eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.8هزار عکس
1.2هزار ویدیو
158 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
۲۷ 💠 *«دعا برای همه»* 🔆 «وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَذَا بَلَدًا آمِنًا وَارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَرَاتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُم بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ قَالَ وَمَن كَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ قَلِيلاً ثُمَّ أَضْطَرُّهُ إِلَى عَذَابِ النَّارِ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ» 🔆 «و (بياد آور) هنگامى كه ابراهيم گفت: پروردگارا! اين (سرزمين) را شهرى امن قرارده و اهل آن را، آنان كه به خدا و روز آخرت ايمان آورده‌اند، از ثمرات روزى ده. ( خداوند) فرمود: به آنهايى كه كافر شوند بهره‌ى اندكى خواهم داد. سپس آنها را به قهر به سوى عذاب آتش مى‌كشانم و چه بد، سرانجامى است.» 📔 سوره مبارکه بقره آیه ۱۲۶ ✳️ *در اندیشه صحیح دعای گسترده رایج، و تک خوری ممنوع است.* حضرت ابراهیم خانه را در مکه ساخت و برای در امان ماندن همه در این حرم دعا كرد. ✳️ *صاحبان اندیشه صحیح برای آسایش فکری افراد دعا می‌كنند.* آسایش یکی از ضروری‌ترین نیازمندی‌های بشراست که شاید از آن غافل باشیم. آسایش فکری؛ یعنی فکر افراد درگیر دغدغه‌هايش نباشد. دغدغه در معنای نگرانی، بیم، تشویش است كه هيچ ثمره مثبتی ندارد، بسیاری از افراد نگرانند و آسودگی فکری ندارند و همين نگرانی‌های بی‌فايده لذت زندگی كردن را از آنها ربوده است. 💢 گروهی نگران دوره بازنشستگی، پیری، دوره تنهایی، فرزندان و همسر و... هستند. دنیای نگرانی بسیار وسیع است و موجب می شود انسان نتواند صحیح فکر کند. 🔸 اما مومن هم ایمن است هم ایمنی‌بخش. علاوه بر اینکه خوددل نگران نیست، بلكه اجازه نمی‌دهد دیگران دل نگران باشند. ✨ تو با خدای خود انداز کار و دل خوش دار ✨ که رحم اگر نکند مدعی ،خدا بکند ✅ انسان با اندیشه صحیح می‌خواهد همه مؤمنین از ثمرات مختلف بهره‌مند شوند و دعا می‌کند تا همه نتایج اعتقادات صحیح خود را ببينند و دریابند که میوه صبر، تفكر صحيح بسیار شیرین و گواراست. ✅ *فرد در تفکر صحیح باور دارد دنیا محل عمل و عکس العمل است و لازم نیست او بمیرد تا جزا و پاداش عمل خود را دریافت کند، بلكه وي ثمرات را قبل از آخرت در همین دنیا درک می‌کند.* 🔹 اگر فردی را تحقیر کردیم در همین دنیا تحقیر می‌شویم. اگر موجب ذلت فردی شویم در همین دنیا ذلیل می‌شویم و... 🍃 حتی نتایج اعمال و نیات مثبت هم در همین دنیا قابل مشاهده است. 🔹 همانگونه که افکار منفی به تدریج در فرد اثر می‌گذارد افکار مثبت نیز تدریجاً اثرات شگرف خود را آشکار می‌کند. ✳️ در روانشناسی قرآنی به میزانی که به هویت خود واقف شویم، جایگاه اندیشه را بنیادی‌تر و اصیل‌تر می‌بینیم. به همین جهت به میزانی که بر اندیشه صحیح تمرکز کنیم، بالاترین بهره را در همین عالم و عالم دیگر خواهیم برد. ✅ *اندیشیدن صحیح بر لذات، احساسات، عملکرد، حالات و خلقیات تاثیر بسزایی دارد.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
☝️☝️☝️ 🔴فتوای مراجع تقلید درباره روزه اولی‌هایی که توان روزه گرفتن را ندارند
٢٤ ادامه وَ لاَ تَبْتَلِيَنِّي بِالْكِبْرِ راغب اصفهاني می گوید : كبر ، گمان انسان به خود است که بزرگتر از دیگری مي باشد. اينكه فکر کنم بزرگتر از دیگران هستم، کبر است. تکبر اظهار این معناست : بگونه ايي با دیگران برخورد کنم که همه بفهمند با بقیه فرق دارم. تکبر اظهار عقیده درونی  است. در دلم می گذرد که با بقیه فرق دارم. خداي سبحان توفیق داد مسیر بندگی را طي كردم، عزیز کرده خدا هم شدم اما نبايد در دلم بگذرد که بالاتر از دیگران هستم. هر کس را که می بینم باید بگویم شاید حضرت به او بیشتر توجه و عنایت دارند. بنابراين کبر یعنی من در درونم فکر نکنم که از دیگران بزرگترم و در خارج و در مقابل مردم نيز اظهار نکنم. بايد دقت كنيم ممكن است تكبر نورزيم ولی امكان وقوع کبر هست . می شود بنده خیلی بالا برود اما خیلی ظریف هم كبر از دلش گذر کند. امر ديگري كه خیلی مبتلا به مردم است از طرف مقابل مي باشد يعني مردم فکر می کنند من متکبر هستم چون مثلا اجازه نمي دهم بیشتر از حد و نابجا سوال و وقتم را ضایع کنند. در حالی که من قانون گرا هستم و وقت برايم عزیز است. و خیلی از  اولویت ها را لحاظ می کنم . گاهي افراد آنقدر خود خواهند که دوست دارند از هر کسی وقت خواستند بدون تامل در اختیارشان بگذارد ، هر حرفي را بزنند و هر كار نابجايي را انجام دهند . در واقع افراد از من تصور تکبر دارند كه این هم گناه بزرگی است چون متکبر کسی است که فکر کند از دیگران بالاتر است و شيطاني رفتار مي كند و وقتی شیطان است ظلمانی نيز هست در اينصورت كسي حق ندارد در کلاس او حضور پيدا كند و از او علم بياموزد حق ندارد با او ارتباط برقرار کند. اما افراد استفاده خود را مي برند تهمت كبر هم مي زنند. بعضی ها سیستمشان این است كه ظاهرا افتاده حال باشند اما به شدت متکبر هستند و وقت وقتش نظر خود را از همه بهتر می دانند و برای دیگران موقعيت و اهميتي قائل نیستند. فردي خدمت امام حسن ع رسيد و گفت :خیلی متکبری. (امام حسن ع بیرون خانه می نشستند که مردم براحتي حوائج خود را مطرح كنند) حضرت فرمودند: نه اينگونه فکر نکن ، کبر متعلق به خداست. چه کسي می تواند خود را بزرگتر از خدا ببیند؟! من عزت دارم نه کبریایی. نتيجه آنكه کبر یک بیماری است که درخواست مي كنم وَ لاَ تَبْتَلِيَنِّي بِالْكِبْرِ خدایا من را به این بیماری مبتلا نکن. ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح صحيفه سجاديه ٨٠/٨/٥ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ١٨ https://chat.whatsapp.com/KI6j0VDSFV8I5iix0yt6H8 پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
❌شبهه مگر معصوم است که ولایت مطلقه دارد؟ 🆔 @shobhe_shenasi ✅ پاسخ ✍ حجت‌الاسلام دکتر قربانی مقدم 🔹 عصمت تنها در تشریع لازم است. توضیح اینکه از نظر عقل و شرع تنها پیامبران و امامان لازم است که معصوم باشند زیرا مردم لازم است تا اطمینان داشته باشند که در مسیر تشریع یعنی دریافت دستورات الهی از پروردگار و ابلاغ آن به امت، هیچ گونه خطایی اتفاق نیفتاده است. اما در عرصه­‌ی سیاسی عصمت ضرورتی ندارد، چون حاکم جامعه قصد تشریع ندارد، بلکه وی تنها ولی فقیه مدیر جامعه است و آنچه را توسط پیشوایان دین تشریع و ابلاغ شده را اجرا می­‌نماید. 🔹ضرورت نظم اجتماعی در همه­‌ی نظام­‌های سیاسی دنیا، اگر به بهانه­‌ی عدم عصمت حاکم یا رئیس جمهور یا ....، هر شهروند تنها یک قانون را مطابق صلاح­دید خود، اجرا نکند، معلوم است که سنگ روی سنگ بند نمی شود. (مثال برای تقریب به ذهن: پزشک جراح نیز عصمت ندارد، اما بیمار پس از آنکه تخصص وی را تایید می‌کند، قلب و ریه و همه­‌ی اعضای حیاتی خویش را در اختیار وی قرار می­‌دهد تا جراحی کند) 🔹طبیعی است رهبر با مشورت­‌های گوناگون (چه مجلس­های مشورتی مانند مجمع تشخیص مصلحت و چه مشاورهای گوناگون) سعی در ابلاغ بهترین دستور را دارد. (با این حال مجال انتقاد به نظر رهبری نیز در ظرف مناسب وجود دارد.) اما هیچ کس با این توجیه که نظر من از نظر ولی فقیه بهتر است، نمی تواند از دستورات شرعی و قانونی وی سرپیچی کند. از این رو همه مراجع فتوا می دهند، حکم حکومتی بر مقلدین سایر مراجع و حتی خود مراجع لازم می گردد. چرا؟ چون حفظ نظم و جلوگیری از خودسری و هرج و مرج از ضروری­ترین نیازهای هرجامعه ای است ــــــــــــــــ 🚩 در پرتگاه مجازی، مجهز باش...
۳۰ ✨ *ساقی به نور باده برافروز جام ما* ✨ *مطرب بگو که کار جهان شد به کام ما* ✳️ در توضيح مصرع دوم 🔹 ای مطرب بخوان که جهان و کارِ جهان بر وفق مرادما شد.    🔸 در تفاسیر عرفانی *مطرب کسی است که انسان را به طرب حقیقی می‌رساند، طرب حقیقی هنگامی  حاصل می‌شود که فرد به اصل خود وصل شود*: ✨ هرکسی کو دور ماند از اصل خویش / باز جوید روزگار وصل خویش   💠 به گفته حافظ دنیا بر مراد عاشقان است، همه عالم مطلوب آنهاست، چون عالم تحت تسخیر محبوب آنهاست تحت تسخير خدای سبحان، و اينك آنچه آنها منتظرش هستند برای‌شان ممكن شد.   🔸 درحدیث قدسی آمده است: 🔆 « يَا ابْنَ آدَمَ أَنَا حَيٌّ لَا أَمُوتُ أَطِعْنِي فِيمَا أَمَرْتُكَ أَجْعَلْكَ حَيّاً لَا تَمُوتُ يَا ابْنَ آدَمَ أَنَا أَقُولُ لِلشَّيْ‏ءِ كُنْ فَيَكُونُ- أَطِعْنِي فِيمَا أَمَرْتُكَ أَجْعَلْكَ تَقُولُ لِشَيْ‏ءٍ كُنْ فَيَكُونُ.»       🔆 «ای فرزند آدم، من زنده‌ای هستم که نمی‌میرم، تو را هم زنده‌ای قرار دادم که هیچ وقت نمیری. من موجودی هستم که به هرکسی بگویم موجود شو موجود می‌شود. مطیع من در اوامر باش، اگر مطیع من باشی تو را به گونه‌ای قرار می‌دهم که آنچه را بخواهی ایجاد شود، موجود شود.» ✳️ «کار جهان شد به کار ما» یعنی فرد در عرصه عبادت و اطاعت چندان پیشروی می‌كند که خدای سبحان او را قابل می‌داند تا فاعل و انجام‌دهنده بسياری از خيرات گردد.   🔸 *مهمترین معنایی که از این بیت دریافت می‌شود «طلب» است. انسان خاکی، طالب محبت و معرفت است و نیازش را اظهار می‌کند و معتقد است کامروایی در این عالم و عالم دیگر بر اساس دریافت معرفت و محبت حاصل می‌شود.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
۳۹ 💠 *پرهیز از قهر کردن* ✳️ در ارتباط سالم باید از قهر کردن و ناراحت شدن پرهیز کرد و یا آنکه آنها را به حداقل رساند. البته لازمه اختلاف نظر بحث و گفتگو است اما میان بحث و گفتگو و جدال فاصله است. 💢 *در ارتباط شاید زمانی قهر کردن لازم باشد اما تکنیکی است که باید به عنوان آخرین حربه‌ها به میدان بیاید. همچنین باید مقطعی و کوتاه باشد.* 🔹 اگر گفته می‌شود از قهر اجتناب نیست و زمانی اتفاق می‌افتد به جهت روایتی است که در غررالحکم آمده، امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرمایند: 🔆 «لَا خَيْرَ فِيمَنْ يَهْجُرُ أَخَاهُ مِنْ غَيْرِ جُرْمٍ»؛ «هیچ خیر و منفعتی نیست در کسی که از برادر دینی یا خواهر دینی خود بدون دلیل کناره‌گیری کند.» 📗 غرر الحکم، ص ۷۸۱ ✳️ از مفهوم روایت استنباط می‌شود اگر دلیل موجهی مانند تهمت و دروغ و… وجود داشته باشد و یا اگر واقعاً خلافی اثبات شود، اجازه دوری کردن موقت صادر شده. در این روایت گفته شد اگر کسی بدون دلیل قهر کند، وجودش مفید نیست و هیچ خیری را نمی‌توان از او انتظار داشت. شخصیت او شخصیت منفی است. 🔹 *هیچ کس اجازه ندارد بدون دلیل و صرفاً با خیالی که از ذهن می‌گذرد از دیگران کناره‌گیری کند. این کناره‌گیری به شخصیت وي لطمه می‌زند و فرد را در ميان كساني جای می‌دهد که شخصیت مفیدی ندارند.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
‏فیلم از طرف طباطبایی