#کتابخانه_دارالحکیم
اتحاد عاقل به معقول
آثار علامه حسن زاده آملی، رضوان الله علیه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
https://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اعیان ثابته/دکتر دینانی
@drdinani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چطور میشود آدم عاشق این ملت نباشد، چطور میشود آدم این حجم از فهم و درک را ببیند و سودازده و دلداده نوشتن برای آنها نشود... این بلاگر فلسطینی توئیتی را از آقای حسین العزی معاون وزیر خارجه دولت یمن منتشر کرده و دارد در موردش توضیح میدهد. در حالی که بسیاری از کشورهای عربی شهرندان خود را از سفر به لبنان بر حذر داشته و به آنهایی هم که در لبنان هستند گفتهاند که این کشور را ترک کنند، آقای العزی از شهروندان یمنی ساکن لبنان خواسته که این کشور را ترک نکنند، بلکه سلاح برگیرند و دوش به دوش مقاومت علیه دشمن برای آزادی فلسطین و دفاع از هویت عربی بجنگند...
این موضعگیری باعث شده یمنیها بیش از پیش در دل انسانهای آزاده، به ویژه شهروندان عرب جا باز کنند. آنها که 9 ماه است بدون هیچ انقلتی و بدون هیچ گلایهای با هر آنچه که در اختیار داشتهاند وارد گود حمایت از ملت فلسطین به ویژه مردم غزه و مقاومت آنجا شدهاند و حماسهای ماندگار از خود به یادگار گذاشتهاند، حالا با همین یک توئیت ساده اما پر از معنا و مفهوم قلبهای بیشتری را تسخیر کردهاند....
@SyrianKhabar
#کلام_اساتید
💢فلسفه وقتی تشریح و هضم بشود، هیچ مخالفتی با کتاب و سنت ندارد
آیتالله انصاری شیرازی:
🔸فلسفه وقتی تشریح و هضم بشود، هیچ مخالفتی با کتاب و سنت ندارد. کسی که فلسفه را پیش استاد نخواند، مثل شیخ احمد احسائی، مبدا گمراهی ها می شود. فلسفه و عرفان، در حقیقت خدمتگزار کتاب و سنت است و در حقیقت این ها دو طفلند که قرآن و عترت قیّم آنها هستند.
📚شرح منظومه آیت الله انصاری شیرازی، ج1، ص۷۴۷
#آیتالله_یحیی_انصاری
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#برشی_از_کتاب
🔰امام خمینی به تفكر مشائی چندان دلبستگی نداشت
🔹بنا به گفته مهدی حائری، امام به تفكر مشائی چندان دلبستگی نداشت، اما به حكمت اشراقی سهروردی تعلق خاطر داشت. حكمت متعالیه را نیز بر مشرب عرفانی تفسیر میكرد.
امام به #طبیعیات و #نجوم_جدید توجه داشت، و #فلكیات_قدیم را اباطیل میدانست.
🔸امام با اینكه #مشرب_مشائی را نمیپسندد، اما #ابنسینا را بزرگ میشمارد.
آشتیانی در این باره مینویسد: «استاد نامدار، و وحید عصر ما، در علوم نقلیه و عقلیه و مآرب ذوقیه، امام عارف، حضرت آیتالله العظمی آقای خمینی تصریح فرمودهاند : ایرادات مختلفی به شیخ، در حكمت الهیه وارد است، ولی با این حال در بین ارباب نظر و تحقیق (لَم یكُن لَهُ كُفُوًا اَحَد) .»
📚 برخی از فیلسوفان معاصر اسلامی در حوزه علمیه، ص26
🖋 محمد فنایی اشکوری
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#کلام_اساتید
❇️ وضعیت فلسفه در حوزه
آیتﷲ سید محمد غروی، عضو هیئت مؤسس مجمع عالی حکمت اسلامی:
❓حضرتعالی وضعیت فلسفه در حوزه علمیه کنونی را چطور ارزیابی میکنید؟
◽️وضعیت #فلسفه در حوزه خوب است و اساتید خوبی هم پرورش پیدا کردهاند و مسلط بر افکار هم فیلسوفان پیشین مثل مشا و اشراق و هم فلسفه متعالیه هستند. الآن فلسفه، جدای از اینکه از جملهی درسهای تخصصی حوزه است، به شکلهای مختلفی نیز در این نهاد علمی، ارائه میشود. اضافه بر اینها، روی #فلسفههای_مضاف ـ مانند فلسفه علم، فلسفه علوم اجتماعی، فلسفه روانشناسی، فلسفه فقه و اصول و اخلاق ـ کار و سرمایهگذاری میشود. در مجموع، فلسفه در حوزه رشد خوبی داشته است.
#سید_محمد_غروی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شما چه فکر می کنید؟
بنظر می رسد، بد نیست، لایه های سیاست را کامل بشناسیم.
اما قرار نیست در بدنه جریان انقلابی تحیر و ثورانی صورت گیرد.
فقط باید با رصد دقیق، به لایه های پنهان سیاست دسترسی پیدا کرد.
وهاب عزیزی، رئیس ستاد جهادگران قالیباف، کلیه ستادهای مرتبط تشکل خود (۳۱۳ ستاد در کشور) را در اختیار ستاد پزشکیان قرار داد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 همه خوبن، دوقطبی نکنید!
- خطّی که معاویه ترویج میکرد.
.
♻️ در کنار یادداشتهای انتخاباتی که این ایام میخوانید، این تحلیل انتخاباتی هم قابل تأمل است.
دارالحکیم(حیات معقول)
. ♻️ در کنار یادداشتهای انتخاباتی که این ایام میخوانید، این تحلیل انتخاباتی هم قابل تأمل است.
احسنت به این جوان آگاه و پر امید
کدام کارشناس؟ کدام دستگاه کارشناسی؟
🔹یکی از تاکیدات رئیس جمهور منتخب این است که بنده کارشناس نیستم و در مسائل تخصصی، به کارشناس رجوع خواهم کرد. اصل این موضوع، ممدوح است اما آنچه محل سوال است این است که کدام کارشناس و کدام دستگاه کارشناسی؟
🔹انقلاب اسلامی آمد تا تمدنی نوین بر اساس ظرفیتهای بومی و هویت اسلامی ایرانی پایهریزی نماید. لازمه تحقّق این مهم آن است که دستگاه کارشناسی ما (در شئون مختلف حاکمیتی) استقلال هویتی خود را حفظ کند و به تعبیر رهبر انقلاب، هضم در هاضمه جهانی نشود.
🔹یکی از این شئون حاکمیتی، عرصه معماری و شهرسازی است. در این خصوص، آنچه طی چند دهه قبل بر دستگاه کارشناسی کشور حاکم بود غلبه ذهن استقرایی و نگاه کمیتمحور بر ذهن استعلایی و نگاه کیفیتمحور بود که نتیجه آن، شهرسازی عمودی و متراکمی است که در شهرهایمان کمابیش شاهدش هستیم.
🔹اکنون بیم آن میرود که در دولت جدید، همان ذهنهای تجربهزده و دستگاه کارشناسی سابقی که جمهوری اسلامی عملا سالها گروگان تحلیلهای اشتباه آن بود مجددا عهدهدار تدوین برنامههای شهرسازی کشور شود و دستگاه کارشناسیِ معتقد به هویت اسلامی ایرانی که با تلاشهای فراوان به تدریج در حال جان گرفتن بود مجددا به حاشیه رانده شود؛ که در چنین صورتی، مجددا شاهد تکرار چنین صحنههای عجیبی در کشور پهناور ایران خواهیم بود. بدیهی است که موضوع دستگاه کارشناسی، منحصر به مسائل شهرسازی نیست و مشمول سایر عرصههای تمدنساز نیز میشود که این مهم، هوشیاری رئیس جمهور منتخب و محترم را میطلبد.
بلد طیب/کانال رسمی دکتر منان رئیسی
https://eitaa.com/baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
- عاملین و ساکتین فتنه
🌀 تبـرّی از این شعار اون روز هم لازم بود، باید میکردند #که_نکردند! حالا هم یه عده از اونا حمایت کنند که این نمیشه، این قابل قبول نیست، دم از امام و طرفداری از امام و طرفداری از نظام و انقلاب از بزنند. این پدیده بسیار بد و زشتی است.
#فتنهها_معیار_شناخت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
📚 شهید مطهری سال۱۳۴۸: اگر مردم در انتخابات، صدبار هم اشتباه بکنند باز هم باید آزادی در انتخاب داشته باشند!
اگر سرپرستهای اجتماع، مردم را هدایت و سرپرستی نکنند گمراه میشوند؛ اما برای ارتقای #رشد_اجتماعی نباید کسی را به مردم تحمیل کرد!
مقایسه کنید بین رهبری حکیمانه امام خامنه ای و نگرش و گرایشات پدرخوانده ها و ...
وقت آن است که برخی افراد، مبانی فکری و عقیدتی خودشان در امور سیاسی_اجتماعی را بازخوانی و بازنگری جدی کنند.
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️
#اصول_معالجه_استعمال_ادویه
Ⓜ️👈 انشاءالله برگزاری دوره بسیار کاربردی و مهم طبی، بنام «اصول معالجه و استعمال ادویه» به زودی...
Ⓜ️📕 منبع تدریس : کتاب درسی دوره مسیر طبابت، #جلد_ششم، تحت عنوان «اصول معالجه و استعمال ادویه»
#اصول_معالجه_استعمال_ادویه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
Ⓜ️ کانال مسیر طبابت
https://eitaa.com/masiretebabat
➖آیا شما پایبندی به نهج البلاغه و انقلاب در دیدار با سران فتنه میبینید؟!
☫) جـَهِشــ ایران 🕋 |@jahesh_iran1404
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
- عاملین و ساکتین فتنه
🌀 تبـرّی از این شعار اون روز هم لازم بود، باید میکردند #که_نکردند! حالا هم یه عده از اونا حمایت کنند که این نمیشه، این قابل قبول نیست، دم از امام و طرفداری از امام و طرفداری از نظام و انقلاب از بزنند. این پدیده بسیار بد و زشتی است.
#فتنهها_معیار_شناخت
بحثی داغ و چالشی در اسپیس جدال.mp3
10.14M
بحثی #داغ و #چالشی در اسپیس جدال
طاها زینالی، محمدطاهر رحیمی و پریسا نصرآبادی
⚫️ @jedal_siasi | جدال سیاسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞کلیپ فوق، صحبتهای چند روز پیش «بیورن کومل» رییس کارگروه تأمین مالی پایدار سازمان بهداشت جهانی است که در آن به توضیح نحوهء تأمین مالی WHO میپردازد.
💰حدود 20% بودجهء این سازمان، از محل حق عضویتهای پرداختی کشورهای عضو، به دست میآید (مثلاً حق عضویت پرداختی ایران به این سازمان در سال 2023، 887585 دلار آمریکا، به علاوهء 877822 فرانک سوییس بوده است، منبع). 80% مابقی، از طریق کمکهای داوطلبانهء خیرین بینالمللی! تأمین میشود. خیرینی که پول میدهند تا اهداف خود را از طریق سازمان بهداشت جهانی، پیاده کنند. پیشتر صبحتهای رییس قبلی WHO را در این خصوص منتشر کرده بودم که اذعان داشت هر کسی به این سازمان کمک کند، تعیین کنندهء خط مشی عملکردیش خواهد بود (اینجا).
❓اما کمکهای داوطلبانه، توسط چه کسانی تأمین میشود؟
💸سال گذشته یورونیوز گزارش داد که در میان کشورها، ایالات متحده با 893 میلیون دلار بزرگترین اهداکنندهء مالی WHO بوده که حدود 15% از کل بودجه سازمان بهداشت جهانی را به تنهایی تأمین کرده است. پس از آمریکا، بیل گیتس، با 531 میلیون دلار در جایگاه دوم قرار دارد.
❓مطلب واضح هست؟
➖آمریکا و بیل گیتس، خط مشیهای سازمان بهداشت جهانی را تعیین میکنند و به کشورها دیکته میکنند. همانهایی که در مجموعهء وزارت بهداشت ما، حکم قرآن را دارد و جایشان روی تخم چشمهاست....
♨️افسوس که دشمن را نمیشناسیم.... افسوس!
🔻کاش این روزها که بلافاصله، پس از انتخابات، ماجرای تب دنگی، مدام در حال پررنگتر شدن است، کمی بیشتر به وضعیت بهداشت جهانی و دستوراتش بیندیشیم....
🆔@CoronaDeception
تعارض عدالتخواهی پزشکیان و سرمایهداری کارگزاران
سرمایهداری و نئولیبرالیسم، لازم و ملزوم یکدیگرند. به عبارت دیگر، ایدئولوژی نئولیبرالیسم (اقتصاد بازار) که اینک لباس علم نیز پوشیده، برای تامین منافع سرمایهداری ابداع شده است. سرمایهداری در پی بیشینهسازی منافع خویش و مکیدن زالووار خون مردم است و میخواهد در این مسیر از هر قیدی «آزاد» باشد؛ و گرایشش به «بازار آزاد» فلسفهای جز این ندارد. این است که جریان سرمایهداری ذاتا نمیتواند معقتد به اقتصاد بازار و مروج آن نباشد.
از این رو، گرایش به اقتصاد بازار را میتوان و باید از زاویه منافع جریانهای سیاسی در ایران پس از انقلاب تحلیل کرد.
در دهه ۶۰، حزب موتلفه به عنوان طیف سرمایهدار، ذینفع اقتصاد آزاد بود و جناح راست نام گرفته بود؛ یک جریان چپ نیز در برابر آن وجود داشت که قائل به اعمال مدیریت دولت به نفع مردم بود.
اما همین جریان چپ، بعدها در قالب حزب کارگزاران متشکل شد و در جریان خصوصیسازیها، سهم قابل توجهی از کیک اقتصاد را ازآن خود کرد؛ اینجا بود که چپ دیروز نیز ذینفع آزادی! اقتصادی شد و به راست گروید.
امروز، کارگزاران و موتلفه، که نماد دو جریان اصلاحطلب و اصولگرا هستند، هر دو در جناح راست قرار میگیرند و دو روی یک سکهاند. منتهی موتلفهایها ریش میگذارند، کارگزارانیها تیغ بر ریش میزنند. امروز رسانه خبرآنلاین وابسته به موتلفه همان موضعی را در اقتصاد میگیرد که روزنامه سازندگی متعلق به کارگزاران!
جریان انقلابی باید این عبارات حکیمانه حضرت امام خمینی(ره) را حفظ کند و نشر دهد و شاخص تشخیص راه از بیراهه بداند: «ملت عزیز ما که مبارزان حقیقى و راستین ارزشهاى اسلامى هستند، به خوبى دریافته اند که مبارزه با رفاه طلبى سازگار نیست؛ و آنها که تصور مى کنند مبارزه در راه استقلال و آزادى مستضعفین و محرومان جهان با سرمایه دارى و رفاه طلبى منافات ندارد با الفباى مبارزه بیگانه اند. و آنهایى هم که تصور مى کنند سرمایه داران و مرفهان بى درد با نصیحت و پند و اندرز متنبه مى شوند و به مبارزان راه آزادى پیوسته و یا به آنان کمک مى کنند آب در هاون مى کوبند. بحث مبارزه و رفاه و سرمایه، بحث قیام و راحت طلبى، بحث دنیاخواهى و آخرت جویى دو مقوله اى است که هرگز با هم جمع نمى شوند. و تنها آنهایى تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده باشند. فقرا و متدینین بى بضاعت گردانندگان و برپادارندگان واقعى انقلابها هستند. ما باید تمام تلاشمان را بنماییم تا به هر صورتى که ممکن است خط اصولى دفاع از مستضعفین را حفظ کنیم. مسئولین نظام ایرانِ انقلابى باید بدانند که عده اى از خدا بیخبر براى از بین بردن انقلاب هر کس را که بخواهد براى فقرا و مستمندان کار کند و راه اسلام و انقلاب را بپیماید فوراً او را «کمونیست» و «التقاطى» مى خوانند. از این اتهامات نباید ترسید. باید خدا را در نظر داشت، و تمام همّ و تلاش خود را در جهت رضایت خدا و کمک به فقرا به کار گرفت و از هیچ تهمتى نترسید».
در این میان، واقعیت این است که آقای پزشکیان نهتنها از طبقه سرمایهدار نیست و زیست سرمایهدارانه هم نداشته، بلکه پرچم سیاست علوی به دست گرفته و از برقراری عدالت سخن میگوید. اما او امروز دچار یک تناقض اساسی است. پزشکیان نخواهد توانست با کابینه کارگزارانی، راه عدالت علوی را برود و به نفع محرومان و مستضعفان قدم بردارد. لذا اگر تیم اقتصادی خود را به کارگزاران بسپارد، یا در این جریان هضم شده و از گفتمان خود فاصله خواهد گرفت، یا به زودی با تیم خود دچار تعارض میشود. پزشکیان اگر نتواند نسخههایی را که کارشناسان! مینویسند، از منظر گفتمان خود بسنجد، خواسته یا ناخواسته در گفتمان سرمایهداری نئولیبرال هضم خواهد شد.
جریانی اصیل انقلابی باید مترصد باشد و اگر پزشکیان روی سیاستهای عدالتخواهانه ایستادگی کرد و با تیم کارگزاران دچار تعارض شد، دست به حمایت از او بزند.
@syjebraily