eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
926 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
449 فایل
امام على عليه السلام : حكمت، گمشده مؤمن است ؛ پس آن را بجوييد گرچه نزد مشرك باشد [زيرا كه] شما بدان سزاوارتر و شايسته تريد. کانال القانون فی الطب👇 https://eitaa.com/alghanon کانال دارالحکیم👇 @darolhakim
مشاهده در ایتا
دانلود
💢جذب القلب این علتی است که چنان می یابد که دلش به پایین می کشند. 🔰و سبب آن : خلطی است که در معالیق کبد حاصل می شود، و آنها را به پایین می کشد، و قلب احساس آن جذب را می نماید، زیرا که به کبد متصل، و بالاتر از آن است، و بسا باشد که اندک المی عارض قلب شود، و در آن وقت حالتی مثل حالت مغشی علیه به هم می رساند، و از لون علیل و اعراض عارضه استدلال بر نوع خلط باید نمود و به استفراغ آن خلط معالجه باید کرد. .ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🔰تفاوت های دیگری که بین دم و صفرا وجود دارد : 1⃣🔹کیفیت فاعله در دم ضعیف تر از کیفیت منفعله آن است ، بخلاف صفرا که کیفیت منفعلهٔ آن ضعیف تر از فاعلة آن است. زیرا از غلبة صفرا آن چیزی که بیشتر عارض می شود، گرمی است نه خشکی. چرا که خشکی مفرط، با لطافت در قوام منافات دارد. 2⃣🔹اگر دم از عروق خارج شود؛ یا به تجاویف بعضی از اعضاء مثل معده و مثانه بریزد، به خلاف صفرا منجمد می شود؛ چرا که در دم فاعل و قابل با هم جمع می شوند. اما فاعل بودن دم برای حرارت آن است که موجب تخلخل در جرم می شود؛ و موجب نفوذ اجزاء هوائی می شود؛ و اما قابل بودن دم برای رطوبت آن است. و دم به خلاف صفرا با وجود فاعل و قابل بودن منجمد می شود؛زیرا اگر صفرا حاد است، خشکی او مانع از قبول جمود می کند؛ ولی این تفاوت در همهٔ خون حیوانات صدق نمی کند، مثل خرگوش و آهو، بنابر آنچه معلم اول شهادت داده است؛ و همچنین شیخ الرئیس در «حیوان الشفاء» بیان کرده است. 3⃣🔹طعم صفرا تلخ است، بخلاف دم که شیرین است. برخی از اطباء چنان فکر کرده اند که طعم صفرای طبیعی مثل عسل شیرین است. ـــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
1⃣🔹 مختصر در علم تشریح 2⃣🔹 هشت کتاب طبی از جالینوس 3⃣🔹 نبض جالینوس ــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
هشت کتاب طبی جالینوس ـــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🔰تفاوت انسداد مجاری بین کبد و مراره، با انسداد مجاری بین مراره و روده در چیست؟ 1⃣🔹در اولی مدفوع به تدریج رنگ خود را از دست می دهد. 2⃣🔹در دومی مدفوع دفعتا رنگ خود را از دست می دهد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🔰 تغذیه مراره از صفرای تصفیه شده که در آن ذخیره می شود، نیست: 🔹👈چون مراره جوهر سرد عصبی دارد، و صفرای تصفیه شده ،ذخیره شده درون آن که بعنوان فضله هضم دوم است، جوهر گرمی دارد. 🔹👈بنابراین اگر مراره بعنوان غذا از این صفرا استفاده کند، خاصیت خود را از دست می دهد. ــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ ظرف دانش و چراغ هدایت... 🔻 آیت الله جوادی آملی 💠 «وجود مبارک امام مجتبی(سلام الله علیه) به ما فرمود: «كُونُوا أَوْعِیةَ الْعِلْمِ ومَصَابِیحَ الْهُدى» مهم‌ترین وظیفه حوزوی و دانشگاهی خصوصاً و توده مردم عموماً، عمل به وصیت امام مجتبی(سلام الله علیه) است. ایشان فرمود: «ظرف دانش باشید و چراغ هدایت»؛ وقتی ظرف علم شدید از بنان و بیان شما علم نشأت می ‌گیرد، آنگاه وقتی حرف می‌ زنید عالمانه است، چیزی می ‌نویسید عالمانه است، قیام و قعودتان عالمانه است. یک ظرف عطر وقتی درش باز می‌شود جز بوی خوب چیز دیگر ندارد.» 🔸 به كانال «هِدَایَةُ المُتَعَلِّمِيٖنْ» بپیوندید👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2504589579C1fb552a452
🔰جالینوس در کتاب «النبض الجالینوس» می گوید: نبض اطفال تازه متولد شده در غایت تواتر است، و اما نبض شیوخ در غایت تفاوت است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🔰جالینوس در کتاب «النبض الجالینوس» می گوید: نبض صبیان در غایت سرعت است، و اما نبض شیوخ در غایت ابطاء است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🔰جالینوس در کتاب «النبض الجالینوس» می گوید: نبض شباب اعظم النبض است، و اما نبض شیوخ أصغر النبض است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
در بیان احوال سایر حلویّاتی که بر طریق طل(شبنم) موجود گردد : بدان که انواع حلویاتی که حدوث و حصول ایشان بر طریق طل باشد، چهار است : 1⃣🔹 ترنگبین 2⃣🔹 شیرخشت 3⃣🔹 گز انگبین 4⃣🔹 خشک انگبین ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
کنجد مقشر در ، منفعتی تمام دارد. ــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
خوردن با معده خالی، درمان است. اگر شخص معده ضعیفی دارد، کنجد را با بخورد تا مضرت آن را کم کند. ـــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🔹👈 بول سرخ رقیق دلیل درازی مرض بود. 🔹👈بول سرخ غلیظ که رسوب نکند و صاف نگردد نشان هلاکت باشد. 🔹👈بول سرخ که رسوب نیز سرخ کند با سلامت بود. 🔹👈و آنچه در وی رسوب سپید باشد، دلیل قوّت ماده و انضاج طبیعت و امید سلامت بود. 🔹👈و محمد زکریا : گوید بول سرخ که غلیظ بود و رسوب او سپید، دلیل بسیاری خلط خام باشد. ـــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🔹👈اسرار الصلاة : مرحوم میرزا جواد ملکی تبریزی 🔹👈 طبیب دلها : گفته ها و ناگفته ها دربارهٔ عارف کامل میرزا جواد آقا ملکی تبریزی(ره) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
اهل معرفت حق و بندگان صالح و درست‌کار خدای متعال طریق سلوک الی الله را به دو دسته تقسیم کرده‌اند : 1⃣🔹به عده‌ای از سائرین الی الله خراباتی می‌گویند. 2⃣🔹و به گروه دیگر مناجاتی می‌گویند. 🔹👈خراباتی‌ها گروهی هستند که به محو جذبات الهی هستند و این گروه از عارفان را عشق به حق تعالی پیش می‌برد. آنان عاشقان درگاه حضرت حق هستند و در عشق حضرت محبوب غرقند و عشق در زندگی این بیداردلان فروغی دیگر دارد و با همین نور حقیقت در محضر باری تعالی به عرض ادب مشغول می‌باشند. برخی گفته‌اند در میان عاشقان و عارفان سده‌های اخیر آیت الله حاج شیخ محمد گنبدی همدانی و جناب آقا سید احمد کربلایی در زمره علمای خراباتی هستند. 🔹👈اما عده‌ای که به گروه مناجاتیان مشهور هستند، بیشتر تحت تأثیر مهابت و خوف و جلال حق قرار دارند. این گروه در اثر توجه به عظمت ذات حق تعالی تحت تأثیر بارقه‌های خوف و خشیت الهی قرار دارند و راه حق را به سوز و گداز و غصه فراق و ترس از عذاب هجران می‌گذرانند. نگاه‌ها، سخنان و حالات مناجاتی‌ها بیانگر حالات درونی آنهاست و تفکرات آنها را نمایان می‌کند و خراباتیان را شور و شور و غمزه‌شان رهنمون به حالات درونی‌شان است. در واقع، حالات، رفتار و سخنان این دو گروه با یکدیگر کاملاً متفاوت است و برای افرادی سر و سرّی دارند این تفاوت و اختلاف کاملا مشهود است. با مطالعه کتب تفسیر و ارزشمند عارف کامل میرزا جوادآقا ملکی تبریزی و نیز حالاتی که شاگردان و ارادتمندان به وی ذکر کرده‌اند، چنین به نظر می‌رسد که ایشان مناجاتی بوده‌اند، سوز و مناجات عارفانه در سراسر زندگی این بزرگمرد سایه افکنده بود و هر آنچه که بر زبان می‌راند با توجه به مقام خوف از خدا و نظر به صفات جلالیه ایشان بوده است. و بِأسْمَائِکَ الَّتِی مَلَاَتْ أَرکانَ کُلِّ شَیْءٍ ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 کانال قلوب مضطر https://eitaa.com/ezterarebemahdi
انسان خودش غبار است، این عالم طبیعت غبار است، حجاب است، و گرنه خدا حجاب ندارد، بلکه از کثرت ظهور، ناپیداست. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 قلوب مضطر https://eitaa.com/ezterarebemahdi
تقشر القلب این علتی است که انسان چنان می یابد که گویا دل او را می خراشند، و از شدت الم نزدیک است که غش عارض او گردد، و در همان لحظه ساکن می شود، به جهت ضعف سبب و سرعت زوال آن. و این مرض کسی را عارض می شود که مدتی مدید گرفتار اسهال صفراوی باشد، و رطوبات اعضا به استتباع مستفرغ گردد تا آن که سرایت نماید به رطوباتی که قریب الانعقاد است. و چون این حالت به قلب رسد چنان احساس می نماید که خراشیده می شود. و اولی این است که این حالت را به معده نسبت دهند، زیرا که اسهال صفراوی از انصباب صفرا به معده حاصل می شود، و چون به طول انجامد خمل معده را می خراشد و حدوث خراش در قلب در نزد اسهال صفراوی بسیار بعید است، علاوه بر آن که شرف قلب متحمل این اذیت نمی تواند شد، و موت بر آن سبقت می گیرد. و مؤید این است که سبب دیگرش را ریختن فضول حاد حریف از راس گفته اند. و ریختن فضول راس به قلب وقتی می شود که اول به ریه بریزد، و از آنجا به قلب سرایت کند، و این نادر الوقوع است، زیرا که چون به ریه ریخت طبیعت آن را به سعال دفع می کند، و نمی گذارد که به قلب سرایت نماید مگر آن که بسیار ضعیف باشد، و در این هنگام به زودی هلاک می گرداند. و ریختن فضول سر به معده کثیر الوقوع است. و از علامات این مرض ظهور عبوس است بر روی مریض به واسطه الم و اذی. و این که از مواضع مختلفه از بدنش عرق بسیار می کند به جهت ضعف ماسکه از حفظ رطوبات. و علاجش تنقیه بدن است از مواد صفراویه و فضول حاده. و اصلاح خون است به غذای محمود مثل لحم قیج و طیهوج و دراج و خبر منقی و اشربه خوش بوی. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
قوام بول موقوف بر قوت کبد است. ــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
عام است که حصول ماده احمر[در بول] از امراض بارد بود یا از علل حاره و حدوث وی از حرارت ظاهر است. 🔰اما از برودت سه گونه باشد: 1⃣🔹یکی آنکه کبد ضعیف شود و به علت عدم تمیز خون از مائیت بول سرخ آید؛ چنانچه در فالج أيمن وسوء القنيه مرئى است. 2⃣🔹دوم آن که عروق و اعضای شق ایسر از وقوع فالج در این سمت، ضعیف شوند، و خون را از جگر چنانچه همیشه جدا می گردانند، نتوانند کرد. پس خون در جگر افزون شود و با بول برآید؛ 3⃣🔹و سوم آن که درد صعب پدید آید از قولنج بلغمی و بدان سبب، بول سرخ آید . و سرخی این بول را سه وجه است : 🔹👈نخستین آن که جگر از صعوبت درد روده، گرم می شود و به سبب گرمی جگر، صفرا بیشتر تولد می کند، و بول را رنگین می سازد. 🔹👈ثانی آن که در قولنج مزبور بنابر مقاومت با وجع توجه می کند طبیعت بدان تبع طبع ، روح و حرارت غریزی و خون صفرا نیز بدان سو می گراید و بالضرور، در آن موضع گرمی حادث می گردد و به واسطه حرارت، تحلیل و تذویب می افتد در اخلاط و قابل تر در این امر همان است که الطف بود و آن صفرا و خون لطیف است، و هرگاه که اینان گداخته می شوند، و به مائیت مختلط می گردند، بول را سرخ می گردانند. 🔹👈ثالث آن که در این قولنج، بنابر احتباس ،بلغم، عارض می شود عفونت در وی از حرارت وجع و به واسطه عفونت حادث می گردد صفرت تا دُردی و صفرت مذكور، مع تكاثف جرم ماده سیاه مینماید و چون با مائیت می برآید به سرخی می گراید. ✅و گاه باشد که در منفذی که میان جگر و مراره یا میان مراره و امعاء واقع است، سده بلغمی افتد و بدان سبب صفرا به مراره و امعاء نرود و با بول مختلط آید و بول را سرخ کند و خاصه این سده است که قولنج سرد پیدا می کند، به شرطی که از مراره صفرا به معده نیاید چه اگر سده در مجرای واقع میان مراره و امعاء باشد و صفرا از مراره به مسلکی که در مراره و معده است به معده ریزد انصباغ در بول نمی افکند و قولنج نیز نمی آرد؛ مگر آن که هر چه آید به قی برآید که در این صورت با وجود عدم انصباغ بول، قولنج آور است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
بول شدیده الحمرهٔ کثیرالمقدار، در یرقان دلیل نیک باشد، و مشعر بر قوت طبیعت بود. ـــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
گاها باشد که سده در رگ های بدن افتد، و بدان سبب، رطوبت ها اندر عروق محتبس ماند، و عفونت پذیرد، و رنگین شود، و بول را رنگین کند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
اگر بول سرخ بود و طبع خشک و مدتی بر این بماند، و در بدن هیچ المی نباشد، نشان مرض سل بود. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim