eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
903 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
445 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
مراد از حرکت جوهری چیست؟ منظور از حرکت خروج تدریجی شیئی از قوه به فعل است و مراد از جوهر، آن ماهیتی است که برای ایجاد شدن در خارج نیازمند به موضوع نیست، برخلاف عرض که برای ایجاد شدن در خارج به موضوع نیاز دارد. مثل رنگ سفید یک عرض است و برای موجود شدن در خارج ، حتما باید بر روی یک موضوع ایجاد شود. ولی جوهر چون وجود مستقل دارد برای موجود شدن در خارج نیازمند موضوع نیست. با این توضیح باید گفت مراد از حرکت جوهری این است که همانطور که اعراض تغییر و حرکت دارند، ذات و جوهر هر چیزی نیز حرکت دارد. یعنی جواهر لحظه به لحظه در حال حرکت هستند و حرکت جوهری عین وجود جوهر است. ملاصدرا که مبتکر این نظریه می باشد دلایل محکمی در اثبات آن بیان کرده از جمله اینکه می گوید حرکت در اعراض را همه قبول دارند و پذیرفته شده است و می دانیم که اعراض وجودی جدای از وجود جواهر ندارند و لذا چون حرکت عرض معلول حرکت جوهر است پس در خود جوهر هم حرکت انجام می شود. بعضی از مفسرین آیاتی از قرآن، هم مانند (وَ تَرَى الجِْبَالَ تحَْسَبهَُا جَامِدَةً وَ هِىَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ) [i]را بر حرکت جوهری حمل کرده اند. یعنی کوه ها هم در حرکت جوهری در حال تبدیل و تغییر می باشند. ــــــــــــ 📕آموزشگاه مجازی دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
💢 و اما مسیر حکمت. 👈 عقل، علم، دین. 👈 عَرَض و جوهر چیست؟ 👈چه حقایقی را عقل درک می کند. 👈 حکمت خداوند در هدایت انسان چیست؟
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مسیر حکمت صوت یک1⃣ اندر احوال نخود ـــــــــــــــــ 📕آموزشگاه مجازی دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🔵| حتى الهيّات ابن سينا هم بطور كامل به اروپا نرفته است و اروپائيان از اين گنجينه ارزنده هنوز هم بى‌‏خبرند/ اگر فلسفه ابن سينا براى اروپائيان درست ترجمه شده بود، سخن دكارت با برچسب «ابتكارى نو» و «فكرى تازه» مبناى فلسفه جديد قرار نمى‌‏گرفت. 🔹حكمت اسلامى با فلسفه يونان همان اندازه متفاوت است كه فيزيك اينشتين با فيزيك يونان. دلائلى هست كه حتى الهيّات ابن سينا هم بطور كامل به اروپا نرفته است و اروپائيان از اين گنجينه ارزنده هنوز هم بى‏‌خبرند. براى نمونه، ذكر مورد ذيل كافى است: 🌀در پاورقيهاى جلد دوم «اصول فلسفه و روش رئاليسم» تذكر داده‌‏ايم، سخن معروف دكارت «من فكر مى‌‏كنم پس وجود دارم» كه به عنوان فكرى نو و انديشه‌‏اى پرارج در فلسفه اروپا تلقّى شده است، حرف پوچ و است كه بوعلى آن را در «اشارات» با صراحت كامل و در نهايت وضوح طرح كرده و سپس با برهانى محكم باطل كرده است. اگر فلسفه ابن سينا براى اروپائيان درست ترجمه شده بود، سخن دكارت با برچسب «ابتكارى نو» و «فكرى تازه» مبناى فلسفه جديد قرار نمى‌‏گرفت. اما چه بايد كرد كه فعلا هر چيزى كه مارك اروپائى دارد رونق دارد اگر چه سخن پوسيده‌‏اى باشد كه سالهاست ما از آن گذشته‌‏ايم. 📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (عدل الهى)، ج‏1، ص: 112 ـــــــــــــــــــ 📙دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
بسم الله الرحمن الرحیم. سلام 💢 آبزن تخم کتان 🔹👈 نشستن در جوشانده ی سرد شده تخم کتان برای فیبرم مفید است. ـــــــــــــــــ 📕دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
بسم الله الرحمن الرحیم. سلام 💢 دود تخم کتان 🔹👈 دود تخم کتان آبریزش بینی را قطع می کند. ـــــــــــــــــ 📕دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
بسم الله الرحمن الرحیم. سلام 💢 دود خاکشیر 🔹👈 دود خاکشیر جهت درد گوش ناشی از عفونت مفید است. 🔹اما در ابتدا بهتر است تنقیه سر با منضج و مسهل انجام شود. ـــــــــــــــــ 📕دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
بسم الله الرحمن الرحیم. سلام 💢 تناول عسل در مزاج بلغم و صفرا 1⃣🔹اگر افراد بلغمی عسل را به تنهایی بصورت مفرده استفاده کنند برای آنها سود دارد. عسل اگر تنهایی خورده شود موجب خشکی بدن می شود، پس برای بلغمی مزاج ها مفید است که به تنهایی خورده شود. 2⃣🔹 اگر افراد صفراوی عسل را با آب میل کنند برای آنها سود دارد، چون با ترکیب عسل و آب، با نفوذ عسل در اعضاء، آب هم همراه می شود، و موجب رطوبت بخشی به بدن می شود. اما عسل تنها برای صفراوی مزاجان مضر است. ـــــــــــــــــ 📕دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim