eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
908 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.2هزار ویدیو
443 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
کتاب واقع گرایی در علم ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم https://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم از روی تجربه و تحقیق چند ساله عرض می کنم که کل نظام پزشکی کشور، چه روش طب سنتی و چه روش طب رایج، دچار چندین خطای شناختی است. خطای شناختی اساتید و دانشجویان و طبیبان و بیماران این حوزه، مسیر اصلاح را برای اندیشمندان و متخصصان این حوزه مسدود کرده است. پزشکی دچار چندین خطای شناختی است. در این زمینه خصوصا در حوزه طب سنتی، توقفی حاصل شده است، و همه درمانگران و طبیبان و اساتید به روزمرگی تن داده اند، به شدت دچار خطای شناختی هستند، فکر می کنند درمان می کنند، اما در اصل اینگونه نیست، یا لااقل به این شدت نیست که طرفداران این حوزه را گرفتار تعصب کرده است. تعصبی که پیرامون طب سنتی وجود دارد، بر گرفته از چندین خطای شناختی است. اگر در قدم اول بتوانیم از این تعصب عبور کنیم، راه های زیادی را در مقابل خود خواهیم دید. بعضا اساتیدی که خود دنیاطلب و ذینفع هستند، توان عبور از تعصبات را از دانشجو نیز گرفته اند. پزشکان طب رایج نیز گرفتار تعصب بیجا شده اند، آنها نیز واقعیات جامعه را نمی بینند، چنان خود را محصور کرده اند، و چنان علم زده شده اند، که انگار در فضا زندگی می کنند. برای رسیدن به یک هدف مشترک باید تعصب را کنار گذاشت و واقعیات را بدرستی درک کرد. بنابراین طبیبان طب سنتی و پزشکان طب رایج سعی کنند، کمی خود را از این خطاهای شناختی آزاد کنند، تا بتوانند واقعیات پیرامون خود را بدرستی درک کنند. دود این تعصبات و خطای شناختی، اول به چشم مردم بی پناه می رود. به گونه ای که مردم نیز با پیروی از تعصبات دو روش طبی دچار خطای شناختی شده اند. و در این فضا کار کردن به روش صحیح سخت شده است. در این فضا اگر کسی بخواهد از روی عقل و منطق و علم و شفافیت کار کند، ضرر می کند. بنابراين بهتر است برای رسیدن به درجات متعالی علم شریف طب، مراقب خطاهای شناختی پیرامون خود باشیم. عالمان و اندیشمندان بی تعصب حوزه سلامت باید کاری کنند.
خطای شناختی: تعمیم افراطی (Overgeneralizing) تعمیم افراطی هنگامی رخ می‌دهد که فرد از یک یا چند واقعه خاص، نتیجه‌گیری کلی و فراگیر می‌کند. برای مثال، اگر فردی در یک آزمون ناموفق باشد، ممکن است به خود بگوید که “من هیچ وقت در آزمون‌های دیگر هم موفق نخواهم شد”. این نوع خطای شناختی می‌تواند اعتماد به نفس فرد را کاهش دهد و او را از تلاش‌های بعدی منصرف کند.
خطای شناختی: سفسطه تغییر (Fallacy of change) تکیه بر کنترل اجتماعی برای دستیابی به همکاری دیگران. فرض اساسی این سبک فکری این است که خوشبختی فرد به اعمال دیگران بستگی دارد. سفسطه تغییر همچنین فرض می‌کند که دیگران باید به‌طور خودکار برای تطبیق با منافع فرد تغییر کنند و/یا فرض می کند، فشار آوردن بر آن‌ها برای تغییر منصفانه است. این تحریف ممکن است در بیشتر روابط سوءاستفاده‌گرانه وجود داشته باشد، جایی که “تصورات” شریک‌ها از یکدیگر به این باور مرتبط است که خوشبختی، عشق، اعتماد و کمال به محض تغییر جنبه‌های وجودی خود یا طرف مقابل به‌طور خودکار رخ می‌دهد.
خطای شناختی چیست؟ خطای شناختی یا تحریف شناختی به آن دسته از الگوهای فکری گفته می‌شود که سوگیری منفی دارند و مبتنی‌بر واقعیت نیستند. این خطاها شامل باورهای غیرمنطقی و افکاری می‌شوند که ما ناآگاهانه آن‌ها را تقویت می‌کنیم و همچنین به دیدگاه‌های مغرضانه‌ای اشاره دارد که ما نسبت‌به خود و جهان اطرافمان داریم.
پروفسور درخشان نویسنده کتاب «فریب بزرگ» «مردود دانستن رویکرد مکانیکی و روش های ریاضیِ مرتبط با آن که در علم اقتصادِ معاصر رایج است، پیش نیاز اساسی است که بتوان تأثیر عوامل سیاسی و اجتماعی و فرهنگی در نظریه پردازی و تحلیل سیاست گذاری های اقتصادی را در نظر گرفت. ما بر این عقیده ایم که اتخاذ چنین موضع خردمندانه، سر آغاز کشف اقتصاد اسلامی است.» (فریب بزرگ، ص۴۵) @EghtesadeMardomi
🔻آقای خسروپناه! دوران رهایی‌ست! 🖊مهدی جمشیدی [یکم]. چند سال پیش در یکی از مدارس، چند جلسه‌ای برای دانش‌آموزان، اخلاق جنسی تدریس کردم؛ اما از تدریس، پا فراتر نهادم و به دانش‌آموزان نزدیک شدم و از دنیای درونی آنها مطلع شدم. عجیب بود؛ نسبت به نسل و دهۀ من، انحراف‌های جنسی، بسیار گسترده شده و آلودگی‌های اخلاقی، ریشه دوانیده بودند. بااین‌حال، این نوجوانان غوطه‌ور در معصیت، مشاور و راهنمای دلسوزی را نداشتند که مسأله‌های درونی‌شان را با او در میان بگذارند. یکی از دانش‌آموزان می‌گفت مبتلا به خودارضایی است و‌ مشاور رسمی آموزش‌وپرورش به او گفته هفته‌ای یکبار انجام این عمل اشکالی ندارد. حجم آفت‌ها و انحراف‌ها آنچنان بود که علاج ریشه‌ای و ساختاری می‌طلبید. [دوم]. برای گفتگو با دانش‌آموزان، به یکی از مدارس دخترانه رفته بودم. مشخص بود که به زور و اجبار به نشست آمده بودند. هرچه می‌گفتم در ذهن‌ها جا نمی‌گرفت؛ گویا یک شکاف هویّتیِ بزرگ پدید آمده بود که امکان تفاهم و گفتگو را از میان برده بود. این همه فاصله و زاویه، عجیب بود. پس از برنامه، یکی از دانش‌آموزان کنارم آمد و گفت فقط می‌خواهم به شما بگویم که بسیار دیر آمدید. او درست می‌گفت اما مخاطبش من نبودم؛ نویسنده‌ای که تمام توان خود را در دو دهۀ اخیر، صرف روشنگری و اعتراض و انتقاد و مناظره و تبیین کرده است. [سوم]. در جریان اغتشاشات سال ۱۴۰۱ که برای اولین بار، دامنۀ کشمکش‌ها و تضادها به مدرسه‌ها هم کشیده شد، دخترم که در یک مدرسۀ دولتی تحصیل می‌کرد، به‌شدت از سوی همکلاسی‌هایش مورد فشار و تحقیر قرار گرفت. همکلاسی‌های او که همگی غیرچادری بودند و ذهنیّت منفی نسبت به انقلاب داشتند، چادری‌بودن او و عقاید دینی و انقلابی‌اش را به دستاویزی برای بایکوت‌کردن وی و سرزنش و ملامتش تبدیل کرده بودند. فشارها و کنایه‌ها به دخترم در حدی بود که در مدت کوتاهی، نشانه‌های افسردگی در او نمایان گردید. بسیار احساس انزوا و تنهایی می‌کرد و می‌گفت در مدرسه، دوستی ندارد که سبک زندگی و تفکرش مانند او باشد. در اینجا بود که من در این اندیشه فرو رفتم که آیا من مقصرم که به دلیل قرار داشتن در طبقۀ متوسط، توان پرداخت شهریۀ مدرسۀ غیردولتی را ندارم، یا نهادهای فرهنگی و از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی که بی‌خاصیّت و بی‌کفایت هستند؟! [چهارم]. از کنار مدرسۀ دولتی پسرم می‌گذشتم. صدای بلند فحاشی‌های ناموسیِ بسیار رکیک دانش‌آموزان را با یکدیگر شنیدم. گویا با یکدیگر درگیر شده بودند. از پسرم در این باره پرسیدم. پاسخ داد همیشه در مدرسه نزاع هست و هرچه می‌خواهند می‌گویند و یکبار هم که معاون مدرسه می‌خواست اینان را مهار کنند، خودش را کتک زدند. دریافتم مدرسه، رهاست و کنکور و دیوان‌سالاری و شبکه‌های اجتماعیِ غربی و بی‌عملی نهادهای فرهنگی، همه‌وهمه، هویّت را بر باد داده‌اند. نه معاون پرورشی دارند و نه کمترین خبری از کار فرهنگی است و نه معلمان در جهت تربیت تلاشی می‌کنند و ... . به معنی واقعی کلمه، مدرسه رهاست. [پنجم]. حجت‌الاسلام خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، چندی‌ست که به منتقدان کارنامۀ شورا می‌تازد و آنها را بی‌اطلاع و غیرمیدانی و بی‌ادب می‌خواند و به دفاع از شورا می‌پردازد. دیگران را نمی‌دانم اما من از زندگی روزمرّۀ فرهنگی نوشتم، از عینیّت‌های محسوس، از واقعیّت‌های کنونی، از زیر پوست جامعه، از ذهنیّت‌های فرسوده‌شده، از لیبرالیسم فرهنگی، از اغتشاش معنایی و زوال هویّت، از سرمایه‌سالاری در نظام آموزشی، از خاموشی و انحطاط شورای عالی انقلاب فرهنگی، از دوگانگی فرساینده در درون نظام، از منافقان انقلاب و ... . من از آن انقلابی‌های نیستم که فرزندانم را از جامعۀ واقعی جدا کنم و به درون گلخانه‌های شبه‌مذهبی که مدرسه نام گرفته‌ام ببرم. همین که انقلابی‌ها، فرزندان‌شان را از مدرسه‌های دولتی جدا کرده‌اند، به معنی شکست نظام در انقلاب فرهنگی نیست؟! مگر بنا نبود توحید در ساخت اجتماعی و زندگی روزمره، مستقر شود و جامعه، به بستری برای کمالات معنوی و ایمانی تبدیل گردد؟! آن‌قدر از واقعیّت‌های جامعه احساس خطر کرده‌اند که برای خود، کلونی‌های آموزشی ساخته‌اند و فقرا و طبقۀ متوسط را در مدارس دولتی رها کرده‌اند. این وضع، نه عدالت است و نه اخلاق. و من در شورای عالی انقلاب فرهنگی، یک مرد نمی‌شناسم که این دردهای عمیق و مزمن را فریاد بزند و یقه چاک بدهد و از کارگزاران فرهنگیِ بی‌کفایت و ضعیف‌النفس، پاسخ و عمل بطلبد. همه با هم تعارف دارند. سیاست، حقیقت را بلعیده و قدرت‌طلبی، خدایی می‌کند و آرمان‌ها، در دهۀ شصت جا مانده‌اند. https://eitaa.com/mahdi_jamshidi60
📙 آموزش📕 📕 آموزش📙 به فضل الهی دوره آموزشی ، بعد از دوره فیزیولوژی خون برگزار می گردد. 💢 سرفصل ها: 🔹 اصول کلی عملکرد دستگاه گوارش، تحرک، کنترل عصبی و گردش خون 🔹 آناتومی فیزیولوژیک جدار دستگاه گوارش 🔹 آناتومی خونرسانی به دستگاه گوارش 🔹 کنترل اتونوم دستگاه گوارش 🔹 رفلکس های گوارشی 🔹کنترل هورمونی حرکات دستگاه گوارش 🔹 پیش راندن و آمیختن غذا در دستگاه گوارش 🔹 اعمال حرکتی معده 🔹 تنظیم تخلیه معده 🔹 انقباضات آمیزنده 🔹 حرکات کولون 🔹 اصول کلی ترشح در دستگاه گوارش 🔹 ترشح بزاق 🔹 ترشح لوزالمعدی 🔹 ترشح صفرا از کبد 🔹 آناتومی فیزیولوژیک ترشح صفرا 🔹 ترشحات روده باریک 🔹 ترشح موکوس از روده بزرگ 🔹 هضم و جذب در دستگاه گوارش 🔹 اصول بنیادین جذب در دستگاه گوارش 🔹 اساس آناتومیک جذب 🔹 جذب در روده بزرگ 🔹 فیزیولوژی اختلالات گوارشی 🔹 زخم پپتیک 🔹 اختلالات روده باریک و بزرگ 🔹 یبوست 🔹 اسهال 🔹 استفراغ 🔹 تهوع 🔹 انسداد گوارشی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🚹 آناتومی و فیزیولوژی https://eitaa.com/physiology2024
▫️تطورات فلسفۀ مضاف و تولّد فلسفۀ فرهنگ 🖌 نوشتاری از عضو هیات علمی گروه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔹 فلسفه‌های مضاف از نظر تولّد، اقتضایی و موقعیّت‌مند هستند؛ یعنی به وضع معرفتی و تاریخی وابسته‌اند و در نسبت با آن، موضوعیّت می‌یابند. 🔍 متن کامل را اینجا بخوانید👇 🌐 iict.ac.ir/tatavorat سایت I ایتا I بله I آپارات I اینستاگرام 🆔 @iictchannel