eitaa logo
اندیشکده در امتداد بیداری
286 دنبال‌کننده
21 عکس
47 ویدیو
21 فایل
تحلیل و یادداشت‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی در مسیر تحقق اهداف انقلاب اسلامی ارتباط با ادمین؛ @daremtedadbidary
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰کدامیک را انتخاب می‌کنیم!؟دیپلماسی عزّت ⛔️دیپلماسی ذلّت
چرا حامیان آقای پزشکیان دست از حمایت ایشان برداشتند!؟
7.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
باسمه تعالی محرم سلیمانی مسئول کمیته کارگری ستاد آقای پزشکیان در استان قزوین، حکم مسئولیتش را پاره کرد و از آقای جلیلی حمایت کرد...
10.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 شوک بزرگ به ستاد پزشکیان 🔹دکترای اقتصاد دکتر محمدرضا جهان‌بیگلری دبیر ستاد اعتدالیون پزشکیان: به علت حضور افراد ناکارآمد تیم روحانی در اطراف پزشکیان استعفا کردم. 🔹بعد از بررسی برنامه های آقای جلیلی به این نتیجه رسیدم ایشون فرد اصلح و مناسب برای ریاست جمهوری هستند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♨️شهید مطهری سال۱۳۴۸: اگر مردم در انتخابات، صدبار هم اشتباه بکنند بازهم باید آزادی در انتخاب داشته باشند! [چرا؟! چون قرار است مردم رشد پیدا کنند.] 🔺عتاب سیدالشهدا علیه السلام به نخبگان و زبدگان: مایه بدبختی این مردم شمایید!! 🔹آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(حفظه‌الله): من کلامی را از امام حسین انتخاب کردم که کمتر در مجامع خوانده شده و معنا شده. من فقط قسمت‌هایی از آن را انتخاب کردم که اینجا بخوانم تا نقطه‌نظرهای حسین‌بن‌علی(ع) در این قیام روشن شود. مخاطبان این کلام یک عده از برگزیدگان و زبدگان جامعه‌اند؛ علما، محدثین، صاحب‌نفوذها، پسران صحابه و کسانی که در بین مردم از احترام خاصی برخوردار بودند، مخاطب اینهایند. در این صحبت حسین‌بن‌علی به‌صورت بسیار صریح و تند با اینها حرف می‌زنند و خلاصه سخن امام‌حسین این است که مایه بدبختی این مردم شمایید؛ 🔸شما هستید که آگاه بودید و می‌توانستید مردم را آگاه کنید؛ شما بودید که بانفوذ بودید و می‌توانستید در بین مردم یک حرکت ایجاد کنید؛ شما بودید که موجه بودید و می‌توانستید نگذارید که دستگاه جبار و ظالم از وجهه شما استفاده کند؛ شما بودید که می‌توانستید بایستید، قیام کنید و از حق ضعفا و مستضعفین و محرومان دفاع کنید و نکردید. تکلیف بیدار کردن مردم و به راه انداختن این سیل خروشان و به تلاطم درآوردن این دریای عظیم نیروی انسانی، برعهده زبدگان است . 📚منبع: کتاب آفتاب در مصاف، صص 154-152 ✅ اولاً: اگر تصمیمات بخشی از مردم به‌نفع همهٔ مردم نیست، خواص جامعه باید انگشت اتهام را سمت خودشان ببرند که حتما نقصی داشته‌اند در هدایت ذهنی مردم. ثانیاً: نباید دلسرد شد، چراکه حتماً هر تصمیم و انتخابی ولو اشتباه، زمینه‌ای خواهد بود برای تکمیل رشد اجتماعی! 🔻در ایتا با ما همراه باشید. ـــــــــــــــــــــــ https://eitaa.com/daremtedadebidary
باسمه تعالی 🔰 تبیین حیات و ممات در زیارت عاشورا در دیدگاه استاد میرزامحمدی محرم۱۴۰۳- هیأت کف‌العباس ❇️ اَللَّهُمَّ اجْعَلْ مَحْيَايَ مَحْيَا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَمَاتِي مَمَاتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ مرگ هر کس عصاره و چکیدهٔ حیات او است و هر آنگونه که زندگی کند،مرگش نیز متناسب با سبک زندگی‌اش رقم می‌خورد. 🚩محرم بهترین فصل اتصال با امام حسین علیه السلام است تا حیات و ممات خود را با امام تنظیم کند. اگر جهت‌گیری قلب به سمت امام باشد حیات و ممات انسان با حیات و ممات امام شباهت پیدا می‌کند. ✳️ در قرآن کریم دو نوع حیات ترسیم شده است: 1⃣ حیات حیوانی که به محوریت تأمین نیازهای مادی است و افرادی که فقط در آن محدود و محصور می‌شوند را كَالْأَنْعامِ و بلکه أَضَلُّ می‌نامد: أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ «۱۷۹ سورهٔ مبارکهٔ انعام» 2⃣ حیات طیبه که در قرینهٔ حیات خبیثه است و ممات متناسب با خود را دارد و این حیات هم مختص مؤمنین است نه همهٔ انسان‌ها. ⁉️سؤال: چگونه مؤمن به حیات طیبه وارد می‌شود!؟ پاسخ: قرآن مجید در آیهٔ ۹۷ سورهٔ مبارکهٔ نحل می‌فرمایند: مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً کسی که سبک زندگی‌اش را به محوریت اجابت امر امام قرار دهد به حیات طیبه وارد می‌شود و خودش نیز بلد طیب می‌شود که نوع نگاه و نوع رفتار و کلام او نیز حیات‌بخش است و کسی که در حیات خبیثه سیر می‌کند به بلد خبیثی تبدیل می‌شود که از او خباثت ساطع می‌شود. آیهٔ ۵۸ سورهٔ مبارکهٔ اعراف در این رابطه می‌فرماید: وَ الْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ الَّذِي خَبُثَ لا يَخْرُجُ إِلَّا نَكِداً ❇️ بنابراین ورود به این حیات طیبه در سایهٔ اجابت دعوت امام است و عدم اجابت به این ندا، غوطه‌ور شدن در حیات خبیثه را در پی دارد که از حیوان هم پست‌تر می‌شوند.قرآن مجید در آیه ۲۴ سورهٔ مبارکهٔ انفال می‌فرمایند؛ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ 🔺محرم فصل اجابت دعوت سیدالشهدا علیه‌السلام است و البته باید دانست که حتی ورود به جلسات عزاداری که مقدمهٔ اتصال به امام است، رزق است و این رزق شامل همه نمی‌شود چرا که این جلسات در حقیقت «رَوضَةً مِن رِياضِ الجَنَّةِ» هستند و به توفیق نیاز دارد تا کسی بتواند این دعوت را اجابت کند. [پس باید قدردان این نعمت بود.] ✍ در امتداد بیداری
باسمه تعالی 🔰 علت تقدّم حیات بر ممات در دیدگاه استاد میرزامحمدی ❇️اگر سیاست و تدبیر امر دنیا و آخرت مردم به نبی مکرم اسلام واگذار شده است به دلیل این است که قرآن مجید در آیهٔ ۴سورهٔ مبارکهٔ قلم در وصف ایشان می‌فرمایند:«وَ اِنَّکَ لَعَلیٰ خُلُقٍ‌ عَظیم» مولا امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در مورد اخلاق پیامبر اکرم(صلی‌الله علیه و آله و سلم) فرمودند:«کانَ خُلقُه القرآن» ✳️ حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در خطبه قاصعه می‌فرمایند؛ انّی أری نور الوَحی و الرساله و أشمُ ریح النبّوه (من بوی وحی را می شنوم، من نور وحی و رسالت را می بینم و بوی نبوت را استشمام می کنم.) رسول اکرم به‌علی‌بن‌ابیطالب‌علیه‌السلام فرمود: یا علی! انک تَسمعُ ما اسمع و تری ما اری الا انک لست بنبی و انّک لوزیر(هرچه را من می‌بینم، تو می‌بینی؛ هرچه را من می‌شنوم، تو می‌شنوی. منتها تو ولی هستی و وزیر منی و نبی نیستی) ♻️ استمرار این جایگاه هدایت بعد از نبوت به امامت در غدیر به مولی‌الموحدین انتقال داده شده است. شخصیتی که پیامبر ص در شأن ایشان می‌فرمایند:«علیٌ منّی و أنا مِنْ علیّ» 🔺نکته اول: جایگاه امامت طبق ۱۲۴بقره از رسالت بالاتر است؛ " وَ إِذِ ابْتَلى‌ إِبْراهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً " وقتی حضرت ابراهیم علیه السلام از امتحانات الهی سربلند بیرون آمدند در جایگاه امامت قرار گرفتند. 🔺نکته دوم: حضرت رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم همین بیان را برای امام حسین علیه السلام فرمودند؛ «حسینٌ منّی و انأ من حُسین»، همچنین حُذَیفة بن یمان می‌گوید حضرت رسول صلی‌الله علیه و آله وسلم فرمودند: «علمُ الحُسینْ عِلمی» ❇️ قلمرو حاکمیت و مدیریت حضرت رسول ص شامل همه شئون دنیا است چراکه ایشان مرجعیت تمام عیار در امور معنوی(دین) و مادی(دنیا) را دارند و این هدایت در سیاست، فرهنگ، اقتصاد تجلی ربوبیت الهی للعالمین است. ⭕️ فتنه‌ای که در صدر اسلام شکل گرفت برای ایجاد محدودیت قلمرو حاکمیت پیامبر اسلام به امور معنوی فردی بود تا تدبیر اداره جامعه را از جایگاه نبوت و امامت خارج کنند. در صورتی که فقط در موضوع خانواده ۵۰۰۰ روایت در مجامع روایی مضبوط ما وجود دارد. 💢 بنابراین باید مسائل سیاسی، اقتصادی،... در کل سبک زندگی، از آیات و روایات استنباط شود تا با امام که امام دنیا و آخرت است، به سعادت دنیا و آخرت رسید. 🔹علامه محسن فیض کاشانی در عالم رؤیا شیخ طوسی ملقب به شیخ‌الطایفه را می‌بینند از او سؤال می‌پرسد که از آن طرف چه خبر!؟ (سه مرتبه از او می‌پرسد) و شیخ می‌گویند: "هر خبری هست در این دنیا است." بنابراین اگر کسی حیات طیبه ندارد آخرت خوبی هم نخواهد داشت. اگر به زندگی بندگان خوب خدا نگاه کنیم، هم طول عمر داشته‌اند، هم آبادانی. ▫️شیاطین انس و جن ابتدا تعریف از آبادانی را تغییر داده‌اند، بعد انسان‌ها را غرق در شهوات و امیال نفسانی کرده‌اند و سبک زندگی آنان را در سایهٔ ولایت طاغوت در مسیری انداخته‌اند که انتهایش جهنّم دنیا و آخرت است. چقدر زیبا حضرت آیت‌الله بهجت ره می‌فرمودند:"ما آمده‌ایم با زندگی کردن قیمت پیدا کنیم نه اینکه به هر قیمتی زندگی کنیم." 🔸اگر زندگی مورد پسند اهل‌بیت باشد، مرگی اهل‌بیتی هم رقم خواهد خورد زیرا ابتدا محیا است بعد ممات و همین نکته حاکی از این است که ابتدا باید دنیا مدیریت شود تا سعادت آخرت تضمین شود. ▪️اگر فاصله‌ای هست این فاصلهٔ در عمل، حاکی از فاصلهٔ در اعتقاد است و باید با توبه به مسیر درست برگردیم. ❕توبه از توفیقات الهی است که علت تأکید سرعت در انجام آن برای اصلاح سریع و پیشگیری از هجمه‌ بعدی شیاطین است. 🟩 خدا جبّار است و مظهر این جَابِرَ الْعَظْمِ الْکَسِیر امام است. خدای متعال در سوره مبارکه النساء می‌فرمایند برای پذیرش توبه به محضر حضرت رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله وسلم برسید: " وَاستَغفَرَ لَهُمُ الرَّسولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوّابًا رَحيمًا﴿۶۴﴾" امام در زیارت جامعه کبیره به ما یاد می‌دهند که اینگونه بگوئیم: «يا وَلِيَّ اللّهِ!إِنَّ بَيْنِي وَ بَيْنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ذُنُوباً لاَ يَأْتِي عَلَيْهَا إِلاَّ رِضَاكُمْ» «اى ولىّ خدا! بى‌گمان ميان من و خداوند عزوجل، گناهانى است كه جز رضايت شما، آنها را محو نمى‌كند» ❇️ حر علیه‌السلام هم به محضر حضرت آمد و توبه‌اش پذیرفته شد. 📍نکته مهم اینکه حر علیه‌السلام بر خلاف زبیر در زمان مولا علیه السلام، فقط اکتفا به اقرار به اشتباه خود نکرد بلکه جبران کرد اولاً در برابر لشگر دشمن خطبه خواند و اعتراف کرد که حق با کیست، ثانیاً در راه دفاع از آستان امام مبارزه کرد تا شهید شد. 💠 توبه درِ این خانه و خواستن از این خانواده، تبدیل‌کننده سیئات بالحسنات است. ✍ در امتداد بیداری
باسمه تعالی 🔰چرا حیات بر ممات مقدم است؟! استادمیرزامحمدی ❇️ یکی از منابع برای «شناخت» اهل بیت علیهم السلام، زیارت‌نامه‌های آنان است. در متن زیارت‌نامه‌ای که امام معصوم در وصف امام معصوم صادر شده است امام را در جایگاه حقیقی ‌اش معرفی می‌نماید. ⭕️ نگاه اغلب افراد به جایگاه امام محدود به باب‌الحوائج بودن برای برآوردن حوائج است، اما امام «باب الله» است! امام باقر علیه السلام می‌فرمایند؛ " بِنَا عُبِدَ اَللَّهُ وَ بِنَا عُرِفَ اَللَّهُ " 🔺هر مسیری غیر از امام برای رسیدن به خدای متعال، خروج از صراط مستقیم است که قطعاً ختم به ضلالت(شرک یا حتی کفر) است. امام یعنی کسی که مقتدا و پیشوای ما است که باید در تمام شئون معنوی و مادی، فردی و اجتماعی به او اقتدا شود. 🚩دعای (اللهم الجعل محیای محیا محمد و آل محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد) در میانهٔ زیارت عاشورا زائر را تا آنجا رشد می‌دهد که زائر در مسیر معیت با امام به حیات طیبه وارد می‌شود. ✅ متن زیارت‌نامه امام‌شناسی است؛ امام هادی علیه السلام در زیارت جامعه کبیره ۴۰ جلوه از جلوات حیات طیبه امام معرفی می‌فرمایند؛ «إِنْ ذُكِرَ الْخَيْرُ كُنْتُمْ أَوَّلَهُ وَ أَصْلَهُ وَ فَرْعَهُ وَ مَعْدِنَهُ وَ مَأْوَاهُ وَ مُنْتَهَاه» «اگر از خوبی یاد شود، آغاز و ریشه و شاخه و سرچشمه و جایگاه نهایتش شمایید» ⁉️آیا امام را فقط باید با لحظات پایانی حیات‌شان بشناسیم یا باید کل حیات‌شان را شناخت!؟ بدون حجت الهی مسیر بندگی طی نمی‌شود. الا و لابد برای حیات دنیا و آخرت باید با امام مأنوس بود؛ باید سبک زندگی‌ بر این مبنا باشد. ⁉️سؤالی که باید به آن فکر کنیم این است که امام چگونه زندگی کرده است!؟ 1⃣ در زیارت‌نامه‌ در حقیقت درسنامهٔ چگونگی زندگی امام برای پیروان بیان شده است. 2⃣ در دعاها نیز درسنامهٔ چگونگی زندگی طیبه آموزش داده می‌شود. ▶️ در چهار- پنجم دعاهای ماه مبارک رمضان(به خصوص دههٔ آخر) خواستن خیر در دنیا و زندگی خوب است. 🔺دعای سحر امام سجاد علیه السلام، یا دعای ابی‌حمزه ثمالی که امام سجاد علیه‌السلام در قنوت نماز وتر می‌خواندند: اللهم اسألک الخیر برای دنیا است والا در قیامت که فرصت عمل صالح و خیر نیست. اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ يَا رَبِّ مِنْ الْخَيْرِ كُلُّهُ مَا عَلِمْتُ مِنْهُ وَ مَا لَمْ أَعْلَمُ أَسْأَلُكَ اللَّهُمَّ مِنْ خَيْرِ مَا سَأَلَكَ مِنْهُ عِبَادُكَ الصَّالِحُونَ ... أَعْطِنِی سُؤْلِی فِی نَفْسِی وَ أَهْلِی وَ وَالِدَيَّ وَ وُلْدِی وَ أَهْلَ حُزَانَتِی وَ إِخْوَانِی فِيكَ أَرْغَدِ عَيْشِی وَ أَظْهَرَ مروتی وَ أَصْلَحَ جَمِيعِ أَحْوَالِی وَ اجْعَلْنِی مِمَّنْ أَطَلْتَ عُمُرَهُ وَ حَسُنَتْ عَمَلِهِ وَ أَتْمَمْتَ عَلَيْهِ نِعْمَتَكَ وَ رَضِيَتْ عَنْهُ وَ أَحْيَيْتَهُ حَيَاةِ طَيِّبَةً فِی أَدْوَمُ السُّرُورِ وَ أَسْبَغَ الْكَرَامَةِ وَ أَتَمَّ الْعَيْشِ إِنَّكَ تَفْعَلُ مَا تَشَاءُ وَ لَا يَفْعَلُ مَا يَشَاءُ غَيْرُك‏ خدایا من از تو تمام خیر و خوبی، آنچه را كه از آن آگاهی دارم و آنچه را نمی‌دانم درخواست می‌كنم... خداوندا از تو خیر و خوبی كه بندگان نیكوكارت از تو درخواست می‌كنند می‌خواهم. ای بهترین درخواست شده و بخشنده‌ترین كسی كه عطا و بخشش می‌كنی، خواسته‌ام را درمورد خودم، خانواده ام و پدر و مادرم و فرزندانم و خویشانم و برادرانم كه در راه توانند بده و زندگیم را خوش گردان و جوانمردیم را آشكار كن و تمام كارهایم را اصلاح كن و مرا از كسانی كه عمرشان طولانی نمودی و عملش را نیكو گرداندی و نعمتت را بر او تمام كردی و از او راضی گشتی و به زندگی خوش در پایدارترین شادی و بزرگواری فراوان و زندگانی كامل، زنده اش داشتی، قرار بده، زیرا كه تو آنچه را خواهی انجام می‌دهی و غیر از تو آنچه را خواهد انجام نمی‌دهد. 🔸 در ادعیه روزانه، تعقیبات نمازها، در دعای برای پدرومادر و دعای برای فرزند از سلامت جسم تا سعادت دنیوی خواسته می‌شود. 3⃣ در قرآن مجید، با دعاهای قرآنی چگونگی زندگی تبیین می‌شود؛ ◀️ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی‌الاخره حسنه 🔷 علت اینکه امام علی علیه‌السلام بر بازار نظارت داشتند چه بوده است!؟ چرا به کسب و کار توجه داشتند؟ برای اینکه آداب بازار را محقق کنند. اصلاً فقه، برنامه زندگی است. ♦️امام مربی بشریت است تا بشریت را تربیت کند یقینا ًاین تربیت هم برای زندگی خوب در این دنیا است هم آن دنیا. 🔶 اکنون مشخص شد که چرا امر به معروف و نهی از منکر واجب است؛ وَ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلَحَةً لِلْعَوَامِّ امر به معروف به خاطر مصلحت عوام است نه برای مسلمانان والا در روایت «للمسلمین» می‌آمد. مصلحت و صلاح نقطه مقابل فساد است. ◽️آنکه بر سر سفره امام است، در حیات طیبه به نقطه‌ای می‌رسد که اولاً لحظه و نحوهٔ مرگ خود را می‌داند، ثانیاً در لحظه مرگ هم به راحتی بوئیدن طراوت یک گل از دنیا می‌رود.
باسمه تعالی 🔰متخصصانی که برای عزاداران تاسوعا و عاشورا تا جهنم رفتند... 🔸دیروز ساعت ۹ صبح، کندانسور توربین ⁧ نیروگاه رامین⁩ اهواز نشتی پیدا کرد. ترجمه این خرابی برای شبکه برق، خارج شدن نیروگاه از مدار و خاموشی و گرما برای بخش عظیمی از خوزستان از جمله اهواز در گرم‌ترین روزهای سال و ضعیف برگزار شدن مراسمات بود. 🔸در یک حالت طبیعی مطابق پروتکل، باید ابتدا فعالیت نیروگاه متوقف و پس از سرد شدن محیط نیروگاه که حداقل ۲ روز زمان می‌برد، عملیات تعمیرات آغاز می‌شد. اما... 🔸تعمیر نیروگاه در حالت آماده به کار زمانی دشوار می‌شود که بدانیم دمای محیط توربین نزدیک به ۷۰ درجه و رطوبت بالای ۹۰ درصد است. به عبارت دیگر نیروها باید در یک دریای آب جوش عملیات می‌کردند. 🔸کار ۹ صبح آغاز شد، ۱۸ ساعت عملیات پیچیده مهندسی بدون وقفه ادامه یافت و ساعت ۳ بامداد فردای آن روز تعمیرات با موفقیت به انتها رسید. یک رکورد بی‌نظیر جهانی در زمان تعمیر ثبت شد و نیروگاه بدون ثانیه‌ای توقف به تامین برق پرداخت. 🔸 افتخار می‌کنیم به بزرگوارانی که برای تعطیل نشدن مراسمات عزاداری تا جهنم رفتند و برگشتند.