eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
1.2هزار ویدیو
156 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
٧١ "ادامه شرح عامل دوري از حضرت وليعصر" خداي سبحان يكي از مصاديق دوري از وليّ زمان را در رابطه با قوم بني اسرائيل و حق ناشناسي آنها نسبت به وليّ زمانشان بيان مي كند و مي فرمايد: و اذا قلتم يا موسي لن نومن لك حتي نري الله...... به ياد آوريد هنگامي را كه گفتيد اي موسي ما هرگز به تو ايمان نخواهيم آورد مگر اينكه خدا را آشكارا با چشم خود ببينيم پس صاعقه شما را گرفت در حالي كه تماشا مي كرديد بني اسرائيل نسبت به جايگاه ولي زمان خويش(موسي) غافل بودند لذا در فكر آزمايش او بر آمدند تا صحت گفته هايش را آشكارا و با چشم سر ببينند به همين جهت هر زمان بهانه ايي مي كردند و به هريك از خواسته هاي خود دست مي يافتند باز بهانه ديگري را بيان مي داشتند . راهنمايي ها و ارشادات موسي براي آنها كافي نبود لذا از پذيرش سخنان او سر باز زدند و خداي موسي را آشكارا و عيان طلب مي كردند و به پيامبرشان موسي گفتند يا مو سي لن نومن لك حتي نري الله جهره اي موسي هرگز به تو ايمان نمي آوريم مگر آنكه خداي تو را آشكارا ببينيم . خداوند سبحان در انتهاي آيه سرنوشت قوم موسي را بيان مي كند و مي فرمايد صاعقه شما را گرفت در حاليكه فقط نظاره گر بوديد و از هر تلاشي براي نجات خود عاجز بوديد. اين سرنوشت سوء به جهت آن بود كه آنان جاهل به پيامبر زمان خود بودند و از اطاعت وي رويگردان و فقط در فكر آزمايش و امتحان ولي الله بودند ، عذاب الهي آنها را در بر گرفت و اين قوم براي هميشه در گورستان جهل نسبت به ولي زمانشان مدفون شدند. ادامه دارد استاد بروجردي كتاب شكر ِشكر كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ٩ https://chat.whatsapp.com/DvZ4KYHdCPCEIF3wloz7Iu پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
📜 *نامه امام صادق علیه‌السلام به شیعیان* ۶۶ ✳️ *«عاقبت اطاعت و سر پیچی از فرامین الهی»* 🔆 «و اعلموا انه انما امر و نهی لیطاع فیما امر به و لیتهی عما نهی عنه. فمن اتبع امره فقد اطاعه و قد ادرک کلشی‌ء من الخیر عنده و من لم ینته عما نهی الله عنه فقد عصاه . فان مات علی معصیته اکبه الله علی وجهه فی النار.» 🔆 «و بدانید خداوند امر و نهی فرموده تا در آنچه دستور داده از او فرمانبرداری کنند. پس آنکس که فرمان برد، اطاعت او را کرده و بر خیری که دست اوست راه یافته است.» 💠 *و هرکس خودداری نکند از آنچه او نهی کرده نافرمانی کرده است. پس اگر در همین حالتِ سرپیچی بمیرد با صورت در آتش افکنده خواهد شد.* 💢 در انتظار عبد فرمانبر خیرات گسترده است و افکنده شدن در آتش نتیجه فعل حرام. 📌 ادامه دارد ... 🌐 emamraoof.com
٢٨ ٢٩-اگر در تصميم گيريها افسار زندگي را بدست ديگران بدهيم ، اشتباه ديگري مرتكب شده ايم . بطور مثال ما قصد كمك به هيئت امام حسين عليه السلام را داريم اما فرزند ما مي گويد: بجاي آن به كهريزك كمك كن يا حج بر ما واجب شده ديگران مي گويند بجاي حج چند جهيزيه به مستحق بدهيد . در واقع افسار تصميمات را بدست فرزندان و ديگران داده ايم و يهودي از دنيا رفته ايم (هركس در صورت استطاعت، حج واجب را انجام ندهد يهودي از دنيا مي رود) اكثر فرزندان، ما را براي خود مي خواهند و اگر نظري هم مي دهند براي منافع خودشان است نه براي رشد ديني ما از صاحبان عقل مشاوره و نظر خواهي مي كنيم اما اين به آن معنا نيست كه خود ما قدرت تصميم گيري را از دست بدهيم . ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح اشتباهات زندگي ٩٩/٦/٤ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ٩ https://chat.whatsapp.com/DvZ4KYHdCPCEIF3wloz7Iu پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
💠 شیخ مفید مرزبان حریم تشیع ✳️ در زندگي نامه *«شیخ مفید مرزبان حریم تشیع»* می‌خوانیم: 🔹 «11 ذی القعده سال 336 هجری قمری، تقریباً هفت سال پس از غیبت کبری، در منطقه سویقه بن بصری، از توابع عکبری در شمال بغداد مولودی که قرار بود طاق بلند معارف اسلامی و به ویژه معارف شیعه از او آذین یابد و بار دیگر فرهنگ تشیع به وسیله او بدرخشد 🔹 و غبار تحریف و کج فهمی از باورهای مذهب تشیع را با مناظرات و مباحث و دفاعیات مستدل خود از چهره تشیع بزداید و اجتماع پریشان آنان را بار دیگر گرد هم آورد و دجله عقل و اندیشه‌اش در کنار دجله آن سرزمین بخروشد و کوشش علمی و زندگی عملی‌اش بر گستره تاریخ اسلام، مفید فایده شود و نیز با تشکیل انجمن‌های عالی علوم و دارالفنون فرهنگ اسلامی، آموزگار سکان داران آینده این عرصه باشد؛ یعنی ابوعبدالله محمد بن محمد بن نعمان بغدادی دیده بر جهان گشود.» 📚 حوزه.نت 🌐 emamraoof.com
۹ 🔆 «كَيْفَ تَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَكُنتُمْ أَمْوَاتًا فَأَحْيَاكُمْ ثُمَّ يُمِيتُكُمْ ثُمَّ يُحْيِيكُمْ ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ» 🔆 «چگونه به خداوند كافر مى‌شويد، درحالى كه شما (اجسام بى‌روح و) مردگانى بوديد كه او شما را زنده كرد، سپس شما را مى‌ميراند و بار ديگر شما را زنده مى‌كند، سپس به سوى او باز گردانده مى‌شويد.» 📔 سوره مبارکه بقره، آیه ۲۸ ✳️ *خصوصیت دیگر اندیشه صحیح باور به تغییرات است. تغییراتی که قابل مشاهده است.* 💢 آنكس كه گرفتار اندیشه‌ی نادرست باشد، تغییر را انتخاب نمی‌کند. و خود را همواره بدشانس تلقی نموده و انجام تغییرات را ناممکن می‌پندارد. 🔹 تغییرپذیری در انسان از جمله مباحث مهم است و اسلام نه تنها تغییرپذیری را ممکن، بلکه انسان را به آن ترغیب و تشویق می‌نماید. اگر انسان قابل تغییر نباشد، تمام برنامه‌های تربیتی انبیا و کتاب‌های آسمانی لغو خواهد شد؛ و تمام مجازات‌های بازدارنده نیز بی‌معنی خواهد بود. 🔰 قابلیت تغییر نه تنها از سوی تمام پیامبران که از سوی همه عقلای جهان پذیرفته شده است. 💠 *همانگونه که قوای جسمی انسان با رعایت بهداشت و ورزش قوی می شود و تغییر می یابد، قوای روحانی او نیز قابل تغییر است.* تاریخ، انسان‌های بسیاری را نشان می‌دهد که بر اثر تربیت، خلق و خوی خود را تغییر دادند. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
۱۶ ✨ *آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است* ✨ *با دوستان مروت با دشمنان مدارا* 💠 سبب راحتی و آسایش دو دنیا تفسیر این دو حرف است: با دوستان با ملایمت رفتار کردن و با دشمنان مدارا نمودن و کسی که به این دو عمل کند در دنیا هرگز گرفتار رنج و سختی نمی‌شود. 🔹 «دو حرف»؛ كنايه است از کلامی كه به جهت لفظ مختصر و به جهت معنا مفصل باشد. ✍️ حافظ اشاره می‌کند: اگر در پی یافتن کلید اصلاح امور دنیا و آخرت، امور مادی و معنوی، ملک و ملکوت، ظاهر و باطن هستید رمز آن دو امر است: 🌀 *با دوستان مروت* 🌀 *با دشمنان مدارا،* 🔸 در نگاه حافظ *سعادت منوط به ارتباطات صحیح با مردم* است، ايشان معتقد است ارتباط صحیح با خلق امورات انسان را اصلاح می‌گرداند. پیش نیاز چنين دیدگاهی این است که ما خلق را به عنوان جلوه خالق ببینیم و در عین کثرت وحدت را ملاحظه کنیم. 🌀 *با دوستان مروت:* ☘️ به قدر مروت عطیه دریافت می‌کنیم؛ 🔆 «مَرَّ رَجُلٌ بِأَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع فَقَالَ لَهُ أَعْطِنِي عَلَى قَدْرِ مُرُوءَتِكَ قَالَ ع: لَا يَسَعُنِي ذَلِكَ فَقَالَ عَلَى قَدْرِ مُرُوءَتِي. قَالَ: إِذاً فَنَعَمْ. ثُمَّ قَالَ يَا غُلَامُ أَعْطِهِ مِائَتَيْ دِينَارٍ.» 🔆 «فردی خدمت امام رضا علیه‌السلام آمد و عرض کرد: به قدر مروتتان به من عطا کنید. حضرت فرمودند: اندازه ‌مروت من که ممکن نیست اما به اندازه مروت خودت به تو می‌دهم.» 📗 عوالم العلوم، ج۲۲، ص ۲۰۱ 🔸 آنکس که میزان دریافتش ازحضرات معصومین علیهم‌السلام فراوان است، باید میزان مروتش نسبت به دیگران افزون باشد. 🔹 تنها کسانی بهترین دوستان را دارند که منتظر الطاف دیگران نمی‌مانند و پاسخگوی الطاف آنان نیستند بلکه خود در ابتدا شروع کننده خیرات‌اند. ✍️ در روایات آمده است: «جَمَالُ الرَّجُلِ الْمروه »؛ *«جلوه‌گری و زیبایی انسان با مروت او است»* 📗 عیون الحکم، ص ۴۸۹ 🔆 «مُرُوَّةُ الرَّجُلِ عَلَى قَدْرِ عَقْلِهِ.»؛ *«مروت هرکس نماد عقل اوست»* 📗 بحارالانوار، ج ۸۴، ص ۳۲۵ 💠 *بالاترین مروت:* 🔆 «لَا مُرُوَّةَ كَالتَّنَزُّهِ عَنِ الْمَآثِم‏»؛ «هیچ جوانمردیی به اندازه کناره‌گیری از گناهان جوانمردی محسوب نمی‌شود.» 📗 عیون الحکم، ص ۵۳۷ ✳️ *مروت؛ به معنای انسانیت و جوانمردی است و از آنجا که هیچ امری به اندازه گناه و پشت کردن به دستورات خالق به انسانیت ما آسیب وارد نمی‌سازد، مروت را دوری از گناه دانسته‌اند.* 📌 ادامه دارد... 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
🍃 *اصل رزق بندگی است،* 💠 طاعت عاشقانه‌ی خداست..! ✨ اللهم *ارزقنا*، .. *توفیق الطاعه*.. ✳️ بندگی و شکر، رزق دنیا واخرت را، به سوی عبد، سراریز می‌کند.. 🔹 چرا که ... 🔰 مالک خزائن عالم، ..خداست.. و 🍃 *رزاق* فقط، ... *خدا*... ! 🔆 «إِنَّ الَّذِينَ تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لَا يَمْلِكُونَ لَكُمْ رِزْقًا فَابْتَغُوا عِنْدَ اللَّهِ الرِّزْقَ وَاعْبُدُوهُ وَاشْكُرُوا لَه» 🔆 «آنهایی را که غیر از خدا پرستش می‌کنید، مالک هیچ رزقی برای شما نیستند؛ روزی را تنها نزد خدا بطلبید و او را پرستش کنید و شکر او را بجا آورید» 📔 سوره مبارکه عنکبوت، آیه ۱۷ 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
‏عکس از zahra
۲۳ 💠 *پرهیز از ایرادگیری‌های بی‌فایده* 📔 خدای سبحان در آیه ۷ سوره مبارکه فرقان می‌فرماید: 🔆 «وَقَالُوا مَالِ هَذَا الرَّسُولِ يَأْكُلُ الطَّعَامَ وَيَمْشِي فِي الْأَسْوَاقِ لَوْلَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مَلَكٌ فَيَكُونَ مَعَهُ نَذِيرًا» 🔆 «و گفتند اين چه پيامبرى است كه غذا مى‌‏خورد و در بازارها راه مى‏‌رود چرا فرشته‌‏اى به سوى او نازل نشده تا همراه وى هشداردهنده باشد» ✳️ مخاطبین آیه از رفتار پیامبر صلوات‌الله‌و‌سلامه‌علیه متعجب شدند و گمان نمی‌کردند حضرت مانند مردم عادی در میان جمع بنشینند، غذا بخورند و به بازار بروند. این ایراد و اشکالی بی‌پایه است. اینکه مردم ایراد کنند که فلان روحانی در بازار پارچه می‌خرید و یا فلان روحانی در رستوران بود، حرف بسیار بی‌اساسی است. غافل از این سخن هستند که روحانی مثل سایر مردم خانواده‌ای دارد که باید برای آنها امور زندگی را تدارک کند. 💢 *بهانه‌گیری‌های بی‎جا دلیل آن است که فرد طرف مقابل را درک نکرده است و از جنبه‌های وجودی او بی‌خبر است*، بلکه یک نگاه کلیشه‌ای در ذهن دارد و گمان می‌کند همان نگاه درست است. واقعیت این است که پیامبر یک جنبه بشری و یک جنبه حقانی دارد برای جنبه بشری خوردن و بازار رفتن لازم است و وحی برای جنبه حقانی است. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
🔹فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولَاهُمَا بَعَثْنَا عَلَيْكُمْ عِبَادًا لَنَا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجَاسُوا خِلَالَ الدِّيَارِ ۚ وَكَانَ وَعْدًا مَفْعُولًا ﴿اسراء ۵﴾ 🔹پس هنگامی که وعده [عذاب و انتقام ما به کیفر] نخستین فسادانگیزی و طغیان شما فرا رسد، بندگان سخت پیکار و نیرومند خود را بر ضد شما برانگیزیم، آنان [برای کشتن شما] لابه لای خانه‌ها را [به طور کامل و با دقت] جستجو می‌کنند؛ و یقیناً این وعده‌ای انجام شدنی است. (۵)
۳۵ 🔆 *«وَ سُبُلَ الرَّاغِبِینَ إِلَيْكَ شَارِعَة»‌* 🔆 *«راه‌های مشتاقان به سوی تو گشوده است.»‌* ✳️ «رغبت» یعنی وسعت در چیزی، راغب كسی است كه دائماً‌ در پی طرح توسعه است و می‌خواهد موجودیش را افزایش دهد. 🔹 «شرع» یعنی طریق واضح و راه روشن. شریعت به معنای راه روشن است. «شریعه» نیز به جایی گفته می‌شود كه آب از آنجا می‌جوشد و شروع به جاری شدن می‌كند. 🔹 «سُبُل» جمع سبیل است به معنی راه‌ها، اگر كسی بخواهد طرح توسعه داشته باشد و موجودیش را افزون كند، فطرت الهی‌اش او را به سمت این راه‌ها سوق می‌دهد و به او می‌آموزد كه باید حرصش برای افزایش داشته‌ها، تنها در این طریق‌های واضح باشد. 💠 كسی كه بخواهد برای پیوست به دنیا طرح توسعه داشته باشد مصداق «أَلْهاكُمُ التَّكاثُرُ» می‌شود و فخر طلبی‌اش روز افزون می‌گردد، افتخار به اموری كه همچون سراب است و نیازهای ما را تأمین نمی‌كند. نیاز ما با رسیدن به شریعت و راه‌های واضح ارضا می‌شود. 💢 *كسانی كه مایل نبودند توسعه‌شان به سوی خدا باشد، روز به روز شریعت برایشان تنگ‌تر و سخت تر جلوه می‌كند.* ✅ امّا *كسانی كه به خدا رغبت داشته باشد راه برایشان باز است، و گویا به صرف قرار گرفتن در طریق، خود راه آنها را می‌برد.* ✨ *تو پای به راه در نه و هیچ مپرس* ✨ *خود راه بگویدت كه چون باید رفت* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
🟩🟩 استاد بروجردي فرمودند: دوستان بزرگوار سلام عليكم به نيت عافيت ومصونيت خادمين متدين وانقلابي كشور از كليه شرور، خود را موظف نموده روزانه ٥آية الكرسي قرائت نماييم.
٩ تفسير آيه ٣ «وَهُوَ اللّهُ فِي السَّمَاوَاتِ وَفِي الأَرْضِ يَعْلَمُ سِرَّكُمْ وَجَهرَكُمْ وَيَعْلَمُ مَا تَكْسِبُونَ» «و او در آسمانها و زمين خداست نهان و آشكار شما را مى‏داند و آنچه را به دست مى‏آوريد [نيز] مى‏داند» شرح آيه : ١-«وَهُوَ اللّهُ فِي السَّمَاوَاتِ وَفِي الأَرْضِ» خدای سبحان تنها معبود است. به «هُوَ اللّهُ» اشاره شده نه « الله هو»، در واقع هو در الله جلوه گری کرده است، او آن معبود است، در آسمان های عوالم مختلف تنها معبود، همین خدایی است که شما دارید، در آسمان عالم عقل تنها معبود همین خدا است، در زمین مادی تنها معبود همین خدا است، در زمین وجودی شما هم تنها معبود همین خدا است، «هُوَ اللّهُ»، عالم بالا و پایین به نظر ما بالا و پایین است برای خدای سبحان سماوات و ارض با هم فرقی نمی کند. ٢-ما که قابلیت داریم قابلیت هایمان فرق می کند، آسمانی ها كه نیروهایی روحانی خود را افزايش مي دهند، میزان قابلیت خود را هم افزایش می دهند ،عبودیت بيشتري دارند. به میزانی که انسان تعلق به ماده پیدا می کند قابلیتش كاهش مي يابد وگرنه برای خدا آسمان و زمین فرق نمی کند. ٣-یکی از اساتید می گفت به اینجا رسیدم هر وقت قبض می شوم و احساس دلتنگی می کنم برای این است که خدای آسمان را از خدای زمین جدا می دانم، قائل به دو خدایی مي شوم دلم می گیرد ولی وقتی مي دانم یک خدا دارم كه حکمش در همه عوالم نفوذ دارد و هیچ چیزی جلوی نفوذ آن خدا را نمی گیرد، دلم باز باز است، برای همین مرگ برای یک عده راحت است چون بندگی می کنند و از خدایشان جدا نمی شوند . آن عالم، نکیر و منکر سراغ عارفی آندند و گفتند مَن ربک، گفت خانه ام عوض شده است صاحب خانه که عوض نشده است همان خدایی که داشتم الان هم دارم. ٤-چه شما در عالم ماده زندگی کنید و چشمتان را دیگران نگیرد «هُوَ اللّهُ» است و چه در آسمان روحانیات باشيد و علم حجاب نشود «هُوَ اللّهُ» است نبايد بنده علم شويد بايد بنده او باشيد، معبود شما او است نه علم، معبود شما ملک نیست، او است، هرچقدر شما ارتقای مقام پیدا کنید معبودتان عوض نمی شود «هُوَ اللّهُ» در وجود شما تجلي كرده است و هرچقدر در سرزمین وجودم گردش کنم «هُوَ اللّهُ» خدایم یکی است هرچقدر جلوتر بروم اصيل تر و به آن یک دانه خدا و فطرت پاك بیشتر نزدیک می شوم. . ادامه دارد استاد بروجردي كلاس تفسير انعام ٨٢/٧/١٢ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ٨ https://chat.whatsapp.com/HIR7xw1kU6EF5D3u8lkvDM پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK