🌸⃟🕊🍁჻ᭂ࿐✰
💠 جلسۀ این هفتۀ آقایان اهل ولاء در تاریخ ١٤٠٠/١٠/٢٨ در محلّ مهدیۀ اهل ولاء با حضور استاد مهدی طیّب برگزار شد - بخش اوّل
⚪️ یکی از نکاتی که استاد در جلسۀ مزبور به آن اشاره فرمودند این بود که هر کس که کار خیر کرد، معلوم نیست اهل خیر باشد. باید ببینم من که کار خیر میکنم، اگر خدا هیچ پاداشی ندهد. آیا باز هم در پی انجام کار خیر هستم؟ حتّی اگر خدا به سبب کار خیر، من را به جهنّم ببرد؛ آیا باز هم حاضرم کار خیر بکنم یا نه؟ این خیلی محک خوبی است برای اینکه بفهمیم اهل کار خیر هستیم یا کار خیر را کاسبکارانه، برای نتایج دنیوی یا اخروی، مادی یا معنوی آن انجام میدهیم.
⚪️ مرحوم دولابی میفرمودند دقت کنیم که چرا پیغمبر و ائمّه علیهم السّلام را دوست داریم؟ آیا مثلاً چون روز قیامت شفاعت میکنند و ما را به بهشت میبرند، دوستشان داریم؟ اگر قرار باشد پیغمبر و ائمّه علیهم السّلام ما را شفاعت نکنند، آیا باز هم آنها را دوست داریم؟ اگر هیچ چیز دنیوی و اخروی از جانب آنها به ما نرسد، آیا باز هم دوستشان خواهیم داشت؟ مثلاً اگر پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند من تو را شفاعت نمیکنم، آیا با وجود آن، صرفاً به این علّت که پیغمبر صلّی الله علیه و آله و سلّم یک موجود دوست داشتنی است، باز هم دوستشان خواهیم داشت؟
⚪️ امیرالمؤمنین علی علیه السّلام در مناجات شعبانیه به خدا عرضه میدارند: وَ إِنْ أَدْخَلْتَنِى النَّارَ أَعْلَمْتُ أَهْلَها أَنِّى أُحِبُّک. خدایا اگر من را به آتش دوزخ بیندازی، در آنجا به دوزخیان میگویم من خدا را دوست دارم. خدایی را که من را به جهنّم ببرد هم دوست دارم یا فقط خدایی را دوست دارم که من را به بهشت میبرد؟ با این روش کاملاً مشخص میشود که آیا من نفع طلبانه به خدا محبّت میورزم و به خاطر نتایجی که محبّت ورزیدن به خدا برای من دارد، او را دوست دارم و یا صرفاً چون او دوست داشتنی است، دوستش دارم. مثل عاشقی که میگوید محبوبم را دوست دارم ولو اینکه او مرا نشناسد و خبر نداشته باشد که من دوستش دارم. گر چه از این دوست داشتن، هیچ چیزی عاید من نمیشود، امّا چون او دوست داشتنی و شایستهی دوست داشته شدن است، من دوستش دارم.
⚪️ در کار خیر هم شخص با این معیار به راحتی میتواند بفهمد دارد کاسبکارانه کار خیر میکند که چیزی گیرش بیاید، چیزی میدهد که چه در دنیا، چه آخرت، چه در جنبههای ظاهری، چه در جنبههای معنوی و باطنی، چیزی بگیرد؟ یا اینکه صرف نظر از هر پیامد و نتیجهای، چون وجودش، وجودی است که منشأ خیر است، کار خیر از او سر می زند؟ یقیناً کار خیر بی پیامد نیست. امّا اگر نگاه شخص به پیامد کار خیرش بود، او اهل خیر نیست و کار خیر کردن اقتضای وجودش نیست. حافظ فرمود:
تو بندگی چو گدایان، به شرط مزد مکن
که خواجه خود روش بنده پروری داند.
⚪️ انجام دهندۀ کار خیر اگر به مصرع دوم نظر داشته باشد، اهل خیر نیست. همان مصرع اوّل که: (تو بندگی چو گدایان، به شرط مزد مکن) بس است. فرد مصرع دوّمش را که خواند، باز میرود به دنبال اینکه خواجه روش بنده پروری میداند و چشمش به این است که او را بپروراند. شخص اگر با همان مصرع اوّل بندگی کند، واقعاً بندگی کرده است. او می گوید خدایا بندگی میکنم چون تو سزاوار بندگی شدن هستی. نه اینکه عبادت میکنم برای اینکه عبادت، من را به قرب خدا میرساند.
⚪️ انسان یک وقت برای کسی کاری میکند تا او خوشحال شود، در حالی که طرف مقابل اصلاً نمیداند که این کار را چه کسی برای او کرده است و هیچ بازتابی، هیچ تشکری، هیچ چیزی هم از جانب طرف مقابل نمیآید. انجام دهنده خوشحال است که طرف مقابل خوشحال شده است. حتّی خوشحال نیست که من او را خوشحال کردهام. چون این هم یک نوع ارضاء نفس است. در نفس او این است که این کار را که طرف مقابل را خوشحال کرد، من کردم. باز در اینجا یک نوع رضایت نفس است.
ادامه دارد ...
🔺@Darmahzareghoran
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
🌸⃟🕊🍁჻ᭂ࿐✰
💠 جلسۀ این هفتۀ آقایان اهل ولاء در تاریخ ١٤٠٠/١٠/٢٨ در محلّ مهدیۀ اهل ولاء با حضور استاد مهدی طیّب برگزار شد - بخش دوّم
⚪️ نیّت چیزی است که فرد را به حرکت میاندازد. سائق و محرّک انسان است. در پایان راه سلوک، نیّت از بین میرود و عمل از شخص، به اقتضای وجودش سر میزند. عمل خالص عملی است که شخص انجام میدهد به خاطر نفس انجام شدن آن عمل، صرف نظر از هر چیزی. حتّی انتساب آن عمل به خودش. انجام میدهد صرفاً چون شایسته است که آن عمل انجام شود.
⚪️ اینکه در آیات و احادیث در قبال کارهای نیک وعدۀ ثواب یا آثار مثبت دنیوی یا اخروی داده شده است به این علّت است که اوّل کار، بشر کوچک است. بچّه ی کوچکتان را اگر بخواهید ترغیب کنید درس بخواند، به او می گویید خوب درس بخوان که اگر شاگرد اوّل شوی، برایت یک دوچرخه می-خرم. چرا وعدۀ جایزه میدهید؟ چون او بچّۀ کوچک است و هنوز ارزش با سواد و عالم شدن را نمی فهمد. لذا شما یک جاذبۀ در حدّ فهم او میگذارید کنار عمل؛ و او با این جاذبه، خوب درس میخواند و شاگرد اوّل هم میشود. بشر چون کوچک است، بیشتر کاسبکارانه زندگی میکند، لذا عمدهی ادبیات قرآن هم، ادبیات کاسبی است.
⚪️ چون اکثر خلق در همین افق هستند. با ادبیات محبّت و عشق، که انجام عمل بدون هر غرَضی است، که همان عمل خالص است، خیلی آیه کم وجود دارد. عمدهی آیات با ادبیّات کسب است و سخن از خرید و فروش و مشتری و سود و تجارت است. بشر چون اوّل اینگونه است، لذا با همین محرّکها باید به کار خیر ترغیبش کرد. جلسهی قبل گفتم؛ مغازهای جنس با کیفیت خوب را خیلی ارزان میدهد. اوّل شما به این انگیزه که جنس با کیفیت و ارزان بخرید، سراغ آن مغازه میروید. ولی وقتی یک مدّت که با این انگیزه رفتید و کم کم با صاحب مغازه آشنا شدید و دیدید مغازه دار عجب فرد خوبی است، عاشق او میشوید. از آن پس اصلاً به این فکر نمیکنید که جنس بد میدهد، جنس خوب میدهد، گران میدهد، ارزان میدهد، اصلاً جنس مورد نظرتان را دارد یا ندارد، فقط به قصد دیدار با صاحب مغازۀ محبوبتان به مغازهاش میروید. خرید را بهانه میکنید که او را ببینید. با خود صاحب مغازه کار دارید، دیگر اصلاً به جنسش، قیمتش کار ندارید. افرادی که در دیانت به این افق راه پیدا کرده باشند، در بین خلق خیلی کم هستند.
⚪️ اگر خودمان را محک بزنیم، میبینیم مرد این میدان نیستیم. کسی که به آنجا راه پیدا کند، خیلی بزرگ است و این خیلی بزرگها، خیلی نادرند. اکثر اشخاص بچّهاند و قرآن و احادیث با زبان کودکی با آنها صحبت کردهاند و از ثواب و نتایج دنیوی و اخروی کارهای خیر سخن به میان آوردهاند.
چون که با کودک سر و کارت فتاد
پس زبان کودکی باید گشاد
⚪️ لذا با این زبان که این کار را انجام بده، این ثواب را به تو میدهم، این کار را انجام بده، این مشکلت را در دنیا حل میکنم، در آخرت پاداش میدهم، با او حرف زدهاند و با این جاذبهها سعی کردهاند ما را به آن مغازه بکشانند تا تدریجاً با صاحب مغازه آشنا شویم. اگر کسی واقعاً نصیبش شد که با این صاحب مغازه رابطه برقرار کند و صمیمی شود و به او دل ببازد، دیگر به ثواب و نتایج انجام کار خیر کاری ندارد. حتّی نمیگویند چون گفته شده است این کار را بکن، آن را انجام میدهم. اقتضای وجود او انجام آن کار است. ولو نگویند هم بکن، انجام میدهد.
⚪️ امیرالمؤمنین علی علیه السّلام فرمودند که اگر بهشتی نبود، جهنّمی نبود، امری نبود، نهی یی نبود، پاداشی نبود، عذابی نبود، باز هم جا داشت انسان به مکارم اخلاق ملتزم باشد. این کلام مال افقی بالاتر از این است که چون به من گفتهاند، این کار را انجام میدهم. جنس وجودش انجام کار خیر را اقتضا میکند. چنین فردی وجودش، وجود خیّری است. لذا به او بگویند، نگویند، به او پاداش بدهند، حتّی دستش را داغ کنند که چرا این کار خیر را کردی، وجودش این کاره است و در همۀ کار خیر میکند.
🔺@Darmahzareghoran
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
۞بِســـمِـ اݪݪّہ اَݪْــرَّحْمـــــݧِ اَݪْــرَّحیـمــ۞
151-araf-ar-parhizgar.mp3
1.13M
4_213466574760182657.MP3
963.4K
🌷⃟🕯
#ترتیل_وترجمه🕯🦋
#صفحه_151 سوره مبارکه
#اعراف
#سوره_7
#جزء_8
قاری: #پرهیزکار
🔺@Darmahzareghoran
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
🌷⃟🕯
#متن_ترجمه🕯🦋
#صفحه_151 سوره مبارکه
#اعراف
#سوره_7
#جزء_8
🔺@Darmahzareghoran
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
4_5900162776864654684.mp3
2.42M
🌷⃟🕯
#صوت_ترجمه🕯🦋
#صفحه_151 سوره مبارکه
#اعراف
#سوره_7
#جزء_8
🔺@Darmahzareghoran
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
🌷⃟🕯
#متن_تفسیر🕯🦋
#صفحه_151 سوره مبارکه
#اعراف
#سوره_7
#جزء_8
🔺@Darmahzareghoran
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
151-araf-ta-1.mp3
5.42M
🌷⃟🕯
#صوت_تفسیر 🕯🦋
#صفحه_151 سوره مبارکه
#اعراف
بخش اول
#سوره_7
#جزء_8
مفسر: استاد قرائتی
🔺@Darmahzareghoran
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
151-araf-ta-2.mp3
3.98M
🌷⃟🕯
#صوت_تفسیر🕯🦋
#صفحه_151 سوره مبارکه
#اعراف
بخش دوم
#سوره_7
#جزء_8
مفسر: استاد قرائتی
🔺@Darmahzareghoran
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری
روز قیامت، آخرین کسی که شفاعت میکنه،
خود خـــ❤️ـــداست!
#دروبرگردان
Instagram.com/ostad.shojae1
🔺@Darmahzareghoran
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
46.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 مجموعه #مستند #حالا
قسمت هشتم: «پابرهنه تا حرم...»
✍🏻 ماجرای زندگی و تحول بهنام انصاری
جوانی دانشجو؛ با گمشدهای دیرینه به نام «حال خوب...»
با ظاهری شاد و پرنشاط و درونی مضطرب!
که روزی، رو به گنبد نورانی حرمی که آن وقتها،برایش تفاوتی با خیابانهای مشهد نداشت، گفت:
«میگن تو خوب معامله میکنی!
ببینم چیکار میکنی...»
#سبک_زندگی_انسانی
🌐 آپارات | اینستاگرام | یوتیوب
🔺@Darmahzareghoran
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#صدای_ماندگار
#حسین_یه_چیز_دیگس
👈 هر کسی اسم امام حسین(ع) رو بشنوه و غمناک بشه نشانه.....
🏴 ویژه شب جمعه، شب زیارتی اباعبدالله(ع)
▫️دهه اول محرم ۱۳۶۸
▫️ تهران / مسجد جامع بازار
🔺@Darmahzareghoran
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
به خودمان برمی گردد.mp3
3.31M
🎙#پادکست
🔷 تاثیر متقابل اعمال انسان
📌برگرفته از جلسات « نماز مؤمنانه »
🔺@Darmahzareghoran
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
Deltange Karbala.mp3
10.97M
🔉 #روضه_شبهای_جمعه
🔸روضه حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام
🔺@Darmahzareghoran
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«صَلَّى اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّه»
«صَلَّى اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّه»
«صَلَّى اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّه»
💎خدا کند
که بیایی
🍂بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ🍂
❀اِلهی عَظُمَ الْبَلاءُ
❀وَ بَرِحَ الْخَفآءُ
❀وَ انْکَشَفَ الْغِطآء
❀وَ انْقَطَعَ الرَّجآءُ
❀وَ ضاقَتِ الاَْرْض
❀وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ
❀وَ اَنْتَ الْمُسْتَعان
❀وَ اِلَیْکَ الْمُشْتَکی
❀وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّ وَ الرَّخآءِ
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد اُولِی الاَْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِیُّ یا عَلِیُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانی فَاِنَّکُما کافِیانِ وَ انْصُرانی فَاِنَّکُما ناصِران یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ
✿ฺالْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ
✿ฺاَدْرِکْنی اَدْرِکْنی اَدْرِکْنی
✿ฺالسّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ
✿ฺالْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَل
✿یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ
✿ฺبِحَقِّ مُحَمَّد وَ الِهِ الطّاهِرین
◎#دعای_غریق◎
یَا اللَّهُ یَا رَحْمَانُ یَا رَحِیمُ یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّت قَلْبِی عَلَى دِینِک
#دعای_فرج🕊
#شب_بخیر_آرامش_قلبم♥️
🌷@Darmahzareghoran
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
30.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 دعای کمیل
#مراقبات_شب_جمعه
🔺@Darmahzareghoran
❣الّلهُـمَّـ؏جـِّللِوَلیِّـڪَ الفــَرَج