eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
927 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
449 فایل
امام على عليه السلام : حكمت، گمشده مؤمن است ؛ پس آن را بجوييد گرچه نزد مشرك باشد [زيرا كه] شما بدان سزاوارتر و شايسته تريد. کانال القانون فی الطب👇 https://eitaa.com/alghanon کانال دارالحکیم👇 @darolhakim
مشاهده در ایتا
دانلود
انشاءالله چنین مواردی پیش بیاید، تا مردم عزیز متوجه بشوند، این جریان های سیاسی دنیا طلب برای مردم کار نمی کنند. همه می دانند که انتصاب ظریف غیر قانونی است، اما اصرار دارند که بخاطر ظریف قانون را ندید بگیرند. شما بفرمائید این طیف چگونه می توانند مسئولیت بدست گیرند. تا زمانیکه اینگونه با مسائل سیاسی برخورد می کنند، و چنین فهم غلطی دارند، یعنی اینکه اینان نمی توانند برای ایران و مردم کار کنند، بلکه برای منافع حزبی خود کار می کنند.
منطق شان را ببینید و به حال کشور گریه کنید.
تحلیل حمله تروریست ها به حلب.mp3
7.99M
تحلیل حمله تروریست های تکفیری به حلب 🔸️کدام گروههای تروریستی در حمله به حلب نقش دارند؟ 🔸️کدام مناطق سوریه هنوز در اشغال است؟ 🔸️چرا بشار اسد پاسخ حملات اسرائیل را نمی دهد؟ 🔸️چرا اردوغان نسبت به خاک سوریه طمع دارد؟ 🔸️چرا حمله تروریست ها به حلب بخشی از نقشه آمریکا و اسرائیل است؟ 🔸️نقش ترکیه در اقدام اخیر تروریست ها چیست؟ 🔸️آیا تروریست ها توان تصرف حلب را دارند؟ 📌 برای یافتن پاسخ سوالات بالا این فایل صوتی را با دقت گوش کنید @taghaviniaa
کتاب واقع گرایی در علم ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم https://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم از روی تجربه و تحقیق چند ساله عرض می کنم که کل نظام پزشکی کشور، چه روش طب سنتی و چه روش طب رایج، دچار چندین خطای شناختی است. خطای شناختی اساتید و دانشجویان و طبیبان و بیماران این حوزه، مسیر اصلاح را برای اندیشمندان و متخصصان این حوزه مسدود کرده است. پزشکی دچار چندین خطای شناختی است. در این زمینه خصوصا در حوزه طب سنتی، توقفی حاصل شده است، و همه درمانگران و طبیبان و اساتید به روزمرگی تن داده اند، به شدت دچار خطای شناختی هستند، فکر می کنند درمان می کنند، اما در اصل اینگونه نیست، یا لااقل به این شدت نیست که طرفداران این حوزه را گرفتار تعصب کرده است. تعصبی که پیرامون طب سنتی وجود دارد، بر گرفته از چندین خطای شناختی است. اگر در قدم اول بتوانیم از این تعصب عبور کنیم، راه های زیادی را در مقابل خود خواهیم دید. بعضا اساتیدی که خود دنیاطلب و ذینفع هستند، توان عبور از تعصبات را از دانشجو نیز گرفته اند. پزشکان طب رایج نیز گرفتار تعصب بیجا شده اند، آنها نیز واقعیات جامعه را نمی بینند، چنان خود را محصور کرده اند، و چنان علم زده شده اند، که انگار در فضا زندگی می کنند. برای رسیدن به یک هدف مشترک باید تعصب را کنار گذاشت و واقعیات را بدرستی درک کرد. بنابراین طبیبان طب سنتی و پزشکان طب رایج سعی کنند، کمی خود را از این خطاهای شناختی آزاد کنند، تا بتوانند واقعیات پیرامون خود را بدرستی درک کنند. دود این تعصبات و خطای شناختی، اول به چشم مردم بی پناه می رود. به گونه ای که مردم نیز با پیروی از تعصبات دو روش طبی دچار خطای شناختی شده اند. و در این فضا کار کردن به روش صحیح سخت شده است. در این فضا اگر کسی بخواهد از روی عقل و منطق و علم و شفافیت کار کند، ضرر می کند. بنابراين بهتر است برای رسیدن به درجات متعالی علم شریف طب، مراقب خطاهای شناختی پیرامون خود باشیم. عالمان و اندیشمندان بی تعصب حوزه سلامت باید کاری کنند.
خطای شناختی: تعمیم افراطی (Overgeneralizing) تعمیم افراطی هنگامی رخ می‌دهد که فرد از یک یا چند واقعه خاص، نتیجه‌گیری کلی و فراگیر می‌کند. برای مثال، اگر فردی در یک آزمون ناموفق باشد، ممکن است به خود بگوید که “من هیچ وقت در آزمون‌های دیگر هم موفق نخواهم شد”. این نوع خطای شناختی می‌تواند اعتماد به نفس فرد را کاهش دهد و او را از تلاش‌های بعدی منصرف کند.
خطای شناختی: سفسطه تغییر (Fallacy of change) تکیه بر کنترل اجتماعی برای دستیابی به همکاری دیگران. فرض اساسی این سبک فکری این است که خوشبختی فرد به اعمال دیگران بستگی دارد. سفسطه تغییر همچنین فرض می‌کند که دیگران باید به‌طور خودکار برای تطبیق با منافع فرد تغییر کنند و/یا فرض می کند، فشار آوردن بر آن‌ها برای تغییر منصفانه است. این تحریف ممکن است در بیشتر روابط سوءاستفاده‌گرانه وجود داشته باشد، جایی که “تصورات” شریک‌ها از یکدیگر به این باور مرتبط است که خوشبختی، عشق، اعتماد و کمال به محض تغییر جنبه‌های وجودی خود یا طرف مقابل به‌طور خودکار رخ می‌دهد.
خطای شناختی چیست؟ خطای شناختی یا تحریف شناختی به آن دسته از الگوهای فکری گفته می‌شود که سوگیری منفی دارند و مبتنی‌بر واقعیت نیستند. این خطاها شامل باورهای غیرمنطقی و افکاری می‌شوند که ما ناآگاهانه آن‌ها را تقویت می‌کنیم و همچنین به دیدگاه‌های مغرضانه‌ای اشاره دارد که ما نسبت‌به خود و جهان اطرافمان داریم.
پروفسور درخشان نویسنده کتاب «فریب بزرگ» «مردود دانستن رویکرد مکانیکی و روش های ریاضیِ مرتبط با آن که در علم اقتصادِ معاصر رایج است، پیش نیاز اساسی است که بتوان تأثیر عوامل سیاسی و اجتماعی و فرهنگی در نظریه پردازی و تحلیل سیاست گذاری های اقتصادی را در نظر گرفت. ما بر این عقیده ایم که اتخاذ چنین موضع خردمندانه، سر آغاز کشف اقتصاد اسلامی است.» (فریب بزرگ، ص۴۵) #فریب_بزرگ #اقتصاد_مکانیکی @EghtesadeMardomi
🔻آقای خسروپناه! دوران رهایی‌ست! 🖊مهدی جمشیدی [یکم]. چند سال پیش در یکی از مدارس، چند جلسه‌ای برای دانش‌آموزان، اخلاق جنسی تدریس کردم؛ اما از تدریس، پا فراتر نهادم و به دانش‌آموزان نزدیک شدم و از دنیای درونی آنها مطلع شدم. عجیب بود؛ نسبت به نسل و دهۀ من، انحراف‌های جنسی، بسیار گسترده شده و آلودگی‌های اخلاقی، ریشه دوانیده بودند. بااین‌حال، این نوجوانان غوطه‌ور در معصیت، مشاور و راهنمای دلسوزی را نداشتند که مسأله‌های درونی‌شان را با او در میان بگذارند. یکی از دانش‌آموزان می‌گفت مبتلا به خودارضایی است و‌ مشاور رسمی آموزش‌وپرورش به او گفته هفته‌ای یکبار انجام این عمل اشکالی ندارد. حجم آفت‌ها و انحراف‌ها آنچنان بود که علاج ریشه‌ای و ساختاری می‌طلبید. [دوم]. برای گفتگو با دانش‌آموزان، به یکی از مدارس دخترانه رفته بودم. مشخص بود که به زور و اجبار به نشست آمده بودند. هرچه می‌گفتم در ذهن‌ها جا نمی‌گرفت؛ گویا یک شکاف هویّتیِ بزرگ پدید آمده بود که امکان تفاهم و گفتگو را از میان برده بود. این همه فاصله و زاویه، عجیب بود. پس از برنامه، یکی از دانش‌آموزان کنارم آمد و گفت فقط می‌خواهم به شما بگویم که بسیار دیر آمدید. او درست می‌گفت اما مخاطبش من نبودم؛ نویسنده‌ای که تمام توان خود را در دو دهۀ اخیر، صرف روشنگری و اعتراض و انتقاد و مناظره و تبیین کرده است. [سوم]. در جریان اغتشاشات سال ۱۴۰۱ که برای اولین بار، دامنۀ کشمکش‌ها و تضادها به مدرسه‌ها هم کشیده شد، دخترم که در یک مدرسۀ دولتی تحصیل می‌کرد، به‌شدت از سوی همکلاسی‌هایش مورد فشار و تحقیر قرار گرفت. همکلاسی‌های او که همگی غیرچادری بودند و ذهنیّت منفی نسبت به انقلاب داشتند، چادری‌بودن او و عقاید دینی و انقلابی‌اش را به دستاویزی برای بایکوت‌کردن وی و سرزنش و ملامتش تبدیل کرده بودند. فشارها و کنایه‌ها به دخترم در حدی بود که در مدت کوتاهی، نشانه‌های افسردگی در او نمایان گردید. بسیار احساس انزوا و تنهایی می‌کرد و می‌گفت در مدرسه، دوستی ندارد که سبک زندگی و تفکرش مانند او باشد. در اینجا بود که من در این اندیشه فرو رفتم که آیا من مقصرم که به دلیل قرار داشتن در طبقۀ متوسط، توان پرداخت شهریۀ مدرسۀ غیردولتی را ندارم، یا نهادهای فرهنگی و از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی که بی‌خاصیّت و بی‌کفایت هستند؟! [چهارم]. از کنار مدرسۀ دولتی پسرم می‌گذشتم. صدای بلند فحاشی‌های ناموسیِ بسیار رکیک دانش‌آموزان را با یکدیگر شنیدم. گویا با یکدیگر درگیر شده بودند. از پسرم در این باره پرسیدم. پاسخ داد همیشه در مدرسه نزاع هست و هرچه می‌خواهند می‌گویند و یکبار هم که معاون مدرسه می‌خواست اینان را مهار کنند، خودش را کتک زدند. دریافتم مدرسه، رهاست و کنکور و دیوان‌سالاری و شبکه‌های اجتماعیِ غربی و بی‌عملی نهادهای فرهنگی، همه‌وهمه، هویّت را بر باد داده‌اند. نه معاون پرورشی دارند و نه کمترین خبری از کار فرهنگی است و نه معلمان در جهت تربیت تلاشی می‌کنند و ... . به معنی واقعی کلمه، مدرسه رهاست. [پنجم]. حجت‌الاسلام خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، چندی‌ست که به منتقدان کارنامۀ شورا می‌تازد و آنها را بی‌اطلاع و غیرمیدانی و بی‌ادب می‌خواند و به دفاع از شورا می‌پردازد. دیگران را نمی‌دانم اما من از زندگی روزمرّۀ فرهنگی نوشتم، از عینیّت‌های محسوس، از واقعیّت‌های کنونی، از زیر پوست جامعه، از ذهنیّت‌های فرسوده‌شده، از لیبرالیسم فرهنگی، از اغتشاش معنایی و زوال هویّت، از سرمایه‌سالاری در نظام آموزشی، از خاموشی و انحطاط شورای عالی انقلاب فرهنگی، از دوگانگی فرساینده در درون نظام، از منافقان انقلاب و ... . من از آن انقلابی‌های نیستم که فرزندانم را از جامعۀ واقعی جدا کنم و به درون گلخانه‌های شبه‌مذهبی که مدرسه نام گرفته‌ام ببرم. همین که انقلابی‌ها، فرزندان‌شان را از مدرسه‌های دولتی جدا کرده‌اند، به معنی شکست نظام در انقلاب فرهنگی نیست؟! مگر بنا نبود توحید در ساخت اجتماعی و زندگی روزمره، مستقر شود و جامعه، به بستری برای کمالات معنوی و ایمانی تبدیل گردد؟! آن‌قدر از واقعیّت‌های جامعه احساس خطر کرده‌اند که برای خود، کلونی‌های آموزشی ساخته‌اند و فقرا و طبقۀ متوسط را در مدارس دولتی رها کرده‌اند. این وضع، نه عدالت است و نه اخلاق. و من در شورای عالی انقلاب فرهنگی، یک مرد نمی‌شناسم که این دردهای عمیق و مزمن را فریاد بزند و یقه چاک بدهد و از کارگزاران فرهنگیِ بی‌کفایت و ضعیف‌النفس، پاسخ و عمل بطلبد. همه با هم تعارف دارند. سیاست، حقیقت را بلعیده و قدرت‌طلبی، خدایی می‌کند و آرمان‌ها، در دهۀ شصت جا مانده‌اند. https://eitaa.com/mahdi_jamshidi60
📙 آموزش📕 📕 آموزش📙 به فضل الهی دوره آموزشی ، بعد از دوره فیزیولوژی خون برگزار می گردد. 💢 سرفصل ها: 🔹 اصول کلی عملکرد دستگاه گوارش، تحرک، کنترل عصبی و گردش خون 🔹 آناتومی فیزیولوژیک جدار دستگاه گوارش 🔹 آناتومی خونرسانی به دستگاه گوارش 🔹 کنترل اتونوم دستگاه گوارش 🔹 رفلکس های گوارشی 🔹کنترل هورمونی حرکات دستگاه گوارش 🔹 پیش راندن و آمیختن غذا در دستگاه گوارش 🔹 اعمال حرکتی معده 🔹 تنظیم تخلیه معده 🔹 انقباضات آمیزنده 🔹 حرکات کولون 🔹 اصول کلی ترشح در دستگاه گوارش 🔹 ترشح بزاق 🔹 ترشح لوزالمعدی 🔹 ترشح صفرا از کبد 🔹 آناتومی فیزیولوژیک ترشح صفرا 🔹 ترشحات روده باریک 🔹 ترشح موکوس از روده بزرگ 🔹 هضم و جذب در دستگاه گوارش 🔹 اصول بنیادین جذب در دستگاه گوارش 🔹 اساس آناتومیک جذب 🔹 جذب در روده بزرگ 🔹 فیزیولوژی اختلالات گوارشی 🔹 زخم پپتیک 🔹 اختلالات روده باریک و بزرگ 🔹 یبوست 🔹 اسهال 🔹 استفراغ 🔹 تهوع 🔹 انسداد گوارشی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🚹 آناتومی و فیزیولوژی https://eitaa.com/physiology2024
▫️تطورات فلسفۀ مضاف و تولّد فلسفۀ فرهنگ 🖌 نوشتاری از عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔹 فلسفه‌های مضاف از نظر تولّد، اقتضایی و موقعیّت‌مند هستند؛ یعنی به وضع معرفتی و تاریخی وابسته‌اند و در نسبت با آن، موضوعیّت می‌یابند. 🔍 متن کامل را اینجا بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/tatavorat سایت I ایتا I بله I آپارات I اینستاگرام 🆔 @iictchannel
سرزمینمان ایرانِ سربلند، چنین مردانی دارد. آزادیخواه و شجاع.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بعضی ها دینشان برای ابزار کاسبی شان است. وقتش که برسد، این کاسبان دین، میدان را خالی می کنند. ✅👈 سعی کنیم تمام وابستگی های دنیایی را کم کنیم، تا دین را ابزار کاسبی خود قرار ندهیم. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم https://eitaa.com/daralhakim
💢 داشتن همت بلند، و پرهیز از درجا زدن آیت الله : مبادا یک وقت بگویید فارغ التحصیل شدم اگر طلبه هستید اگر دانشجو هستید، تا نفس می کشید با کتاب باشید اما این طور نیست که همان خوانده ها را تکرار کند و برای مردم بگوید این از بدترین نقص هاست کسی بگوید الان بیست دور است دارم مکاسب می گویم. اشتباه می کنی؛ همان یک دور گفتی حداکثر دور دوم بس است، چرا بیست سال یک جا ماندی؟! کسی بگوید من الان ده دوره شرح لمعه می گویم، خب این از بدترین اشتباهات شماست، چرا ده سال یک جا ماندی؟! معصوم فرمود: انّ الله عز و جل یحبّ معالی الامور و یکره سفسافها؛ همت بلند، فکر بلند، ایده و اندیشه بلند را خدا دوست دارد. کارهای پست، همت های پست، فکر پست، خیال باطل این ها نزد خدا مکروه است. ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
با صحبت های رئیس جمهور بیشتر متوجه شدم که ایشان اشتباهی ترین شخص در حساس ترین موقعیت کشور است.
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 زمانی نظریۀ مرکزیت زمین به عنوان نظریه ای مقبول در علم هیأت مطرح بود و دانشمندان بر اساس آن بسیاری از مسائل هیأت را حل روابط متعددی را محاسبه و تبیین و حوادث بسیاری مانند خسوف و کسوف را پیش بینی می کردند. این نظریه با وجود آن که بعدها غلط بودنش اثبات شد، ولی برخی از دستاوردها و نتایجش درست از آب در می آمد، و به همین دلیل مفید بود، از آن استفاده می شد، و جزئی از علم محسوب می شود. مثال دیگر، برخی نظریات طب قدیم مانند اخلاط اربعه (سودا، صفرا، بلغم و خون)، و عناصر اربعه (آب، باد، خاک و آتش) است که در گذشته بر اساس همین نظریات مسائل زیادی را تبیین می کردند، و امراض مختلفی را معالجه می نمودند. طبق این اصطلاح، هم بخشی از علم است و هم ؛ همچنان که هم جزئی از علم است و هم ✅👈 و ممکن است نظریه سومی هم پیدا شود که با هر دو نظریه مخالف باشد که آن هم به نوبه خود نظریه ای فیزیکی خواهد بود، پس باید به این نکته توجه شود که وقتی مجموعه ای از مسائل را علم بدانیم، اسکلت یک علم را همین مسأله ها - از آن جهت که مسأله اند - تشکیل می دهند، هر چند به صورت استفهامی مطرح شوند، و طبعاً جوابهای مختلفی را بر می تابند بنابراین هر تلاشی برای حل یک مسئله ( خواه این تلاش موفق باشد یا ناموفق) کوششی عالمانه در راه یافتن پاسخ یک سوال است. بر اساس این اصطلاح همه این نظریات علمی اند، زیرا در علم بودن کشف واقع شرط نیست، بلکه هدف علم آن است که تئوری هایی مطرح و پردازش شود و فرمول هایی بدست آید که بتوان از آنها در زندگی استفاده کرد. ✅👈 ادامه دارد... 📕 رابطه علم و دین، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم https://eitaa.com/daralhakim
✅👈 ادامه بحث قبل: بنا بر تعریفی از علم که شامل می شود می توان مثال دیگر را از علم فقه زد. در تعریف علم فقه گفته می شود علمی است که احکام شرعی را از راه ادله معتبر شرعی ( کتاب، سنت، اجماع و عقل) کشف میکند. در موضوع این علم تکالیف شرعی است، و محور همه احکام شرعی حکم خداست. ممکن است در یک زمان درباره یک موضوع چند نظریه مختلف در میان فقهای بزرگ وجود داشته باشد که بر اساس این تعریف همه آنها جزء علم فقه است. مثلا زمانی در موضوع نماز جمعه در عصر غیبت امام معصوم دو فتوای ناسازگار وجود داشت بعضی آن را واجب و بعضی دیگر حرام می دانستند. اگر علم فقه را همان اسکلت مسائل فقهی بدانیم، بدان معناست که آنچه بخشی از فقه را تشکیل میدهد این سؤال است که: «هل تجب صلوة الجمعة يوم الجمعة في عصر الغيبة أو لا؟»، و استنباط فقیه در پاسخ این سؤال هر چه باشد (واجب تعييني، واجب تخییری، حرام جایز یا مستحب) فتوایی فقیهانه بوده، بخشی از علم فقه محسوب می شود زیرا لازمه چنین علمی آن نیست که به مطلبی یقین داشته باشیم یا واقع برای ما کشف شود. از سوی دیگر اگر فقط پاسخ صحیح مسائل را علم بدانیم در این صورت جوابها و راه حل هایی که مطابق با واقع نباشند، یا بعدها کشف شود که کلیت نداشته یا غلط بوده اند، اصلا علم به حساب نمی آیند بلکه به عنوان شبه علم، علم نما، یا اوهام طبقه بندی می شوند. بر اساس این تعریف از علم باید گفت: زمانی که کپلر و کپرنیک کشف کردند تئوری زمین _مرکزی درست نیست، در واقع روشن شد که تا آن زمان علم هيأت وجود نداشته، بلکه آنچه به نام علم رواج داشته تنها سلسله ای از بوده که عده ای را به خود مشغول کرده بوده است. همچنین در مسائل مورد اختلاف باید بگوییم یکی از دو فتوای متعارض «فقه» است و دیگری فقه نیست؛ و اگر روزی ثابت شد که هیچ یک از دو فتوای معارض درست نبوده و مثلاً نماز جمعه در عصر غیبت نه واجب است و نه حرام، بلکه مستحب است؛ باید بگوییم هیچ کدام از آن دو فتوا جزء علم «فقه» نبوده و صرفاً توهماتی به نام علم بوده است. ✅👈 ادامه دارد... 📙 رابطه علم و دین، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم https://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 اسلام به ما می آموزد که علم به معنای کشف حقیقت ـ باصرف نظر از زمان مکان شخص یا آیینی که چنین کشفی به آن مستند باشد دارای ارزش است و بر اساس تعالیم اسلامی باید چنین علمی را (در هر گوشه از عالم که باشد و به هر قیمتی) جست وجو و کسب کرد. بنابراین اگر علم به معنای کشف حقیقت در اختیار کسانی باشد که با ما اختلاف نژادی دارند یا در اقلیم های دیگری زندگی می کنند، و یا تابع دین و مذهب دیگری هستند، این اختلافات به هیچ وجه از ارزش علم شان نمی کاهد؛ بلکه به علم آنها احترام می گذاریم و سعی می کنیم از آن در مسیر صحیح و برای تحقق اهداف اسلامی به بهترین وجهی استفاده کنیم. اگر ما در مقابل موضع می گیریم و می خواهیم دانشگاه های خود را از بعضی داده های علوم غربی پاکسازی کنیم صرفاً به دلیل «غربی» بودن آنها نیست، چرا که همین موضع را نسبت به علوم شرقی» نیز داریم؛ بلکه به این دلیل است که نقص ها، کمبودها، و احيانا اشتباهات و مغالطاتی در داده های آنها مشاهده می کنیم و حس حقیقت جویی ما - علاوه بر وظیفه دینی مان - اقتضا می کند آن کاستی ها و کژی ها را برنتابیم و سعی کنیم حقایق را هر چه دقیق تر و واقعی تر به دست آوریم. 📙 رابطه علم و دین، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم https://eitaa.com/daralhakim
🔴 آیت الله یزدی در زمینه طب اسلامی : آيا پيغمبر اكرم و ائمه اطهار(ع) در زمينه «طب»؛ مطلب جديدي آورده‌اند يا آنچه نقل شده[مثلاً در کتاب‌های طب النبی و طب الرضا]، كم و بيش در كتاب‏هاي پيشينيان و هم دوره‏‌هاي آنان هست؟ آيا آن‌ها [منقولات از پیامبر اکرم و اهل بیت]همان دستوراتی است كه در طب‌‏های قديم باستانی نظير طب يونانی، طب ايرانی، هندی و چينی مطرح بوده است؟! به هر حال نخستين پرسش در اين باب اين است كه بين آنچه در روايات اهل بيت(ع) راجع به مسائل طبی آمده، با آنچه در كتب يونانی يا كتب ايرانی يا ساير تمدن‏‌های كهن وجود داشته، چه تفاوتی است؟ اگر قرار است به مسأله طب اسلامی بها دهيم، و آن را بكاويم و بررسی كنيم كه در اين ميراث دينی، چه چيزهايی وجود دارد كه می‌‏توان از آن استفاده كرد، بايد طرح تحقيقی عالمانه‌‏ای برای اين كار طراحی كنيم. صرف قرائت چند آيه و روايت و نقل یک داستان، مشكل ما را در تحقيق طب اسلامی يا طب نبوی حل نمی‌‏كند. روايات در دسترس است، كتاب‏‌هايی هم نوشته شده و شرح‏‌هايی نيز برای آن، نگاشته‌‏اند، اين‌‏ها اگر كارآيی داشت، تا به حال از آن استفاده می‌كردند. آيا تعريف از طب و محمدبن زكريا رازی، مفهوم طب النبی را شرح می‌‏كند؟ آيا طب النبی همان است كه آنها گفته‌‏اند؟! درحالی كه بيشتر مطالب آنان[طب بوعلی و رازی] از گرفته شده و براساس نظر و روش آنها پيش رفته و تحقيق شده است. مبانی طب بوعلی همان اصول موضوع يونانيان است. مطالبی از قبيل: عناصر اربعه و اخلاط اربعه كه در بدن موجود است مثل: خون، صفرا، بلغم و سودا در طب يونانی و طب وجود دارد. پس نمی‌‏توان مطالب ذكر شده را ناميد؛ چرا كه در آن‏‌ها نه از اسلام اثری پيدا است، نه در آن مطالب نازل شده و نه بر تحقيقاتی كه ديگران كرده‌اند مطلب خاصی اضافه شده است. گاهی مفاهيم براي ما خلط مي‌‏شود. اگر گفتيم طب اسلامی همان طب يونانی است ــ يا چيزي شبيه آن يا با يكي از طب‏‌های باستانی شباهت دارد ـ تحقيق درباره طب اسلامی(به عنوان اسلامی) ديگر جايگاهی نخواهد داشت، و اگر بخواهيم تحقيق كنيم بايد در همان تحقيق كنيم. وقتی می‌‏توانيم طب اسلامی را به عنوان یک موضوع ويژه تحقيق كنيم كه، بر اين باور باشيم اسلام موارد خاصی را در اين زمينه آورده است و اين می‌تواند پيش‌‏فرض تحقيق باشد، يعنی بدانيم كه اسلام مطلب جديدی را در اين زمينه آورده كه بايد آن را كشف كرد. برای مثال صرف اين كه روايتی را پيدا كنيم كه مسأله‌‏ای را مورد تأكيد قرار داده كه هم در قانون بوعلی، هم در كتاب جالينوس، هم در كتاب بقراط و... نشانه‌‏ای از اشاره به آن مسأله ديده می‌‏شود ، نمی‌‏توان اظهار داشت كه آن را اسلام آورده است. مرتبه و شأن پيغمبر(ص) هيچ وقت بيان مطالب طبی يا مطالب فيزيكی نبوده، بلكه شأن او است. دليلي كه ما برای نبوت اقامه مي‌‏كنيم اين نيست كه نيازهاي مادی بشر را رفع كند. بشر با تحقيقات علمی خود و به همراه انگيزه‏‌های كه در نهان دارد، مي‏‌تواند راه زندگی دنيایی و راه تأمين سلامتی خود را كسب كند. اگر پيغمبر اكرم و ائمه اطهار مطالبی را در اين زمينه‌‏هایی فرموده‌‏اند، برای اين نبوده كه وظيفه و رسالت آنان اقتضاء می‏‌كرده است؛ بلكه آن مسائل