منزل ملاصدرا در کهک قم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
محیی الدین ابن عربی : هرچه دارم از سجاده دارم.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
ملاصدرا در رابطه با سلوک خود میگوید : سر انجام در اثر طول مجاهدت و کثرت ریاضت، نور الهی در درون جانم تابیدن گرفت، و دلم از شعله شهود مشتعل گشت.
انوار ملکوتی بر آن افاضه شد و اسرار نهانی جبروت بر وی گشود، و در پی آن به اسراری دست یافتم که در گذشته نمی دانستم، و رمزهایی برایم کشف شد که به آن گونه از طریق برهان نیافته بودم و هر چه از اسرار الهی و حقایق ربوبی و ودیعه های عرشی و رمز و راز صمدی را با کمک عقل و برهان می دانستم با شهود و عیان روشنتر یافتم.
در اینجا بود که عقلم آرام گرفت و استراحت یافت، و نسیم انوار حق صبح و عصر و شب و روز بر آن وزید و آنچنان به حق نزدیک شد که همواره با او به مناجات نشست.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
در #فلسفه_ملاصدرا فاخرترین عناصر معرفت یعنی #عقل_منطقی و #شهود_عرفانی و #وحی_قرآنی در کنار هم ظهور کرده اند.
📕 استاد طاهرزاده
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
در جلد اول کتاب #مسیر_طبایت در مورد معرفت نفس و تهذیب نفس، از نظرگاه بزرگان این علم، سخن هایی بیان کرده ایم.
چرا که یک طبیب قبل از ورود به مسائل طبی باید بدنبال معرفت نفس باشد.
همان چیزی که دقیقا جای آن در محافل علمی و دانشگاهی ما خالی است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
ایمان باید ابتدا دارای #رجوع_عقلی و #استدلال_عقلی باشد، به این معنا که عقل، حقیقت آن را کشف کرده، مرحله بعدی آن ایمان، #اتحاد_قلبی با آن حقیقت است.
📙استاد طاهرزاده
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ رهبر حکیم انقلاب/۱۵ فروردین۱۴۰۲:
روز #قدس امسال یک خروش بینالمللی علیه رژیم غاصب صهیونیستی خواهد بود؛
🔹اگر سالهای قبل #روز_قدس را فقط کشورهای اسلامی برگزار میکردند، امسال به احتمال زیاد در کشورهای غیراسلامی هم روز قدس با عظمت انشاالله برگزار خواهد شد.
🔹امیدواریم ملت #ایران مثل همه موارد این بار هم در این روز بدرخشد؛ به حرمت محمد و آل محمد(ص)
🆔 @MahdiAsgari133
🔷 عارف حکیم ابن عربی در مورد صفات افرادی که توان درک لیله القدر را دارند چنین میفرماید:
پس چون این طایفه به آیات نظر کنند همراه امر الهی آن بدانچه که خوانده و دعوت کرده بر نفوس خود میخوانند و اگر آیه غیر عادی باشد نظر میکنند کدام اسم الهی را طلب میکند اگر قهّار و مانند آن را طلب میکرد آیۀ رهبت و زجر و وعید است؛ آن را بر نفوس میخوانند و اگر اسم لطیف و مانند آن را طلب میکرد آیۀ رغبت است که رغبت را بر ارواح میفرستند و نوری مشعشع بر نفوس اشراق میکنند پس بدان نفوس به سوی خالقشان متمایل میشوند و توفیق و هدایت شامل حالشان خواهد شد و از اعمال لذّت میبرند و با نشاط قیام به آنها میکنند و از کسالت عاری میشوند و از معاشرت با بطّالین و صحبت غافلین از ذکر خدا اجتناب میکنند و از ملاء و جلوّت کراهت دارند و انفراد و خلوت را ترجیح میدهند. برای این طبقۀ دوم حقیقت شب قدر و کشف سرّ و معنای آن وجود دارد و برای آنها در این شب حکمی الهی است که به آن مخصوص هستند.
ابن عربی، فتوحات، 1/209
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
💢کانال علامه حسن زاده آملی (ره):👇
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
انکار #حجیت_عقل در علوم، توسط غربی ها، باعث شد که دستگاه های تشخیص(مشاهده) در #علم_پزشکی_غربی، جانشین نظام مفهومی و عقلی #طبیب شوند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
شیعه هم #اراده ای برای تمدن سازی دارد، و هم در عمل توان برپایی آن را دارد. و هم بستر آن را به #رهبری حکیمانه، سید علی خامنه ای آماده کرده است، و هم #استدلال_عقلی رقبای تمدنی خود را با چالش های سنگین روبرو کرده است، و هم #بطن سراسر مادی و غلط، تمدن غربی را در معرض همگان قرار داده است(با مدیریت #طوفان_الاقصی).
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
#مدرنیته با #ذهن_گرایی خـود، که یک قدم انسان را از محدودهٔ نفس اماره اش جلوتر نمی برد، #حجاب_حقیقت است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
هرگز نمی شود نظامی را ایجاد کرد که فاقد #پشتوانه_فلسفی و نظری باشد، زیرا هیچ عملی بدون اندیشه قابل تحقق نیست.
و آن پشتوانه فلسفی برای تمدن اسلامی، غیر از #حکمت_متعالیه نیست.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
ملاصدرا با صراحت تمام وقایع مصیبت بار اجتماع را ناشی از #جمودگرایی و #قشری_گری می داند و می گوید :
زنهار که به علم ظاهر الصلاح بی بصیرت مفتون و مغرور نگردی که هر شقاوتی که به مردودان راه یافت از غرور علم ظاهر و عمل بی اصل راه یافت، و محنت ها که به خاندان عصمت و طهارت رسید همه از نفاق و کید اهل شید و ریا و حیله ی متشبهان به اهل علم و تقوی بود. علی مرتضی علیه السلام نه به ضربت ابن ملجم بلکه به #سکنجبین_شهد_صلاح ابوموسی اشعری و #سرکهٔ_نفاق عمرو بن عاص شربت شهادت نوشید.
📙 رساله سه اصل
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
#ملاصدرا در کتاب #کسر_اصنام_الجاهلیه در چهره ی یک انقلابی ظاهر شده، و ضمن نقادی ریشه ای معتقد است، باید بتهای فرهنگی شکسته شود تا جامعه از جاهلیت خارج گردد.
و آن #بت_های_فرهنگی کسانی اند که از علم و عمل بی بهره اند، و خلا علمی خود را با ارتباط با دربار و قدرت پر می کنند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
ملاصدرا اعلی الله مقامه الشریف کی گوید : فانظر کيف انْمَحَت هذه الرسوم عن صفحة الأرض وكيف وقع اسم «الشيخ» و «الصوفي» و «الفقيه» و «الحكيم» على من اتصف باضداد هذه المعانى :
بنگر چگونه این رسوم از صفحه ی زمین محو شده و چگونه اسم «شیخ» و «صوفی» و «فقیه» و «حکیم» بر کسانی اطلاق می شود، که درست به ضد این معانی متصف اند.
می گوید : يقع اسم الفقيه على من يتقرب الى الحكام و السلاطين من الظلمه:
اسم «فقيـه» بـر کسانی گذاشته شده که به حاکمان و سلاطین و ظالمان نزدیکی می جویند.
📕کسر الاصنام الجاهلیه، ملاصدرا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
اگر امروز به فلسفهٔ صدرایی رجوع نشود از طریق #اخباری_گری و #تفکیکی_گری، خشونت به صحنه می آید، و بی آیندگی انقلاب را دامن می زند، زیرا تنها آن فکری دست به خشونت نمی زند، که قانع کننده است و #آزاداندیشی را پیشه کرده است.
📕 استاد طاهرزاده
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
جناب آقای #دکتر_مهدی_امامی_جمعه در کتاب «سیر تحول مکتب فلسفی اصفهان از ابن سینا تا ملاصدرا» سعی بلیغ فرموده اند تا نظر خوانندگان آن کتاب را متوجه کنند که ملاصدرا در کنار شخصیت فلسفی و عرفانی اش، شخصیتی حماسی بود و نظر به تمدن اسلامی داشت،
و بدین لحاظ نظر شما را به آخرین سطر از کتاب مذکور جلب می کنم که می فرمایند : ... اما باید بدانیم که #ملاصدرا تنها بود و تنها فریاد زد، و عوام و خواص فریادش را جدی نگرفتند. آری حکمت و عرفان صدرایی حماسی ظلم ستیز مردمی و تمدن ساز بود اما ...
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
تعریف نفس
تعریف نفس از جهت نفسیت :
با توجه به این که نفس وجودی است که تعلق به بدن دارد و بدن نیز متعلق به آن است، یعنی نفس یک موجود اضافی و ارتباطی است، لذا باید آن را با مضاف اليه آن شناخت و به همین جهت در تعریف آن گفته می شود: «كمال الأول لجسم آلى ذی حیات» نفس کمال اول است برای جسم دارای حیاتی که نیاز به آلت و ابزار دارد.
📙 اسفار، ج8،ص3
ــــــــــــــــــــــــــــ
یعنی:
1⃣🔹اولاً جسم است که به وسیلهٔ نفس به نبات و یا حیوان و یا انسان تبدیل می شود.
2⃣🔹 ثانیاً «آلی» است یعنی نفس چون خواست کاری را انجام دهد به وسیله ی «آلت» انجام می دهد، زیرا نفس از نظر تجرد شأنش برتر از آن است که بدون ابزار و بدون واسطه خودش به تنهایی تا سطح ماده پائین بیاید.
3⃣🔹 ثالثاً ذی حیات است یعنی نیرویی است که آثار و افعال حیات از او ظاهر شود، و تا جسم دارای چنین نیرویی نگردد، آثار حیات از او صادر نمی شود، و لذا جسم عین حیات نیست، و وقتی نفس به جسم تعلق گرفت صاحب حیات می شود، برعکس عالم مجردات که خودشان عین حیاتند.
پس جسمی که دارای حیات باشد و با وسایل و ابزار کار خود را انجام دهد این جسم بدین لحاظ نفس است، و نفس کمال اول است برای این چنین جسمی، و جسم از این به بعد می تواند کمالات بعدی را برای خود ایجاد نماید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
💢دلایل مغایرت مزاج از نفس بدن:
1⃣🔹 حیوان مرکب از عناصری است که با هم الفت گرفته اند، و لازم است نفسی باشد که عامل این الفت گردد، و به همین جهت چون مرگ فرا رسد، بدن از هم متلاشی می شود، زیرا عامل الفت از بدن منصرف شده است.
2⃣🔹 در حالت بیماری گاهی بدن انسان تعادل خود را از جهت کارکرد اعضاء از دست می دهد، و به اصطلاح، مزاج از سلامت[تعادل] خارج می شود، ولی پس از چندی به صحت و سلامت باز می گردد، پس باید عاملی در میان باشد که مزاج را به حالت صحت برگرداند، و مزاج نمی تواند چنین کاری را انجام دهد، و از طرفی نمی شود آن نیرو خارج از بدن باشد، زیرا هر فعل و انفعالی که در بدن حیوان انجام می گیرد باید به وسیلهٔ نیرویی متعلق به بدن انجام گیرد، و این نیروی کنترل کننده و مدبّر باید همان «نفس» باشد که غیر از مزاج است.
3⃣🔹گاهی انسان خسته شده است، یعنی نظام ارگانیکی بدن که همان مزاج باشد، اجازه ی ادامه ی کار را به او نمی دهد، با این حال محرکی هست که بدن را فرمان می دهد، و تسلیم ناتوانی مزاج نمی شود.
مثل وقتی که در دامنه ی کوه به طرف بالا در حرکتید و در عین خستگی بدن، نفس ناطقه ی شما بدنتان را به طرف بالا به حرکت فرمان می دهد و تحریک می کند.
4⃣🔹 ادراک کردن به خودی خود بهترین دلیل بر مغایرت نفس با مزاج و دلیل تجرد نفس است، زیرا ادراک عبارتست از حضور مدرَک در ذات مدرِک.
حال با توجه به این که نفس خود مزاج را هم درک می کند، پس نفس غیر از مزاج است، و از طرفی نفس به ذات خود عالم است در حالی که علم عبارت است از حصول معلوم برای عالم و حصول ذات برای ذات فقط در مجرد ممکن است که بعد ندارد و اتحاد می تواند عملی شود.
در نتیجه نفس واقعیتی است مجرد و چیزی است غیر از بدن و مزاج و لذا می تواند بدن و مزاج را درک کند.
📕معرفت نفس و حشر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
💢علت مرگ
هدف و غایت مرگ مرحله ی اخروی نفوس است، و رسیدن نفوس به منازل و درجات سعادت یا شقاوت که هر نفسی پس از طی مراحل و قیام قیامت به حکم ضرورت بایستی به آن سعادت و یا شقاوت برسد.
پس این که می گویند غایت حقیقی مرگ آن است که مظلوم از ظالم انتقام بگیرد، و یا نیکوکاران به پاداش خود برسند صحیح نیست، بلکه این ها از لواحق مرگ و به اصطلاح غایات عرضیه موتاند.
مرگ در این عالم یک امر طبیعی است نه به جهت این که جسم قابل دوام نیست، زیرا جسم به واسطه ی تبدلات جوهری و افاضه ی روحانی قابل دوام است، بلکه علت مرگ این است که کلیه ی قوا و نفوس همواره در صراط استکمال اند، و چون نفس انسانی از قوه به فعلیت رسید، خواه در سعادت عقلی یا در شقاوت حیوانی به ناچار از نشئه ی دنیا به نشته ی اخروی منتقل خواهد شد، و این یک انتقال فطری و طبیعی است، و بدین صورت موت عارض نفس می شود.
و قرآن نیز می فرماید: «كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ» هر نفسی مرگ را می چشد.
و به همین جهت هم انتقال منحصر به نفس انسانی نیست مربوط به همه ی نفوس است.
و تمنای مرگ اولیاء به جهت میلی است که برای انس با حق دارند و برای رفع مانع سیر که آن مانع همان بدن است نه تنها از مرگ هراسی ندارند بلکه به استقبال آن می روند.
📙 اسفار، ج 8،ص97
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
زمان تعلق نفس به بدن
شیخ الرئیس می گوید : وقتی قلب و مغزِ مولود، تكون یافت، نفس ناطقه به بدن تعلق می گیرد.
هر چند این نفس در عین مجرد بودن قادر بر ادراک معقولات نیست. چون حقیقتاً نفس به تدریج تکامل می یابد، تا نفس ناطقه بالفعل گردد، و همین طور که نفس کامل می شود کلیه ی قوا و لوازم آن نیز به تدریج تکامل می یابد تا جایی که قادر بر ادراک معقولات گردد - غالبا چهل سالگی - پس آنچه در ابتدا به بدن مولود تعلق می گیرد استعداد درک معقولات است.
📙اسفار، ج 8. ص 145
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
#عقل_فعال مانند شعله ی آتش است، و #نفس مانند قطعه ذغالی که در مجاورت آن قرار گیرد.
نخست از حرارت آتش متأثر می شود و به مرور آتش می گیرد، تا بالاخره تمام اجزائش مشتعل می شود، و کار آتش را انجام می دهد، و اصلا آتش می شود، و آثار صادره از مقام عقل را در نبات و حیوان و انسان مشاهده می کنیم، و به حکم قاعده ی کلی که تمام مراتب نازله در مرتبه ی کامله به نحو بساطت وجود دارد، حتی قوه ی ناطقه در انسان همان قوه ی حیوانیه است که در صراط استکمال قرار گرفته و به قوه ی ناطقه رسیده، و فانی در ذات انسان شده، و در این مرتبه آن قوه ی حیوانیه دیگر انسان است، همین طور قیاس کن #اتحاد_نفس_ناطقه را با #عقل_فعال و #اعضاء_بدن ما شرایطی هستند که بعضی قوا در این شرایط می توانند در آنها بروز کنند، و گرنه اصل قوا در مقـام نـفـس بـا نفـس متحداند.
و به همین جهت است که در #عضو_فلج شده که شرایط بروز قوه ای از نفس را از دست داده است نفس ظهور و بروز و تصرف ندارد.
📕 خواجه نصیرالدین طوسی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
فلاسفه در اثبات #عقل_فعال گفتهاند؛ نفس انسان در آغاز پیدایش، بالقوه (یعنی استعداد نفس بودن را دارد؛ اما هنوز وجود خارجی پیدا نکرده) بوده، و برای رسیدن به فعلیت و وجود خارجی، نیازمند موجودی است که غیرمادی باشد که همان #عقل_فعال است.
بنابراین عقل فعال، علت فاعلی خروج نفس انسان از بالقوه بودن به فعلیت است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
برای کمال نهایی نفس، #حواس_ظاهری کافی نیستند، و به همین دلیل خداوند #حواس_باطنی را آفرید.
📙 ملاصدرا، اعلی الله مقامه الشریف
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
#قلب_آدمی همیشه در حال انفعال از جانب اسباب است، که «حاضرترین این اسباب #خواطر است».
#خاطر، انفعالی است که در قلب ایجاد میشود، و علت این نامگذاری آن است که قلب دارای آن نبوده، سپس دارای آن شده است، یا اکنون متذکر آن نیست، و سپس متذکر میشود.
#خواطر در آدمی میل و رغبت ایجاد میکنند، که آن هم مبدأ عزم و نیت میشود، و نیت نیز محرک اعضا برای انجام افعال خیر یا شر خواهد شد.
#فعل_خیر فعلی است که در آخرت نافع است، و #فعل_شر آنکه در آخرت زیانبار است.
بنابراین
خواطری که داعی افعال شر هستند، مذموماند و #وسوسه خوانده میشوند،
و خواطری که داعی افعال خیر هستند، محمودند و #الهام خوانده میشوند.
📕 مفاتیح الغیب، ملاصدرا اعلی الله مقامه الشریف
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim