#پسوریازیس
👈خشونتی است که در ظاهر پوست پدید می آید و رنگ آن به سیاهی می گراید و گاهی به سرخی گرایش دارد.
💢پدید آمدن آن :
1⃣🔹 از خون گرم لطیفی است که با سودا آمیخته است.
2⃣🔹 گاهی از درآمیختن رطوبت غلیظ و بلغمی شور با خون گرم است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
🔹از شدت پاکی و صافی آب، فکر میکنید قایقها پرواز میکنند
سقطرى #يمن
ـــــــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
#تنقیه
🔰 تجارب دارالحکیم
1⃣🔹 تنقیه نخاع با دم نوش خاکشیر
2⃣🔹 تنقیه عصب با اخلاط سرد با روغن و عطر گل نرگس
3⃣🔹 تنقیه عصب با خوردن خیسانده شحم فلوس با گلاب
4⃣🔹 تنقیه معده با گلقند تنها، یا گلقند با سکنجبین
5⃣🔹 تنقیه مغز با دم نوش اسطوخودوس
6⃣🔹 تنقیه طحال با سکنجبین عنصلی و ترشی کبر و انجیر پرورده
7⃣🔹 تنقیه قلب با افتیمون و اسطوخودوس
8⃣🔹 تنقیه معده زن باردار با گلقند
ـــــــــــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
#رازیانه
در کتاب «محیط اعظم»
جناب «حکیم محمد اعظم خان»،
بیان شده : رازیانه هم نفوذ بالایی دارد، و هم بدرقه کننده داروهاست.
🔹👈در واقع رازیانه بدرقه قوت داروهاست، و موجب ایصال داروها در اطراف بدن است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
💢نسبت به شرایط روز،
واقع بین باشیم.
🔹👈نمی توان عدالت، خویشتن داری، شجاعت و «حکمت» را تحسین نکرد، اما متأسفانه فعلا این فضیلت ها در دنیای جدید، با عقل تکنیکی و معاش، ملاک عمل و اخلاق نیستند.
🔹👈و امروزه با دارا بودن عقل تکنیکی،«حکمت» به ناچار راه زندگی این مردمِ غرقِ در تکنیک را تعیین نمی کند.
🔹👈اقتضای «عقل تکنیکی»، خلاصه سازی، دوندگی با شتاب و سرعت است. و اقتضای «حکمت» بر محوریت «تدریج»،بدون خلاصه کردن علم و امور، با سرعت و شتاب «معقول» است.
👈بشر امروز بدنبال رسیدن، آنهم بدون توقف، با بیشترین سرعت، و کمترین زمان ممکن است.
✅بله می دانیم که بپرسیم بالاخره این بشر می خواهد به کجا برسد؟ چون از حکمت دور شده است، و دستش به حکمت نمی رسد، خودش هم متوجه غایت این شتاب و سرعت نیست.
✅👈بله متوجه ایم حکمت، گم شدهٔ مومن است، اما امروز و شرایطش را نمی توان ندید گرفت.
🔹👈بیاییم واقع بین باشیم، و انسان امروز را با شرایط روز، رشد دهیم، تا بلکه فرصتی یابیم و راهی بیابیم، تا بتوانیم انسان را از راه «خارج از حکمت» برگردانیم.
🔹👈چون «عقلِ تکنیکی» برای ما چاره ای نگذاشته است، جز اینکه فعلا در مسیرش قرار گیریم، و در فرصت مشخصی با انسان های با همت، و مجاهد، این مسیر را عوض کنیم.
✅👈اگر صاحب حکمت هم باشیم، و نتوانیم با شرایط ایجاد شده، کنار بیاییم، دیری نمی گذرد که مسیر حکمت را به تنهایی می رویم، و در آن هم به غایت هدف خود و اجتماع نمی رسیم.
✅🌹✅حکمت این است که شرایط روز را هم درک کنیم.
مهدی خانی فراشبندی
ــــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
🔰محمدبن زکریای رازی در کتاب «تجارب الرازی» بیان می کند :
🔹👈کسی که نفخ معده نزدیک کبد دارد، گاها دچار سردرد و سرگیجه و آبریزش دهان می شود،
🔹👈و درمان این است که بعد از خوردن غذا، قیء کند، و بعد از آن گلقند شکری را با آب گرم مصرف کند.
💢گلقند یکی از داروهای تنقیه معده است.
ــــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
#باز_شدن_روزنه_پوست
💢👈جهت باز کردن روزنه های پوست(مسام)،
بابونه، ناخنک، سویق جو و تخم خربزه و باقلا را پودر کنید، و در آب کرفس و سرکه بریزید، و در حمام با لیف به بدن بکشید.
🔹👈اگر بوره و بذرخطمی هم در آن بریزند پوست را تمیز می کند.
✅ این دارو قدرت بازکنندگی مسام بسیار عالی دارد.
ــــــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مروری بر اشتباهی رایج#سازمان_ملل و #سازمان_بهداشت_جهانی، سازمانی بینالمللی هستند یا زیرمجموعهای از #وزارت_دفاع_آمریکا ؟ برشی از مستند #جنایت_نامرئی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
💢چرا در کسانیکه ورمی در اعضای ظاهر دارند(ورم پشت گوش،زیر بغل و ببخ ران)، بدنشان گرم می شود و تب ایجاد می کند و ادرارشان سفید می شود.
🔹👈 چون فضول در این ورم ها اگر گرم شود، متعفن نمی شود، و فقط گرمی به قلب می رسد. معمولا ورم های باطنی متعفن می شوند، زیرا اعضای باطنی گرم تر از اعضای ظاهری هستند، و سرعت تعفن آنها بالاست.
👈 وقتی درد در ورم ظاهر باشد، مواد به سبب درد یا حرارت، خودشان را به موضع می رسانند، و معمولا مواد گرم به اعتبار لطافت، بیشتر به موضع می آیند، پس ادرار سفید می شود، چون مواد گرم به سمت ورم و درد رفته اند.
💢👈 درمان این نوع ورم ها
1⃣🔹در ابتدا فصد و اسهال است، برای استفراغ ماده ورم.
2⃣🔹دوم تدبیر نضج ورم با اطلیه سرد قابض، برای آنکه حرارت را ساکن کرداند
3⃣🔹تدبیر بعد از تب، اطلیه محلل و منضج است.
ــــــــــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
🔰نضج اخلاط بلغم و سودا
💢در نضج اخلاط بلغم و سودا، سعی کنید از «زبیب منزوع العجم» استفاده شود.
✅زبیب منزوع العجم یعنی مویز بدون دانه
ـــــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
IMG_20230207_111349.jpg
3.16M
#قابل_توجه_عطاران_محترم
می توانید جهت پاکسازی و تقویت اعضای رئیسه و حرارت غریزی، و رفع انسداد عروق قلبی،کبدی و طحال، درمان بیماری های آسم و سرفه و شن کلیه، سه شربت از محصولات دارالحکیم را در قفسه سلامت خود داشته باشید.
شربت جُلّاب قیمت عمده 35000
شربت عنصلی قیمت عمده 70000
شربت بزوری قیمت عمده 70000
ـــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
Screenshot_۲۰۲۳۰۲۰۷_۱۱۴۴۱۱.jpg
499.2K
#شربت_جلاب
🔹تقویت اعضای رئیسه و حرارت غریزی
🔹درمان مالیخولیا و توحش
🔹درمان ترس در کودکان
🔹بازکنندگی عروق قلبی
🔹بازکنندگی قاعدگی
🔹درمان وسواس
ـــــــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
#دُهن_روغن
دُهن = روغن
1⃣🔹دهن بادنجان در درمان بواسیر و زگیل و پیسی بیعدیل است.
2⃣🔹دهن عنصل(روغن عنصل) و مالیدن آن در کف پا، درمان موثر در عدم انعاظ است.
3⃣🔹 دهن حنطه(روغن گندم)، درمان موثر در پسوریازیس و سالک
4⃣🔹دهن آجر، موثر در درمان ام اس(در حال بررسی)
5⃣🔹 دهن گل سرخ همه کاره(یک مقاله برای روغن گل سرخ در حال آماده شدن است انشاءالله)
6⃣🔹دهن کتان جهت عفونت و ورم، گرم ریشه ناخن
7⃣🔹 دهن سویا جهت ام اس(در حال بررسی)
8⃣🔹 دهن نارگیل جهت تقویت پیه کلیه و مغز
9⃣🔹دهن گل نرگس تنقیه عصب و درمان بیماری های مربوط به مغز و سر سرد.
🔟🔹 دهن خیری(روغن گل شب بو)، جهت درد مثانه از سردی(وجع المثانه من البرد)
💢✅ نکته: انشاءالله در سال جدید اگر زنده ماندیم یک دوره با کیفیت آموزش روغنگیری طبق منابع قدمای شریف خواهیم داشت.
👈 ادامه دارد...
ـــــــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
به فضل الهی روغن های حنطه و عنصل و بادنجان و... را می توانید چند روز دیگر با کیفیت بسیار عالی، از مجموعه دارالحکیم خریداری کنید.
ـــــــــــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
#داروسازی_طب_سنتی
💢👈داروسازی را باید اصولی فرا گرفت.
🌹🔰🌹روغن گوسفند و گاو، و شیر با مغز گردو غذای ذوالخاصیه هستند.
یعنی تأثیر آنها در بدن، هم به ماده و هم به صورت است.
👈این غذای ذوالخاصیه با وجود تغذیه احداث تفریح و دفع سم می نماید.
ـــــــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
#داروسازی_طب_سنتی
💢👈 داروسازی را باید اصولی فراگرفت.
آنچه وارد بدن انسان می شود، خالی از این نیست که یا
1⃣🔹 تأثیر آن فقط به ماده است، که غذای مطلق نام دارد.
2⃣🔹تأثیر آن فقط به کیفیت است، که دوای مطلق نام دارد.
3⃣🔹تأثیر آن به ماده و کیفیت هر دو است، که غذای دارویی نام دارد.
4⃣🔹 تأثیر آن به کیفیت و ماده، هر دو است، که داروی غذایی نام دارد.
5⃣🔹 تأثیر آن فقط به صورت است، و آن را ذوالخاصیه می نامند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
🔴 بسیار مهم
❌ یک گام نزدیکتر به کنترل هوشمند اجتماعی مبتنی بر سیستم اعتبار اجتماعی
✴️ ابتدا متن خبر را مطالعه کنید:
جزئیات طرح جدید «ویژه حجاب» / «کارت ملی» بیحجابها، «مسدود» میشود/ پرداخت «جریمه»، شرط رفع «محرومیت از همه خدمات اجتماعی»
موسی غضنفرآبادی رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس: طرح و برنامهای داریم که کسانی که در معابر و مکانهای دیگر کشف حجاب میکنند را از طریق سیستم شناسایی کنیم تا برایشان تخلف ثبت شود و در نهایت، این افراد از خدمات اجتماعی محروم خواهند شد.
در این طرح با کشف حجاب، کارت ملی شخص مسدود میشود و تا زمانی که فرد بیحجاب، جریمه بیحجابیاش را پرداخت نکند، همه خدمات اجتماعی او مثل امکان بهرهبردن از سیستم بانکی کشور و... را از او میگیریم.
وی در واکنش به اینکه این قانون میتواند با مقابله بیشتر طرفهایی که شما خاطی مینامید، روبرو شود؟ گفت: در رابطه با بستن کمربند در خودرو، سرپیچی اتفاق نیفتاد و احتمالاً برای این موضوع هم به همین صورت باشد.
🌐 https://www.khabaronline.ir/news/1727083/
🔶🔹 پینوشت یک
بهواسطهی آشوب #کرونا، دقیقاً قرار بود کشورها به همین نقطه برسند:
«اعمال کنترلهای هوشمند اجتماعی که بر اساس سیستم اعتبار اجتماعی پیاده میشود»
🔻 استراتژیستهایی که طرح کرونا را طراحی کردند، این قاعدهی راهبردی را بهخوبی میشناسند که «آشوب درست کن، راهحل بده»!
⬅️ فرض کنید این وضعیت نامناسب بیحجابی بهواسطهی اغتشاشات از پیش طراحی شده، امسال رخ نمیداد و الان، ناگهان با این خبر مواجه میشدید که:
1⃣ حجاب از جرم به تخلف، تنزل مییابد ( نظیر نبستن کمربند!)
2⃣ اقدامات نیروی انتظامی در مسألهی حجاب لغو میشود؛
3⃣ فرد خاطی از خدمات اجتماعی درجه یک محروم میشود؛
4⃣ پرداخت جریمهی نقدی موجب بخشودگی و حذف محرومیتهای اجتماعی میگردد (!)؛
آیا موافقت میکردید؟!
❇️ بیحجابی یک جرم است؛ نه تخلف!
وقتی بیحجابی، همسطح نبستن کمربند حین رانندگی تصور شود آیا نوعی دینزدایی نیست؟؟
بیحجابی در کشور جرم در نظر گرفته شده چون از نظر شرع دین یک گناه است، آن هم نه یک گناه فردی، بلکه گناه اجتماعی!
آیا اهمیت نبستن کمربند با بیحجابی همطراز است؟؟
جریمه برای گناه بیحجابی:
1⃣ بازدارندگی کامل ندارد؛
2⃣ تبیینکننده نیست که جامعه بداند «اساساً چرا حجاب؟»
3⃣ موجب افزایش شکاف اجتماعی است، زیرا ثروتمندان بیحجابی میکنند و جریمهاش را میپردازند! اما دیگران چه؟!
4⃣ آیا شرع مقدس اجازه داده بیحجاب را با حذف خدمات درجه یک اجتماعی مثل تأمین مایحتاج، دسترسی مالی و ... از زندگی ساقط کنیم؟؟ یا حد و تعزیر متناظر خود را دارد؟
🔶🔹 پینوشت دو
مدل کنترلی فوق، مگر دقیقاً همان راهبردی نیست که در ایام کرونا، به اسم لاکداون و کنترلهای هوشمند، توسط ستاد کرونا و آقای عیناللهی (وزیر بهداشت) مطرح شد و عموم دوستان دینمدار با ادلهی شرعی و حقوقی با آن مخالف بودند؟
⭕️ چگونه است که همان راهکار غلط کرونایی، اکنون برای حجاب تجویز شده است؟!
⬅️ فرض کنیم تمام جامعه از ترس محرومیت اجتماعی (نه افزایش فهم و معرفت دینی!) محجبه شود (که نخواهد شد!):
🔻 آیا نهایتاً یک جامعهی اسلامی خواهیم داشت که بسترساز مهدویت است؟
🔻 آیا این تصمیم با موضع اخیر رییسجمهور مبنی بر «فرهنگی بودن مسألهی حجاب» انطباق دارد؟!
🔻 آیا نباید شک کرد که وقتی الگوی کنترل اجتماعی در ایران اسلامی، دقیقا از همان مدل کنترلهای هوشمند چین کمونیستی اتخاذ میشود، پس یک جای کار نظام تصمیمسازی و کارشناسی میلنگد؟!
💠 با کشف حجاب، قطعاً و یقیناً باید برخورد کرد! اما با قواعد دینی؛
❌ نه کنترلهای غیردینیِ سایبرنتیکی!
🔶🔹 پینوشت سه
برای اطلاعات تکمیلی:
1⃣ 🎞 ببینید
آشنایی با سیستم اعتبار اجتماعی استرالیا و چین:
(دکتر کاظم فولادی؛ هیئت علمی دانشگاه تهران)
🌐 https://eitaa.com/kfouladi_ir/306
2⃣ 📢 بشنوید
آثار سوء استفاده از سیستم اعتبار اجتماعی در کنترل حجاب و سایر مسائل
🌐 https://eitaa.com/SHRChannel/1595
✍️ مهندس شکوهیانراد
@SHRChannel
🌐 لینک:
https://eitaa.com/joinchat/2793996420C418ac5a508
42.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☢️👆🏻☣️ چه کسی پروتکلهای کرونا را طراحی و مدیریت کرد؟
🎥برای تماشای نسخه اچدی این ویدیو لینک زیر را باز کنید👇🏻👇🏻
⏯ aparat.com/v/eNkEc
🔻🔻مجموعهی مستند🔻🔻
⏯ جنایت نامرئی
🔻نویسنده، تهیهکننده و کارگردان:
⏏️ سهیل سلیمی
🆕🆓
📌برای تماشای تمام نسخهها با کیفیت عالی و کامل لینکهای زیر را باز کنید👇🏻
1️⃣ قسمت یکم: جهان در آشوب
2️⃣ قسمت دوم: توازن جمعیت و جنگهای ترکیبی، راه حلی برای تمام فصول
3️⃣ قسمت سوم: جلیقه زرد که باشی میمیری
4️⃣ قسمت چهارم: قرن کنترل
5️⃣ قسمت پنجم: جنگ جهانی چهارم
#جنایت_نامرئی #سهیل_سلیمی
#مهندس_شکوهیان_راد
@SHRChannel
🔻
🟥 برای تماشای نسخه با کیفیت و کاملِ مجموعه مستند جنجالی "جنایت نامرئی" و دیگر مستندها و فیلمها در آپارات عضو شوید👇🏻👇🏻👇🏻
✅
aparat.com/SOHEIL_SALIMI
🌐 soheilsalimi.blogsky.com
📺 namasha.com/soheilsalimi
🟥 کانال ایتا 🙏🏻 عضو شوید 👇🏻
🎥 @SOHEILSALIMI
📩ارتباط:
https://eitaa.com/SOHEILSALIMI1
#بواسیر
#روغن_بادنجان
در کتاب قرابادین کبیر، جناب عقیلی خراسانی: روغن بادنجان که به هندی «بیکن» می گویند، جهت رفع درد گوش و بواسیر بیعدیل است.
💢صنعت آن : بگیرند بادنجان زرد رسیده ، پخته شده زرد شده در درخت، و جوفش را خالی نموده، روغن تخم کدو در آن پر کرده سرش را بسته به گل حکمت گرفته، در تنور گرم یا فرن یا اجاق گرم به زیر خاکستر پخته، پس برآورده روغن را از آن استخراج نمایند، و نیم گرم در گوش چکانند، و چون اقماع و گلش را سوده اضافه نمایند، جهت بواسیر بیعدیل است.
ـــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
IMG_20230208_213903.jpg
2.39M
کتاب ادویه قلبی
ابن سینا
#کتاب
ـــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
IMG_20230208_213924.jpg
2.76M
قوانین داروهای قلبی
حکیم نجیب الدین سمرقندی
#کتاب
ــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
IMG_20230208_213947.jpg
2.44M
رسائل نقرسیه
#کتاب
ــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
🔰عروق وداجین (external jugular):
دو رگ بزرگند که در دو طرف گردن قرار دارند.
💢فایده فصد آن :
در ابتدای جذام، خناق، تنگی نفس و آسم گرم و گرفتگی صدا و پنومونی و سرگیجه ای که منشاء آن اجتماع فضولات در وداجین باشد مفید است.
ــــــــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
ایتایار:
💠فریبِ فرهنگ
(تاملی در باب تلاشهای بیهوده برای ارتقای فرهنگِ مطالعه در ایران!)
✍محمدمهدی اردبیلی
🔸منبع: ماهنامۀ فرهنگ امروز
🔸امروزه شعار «ترویج فرهنگ مطالعه» از زمین و زمان به گوش میرسد. معنای این شعار واقعا چیست؟ روشن است که این ترویج نسبت به محتوای مطالعه بیتفاوت است. هدف فقط افزایش میزان مطالعه و بالا رفتن سرانهای است که فرهنگدوستانِ ایرانی با شرمساری از آن یاد میکنند: «واقعا چرا ما با این سابقۀ فرهنگی و تحصیلات بالا، کتاب نمیخوانیم و راهکارهای برون رفت از این وضعیت چیست؟»
🔸سوال فوق به موضوع اصلی بسیاری از مقالات، مصاحبهها، سخنرانیها و همایشها بدل شده است. یادداشت مختصرِ حاضر در صدد است تا نشان دهد که نه تنها این سوال فینفسه غلطانداز است، بلکه خود شیوۀ طرح آن و رویکرد نهفته در پس آن، نیازمند نقد و تحلیل است.
«ترویج فرهنگ مطالعه»، به سادهترین بیان، به دنبال افزایش میزان مطالعه در جامعه است. از این منظر، کتابها دارای محتوباتی هستند که باید آنها را هرچهبیشتر به مخاطب منتقل ساخت و مخاطب بناست با دریافت این محتویات بافرهنگتر شود؛ مشابه تجربۀ افزایش سطح تحصیلات که چند سالی است کوس رسواییاش به صدا درآمده است. همانگونه که سطح تحصیلات آدمی ربطی به دانشاش ندارد، افزایش مطالعه نیز هیچ ارتباطی به ارتقای فرهنگ عمومی ندارد. میدانیم که فرهنگ دانشگاهیسازیِ ایران، با شعار نانوشتۀ «هر روستا، یک دانشگاه»، با احداث دانشگاههای ریز و درشت، اعم از آزاد، پیامنور، غیرانتفاعی و علمی-کاربردی و همچنین افزایش ظرفیت چشمگیر دانشگاههای سراسری، هیچ نتیجهای جز افزایش مدرک نداشته است (یعنی نه سواد را افزایش داد، نه فرهنگ را بارور کرد و نه حتی صنعت را بهبود بخشید)، بلکه فقط و فقط تیشه به ریشۀ نهاد دانشگاه در ایران زده است؛ به طور مشابه، ترویج فرهنگ کتابخوانی نیز، در صورت تحققاش (که البته بعید به نظر میرسد)، نتیجهای معکوس خواهد داشت.
🔸از نظر این متولیان یا دلسوزانِ فرهنگ مملکت، مطالعه صرفاً به معنای انتقال مشتی اطلاعات از فلان کتاب به بهمان ذهن است و در این معنا، به نظر میرسد که تنها عنصری که مدنظر قرار نمیگیرد، یعنی قربانی اصلی همانا خود «حقیقت» است. گرهگاه اصلی بحث دقیقا همین جاست: برداشت عامیانه از حقیقت، و پیامد این برداشت یعنی ترویج ناحقیقت.
🔸علت اصلی این سوءفهم در قبال حقیقت، تن سپردن به مفهوم عامیانه و غیرنقادانه از حقیقت به مثابۀ یک دادۀ ایجابی است. در این معنا حقیقت، مجموعهای از دادههای ایجابی یا گزارههای صادق است که میتوان با مطالعه و یادگیری آنها به حقیقت دست یافت. همین برداشت از حقیقت نیز امروز در نهادهای آموزشی (از آموزش و پرورش تا آموزش عالی) حاکم است که «تفکر» را به «یادگیری» فرومیکاهد. این رویکرد وجه نفیکننده و نقادانۀ حقیقت را نادیده میگیرد و تفکر را با حافظه خلط میکند. اما سوال بعدی که به ذهن متبادر میشود این است که آیا مگر میشود تفکر را هم آموخت؟
پارادوکس اصلی در همین تلاش برای آموختن نهفته است. برخلاف شعارهای مد روز در راستای آموزش تفکر نقادانه (و مضحکتر از آن، آموزش خلاقیت!)، پاسخ سوال فوق روشن است: »خیر، تفکر را نمیتوان آموخت، تفکر به واسطۀ نسبت مسئلهدارش با حقیقت از تن سپردن به آموزش سر بازمیزند. حقیقت را نمیتوان آموخت و آموزاند، حقیقت اگر آموخته شود، بلافاصله از وجه نفیکنندۀ خود تهی شده و در نتیجه به ناحقیقت بدل میشود».
🔸علاوه بر این، مشکل اصلی یک انسان فقدان دانش نیست. تا زمانی که مسئلهای وجود نداشته باشد، خروارها دانش نیز هیچ راهی به حقیقت نخواهد داشت. لذا این تعبیر که امروز گاهی در گفتار اساتید مطرح میشود، واجد سطحی از حقیقت است: «مشکل جامعۀ ما فقدان پاسخ نیست، بلکه فقدان پرسش است». پاسخهای بسیاری در کتابفروشیها خاک میخورند و کسی اصلا سراغشان نمیرود، چرا؟ چون اصلا مسئلهای در نسبت با حقیقت وجود ندارد. مسئلۀ حقیقت داشتن، فرد را تشنه و مستعد تفکر میسازد و تازه اینجاست که مطالعه میتواند به میانجی خودکاویهای دیگران، به مواجهۀ فرد با مسئلۀ خود سمتوسو دهد. پس اولا، مطالعه فینفسه مشکلی را حل نمیکند و این خود فرد است که نهایتاً باید با مسئلهاش مواجه شده و آن را رفع نماید؛ ثانیا، تا زمانی که مسئلهای وجود نداشته باشد، یا مطالعهای رخ نخواهد داد یا حتی اگر مطالعهای هم صورت پذیرد صوری و بیحاصل خواهد بود. در نتیجه تلاشهای مذبوحانه برای «ترویج فرهنگ مطالعه»، مانند مادرانی که به زور به کودکانشان غذا میدهند، نه تنها بیثمر، بلکه اساساً مخرباند.
#کتابخوانی
🆔@Cultural_governance
ادامه در بخش دوم
👇👇👇👇👇
💠فریبِ فرهنگ / 👆👆
بخش دوم:
🔸تا مسئلهای وجود نداشته باشد، مطالعه کردن و مطالعه نکردن ماهواً تفاوتی با یکدیگر ندارند. لذا سوال بعدیای که احتمالا همان رویکرد عامیانه از ما خواهد پرسید این است که «پس چگونه مسئله را ایجاد کنیم»؟
اولاً مسئله را نمیتوان به صورت فرمایشی از بالا ایجاد کرد یا دستور داد. مسئله را نمیتوان انتقال داد. مسئله واجد جنبهای منفی است که نمیتوان آن را به دادههای ایجابی تقلیل داد. مسئله نتیجۀ مواجهۀ نقادانۀ فرد با وضعیت خویش است. البته میتوان بستری را فراهم آورد که بر مبنای آزادی بیان و تضارب آراء، امکانی برای گفتوگو حول مسائل مختلف فراهم آورد، اما آیا شما متولیان «ترویج فرهنگ کتابخوانی»، واقعا به دنبال همین هدف هستید؟ مسئلهدار (پروبلماتیزه) کردن جامعه؟ مطمئنید؟ این شما را نمیترساند؟ کمی حواستان را جمع کنید، آیا شما واقعا خواهان رواج تفکر انتقادی در جامعه هستید؟ آیا تبعاتش را میپذیرید؟
🔸شنیدهایم که جامعۀ امروز دچار بیمسئلگی، یا اگر ترجیح میدهید، گرفتار مسائل کاذب است. مسائل زودگذر و فریبندهای بر اذهان انسانها سایه افکندهاند که اگر معیار را «حقیقت» بدانیم، همگی گمراهکنندهاند. آدمیان میکوشند تا با خودشان، با مسائلشان، و به طور کلی، با حقیقت، مواجه نشوند و در نتیجه مسائل کاذبی را جعل میکنند تا چندصباحی با آنها خوش باشند. این جعل مسائل کاذب، خود وجه دیگری از کارکرد فرهنگ عمومی است و در این معنا فرهنگ و تمدن، برای صیانت از خود، نیازمند فریب انسانها هستند. لذا افزایش میزان مطالعه، ارتقای دانش و حتی بالا بردن فرهنگ، همه از یک قماشند. خود مسئلۀ «ترویج فرهنگ مطالعه» یکی از همین مسائل گمراهکننده است.
🔸پرسشهای فوق ما را به سوی پرسشهای عمیقتر و کلیدیتر سوق میدهند که در یادداشت حاضر مجالی برای پرداختن به آنها نیست: «کدام فرهنگ؟» و «کدام حقیقت؟». اما میتوان ادعا کرد که آرمانِ ارتقای فرهنگ اگر در معنای راستینِ «ارتقا» به کار رود چیزی نیست جز نفی دیالکتیکیِ فرهنگ موجود. و همین جاست که متولیان فرهنگ (از مسئولان وزارت ارشاد و نهادهای ریز و درشت فرهنگی گرفته تا حتی نویسندگان و ناشران و منتقدان و به طور کلی «اهالیِ اهلیشدۀ اهلیسازِ فرهنگ») همگی موضعی محافظهکارانه بر ضد حقیقت نفیکننده و نقادانه اتخاذ میکنند، و دانسته یا نادانسته، از عباراتی همچون «ارتقای فرهنگ عمومی» یا امید به «بافرهنگ شدنِ» مردم در نخنماترین و ارتجاعیترین معنا سخن میگویند. حقیقت اما از بطن مواجهۀ نقادانه با این همه برخواهد خواست و در نتیجه، یکسره نبرد است، نبرد با خود و دیگران. حقیقت را نمیتوان آموخت، نمیتوان منتقل کرد، نمیتوان دستور داد، نمیتوان محاسبه کرد، نمیتوان تجویز کرد، نمیتوان در دادههای ایجابی نمایش داد، بلکه حقیقت را فقط میتوان زیست و بر سر آن جنگید: نبردی روشمند تا پای جان بر ضد فرهنگ مستقر با تکیه بر نقد درونیِ خود وضعیت.
#کتابخوانی
📚حکمرانی کتاب
🆔 @Cultural_governance
#شربت_حرمل
💢شربت حرمل(شربتی جهت ناباروری)، و جهت صرع و درد سر مزمن و تنگی نفس و سرفهٔ رطوبی و امراض سرد مانند استسقاء و جنون و نسیان بیعدیل است.
این نسخه از نسخه های حکیم مومن می باشد :
✅در تجویز دارو رعایت مزاج شخص و مرض ضروری است.
💢👈 روش تهیه: یک واحد دانه اسفند را با سی واحد آب انگور بجوشانید، تا یک چهارم آن باقی بماند، به مدت یک ماه، روزی پانزده مثقال از این شربت میل شود.
ـــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
#شادی_فرح
✅🌹چرا استعداد افراد دموی مزاج لحمی برای شادی بیشتر است، و برعکس مزاج خشک سودا و صفرا استعداد کمتری در فرح و شادی دارند؟
💢👈در ابتدا باید عرض کرد که قوت اعراض نفسانی مثل شادی و غم و غضب و... در همه بصورت برابر وجود دارد، اما استعداد پذیرش اعراض یکسانی در همه یکسان نیست.(شدت و ضعف هر انفعال نه فقط از شدت و ضعف فاعل است، بلکه گاهی به سبب شدت استعداد جوهر منفعل نیز است. بنابراین حکما میان قوت و استعداد فرق لطیفی را لحاظ کرده اند)
🔰👈ماده زیاد روح زیاد،
🔰👈و روح زیاد انبساط زیاد،
🔰👈و فرح و شادی زیاد ناشی از انبساط روح است.
🌹👈ماده کم روح کم،
🌹👈و روح کم انبساط کم
🌹👈و فرح کم ناشی از انبساط کم روح است.
✅👈بنابراین دموی ها بدلیل اینکه خون(ماده) بیشتری دارند، بنابراین تولید روح از ماده زیاد نیز زیاد است، و متعاقب آن انبساط و گسترش آن در بدن نیز زیاد است، و انسان های شادتری هستند.
✅🌹✅ آیا در اطرافیان خود، انسان های چاق لحمی را شادتر از لاغرها ندیده اید؟
🔰✅🔰 روحی که در قلب است وقتی کثیرالمقدار باشد، و ماده تولید از آن نیز زیاد، و مزاج و قوام او معتدل باشد، نورانیت او نیز با ساطع شدن و انبساط برای فرح و شادی شدید است.
🌹✅🌹 افراد سوداوی که خون آنها قوام معتدلی ندارد، مشایخ، ناقهین، حتی افرادی که خون رقیقی دارند، یعنی خون آنها قوام معتدلی نداشته باشد، حتی منهوکین یعنی افراد بیمار لاغر اندام، شدیدا استعداد «غم» دارند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
#سقط_جنین
🔰👈بقراط می فرماید : هر گاه دو پستان زن باردار، یک مرتبه کوچک و لاغر شود، جنین سقط می شود.
🔰👈 جالینوس می فرماید : چند رگ در میان پستان و رحم مشترک است، که هرگاه خون در این رگ ها کم شود، هر دو پستان لاغر و ناپدید می شود، پس جنین به سبب نقصانِ غذا هلاک می شود، و گاهی برای خروج حرکت می کند که غذا طلب نماید.
ـــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim
#دُهن_روغن
دُهن = روغن
1⃣🔹دهن بادنجان در درمان بواسیر و زگیل و پیسی بیعدیل است.
2⃣🔹دهن عنصل(روغن عنصل) و مالیدن آن در کف پا، درمان موثر در عدم انعاظ است.
3⃣🔹 دهن حنطه(روغن گندم)، درمان موثر در پسوریازیس و سالک
4⃣🔹دهن آجر، موثر در درمان ام اس(در حال بررسی)
5⃣🔹 دهن گل سرخ همه کاره(یک مقاله برای روغن گل سرخ در حال آماده شدن است انشاءالله)
6⃣🔹دهن کتان جهت عفونت و ورم، گرم ریشه ناخن
7⃣🔹 دهن سویا جهت ام اس(در حال بررسی)
8⃣🔹 دهن نارگیل جهت تقویت پیه کلیه و مغز
9⃣🔹دهن گل نرگس تنقیه عصب و درمان بیماری های مربوط به مغز و سر سرد.
🔟🔹 دهن خیری(روغن گل شب بو)، جهت درد مثانه از سردی(وجع المثانه من البرد)
1⃣1⃣🔹دهن تخم مرغ برای بواسیر و سایر دانه های سخت خوب است، و سرطان را نرم می کند، و لکه ها و زبری پوست را می زداید. و جهت رویاندن مو و تقویت نیروی باه و سستی و تشنج اندام ها که از سردی و تری باشد مفید است.
💢✅ نکته: انشاءالله در سال جدید اگر زنده ماندیم یک دوره با کیفیت آموزش روغنگیری طبق منابع قدمای شریف خواهیم داشت.
👈 ادامه دارد...
ـــــــــــــــــــــــــ
دارالحکیم در مسیر حکمت
http://eitaa.com/daralhakim