مصالحی بوده از روی تفضل و كمک به مردم، عنايت می‌‏فرمودند، بيان و راهنمایی می‌‏كردند. ‏ی اسلام اين نيست كه مطالب طبی بيان كند. در حقيقت، ما اگر طبی به عنوان طب اسلامی نداشته باشيم، هيچ نقصی در دين اسلام يا در انجام وظيفه پيغمبر نيست. اگر در اين زمينه می‌خواهيم تحقيقی كنيم، برای دانستن اين مهم است كه بدانيم پيامبر و امامان علاوه بر وظيفه نبوت و رسالت چه كمک‌هایی به انسانيت كردند و چه مواريث علمی و گرانبهایی برای ما جهت بهره‏‌گيری برجا گذاشتند. پس اولين اصلی كه ما بايد به عنوان یک اصل و پيش‏‌فرض تحقيق درباره طب اسلامی يا طب النبی بپذيريم اين است كه پيغمبر مطالب جديدی آورده باشد. منبع: استاد محمد تقی مصباح یزدی، پيش‌فرض‌های طب اسلامی: ‌پرسش‌‌هايی برای پژوهش، همايش طب‌النبی(ص) _ سالن همايش‌های رازی دانشگاه علوم پزشكی تهران _85/12/10 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم https://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 💢 معایب طب سنتی ایرانی: 1⃣🔸 عدم ساختار منسجم تشیکلاتی در هیچ سطحی 2⃣🔸 عدم استفاده کارآمد از تجریبات اطباء در پیشرفت مناسب 3⃣🔸 عدم استفاده مفید از دیگر علوم و تکنولوژیهای روز 4⃣🔸 عدم استفاده فراگیر از متد علمی در تولید دارو 5⃣🔸عدم تعریف یک ساختار علمی در درمان بیماریها 6⃣🔸حضور گسترده افراد سوء استفاده گر و شیاد در خواستگاه طب سنتی 7⃣🔸نگاه کانالیزه شده و مغرضانه بخش یزرگی از اطباء طب سنتی به طب نوین 8⃣🔸 تاثیرپذیر از تفکرات فلاسفه یونان و بین النهرین ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم https://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 آیت الله مصباح یزدی در همایش طب النبی(ص) _ سالن همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی تهران به بیان مطالبی در زمینه پیش فرض های طب اسلامی پرداختند که ایشان فرمودند: گاهی در روایات به مطالبی برخورد می کنیم که تفسیر غلط آنها زمینه را برای تحقیق در علم تضعیف می کند. برای مثال: در آموزه های دینی، در قرآن و حدیث توجه به این که، بیماری و بهبودی در دست خداست و او کسی را که می خواهد مریض می کند، هر که را بخواهد شفاء می دهد جای تأمل دارد. به خصوص در آیه ای که از زبان حضرت ابراهیم نقل شده، وقتی نمرود از او پرسید خدای تو کیست، فرمود: «رَبّی الَّذی یحیی و یمیتُ قالَ أَنَا أُحْیی و امیت». و همچنان کلام را ادامه می دهد تا آنجا که می فرماید: «وَ الَّذِی هُوَ یطْعِمُنِی وَ یسْقِینِ وَ إِذا مَرِضْتُ فَهُوَ یشْفِینِ»، خدای من آن کسی است که وقتی مریض می شوم، من را شفاء می دهد. بنابراین شفاء دست خداست، تلاش ما برای کسب داروها و راه های معالجه بیهوده است! این نظر از دیدگاه اسلام درست نیست، این توهم است، و برای بعضی از افرادی که از معارف اسلامی دور هستند، مطرح می شود و در ذهن آنها در قالب شبهه ای نمود می کند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم https://eitaa.com/daralhakim