eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
924 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
450 فایل
امام على عليه السلام : حكمت، گمشده مؤمن است ؛ پس آن را بجوييد گرچه نزد مشرك باشد [زيرا كه] شما بدان سزاوارتر و شايسته تريد. کانال القانون فی الطب👇 https://eitaa.com/alghanon کانال دارالحکیم👇 @darolhakim
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا عراقی ها در مرز عراق و اردن تجمع کردند؟ ما ایرانیا حرکت کنیم سمت مرز اردن یا نه؟ ببینید و رسانه باشید ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
اقسام نبض مأخوذ از مقدار نبض، برگرفته از شرح قانون حکیم آملی ـــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
طبیعت بدن در فصل بهار قوی می شود، و توان این را پیدا می کند تا اخلاط زائد را از بدن دفع کند، و به اصطلاح امروز آلرژی ایجاد می شود، بعد متاسفانه شما با مصرف قرص های آنتی هیستامین قصد می کنید که مواد زائد بدن را اجازه خروج ندهید، و بلکه هم ماده را سرکوب و حبس می کنید، و هم طبیعت را به اعیاء و درماندگی و ضعف می رسانید. این می شود که قطع به یقین، بیماری های دیگری در آینده به سراغ شما خواهد آمد. ــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
💢 درد را سریع درمان کنید. چرا؟ 1⃣🔹 درد، مرض را بیشتر می کند، یا مرض دیگری ایجاد می کند. 2⃣🔹درد، محلل ارواح است. 3⃣🔹 درد، قوت را ضعیف می کند. 4⃣🔹 درد، جاذب مواد است به موضع خود 5⃣🔹 درد، طبیعت بدن را مشغول خود می کند. و طبیعت بدنبال تدبیر مرض ناشناخته می رود. 6⃣🔹و برای تسکین درد، دارو باید از مخدرات سبک مثل خشخاش تجاوز نکند. چون این دارو یک شیء شناخته شده است، و اصلاح و دفع مضرت آن، ضرر کمتری دارد. اما از مضرت های مخدرات، تغلیظ خون و روح. 7⃣🔹 اما اگر درد به مرتبه ای برسد که از آن خوف هلاکت باشد، پس در این هنگام می توان از داروهای قوی استفاده کرد. 8⃣🔹 برای اصلاح داروهایی مخدر و حتی تمامی داروها و خصوصا داروهای شیمیایی می توانید از خُشاب یا خوشاب (شربت میوه ها) سیب و زرشک و آبلیمو استفاده کنید.(جوشاندن آب میوه ها با شکر تا شربتی شوند). ــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
اگر به هر دلیلی خواستید دوای مسهلی بخورید بهتر است که قبل و بعد از دوای مسهل شربت آبلیمو بخورید. 🔹👈 چرا؟ چون اگر شربت آبلیمو قبل از داروی مسهل خورده شود بدن را مهیا می کند برای قبول دوای مسهل. چون بسیار قاطع و جالی اخلاط است و هر خلط و ماده غلیظ و لزجی را قطع می کند. 👈و اگر بعد از داروی مسهل خورده شود بدن را پاک می کند و شستشو می دهد از مانده مواد(اما شربت آبلیمو باید بعد از عمل کردن داروی مسهل مصرف شود). 💢و کسی که عادت دارد هر روز از شربت آبلیمو استفاده کند، در حفظ سلامتی و صحتش بسیار موثر است.(حفظ الصحه) ✅توجه شربت آبلیمو در جمیع بیماری های اطفال خوب و نافع است. ــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🔰کل حرارت در بدن دو قسم است : 1⃣🔹 حرارت غریزی که متعلق به روح حیوانی است و معین حیوان است. 2⃣🔹 اسطقسی که متعلق به روح طبیعی است، و معین تغذیه و تنمیه و تولید مثل است، اما با قوه حیوانی نه به تنهایی. ـــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
کُلُّ فَصْل فإنه یُورث الأمراضَ المُناسِبَةَ له وَ یُزِیلُ المُضَادَّةَ له: در هر فصلی از فصول، امراض مناسب خود حادث می شوند، و امراض مضاد با آن فصل، زایل می شوند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
إذا تَمَّ العَقلُ نَقَصَ الكلامُ امام على عليه السلام : هر گاه عقل كامل شود، سخن گفتن كاستى گيرد. ــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🔰عوامل تشویش خاطر : 1⃣🔹پرگویی 2⃣🔹 پرکاری لغو و بیجا 3⃣🔹 سفر غیر ضروری 4⃣🔹 فقر بدون قناعت 5⃣🔹 بودن با اهل دنیا و پریشان خاطران ــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🔰سبب نبض مرکب رباعی ضعیف و صغیر و بطیء و متواتر، 1⃣🔹ضعف قوّه 2⃣🔹 و کثرت حاجتِ عارضی محدث تواتر 🔹👈 این نوع نبض در 1⃣🔰ریاضیت به فراط 2⃣🔰 با درد شدید 3⃣🔰 جوع مفرط(در گرسنگی به افراط، قوه تحلیل می رود، که در این زمان در نبض غایت صغر و ضعف و بطوء رو می دهد) 4⃣🔰آلام و رنج های نفسانی قوی التحلیل 5⃣🔰در تایید ضعف زیاد ✅ هر گاه قوه تحلیل رود، انسان هنوز زنده است و محتاج به استنشاق هواست، بدان سبب، نبض به جهت جذب هوا به مقدار حاجت، شدیدا متواتر می شود. ـــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
در چه مرضی زیر انامل نباض، نباض احساس می کند بر جرم رگ، شن ریزه وجود دارد؟ در امراض معده که از امتلاء خلط بارد حادث شود، مثل مرض بولیموس(جوع بقری، عبارت است از گرسنگی اعضاء با سیری معده،که اعضاء بسیار گرسنه باشد،و محتاج به غذا باشد و معده از آن کراهت داشته باشد)، نبض ضعیف و صغیر و متفاوت می شود،و لیکن با اختلاف در نبضهٔ واحد، یعنی آنکه منقطع باشد، و انقطاع او در اجزاء به غایت بهم نزدیک هستند، بطوریکه تحت انامل، نباض احساس می کند بر جرم رگ شن ریزه وجود دارد. ــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم https://eitaa.com/joinchat/801178078C585f825ea9
ابن سینا می فرماید:«در مرض بولیموس رگ ها همه تهی می شوند». بنابراین نبض در این مرض باید ضعیف و صغیر و متفاوت و خالی باشد. بولیموس(نام آن یونانی است، اهل یونان، بولی را چیزی بزرگ و کلان، و ترجمه موس، را جوع می نامند. و از آنکه گرسنگی و افتقار اعضا شدت و بزرگی می باشد،آن را به بقر تشبیه کرده اند، یعنی گرسنگی است که از نهایت بزرگی به گاو ماند). ـــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🔹👈 یکی از علت های جوع مفرط، برودت کبد است. 🔹👈یکی از علت های رقت ادرار، خشکی کبد است. 🔹👈 یکی از علت های تهبج وجه، رطوبت کبد است. 🔹👈 یکی از علت های اشتهای قلیل، حرارت کبد است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اشک های شیر بچه عزیز یمنی به دلیل جاماندن از نماز جماعت اینکه میگن در آخرالزمان چشم هایتان به یمن باشد ، بی خود بیان نشده. چرا ما نمیتوانیم اینگونه بچه تربیت کنیم ؟ ـــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
1⃣🔹فان الصیف یثیر الصفرا و یوجب امراضها کالغب و المحرقه و العطش و الکرب 2⃣🔹 و الشتا یورث الزکام و النزله و السعال و یکثر فیه البلغم و امراضه 3⃣🔹و الخریف یکثر فیه الامراض لتغیر الهوا فیه من برد اللیل و الغدوات الی حر الظهائر و لتقدم الصیف المُخَلخِل للبدن المحلل للقوی المثیر للصفرا، المحرق للاخلاط و لکثرة الفواکهه فیه، و تکثر فیه السودا و یقل الدم لمضادته لمزاجه، و کانه کافل للصیف بقایا امراضه 4⃣🔹 و الربیع تتحرک فیه الاخلاط المحتبسه شتاء و تسیل الی الاعضا الضعیفه، فتحدث فیه الخراجات و اورام الحلق، و یتحرک فیه کل مرض ذی مادة کانت مادته ساکنه شتاء و ذلک لا لردائته بل لحره اللطیف، فانه اصح الفضول و انسبها للحیاة و للصحه ــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
علاء الدین علی بن ابی الحزم القُرشی المتطبب المعروف بِابن النفیس: فلنقل فیه فی النبض، و هی حرکه وضعیّه للشرایین قبضاً و بسطاً لتعدیل الروح بالنّسیم و إخراج فضالته. و أجناس أدلته عشره : 1⃣🔹أ حدها : المقدار، و أقسامه تسعه : طویل و قصیر و معتدل، عریض و ضیّقف و معتدل، مشرف، منخفض، معتدل، فإذا رکّبتَ هذه کانت سبعهً و عشرین، لکن الزائد فی الاقطار الثالثه هو : و الناقِصُ فیها هو الصغیر. 2⃣🔹ثانیه : کیفیه قَرع الحرکه، ذلک إما قویُّ أو ضعیف أو متوسط. 3⃣🔹ثالثها : زمان الحرکه، و هو أمّا سریعٌ أو بطیء أو متوسطٌ. 4⃣🔹رابعها : قوان الآله، و هو أمّا صُلبٌ أو لیّن أو متوسط. 5⃣🔹خامسها : زمان السکون، و هو إمّا متواترٌ، أو متفاوتٌ، أو متوسطٌ. 6⃣🔹سادسها : مُلمَسُ الآله، و هو إمّا حارٌ أو بارد أو متوسط. 7⃣🔹سابعها : مقدار ما فیه من الرّطوبه، و هو إمّا/ ممتلیٌ أو خالٍ أو متوسط. 8⃣🔹ثامنها : الاستواءُ فی أَحوالهِ أو اختلافه فیها، و هو أما مُستَوٍ أَو مختلف. 9⃣🔹تاسعها : الانتظام فی الاختلاف و هدم الانتظام فیه، و هو إمّا مختلف منتظم أو غیرُ منتظم، و هذا الجنس داخل تحت المختلف، فلهذا یجب أن تکون الاجناس تسعه. 🔟🔹عاشرها : الوزن، و هو إمّا جَیّد الوزن حسنُه أو غیر جَیّدِ الوزنِ سیئه و اصنافه ثالثه : مجاوز الوزن کالصبی یکون له وزن الشباب. مباین الوزن کالصبی یکون له وزن الشیوخ. و خارج عن الوزنف و هو أَالّ یشبه وزن سنِّ البته، و هو ردیءٌ. لنقُل فی اسباب نبض : الحاجه إلی النّبض هی ترویح الحارّ الغریزی، فإن زادت الحاجهُ لزیاده فی الحراره، و کانت الآله مُطاوعَهٌ بِلینِها و القوّهُ مساعدهً کان النبض عظیما، فإن کانت الحاجهُ أزیَد من ذلک اسرع، فأن افرطت تواتر. و أما إن کانت الآله عاصیه لصلابتها، أسرع مع صِغرٍ ثم تواتر،فإن کانت القوّه ضعیفه تواتر مع صِغرٍ أَزیدَ من صِغَر الصالبَه، و قد یَصغُرُ النّبض لانضغاط القوه تحت الماده الغذائیه أو الخلطیّه کما فی أوّل النّوب، و إن کانت القوّه فی أصلها قویّه، و لینُ النّبض الرّطوبه و صلابته للیبوسه، و قد یَصلب فی البحارین للتمدّد بسبب اندفاع الموادِّ ألی جهته واختلافُه لِثقَل ماده أو شِدّه ضعفٍ و المفرط من ذلک یُبطِل النظام و حُسنَ الوزن. و هنا أنواعٌ من النّبض ذاتُ أسماء یجیُ أن نشیر إلیها، و قد ذکرنا العظیم و الصغیر. النبض المنشاری : نبض سریع متواتر صُلب مختلف الاجزاء فی الشّهوق و الغُئُور، والتّقدم و التأخّر و الصّلابه. و الموجی یشبهه إلا أنه لیّن الدودی یُشبِه الموجیَّ لکنه صغیر النّملی یشبه الدودی لکنه أصغر و أشدُّ تواتراَ و ضعفاَ. ذنبُ الفار : نبض یأخذ من مقدار إلی أعظم منه أو أصغر، ثم یرجه إلی مقداره الاوّل، و قد ینقطع دونه، و ذلک ردیء. المطرقی : نبض یقرع الإصبع و لا یکفی فَیُتَمِّم بأُخری. ذوالفتره : هو الذی یتوقّع فیه حرکه/ فیکون سکوناً، و الواقِعُ فی الوسط هو الذی یتوقع فیه سکون فتکون حَرَکته. ـــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
در وجع المفاصل ناشی از دم صفراوی، اطلیه محلله جایز نیست، زیرا که ماده لطیفه خود به سرعت به تحلیل می رود و شاید که استعمال محلل سبب تحجر آن گردد. ـــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
در وجع المفاصل ناشی از دم صفراوی، در ابتدا باید فصد انجام داد و بعد از داروی مسهل صفرا مثل طبیخ هلیله و بنفشه و شحم فلوس استفاده کرد. ــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
معرفی 9 افلاک از دیدگاه گذشتگان 1⃣🔹 اولین فلک را فلک تحت قمر یا عالم کون و فساد نامیدند. 2⃣🔹 فلک دوم را فلک عطارد 3⃣🔹 فلک سوم را فلک زهره 4⃣🔹 فلک چهارم را فلک شمس 5⃣🔹 فلک پنجم را فلک مریخ 6⃣🔹 فلک ششم را فلک مشتری 7⃣🔹 فلک هفتم را فلک زحل 8⃣🔹 فلک هشتم را فلک ثوابت یا جایگاه ستارگان و صور فلکی ثابته 9⃣🔹 فلک نهم را فلک اطلس یا فلک الفلاک نامیدند که فاقد هر گونه ستاره یا جرم سماوی است. 🔹👈 به مریخ و مشتری و زحل که فلکشان بالای فلک خورشید قرار دارد کواکب علویه، و به زهره و عطارد که فلکشان زیر فلک خورشید واقع است کواکب سفلیه می گویند. 🔹👈خورشید و ماه را اصطلاحا «نیرین» می گویند که خورشید به نیر اعظم و ماه به نیر اصغر معروف است. ـــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
از منظر حکما و فلاسفه قدیم فلک اول شامل ماده است که از چهار عنصر اصلی خاک و آب و باد و آتش تشکیل شده است و دائما در حال تغییر و تحول است. افلاک بالاتر از فلک قمر از ماده ای اثیری ساخته شده اند و فاقد هر گونه دگرگونی هستند. همچنین آنها فلک نهم را به عنوان مرز بین عالم غیب و شهادت در نظر می گرفتند و معتقد بودند که هر فلک بر فلک پایینی خود تاثیرگذار است و هر کدام از افلاک توسط یک عقل یا یک نفس فلکی اداره می شود و نفس مدبر هر فلک تحت تدبر نفس فلکی بالاتر از خود قرار دارد. ــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
بر اساس نظریات حکمای پیشین، عالم خلقت به­ طور کلی متشکل از سه مرتبه است : 1⃣🔹عالم عقول(مجردات). 2⃣🔹 عالم نفوس(واسطه بین ماده و مجرد) 3⃣🔹عالم اجسام یا عالم ماده. 🔹👈خودِ عالم اجسام یا عالم ماده نیز بر دو قسم است : 1⃣🔹اجسام عنصری و 2⃣🔹اجسام اثیری. 🔹👈 اجسام عنصری همان مادۀ ظاهری و دنیوی است­ که از عناصر مادی تشکیل شده که همواره در حال تغییر و تبدیل است، اما اجسام اثیری دارای صورتی ثابت و پایدار بوده و از ماده­ای لطیف خلق شده­اند. منظور از افلاک که موضوع بحث ما است همین مرتبۀ اجسام اثیری است. طبق جهان شناسیِ حکمت قدیم، عنصریات(ماده عنصری)، منفعل و تحت تأثیر اثیریات(اجسام اثیری) است. 🔹👈افلاک یا عوالم اثیری خود متشکل از مراتبی هستند که بر عالم عناصر اربعه احاطه دارند. 🔹👈نخستین فلک که بر عالم عناصر احاطه دارد، فلک اول یا فلک قمر نامیده شده؛ به این دلیل که در این فلک، کوکبِ قمر واقع شده است(به همین واسطه به عالم عنصری، عالم تحث فلک قمر نیز گفته می­شود). 🔹👈 فلک دوم فلک عطارد است ­که به­ صورت محدّب بعد از فلک اوّل واقع شده و احاطه بر فلک قمر همچنین عالم عناصر مادی دارد. به همین ترتیب افلاک بعدی که هر کدام به­ نام یکی از کواکب نامیده شده­ اند، به­ صورت محاط بر هم واقع شده­ اند که به ترتیب عبارت­ند از: فلک زهره، فلک شمس، فلک مریخ، فلک مشتری و فلک زحل. بعد از این افلاک هفت­گانه فلک هشتم یا فلک ثوابت واقع شده و خود بر برج­های دوازده گانه تقسیم شده است. طبق نظریۀ قدما تأثیرات این برج­های دوازده گانه با تأثیرات هر یک از افلاک پایین­تر تداخل کرده و مجموعاً در تدبیر و پرورش خواص مختلف در موجودات عالم ماده، تأ­ثیر گذار هستند. 🔹👈 آخرین فلکی که محیط بر تمامی افلاک است و آخرین حد از عالم ماده اعم از ماده عنصری و اثیری محسوب می­شود،  فلک اقصی یا فلک اطلس یا محدّد الجهات نام دارد. به این ترتیب عالم جسمانی اعم از عُنصریّات و اَثیریّات متشکل از نه فلکِ تو در تو بوده و هر فلک بالاتر بر افلاک و عوالم پائین­ تر احاطه داشته و مدبّر آن محسوب می­شود. ــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
به اعتبار استفراغ و دفع خلط حادّ حارّ صفرا، بالعرض مبرّد است. ـــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
بسم الله الرحمن الرحیم. سلام مفردات دارویی که مطلقا برای رفع گرفتگی ها(انسداد) سودمند است. ⬅️ گل همیشه بهار برای انسداد کبد، طحال و کیسه صفرا ⬅️ اثلق یا پنج انگشت برای مغز و کبد ⬅️ اسطوخودوس برای کبد، طحال، و نفخ ⬅️ افتیمون برای کبد و رگها ⬅️ هلیله برای کلیه ⬅️ گزنه برای کلیه ⬅️ بادرنجبویه برای کلیه ⬅️ بارهنگ برای کبد ⬅️ هندوانه و آب آن با سکنجبین بازکننده خوبی است. ⬅️ پونه کوهی، برای احشاء ⬅️ دارچین برای کبد، طحال، کلیه و رگها ⬅️ شکر قرمز برای مغز ⬅️سقمونیا برای مغز و کیسه صفرا ⬅️ چغندر برای مغز ⬅️ کنجد برای مغز ⬅️ روغن گاو برای مغز ⬅️ سنبل الطیب برای مغز ⬅️شقاقل برای گرفتگی های کهنه ⬅️ مرزنجوس برای همه گرفتگی ها ⬅️ مامیران برای همه گرفتگی ها ⬅️ ماءالجبن برای همه گرفتگی ها ⬅️ مصطکی برای همه گرفتگی ها ⬅️ مرمکی برای همه گرفتگی ها ⬅️ مقل برای همه گرفتگی ها ⬅️ نمک با سکنجبین برای کلیه ⬅️ گل سرخ برای ماساریقا ⬅️ گل زوفا برای قولنج هایی که از گرفتگی و ورم پیدا می شود. ⬅️ زنحبیل برای کبد ⬅️ سرکنگبین برای مغز ⬅️ سلیخه برای مغز ⬅️ شاهتره برای کبد و طحال ⬅️ شبت برای دهانه رگها ⬅️ سداب برای دهانه رگ ها ⬅️ سعد برای دهانه رگ ها ⬅️ پسته برای کبد ⬅️ خولنجان برای کبد و روده ها ⬅️ کاهو برای کبد و روده ها ⬅️ پنیرک برای کبد ⬅️ گردو با انجیر برای احشا ⬅️ مریم نخودی برای احشا ⬅️ خارشتر برای کلیه ⬅️ ترنجبین برای کلیه و کبد ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم eitaa.com/daralhakim