eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
920 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.2هزار ویدیو
443 فایل
فلسفه عقل فلسفه علم فیزیولوژی پزشکی انشاءالله تحولی در طب آموزش تفکر انتقادی
مشاهده در ایتا
دانلود
چرا خداوند در حواس ما خفاست؟ 1⃣🔹آیا می دانستید اگر یک آواز بطور مدام و یکنواخت شنیده شود، هرگز شنیده نمی شود؟ 2⃣🔹آیا می دانستید اگر روشنی همیشه و همه جا به طور یکنواخت می بود، قابل احساس نبود؟ 3⃣🔹👈 و آیا می دانستید که ذات حق «صرف الوجود» و «فعلیت محض» است، و هیچ مکان و زمان او را محدود نمی کند، نسبت به حواس ما باطن است؟ اما او در ذات خود عین ظهور است؟ و همان کمال ظهورش که ناشی از کمال وجودش است، سبب خفای او از حواس ماست؟ 4⃣🔹 خداوند از آن جهت پنهان است که در نهایت پیدایی است. 5⃣🔹 خداوند از شدت ظهور در خفاست. امام علی علیه السلام در همین باب می فرمایند: اَلحَمْدُلِلهِ الدّالِّ عَلیٰ وُجُودِهِ بِخَلقِهِ و بِمُحْدَثِ خَلقِهِ عَلی اَزَلیَّتِهِ وَ بِاشْتِباهِهِمْ عَلیٰ اَنْ لاشَبَهَ لَهُ لاتَسْتَلِمُهُ الْمَشاعِرُ وَ لاتَحْجُبُهُ السَّواتِرُ: سپاس خداوندی را که آفرینش دلیل بر هستی او و حدوث مخلوقاتش دلیل بر ازلیت او و مانند داشتن مخلوقاتش دلیل بر بی مانندی اوست. از حواس پنهان است و دست حواس به دامن کبریایی اش نمی رسد، و در عین حال هویداست و هیچ چیزی نمی تواند مانع و حاجب و پردهٔ وجودش شود. 💢👈حاج ملاهادی سبزواری: یا مَنْ هُوَاخْتَفیٰ لِفَرْطِ نورِه الظّاهرُ الباطنُ فی الظُهور حجاب روی تو هم روی توست در همه حال/ نهان زچشم جهانی ز بس که پیدایی/ ــــــــــــــــــــــــ دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
💢غذای سردی کبد یکی از بهترین غذاها برای درمان سردی کبد، نخودآب با گوشت گنجشک یا کبک یا کبوتر با زیره و دارچین است. ــــــــــــــــــــ دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
در کتاب «تحفهٔ خانی» می خوانید که کسانیکه معده سرد و تری دارند و کبد گرمی دارند، مستعد استسقای طبلی هستند. 💢👈در استسقای طبلی، ریح یا باد بین صفاق و ثرب و احشا‌ء جمع می شود. 💢علامت این استسقاء: 1⃣🔹 بیرون آمدن ناف از بدن 2⃣🔹با دست زدن به شکم، صدای طبل می آید. 3⃣🔹 سنگینی وجود ندارد، اما کشیدگی وجود دارد 💢 درمان: 1⃣🔹نوشیدنی ها و غذاها و داروهای کاسر ریاح مثل رازیانه و تخم کاسنی و ریشه شیرین بیان را می جوشانند و صاف می کنند و گلقند به آن اضافه می کنند و نیم گرم هر صبح باید بنوشند. 2⃣🔹 غذا نخوداب با شیره مغز بادام و زنیان و زیره و دارچین با قدری آش مناسب و اندکی زعفران 3⃣🔹 مالیدن شکم با روغن سداب و روغن زنبق و یاسمین و شبت 4⃣🔹 سفوفی که باید شب میل شود: تخم کرفس و رازیانه و زیره و اسارون و قسط و ریوند چینی(نه ریشه ریباس) 5⃣🔹 ماءالاصول با این ترکیب مفید است: پوست ریشه رازیانه و پوست ریشه کرفس و تخم کاسنی و پوست ریشه سوسن از هر کدام هفت مثقال،تخم کرفس و رازیانه و زیره از هر کدام دو مثقال،پرسیاوشان و ریشه اذخر و گل اذخر از هر کدام یک مثقال و مویز بی دانه پانزده مثقال، همه را بجوشانند، هر روز ناشتا ده مثقال میل کنند. 6⃣🔹 لینت مزاج دادن طبیعت با خیساندن پنج مثقال شحم فلوس در ده مثقال ماءالاصول 7⃣🔹 بعد از رفع نفخ روی شکم ضماد بابونه و ناخنک و مرزنجوش و شبت و سداب و زیره مفید است. ــــــــــــــــــــــ دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
💢حرکت قبل از غذا 🔰جناب رازی می فرمایند : حرکت قبل از غذا 1⃣🔹 کمک به دفع فضولات می کند. 2⃣🔹حرارت غریزی را تند و آماده می کند، تا به نیروی هاضمه کمک کند، و غذا را به خوبی هضم نماید. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ کسانیکه معده آنها قوه هاضمه ضعیفی دارد از حرکت قبل از غذا می توانند استفاده کنند. ــــــــــــــــــــــــــ دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
🔰قوانین کلی بر علاج قلب در کتاب اصول معالجه و استعمال ادویه : 1⃣🔹 منع از استنشاق روائح کریه 2⃣🔹 منع مصرف از غذاهای بخارزا 3⃣🔹پوشیدن لباس معطر 4⃣🔹وسواس و فکر به خود راه ندهد. 5⃣🔹غضبناک نشود. 6⃣🔹با داروهای قلب باید چیزی که موجب قوت روح شود، ترکیب شود. 7⃣🔹فصد را تدبیر کنند، و افراط در آن نکنند، تا موجب ضعف قوت قلب نشود. 8⃣🔹در زمان هر استفراغی قلب را باید تقویت کنند. 9⃣🔹اخراج خون در قلب با دارو امکان پذیر نیست، و بهتر است با فصد انجام شود، اما باید رعایت و تدبیر لازم جهت اخراج خون زاید انجام شود. اما در امتلای دم باید از فصد باسلیق بهره ببرند، و در امتلای بخار دخانی باید از باسلیق چپ بهره ببرند. اگر در فصد مانعی باشد، حجامت عام باید انجام شود. 🔟🔹 در داروهای قلبیه جهت اخراج خلط بهتر است از داروهایی که موجب تقویت قلب می شود هم استفاده بشود، مثل داروهایی که خاصیت پادزهری داشته باشد(تریاقیت پادزهریه)، چون موجب می شود داروهای استفراغی نفوذ کنند به سوی قلب و ورود داروهای دیگر را به قلب باز می دارد. 1⃣1⃣🔹در سرد کردن سوءمزاج گرم قلب، حتما باید بهمراه داروهای سرد مزاج، اندکی هم از داروهای گرم استفاده شود، چون قلب منبع روح حیوانی است، و منبع حرارت است، و ذاتا جوهر حاری دارد، و نباید کاملا سرد شود. 👈پس تعدیل حرارت قلب و تقویت حرارت غریزی در درمان قلب مهم است✅ دوای معتدلی که تقویت قلب می کند،«گل گاوزبان» است. 👈بهمین خاطر بیان شده در تمامی جوشونده ها از «گل گاوزبان» هم بهره بگیرید. چون هم تعدیل کننده مزاج قلب و هم تقویت کننده قلب است. 2⃣1⃣🔹عرق کیوره و طارونه و بیدمشک و صندل و گلاب در امراض قلب بسیار موثر است. 3⃣1⃣🔹خوردن سیب و به و انار مفید است، اما نباید زیاده روی شود که مزاج قبض شود. 4⃣1⃣🔹 در درمان امراض قلب باید شکم همیشه نرم باشد، اما در امراض قلب باید ترک داروهای مسهل نمایند. چون داروهای مسهل موجب ضعف قوت قلب است. ـــــــــــــــــــ دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
ترشی هویج و ترشی لگجین(کَبَر) جهت تنقیه طحال بیعدیل هستند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
💢ابن رشد می گوید : انسان، اجتماعی است، و جز با تعاون به رشد نمی رسد. اما امروزه مبنای دموکراسی لیبرالی،«تنازع» است. 💢دموکراسی لیبرال می گوید : چون اصل بر تنازع است، هرکسی به فکر منافع خود است، و چون این «معاملهٔ وحشت» بین مردم برقرار است، برای اینکه آسیبی بهم نرسانند با «قرارداد اجتماعی» همدیگر را کنترل می کنند. ـــــــــــــــــــــــــــ دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
ابن رشد می گوید اگر از من بپرسید چه کسی باید حکومت کند، می گویم عاقلان مقدم بر سفیهان و حکیمان مقدم بر دیگران هستند. ــــــــــــــــــــــــــ دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
💢 فارابی می گوید: مدینه جاهله دو نوع داریم 1⃣🔹 مدینه ای که بر اساس زور اداره می شود که امروزه بنام نظام توتالیتر شناخته می شود. 2⃣🔹 مدینه ای که بر اساس طلب حریّت(آزادی) ولی بدون قید و تفکر اداره می شود، مثل نظام لیبرال امروزی فارابی بر مبنای عملکرد جوامع امروزی می گوید هر دو جامعه گرفتار «جهل» هستند. ــــــــــــــ دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
احتواءُ الرطوبة علی القلب : مرضی است که انسان در می یابد که گویا قلب او در آب شنا می کند، به جهت سردی و رطوبتی که قلب را فرا گرفته، و قلب برای دفع رطوبت از خود، حرکت می کند، پس گویا در آن شنا می کند. ـــــــــــــــــــــ در کتاب عربی حدود الامراض حکیم ارزانی 👈إحتواء الرطوبة علی القلب: هذه هی علة یحسّ صاحبها کأن قلبه یسبح فی الماء ــــــــــــــــــــــ دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
💢اِختِلافُ الدّم در منابع طب سنتی به چه معنی است؟ مفهوم آن مختلف بودن منشأ خون دفع شده بعد از مدفوع، با منشأ خون دفع شده همراه با مدفوع است. 1⃣🔹 خونی که بعد از مدفوع دفع می شود منشأ کبدی دارد، و به سبب حرارت و رطوبت کبد بسیار بد بو، و مقدار آن به سبب بسیاری خون در کبد بسیار بوده، و ضمناً به سبب عدم احساس کبد، همراه با کمی درد و یا بی درد می باشد. 2⃣🔹 درحالیکه چنانچه روده ها دچار سحج و زخم شوند، خون همراه با مدفوع دفع خواهد گردید، و این خون بر خلاف خون کبدی، بد بو نیست، و مقدار آن اندک، و ضمناً همراه با درد شدید روده ها خواهد بود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
IMG_20230128_081726.jpg
3.14M
دو کتاب حدود الامراض یکی به زبان عربی، یکی به زبان فارسی ــــــــــــــــــــــــــــــ دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim