#امام_زمان_شناسی ۵٣
💠 *راهى بينهايت*
✳️ راه شناخت حضرت ولى عصر عجلاللهتعالیفرجه، به عنوان انسان كامل و آيينهى تمام نماى حق، مسيرى بينهايت است.
✍️ اما بر اين باوريم كه:
✨ *آب دريا را اگر نتوان كشيد*
✨ *هم به قدر تشنگى بايد چشيد*
🔆 «ما لا يُدرك كلُّه ، لا يُترك كُلَّه»
💠 گر چه نور آغاز صبح با روشنايى هنگام ظهر تفاوت زيادى دارد، اما نور وسيع و شديد ظهر ادامهى همان روشنايى ملايم ابتداى روز است.
🔹 معارفى كه نسبت به امام عصر عجلاللهتعالیفرجه كسب مىكنيم اينگونهاند، در عين اندك بودن، ارزشمند و قابل افزايش هستند.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#کرامت_انسانی١٧
🔆 «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»
🔆 «اى كسانى كه ايمان آوردهايد شراب و قمار و بتها و تيرهاى قرعه پليدند [و] از عمل شيطانند پس از آنها دورى گزينيد باشد كه رستگار شويد»
✳️ یکی از تکریمهای خداوند نسبت به بنده منع کردن او از محرمات الهی است. این منع بدان معنی است که امور ممنوعه از آنرو كه پلیدی و آلودگی است متناسب با شأن بندگي نیست بلكه عملی شیطانی است.
💠 *خداوند سبحان بنده را طیب و طاهر خلق كرده است به جهت این طهارت او را از هر آلودگی منع میکند و امر به اجتناب مینماید زیرا آلوده مجذوب امور آلوده میشود و طیب مجذوب طیب.*
📔 قرآن این امر را در ارتباط با روابط افراد با یکدیگر چنين عنوان میکند و میفرماید:
🔆 «الْخَبِيثَاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَالْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثَاتِ وَالطَّيِّبَاتُ لِلطَّيِّبِينَ وَالطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَاتِ أُولَٰئِكَ مُبَرَّءُونَ مِمَّا يَقُولُونَ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ»
🔆 «زنان ناپاک از آن مردان ناپاکند، و مردان ناپاک نیز به زنان ناپاک تعلّق دارند؛ و زنان پاک از آن مردان پاک، و مردان پاک از آن زنان پاکند! اینان از نسبتهای ناروایی که (ناپاکان) به آنان میدهند مبرّا هستند؛ و برای آنان آمرزش (الهی) و روزی پرارزشی است!»
📔 سوره مبارکه نور، آیه ۲۶
🔹 جهت طولانی نشدن مطلب ،محرمات و برخی از امور ممنوعه چون الْخَمْرُ، الْمَيْسِرُو ...كه در آيه آمده در پيامهای بعدی دنبال خواهيم كرد.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#ال_یس ۱۳۶
🔆 *«أَشْهَدُ أَنَّ النَّشْرَ حَقٌّ وَ الْبَعْثَ حَقٌّ»*
💠 *انسان در شعاع نور امام حقیقتشناس میشود.*
✳️ در این فراز گواهی و شهادت فرد در مورد نشر و زنده شدن مردگان مطرح میشود. امری که ثابت و لا یتغیر است.
🔸 نشر به معنای احیاء مردگان، پخش کردن، زنده شدن و پراکنده کردن بهکار میرود.
🔹 حرف تأکید «أنَّ» نشان میدهد كه زندگی انسان بر مبنا و محوریت حق تحقق یافته و اساس ادامه حیات بر همين محور است.
🔸 نشر و احیاي روحاني افراد در این عالم با دمیدن نَفَس مسیحایی امام زمان عج صورت میگیرد،زيرا آنكس كه در دنيا گرفتار جهالت ومعصيت وغفلت شده و يا به عبارتی گرفتار دنيای مادی گشته است گويا مرده است وبا نفس ولي خدا مي تواند به حيات معنوي خويش بازگردد.
✳️ انسان با جهالت، غفلت و معصیت حیات روحانی خود را از ميان میبرد و به بُعد حیوانی هبوط میکند اما چنانچه او قصد رهايی از اين اسارت را داشته باشد فقط ولی الله نجات بخش اوست و او را از اين مرگ مي رهاند.
💢 *در این فراز زائر اعتراف مي كند که منشور اعمال همه مردم در مقابل نگاه امام قرار دارد و عملكرد هيچ كس از امام مخفی نیست.*
🔹 قیامت ادامه دنیا است کتاب اعمال انسان در آن پخش و عیان است وهركس با منشور اعمال خود وارد قیامت میشود.
🔹 وجود انسان در قیامت بسته و بههمپیچیده نیست بلکه منتشر میگردد.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#حدیث_روز
💠 كلامكم نور ۳۰
✳️ *بهترین ارث*
☘️ پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله میفرمایند:
🔆 «ما وَرَّثَ والِدٌ وَلَدَهُ أفضَلَ مِن أدَبٍ.»
🔆 *«هیچ پدری، میراثی برتر از ادب به فرزندش نداده است.»*
📗 کنز العمّال، ج ۱۶، ص ۴۶۰، ح ۴۵۴۳۵
🌐 emamraoof.com
٢٣٢
#آداب_الصلوه
ادامه بحث آداب تسميه
امام خميني مي فرمايند: اگر انساني از خواب غفلت بيدار شود و به مجرد بيداري به حق پناهنده شود و به آثار پناهندگي كه پاكي است، دست يابد
از آلودگي شيطان رها شده و در اين حال وارد مرحله بسم الله شده و داغ الهي مي خورد و به اندازه ايكه پاك شود آينه ايست كه خدا در او جلوه گر مي شود و هر چه نورانيت بيشتر، مرائيت بيشتر و جلوه حق هم مضاعف به نمايش گذاشته مي شود و علامات شيطاني نه تنها از ظاهر او جدا شده بلكه آرام آرام از باطن او هم جدا مي گردد.
مثلا زبان كه دروغ نمي گويد ، شيطان در مرحله ظاهر از او جدا شده و وقتي عُجب بر او عارض نمي شود، شيطان در مرحله باطن هم از او جدا شده است و هنگاميكه از خود بيني و خود خواهي هم جدا شود در واقع از باطن ِباطن هم تطهير شده است .
پاك شدن از اين مراحل مزين شدن به داغ بندگي است كه باطن انسان خداخواه و خدا بين مي شود و شياطين جني و انسي از مملكت وجود او كناره مي گيرند.
در اين مرحله كه همه وجود بنده علامت شد ، خودش مُهر خدا مي شود و اگر اين بنده كسي را تأييد كند در واقع خدا او را تأييد كرده است.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح آداب الصلوه
٨١/٢/٩
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ١٩
https://chat.whatsapp.com/KYQlDXg3lyp7GPPZ5ywADF
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
#احكام👇👇👇
🍃🌺 سوال:
👈 - در صورتی که #فطریه را به غیر نیازمندان داده باشیم #تکلیف چیست ؟
🍁 پاســـــــــــخ:
✍ آیت الله خامنه ای: اگر انسان به خيال اين كه كسى فقير است به او فطره بدهد و بعد بفهمد فقير نبوده چنانچه مالى را كه به او داده از بين نرفته باشد، مى تواند پس بگيرد و به مستحق بدهد و اگر نتواند بگيرد بايد از مال خودش فطره را بدهد و اگر از بين رفته باشد، در صورتى كه گيرنده فطره مى دانسته يا احتمال مى داده آنچه را گرفته فطره است، بايد عوض آن را بدهد و الّا دادن عوض بر او واجب نيست و انسان بايد دوباره فطره را بدهد.
✍ آیت الله مکارم شیرازی: در صورتی که فطریه را به غیر نیازمندان داده باید تمام آنها را اعاده کند.
✍ آیت الله سیستانی: به احتیاط باید دوباره بدهید.
✍ آیت الله وحید خراسانی: در فرض سؤال فطریه پرداخت نشده و شخصی که واسطه شده و آن را به غیرِ فقیر داده اگر کوتاهی کرده شرعاً ضامن است که از مال خودش به همان مقدار بدهد و ذمّه ی کسانی که فطره را به او داده اند از تکلیفِ فطره ،فارغ نشده است یعنی فطره نداده اند.
✍ آیت الله شبیری زنجانی: چنانچه آن مال قبلا به عنوان فطریه کنار گذاشته شده، در صورتی که عین آن باقی است و می تواند بدون حرج آن را پس بگیرد، باید آن مال را بگیرد و به مصرف صحیح برساند، واگر نتواند پس بگیرد، چنانچه آن مال را با حجّت شرعى داده باشد چیزى به گردن او نیست و اگر بدون حجّت شرعى داده، ضامن است و باید دوباره زکات خود و آن دو خانواده را بپردازد.
✍ آیت الله فاضل لنکرانی: اگر بعد از دادن فطریه، بفهمد که کسی که فطریه را گرفته فقیر نبوده، باید زکات فطریه را از او پس بگیرد و به کسی که فقیر است بدهد و اگر مصرف کرده باشد عوضش را بگیرد و به فقیر بدهد.