eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
926 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
449 فایل
امام على عليه السلام : حكمت، گمشده مؤمن است ؛ پس آن را بجوييد گرچه نزد مشرك باشد [زيرا كه] شما بدان سزاوارتر و شايسته تريد. کانال القانون فی الطب👇 https://eitaa.com/alghanon کانال دارالحکیم👇 @darolhakim
مشاهده در ایتا
دانلود
مسأله عقل، بسیار مهم و در عین حال، به دلیل عمقی که دارد، بسیار پیچیده است. اگر شما در حوض شنا کنید، تمام فضای حوض و ماهیها و هر آنچه در آنجاست برایتان مشخص است؛ ولی اگر در اقیانوس شنا کنید، تا حدی می‌توانید نسبت به آن شناخت پیدا کنید؛ زیرا اقیانوس چنان وسعتی دارد که هر کس، فقط قسمت‌هایی از آن را می‌تواند ببیند و بشناسد. مگر اینکه شخص سالهای سال در این اقیانوس غوطه‌ور شده باشد و تجربه‌های فراوان به دست آورده باشد. عقل نیز چنین است. اگر بخواهید تعریفی از عقل داشته باشید، باید از عقل استفاده کنید. اگر بخواهید عقل را نقد کنید، باید با استفاده از عقل نقد کنید و… پس عقل مانند وجود، وسعت فراوانی دارد. شما نمی‌توانید از وجود بیرون بروید و سپس درباره وجود صحبت کنید. هرچه بخواهید بگویید الزاماً درباره همین وجود و برخاسته از وجود است. عقل نیز به پهنای وجود است و با آن ملازمت دارد. جنبه شناختی هستی، عقل است و جنبه عینی عقل، وجود. پس عقل و وجود مانند دو طرف یک سکه هستند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
فیلسوفان با گوش دادن به سخنِ زمان، فیلسوف شده اند.
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 اگر در این دوران نسبت میان فلسفه و سیاست چندان روشن نیست، و کوشش فارابی در قراردادن سیاست بر مبنای فلسفهٔ نظری، در تاریخ فلسفه اسلامی ادامه نیافته است، وقتی به دکارت و کانت می رسیم این پیوند کاملا آشکار است. 📙 دکتر رضا داوری ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 دکارت نظام جهان را چنان وصف کرد که آدمی در کانون جهان به عنوان صاحب اختیار قدرتمند ظاهر شد تا طبیعت را که با او بیگانگی دارد از طریق قهر علمی استخدام کند اما از نیمه دوم قرن نوزدهم پریشانی و اضطراب در زندگی و جانها ظاهر شد و در شعر و تفکر هم انعکاس یافت. اکنون صورت خیالی بهشت زمینی قرن هیجدهم رنگ باخته و تقریباً گم شده است و هیچ کس به درستی نمی داند که کار این جهان به کجا می کشد. 📕 دکتر رضا داوری ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 فلسفه دوران اسلامی از ابتدا در آثار فارابی و ابوالحسن عامری و .... به نسبت میان علم نظری با سیاست و نبوت و شریعت توجه داشت. آنان مانند استادان و اسلاف یونانی خود می دانستند و شاید دریافته بودند که آدمی مدنی بالطبع است، و در مدینه است که می تواند تفکر کند، و باید در کار مدینه و سیاست مشارکت داشته باشد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
40.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تفاوت جریان تحجر و جریان انقلابی، در الویت هاست. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺️این روزها در خیابانهای لندن و خیلی شهرهای دیگر غرب دسته‌های عزای حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام راه می‌افتند، اما آنچنان که می‌بینید پلیس فقط حاملان پرچم فلسطین را ضرب و شتم می‌کند! پرچم حضرت حسین علیه‌السلام پرچم مبارزه با طاغوت و ظلم است. ما شاید ندانیم امروز کدام پرچم چنین معنایی دارد، اما پلیس انگلیس خوب می‌داند...
🌹بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 نقص و خلل در کارها، همیشه ناشی از اهمال و بی اعتنایی نیست، چنانکه گاهی با اینکه اهتمام تمام به خرج می دهند، چون کار در جای خود و در وقت خود انجام نمی شود به نتیجه نمی رسد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 جامعه مدنی در اروپای غربی و آمریکا و ژاپن، همچنان که لیبرال دموکرات های رمانتیک فکر می کنند، بهشت آزادی نبود، بلکه از یک پیروی می کرد، و تحت نظر و کنترل بود، این کنترل، کنترل علم تکنولوژیک بود، و نه کنترل سیاست و ایدئولوژی. 📙 خرد سیاسی در زمان توسعه نیافتگی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
➖این هیئتی است که ساواکی سلطنت طلب، حجتیه، صورتی، اسرائیل، استعمار غرب، بن سلمان، اردوغان، امارات، نواندیش و اراذل عالم را همزمان می ترساند! 💢 پی نوشت: این هیئتی است که باید باشد. من چنین هیئتی را دوست دارم و می دانم امام زمان هم این روزها پای روضه کودکان غزه می نشیند. اگر این روزها هیئتی می روید که از گفتن درباره مردم بی پناه غزه ابا دارد از آن جا فرار کنید که آنجا لانه شیطان است.
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 جهان با و و دگرگون می شود، اما راه و طرح این دگرگونی را و دانشمندان علوم انسانی و اجتماعی می گشایند و در می اندازند. ما هنوز تاریخ دویست ساله کشور را که تاریخ رویکرد به تجدد و تجدد مآبی است به درستی نمی شناسیم. درباره اوضاع کنونی هم گرچه مقالات و مطالب بسیار خوبی با اطلاق اراء جامعه شناسان بزرگ و فیلسوفان معاصر بر وضع کشور نوشته شده است، تقریباً هیچ پژوهشی در باب شرایط و امکان های توسعه و درک ما از علم و سیاست صورت نگرفته است. 📕 خرد سیاسی در زمان توسعه نیافتگی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 بنیانگذاران فلسفه، سیاست را از فلسفه جدا نمی دانستند. فلسفه سیاسی را و تاسیس کردند، اما شاید تعبیر و اصطلاح آن را اولین بار« درباره وضع علم در ایران» آورده است. فارابی فلسفه سیاسی را بخش عمده ای از فلسفه می دانست، چنانکه می دانیم در تفصیل آن اهتمام کرد. 📕 نگاه فلسفی به مسائل کنونی ایران ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 هیچ اصلاحی در سیاست جز با آمادگی روحی و اخلاقی مشترک میان مردمان، و داشتن طرحی از آینده میسر نمی شود. 📙 نگاهی فلسفی به مسائل کنونی ایران ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
44.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺‌ما به حرفای ۵۰ سال پیش مقام‌معظم رهبری محتاجیم... 🔹استاد پناهیان: تو چی میدونی که دیگه مطالعه نمیکنی؟ چجوری میتونی از این حرف ها بگذری؟! ‌تو چه می فهمی از دین؟
نقش عاشورا در فلسفة اجتماعی شیعیان.mp3
30.77M
🚩 نقش عاشورا در علم و عمل اجتماعی شیعیان 💠 درسی که از واقعه عاشورا می توان گرفت کاملا سیاسی و اجتماعی است و از طرف دیگر با حقیقت و معنویت عالم نیز پیوند می خورد و به همین تناسب در شاکله و شخصیت شیعیان، به لحاظ نظری، فکری و رفتاری اثرگذار و متجلی است و تمسک به آن، بخشی از هویت تشیع را شکل می دهد. ✴️ به طور کلی تشیع هر جای تاریخ که کوشیده در برابر ظلم و استبداد زمانه اش بایستد به امام حسین(ع) و حرکت ایشان اقتدا کرده است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
شب عاشورا.تکیه نیاکی.mp3
9M
🔰 حقیقت انسان 🎙 استاد یزدان پناه 🗓 شب عاشورا 1446 🕌 آمل، حسینه نیاکی ها ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
. ♻️ ریشۀ اصلیِ قیامِ امام حسین 🖋 حضرت آیت‌الله سیّدعلی خامنه‌ای [۱]. نه می‌توانیم بگوییم که حضرت برای «تشکیلِ حکومت» قیام کرد، و نه می‌توانیم بگوییم حضرت برای «شهید شدن» قیام کرد. امام حسین - علیه‌السّلام - هدفِ دیگری داشت که رسیدنِ به آن «هدف»، حرکتی را می‌طلبید که این حرکت، یکی از این دو «نتیجه» را داشت. پس حکومت یا شهادت، هیچ‌کدام «هدف» نبودند، بلکه دو «نتیجه» بودند. [۲]. هدف آن حضرت عبارت بود از انجام‌دادنِ یک «واجبِ عظیم» از واجباتِ دین که آن را هیچ‌کس قبل از امام حسین انجام نداده بود؛ نه رسولِ اکرم این واجب را انجام داده بود، نه امیرالمؤمنین، نه امام حسن؛ چون زمینۀ انجامِ این واجب، در زمانِ امام حسین پیش آمد. [۳]. دو نوع انحراف وجود دارد: گاهی مردم، فاسد می‌شوند، امّا احکامِ اسلامی از بین نمی‌رود، امّا گاهی هم مردم، فاسد می‌شوند، هم حکومت‌ها، هم علمای دین، به‌طوری‌که حقایقِ اسلام، تحریف و منکر را معروف و معروف را منکر، و خطّ اسلام را «صدوهشتاد درجه» عوض می‌کنند. آن حکم، حکمِ «تغییرِ وضع» و «تجدیدِ حیات»، یا به‌تعبیرِ امروز، «انقلاب» است که مربوط به «برگرداندنِ جامعۀ منحرف به خطّ اصلی» و «تضمین‌کنندۀ زنده‌شدنِ اسلام» است، بعد از آن‌که مُشرف به مردن است، یا مرده و ازبین‌رفته است. مسأله این است که اگر جامعۀ اسلامی «منحرف» شد و این انحراف، به‌جایی رسید که «خوفِ انحرافِ کلّ اسلام» بود، تکلیف چیست؟! [۴]. افزون‌بر‌این‌که باید انحرافِ اساسی در دین رخ داده باشد، شرطِ دیگرِ انجامِ این حکم، آن است که «زمینه» و «موقعیّت» برای انجامِ آن، مساعد باشد؛ چون خدای‌متعال، به چیزی که «فایده» ندارد و «اثر» نمی‌بخشد، تکلیف نکرده است. البتّه مراد از فراهم‌بودنِ موقعیّت، این نیست که «خطر»ی در پی نباشد، بلکه غرض این است که «پیامِ» قیام، به مردم منتقل خواهد شد و مردم خواهند فهمید و در اشتباه، نخواهند ماند. وجودِ «خطر»، این «تکلیف» را ساقط نمی‌کند، بلکه انجامِ این تکلیف، همیشه توأم با خطر است. در زمانِ ما، امام خمینی نیز از خطر نهراسید و هدف و تکلیفِ خود را قیام دانست. ازاین‎‌رو، انقلابِ اسلامی، پرتوی از قیامِ عاشورا است، با این تفاوت که آن قیام به نتیجۀ شهادت انجامید و این انقلاب، به نتیجۀ برپاییِ حکومتِ اسلامی. [۵]. در زمانِ امام حسین - علیه‌السّلام - هم «انحرافِ اساسی در اسلام» به‌وجود آمد و هم «فرصتِ مساعد برای اثرگذاری» پیدا شد. اوّلاً، بعد از معاویه، کسی به حکومت رسید که حتّی «ظواهرِ اسلام» را هم رعایت نمی‌کرد، چنان‌که اهلِ شُرب خَمر و فسادهای جنسیِ واضح و شعرسرایی بر رّد دین و مخالفتِ علنی با اسلام بود، ولی چون به‌عنوانِ ریاست بر جامعۀ اسلامی در قدرت قرار گرفته بود، نمی‌خواست اسمِ اسلام را براندازد. حاکمِ فاسد، جامعه را نیز فاسد می‌کند؛ چون بر جامعه و مردم، اثر می‌گذارد. ثانیاً، «زمینه» هم آماده است؛ یعنی فضای جامعۀ اسلامی، طوری است که ممکن است «پیامِ» امام حسین به گوشِ انسان‌ها در همان زمان و در طولِ تاریخ برسد، درحالی‌که اگر در زمانِ معاویه، امام حسین می‌خواست قیام کند، پیامِ او دفن می‌شد؛ زیرا سیاست‌ها به‌گونه‌ای بود که مردم نمی‌توانستند حقّانیتِ سخن را دریابند. ازاین‌رو، ایشان ده سال در زمانِ خلافتِ معاویه، امام بود، ولی قیام نکرد. [۶]. امام حسین قیام کرد تا آن واجبِ بزرگی را که عبارت از «تجدیدِ بنای نظام و جامعۀ اسلامی»، یا «قیام در مقابلِ انحرافاتِ بزرگ در جامعۀ اسلامی» است، انجام دهد، که این خودش، یک «مصداقِ بزرگِ امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر» است. [۷]. آن حضرت در مناسبت‌های مختلف، به همین معنا اشاره کرده است: وَعَلَی الاْسْلامِ الْسَّلامُ اِذ قَدْ بُلِيَتِ الاْمَّةُ بِراعٍ مِثْلَ يَزيدَ دیگر باید با اسلام، خداحافظی کرد، آن وقتی‌که اسلام به حاکمی مثلِ یزید، مبتلا گردد. وَ أَنِّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أَسِيرَ بِسِيرَةِ جَدِّی وَ أَبِي‏ عَلِيِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ و همانا من براى سركشى و خودنمایی و فساد و ظلم‌، قیام نكردم، به‌یقین كه من برای اصلاح در میانِ امّتِ جدّم، قیام كردم و می‌خواهم به نیكی، سفارش و از بدی، نهی كنم، و مطابقِ سيرۀ جدّم، و پدرم على‌بن‌ابى‌طالب رفتار می‌نمایم. وَ أَنَا أَدْعُوکُمْ إِلى کِتابِ اللّهِ وَ سُنَّةِ نَبِیِّهِ، فَاِنَّ السُنَّةَ قَدْ أُمیتَتْ، وَ إِنَّ الْبِدْعَةَ قَدْ أُحْیِیَتْ و من شما را به کتابِ خدا و سنّتِ پیامبرش فرا مى‌خوانم؛ چراکه سنّتِ او را میرانده و بدعت را زنده کردند. (در خطبه‌های نمازِ جمعه، ۱۹ خرداد ۱۳۷۴). ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 سیدنا امام حسین (ع) سر داد تا... 🔹👈 مولوی بهزاد فقهی، خطیب توانمند اهل‌‌سنت خراسان 🔹👈 از سلسله جلسات شرح مثنوی معنوی، تایباد، مسجد مولانا ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
31.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
غزه امتداد کربلاست ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 امروزه با توجه به اینکه فلسفه های جدید و تئوری های فریبنده و خوش ظاهر، در همه جای جهان افکار نواندیش را به خود جلب کرده، و به وضعی ماهرانه، قوای معنوی و مادی را در اختیار گرفته اند، نمی توان توقع داشت که مكتب ما( با همهٔ اصالت و امتیاز)، در همان لباس قدیمی بتواند غریزهٔ نوطلبی جهانیان را اشباع کند، و حقیقت درخشندهٔ خود را( که کهنگی بردار نیست) به بشریت بنمایاند. 📙 المستقبل لهذا الدین،اثر سید قطب،متفکر مصری(مترجم امام خامنه ای رضوان الله علیه، 1351) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 توحید یک «» است. «توحید غیر از آنکه، یک بینش فلسفی است، یک شناخت علم زا و زندگی ساز نیز هست، یعنی عقیده ای است که بنای زندگی اجتماعی و فردی انسان ها باید، بر پایهٔ آن نهاده شود». 📙 طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 «اگر نگرش درست دربارهٔ انسان، برای این جمهوری حل نشود، خیلی چیزها حل نشده است». 📙 امام خامنه ای مُدَّ ظِلَّهُ العالی، در دیدار با مسئولین مؤسسه «در راه حق» و جریان طرح بازسازی علوم انسانی، سال 1361 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 💢 برخی از آسیب های حرکت انقلاب اسلامی عبارتند از: 1⃣🔹کم کاری در تربیت مدیران خوب 2⃣🔹 ضعف در ایجاد ظرفیت حقیقی در دانشگاه ها 3⃣🔹ضعف در ایجاد یک مرکز قوی فرهنگی برای طراحی شیوه ها و محتواها 4⃣🔹 کم کاری در سازماندهی کار فرهنگی و طراحی و تولید روشهای فرهنگی و تولید محتوای متناسب. 5⃣🔹 نپرداختن به مسائل تئوریک انقلاب اسلامی. 6⃣🔹 کم کاری در شناسایی دقیق مسائل کشور و ارائه ی راهبردهای اسلامی. 📙 امام خامنه ای مد ظله العالی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 اگر می بینیم در کشور و انقلاب ما یک بدون آلودگی جداگانه و مجزا از دستگاه اجرائی وجود ندارد که بنشیند و با اشراف بر مسائل اجرائی طرح های کلی انقلاب را ارائه بکند، این بدان خاطر است که ما از لحاظ سازمان دهی حکومتی دچار یک ضعف یا ناشیگری هستیم، و این باید حتماً اصلاح بشود. 🔹👈 من یک وقتی به یکی از برادران مسئول بالای کشور که با هم افکار نزدیک و انس ذهنی داشتیم می گفتم چقدر خوب است که من و شما از این کاری که الان داریم کنار می نشستیم، و با توجه به اینکه مسائل کشور و مسئولین را می شناسیم، می رفتیم یک قدری به «» می پرداختیم، و ایشان هم به طور کامل این فکر را تأیید می کرد. لكن متأسفانه الان چنین چیزی وجود ندارد و ضعف اصلی ما همین است. 📙 امام خامنه ای مد ظله العالی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim