eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
926 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
449 فایل
امام على عليه السلام : حكمت، گمشده مؤمن است ؛ پس آن را بجوييد گرچه نزد مشرك باشد [زيرا كه] شما بدان سزاوارتر و شايسته تريد. کانال القانون فی الطب👇 https://eitaa.com/alghanon کانال دارالحکیم👇 @darolhakim
مشاهده در ایتا
دانلود
بعضی اعضاء که احتمال تفرّق اتصال ندارند مطلقا، به سبب کمال شرافت و ریاست، مانند دل که تفرق اتصال و موت آن با هم مع اند. نیز بباید دانست که تفرق اتصال چون در عضو جيّد المزاج واقع شود، زود به اصلاح آید، و اگر در عضو فاسد المزاج واقع شود دیر اصلاح یابد، و قروح صیفیّه چون به سبب گرمی هوا دیر به اصلاح می آیند و به طول می انجامد منجر به «آکله» می گردند در اکثر اوقات. نیز بباید دانست که تفرق اتصال در مجاری اکثر باعث اتساع آن است و از این جهت است که در به سبب وقوع تفرّق اتصال در سطوح آن اتساع در آن واقع می شود و در عرض آن می افزاید و گشاده می گردد به حدی که قطعه های کبد تا مقدار بیضه ای برمی آید. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
💢اورام 🔹👈در یک نگاه عمومی ورم، آماس یا دمل بزرگ، و در اصطلاح پزشکی ماده ای است که درون جرم عضو تولید و سبب افزایش حجم عضو به شکلی خارج از حد طبیعی میشود. 🔹👈ابن سینا عوامل ظهور ورم ها را آسیب وارده بر مزاج بیمار میداند. 🔹👈محل پیدایش ورم نیز اغلب در اندامهای نرم بدن رخ میدهد، البته گاهی ورمی در استخوان نیز پیدا میشود که حجم استخوان را غلیظ میکند. 💢👈در یک نگاه کلی برخی از اورام اصلی به شرح زیر هستند : 1⃣🔹فلغمونی نوعی از ورم دموی یا آماس خونی غلیظ و بزرگ است که با درد و ضربان شدید نیز همراه میشود. 2⃣🔹سَقاقُلوس این ورم باعث نابودی اعضا میشود. 3⃣🔹حُمْرَه ورم صفراوی است که به فارسی سرخباده نیز نامیده میشود. 4⃣🔹جَمْرَه به پارسی آتشک نامیده میشود. 5⃣🔹ماشرا ورمی است که از صفرا و خون پدید می آید 6⃣🔹اورام مَغابن ورم غیر سمی است که در بغل یا پس گوش یا بیخ ران پدید میآید. 7⃣🔹 دُبَیلَه ورمی بزرگتر از دمل است که با درد همراه نیست، و بر ظاهر یا داخل بدن پدید می آید. 9⃣🔹خراج (ج. خُراجات) خراج به ضم خُ، نوعی ورم بزرگ، گرم(حار)، ضربان دار و همراه با درد و چرک است. زمانی که پزشک با انگشت محل ورم را لمس میکند، محل کمی فرو خواهد رفت و شئ متحرکی که زیر انگشتان احساس میشود که همان محل تجمع چرک است. نکته مهم این است که تا زمانی که این ورم منفجر نشده و بیرون نریخته است، با اصطلاح طبی «خراج» معرفی شده، اما پس از انفجار، آن را با اصطلاح تخصصی «ناصور» می شناسیم. جنس ماده چرکین داخل ورم نیز از خونی غلیظ و بد تشکیل شده است. 🔟🔹اوذیما ورم نرم و سپید رنگی، بی حرارت و بی دردی است و به عربی ورم رَخْو نامیده میشود. 1⃣1⃣🔹 فوجشال ورمی غده ای است که با ورم طاعون فرق دارد. 2⃣1⃣🔹 داخس ورم گرم است که در ریشه ناخن پدید می آید و با درد شدید و ضربان همراه است. 3⃣1⃣🔹ابُورَسْما ام الدم نیز نامیده میشود. ــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
جمهور اطباء هنگامی نامند که شریان زیر جلد شکافته گردد، و خون زیر جلد مجتمع گردد، و نزد غمز باز گردد به شریان، و چون دست بردارند، باز زیر جلد آید. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
شیخ الرئیس می فرماید: اگر کسی که دارای مزاج گرم و خشک است، سکته کند، سکته خطر است، زیرا بیماری ضدمزاج، تا سبب دشوار نباشد، نمی آید، و چون مزاج از مرض دور است، بیمار آن را تحمل نخواهد کرد. ــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
علامات داله بر امتلاء بدان که امتلاء بر دو وجه است : 1⃣🔹 یکی امتلاء به 2⃣🔹 دوم امتلاء به امتلاء به آن است: که اخلاط و ارواح هر چند صالح باشند در کیفیت خود، زیاده باشند در کمیت به حدی که پر نمایند اوعیه را و بکشند آن را و صاحب آن در معرض خطر باشد از حرکات؛ زیرا که بسا است که می شکافد عروقی را و سیلان می نماید به سوی مواضع خناق و می آورد. و یا صعود می نماید به دماغ آن چه در بدن است، و آن چه در نفس دماغ است نیز منصب بر بطون آن گشته و باعث امتلاء و سدد آنها گشته و صرع و سکته عارض می گردد. و علاج آن مبادرت به «فصد» است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
امتلاء به : آن است که اذیت از اخلاط به حسب کمیت آنها نباشد فقط؛ بلکه به جهت ردائت کیفیت آنها باشد، که بدان جهت قوت را مقهور گرداند، و مطاوع هضم و نضج نباشد. و صاحب آن پر خطر از باشد. ــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 ﷽ 🌸 [یاد کن] آن گاه که یوسف به پدرش گفت: پدرم! من در خواب دیدم یازده ستاره و خورشید و ماه برایم سجده کردند! (۴) این محیط نورانی را به دیگران معرفی کنید👇 https://eitaa.com/shinyquran
اگر اینچنین👇 قلم می زنم، مرا ببخشید. این قلم برای فهم جوانان است. می گویند شما طب سنتی ها در کار پزشکی دخالت می کنید، می گوییم این شما بودید که بستر علمی و عقلی چند هزار ساله بزرگان،حکما و اندیشمندان ما را با جبر و نفرت و کینه ویران کردید،و بستری تازه و تجربه نشده، بر آن سوار کردید،اگر اطلاع ندارید کمی بخوانید و کمی نیز بزرگان و حکمای خود را بیشتر بشناسید،طوری نشود که در ، پزشکان مکتبِ شما(مکتب وارداتی)،نتوانند اسم یک را نام ببرند. شما با جبر و فریبِ افکار عمومی()، بستر تازه مکتبِ خود(نه علم) را ایجاد کردید؛ دقیقا شبیه به اقتصاد نئولیبرالی که دانشمند عزیزمان جناب ،تحصیلکرده درجات عالی اقتصاد، پیرامون علم اقتصاد کتابی دارد، بنام «»، این شما بودید و هستید که باید در محضر خداوند پاسخگو باشید.اگر ما از طرف شما متهم به دخالت در امور پزشکی هستیم، شما از طرف ما، متهم به تخریبِ تمام ساختار یک جامعه هستید، متهم به تخریب کنه وجودی انسان هستید. تاریخ پیش روی چشم ماست که ظاهر و عیان است، شما حتی برای اخذ اعتبار کاذب، با خدا و دین و اولیای الهی هم جنگیدید. شما از خود چیزی ندارید،بلکه فریب خورده هستید و شوربختانه اطلاعی هم به این ندارید. این فریب و فتنه در بسترِ علم،اینقدر بزرگ است،و چنان توجیهی شده است،که حتی دانشمندان پر ادعای شما، توان و معرفت به کنه وجودی آن را ندارند، چه برسد به مردم بی پناه. دقیقا شبیه که حتی پزشکان و دانشمندان مکتب نئولیبرالی شما، توان تشخیص این را نداشتند، و فقط هر آنچه نهادهای بین المللی که اکثرا دشمن سلامت انسان هستند، دیکته کردند، چشم بسته با یک و پذیرفتید. این پذیرش دست و چشم بسته، برای شما افتخار است؟ این بزرگترین شماست، و ضعف تمام کسانی است که دانشمندان ایرانی چون تهرانی مقدم ها، احمدی روشن ها، شهید فخری زاده ها، را از خود نمی دانستند. می دانید چرا؟ چون اینان ایرانی بودن، با فکر و نظرگاه ایرانی و بواسطه دانشگاه های غربی، دانشمند نشده بودند. این شما هستید که با تمام روش های علمی را هیچ می پندارید، و تنها خود را قلمداد می کنید، و ظاهرا بجای خدا نشسته اید، و بعد دیکته می کنید به جامعه، که دیگران در کار ما دخالت می کنند. این شما هستید که در کار خدا و علم دخالت کرده اید، و یک مکتب غیر عقلی را تحمیل جامعه کرده اید، و با ، همه را به از خود واداشته اید. اینقدر غرق شده اید،و به و و تاریک اندیشی رسیده اید، که حتی توان باز کردن چشم های تقلیدی خود را بر روی دیگر روش های علمی و واقعیات ندارید. این حرف من نیست، حرف بعضی از دانشمندان خود شماست. چه کسی شما را تأیید کرده است؟ کسانی که شما را تأیید کرده اند چه پشتوانه معرفتی و الهی و علمی و عقلی دارند؟که حال طلبکار شده اید؟اونی که طلبکار است مردم هستند نه روش های طبی،حتی بچه های طب سنتی هم طلبکار نیستند،این مردم بیچاره هستند که گرفتار آن فریبی شده اند() که با زرق و برق برایشان ایجاد کرده اید. مردم از شما و روش طبی شما شکایت دارند، و باید این شکایت را دولت انقلابی ببیند. شما سالهاست که سلامت مردم را گرو گرفته اید. شما چقدر توان درمان بیماری ها را دارید؟ الحق و الانصاف برای یک بار شده در خلوت خودتان به این موضوع فکر کنید، که شما چقدر توانسته اید به سلامت مردم بصورت حقیقی کمک کنید؟ ایمان دارم اگر با خود و خدای خود صادق باشید، متوجه خود می شوید، و شاید این را رها کردید. آیا این چند صد سالی که با دیکتاتوری و فریب، را به دست گرفته اید، مردم را سالم تر کرده اید؟ در درمان موفق بوده اید؟ چرا نمی خواهید بپذیرید که ضعیف عمل کرده اید. اینکه سبک زندگی مردم را تقریبا تبدیل به لجنزار کرده اید، برای شما افتخار است؟ علت اینکه امکان ندارد بتوانید جامعه و مردم را به سلامت نزدیک کنید، این است که از همان ابتدا و و را درست نشناختید، و متاسفانه بدتر از آن شما مانع از این شد. از همه مهمتر این شما بود، که حتی روش های طبی ناقص متولد شد. چون جلوی تمام ظرفیت ها و استعدادهای ناب جامعه علمی کشور، با جبر و زور ایستادید، و توان اقناع افکار جامعه را نداشتید، و فقط گفتید مکتب غربی و وارداتی من و لاغیر. به فضل الهی قطعا آینده طبی کشور، متعلق به حکیمان سرزمینم ایران، خواهد بود، با این عملکرد شما، و با این نظرگاه شما، بعید است که اجازه بدهند، سلامت کشور را بدست بگیرید، و به ویرانی مردم ادامه بدهید، این ویرانی باید متوقف شود، و خواهد شد.
معده ای که مزاج آن سرد است غذاهای سنگین در آن گوارش نمی یابند، بلکه بر آن سنگینی می کنند، و به سرعت در آن ترش می گردند، و صاحب آن، به غذاها و آشامیدنیهای سرد میل دارد. اما معده ی خشک از نشانه های آن، سرعت تشنگی، و فراوانی دفعات آن و بسنده کردن با مقداری کم از آب است. و بنابر آنچه جالینوس گفته است اگر صاحب چنین معده ای کمی آب اضافی بنوشد، پیچش و به هم خوردگی معده ( دل بهم خوردن) برایش پیش می آید؛ و نیز اشتهای او کم است و به غذاهای خشک میل دارد. 📙 کامل الصناعة الطبیه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
باید دانست که بیش یا کم تشته شدن، تنها ناشی از وضع معده نیست بلکه و هم در آن با معده سهیم اند. زیرا اگر مزاج قلب یا ریه، گرم باشد، باز برای صاحب آن تشنگی پیش می آورد. پس اگر تشنگی کسی ناشی از این اندامها ( قلب یا ریه) باشد، نوشیدن آب سرد در دم، عطش او را تسکین نمی دهد، بلکه استنشاق هوای سرد بیشتر عطش او را آرام می سازد، در حالی که تنها استنشاق هوای سرد بدون نوشیدن آب خنک نمی تواند عطش ناشی از معده را رفع نماید. 📙 کامل الصناعة الطبیه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
تـا خـون بـدو [] قوی گردد تا هرگاه که به اندام هـا رســد و غذا گردد، نهاد اندام ها بر جای بماند چنانکه اندر باب سیم از گفتار نخستین گفته آمده است، که هستی زمین اندر هر تنی از بهر آن است تا تن پایدار باشد، و بر آن نهاد که هست بماند و سودا طبع زمین دارد و منفعت او این است که خون بدو قوی گردد تا از وی غذایی خیزد که نهاد اندامها را برجای بدارد. 📙 ذخیره خوارزمشاهی، سید اسماعیل جرجانی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
و بباید دانست که طعام را از معده به جگر اندر شدن و بدان رگ های باریک که اندر جگر است، بگذشتن ممکن نیست تا آب خورده نشود، یا چیزی تر که به جای آب باشد، پس آفریدگار تبارک و تعالی تشنگی برگماشته است تا مردم را پس از طعام آب خوردن حاجت افتد، و آن آب اندر معده با طعام بیامیزد، تا طعام بدان آب کیلوس گردد، و روان گردد و بدان رگهای باریک اندر شود، و تمام پخته شود و خون گردد. 📙 ذخیره خوارزمشاهی، سید اسماعیل جرجانی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
تولد بلغم بیشتری اندر معده باشد، و اندر روده های بالا، و اندر جگر به نادر باشد؛ و صفرا و سودای بیشتری اندر جگر باشد، و به نادر اندر معده و اندر رگ ها نیز باشد. 📙 ذخیره خوارزمشاهی، سید اسماعیل جرجانی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
بباید دانست که این خلطها که یاد کرده شد، همه اندر رگ ها با خون آمیخته است[متشابه الامتزاج هستند]، و از یکدیگر جدا نتوان کرد مگر به قوت داروها که هر یک را از یکدیگر جدا کنند، و بیرون آرند[ اخلاط در عروق تا قبل از اخذ صورت عضوی، متشابه الامتزاج هستند، و به کمک قوه غاذیه و مغیره و افاضه نفس، متشابه المزاج می شوند، و برای التصاق به عضو، هم مزاج عضو می شوند ]. و آفریدگار تبارک و تعالی از بهر هر خلطـی داروهای جداگانه آفریده است. 📙 ذخیره خوارزمشاهی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
مراقبه گامی به عالم ناشناخته: بسیاری از ما جرأت مردن بر گذشته را نداریم؛ زیرا احساس ناایمنی می‌کنیم و می‌خواهیم در پناه تعلقات ذهنی یا واقعی خود احساس ایمنی کنیم. ما ترجیح می‌دهیم خود را در حصاری از شناخته‌ها، در لذت‌ها، تجربه‌ها، دانش‌ها، و حتی در اضطراب‌ها، بدبختی‌ها، رنج‌ها و اندوه‌های گذشته که به آنها عادت کرده‌ایم و برایمان شناخته هستند، فرو برویم، ولی خود را در معرض ناشناخته‌ها قرار ندهیم. (البته از شناخته‌ها نیز می‌ترسیم!) مراقبه، آهسته مردن بر خود و گام نهادن به عالم ناشناخته هاست. با مراقبه ذهن آرام آرام خاموش میشود و زمینه اتصال با لایزال هستی فراهم میشود . ـــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به هرچیزی که فکر میکنم، باز میرسم به تو... یا مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ، تمام خیر خود تویی! ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
در بحث ، حضرت علامه حسن زاده آملی، یک مطلب عرشی بسیار مهمی را مطرح می کنند: چیزی بیرون از انسان نیست؛ هیچ اتفاقی بیرون از وجود مقدس رسول الله و انبیاء واقع نمی شد، چون اگر واقع می شد دیگران هم می دیدند و می فهمیدند، در حالی که این چنین نبود. با سایر شنیدنی ها متفاوت است. ، صدا و تصویری است که از درون به بیرون می آید، ولی بقیه صداها و تصویرها، از بیرون به درون می روند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این کاری است که شیطان و نفس ما می کند! و از صراط مستقیم منحرف می شویم! ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
در بیان اسهال و قوانین او و استعمال حمام پیش از دوای مسهل : و بباید دانست که از جمله قوانین در اسهال این است که هر کس که اراده خوردن دوای مسهل به غرض دفع اخراج مواد فاسده که موجب مرض است می کند، می باید که اگر مانعی نباشد از دخول حمام دو سه نوبت پیش از دارو به حمام رود، و مکث بسیار نکند، و آبهای معتدل موافق مزاج بر خود ریزد، و به تدریج بیرون آید، و در دخول نیز به تدریج درآید؛ و درآمدن حمام را پیش از دوا فواید بسیار است: 1⃣🔹 امداد در نضج ماده است 2⃣🔹 و تلیین اعضا 3⃣🔹 و مهیا شدن اخلاط به سهولت دفع. و اکثر اطباء بعد از خوردن مسهل دخول حمام را تجویز نکرده اند؛ به سبب حصول قبض که منافی مقصود است، مگر در زمستان تجویز کرده اند. اما به تکرار مجوز نیست و مقصود در این تجویز تحلیل مابقی از اخلاط است، پس آن نیز باید که زمان مكث اندکی باشد، و باید که اصلاً بگرم خانه حمام در نیاید تا موجب عرق نشود قبض حاصل می شود. 📙 منبع: کتاب تحفهٔ خانی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
چنین فرموده اند : کسی که حرارت بر مزاج او غالب باشد، پیش از اختیارِ دوای مسهل، باید که و خورد، خصوصاً که باشد و باشد. 📙 منبع: تحفهٔ خانی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
افضل اوقات از برای اختیار کردن مسهل : و بباید دانست که از افضل اوقات از برای اختیار مسهل و هست، و اما در و تا ضرورت قوی نشود در این امر دلیری نباید کرد. اما در زمستان به سبب آنکه: 🔹اخلاط جامد است اگر ایراد مسهل کنند، موجب صعوبت دفع است، و حصول تعب و حدوث اعراض منکر؛ 🔹و اما در تابستان برخلاف این اخلاط ذایب است و صالح و فاسد به هم مخلوط شده و در طبیعت طیب به صالح و ارسال فاسد کردن صعب است. 🔹👈ناچار هرگاه که ایراد مسهل واقع شود، صالح و فاسد اخراج یابد و این خطاست. ✅👈پس اگر ضرورت و اضطرار باعث بر ایراد مسهل شود در زمستان در ایام حاره و معتدله او باید اختیار کرد؛ ✅👈و همچنین در تابستان اگر احتیاج افتد در ایام بارده او به وقت سحر باید اختیار کرد. 📙 تحفهٔ خانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
غایت منع مسهل در زمستان و تابستان برای افراد نحیف و ضعیف به طریق اولی است، و برای این اشخاص مراعات این قانون بیشتر باید کرد. 📙 تحفهٔ خانی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
کتاب اثر: محمد بن محمد عبدالله بن عبید الله بن محمود(پزشک پارسی نویس ایرانی سده دهم) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
: 🔹👈حکیم مؤمن گوید: «حریف؛ به معنی گزنده است که اجزاء او در زبان فرو رفته و بسیار بگزد، و تفریق اجزاء او کند، و فعل آن تحلیل و تنقیه و تعفین و احراق و تلطیف است به جهت شدت حرارت». 📙 منبع:(تحفه المؤمنين) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔹👈و صاحب ذخیره گوید: «حریف تیز آنچه پوست دهان را فراهم کشد شکوک است یعنی عفص و آنچه پوست دهان را بگزد ترش است و آنچه بسوزاند تیز است، یعنی حریف است». 📙 منبع(ذخیره خوارزمشاهی) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
عسرالعلاج بودن مرض زلق الامعاء: اگر [شخصی] به مداومت کند، مبتلا به شود، و این از جمله است؛ زیرا که 1⃣🔹اول منجر به ضعف معده می شود؛ زیرا که جرم آن بارد شده، و رطوبات بسیار حمل کرده، و پرز معده را ملسان ساخته است، 2⃣🔹و در این مقام معالجات قویه از استعمال می باید، و ، و این نیز موجب انحراف مزاج شود، پس علاج صعب باشد. 📙 تحفهٔ خانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim