🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸فرمانده تو هستی🔸
«وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَیءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرین» قطعا همۀ شما را با چیزی از ترس، گرسنگی، زیان مالی، جانی و فرزندان آزمایش میكنیم و بشارت ده به استقامت كنندگان! بقره؛ 155
ماه رمضان «جوع» است. گرسنگی «جوع» است. تشنگی «جوع» است. الآن که روزهاید فکر آب خوردن هم نمیکنید. نتیجهاش چه میشود؟
چند روز قبل که روزه نبودی، تو در خدمت شکمت بودی.شکم میگفت تشنه و گرسنهام و آب و غذایش میدادی. اما الآن که روزهای او میگوید گرسنهام، تو میگویی صبر کن!
«فرمانده» تو هستی نه شکمت. میگویی تا غروب هیچ چیزی به تو نمیدهم. همۀ اینها در حالی است که انسان روزه را انتخاب نکرده بلکه خداوند گفته است که روزه بگیر. نتیجه این است که «خودت» را در اختیار ارادۀ خدا قرار میدهی. تحت ولایت خدا قرار میگیری و بندۀخدا میشوی.
مرحوم آيه الله حائري شيرازي
🎙☝️بند ۱ استغفار امیرالمؤمنین (ع)
(از استغفار ۷۰ بندی امیرالمؤمنین "علیه السلام")
🔺با نوای: حاج میثم مطیعی
#سی_شب_با_شهدا
شب چهارم:
درس ایستادگی و مقاومت از شهید مهدی باکری
#عند_ربهم_یرزقون
#ال_یس ۱۱۷
🔆 *«اَلسَّلامُ عَلیکَ أیُّهَا الإمامُ المَأمون»*
🔆 *«سلام بر تو؛ ای امامِ امان یافته»*
💠 *امام، امانت خداوند بر روی زمین*
✳️ «مأمون» در تعبیر دیگر به معنای امانت داده شده است.
🔹 سلام به امامی که به عالم امانت داده شده؛ یعنی عالمیان امین محسوب شدهاند که خداوند امانت خود را به آنان میسپارد.
❇️ امام برترین انسان و صاحب صفات پسندیده است. ایشان امانت خداوند بر روی زمین است، امانتی قیمتی و عظیم که نگهداری از آن انسان را ارزشمند میکند.
🔰 *زائر برای حفاظت از امانت الله آماده است تا خود در سختی واقع شود اما این امانت آسیب نبیند:* «بِأبى أنْتَ وَ اُمّى وَ نَفْسى وَ أهْلى وَ مالى»
✍️ مانند سعید بن عبد الله، صحابی ابا عبداللهالحسین علیهالسلام که برای حفاظت از شخصیت تابناک امام در هنگام نماز، خود را در معرض تیر دشمن قرار می دهد تا تیری به امام اصابت نکند. او در نهایت عرض میکند: «اَ وَفَیتُ»؛ « آیا وفا کردم».
✳️ چنانچه انسان در حفظ امانتالله تلاش لازم را داشته باشد، در زمره امینالله محسوب شده و از عنوان خائن دور میگردد. عنوان امین الله مسئولیت امانتداری را سهل و آسان میکند.
🔆 «إِنَّ اللَّهَ يَأمُرُكُم أَن تُؤَدُّوا الأَماناتِ إِلى أَهلِها»
🍃 خداوند اداء امانت را به سلامت از انسانها خواسته است پس وظیفه و قابلیت حفظ امانت در وجود آنان نهاده شده و میتوانند حافظ امانت الله باشند.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#حدیث_روز
💠 کلامکم نور ۴
✨ *السلام علیک یا رسول الله صلی الله وعلیهوآله*
☘️ رسولُ اللّه صلى الله عليه و آله میفرمایند:
🔆 «ما أصابَ المؤمنَ مِن نَصَبٍ و لا وَصَبٍ و لا حَزَنٍ حتّى الهَمُّ يُهِمُّهُ إلاّ كَفَّرَ اللّه ُ بهِ عَنهُ مِن سيّئاتِهِ»
🔆 *«هيچ رنج و درد و اندوه و حتى نگرانى خاطرى به مؤمن نرسد جز اين كه خداوند بدان گناهانش را بزدايد.»*
📗 تحف العقول -۳۸
🌐 emamraoof.com
٨١
#دعاي_افتتاح
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ وَاَمينِكَ وَصَفِيِّكَ...
در این قسمت به بحث وجود مقدس واسطه های فیض می پردازيم.
زیارت دوره است و به یک یک معصومین مراجعه و از واسطه های فیض طلب عنایات خاص می كنيم .
تا این بخش از دعا زبان حمد خواننده دعاي افتتاح، فعال بوده است و این زبان حمد خداوند با قوت خود نمایی کرده است ولی از این فراز به بعد زبان درود بر واسطه های فیضی که با وساطت آن ها الطاف و عنايات به عبد رسيده ، فعال می شود .
هر خیری که در عالم به ما رسیده من جمله همین افتتح و الحمدلله بدليل وجود مقدس معصومين عليهم السلام است .
بلبل از فیض گل آموخت سخن
ورنه نبود این همه قول و غزل تعبیه در منقارش
وجود فیض گل به ما اجازه می دهد قول و غزل در منقارمان باشد اگر منقار ما شاکرانه است از فیض گل و حضرات معصومین است لسان عبد شاکر در مجاورت حضرات معصومين بدست مي آيد و فعال مي گردد .
در اين قسمت از دعا به یکایک حضرات معصومین توجه مي كنيم پیامبر ص جدا ،امیرالمومنین ع جدا و حضرت زهرا سلام الله علیها جدا و امام حسن و امام حسین باهم و بعد همه حضرات معصومین را فقط در حد نام بردن اکتفا می نماييم .
در مورد 5 تن عناوین خاصی ذکر میشود ولی در مورد بقیه معصومین به عناوين کلی اشاره می شود ، یک عنوان مشترک در مورد همه معصومین و آن کلمه عبد است
حجتک علی عبادک یعنی انقدر عبد هستند که عبد بودنشان نمادی و حجتی برای بقیه مردم است .
صلوات شب ماه رمضان ما با بقیه صلوات های سال متفاوت است.
وقتی بر پیامبر صلوات میفرستیم می گوییم: افضل و احسن و اجمل و اکمل و ازکی و انمی و اطیب و اطهر و اسناو اکثر
این درود ها ده ویژگی دارد افضل برترین درودها ، احسن حسنه ترین درود ها ، اجمل زیباترین درودها ، اکمل کامل ترین و بدون نقص ترین درودها ، ازکی بی عیب ترین درود ها ، انمی از ماده نمو است رشد یافته ترین درود ها ، اطیب جلوه گر ترین درود ها از شدت زیبایی ، اطهر پاک ترین درود ها، اسنی رفیع ترین و گران مرتبه ترین دعا ها ( سنی یعنی بلند مرتبه )، اکثر زیادترین درود ها ، تمام این ده خصوصیت را براي تمام موجوداتی که خدا به آنها درود فرستاده است بر مي شمريم.
خدا بر همه انبیا و ملائک مقرب درود فرستاده است اما شب ماه رمضان چون واسطه فیض ممتاز از بقیه وسائط فیض است، درودی هم که خدای سبحان می فرستد متمایز از درودی است که برای بقیه مخلوقات فرستاده مي شود.
یکي از ویژگی های ضیافه الله این است كه معرفت ما نسبت به بقیه وسائط فیض با معرفتی كه در طول سال به آن دست يابي داريم فرق مي كند زيرا همه صفات با افعل تفضيل آمده است و بسته بندی درودها ویژه است چون معرفت صائم و مهمان حضرت حق شدن، عنايت ويژه است پس لوازم آن نيز ويژه خواهد بود .
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح دعاي افتتاح
٩١/٤/١٨
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ١٨
https://chat.whatsapp.com/KI6j0VDSFV8I5iix0yt6H8
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
٢٢٩
#آداب_الصلوه
ادامه بحث استعاذه
ركن سوم استعاذه ، مستعاذٌ به است يعني آن كسي كه به او پناه مي بريم (الله)
ما به اسم جامع خداي سبحان يعني الله كه مستجمع جميع صفات جماليه و جلاليه است (اعوذ بالله)
بر اساس سلوك ِسالك، ميزان پناهندگي فرق مي كند كه به كدام اسم خدا پناه ببرد
بطور مثال تا زمانيكه ابتداي سلوك هستيم عرض مي كنيم قل اعوذ برب الناس
اولين اسم خدا كه ظهور دارد اسم رب است كه سالك به آن پناه مي برد در واقع مي گوييم خدايا بنده هاي تو براي من شيطان شده اند ، خودت آنها را تربيت كن !
خداي سبحان عوالم مختلفي را خلق كرده است :
عالَم نفس كه افراد فقط به دنبال دنيا هستند.
عالَم عقل كه افراد بدنبال دنيا و آخرت هستند.
عالَم قلب كه شهود و مشاهده حق شروع مي شود.
روح
سرّ
خفي
اخفي
هفت شهر عشق را عطار گشت
ما هنوز اندر خم يك كوچه ايم
انسان هنگام سير از مرحله نفس و عقل مي گذرد و مي خواهد به مرحله قلب برسد لذا به ربوبيت خدا پناه مي برد ( يعني هنوز به مرحله قلب نرسيده و در اوايل اين سير است)
وقتي به مقام قلب رسيد فقط يك چيز مي بيند و آن وجود يك مَلِك قدرتمند بيشتر در عالم نيست پس حيران مي شود و گرفتار هيمنه و واله شدن مي گردد(ملك الناس)
پس در مرحله اول فقط تصرفات ظاهري ابليس را مي ديد و به خدا پناه مي برد
و در مرحله دوم مي بيند كه شيطان در باطن هم تصرف مي كند(ملك، باطن ترين نام خداي سبحان است)در نتيجه مي گويد ملك الناس و از تصرفات باطني شيطان هم به خدا پناه مي برد.
در مرحله سوم به روح و مقام نفخت من روحي مي رسد
و آنقدر به خدا نزديك مي شود كه خورشيد به شعاعش نزديك است
در اينجا اشتياق و جذبه خدا شروع مي شود (اله الناس)
الهي كه نه تنها عبد سرگردانش است بلكه عاشق او نيز هست .
مرحله بعدي اعوذ بك منك كه مرحله سرّ است و پناهندگي فقط به خود خداي سبحان صورت مي گيرد و از جمال او به جلالش پناهندگي صورت مي گيرد.
سئوالي مطرح مي شود كه :ما معمولا اين موارد را (رب و ملك و اله) در نماز عرض نمي كنيم و فقط ابتداي نماز مي گوييم اعوذ بالله ؟؟؟
امام خميني پاسخ مي دهند:
تمام استعاذه هاي رب و ملك و اله در كلمه الله مستتر است چون اسم الله جامع همه صفات است پس استعاذه مطلق است نه استعاذه مقيد كه فقط رب و ملك و اله باشد .
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح آداب الصلوه
٨١/٢/٢
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ١٨
https://chat.whatsapp.com/KI6j0VDSFV8I5iix0yt6H8
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK