اگر حمام کردن با آب گرم(نباید زیاد گرم باشد) و شیرین و گوارا، پس از خوردن کمی غذا به کار گرفته شود، بدن را به گونه ای نیکو مرطوب می کند و انسان سرحال و شاداب و چاق می شود.
✅ دقت شود که باید غذا کم خورده شود. چون اگر غذا کامل خورده شود، حمام کردن روی غذا همانطور که عرض شد منع دارد.
ــــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
بقراط می فرماید: اگر کسی اسهال دارد، حمام رفتن برای او منع است. چون ماده اسهال توسط حمام کردن به سمت ظاهر بدن می رود و همین امر به او آسیب می زند.
ــــــــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
جناب بقراط می فرمایند: کسی که یبوست دارد نیز تا هنگامیکه روده هایش از ته مانده ها پاک نشده باشد، باید حمام نرود.
ــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
📙بقراط در کتاب الفصول می فرماید:
🔰اگر کسی آب گرم، به ویژه آب بسیار گرم را بصورت مداوم به کار ببرد(منظور حمام با آب گرم است)، این زیان ها به او می رسد :
1⃣🔹 گوشت را آب می کند.
2⃣🔹عصب را شل می کند.
3⃣🔹 ذهن را تباه می کند.
4⃣🔹 خونریزی و بیهوشی ایجاد می کند.
5⃣🔹 گاهی همراه با بیهوشی مرگ را با خود می آورد.
ــــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
🔰کسانیکه صفرا در دهانهٔ معده آنها جمع شده است، منع حمام دارند، چون ممکن است بیهوش شوند.
✅علامت صفرا در فم معده: عطش، تلخی دهان، خشکی دهان، کرب(غم و اندوهی که به دل می نشیند)، گاها تهوع و استفراغ نیز وجود دارد.
ــــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
1659506487.jpg
38.2K
#مرزنجوش
کتاب کامل الصناعه و الطبیه در باب گلها و کارکرد آن بر بدن :
1⃣🔹مرزنجوش گرم و باز کننده و لطیف است.
2⃣🔹بادهای مغز را پراکنده می کند.
3⃣🔹و تری مغز را باز می نماید
4⃣🔹و انسداد های مغز را می گشاید.
5⃣🔹برای سردرد ناشی از سردی مفید است.
6⃣🔹روغن مرزنجوش برای دردهای گوش ناشی از باد و سردی مفید است.
ـــــــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
#منوراژی
در ساقه های خرفه یک گسی وجود دارد که در خلط خونی گلو و سینه و زخم های روده و خونریزی شدید خانم ها(منوراژی) سودمند است.
ــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
💢 تخصص گرایی(۱)؛ لزوم آشنایی با دیگر علوم دینی (غیر از رشته تخصصی)
علامه #مصباح_یزدی:
ما فقهایی داریم، حتی مراجع تقلید، که با ادبیات عرب، منطق، حدیث، فقه الحدیث، رجال، درایه و ... ارتباط دارند، اما کمتر کسی از آنهاست که در همه اینها متخصص باشد. فقیه باید با تفسیر آشنا باشد، اما آنطور تسلط بر تفسیر نیاز نیست؛ چون هر وقت احتیاج پیدا کند، می رود و چند تفسیر را می بیند.
بنابراین هر کس بخواهد در یک بخش از علومی که با هم یک رابطه به اصطلاح ارگانیک دارند و اعضای یک خانواده حساب می شوند، تخصص پیدا کند، آشنایی با سایر رشته ها را هم لازم دارد؛ اما تخصص در همه لازم نیست و میسر هم نیست.
📄 خشت اول، شماره ۷، ص۳۳
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 تخصص گرایی(۲)؛ آفت های تخصصگرایی محض (حجاب حاجز بین رشته ها)
علامه #مصباح_یزدی:
اگر کسی فقط در فقه متخصص شود و به تفسیر یا ادبیات کاری نداشته باشد، به راحتی ممکن است مشکل پیدا کند و در استنباطش از آیه و روایت، اشتباه کند. به این خاطر توصیه می شود آنقدر حجاب حاجزی بین رشته ها ایجاد نکنند که دیگر به آنها سر نزنند و باعث شود که یک نوع بیگانگی بین رشته های علمی پیدا شود.
ولی از آن طرف هم نباید از ترس اینکه چنین اتفاقاتی بیفتد، از تخصص دست بکشیم؛ چون اگر تخصص نباشد، علوم پیشرفت نمی کند. بنابراین ما از یک طرف، از تخصص بی نیاز نیستیم؛ ولی نباید از سایر رشته ها هم غافل شویم و طوری که ارتباط یک تخصص با سایر رشته ها و مقدمات و ابزارها قطع شود.
پس معنای یک تخصص مطلوب این است که ثقل کار را در یک بخش قرار دهیم، اما سایر بخش ها را فراموش نکنیم.
گاهی تخصص ها آنقدر ریز می شود که ارتباطش با سایر قسمت ها فراموش می شود. در علوم جدید طوری شده که تخصص های ریز، ارتباط خود را با سایر علوم و گرایش ها از دست داده و مشکلاتی ایجاد شده است، لذا به فکر افتاده اند تا رشته های بین بخشی را زیاد کنند و توصیه کنند. آنهایی که رشته های خاصی را می خوانند، در رشته های مربوط هم، کم و بیش کار کنند.
تخصص گرایی، آفات و کمبودها و مشکلاتی دارد که با رشته های بین بخشی هم به طور کامل حل نمی شود. ممکن است در علوم دینی هم چنین مساله ای وجود داشته باشد ...
📄 خشت اول، شماره ۷، ص۳۳
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 تخصص گرایی(۳)؛ ضرورت تخصصگرایی
علامه #مصباح_یزدی:
ایجاد تخصص، یک نیاز واقعی است؛ مثلا رساله های عملیه بزرگانی که ۳۰ یا ۴۰ سال در فقه کار کرده اند، در بسیاری از موارد، عبارات « فیه تامل، فیه تردید، لایخلو من قوه، لایخلو من اشکال و...» دارد، چون آن فقیه فرصت پیدا نکرده تا تحقیق کند. اگر فرصت پیدا می کرد، بسیاری از این تامل ها و اشکال ها لااقل از دید خودش حل می شد.
اگر اینها تخصصی می شد، کسی که ۳۰ سال وقتش را صرف همه فقه بکند با کسی که ۳۰ سال فقط صرف [باب] عبادات کند، قطعا تحقیقش متفاوت است؛ لذا تخصص به تعمیق علم کمک می کند.
الان مسائل مستحدثه ای پیدا شده که خیلی احتیاج به تحقیق دارد . بنابراین ما نیاز داریم به تخصص ها و اگر اشکالی پیش بیاید، باید راه حل اشکال را پیدا کنیم.
ترس از اینکه تخصص ها آنقدر گسترش پیدا کند که آدم غرق شود و ارتباطش قطع شود، به نظرم یک مقدار ذهن گرایی است.
📄 خشت اول، شماره ۷، ص۳۵
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
💢 تخصص گرایی(۴)؛ ضرورت تخصص گرایی؛ چرا باید به رشته های تخصصی پرداخت؟
علامه #مصباح_یزدی:
🔸 ۱. طلبه ای که فقه و اصول، منطق و فلسفه و کلام خوانده و اینها را بلد است، وقتی میخواهد با مردم تماس داشته باشد و داشته های خود را به آنها منتقل کند، باید زبان و فرهنگ مشترکی داشته باشد تا بوسیله آن با دیگران ارتباط برقرار کند.
گاهی احساس میکردم جوان های تحصیل کرده، سوالاتی دارند که حتی صورت مساله اش برای ما روشن نیست، چه رسد به جواب آن. گاهی آشنایی با علوم غیرحوزوی در مقام اثبات، انتقال و تعامل با دیگران لازم می شود.
🔸 ۲. در سایه پیشرفت علوم، مسائل مستحدثه ای پیش می آید که برای پیدا کردن پاسخ آنها از منابع فقهی، لازم است نسبت به آن علوم آشنایی داشته باشیم تا اصل اشکال را درک کنیم و بتوانیم به آن پاسخ بدهیم. تصور صحیح از موضوعات مستحدثه، متوقف بر آشنایی با آنها است.
🔸 ۳. ما یک سلسله مباحثی داریم که در علوم اسلامی یک جور پاسخ داده می شود و در محافل علمی دنیا جور دیگری. ما نیاز داریم اثبات کنیم که نظر اسلام درست است و در آن نظرها خطا وجود دارد و سخن اسلام بر آنها ترجیح دارد و اگر این کار را نکنیم، تدریجا ایمان جوانانمان ضعیف می شود و می گویند یک روز اسلام این را گفته برای اینکه علم نمی توانست حل کند، اما حالا می شود از راه علم حل کرد؛ مثلا حقوق زن، حقوق بشر، ارتداد و مسائلی از این قبیل، الان در دنیا مطرح است.
ما اگر بخواهیم درست نظریه اسلام را تبیین کنیم، باید نظر آنها را بفهمیم و دلایلشان را بررسی کنیم تا بتوانیم یک بحث تطبیفی انجام دهیم.
بحث مقارن و تطبیقی، بدون اطلاع کافی از علوم جدید میسر نمی شود. نمی توان گفت نظر آنها کفریات است و بیخود گفته اند. شبهه شده است که احکام اسلام تاریخ مند است و متعلق به هزار سال پیش بوده و حالا باید چیزهای دیگری جایگزین آن شود. پس انگیزه سوم برای آشنایی با علوم غیردینی، انجام بحث تطبیقی و اثبات برتری نظریات اسلام است.
📄 خشت اول، شماره ۷، ص۳۶
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
جناب حکیم سید اسماعیل جرجانی در کتاب الاغراض الطبیه و المباحث العلائیه می فرمایند : سرگیجهٔ دائم(دُوار) خصوصا در پیران، مقدمهٔ سکته است.
ــــــــــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
Screenshot_۲۰۲۳۰۱۲۶_۱۶۴۰۲۴.jpg
403K
تغییر حال بیمار در «بحران» هشت گونه است.
📕کتاب اصول معالجه و استعمال ادویه
ــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
IMG_20230126_163350_788.jpg
4.5M
#سودای_احتراقی
سید اسماعیل جرجانی می فرمایند: اما خلطی که سوخته شود و ثُفل و رمادیت آن سودا گردد(منظور تولید سودای احتراقی از سوختن اخلاط است)،
1⃣🔹 اگر این خلط بلغم رقیق باشد، طعم سوخته آن شور باشد.
2⃣🔹و اگر این خلط بلغم غلیظ باشد، طعم آن ترش می شود.
3⃣🔹 اگر خلط دم سوخته شود، طعم آن آمیخته با شیرینی و شوری است.
4⃣🔹اگر سودای طبیعی سوخته شود سخت ترش می شود، و زمین از آن برجوشد و مگس اطراف آن نمی آید.
5⃣🔹 اگر نوعی از صفرا بسوزد، قوام آن غلیظ و رنگ او سیاه،و طعم آن تیز و ترش است و آشفتگی زیادی شخص دارد اما زود درمان پذیر است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
ابوبکر محمد بن یحیی بن صائغ معروف به ابن باجه، ستارهشناس، ریاضیدان، منطقدان، فیلسوف، فیزیکدان، طبیب، روانشناس، گیاهشناس، شاعر و دانشمند بزرگ اندلسی جهان اسلام است که در رساله تدبیر المتوحد می گوید : اگر جامعهٔ درست انسانی تشکیل بشود، دو تا شغل در آن حذف می شود :
1⃣🔹یکی پزشک
و
2⃣🔹دیگری قاضی
چون ساکنان در خوراک معتدل و در رفتار با هم تعامل دارند، و قانع و میانه رو و عادل و اهل محبت هستند، نیاز به پزشک و قاضی پیدا نمی کنند. البته ایشان می گوید باید جامعه را به سمت این هدف متعالی حرکت و رشد داد.
ـــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ مردم قوی و سالم فقط با نان خالی
🔶امنیت غذایی در جنگ ترکیبی:
دکتر خیر اندیش : اگر میخواهند با هزینه کم و فرصت کوتاه مردم سالم شوند و توسعه جمعیت اتفاق بیفتد ، نان واقعی به مردم بدهید.
ــــــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
#استدلال_بر_یرقان
1⃣🔹 زردی چهره
2⃣🔹 زردی چشم
3⃣🔹 زردی روی کف ادرار
4⃣🔹گاهی ادرار سیاه و کف ادرار زرد
5⃣🔹مدفوع به سبب انسداد مجاری کیسه صفرا به روده، سفید می گردد.
ــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
اگر یرقان صفراوی ناگهانی و یکباره اتفاق بیفتد، علت یرقان از سوءمزاج کبد و عروق کبدی است.
اما پدید آمدن دیگر یرقان ها اندک اندک و با گذشت زمان عارض می شود.
ــــــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📣به چه دلیل سازمان غذا و دارو به مواد مضر غذایی سیب سلامت میدهد!
🎥استاد محسن اسماعیلی
🌾🌾 کانال غذای پاک را دنبال کنید :
https://rubika.ir/ghazayepak
#پسوریازیس
👈خشونتی است که در ظاهر پوست پدید می آید و رنگ آن به سیاهی می گراید و گاهی به سرخی گرایش دارد.
💢پدید آمدن آن :
1⃣🔹 از خون گرم لطیفی است که با سودا آمیخته است.
2⃣🔹 گاهی از درآمیختن رطوبت غلیظ و بلغمی شور با خون گرم است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
#سل
💢نشانه هایی بر بیماری سل :
1⃣🔹 تب دائمی و ساکن، که در شب شدت می گیرد و در روز آرام است.
2⃣🔹تب پس از خوردن غذا بیشتر می شود.
3⃣🔹 عرق بسیار
4⃣🔹 گود شدن چشم ها(بدلیل خشک شدن رطوبات چشم)
5⃣🔹 سرخی چهره(بدلیل بالا رفتن بخارات گرم از ریه به سمت چهره )
6⃣🔹ناخن های برگشته(آب شدن گوشت آنها)
7⃣🔹نوک انگشتان گرم است(بدلیل گرم شدن اندام های اصلی مثل استخوان)
8⃣🔹ورم نرم در پا(دور بودن پاها از گرمای غریزی و قوه حیوانی)
9⃣🔹اشتهای کم(ناتوانی نیروی غذادهنده )
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
🔰تب چیست؟
تب گرمایی است بیرون از مجرای طبیعی که از قلب بر می خیزد، و از طریق رگهای جهنده(عروق ضوارب) به سوی همهٔ اندام های بدن راه می یابد و به کار این اندام ها آسیب می رساند.
ـــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
💢سه جنس تب
1⃣🔹نوعی از تب که در روح پدید می آیند.(تب یوم)
2⃣🔹 تبی که در اخلاط پدید می آید.(تب خلطی)
3⃣🔹 تبی که در اعضاء رئیسه پدید می آید.(تب دق)
ـــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
#سرفه
🔰گزنه و انجره(بذر گزنه)
💢حکیم سید اسماعیل جرجانی می فرمایند :
اگر برگ گزنه را با ماءالشعیر بپزند، موجب پختن اخلاط غلیظ در ریه می شود و اخلاط را نرم می کند و با سرفه دفع می کند.
✅👈اما تخم گزنه(انجره) از برگ او قوی تر است.
ــــــــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
✅بابونه ماده های زاید سوداوی و بلغمی در مغز را تحلیل می برد، و اجازه نمی دهد ماده های زاید دیگر جذب بشوند.
✅ضماد کوبیده بابونه با بنفشه در درمان رمد و ماده صفراوی ریخته شده به پلک را تحلیل می برد.
ــــــــــــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
#سیلان_رحم
سیلان رحم در کتاب حفظ صحت : پاک کردن رحم از رطوبات فاسد با شستن و حقنه کردن با آبی که جو پوست کنده و کوبیده در آن پخته باشند و صاف کنند و عسل اضاف کنند و حقنه کنند. یا اینکه شنبلیله را بجوشانند و همانند جو حقنه کنند.
ـــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
خانم هایی که در زمان قاعدگی خونریزی های شدیدی دارند، اگر قبل از قاعدگی با برگ نوک تیز گز بخور دهند، منع زیادتی حیض می کند.
ـــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
#دندان_لق
اگر سماق را بخیسانند و با آب آن مضمضه کنند، دندان هایی که از گرمی متحرک شده اند را مستحکم می کند.
ـــــــــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
#فرار_پشه
در جایی که پشه زیاد است،
اگر چوب صنوبر را دود کنند،
موجب فرار پشه ها می شود.
ـــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
#خواب_آورها
بابونه و زعفران خواب آور است.
خوردن کاهو در خواب آوری بسیار مجرب است.
ریختن روغن خشخاش در بینی خواب آور است.
مالیدن سر با روغن بنفشه و کدو
خوردن مغز بادام خواب آور است.
حمام با آب ولرم خواب آور است.
خوردن شیر محلی خواب آور است.
شنیدن آواز آرام خواب آور است.
ــــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim