eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
927 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
449 فایل
امام على عليه السلام : حكمت، گمشده مؤمن است ؛ پس آن را بجوييد گرچه نزد مشرك باشد [زيرا كه] شما بدان سزاوارتر و شايسته تريد. کانال القانون فی الطب👇 https://eitaa.com/alghanon کانال دارالحکیم👇 @darolhakim
مشاهده در ایتا
دانلود
اسباب ایجاد حصاة گرده(سنگ کلیه) 1⃣🔹 سبب فاعلی حرارت غریبه ناریه خارجه از اعتدال است. 2⃣🔹 سبب مادی آن خلط غلیظ لزج بلغمی یا مدی یا خون غلیظی که حرارت، رطوبت آن را جذب نموده، بخشکد و از غلبه حرارت و طول مدت متحجر گردد، خصوصا در صورتی که مجرای بین کلیه و مثانه تنگ باشد، به حسب خلقت. 3⃣🔹 یا به سبب بسیاری خلط لزج 4⃣🔹 یا به سبب ورمی که مجری را سد نموده باشد، و رقیق بول را دفع و غلیظ آن در کلیه باقی بماند. 👈 اگر غلظت ماده و لزوجت آن کم باشد، و اجزای آن به یکدیگر نچسبد، رمل از آن متکون می شود، و اگر ماده غلیظ و لزج باشد و در فضای کلیه بماند، و به حرارت منعقد گردد حصاة از آن متکون می شود، چنانکه در دیگ حمام ها متکون می شود. 📙 شرح الاسباب ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
4_5949514004090062420.mp3
18.41M
💠سلسله سخنرانی با موضوع رساله حقوق امام سجاد علیه السلام ✅جلسه بیست و دوم 🔹حق چشم چیست؟! 🔹چگونه خدا از اعضای بدن ما راضی می‌شود؟ 🔹کمالات حیوانی، کمالات انسانی 🔷@human_rights
4_5954137742542637348.mp3
21.6M
💠سلسله سخنرانی با موضوع رساله حقوق امام سجاد علیه السلام ✅جلسه بیست و سوم 🔹امتحان خدا از طریق چشم 🔹چه کسی شاکر چشم نیست؟ 🔹تمرین کنترل چشم 🔷@human_rights
4_5960890311600244420.mp3
25.8M
💠سلسله سخنرانی با موضوع رساله حقوق امام سجاد علیه السلام ✅جلسه بیست و چهارم 🔹فعال‌ترین قوه انسان، قوه خیال 🔹چگونه از قوه خیال مراقبت کنیم 🔹مهمترین کانال دریافت‌های انسان 🔷@human_rights
با خوردن زیاد زنیان و زیره، رنگ چهره و بدن زرد می شود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
چرا با خوردن که در زیر نور آفتاب قرار دارد، رنگ زرد می شود؟ زیرا که به تاثیر شمس اجزای ارضیه با آب بیشتر مخلوط می شود، و آب غلیظ و ردی و ثقیل می گردد، و احشاء و معده را ضعیف می گرداند، و طحال را بزرگ می کند، و بدن لاغر و رنگ زرد می شود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
زیاده روی در خوردن نیز، رنگ بدن را زرد می کند. چون به مضادت، قمع خون می نماید. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
زیاده روی در خوردن نیز رنگ را زرد می کند، زیرا که موجب انسداد افواه عروق دقاق می شود، و نمی گذارد که خون صاف به جلد آید، بلکه چیزی رقیق صفراوی به جلد می آید، که به واسطه رقت و حدت از افواه عروق می آید. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
1⃣🔹و گاهی علت زردی رنگ بدن، است، زیرا که روح به باطن حرکت می کند، و به تحلیل می رود، و حرارت غریزیه ضعیف می گردد، و به ضعف آن قلب سرد می گردد، و سردی آن به مجاورت به فم معده سرایت می کند، و هضم نقصان می پذیرد، و خون جید کم می شود، و خون و روح غلیظ می گردند، و به ظاهر میل نمی کنند، و جلد نیز کثیف می شود و رنگ زرد می گردد. 2⃣🔹و گاهی سببش می باشد به سبب آن که خون و روح بسیار به تحلیل می رود. 3⃣🔹و گاهی سببش می باشد به واسطه کثرت تحلل و اشتغال طبیعت از هضم غذا و تولید دم 4⃣🔹 و گاهی شدت سبب آن می شود، به جهت کثرت تحلل و ارخای قوی و فتور غریزیه و احتراق جلد، و کثرت تولد صفرا و انجذاب آن به ظاهر ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
اسباب رنگ زرد بدن: 1⃣🔹و گاهی علت زردی رنگ بدن، است، زیرا که روح به باطن حرکت می کند، و به تحلیل می رود، و حرارت غریزیه ضعیف می گردد، و به ضعف آن قلب سرد می گردد، و سردی آن به مجاورت به فم معده سرایت می کند، و هضم نقصان می پذیرد، و خون جید کم می شود، و خون و روح غلیظ می گردند، و به ظاهر میل نمی کنند، و جلد نیز کثیف می شود و رنگ زرد می گردد. 2⃣🔹و گاهی سببش می باشد به سبب آن که خون و روح بسیار به تحلیل می رود. 3⃣🔹و گاهی سببش می باشد به واسطه کثرت تحلل و اشتغال طبیعت از هضم غذا و تولید دم 4⃣🔹 و گاهی شدت سبب آن می شود، به جهت کثرت تحلل و ارخای قوی و فتور غریزیه و احتراق جلد، و کثرت تولد صفرا و انجذاب آن به ظاهر. 5⃣🔹زیاده روی در خوردن نیز رنگ را زرد می کند، زیرا که موجب انسداد افواه عروق دقاق می شود، و نمی گذارد که خون صاف به جلد آید، بلکه چیزی رقیق صفراوی به جلد می آید، که به واسطه رقت و حدت از افواه عروق می آید. 6⃣🔹با خوردن زیاد و ، رنگ چهره و بدن زرد می شود. 7⃣🔹چرا با خوردن که در زیر نور آفتاب قرار دارد، رنگ زرد می شود؟ زیرا که به تاثیر شمس اجزای ارضیه با آب بیشتر مخلوط می شود، و آب غلیظ و ردی و ثقیل می گردد، و احشاء و معده را ضعیف می گرداند، و طحال را بزرگ می کند، و بدن لاغر و رنگ زرد می شود. 8⃣🔹زیاده روی در خوردن نیز، رنگ بدن را زرد می کند. چون به مضادت، قمع خون می نماید. 9⃣🔹 گاهی سببش است که به جلد می رسد. 🔟🔹 گاهی سببش است. 1⃣1⃣🔹 گاهی سببش است. مثل ضعف طحال، کبد و معده 2⃣1⃣🔹 گاهی سببش است. 3⃣1⃣🔹 گاهی سببش است. 4⃣1⃣🔹 گاهی سببش است. 5⃣1⃣🔹زیاده روی در خوردن نیز، رنگ بدن را زرد می کند. چون به مضادت، قمع خون می نماید. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
⭕ کار خطرناک دفتر فرهنگستان آیت الله العظمی امام خامنه ای ❇️ بیانات بسیار مهم و تذکرات جدی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای به حجت‌الاسلام میرباقری و اعضای دفتر قم در ۱۳۸۹/۴/۱۴ : ❗️در آموزش‌های بنیانی با طلبه ها سر و کار دارد، دست زدن به پایه های اساسی است، می‌کنید؟ ❗️چه در زمینه‌ی منطق، چه در زمینه‌ی اصول، چه حتی گاهی در زمینه‌ی نحو و ادبیات. ❗️یک وقت آدم می‌بیند که به یک پایه‌ای دست می‌زنند و یک چیزی کنارش درست می کند این پایه‌ها طاقت نمی آورد و سقف می‌آید پایین. یعنی خیلی باید به این داشت. ❗️چون پایه‌ها هم در طول سال‌های متمادی و با تراکم اذهان بسیار برجسته و پیچیده و والا به وجود آمده. 🔆یعنی واقعاً "" را هیچ نمی شود دست کم گرفت، 🔆یا فرض کنید "" را 🔆یا مثلاً فرض کنید در زمینه مسائل عقلی منطق "" را 🔆یا "" را 🔆یا "" را. 🔆اینها بودند 🔆آنی هم که الان دست ماست این محصول و این کار متراکم و در هم تنیده مجموعه‌ی این هاست. ❗️اگر چنانچه بنا کنیم این پایه ها را کردند یک وقتی می‌بینیم که نتوانستیم آن پایه‌ی مناسب محکم را کنارش درست کنیم آن وقت سقف می‌آید پایین؛ یعنی به این باید بشود! ❗️دو سه سال قبل از این، بعضی از این نوشته ها را (که نمی دانم مربوط به منطق بود یا چی بود) آوردند پیش من، به نظرم این معنا آمد و منتظر بودم یک وقتی با جنابعالی ملاقات بشود و این را عرض بکنم. خیلی خوب، حالا غرض همین؛ مهم است؛ این که این را بکنید. منشور حوزه و روحانیت ج۵ ص۶ و۷. ❇️ ایتا https://eitaa.com/hekmat121 بله https://ble.ir/hekmat121
چرا کودکان را سنگ مثانه بسیار عارض می شود؟ به سبب آنکه اخلاط غلیظه لزجه در ایشان بیشتر بهم می رسد، به واسطه سوءتدبیر در اکل و شرب و. کثرت حرکت بر امتلاء، علاوه بر آن که مسلک بول ایشان از کلیه به مثانه واسع است، و قوه دافعه شدید و آنچه در کلیه هست، همه به مثانه می آید، و مجری قضیب در ایشان ضیق دارد، و غلیظ آن در مثانه می ماند و رقیق آن دفع می شود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
و چرا سنگ کلیه بیشتر در کهول به هم می رسد؟ به جهت آن که اخلاط غلیظه در ایشان بیشتر متولد می گردد، به واسطه ضعف هاضمه، علاوه بر آن که مسلک میان مثانه و کلیه ایشان، به سبب استیلای برودت و یبوست ضیق به هم رسانیده است، و کلیه ایشان به سبب کثرت مباشرت ضعف پیدا کرده است، و به غلبه حرارت ناریه متحجر می گردد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
سبب عدم تولد سنگ در کبد کهول چیست؟ آن است که حرارت و رطوبت کبد نمی گذارد، که مجرای میان کبد و کلیه، مانند مجرای میان کلیه و مثانه تنگ شود. ــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
چرا سنگ مثانه بیشتر در اشخاص نحیف(لاغر) به هم می رسد و سنگ کلیه در اشخاص سمینه(چاق)؟ زیرا که مجرای مابین کلیه و مثانه در اشخاص نحیفه واسع است، و در اشخاص سمنیه به واسطه کثرت شحم تنگ است. علاوه بر آن که اخلاط لزجه در ابدان سمینه به واسطه برد مزاج ایشان بیشتر است، و در کلیه به اندک حرارت متحجر می گردد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
مدیریت از بیرون مرحوم آیت الله حائری می فرمود: پهلوانی، بزغاله‎ای را بغل می‎کند و صد متر راه می‎برد. پس از طی راه، هم خودش و هم بزغاله خسته می‌شوند و کار نیز تعطیل می‎گردد. اما گاهی به جای پهلوان، یک بچۀ 8 ساله، دو هزار گوسفند را از شهری به شهر دیگر راه می‎برد بدون اینکه خودش و آنها خسته شوند! بغل کردن یعنی مدیریت از بیرون که دستاورد غرب است و بهترین مثال آن «حضور و غیاب» است که امروزه در حوزه، دانشگاه و آموزش و پرورش صورت می‎گیرد. اگر به آنها بگویند فردا درس تعطیل است، ‌همه خوشحال می‎شوند. چون حس زندانی بودن می‎کنند، چون از بیرون مدیریت می‎شوند. اسلام به مدیریت از درون معتقد است، به همپا راه رفتن نه بغل کردن. @varesoon
روغن لادن برای مو: در آن قوه مسخنه و مفتحه افواه عروق است با اندک قبض. و جالینوس گفته است که در آن حرارت است با اندک قبض و جوهر لطیف نیز در آن هست، و به این جهت هم تلیین می کند، و هم نضج می دهد، و هم تحلیل می برد، و با این خصال قبض کمی نیز در آن هست، و به این جهت مقوی و منبت مو می باشد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
کهربا (Amber) یک ماده آلی و در واقع نوعی صمغ رزین فسیل شده درختان است که فرآیند تشکیل آن می تواند میلیون ها سال پیش برگردد. پلیمریزاسیون مولکولی در دما و فشار زیاد حاصل از رسوبات بالایی صمغ گیاهی را به نوعی شیره گیاهی به نام کوپال (Copal) یا کهربای نارس تبدیل می کند. ترپن ها (Terpenes) هیدروکربن هایی هستند که توسط نوعی گیاهان به ویژه مخروط داران تولید میشوند در دما و فشار ثابت خارج شده و به همین ترتیب کهربا بوجود می آید. در این هنگام بقایای حشرات، جانوران و گیاهان در هنگام تشکیل کهربا ممکن است درون آن گیر بیوفتند. کهربا گوهری ارگانیک و جواهری آلی است و به عبارتی محصول پروسه های بیولوژیکی موجودات زنده می باشد. این ماده برای فسیل شدن وارد یک چرخه اکسیداسیون تصاعدی میگردد، جایی که مواد آلی تشکیل دهنده آن درگیر ترکیب شدن با اکسیژن و پلیمریزاسیون که واکنشی تکمیلی است میشود. در این هنگام دو یا چند مولکول با یکدیگر ترکیب شده و هیدروکربن اکسیژن را تولید می کند، که از اتم های کربن ، هیدروژن و اکسیژن همان مواد آلی اولیه ساخته شده اند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
كهربا به فتح کاف و سکون ها و رای مهمله و فتح بای موحده و الف لغت فارسی است و یا معرب از کاه ربای فارسی و به یونانی ديا منيطس و به سریانی حمرما و به رومی میغیرس و به هندی کپور و به عربی قرن البحر و مصباح الروم نیز نامند. ماهیت آن صمغ درختی است که از بلاد اروس و بلغار و مغرب و غیر آن آورند و درخت آن عظیم و آن را حوز به حای مهمله مضموعه و سكون واو و زای معجمه نامند. منابت آن بلاد بسیار سرد و برف نشین است و آن دو قسم می باشد: رومی و نبطی رومی آن بهتر است و صلب و شفاف براق طلایی رنگ دیرگداز و چون به دست بمالند که گرم گردد از آن بوی آب لیمو آید و خرده کاه را برباید و پنبه و ابریشم را نیز چون بدان گرمی رسانند و وجه تسمیه آن به کهربا از این جهت است و به الوان دیگر نیز میباشد و نبطی آن بدین اوصاف نیست و در قوت از آن ضعیف تر و گاه در جوف آن کاه و سنگریزه میباشد که در وقت چکیدن صمغ در آن مانده منعقد و متحجر شده و حکیم میر محمد مؤمن در تحفه نوشته که حقیر قطعه ای از کهربا مشاهده نمود که مگسی در آن مانده منجمد و متحجر شده بود و از بعضی ثقه شنیده شده که در خزانه بعضی پادشاهان هند قطعه کهربایی بود که بچه میمونی در جوف آن مانده بود و از اقوال حکمای ما تقدم ظاهر میگردد که کهربا و سندروس هر دو از یک جنس اند و سندروس مخصوص به بلاد هند و کهربا مخصوص به بلاد مغرب و شمال و در ربودن کاه هر دو شریک اند الا آنکه سندروس با اندک حرارتی که از مالیدن دست به هم رساند جذب گاه می نماید و کهربا محتاج به مالیدن بسیار است و سندروس نرم و بوی آب لیمو از آن نمی آید و جلای بسیار نمی پذیرد از حکاکی و کهربا صلب و از آن بوی آب لیمو می آید و جلای بسیار می یابد و در حین سوختن از آن بوی مصطکی و از سندروس بوی کریه و بوی شاخ سوخته می آید و نزد بعضی آب چشمه ایست در جزایر مغرب و غافقی گفته کهربا دو صنف است صنفی از بلاد روم و مشرق می آورند و صنفی یافت می شود در غربی اندلس در سواحل بحر در زیر زمین و بیشتر نزدیک بیخ روم و حراثان و مزارعان چیز بسیاری جمع می نمایند و یافت می شود در آنها قطعه های مصمغ صاف شفاف و این بهتر از صنف مشرقی و صلب تر و قوی تر از آن است در فعل و نوشته که خبر دادند مرا که آن رطوبتی است که از برگ درخت روم می چکد هنگام برآمدن آن درخت از زمین و آن رطوبت شبیه به عسل است پیش از منجمد شدن و گاه در اندرون قطعه های آن مگس و گاه میخها و سنگریزه ها یافت می شود مطابق قول غافقی از ثقات نیز مسموع گشته و از اقوال دیگر در آن مذکور است و چون اصلی نداشت ذکر ننمود و بیان سندروس در حرف السين مع النون گذشت. طبیعت آن در گرمی و سردی معتدل و در دویم خشک و در اول سرد نیز گفته اند. افعال و خواص آن مفرح و مقوی دل و حابس نفث الدم و قاطع نزف الدم همه اعضای ظاهری و باطنی و قابض اعضاء الرأس حابس رعاف و نزلات و مانع ریختن رطوبات از دماغ به ریه و داخل ادويه عين کرده میشود و از ادویه نافع آنست. اعضاء الصدر حابس نفث الدم صدر و ریه با آب سرد به قدر نیم مثقال و یا با ادویه مناسبه دیگر و نیز حابس خونی که از انقطاع عرقی از عروق سینه باشد و با گلاب و یا با آب جهت خفقان عارض از صفرا به مشارکت قلب به معده. اعضاء الغذاء و النفض حابس قی و اسهال دموی و مانع مواد ردیه از انصباب به معده و حبس نزف الدم مقعده و بواسیر و رحم و حیض و کبد و مجاری بول و جهت يرقان و حرقة البول و ضعف معده و گرده و سنگ مثانه و با مصطکی جهت تقویت معده و رفع عسرالبول و بالخاصيت جهت زحير و خلفه و طلای آن با صبر مسقط دانه بواسير. القروح و حرق النار و الكسور و غیرها ذرور آن جهت التيام جراحات و حبس الدم آنها و طلای آن با آب جهت حرق النار و کوفتگی و شکستگی اعضا و با مورد حابس و قاطع عرق ضعفاء. الخواص تعلیق آن مانع رعاف و مقوی دل و معده و مانع تخمه و با خود داشتن آن دافع خوف و طاعون و یرقان و حافظ جنین است از اسقاط و گفته اند چون به وزن چهار شعیره آن را در طالع سرطان صورت بوزینه قائم الذکر نقش کنند حامل آن در خود از جماع فتوری نیابد. المضار: گویند کهربا مضر سر است و اکثار آن مصدع، مصلح آن بنفشه. مقدار شربت آن نیم مثقال. بدل آن سندروس و اگر یافت نشود دو وزن آن طین ارمنی و ثلث آن سلیخه و در تفریح مروارید و در رفع طاعون مرجان ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
اگر خون از حنجره و نای آید : قرص زیر بسیار خوب است، اما با مکیدن ترکیبات و صنعت آن : طین ارمنی و کهربا و صمغ و دم الاخوین و طباشیر و نشاسته و کتیرا و اقاقیا و جلنار و عصاره لحيه التیس(ریش یزی) که با آب لسان الحمل(بارهنگ) یار فرفخ(خرفه) سرشته باشند. و فایده در دهان نگاه داشتن آن است که آنچه از آن حل می شود بر سبیل استمرار در دهان به حنجره رسد، و آنچه به مری فرو می رود بر سبیل رشح به قصبه رسد، پیش از آن که قوه آن به فعل اعضا و بعد مسافت منکسر گردد . ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
4_5967754378008856509.mp3
26.07M
💠سلسله سخنرانی با موضوع رساله حقوق امام سجاد علیه السلام ✅جلسه بیست و ششم 🔹حق پا چیست؟! 🔹چه کارهایی با پا نباید انجام بدهیم؟ 🔹حقیقت ملکوتی در وضو 🔷@human_rights
طبیب نما
🔰 پسته 1⃣🔹عسر الهضم و قلیل الغذا و جیّدالکیموس است. 2⃣🔹برای سرد مزاجان مفید است. 3⃣🔹معده و جگر را قوت دهد. 4⃣🔹منع غثیان دارد. 5⃣🔹سده جگر بگشاید 6⃣🔹اخلاطی که در مجاری کبد و ریه و سینه ها محتبس شده را اخراج می کند. 7⃣🔹تقویت باه دارد 8⃣🔹سرفه بلغمی را درمان کند. 9⃣🔹خوردن آن بعد از غذا به سبب قبضی که در آن است، خوب است. 🔟🔹زیاد خوردن پسته احداث شری(کهیر) کند. 1⃣1⃣🔹 اصلاح پسته با زردآلوی خشک است. 2⃣1⃣🔹پوست بیرونی پسته برای قی و سکسکه نفع دارد. ــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim