فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مستضعفین له میشوند، به اسم اسلام تمام میشود
چه کسی باید دگرگونی ایجاد کند؟شما...
خیال می کنید از آسمان یک نفری باید نازل بشود، اینطور نیست که!»
آیت الله #میر_باقری
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
. https://eitaa.com/daralhakim
7.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 و ما ادراک ملاصدرا
💬 ملاصدرا معضلات سنگین شریعت را با نور فکرش حل میکند.
🏷 گوشهای از جلسه ششم درس سلوک اجتماعی | به مناسبت اول خرداد، روز بزرگداشت ملاصدرا
#جلسه۶
#سلوک_اجتماعی
#استاد_یزدان_پناه
💠 کانال استاد یزدانپناه
@ostad_yazdanpanah
حضرت مولى حسن زاده آملی مى فرمايد: ((ديده من طورى است كه اگر در روز روشن به نامحرم افتد در پيشگاه حق به قبض مى افتم و تاريك مى شود چون از نعمت هاى الهى براى خودم اين مى دانم كه خود اهل دغل و دورويى و نيت بد نسبت به ديگران داشتن ، نيستم لذا اگر كسى هم اينچنين باشد را ببينم زود منفعل مى شوم و در قبض مى افتم . البته اين خصيصه را هم دارم كه اگر كسى نسبت به من بدى هم بنمايد و بى ادبى كند و يا حيله نمايد نمى توانم نسبت به او نيت بد كنم و اين خودستايى نيست بلكه الحمد لله رب العالمين خداوند مرا اينطور قرار داد كه نمى توانم نسبت به ديگران نيت بد داشته باشم ، اگر چه از دست افرادى زخم خوردم و با من دشمنى ها كرده اند ولى به لطف الهى ديدم كه نسبت به آنها هرگز نيت بد ندارم و نمى توانم بر عليه آنها كارى كنم . اين هم از لطف الهى است كه الحمد لله رب العالمين . و اگر از ديگران نيت بد ببينم هم زود به قبض مى افتم و لذا ديده من در ديدن نامحرم از يارم دور مى شود و به قبض مى افتم )).
ز مردم تا گران جانى بديدم
به القاءات سبوحى رسيدم
هر آن زخمى كه ديدم از زمانه
براى فيض حق بودى بهانه
ز ادبار و ز اقبال خلايق
نديدم جز محبتهاى خالق
هر آن چيزى تو را كز آن گزند است
براى اهل دل آن دلپسند است
📚شرح دیوان اشعار علامه حسن زاده آملی
•┈┈✾🍀﷽🍀✾┈┈•
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
نوشته جالب شیخ محمدجعفر اسلامی(محقق و نسخه پژوه ساکن نجف) درباره تاثیرات بین المللی تشییع با شکوه پیکر شهدای خدمت
✅ کشکول ناب حوزوی🔻
☑️ @kashkolenab
7.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#مِثــــــل_خــُــــــمِیني
(الگوی جامع طلبه عصر انقلاب)
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
#استاد_یزدان_پناه:
🌀 طلبه باید خمینی جوان بشود
🔸امام خمینی(ره) نوک پیکان کل سنّت حوزوی
🔸مکتب امام باید به جدّ کار بشود.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
💠#جنس و #نوع
1⃣🔹 گاهی سؤال می شود حسن و حسین و تقی و نقی چیستند؟
2⃣🔹و گاهی پرسیده می شود، حسن و حسین و این اسب و این شیر چیستند؟
✅👈 آیا فرقی میان این دو پرسش می یابید؟
اگر دقت کنید، خواهید دید که پرسش نخست سؤال از حقیقت چند امر جزیی است که ذات و حقیقت آنها یکی است، و تنها عددشان مختلف است؛ [ یعنی چند فرد از یک حقیقت اند].
اما پرسش دوم، سؤال از حقیقت جزئیاتی است که هم حقیقتشان مختلف است و هم عددشان؛[یعنی چند فرد از چند حقیقت اند].
🔹👈 در پاسخ پرسش نخست، تمام حقیقت مشترک میان آن افراد آورده می شود؛ مثلاً می گوییم آنها انسانند و این همان «نوع» است که پیش از این ذکر شد.
در پاسخ پرسش دوم نیز تمام حقیقت مشترک میان افراد مورد سؤال ذکر می شود؛ مثلاً می گوییم آنها حیوانند و این «جنس» نامیده می شود.
📕 منطق مظفر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
💠 #نوع و #جنس
1⃣🔹«#النوع هو تمام الحقيقة المشتركة بين الجزئيات المتكثرة بالعدد فقط في جواب ما هو»
= #نوع عبارت است از تمام حقیقت مشترک میان جزئیاتی که تنها عددشان متعدد است [ اما حقیقتشان یکی است] و در پاسخ سؤال از چیستی واقع می شود.
2⃣🔹 «#الجنس هو تمام الحقيقة المشتركة بين الجزئيات المتكثرة بالحقيقة في جواب ما هو»
= #جنس تمام حقیقت مشترک میان جزئیاتی است که حقیقتشان مختلف است.
و در پاسخ سوال از چیستی واقع می شود.
📙 منطق مظفر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
تعریف #فصل
1⃣🔹گاهی سؤال می شود انسان و اسب و میمون و...... چیستند؟
2⃣🔹و گاهی پرسیده می شود انسان چیست؟
چنانکه ملاحظه می شود این بار مورد سؤال کلیات است نه جزئیات.
به نظر شما چه پاسخی برای این دو پرسش مناسب و صحیح است؟
🔹👈پرسش نخست سؤال از کلیاتی است که حقایق گوناگونی دارند. بنابراین باید در پاسخ تمام حقیقت مشترک میان آنها که همان «جنس» است ذکر شود.
پس در مثال یاد شده باید گفت: «آنها حیوانند» از اینجا دانسته می شود جنس، همانگونه که در پاسخ سؤال از چیستی جزئیاتی که حقایق مختلفی دارند ذکر می شود، همچنین در پاسخ سؤال از چیستی کلیاتی که حقایق گوناگونی دارند و انواع آن جنس را تشکیل می دهند نیز آورده می شود.
🔹👈و اما پرسش دوم، سؤال از یک کلی است و پاسخ درست و کامل آن که حق مطلب را ادا کند،«حیوان ناطق» است. این پاسخ ماهیت و چیستی کلی مورد سؤال را به تفصیل بیان می کند، و آن را به دو جزء تحلیل می کند،
1⃣🔹یکی تمام حقیقت مشترک میان او و غیر او،
2⃣🔹و دیگری ویژگیی که او را از شرکایش در آن حقیقت جدا و متمایز می سازد.
مجموع این پاسخ را «حد تام» می نامند که در جای خود از آن سخن خواهیم گفت.
تمام حقیقت مشترک یعنی قسمت نخست پاسخ، «جنس» است.
و ویژگی جداکننده، یعنی قسمت دوم پاسخ،«فصل» است.
📕 منطق مظفر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
انسان(نوع)
حیوان(جنس قریب یا سافل)
جسم نامی(جنس بعید یا متوسط)
جسم(جنس بعید یا متوسط)
جوهر(جنس بعید، جنس الاجناس، جنس عالی)
📕 منطق مظفر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
Bashgahe Badansazi.mp3
35.53M
#باشگاه_بدنسازی
🔰 جلسه افتتاحیه شذرات مدرسه تعالی
* علت تراکم بیشتر بقاع متبرکه در مناطق خاصی از ایران [3:38]
* زیر سوال رفتن مبانی روانشناسی غرب با نظریه دو بُعدی بودن انسان [14:50]
* متفاوت بودن مراتب وجودی انسان و اقتضائات هر نشئه: «وَ قَدْ خَلَقَكُمْ أَطْوَارً» [16:21]
* علامه طباطبایی مردی راه یافته به بهشت ذات [20:35]
* اصلیترین گام سلوکی عمل به دستورات و ظواهر شریعت است؛ به عاقلنمایان مخالف تعبد، توجه نکنید. [23:35]
* لزوم جمع بین تعبد و تعقل و حکایتی در این باب از یک فیلسوف [25:29]
* علامه حسن زاده: من از دین درآمدم و دوباره دین را قبول کردم. [29:35]
* نقد علامه طباطبایی به برخی از مطالب کتاب بحارالانوار [34:14]
* اشاره به ارزش عقل در آیه ۱۶۵ سوره مبارکه نساء [36:00]
* پاسخ به شبههی «دلت پاک باشه» [42:20]
* وسواس، از آسیبهای تعبد بدون تعقل [43:55]
* «اتحاد عقل و عاقل و معقول» قله مباحث ملاصدرا [56:38]
* علم خلق کننده روح برزخی است و عمل، بدن برزخی را میسازد. [1:00:15]
* انسان بینماز، لال از دنیا میرود. [1:06:00]
* مدرسه تعالی، نمونه یک باشگاه بدنسازی اخروی است. [1:07:59]
* خاطره پدر آرمان علی وردی از اخلاص این شهید [1:13:00]
* خبر دادن شهید آرمان از نحوه شهادت خود [1:14:42]
* حکمت تری چشم مومن در وقت جان دادن، دیدن اهل بیت (علیهم السلام) است. [1:20:30]
* خواب علامه طباطبایی درباره شهید مطهری و جایگاه ایشان [1:23:45]
⏰ مدت زمان: ۱:۲۶:۵۵
📅 ۱۴۰۳/۰۲/۱۴
#تعقل
#تعبد
#آمل
🔔 @Aminikhaah_Media
صدرالمتألهین، صاحب آراء فلسفی روان، شیرین و دارای اختصاصات منحصربهفردی است؛ یعنی در میان فلاسفه الهی، انصافاً ویژگیهای فلسفهی ملاصدرا بینظیر است، مجموعهی این اختصاصات در هیچ فلسفهای جمع نشده است.
انشاءالله شما این مسائل را در دنیا مطرح میکنید.
ملاصدرا در فلسفهی خود، بین چیزهای جمعنشدنی جمع کرده است، چون فلسفهی او عقلی و ذوقی و شرعی است. این سه چیز، به حسب عادی با هم جمع نمیشوند. عقل و ذوق با همدیگر قابل جمع نیستند. عقل، منطقی استدلالی و خشک است، ولی ذوق، پرتو و افاضه و نورانیت و مانند آن است و قاعدتاً اینها با یکدیگر قابل جمع نیست. ولی او این دو را با هم جمع کرده و آن وقت، این فلسفه عقلی، ذوقی را بر مبنای شرع مقدس پایهگذاری کرده است که این، چیز مهمی است. مبادی رسیدن او به این مرحله و به این افکار عالی هم، از تعبد محض است. در دوران ریاضت و انزوایی که او داشته است - حالا در کهک بوده یا در هر جای دیگر - بعد از آن که این دورهی انزوا تمام میشود - آنطور که خود ایشان در مقدمهی اسفار تصریح کرده است - این افاضات به قلب او نازل میشود و این جریان عظیم و جوشان در دل او جاری میشود که واقعاً تمامنشدنی است. این معانی به روح مقدس او افاضه میشود؛ یعنی در آن حالت مشغول فکر و مطالعه نبوده است.
#ملاصدرا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim