eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
927 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.2هزار ویدیو
450 فایل
امام على عليه السلام : حكمت، گمشده مؤمن است ؛ پس آن را بجوييد گرچه نزد مشرك باشد [زيرا كه] شما بدان سزاوارتر و شايسته تريد. کانال القانون فی الطب👇 https://eitaa.com/alghanon کانال دارالحکیم👇 @darolhakim
مشاهده در ایتا
دانلود
💢🔰💢عمر ادویه ها میوه و ثمر درختانی که کثیرالدهن(دارای روغن زیاد) هستند، مانند مغز گردو و بادام و پسته و چلغوزه و نارگیل و کنجد و خشخاش و خیار و هندوانه و خربزه و کدو و امثال اینها 👈 باید تا 1 سال در قشر خود باشند، و گرنه تا یک هفته و کمتر از آن خصوصاً 1⃣🔹مغز پسته 2⃣🔹و گردو قوت شان باطل می شود. ـــــــــــــــــــــــ دارالحکیم در مسیر حکمت http://eitaa.com/daralhakim
اگر سبب ضعف مغز، آتروفی مغز است، 1⃣🔹تناول زیاد مغز حیوانات و تقویت روح نفسانی با مفرحات مفید است. 2⃣🔹زیاد خوردن فندق و بادام نیز مفید است. 3⃣🔹 و خوردن گوشت دراج و مغز ماکیان نیز مفید است. 4⃣🔹و شرب شیر میش نیز مفید است. 5⃣🔹 و نطول سر با روغن گل سرخ مزید جوهر دماغ است. ـــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🔰بادام شیرین1⃣ 1⃣🔹 در حرارت و برودت معتدل است و تر در آخر درجه اول 2⃣🔹بهترین بادام آن است که بزرگ باشد و نازک پوست باشد. روغن ناک و خوش طعم باشد. 3⃣🔹بادام در اکثر احول به جوز(گردو) شبیه است، اما هضم او دیرتر و دهنیت(روغن) در او کمتر و در تغذیه بیشتر و غذای او غلیظ تر است. 4⃣🔹 بادام با شکر سفید، غذای بسیاری دارد و موجب چاق شدن می شود. 5⃣🔹 آب منی می افراید، خصوصا بادام تر 6⃣🔹 در طعم بادام مرارتی خفی(تلخی سبک) و حلاوتی(شیرینی) ظاهر است که بدان سبب سطوح اعضا را جلا و احشا را تنقیه می کند. 7⃣🔹 بادام سده را می گشاید. 8⃣🔹بادام خلط آور است. 9⃣🔹 در بادام تغریه است که بدان سبب برای سرفه و برآمدن خون از گلو نافع است. 🔟🔹حلق و سینه را تلیین دهد و تنقیه کند. 1⃣1⃣🔹 سوزش ادرار را رفع می کند. 2⃣1⃣🔹بادام با پوست معده را دباغی می کند و از رطوبات بلغمی پاک می کند. ✅ادامه دارد... ــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🔰 بادام شیرین2⃣ 1⃣🔹بادام با انجیر موجب تلیین طبیعت است. 2⃣🔹 بادام بریان کرده شور برای اشتهای کاذب مناسب است. 3⃣🔹 سویق بادام برای معده سنگین است. و تحریک صفرا می کند، و شکر اصلاح آن کند. 4⃣🔹 بادام با شکر یا سویق بادام با شکر موجب می شود که در معده زیاد نماند. بادام دیرهضم بود، اما با شکر هضم آن زودتر می شود. 5⃣🔹روغن بادام شیرین لطیف تر از بادام است، و بر معده سبک تر است. 6⃣🔹روغن بادام معتدل، مایل به برودت و رطوبت بر او غالب است. 7⃣🔹 روغن بادام درمان صداع(سر درد) و سرسام گرم و و درد گوش را که از حرارت باشد نافع است. 8⃣🔹 روغن بادام شیرین برای خشونت حلق و سینه و سرفه مزمن و ذات الجنب و تنگی نفس و قولنج و درد کلیه و مثانه و شن مثانه و کلیه و عسرالبول و درد رحم و اختناق رحم نافع است. ✅ اختناق رحم : حبس خون حیض و حبس ماده منی در رحم، اختناق رحم ایجاد می کند. ــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
بابونه و زعفران خواب آور است. خوردن کاهو در خواب آوری بسیار مجرب است. ریختن روغن خشخاش در بینی خواب آور است. مالیدن سر با روغن بنفشه و کدو خوردن مغز بادام خواب آور است. حمام با آب ولرم خواب آور است. خوردن شیر محلی خواب آور است. شنیدن آواز آرام خواب آور است. ــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
بسم الله الرحمن الرحیم. سلام 📚 دارالحکیم 💠 موضوع: *چگونگی مصرف مغز گردو و بادام* 👈باید دقت کنید که مغزهای بادم و گردو اگر در غلاف(پوست خشک) خود باشند، تا یک الی دو سال قوت آنها باقی است، و اگر خارج شوند بعد از *ده روز* قوت آنها ضعیف می شود. بنابراین مغز گردو و بادام را تا قبل از مصرف از غلاف خود خارج نکنید. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبر انقلاب درباره سرنوشت جنگ در غزه به اسماعیل هنیئه چه گفتند؟ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 قلوب مضطر https://eitaa.com/ezterarebemahdi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حکایت کشاورزی که به محضر امام زمان (عج) رسید و خانه ی امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) را به او نشان دادند. استاد عالی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 قلوب مضطر https://eitaa.com/ezterarebemahdi
🔰و گاهی سبب آن ورم حاری است که در موضعی از مواضع امعا به هم می رسد و مجری را تنگ می گرداند، و مانع خروج ثفل و ریح میشود. 🔰و علامتش حمی حاده است به جهت وصول ابخره حاره متعفنه به قلب و عطش شدید است، و قی صفراوی است به جهت کثرت تولد آن در معده به سبب حرارت آن، و به جهت کثرت انصباب صفرا است به معده، و بسیاری عرق است اگر ورم دموی باشد و ثقل و ضربان است به جهت بسیاری شرائین در آن، و ثبات وجع است در موضع واحد، و حدوث آن است به تدریج به حسب انصباب ماده و تزاید ورم، و گاهی بر سبیل ندرت از ورم بلغمی نیز عارض می شود و علامتش خفت این اعراض است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
در کتاب توحید مفضل بیان شده که علامه مجلسی می فرماید : حرارت غریزی در بدن ضرور است که اخلاط را نضجی دهد، و زیادتی ها را به تحلیل برد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
بسم الله الرحمن الرحیم. سلام 📚 دارالحکیم 💠 موضوع: لعوق(لیسیدنی) صنوبر درمانی بیعدیل و بسیار عالی جهت سرفه کهنه و تنگی نفس و آسم 💢👈 تخم شنبلیله را بخیسانید و پوست آن را جدا کنید، و بعد آن را کوبیده و شیره گرفته، و با شیره انگور یا عسل بجوشانید تا غلیظ شود، و مساوی شنبلیله، مغز چلغوزه پوست کنده را نرم کوبیده و مخلوط کرده و چند جوش داده و استعمال شود. ــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
بسم الله الرحمن الرحیم. سلام 💢کپسول اثلق(پنج انگشت) 💢 درمان موثر گُر گرفتگی در دوران یائسگی. تنظیم کننده عادت ماهانه، فعال کردن تخمدان ها(درمان تنبلی تخمدان)، افزاینده میل جنسی بانوان، درمان انسداد کبد و طحال 🔹 ترکیب کپسول: اثلق یا پنج انگشت، تخم هویج زردک، رازیانه 💢 مزاج دارو: درجه دوم گرمی 💢 دستور مصرف: هر دوازده ساعت یک یا کپسول 500 میلی گرمی میل شود. 👈 جذب دارو در حالت ناشتا بیشتر است، و توصیه می شود محتویات کپسول در یک استکان آب خالی شود و دارو بدون پوشش میل شود. 💢 منع مصرف: در صورت ابتلا به سرطان وابسته به استروژن قبل از مصرف دارو با طبیب معالج مشورت شود. 💢 نکته: این کپسول برای خشکی واژن نیز مفید است. و بهتر است همراه آن از پماد کتان و یا روغن و شیاف بنفشه هم استفاده شود. 💢 زمانیکه از این دارو برای بیماری فیبروکستیک سینه استفاده می شود، می توان همزمان از روغن کتان بصورت موضعی و خوراکی نیز بهره برد. 🔹 کپسول اثلق در کاهش پرولاکتین اثر دارد. ـــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
شربت بنفشه ای که با شکر درست شده باشد، یکی از داروهای خوب جهت سرفه، یبوست ناشی از ورم حار در موضع روده می باشد. ✅قابل ذکر است که 1⃣🔹شربت بنفشه اگر با عسل تهیه شود، فعل بنفشه را باطل می کند، حتما باید با شکر درست شود. 2⃣🔹و اگر جوشانده شود نیز فعل بنفشه را باطل می کند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
💢شربت بنفشه 1⃣. هم مسکن درد زخم روده ناشی از یبوست و خشکی مدفوع است. 2⃣🔹هم ریهٔ گرم را تنقیه و پاکسازی می کند. 3⃣🔹هم در درمان سردرد صفراوی و دموی مفید است. 4⃣🔹 هم درمان سرفه گرم و خشک است. ـــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
مرحوم استاد، علامه طباطبایی می فرمودند که مرحوم [آیة الله سید علی آقا] قاضی در بیان بیت یکی از شعرا که گفته بود عشق را کسب کن فرمودند: «عشق، کسب کردنی نیست بلکه خداوند عالم در نهاد بشر و فطرت و خمیره و سرشت او محبت و عشق را [به] ودیعه نهاده؛ غفلت مانع است از ظهور آن؛ چون تأمل و توجه نمود از باطن و فطرت عشق و محبت می جوشد. پس سالک با مراقبه «حجاب غفلت» را کنار میزند، نه اینکه مراقبه عشق آفرین باشد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢قلوب مضطر https://eitaa.com/ezterarebemahdi
سویق گندم و جو( آرد بو داده) : استعمال این غذا زیاد است و ما در اینجا به اندازه ای که شایسته این کتاب است دربارهٔ آن بحث میکنیم. 🔹👈گوئیم خاصیت هر سویقی متناسب با ماده ای است که سویق را از آن ساخته اند. 🔹👈سویق جوا از سویق گندم سردتر است همچنان که خود جو از گندم سردتر است، و بیشتر باعث تولید باد میشود. 🔹👈بین اقسام سویق ها همین دو نوع گندم و جو در بیشتر مواقع مورد استعمال دارند، و هر دوی آنها باعث نفخ شکم و کندی دفع از معده می باشند. 🔹👈برای جلوگیری از این اثر نامطلوب باید آنها را با حرارت ملایم در آب جوشانده و بعد در پارچه تمیزی ریخته و صاف نمود تا آب آن برود و بعد پارچه را فشار داده تا آب از آن به کلی خارج گردد، سپس آن را با شکر و آب سرد نوشید تا نفخ را بکاهد و دفع آن را سریع سازد. 🔹👈خوردن سویق جو و گندم به ترتیبی که ذکر شد در صبح تابستان برای مزاجهای حرارتی و خیلی حرارتی نافع است، و از تبها و بیماریهای گرم جلوگیری می کند، 🔹👈کسانی که بدین طریق از سویق می خورند در آن روز نباید میوه های تر و خیار و سبزیجات میل نمایند، و سویق را هم به مقدار کم بخورند. 🔹👈کسانی که طبیعت سرد دارند و دچار نفخ شکم و دردهای پشت و درد مفاصل کهنه هستند، و همچنین پیران جداً باید از خوردن سویق احتراز جویند، و اگر ضرورتی ایجاب نمود که از آن تناول نمایند، باید قبلا آن را با آب گرم بشویند، و با شکر و عسل پس از اضافه نمودن قدری روغن زیتون و حبة الخضراء و یا روغن گردو میل کنند، 🔹👈سویق جو اگرچه از سویق گندم سردتر است، ولی چون با خوردن سویق گندم شخص مقدار بیشتری آب مصرف می کند برای خنک کردن و خاموش ساختن حرارت بدن مؤثرتر است، و مخصوصاً رطوبت بدن را افزایش می دهد، و بدین ترتیب برای کسانی که بدنشان نیازمند رطوبت بیشتری است نافع تر است. 🔹👈سویق جو برای کسانی که نیازمند به خشک نمودن رطوبت بدن و رفع حرارت باشند مفیدتر بوده، و این اشخاص کسانی هستند که دارای بدنهای چاق و پر گوشت و خون زیاد می باشند، 🔹👈در صورتی که سویق گندم برای اشخاص ضعیف و کم خون و رنگ پریده مناسب تر است؛ چه بدن آنها حاجت به افزودن رطوبت دارد. انواع دیگر سویقها را به عنوان دوا مصرف می کنند؛ چنانچه سویق سیب و کنار (سدر) و انار ترش را برای دفع اسهال و رفع حرارت و سویق خرنوب یا باقلای شامی و غبیرا یا سنجد که آنها را نیز برای همین منظور به کار می برند و گفتار بیشتر راجع به آنها خارج از موضوع این کتاب است. 📕 منبع: منابع الأغذیه و دفع مضارّها(محمد بن زکریای رازی) ـــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
سلام حضرت امان ، مهدی جان اگر تمام دنیا تنهایم بگذارند ، اگر زمین و زمان بر من سخت بگیرند ، اگر تمامی راه ها بر من بسته شوند ، اگر شاه بال امید شکسته شود ، اگر چشمه سار شادی خشکیده شود ... ... مرا چه غم وقتی انیسی چون شما دارم ؟ ... یاد شما چتر امان من است زیر باران دردها و مرهم من است در هجوم زخم ها و آرامش من است در تنگنای بیقراری ها و مونس من است در غربت بی کسی ها ... یاد شما حیات است ... مهر است ... زندگی است ... یاد شما شاهراه خوشبختی است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 قلوب مضطر https://eitaa.com/ezterarebemahdi
🔰 به اعتبار تعلق و فصول سه نوع بود: 1⃣🔹 یکی طبیعی که به روح طبیعی متعلق شده باشد اولا و تقدم اسباب مثل سوء هضم و ادویه و اغذیه و اشربه حاده حمی یوم شاهد آن بود. 2⃣🔹 دوم حیوانی که به روح حیوانی متعلق شده باشد اولا و تقدم اسباب مثل سخونت حمام و غضب و غم و خوف و غشی و اشباه اینها شاهد آن بود. 3⃣🔹 سوم نفسانی که به روح نفسانی متعلق شده باشد اولا و تقدم اسباب مثل خر شمس و فکر و کثرت نوم و وهم و امثال آنها شاهد آن بود. 🔰و به اعتبار وقوع اسباب و انتساب بدانها هم سه نوع بود: 1⃣🔹 یکی منسوب به احوال نفس از اعراض 2⃣🔹 دوم، منسوب به احوال تن از ریاضتها و تعبها و استفراغها و درد و سده و امثال آنها. 3⃣🔹 سوم، منسوب به احوال عارضه از خارج . مثل گرمی ها و خشکی ها ا و و استحصاف و امثال آن. 📙 منبع: خلاصة التجارب، جناب بهاءالدوله رازی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🔰اسباب حدوث حمی از امور درونی و بیرونی تن هیجده 8⃣1⃣نوع بود. 1⃣🔹اول تعفن هوای مستنشق 2⃣🔹دوم بخارات بد که با هوای مستنشق آمیخته باشد. 3⃣🔹سوم، بسیاری مجاورت هوای سخت گرم 4⃣🔹چهارم بسیار خفتن و استراحت غلبه جستن 5⃣🔹پنجم، استحصاف جلد از آبهای قابض و هوای سرد و غیرها. 6⃣🔹ششم، حرکت های قوی 7⃣🔹هفتم، اعراض مفرط نفسانی 8⃣🔹هشتم، تعب بی خوابی و امثال آن. 9⃣🔹نهم، عفونت اخلاط 🔟🔹دهم، غلبه خون یا صفرا 1⃣1⃣🔹یازدهم دردها 2⃣1⃣🔹دوازدهم، غذا و شراب و دواهای گرم و مضر. 3⃣1⃣🔹سیزدهم تخمه و بدی دى هضم. 4⃣1⃣🔹چهاردهم گرسنگی و تشنگی مفرط. 5⃣1⃣🔹 پانزدهم آماس ها و ریشه ها 6⃣1⃣🔹شانزدهم تعب استفراغ ها. 7⃣1⃣🔹هفدهم، باز ایستادن مستفرغات معتاده از حیض و خون بواسیر و طمث و منی. 8⃣1⃣🔹هیجدهم سدّه ها. 📙 منبع: خلاصه التجارب ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🔰علامت نبض در حمیات یوم: 1⃣🔹حمی یوم غمی : ضعف و صغر نبض 2⃣🔹حمی یوم فزعی : همچو غمی بود لیکن اختلاف نبض اینجا ظاهر باشد. 3⃣🔹 حمی یوم همی : نبض مایل به عظم بود. 4⃣🔹 حمی یوم فکری : نبض اکثر مایل به اعتدال بود، و ظاهر آن است که در اندیشه امور پسندیده چنین بود، اما در اندیشه امر مخوف نبض هم چو نبض غمی بود، و در اندیشه امر مسیر مایل به عظم باشد. 5⃣🔹 حمی یوم غضبی : امتلاء و شهوق و تواتر نبض. 6⃣🔹 حمی یوم نومی و راحتی : امتلاء نبض به سبب غلبه بخار 7⃣🔹 حمی یوم تعبی : نبض صغیر مایل به صلب باشد. 8⃣🔹 حمی یوم غشی : سقوت قوت و اختلاف احوال نبض در سقوط و سرعت به جهت غلبه برد در اول حال و غلبه حرارت بعد از آن و در اکثر حال نبض او شدید بود به نبض خداوند ذبول یعنی صلب و دودی باشد. 9⃣🔹 حمی یوم جوعی : صغر و ضعف و صلابت نبض 🔟🔹 حمی یوم عطشی : ضعف و صغر و سرعت نبض با اندک صلابت 1⃣1⃣🔹 حمی یوم ورمی : سرعت و تواتر و عظم نبض 2⃣1⃣🔹 حمی یوم قشفی : سرعت و صغر نبض 3⃣1⃣🔹 حمی یوم استحصافی : سرعت و قوت نبض است، و باشد که از جهت نکایت برد به صلابت گراید. . ✅ فیلسوف و حکیم و دانشمند و علامه و هر چه که باشیم، بدون معرفت به هیچ هستیم. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🔰حمی یوم استحصافی بدان که صلابت و کثافت و سد مسامی که از رسیدن هوای سرد و یا آب سرد به یک بار به تن واقع شود موسوم به استحصاف بود، اگر چه استحصاف از غیر آنها نیز واقع شود، چنانچه معلوم شد و جهت سببیت آن مر حمی را همان است که در قشفی معلوم شد. 🔰علامت آن: 🔹👈سرعت و قوت نبض است و باشد که از جهت نکایت برد به صلابت گراید، 🔹👈و انتفاخ عین و سحنه 🔹👈و بياض بول سبب احتقان بخار و باشد که طبیعت به جهت منع مسام دفع از طریق بول طلبد، و بول بسیار شود، 🔹👈و ملمس صاحب این تب از ملمس قشفی خشک تر بود، و هر چند دست بر آن دارند حرارت بیشتر ظاهر شود، و بهتر محسوس گردد 🔹👈و تمطى و تناوب در اینجا بسیار باشد، 🔹👈و حرارت فاتر و تیزتر شود، 🔹👈و گاهی چنان نماید که اندک سرمایی پدید آید و دست و پا سردتر شود. 🔰علاج آن : 🔹👈اولا آوردن عرق است به نیکو پوشانیدن تن 🔹👈و یا در مسلخ و یا محلی گرم خواب فرمودن و در انحطاط استحمام متمادی و اغتسال به آب گرم و تدهین و تمریخ بعد از آن به آبها و روغنهایی که در اعیاء مذکور شده 🔹👈و خوردن اغذیه لطیفه بعد از آرامش از تدابیر مذکوره 🔹👈و بوییدن ترنج و مرزنجوش و نرجس و زنبق و امثال آنها مناسب بود و به جای آب هندوانه و انار شیرین اولی باشد، 🔹👈و حرکت اندک سخت نافع بود به تخصیص سواری و تماشا 🔹👈و اینجا روغن کاری در اواخر مرض قلیلی باید 🔹👈و در غذای احتیاط تا وقت انحطاط تام لازم باشد 🔹👈و در اواخر آش ناربا مفید بود 🔹👈و تنقل به قراصیای خشک و اشباه آن نافع باشد 🔹👈و هم چنین به انار میخوش و اناردان و قراصیای تر و زقال و امثال آن 🔹👈و دلک معتدل متمادی مفید آید در اکثر اوقات 📕منبع: خلاصة التجارب ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
امام باقر علیه السلام می فرمایند، امام مهدی همان مضطری است که خداوند می فرماید آیه امن یجیب المضطر... درباره او و برای او نازل شده است. ــــــــــــــــــــــــــ 💢کانال قلوب مضطر https://eitaa.com/ezterarebemahdi
روزی از «شیخ فرج الله»، معروف به «بابا فرج» که ناگهان جذبهٔ الهیه دامنگیرش می شود، پرسیدند، دنیا را برای ما توصیف نما. در جواب فرمود : از هنگام که من چشم گشوده ام، دنیا را ندیده ام تا اکنون برای شما توصیف نمایم. فرج تا که دیده بگشاده است چشم او بر جهان نیفتاده است. 🔹👈 مرحوم شیخ محمود شبستری آن را در قالب ابیاتی چنین بیان فرموده : گفت بابا فرج حدیث تمام چون که کردش سؤال خواجه امام کین جهان محدث است یا که قدیم چیست زین هر دو نزد قلب سلیم گفت بابا به او ز روی یقین نکته ای خوب تر ز درّ یمین که فرج تا که دیده بگشاده است نظرش بر جهان نیفتاده است وصف چیزی چه بایدت پرسید که دل و دیده هرگز آن بندید شیخ سعدی می فرماید : چون سلطانِ عزّت عَلَم برکشد جهان سر به جیب عدم برکشد وقتی در نظر حق بین، حق جلوه گری کند، جهانی نمی بیند تا به آن توجه داشته باشد. ــــــــــــــــــــــــــــ 💢 کانال قلوب مضطر https://eitaa.com/ezterarebemahdi
💢حمی یوم غشی جهت سبیت غشی مر حمی را اضطراب حرکات روح است از آن حال. 🔰 علامت آن مقاربت وقوع غشی است و سقوط قوت و اختلاف احوال نبض در سقوط و سرعت به جهت غلبه برد در اول حال و غلبه حرارت بعد از آن و در اکثر حال نبض او شدید شبیه بود به نبض خداوند ذبول یعنی صلب و دودی باشد، و از علامات دیگر حمیات چیزی ظاهر نباشد. 🔰علاج آن : اولا تدبیر غشی است چنانچه در محلش مبین است. بعد غذاهای زودگوار دادن مثل ماء اللحم و اگر شراب با آن بیامیزند قوت را زود به جای آورد و چون از غشی بیرون آید و قوت باز به تن آید و حرارت باقی باشد به سببیت ذبولی غذاها و شربت های خنک و تری فزا باید دادن به قانون علاج ذبولی. 💢حمی یوم جوعی جهت سببیت گرسنگی مر حمی را گرم و تیز شدن بخارات بدن است به تاثیر حرارت داخل به سبب نایافتن غذا و تحلیل یافتن رطوبت بخارات لختی 🔰علامت آن مقاربت جوع مفرط است، و صغر و ضعف و صلابت نبض و مشابهت بشره به بشره اهل تعب. 🔰علاج آن نخست خورانیدن طعام مناسب است. لیکن اول اندکی از حسویی که به کشک جو و اسفناج و کاهو ساخته باشند. باید دادن و بعد از هضم آن اسفیداجات و غذاهای خوش گوار معتاد و در این اثنا گاهی بین الطعامین استحمام معتدل و یا غسل به آب فاتر فرمایند و بعد از آن روغنهای خنک بمالند و هر چه تری فزاید نیکو آید. 💢حمى يوم عطشی 🔰جهت سببیت تشنگی همان است که در جوع گفته شد لکن سبیت این اقوی است جهت غلبه حرارت و پیس جگر علامت از خشکی لب است و حصول عطش و ضعف و صفر و سرعت نبض با اندک صلابت و عدم علامت دیگر حميات 🔰علاج آن تجرع آب سرد است اندک اندک و مضمضه و غرغره کردن و پایها و دست ها اندر آن نهادن و عصاره کاستی که قدری گل خشک بوده در آن باشند بر جگر طلا کردن و محل طلا را به یاد زدن خنک داشتن و میوه های سرد و تر خوردن و غذاهای جنگ و تری فرا خوردن به تخصیص دوغ گاو که مغز بادرنگ در آن ریزه کرده باشند و نان خشک ترید کرده و اشیاء آن چنان چه قبل از این معلوم شد و غسل و مکث در آب سرد اگر مانعی نباشد بهترین تدبیر است و هم چنین آسایش و خواب در هوای سرد و تر . ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
. 🔰 بدان که فرق میان مطلقا و دیگر تبها آن است که : 🔹👈از اعراض قوی آن تبها مثل نافض و غنودن و اضطرابات و بی نظامی نبض و شورش تب و بدی نفس و ذبول و ضعف تن و ناتوانی حرکات و تیرگی حواس و تکسر و درد عام و امثال اینها اندر حمی یوم هیچ نباشد. 🔹👈 و روز نخست اندر بول اثر نضج باشد از اعتدال قوام و رسوب و لون مناسب، 🔹👈و اسباب آن جمله واصله و لاحقه بود و سابقه نباشد، 🔹👈و گساریدن آن به عرق خوشبوی پاکیزه و به اندازه و به یک بار بود نه به دفعات و ابتدا نرم و آهستهبود. 🔹👈و روزگار تزایدش بیشتر از دو ساعت نباشد، 🔹👈و اندر گرما به هیچ سرما به پشت برنیاید. 🔹👈و نشان بگردیدن و منتقل شدن آن به تب دیگر آن است که اندر وقت انتها یا اندر وقت انحطاط آن علامتی دیگر از علامات تبها پدید آید و قبل از آن گساریدن و خبر احوال آن مختلف گردد. . 📕منبع : خلاصة التجارب، بهاءالدوله رازی ـــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
. 🔰 اسباب ممرضه : 1⃣🔹 بادیه 2⃣🔹 واصله 3⃣🔹 سابقه . ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
حکایت زن جوانی را دیدم که او داشت و از صعوبت وضع حمل و بدی تدابیر آن پیدا شده بود، و مدت آن دراز گشته و تبی آهسته هر چند روزی به آن ظاهر بودی و چند روز دیگر مخفی نمودی و به ذبول انجامید و در این ممالک ذبول را رنج باریک گویند. والد او از طبابت وقوفی داشت ها نرم و و چون و پارچه قدری در آن حل کرده، و های_محلل در هفته دو نوبت و سه نوبت او را فرمودی به همین آن ورم تحلیل یافت و خلاص شد. . ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
https://eitaa.com/shinyquran این آفرینش خداست امّا به من نشان دهید معبودانی غیر او ،چه چیز را آفریده اند؟! ولی ظالمان در گمراهی آشکارند ما به لقمان حکمت دادیم؛ (و به او گفتیم:) شکر خدا را بجای آور هر کس شکرگزاری کند، تنها به سود خویش شکر کرده؛ و آن کس که کفران کند، (زیانی به خدا نمی‌رساند)؛ چرا که خداوند بی‌نیاز و ستوده است. و (یاد کن) وقتی که لقمان در مقام پند و موعظه به فرزندش گفت: ای پسر عزیزم، هرگز شرک به خدا نیاور که شرک بسیار ظلم بزرگی است و انسان را به نیکى کردن به پدر و مادرش سفارش نمودیم؛ [زیرا] مادرش او را با دشوارى باردار شدمدت باردار شدنِ [مادرش به] او و بازگرفتنش از شیر، سى ماه است ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
1⃣🔹بقراط می گوید : تا زمانیکه مرض در ابتدای خود است(فاز نهفته و ابتدا)، اگر تحریکی مناسب می دانی آن را بکار گیر، و چون مرض به منتهای خود برسد(فاز تساوی)، بهتر است که به مرض سکون و آرامش دهی، و بر جایش برقرار داری. 2⃣🔹جالینوس می گوید : اگر طبیبی قصد انضاج خلطی در سر دارد، بهتر این است که یکی از مددکاران طبیب به اندازه نیاز از طریق فصد، یا به اسهال در ابتدای مرض استفراغ نماید، تا که ماده کم شود و نضج آسان گردد؛ خصوصا به این دلیل که مرض در ابتدا ضعیف، و قوت بر دفع مواد قوی می باشد. 3⃣🔹بقراط می گوید: همه چیزهایی که در مرض پیدا می شوند، در اول مرض و آخر مرض ضعیف تر می باشند، و در منتها قوی خواهد بود. 4⃣🔹جالینوس می گوید : مقصود بقراط از این چیزها، اعراض لازمه مرض است، مثل بیداری و کرب(اندوه)، و غیرو، این همه در اول مرض و آخر ضعیف تر می باشند؛ لیکن مرضی که در او امید صحت وجود نداشته باشد، منتهایش به ناچار شدیدتر از دیگر امراض خواهد بود. 5⃣🔹بقراط می گوید : کسی که دوره نقیه و ناتوان به سبب مرض باشد، اکنون طعامی که می خورد و در بدنش چیزی نمی افزاید، این هم ردی است. 6⃣🔹جالینوس می گوید : این امر یا به سبب ضعف قوت دستگاه های گوارشی می باشد، یا به جهت باقی ماندن قدری از اخلاط ردیّه، و هیچکدام خوب نیست. ــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim