eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
2هزار دنبال‌کننده
11.3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
161 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ ویژگی‌های شخصیتی امام خمینی رحمۀ‌الله
۲۸ ♦️ در ادامه مبحث آسیب‌شناسی ارتباطات، بحث آفت *«سرزنش»* را پیگیری می‌نماییم که یکی از عوامل آسیب‌رسان ارتباطات می‌باشد. ☘️ امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرمایند: 🔆 «مَنْ شَمِتَ بِزَلَّةِ غَيْرِهِ شَمِتَ غَيْرُهُ‏ بِزَلَّتِه‏»؛ *«كسى كه به جهت لغزش ديگرى او را سرزنش كند،به جهت لغزش خويش سرزنش شود»* 📗غررالحکم و دررالکلم، ص ۲۲۴ 🔸 طبق فرمایش حضرت، اگر می‌خواهیم ارتباطات‌مان سالم بماند باید از سرزنش یکدیگر دست برداشته و اگر گاهی مجبور به عتاب و سرزنش فرد خاطی هستیم باید به میزان حداقل اکتفا نماییم. ☘️ امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرمایند: 🔆 «الْإِفْرَاطُ فِي‏ الْمَلَامَةِ يُشِبُّ نِيرَانَ اللَّجَاجَة»؛ *«زياده‏ روى در سرزنش كردن، آتش لجاجت را شعله‏‌ور مى‌‏سازد.»* 📘 غررالحکم و دررالکلم، ص ۲۲۴ ‌ ✍️ طبق فرمایش حضرت گاهی اوقات اثر سرزنش عکس آن چیزی است که انتظار می‌رود و فردی که مورد شماتت قرار گرفته است به جای اینکه متذکر شود با شعله‌ور گشتن آتش لجاجت او، اقدام به ستیزه‌جویی می‌نماید. 💥 *چنانچه افراد در مواردی ناگریز به استفاده از سیاست سرزنش باشند، باید فرد خطاکار به صورت مختصر و کوتاه مورد عتاب قرار گیرد و نباید در این امر زیاده‌روی شود*؛ زیرا افراط در سرزنش، خود آثار سوئی در پی دارد که یکی از آنها افزایش لجاجت فرد خطاکار و مقاومت او برای اصلاح خطا و اشتباهش می‌باشد. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
٧۴ 💠 *نگاهی گذرا به زیارت عاشورا* 🔆 *«يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ إِنِّي أَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ وَ إِلَى رَسُولِهِ وَ إِلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ إِلَى فَاطِمَةَ وَ إِلَى الْحَسَنِ وَ إِلَيْكَ بِمُوَالاَتِكَ»* 🔆 *«ای ابا عبد الله من به درگاه خدا تقرب می‌جویم و به درگاه رسولش و به نزد حضرت امیر المؤمنین و حضرت فاطمه و حضرت حسن و به حضرت تو قرب می‌طلبم بواسطه محبت و دوستی تو»* 💠 زائر در زيارت عاشورا نزديكی و قرب به خدای سبحان، پيامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله، امير المومنين و اهل بيت علیهم‌السلام را طلب می‌كند اما اين قرب را تنها بواسطه امام حسين علیه‌السلام می‌خواهد (بموالاتک) ✳️ كد قرب و نزديكيش به خداوند و اهل بيت علیهم‌السلام، امام حسين علیه‌السلام است. 🔸 او از خدای خويش طلب می‌كند تا كارهايش خالصانه باشد و كار خالصانه با واسطه‌ای به نام حسين علیه‌السلام ممكن می‌گردد. ☘️ *كار خالصانه مرجوعی ندارد اگر عمل ذره‌ای ناخالص باشدمرجوع می‌شود و خدا خريدار آن نيست.* ✍️ چند سال قبل قيمت پسته ارزان شد، سؤال کرديم اين ارزانی به چه دليل است؟ اهل فن گفتند :مغز پسته‌هامقداری رطوبت بر داشته به همين دليل ارزان شده ،كمی ناخالصی محصول را از اعتبار مي اندازدو انسان را از بارگاه حق باز می‌گرداند. 🌀 زائر در مدرسه اباعبدالله علیه‌السلام در خواست می‌كند: ✨ خدایا! می‌خواهم کارهایم خالصانه باشد. چه كنم؟ ✅ پاسخ داده می‌شود (بموالاتک). هرقدر بیشتر به حسین اعلام محبت کنی ، بيشتردر وادی اخلاص قرار می‌گیری. ✅ *خاصیت اعلام محبت به حسین این است که تو را خالص می‌کند. خلاص می‌شوی. نه گرفتار دنیا هستی و نه گرفتار آخرت فقط گرفتار خود خدا می‌شوی. کار را به جهت ترس از عذاب و رسيدن به بهشت انجام نمی‌دهی بلكه فقط برای خدا كار می‌كنی.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 emamraoof.com
*صوت و متن دعای یستشیر* 👆👆👆👆👆
*متن دعای یستشیر* بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْمَلِکُ الْحَقُّ الْمُبِینُ الْمُدَبِّرُ بِلا وَزِیرٍ وَ لا خَلْقٍ مِنْ عِبَادِهِ یَسْتَشِیرُ الْأَوَّلُ غَیْرُ مَوْصُوفٍ [مَصْرُوفٍ]وَ الْبَاقِی بَعْدَ فَنَاءِ الْخَلْقِ الْعَظِیمُ الرُّبُوبِیَّةِ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِینَ [الْأَرْضِ]وَ فَاطِرُهُمَا وَ مُبْتَدِعُهُمَا بِغَیْرِ عَمَدٍ خَلَقَهُمَا وَ فَتَقَهُمَا فَتْقا فَقَامَتِ السَّمَاوَاتُ طَائِعَاتٍ بِأَمْرِهِ وَ اسْتَقَرَّتِ الْأَرَضُونَ بِأَوْتَادِهَا فَوْقَ الْمَاءِ ثُمَّ عَلا رَبُّنَا فِی السَّمَاوَاتِ الْعُلَی الرَّحْمَنُ عَلَی الْعَرْشِ اسْتَوَی لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِی الْأَرْضِ وَ مَا بَیْنَهُمَا وَ مَا تَحْتَ الثَّرَی. فَأَنَا أَشْهَدُ بِأَنَّکَ أَنْتَ اللَّهُ لا رَافِعَ لِمَا وَضَعْتَ وَ لا وَاضِعَ لِمَا رَفَعْتَ وَ لا مُعِزَّ لِمَنْ أَذْلَلْتَ وَ لا مُذِلَّ لِمَنْ أَعْزَزْتَ وَ لا مَانِعَ لِمَا أَعْطَیْتَ وَ لا مُعْطِیَ لِمَا مَنَعْتَ وَ أَنْتَ اللَّهُ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ کُنْتَ إِذْ لَمْ تَکُنْ سَمَاءٌ مَبْنِیَّةٌ وَ لا أَرْضٌ مَدْحِیَّةٌ وَ لا شَمْسٌ مُضِیئَةٌ وَ لا لَیْلٌ مُظْلِمٌ وَ لا نَهَارٌ مُضِی ءٌ وَ لا بَحْرٌ لُجِّیٌّ وَ لا جَبَلٌ رَاسٍ وَ لا نَجْمٌ سَارٍ وَ لا قَمَرٌ مُنِیرٌ وَ لا رِیحٌ تَهُبُّ وَ لا سَحَابٌ یَسْکُبُ وَ لا بَرْقٌ یَلْمَعُ وَ لا رَعْدٌ یُسَبِّحُ وَ لا رُوحٌ تَنَفَّسُ وَ لا طَائِرٌ یَطِیرُ وَ لا نَارٌ تَتَوَقَّدُ وَ لا مَاءٌ یَطَّرِدُ کُنْتَ قَبْلَ کُلِّ شَیْ ءٍ وَ کَوَّنْتَ کُلَّ شَیْ ءٍ وَ قَدَرْتَ عَلَی کُلِّ شَیْ ءٍ وَ ابْتَدَعْتَ کُلَّ شَیْ ءٍ وَ أَغْنَیْتَ وَ أَفْقَرْتَ وَ أَمَتَّ وَ أَحْیَیْتَ وَ أَضْحَکْتَ وَ أَبْکَیْتَ. وَ عَلَی الْعَرْشِ اسْتَوَیْتَ فَتَبَارَکْتَ یَا اللَّهُ وَ تَعَالَیْتَ أَنْتَ اللَّهُ الَّذِی لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ الْخَلاقُ الْمُعِینُ [الْعَلِیمُ]أَمْرُکَ غَالِبٌ وَ عِلْمُکَ نَافِذٌ وَ کَیْدُکَ غَرِیبٌ وَ وَعْدُکَ صَادِقٌ وَ قَوْلُکَ حَقٌّ وَ حُکْمُکَ عَدْلٌ وَ کَلامُکَ هُدًی وَ وَحْیُکَ نُورٌ وَ رَحْمَتُکَ وَاسِعَةٌ وَ عَفْوُکَ عَظِیمٌ وَ فَضْلُکَ کَثِیرٌ وَ عَطَاؤُکَ جَزِیلٌ وَ حَبْلُکَ مَتِینٌ وَ إِمْکَانُکَ عَتِیدٌ وَ جَارُکَ عَزِیزٌ وَ بَأْسُکَ شَدِیدٌ وَ مَکْرُکَ مَکِیدٌ أَنْتَ یَا رَبِّ مَوْضِعُ کُلِّ شَکْوَی [وَ]حَاضِرُ کُلِّ مَلَإٍ وَ شَاهِدُ کُلِّ نَجْوَی مُنْتَهَی کُلِّ حَاجَةٍ مُفَرِّجُ کُلِّ حُزْنٍ [حَزِینٍ]غِنَی کُلِّ مِسْکِینٍ حِصْنُ کُلِّ هَارِبٍ أَمَانُ کُلِّ خَائِفٍ حِرْزُ الضُّعَفَاءِ کَنْزُ الْفُقَرَاءِ مُفَرِّجُ الْغَمَّاءِ مُعِینُ الصَّالِحِینَ ذَلِکَ اللَّهُ رَبُّنَا لا إِلَهَ إِلا هُوَ تَکْفِی مِنْ عِبَادِکَ مَنْ تَوَکَّلَ عَلَیْکَ وَ أَنْتَ جَارُ مَنْ لاذَ بِکَ وَ تَضَرَّعَ إِلَیْکَ عِصْمَةُ مَنِ اعْتَصَمَ بِکَ نَاصِرُ مَنِ انْتَصَرَ بِکَ تَغْفِرُ الذُّنُوبَ لِمَنِ اسْتَغْفَرَکَ جَبَّارُ الْجَبَابِرَةِ عَظِیمُ الْعُظَمَاءِ. کَبِیرُ الْکُبَرَاءِ سَیِّدُ السَّادَاتِ مَوْلَی الْمَوَالِی صَرِیخُ الْمُسْتَصْرِخِینَ مُنَفِّسٌ عَنِ الْمَکْرُوبِینَ مُجِیبُ دَعْوَةِ الْمُضْطَرِّینَ أَسْمَعُ السَّامِعِینَ أَبْصَرُ النَّاظِرِینَ أَحْکَمُ الْحَاکِمِینَ أَسْرَعُ الْحَاسِبِینَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ خَیْرُ الْغَافِرِینَ قَاضِی حَوَائِجِ الْمُؤْمِنِینَ مُغِیثُ الصَّالِحِینَ أَنْتَ اللَّهُ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ رَبُّ الْعَالَمِینَ أَنْتَ الْخَالِقُ وَ أَنَا الْمَخْلُوقُ وَ أَنْتَ الْمَالِکُ وَ أَنَا الْمَمْلُوکُ وَ أَنْتَ الرَّبُّ وَ أَنَا الْعَبْدُ وَ أَنْتَ الرَّازِقُ وَ أَنَا الْمَرْزُوقُ. وَ أَنْتَ الْمُعْطِی وَ أَنَا السَّائِلُ وَ أَنْتَ الْجَوَادُ وَ أَنَا الْبَخِیلُ وَ أَنْتَ الْقَوِیُّ وَ أَنَا الضَّعِیفُ وَ أَنْتَ الْعَزِیزُ وَ أَنَا الذَّلِیلُ وَ أَنْتَ الْغَنِیُّ وَ أَنَا الْفَقِیرُ وَ أَنْتَ السَّیِّدُ وَ أَنَا الْعَبْدُ وَ أَنْتَ الْغَافِرُ وَ أَنَا الْمُسِی ءُ وَ أَنْتَ الْعَالِمُ وَ أَنَا الْجَاهِلُ وَ أَنْتَ الْحَلِیمُ وَ أَنَا الْعَجُولُ وَ أَنْتَ الرَّحْمَنُ وَ أَنَا الْمَرْحُومُ وَ أَنْتَ الْمُعَافِی وَ أَنَا الْمُبْتَلَی وَ أَنْتَ الْمُجِیبُ وَ أَنَا الْمُضْطَرُّ وَ أَنَا أَشْهَدُ بِأَنَّکَ أَنْتَ اللَّهُ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ الْمُعْطِی عِبَادَکَ بِلا سُؤَالٍ. وَ أَشْهَدُ بِأَنَّکَ أَنْتَ اللَّهُ الْوَاحِدُ الْأَحَدُ الْمُتَفَرِّدُ الصَّمَدُ الْفَرْدُ وَ إِلَیْکَ الْمَصِیرُ وَ صَلَّی اللَّهُ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ وَ اغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ اسْتُرْ عَلَیَّ عُیُوبِی وَ افْتَحْ لِی مِنْ لَدُنْکَ رَ
حْمَةً وَ رِزْقاً وَاسِعاً یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ
*فضیلت دعای یستشیر* 💐 *از امیرالمومنین علی (علیه السلام) روایت شده است که دعا‌ی یستشیر را پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) به من آموخت و امر کرد که آن را در همه حال در سختی و راحتی حفظ کنم.* *سیّد ابن طاووس در کتاب «مهج الدعوات» از امیر المؤمنین علیه السّلام نقل کرده:حضرت رسول صلی اللّه علیه و آله این دعا را به من تعلیم داد و امر فرمود آن را درهرحال و برای هر سختی و آسانی بخوانم و نیز آن را به جانشین خود تعلیم دهم و خواندن این دعا را ترک نگویم تا حق تعالی را ملاقات کنم و نیز فرمود:یا علی این دعا را هر صبح و هر شام بخوان، زیرا که گنجی از گنج‌های عرش الهی است.* *هر کس سه نوبت دعای یستشیر را بخواند اميد است خداوند هر حاجت خیری که داشته باشد برآورده گرداند.*💐