eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
902 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
445 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 💠 دلات بر سه دسته دانسته شده است: 1⃣🔹دلالت عقلی 2⃣🔹دلالت طبعی 3⃣🔹و دلالت وضعی. 💠 دلالت عقلی: این نوع دلالت در جایی است که میان وجود خارجیِ دال ومدلول، ملازمه ذاتی برقرار است؛ مانند اثر و مؤثر. 🔹👈مثلاً اگر انسان بداند روشنایی صبح اثر طلوع خورشید است؛ و آنگاه پرتو نور را بر روی دیوار مشاهده کند، یقینا به طلوع خورشید منتقل خواهد شد. پس روشنایی صبح دلالت عقلی بر طلوع خورشید دارد. همچنین است هنگامی که صدای کسی را از پشت دیوار میشنویم و آنگاه به وجود متکلمی در آن طرف دیوار پی میبریم 💠 دلالت طبعی این نحوه دلالت در جایی است که ملازمه میان دو شیء یک ملازمه طبعی است و یعنی ملازمه ای است که طبع انسان آن را اقتضا دارد. البته در ملازمه ،طبعی تقارن میان لازم و ملزوم عام و همیشگی نیست، بلکه گاهی تخلف می کند و نیز در اثر گوناگونی طبایع مردم مختلف میگردد؛ بر خلاف ملازمه اثر و مؤثر که نه تاب استثناء را دارد و نه تحمل گوناگونی را. 💠 دلالت وضعی دلالت وضعی در جایی است که ملازمه میان دو شیء از وضع و قرار داد نشأت می گیرد؛ قرار داد اینکه وجود یکی دلیل بر وجود دیگری است؛ مانند خطوطی که بنابر قرار داد، دلیل بر الفاظ و حاکی از آن است؛ و نیز مانند اشارتهای انسان گنگ، و علائم تلگراف و بیسیم و رموز حسابی هندسی و سایر رشته های علمی؛ و نیز مانند الفاظی که دلیل برای معانی ذهنی و مقاصد نفسی قرار داده شده است. پس اگر انسان بداند چنین ملازمه ای میان دو شیء برقرار است و آنگاه از وجود دال آگاه شود، ذهن او به شیء مدلول منتقل خواهد شد. 📙 منطق مظفر ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم https://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 💠حقیقت و مجاز: و آن لفظی است که در چند معنا استعمال می شود، اما تنها برای یکی از آنها وضع شده است و در دیگر معانی بخاطر پیوند و تناسبی که میان آنها و معنای موضوع له نخستین وجود دارد بکار میرود؛ اما استعمال لفظ در دیگر معانی چندان شیوع ندارد که موجب وضع لفظ برای آن شود. در چنین موردی گفته می شود لفظ در معنای نخستین «حقیقت» است و در معنای دوم «مجاز» میباشد. معنای نخستین معنای «حقیقی» و معنای دوم معنای «مجازی» خوانده می شود. استعمال لفظ در معنای مجازی همواره نیازمند قرینه ای است که لفظ را از معنای حقیقی برگرداند و نیز معنای مجازی مورد نظر را از میان سایر معانی مجازی مشخص سازد. پس قرینه دو نقش دارد یکی اینکه نشان می دهد متکلم معنای حقیقی را مراد نکرده است و دیگر آنکه مشخص می سازد در میان معانی مجازی لفظ، کدامین آن مقصود گوینده است. 📙 منطق مظفر ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم https://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 «» اگر توهم و ادراک شود، به طفیل هستی[] است. همه آثار از «هستی» است. آری همه «هستی» است و «هستی» حقیقت است، و «حقیقت» است که گردانندهٔ نظام، بلکه عین نظام است. 📕 دروس معرفت نفس ابوالفضائل علامه حسن زاده آملی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم https://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 شهاب‌الدین سهروردی(شیخ اشراق) در بیان مسائل، بی‌باک بود و صراحت لهجه او گاهی به فاش‌شدن اسرار سیر و سلوک و رموز عرفان منجر می‌شد. سرانجام، فقهای قشری عامه که تنها به ظواهر شریعت توجه داشتند، علیه او شوریدند و سخنانش را خلاف اصول دین پنداشتند، تا جایی که «ملک ظاهر» را به قتل او تشویق کردند. ملک که در باطن به شیخ ارادت می‌ورزید، به خواسته فقها وقعی ننهاد و از قتل او ابا کرد. فقها هم بیکار ننشستند و شکوائیه‌ها نزد «صلاح‌الدین ایوبی» فرستادند و انجام این کار را از او خواستند. صلاح‌الدین، به ملک ظاهر نامه‌ای نوشت و به بهانه برخی ملاحظات سیاسی، دستور قتل او را داد. فقها هم به اصرار خود ادامه دادند، تا سرانجام، ملک ظاهر، برخلاف میل باطنی خود، وی را در حلب زندانی کرد. ایشان در زندان در سن ۳۶ یا ۳۸ سالگی، در سال ۵۸۷ ق، به نحو مرموزی بدرود حیات گفت. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم https://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 در حیاط خانه درخت بهی داریم در این سال میوه ی فراوان داد که شاخه های آن چون خوشه های انگور رو به زمین آوردند. این درخت بسیار مرا به خود جلب کرد. وقتی کمر خمیده اش را مشاهده میکردم و شاخه های او را به سوی زمین فرو هشته دیدم گفتم ای درخت با من حرف بزن تا از کار تو آگاه شوم. سر تعظیم در مقابل چه کسی فرود آورده ای؟ آیا به من میگویی که این خدمت من که میوه آوردم در طبق اخلاص نهادم در حضورت تقدیم داشتم چه کند( بینوا همین دارد) این کار من، تو چه کرده ای و چه میکنی؟ من در راه خودم و به برنامه ی خودم رفتار میکنم به فصل معین برگ میدهم میوه میدهم دارای دین قویم و صراط مستقیمم که سر سوزنی از آن تجاوز نمیکنم تسلیم توام خیانت نمیکنم. این راه و روش من این رسم و آیین من تو چه آیینی داری؟ برنامه ی تو چیست؟ میوه ی درخت بود تو چیست؟ هان حسنا چه میکنی و چه میگویی؟ تو انسانی و من بهم. تو بهی یا من بهم؟ گفتم: تو بھی. 📙 دروس معرفت نفس، ابوالفضائل علامه حسن زاده آملی، رضوان الله علیه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم https://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مستضعفین له میشوند، به اسم اسلام تمام میشود چه کسی باید دگرگونی ایجاد کند؟شما... خیال می کنید از آسمان یک نفری باید نازل بشود، اینطور نیست که!» آیت الله ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم . https://eitaa.com/daralhakim
7.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 و ما ادراک ملاصدرا 💬 ملاصدرا معضلات سنگین شریعت را با نور فکرش حل می‌کند. 🏷 گوشه‌ای از جلسه ششم درس سلوک اجتماعی | به مناسبت اول خرداد، روز بزرگداشت ملاصدرا 💠 کانال استاد یزدان‌پناه @ostad_yazdanpanah
حضرت مولى حسن زاده آملی مى فرمايد: ((ديده من طورى است كه اگر در روز روشن به نامحرم افتد در پيشگاه حق به قبض مى افتم و تاريك مى شود چون از نعمت هاى الهى براى خودم اين مى دانم كه خود اهل دغل و دورويى و نيت بد نسبت به ديگران داشتن ، نيستم لذا اگر كسى هم اينچنين باشد را ببينم زود منفعل مى شوم و در قبض مى افتم . البته اين خصيصه را هم دارم كه اگر كسى نسبت به من بدى هم بنمايد و بى ادبى كند و يا حيله نمايد نمى توانم نسبت به او نيت بد كنم و اين خودستايى نيست بلكه الحمد لله رب العالمين خداوند مرا اينطور قرار داد كه نمى توانم نسبت به ديگران نيت بد داشته باشم ، اگر چه از دست افرادى زخم خوردم و با من دشمنى ها كرده اند ولى به لطف الهى ديدم كه نسبت به آنها هرگز نيت بد ندارم و نمى توانم بر عليه آنها كارى كنم . اين هم از لطف الهى است كه الحمد لله رب العالمين . و اگر از ديگران نيت بد ببينم هم زود به قبض مى افتم و لذا ديده من در ديدن نامحرم از يارم دور مى شود و به قبض مى افتم )). ز مردم تا گران جانى بديدم به القاءات سبوحى رسيدم هر آن زخمى كه ديدم از زمانه براى فيض حق بودى بهانه ز ادبار و ز اقبال خلايق نديدم جز محبتهاى خالق هر آن چيزى تو را كز آن گزند است براى اهل دل آن دلپسند است 📚شرح دیوان اشعار علامه حسن زاده آملی •┈┈✾🍀﷽🍀✾┈┈• https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
نوشته جالب شیخ محمدجعفر اسلامی(محقق و نسخه پژوه ساکن نجف) درباره تاثیرات بین المللی تشییع با شکوه پیکر شهدای خدمت ✅ کشکول ناب حوزوی🔻 ☑️ @kashkolenab
7.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
(الگوی جامع طلبه عصر انقلاب) ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ : 🌀 طلبه باید خمینی جوان بشود 🔸امام خمینی(ره) نوک پیکان کل سنّت حوزوی 🔸مکتب امام باید به جدّ کار بشود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم https://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 💠 و 1⃣🔹 گاهی سؤال می شود حسن و حسین و تقی و نقی چیستند؟ 2⃣🔹و گاهی پرسیده می شود، حسن و حسین و این اسب و این شیر چیستند؟ ✅👈 آیا فرقی میان این دو پرسش می یابید؟ اگر دقت کنید، خواهید دید که پرسش نخست سؤال از حقیقت چند امر جزیی است که ذات و حقیقت آنها یکی است، و تنها عددشان مختلف است؛ [ یعنی چند فرد از یک حقیقت اند]. اما پرسش دوم، سؤال از حقیقت جزئیاتی است که هم حقیقتشان مختلف است و هم عددشان؛[یعنی چند فرد از چند حقیقت اند]. 🔹👈 در پاسخ پرسش نخست، تمام حقیقت مشترک میان آن افراد آورده می شود؛ مثلاً می گوییم آنها انسانند و این همان «نوع» است که پیش از این ذکر شد. در پاسخ پرسش دوم نیز تمام حقیقت مشترک میان افراد مورد سؤال ذکر می شود؛ مثلاً می گوییم آنها حیوانند و این «جنس» نامیده می شود. 📕 منطق مظفر ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم https://eitaa.com/daralhakim