای اصفهان به دکتر جلیلی، یادداشتی را با عنوان "روستای نصف جهان" منتشر کرده است! او در بخشهایی از این یادداشت چنین نگاشته است: 🔹"سالها پیش،‌ در ایام جوانی، مقاله‌ای نوشتم با عنوان «روستای نصف‌جهان» اما آن سالها جرأت انتشار آن را نداشتم. در آن‌جا به‌گونه‌ای‌ فراخ نشان داده‌ بودم که چگونه ساختار و بافتار این شهر از هر چهار منظر اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، هنوز رنگ روستا دارد... مگر می‌شود شهر دوم یا سوم کشور باشی و روزانه یک تئاتر در تو اجرا نشود؟ (مقایسه کنید با پاریس که روزی دویست‌و‌پنجاه تئاتر در آن اجرا می‌شود). مگر می‌شود نخستین شهر گردشگری و دومین شهر صنعتی کشور باشی و روزانه کمتر از پنجاه  پرواز داشته باشی؟ (مقایسه کنید با روزانه دو هزار پرواز در استانبول). ... مگر می‌شود در شهری با بیش از دو میلیون جمعیت هیچ کنسرت موسیقی اجازه برگزاری نداشته باشد؟... امروز که ترکیب آراء اصفهان در انتخابات چهاردهم را دیدم و با آرای دیگر استانها مقایسه کردم، داغ آن مقاله‌ام تازه شد". 🔹حقیر قصد ندارم در اینجا پاسخ توهین ایشان به مردم شریف اصفهان را بدهم؛ اما با خط‌کش اشتباهی که ایشان تعریف کرده‌اند از خود ایشان میپرسم که آیا مثلا تعداد تاترها و یا پروازهای شهرهایی همچون سنندج و رشت و اردبیل و تبریز و ... که به رئیس جمهور منتخب رای بیشتری داده‌اند بیشتر از تعداد تاترها و پروازهای اصفهان است؟! و یا حتی همین اصفهان در سال ۷۶ که به جناب خاتمی رای داد و یا در سال ۹۶ که به جناب روحانی رای داد تعداد پروازها یا تاترهایش بیشتر از الان بود؟! 🔹وقتی که عرض می‌شود که دعوای ما بیش از آنکه سیاسی باشد تمدنی است دلیلش چنین یادداشت‌هایی است. یادداشت‌هایی که سویدای افکار سینه‌چاکان تمدن معاصر غرب را هویدا می‌سازد و نشان می‌دهد که برای آنها ملاک مدنیت و شهرنشینی، مثلا می‌تواند تعداد کنسرت یا تاتر باشد ولی تعزیه و یا روضه خیر! برای این منوّرالفکرها، شهر صرفا وقتی شهر می‌شود که با خط‌کشهای مدنیت غربی تطبیق یافته باشد و ظاهرا در این راستا، هیچ فهمی از عمق تفاوتهای تمدنی شهرهای ما با کلانشهرهای غربی و تفاوت ماهوی مفهوم مدنیت در آنها ندارند. بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی https://eitaa.com/baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 خطر تفسیر متحجرانه از این تفسیر متحجرانه، خلاف عقل و قرآن و روایات و فطرت انسانی است، و موجب بدفهمی نسبت به مکتب ناب شیعه است. 〰 اگر ولایت به خوبی تعریف شود، هیچ بی دینی هم با آن مخالف نخواهد بود. 🔸 یکی از معضلات کنونی که باعث فرار از دین و دینداری می شود، عدم فهم صحیح دین توسط خود مبلغان است: ◽️_ اگر حقیقت خدا درست تبیین شود (مانند خدای نامتناهی و برهان صدیقین و وجود رابط) الحاد به کنار می رود. ◽️_ اگر معاد درست تفسیر شود (مانند تجسم اعمال) معادباوری فراگیر می شود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم https://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴اگر اسم این طرح مشکوک، براندازی نرم اقتصادی نیست، پس چیست؟!! سید جواد هادی‌ اصل؛ کوهنورد حرفه ای و مستندساز محیط زیست: از وقتی دامداران و عشایر را از طبیعت حذف کردند طبیعت به صورت گسترده رو به نابودی رفت. چند بلاگر و آدم کینه ای هم افتادن به جون دولت ها که ببینید دام داره فلان درخت رو میخوره(؟)، پس مردم بیچاره و عشایر رو از طبیعت بیرون کنید!! حالا بماند که اگر همین مردم نبودن آتش مهار نمیشد. 🔻به بهانه خوردن شاخه های درختان توسط دام(که خودش نوعی هَرَس کردن طبیعی بوده) دام را از مراتع و جنگل دور کردید. خب! حالا عدم وجودش که باعث نابودی میلیون ها درخت میشه. اینجا در این شیب و خستگی از تقابل با آتش ترجیح دادم این ویدیو رو برای روشنگری ثبت کنم. 🔺با توجه به بارندگیهای خوب بهاری و رشد خوب علفها و متأسفانه نبود دام کافی برای کوتاه کردن علفها، اکنون هر روزه در تابستان خبرهای آتش سوزی از مناطق مختلف کشور گزارش میشود: کرخه خوزستان، خوش ییلاق گرگان، خاییز بهبهان و... «چوپان عادل» زمین را نجات می‌دهد! حضور به هنگام دام در مراتع باعث هرس گیاهان و جلوگیری از آتش‌سوزی، تیمار و انتقال بذرها، غنی سازی خاک، نفوذ بیشتر آب در زمین و در نهایت گسترش پوشش گیاهی می‌شود. لذا این چوپان عادل است که با گله‌اش، زمین را از گرمایش، فرسایش، آتش‌سوزی، خشکسالی، سیل، ریزگردها و آلودگی‌ها نجات می‌دهد و با آماده سازی بهترین غذاها برای ما انسان‌ها، زمینهٔ رشد و تعالی جامعهٔ بشری فراهم می‌کند. / 💠 @Newsrahemardom_ir | رسانه راه مردم 🎙
📌 سواد و خلاقیت رسانه‌ای را ببینید. همین عکس، رای‌های بسیاری برای ترامپ جمع خواهد کرد! ▪️پرچم آمریکا به احتزاز درآمده، خون مجروحیت روی صورت ترامپ غوطه‌ور شده، مشتانی گره کرده و چهره‌ای مصمم، و عکس از زاویه‌ای عالی. ▪️خبرگان رسانه‌ای صهیونیسم، رای‌های مجازی را با یک بازی عالی به رای‌های واقعی تبدیل می‌کنند. ▪️بسیاری از کارشناسان معتقدند این حادثه ساختگی بوده است.
@Shohada_Media - شهید مدافع حرم مصطفی صدرزاده(سیدابراهیم).mp3
11.4M
شهید صدرزاده؛ شهید تاسوعا 🔊آخرین صوت بی‌سیم شهید مدافع حرم مصطفى صدرزاده (سيدابراهيم) در روز تاسوعا به همراه روضه خوانی رزمنده‌ها قبل از شروع عملیات. ➕صدای شهید مدافع حرم مرتضی عطایی (ابوعلی)
لاریجانی.mp3
27.23M
💢 ملاک حکومت داری و نگاه جهانی به سیاسیت، از نظرگاه فیلسوفانی چون ابن سینا، ارسطو، فارابی، علامه طباطبایی و شهید مطهری، کانت و هایدگر و... در کلام دکتر لاریجانی. 🔹👈 ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی، لطفا این سخنرانی آقای دکتر علی لاریجانی، درباره تحولات جهانی، را بشنوید، بنظرم جای شنیدن و تأمل دارد. 🔹👈 لطفا عجله نکنید و زود قضاوت نکنید، و در شنیدن سخن دیگران، حتی سخن مخالف خود، ملاک را عقل بگذارید. انشاءالله سلامت باشید. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
⚫ قاتلان کربلا، کم‌خطرترین دشمنان امام حسین علیه‌السلام ✍ امام موسی صدر، کتاب سفر شهادت حسین علیه‌السلام سه گروه دشمن دارد: 1️⃣ دسته اول آنان که او را کشتند. این دسته کم‌خطرترین دشمنان هستند، چون تنها جسم امام را که محدود بود، کشتند. 2️⃣ دسته دوم آنان که تلاش کردند آثار امام را محو کنند؛ قبر امام را ویران کردند و از آمدن زائران جلوگیری کردند و کسانی که در اطراف قبر آن حضرت زندگی می‌کنند را مورد آزار و اذیت قرار دادند. خطر این دسته بیشتر از دسته اول است، ولی نتوانستند کاری از پیش ببرند. 3️⃣ ولی دسته سوم که خطرناک‌ترین دشمنان آن حضرت هستند، آنانند که کوشیدند اهداف امام حسین (ع) و ابعاد انقلاب حسینی را تحریف کنند و آن را ابزار کسب و درآمد قرار دهند و بهره‌برداری‌های بی‌ارزش از آن کنند و یا آن را مورد سوء استفاده برای منافع شخصی قرار دهند. اینان تلاش کردند بالاترین بُعد حسینی یعنی هدف نهضت حسینی را از بین ببرند. من از خودم و شما سؤال می‌کنم ما از روز عاشورا چه بهره‌ای برده‌ایم؟ چه سودی به دست آورده‌ایم؟ چه استفاده‌ای در عرصه عمومی و چه استفاده‌ای در زمینه فردی برده‌ایم؟ اگر استفاده نبرده باشیم و تنها گریه کرده باشیم، من به شما خبر می‌دهم که این کار سودی ندارد؛ ما از کدام دسته هستیم؟ از کسانی که گریه می‌کنند و حسین را می‌کشند؟ روشن است که امام حسین (ع) الان نیست تا کسی او را بکشد، ولی چیزی گران‌بهاتر و مهم‌تر از خود امام حسین (ع) در دستان ماست: کرامت امت حسین، مقدسات حسین. اگر ما گریه کنیم ولی در عین حال برای تضعیف اهداف امام حسین (ع) تلاش کنیم؛ اگر گریه کنیم و در صف باطل باشیم؛ اگر گریه کنیم ولی گواهی دروغ بدهیم؛ اگر گریه کنیم ولی به دشمنان کمک کنیم و به اختلاف و تفرقه در جامعه خود دامن بزنیم؛ اگر گریه کنیم ولی گناهان‌مان بیشتر شود، در این صورت ما گریه می‌کنیم ولی در عین حال حسین را نیز می‌کشیم، زیرا تلاش می‌کنیم هدف حسین را از بین ببریم که گران‌بهاتر از خود اوست. انشاءالله که ما از این دسته نیستیم و نباشیم. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
مسأله عقل، بسیار مهم و در عین حال، به دلیل عمقی که دارد، بسیار پیچیده است. اگر شما در حوض شنا کنید، تمام فضای حوض و ماهیها و هر آنچه در آنجاست برایتان مشخص است؛ ولی اگر در اقیانوس شنا کنید، تا حدی می‌توانید نسبت به آن شناخت پیدا کنید؛ زیرا اقیانوس چنان وسعتی دارد که هر کس، فقط قسمت‌هایی از آن را می‌تواند ببیند و بشناسد. مگر اینکه شخص سالهای سال در این اقیانوس غوطه‌ور شده باشد و تجربه‌های فراوان به دست آورده باشد. عقل نیز چنین است. اگر بخواهید تعریفی از عقل داشته باشید، باید از عقل استفاده کنید. اگر بخواهید عقل را نقد کنید، باید با استفاده از عقل نقد کنید و… پس عقل مانند وجود، وسعت فراوانی دارد. شما نمی‌توانید از وجود بیرون بروید و سپس درباره وجود صحبت کنید. هرچه بخواهید بگویید الزاماً درباره همین وجود و برخاسته از وجود است. عقل نیز به پهنای وجود است و با آن ملازمت دارد. جنبه شناختی هستی، عقل است و جنبه عینی عقل، وجود. پس عقل و وجود مانند دو طرف یک سکه هستند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
فیلسوفان با گوش دادن به سخنِ زمان، فیلسوف شده اند.
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 اگر در این دوران نسبت میان فلسفه و سیاست چندان روشن نیست، و کوشش فارابی در قراردادن سیاست بر مبنای فلسفهٔ نظری، در تاریخ فلسفه اسلامی ادامه نیافته است، وقتی به دکارت و کانت می رسیم این پیوند کاملا آشکار است. 📙 دکتر رضا داوری ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 دکارت نظام جهان را چنان وصف کرد که آدمی در کانون جهان به عنوان صاحب اختیار قدرتمند ظاهر شد تا طبیعت را که با او بیگانگی دارد از طریق قهر علمی استخدام کند اما از نیمه دوم قرن نوزدهم پریشانی و اضطراب در زندگی و جانها ظاهر شد و در شعر و تفکر هم انعکاس یافت. اکنون صورت خیالی بهشت زمینی قرن هیجدهم رنگ باخته و تقریباً گم شده است و هیچ کس به درستی نمی داند که کار این جهان به کجا می کشد. 📕 دکتر رضا داوری ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 فلسفه دوران اسلامی از ابتدا در آثار فارابی و ابوالحسن عامری و .... به نسبت میان علم نظری با سیاست و نبوت و شریعت توجه داشت. آنان مانند استادان و اسلاف یونانی خود می دانستند و شاید دریافته بودند که آدمی مدنی بالطبع است، و در مدینه است که می تواند تفکر کند، و باید در کار مدینه و سیاست مشارکت داشته باشد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
40.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تفاوت جریان تحجر و جریان انقلابی، در الویت هاست. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺️این روزها در خیابانهای لندن و خیلی شهرهای دیگر غرب دسته‌های عزای حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام راه می‌افتند، اما آنچنان که می‌بینید پلیس فقط حاملان پرچم فلسطین را ضرب و شتم می‌کند! پرچم حضرت حسین علیه‌السلام پرچم مبارزه با طاغوت و ظلم است. ما شاید ندانیم امروز کدام پرچم چنین معنایی دارد، اما پلیس انگلیس خوب می‌داند...
🌹بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 نقص و خلل در کارها، همیشه ناشی از اهمال و بی اعتنایی نیست، چنانکه گاهی با اینکه اهتمام تمام به خرج می دهند، چون کار در جای خود و در وقت خود انجام نمی شود به نتیجه نمی رسد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 جامعه مدنی در اروپای غربی و آمریکا و ژاپن، همچنان که لیبرال دموکرات های رمانتیک فکر می کنند، بهشت آزادی نبود، بلکه از یک پیروی می کرد، و تحت نظر و کنترل بود، این کنترل، کنترل علم تکنولوژیک بود، و نه کنترل سیاست و ایدئولوژی. 📙 خرد سیاسی در زمان توسعه نیافتگی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➖این هیئتی است که ساواکی سلطنت طلب، حجتیه، صورتی، اسرائیل، استعمار غرب، بن سلمان، اردوغان، امارات، نواندیش و اراذل عالم را همزمان می ترساند! 💢 پی نوشت: این هیئتی است که باید باشد. من چنین هیئتی را دوست دارم و می دانم امام زمان هم این روزها پای روضه کودکان غزه می نشیند. اگر این روزها هیئتی می روید که از گفتن درباره مردم بی پناه غزه ابا دارد از آن جا فرار کنید که آنجا لانه شیطان است.
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 جهان با و و دگرگون می شود، اما راه و طرح این دگرگونی را و دانشمندان علوم انسانی و اجتماعی می گشایند و در می اندازند. ما هنوز تاریخ دویست ساله کشور را که تاریخ رویکرد به تجدد و تجدد مآبی است به درستی نمی شناسیم. درباره اوضاع کنونی هم گرچه مقالات و مطالب بسیار خوبی با اطلاق اراء جامعه شناسان بزرگ و فیلسوفان معاصر بر وضع کشور نوشته شده است، تقریباً هیچ پژوهشی در باب شرایط و امکان های توسعه و درک ما از علم و سیاست صورت نگرفته است. 📕 خرد سیاسی در زمان توسعه نیافتگی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 بنیانگذاران فلسفه، سیاست را از فلسفه جدا نمی دانستند. فلسفه سیاسی را و تاسیس کردند، اما شاید تعبیر و اصطلاح آن را اولین بار« درباره وضع علم در ایران» آورده است. فارابی فلسفه سیاسی را بخش عمده ای از فلسفه می دانست، چنانکه می دانیم در تفصیل آن اهتمام کرد. 📕 نگاه فلسفی به مسائل کنونی ایران ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 هیچ اصلاحی در سیاست جز با آمادگی روحی و اخلاقی مشترک میان مردمان، و داشتن طرحی از آینده میسر نمی شود. 📙 نگاهی فلسفی به مسائل کنونی ایران ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
44.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺‌ما به حرفای ۵۰ سال پیش مقام‌معظم رهبری محتاجیم... 🔹استاد پناهیان: تو چی میدونی که دیگه مطالعه نمیکنی؟ چجوری میتونی از این حرف ها بگذری؟! ‌تو چه می فهمی از دین؟
نقش عاشورا در فلسفة اجتماعی شیعیان.mp3
30.77M
🚩 نقش عاشورا در علم و عمل اجتماعی شیعیان 💠 درسی که از واقعه عاشورا می توان گرفت کاملا سیاسی و اجتماعی است و از طرف دیگر با حقیقت و معنویت عالم نیز پیوند می خورد و به همین تناسب در شاکله و شخصیت شیعیان، به لحاظ نظری، فکری و رفتاری اثرگذار و متجلی است و تمسک به آن، بخشی از هویت تشیع را شکل می دهد. ✴️ به طور کلی تشیع هر جای تاریخ که کوشیده در برابر ظلم و استبداد زمانه اش بایستد به امام حسین(ع) و حرکت ایشان اقتدا کرده است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
شب عاشورا.تکیه نیاکی.mp3
9M
🔰 حقیقت انسان 🎙 استاد یزدان پناه 🗓 شب عاشورا 1446 🕌 آمل، حسینه نیاکی ها ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
. ♻️ ریشۀ اصلیِ قیامِ امام حسین 🖋 حضرت آیت‌الله سیّدعلی خامنه‌ای [۱]. نه می‌توانیم بگوییم که حضرت برای «تشکیلِ حکومت» قیام کرد، و نه می‌توانیم بگوییم حضرت برای «شهید شدن» قیام کرد. امام حسین - علیه‌السّلام - هدفِ دیگری داشت که رسیدنِ به آن «هدف»، حرکتی را می‌طلبید که این حرکت، یکی از این دو «نتیجه» را داشت. پس حکومت یا شهادت، هیچ‌کدام «هدف» نبودند، بلکه دو «نتیجه» بودند. [۲]. هدف آن حضرت عبارت بود از انجام‌دادنِ یک «واجبِ عظیم» از واجباتِ دین که آن را هیچ‌کس قبل از امام حسین انجام نداده بود؛ نه رسولِ اکرم این واجب را انجام داده بود، نه امیرالمؤمنین، نه امام حسن؛ چون زمینۀ انجامِ این واجب، در زمانِ امام حسین پیش آمد. [۳]. دو نوع انحراف وجود دارد: گاهی مردم، فاسد می‌شوند، امّا احکامِ اسلامی از بین نمی‌رود، امّا گاهی هم مردم، فاسد می‌شوند، هم حکومت‌ها، هم علمای دین، به‌طوری‌که حقایقِ اسلام، تحریف و منکر را معروف و معروف را منکر، و خطّ اسلام را «صدوهشتاد درجه» عوض می‌کنند. آن حکم، حکمِ «تغییرِ وضع» و «تجدیدِ حیات»، یا به‌تعبیرِ امروز، «انقلاب» است که مربوط به «برگرداندنِ جامعۀ منحرف به خطّ اصلی» و «تضمین‌کنندۀ زنده‌شدنِ اسلام» است، بعد از آن‌که مُشرف به مردن است، یا مرده و ازبین‌رفته است. مسأله این است که اگر جامعۀ اسلامی «منحرف» شد و این انحراف، به‌جایی رسید که «خوفِ انحرافِ کلّ اسلام» بود، تکلیف چیست؟! [۴]. افزون‌بر‌این‌که باید انحرافِ اساسی در دین رخ داده باشد، شرطِ دیگرِ انجامِ این حکم، آن است که «زمینه» و «موقعیّت» برای انجامِ آن، مساعد باشد؛ چون خدای‌متعال، به چیزی که «فایده» ندارد و «اثر» نمی‌بخشد، تکلیف نکرده است. البتّه مراد از فراهم‌بودنِ موقعیّت، این نیست که «خطر»ی در پی نباشد، بلکه غرض این است که «پیامِ» قیام، به مردم منتقل خواهد شد و مردم خواهند فهمید و در اشتباه، نخواهند ماند. وجودِ «خطر»، این «تکلیف» را ساقط نمی‌کند، بلکه انجامِ این تکلیف، همیشه توأم با خطر است. در زمانِ ما، امام خمینی نیز از خطر نهراسید و هدف و تکلیفِ خود را قیام دانست. ازاین‎‌رو، انقلابِ اسلامی، پرتوی از قیامِ عاشورا است، با این تفاوت که آن قیام به نتیجۀ شهادت انجامید و این انقلاب، به نتیجۀ برپاییِ حکومتِ اسلامی. [۵]. در زمانِ امام حسین - علیه‌السّلام - هم «انحرافِ اساسی در اسلام» به‌وجود آمد و هم «فرصتِ مساعد برای اثرگذاری» پیدا شد. اوّلاً، بعد از معاویه، کسی به حکومت رسید که حتّی «ظواهرِ اسلام» را هم رعایت نمی‌کرد، چنان‌که اهلِ شُرب خَمر و فسادهای جنسیِ واضح و شعرسرایی بر رّد دین و مخالفتِ علنی با اسلام بود، ولی چون به‌عنوانِ ریاست بر جامعۀ اسلامی در قدرت قرار گرفته بود، نمی‌خواست اسمِ اسلام را براندازد. حاکمِ فاسد، جامعه را نیز فاسد می‌کند؛ چون بر جامعه و مردم، اثر می‌گذارد. ثانیاً، «زمینه» هم آماده است؛ یعنی فضای جامعۀ اسلامی، طوری است که ممکن است «پیامِ» امام حسین به گوشِ انسان‌ها در همان زمان و در طولِ تاریخ برسد، درحالی‌که اگر در زمانِ معاویه، امام حسین می‌خواست قیام کند، پیامِ او دفن می‌شد؛ زیرا سیاست‌ها به‌گونه‌ای بود که مردم نمی‌توانستند حقّانیتِ سخن را دریابند. ازاین‌رو، ایشان ده سال در زمانِ خلافتِ معاویه، امام بود، ولی قیام نکرد. [۶]. امام حسین قیام کرد تا آن واجبِ بزرگی را که عبارت از «تجدیدِ بنای نظام و جامعۀ اسلامی»، یا «قیام در مقابلِ انحرافاتِ بزرگ در جامعۀ اسلامی» است، انجام دهد، که این خودش، یک «مصداقِ بزرگِ امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر» است. [۷]. آن حضرت در مناسبت‌های مختلف، به همین معنا اشاره کرده است: وَعَلَی الاْسْلامِ الْسَّلامُ اِذ قَدْ بُلِيَتِ الاْمَّةُ بِراعٍ مِثْلَ يَزيدَ دیگر باید با اسلام، خداحافظی کرد، آن وقتی‌که اسلام به حاکمی مثلِ یزید، مبتلا گردد. وَ أَنِّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أَسِيرَ بِسِيرَةِ جَدِّی وَ أَبِي‏ عَلِيِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ و همانا من براى سركشى و خودنمایی و فساد و ظلم‌، قیام نكردم، به‌یقین كه من برای اصلاح در میانِ امّتِ جدّم، قیام كردم و می‌خواهم به نیكی، سفارش و از بدی، نهی كنم، و مطابقِ سيرۀ جدّم، و پدرم على‌بن‌ابى‌طالب رفتار می‌نمایم. وَ أَنَا أَدْعُوکُمْ إِلى کِتابِ اللّهِ وَ سُنَّةِ نَبِیِّهِ، فَاِنَّ السُنَّةَ قَدْ أُمیتَتْ، وَ إِنَّ الْبِدْعَةَ قَدْ أُحْیِیَتْ و من شما را به کتابِ خدا و سنّتِ پیامبرش فرا مى‌خوانم؛ چراکه سنّتِ او را میرانده و بدعت را زنده کردند. (در خطبه‌های نمازِ جمعه، ۱۹ خرداد ۱۳۷۴). ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 سیدنا امام حسین (ع) سر داد تا... 🔹👈 مولوی بهزاد فقهی، خطیب توانمند اهل‌‌سنت خراسان 🔹👈 از سلسله جلسات شرح مثنوی معنوی، تایباد، مسجد مولانا ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
31.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
غزه امتداد کربلاست ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 امروزه با توجه به اینکه فلسفه های جدید و تئوری های فریبنده و خوش ظاهر، در همه جای جهان افکار نواندیش را به خود جلب کرده، و به وضعی ماهرانه، قوای معنوی و مادی را در اختیار گرفته اند، نمی توان توقع داشت که مكتب ما( با همهٔ اصالت و امتیاز)، در همان لباس قدیمی بتواند غریزهٔ نوطلبی جهانیان را اشباع کند، و حقیقت درخشندهٔ خود را( که کهنگی بردار نیست) به بشریت بنمایاند. 📙 المستقبل لهذا الدین،اثر سید قطب،متفکر مصری(مترجم امام خامنه ای رضوان الله علیه، 1351) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 توحید یک «» است. «توحید غیر از آنکه، یک بینش فلسفی است، یک شناخت علم زا و زندگی ساز نیز هست، یعنی عقیده ای است که بنای زندگی اجتماعی و فردی انسان ها باید، بر پایهٔ آن نهاده شود». 📙 طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim