٢٤١
#آداب_الصلوه
ادامه شرح رحمن و رحيم
امام خميني مي فرمايند:
يكي ديگر از مصاديق رحمت خدا امر به معروف
و نهي از منكر است
مشروط بر اينكه آمر به معروف، آداب را رعايت كند و غرض او خودنمايي و فخر فروشي نباشد .
انسان بايد قرار را بر اين بگذارد فردي كه منكري را انجام مي دهد ، جاهل است و ما با انسان جاهل با رحمت و رأفت برخورد مي كنيم تا نفس او لايق اوامر ما بشود.
قران شيوه امر به معروف را مي فرمايد:
اذهبا الي فرعون انه طغي فقولا له قولا لينا
خدا موسي و هارون را بسوي فرعون مي فرستد زيرا او طغيان كرده و برخورد با طاغي بايد نرم و ملايم باشد شايد فرعون يادش بيايد كيست يا يك تواضع دروني برايش حاصل شود .
حال فرعون كسي بود كه مي گفت انا ربكم الاعلي و از طرفي پسران را ذبح مي كرد و زنان را براي اسارت نگاه مي داشت .
امام مي فرمايند: با چنين انساني هم كه رب النوع فساد است ، نرم برخورد كنيد .
خداي سبحان در اينجا پيامبري را تربيت مي كند
(موسي) و به او علم و برادري مثل هارون را به او مي دهد و مي گويد اي موسي تو را براي خود ساختم و انتخاب كردم
(امام معتقدند اين خطاب فقط به موسي تعلق ندارد بلكه به هر كدام از ما مي گويد كه تو را براي خود ساختم )
در نهايت خدا يك پيري به نام خضر را هم براي موسي مي فرستد و ١٠ سال تحت تربيت او قرار مي دهد سپس او را وارد وادي طور مي كند و مراحل عديده را مي گذراند تا برسد به جايي كه فرعون را ارشاد كند يعني چهل پنجاه سال سرمايه گذاري مي كند كه يك فرعون را اصلاح نمايد.
خدا مي توانست با يك صاعقه فرعون را بسوزاند ولي رحمت او اقتضا مي كند كه دو پيامبر را به سراغ او بفرستد و حتي بگويد با فرعون نرم برخورد كنيد شايد اصلاح شود .
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح آداب الصلوه
٨١/٢/١٦
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ٢٠
https://chat.whatsapp.com/EbtRPnZVs7XCF1K2x7Y5yL
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
🕌 در محضر امام روح الله (۱۴۶۵)
💠 رأس گناهان کبیره!
📌 امام خمینی :
وصیت من به ملت شریف آن است که در تمام انتخاب، چه انتخابات رئیس جمهور و چه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و چه انتخابات خبرگان ... در صحنه باشند!
همه و همه مسئول سرنوشت کشور و اسلام می باشند؛ چه در نسل حاضر و چه در نسل های آتیه؛ و چه بسا که در بعض مقاطع، عدم حضور و مسامحه، گناهی باشد که در #رأس_گناهان_کبیره است!
📚 صحیفه نور، جلد ۲۱، صفحه ۴۲۲
#امام_خمینی
#آسیب_شناسی_ارتباطات ۴۲
✨ در ادامه مبحث آسیبشناسی ارتباطات، بحث آفت «حسادت» را پیگیری می كنيم که اين آفت یکی از عوامل آسیبرسان به ارتباطات است.
💠 *معالجه حسادت*
✅ معالجه حسادت همانند چشم زخم، باید توسط خود فرد صورت بگیرد.
💥كسی که مبتلا به رذیله «حسادت» است ابتدا باید آن را به عنوان بيماری بپذيرد ودرمانش را جدی بگیرد و باور کند شاید علت کم رنگ شدن ارتباطات ديگران با او همین رذیله «حسادت» باشد.
💥 بعد از اینکه حسود به حسادت خویش به چشم بیماری نگاه کرد، باید عوارض آن را بپذيرد.
🌀 *عوارض حسادت*
☘️امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمایند:
🔆 «الْحَسَدُ حَبْسُ الرُّوح»؛ «حسد، زندان روح است»
📘 غررالحکم و دررالکلم، ص ۳۱
💢 حسود جهش روحی و كمالي در عالم بالا ندارد.
✳️ نماز معراج مؤمن است که در آن روح بالا میرود اما روح حسود در عالم دنیا حبس شده است و نمیتواند در نماز عروجی داشته باشد.
☘️ امیرالمؤمنین علیهالسلام در روایت دیگری میفرمایند:
🔆 «الْحَسُودُ لَا يَسُود»؛ «حسود، سیادت و برتری ندارد»
📗 غررالحکم و دررالکلم، ص ۵۵
💢 *فرد حسود، از عزت اجتماعی بیبهره است و فرمان نافذ و امر مُطاعی ندارد* (یعنی دیگران از او اطاعت نمیکنند)
📌 ادامه دارد...
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
🔆 وقتی اکانت رسمی دولت اسرائیل رسماً قبول میکند که آراء مردم در انتخابات تیریست بر پیکره صهیونیستها!
👹 پس به کوری چشم دشمنان مشارکت حداکثری در انتخابات
#انتخابات_1400
#حدیث_روز
💠 *خوش اخلاقی* (ادامه)
✅ برای اینکه بتوانیم *بر اعصاب خود تسلط پیدا کنیم*، به نکات اساسی زیر توجه نماييم روز گذشته نگاه معنوی به بردباری و فروخوردن خشم*را بيان كرديم دومين امري كه لازم است مورد توجه قرار گيرد
✅ *نتایج دنیایی فرو خوردن خشم*
✳️ یکی از پاداشهای فرو خوردن خشم، پوشاندن عیبها است. خوش اخلاقی به اندازهای نزد خدا محبوب است که رحمت خود را در این دنیا از مشرک خوش اخلاق نیز منع نمیکند.
⁉️تفکر درباره زشتی خشم*
✍️ اگر بدانیم خشم:
🔹 ویران گر خانه ها است؛
🔹 ایمان را از بین می برد؛
🔹 عمر انسان را کوتاه می کند؛
🔹 انسان را از آدمیت بیرون کرده و در شمار چهارپایان درمی آورد؛
🔹 دام شیطان بر انحراف انسان از مسیر آفرینش او است؛
🔸 برخی از اوصاف زشت ما که خدا آن را پوشانده، آشکار میکند؛ و کلید همه بدیها است.
💢 کینه، حسد، سرزنش، تحقیر، حرف زشت، بی احترامی، تمسخر، کتک زدن، قتل، زیر پاگذاشتن حق دیگران و بسیاری از بدیهای دیگر در زمینِ خشم میروید
✍️ اگر بدانیم:
♦️ *با ابراز عصبانیت کینههای گذشته را زنده میکنیم؛*
♦️ *عقوبت عصبانیت ابتدا به خود شخص می رسد؛*
🔹 اگر به خشم میدان دهیم، حد ایستا ندارد، ما را تا سرحد هلاکت هم می برد؛
⁉️ با وجود دانستن همه این ها آیا باز هم به خشم خود میدان خواهیم داد؟ آیا درباره مدیریتً خشم خود، تأملی دوباره نخواهیم کرد؟
📚 حوزه.نت
🌐 emamraoof.com
٣٧
#دعاي_مكارم_الاخلاق
ادامه بحث فخر
در ادامه مذموم بودن بحث فخر عرض مي كنم: افتخار زمانی برای انسان حاصل می شود که انسان موجودی خود را به عنوان میدان آزمایش نبیند. بطور مثال كسي كه مال دارد بیشتر آزمایش می شود، آن که مقام دارد نسبت به افراد معمولي بیشتر آزمایش می شود، آن که در خانواده مذهبی رشد کرده، قطعا خدا امتیاز بیشتری به او داده و لذا انتظار بیشتری هم از او مي رود و مسئولیت بیشتری نصیب او شده است.
اولین وسیله ای که باعث تفاخر مذموم می شود این است كه صحنه دارایی را صحنه آزمایش نبينيم و صرفا خود موجودی به چشم ما بيايد نه موجودي را به عنوان مسئولیت ملاحظه كنيم.
همچنين فخر فروشي مي كنيم چون این موجودی را از خود میبینيم نه از خدا .
اگر امتيازات را از خدا ديديم فخرما به خدایی است که این الطاف را عطا كرده است.
اگر فلان مرتبه علم را داريم، در فلان مرتبه عالي عبادت کرديم، فلان مرتبه قیام لیل نصیب ما شد، فلان مرتبه از امتیازات اخلاقی را داريم، بايد بدانيم كاسبي اين ويژگيها به حول و قوه حق بوده است( لا حول و لا قوة الا بالله).
مگر زمانی که انفاق می کنیم ما انفاق می کنیم؟ مگر زمانی که آموزش می گیریم، ما فاعل هستيم؟ مگر آن زمانی که خیر می رسانیم، ما خيّريم؟ خدای سبحان است که می رساند و فاعل و منفق و خيّر… است
در واقع انسان یک دید قانونی پیدا می کند. که آن دیدگاه قانونی موجب فخرش مي شود.
انما اوتیته علی علم عندی. قارون می گفت اموال زياد به این دلیل به من داده شده که علم داشتم. یعنی مغز اقتصادی من موجب افزايش مال شده است . يا ديگري مي گويد ریاضت هایی که من کشیدم باید به مقامات معنوي بيشتري هم مي رسيدم.
اما متوجه نيست كه قوه الهي، او را وادار به تلاش و مجاهدت كرده است و همين عدم توجه او را به سمت تفاخر و تكبر سوق داده است.
جالب اینجاست که بعد از هب لی معالی الاخلاق، جمله و اعصمنی من الفخر آورده است يعني بعد از هر برتری اخلاقی ممکن است آفت فخر عارض شود.
هر برتری اخلاقی مثل گذشت زياد، برتری عالم بودن، برتری عبادت، برتری با معرفت بودن و برتری اکرام دیگران در مقابل اسائه ادب.
هر برتری که نصیب انسان مي شود یک آن ممکن است موج فخر از ذهن او گذر کند که خودم کردم.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح صحيفه سجاديه
٨٠/٩/٣
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ٢٠
https://chat.whatsapp.com/EbtRPnZVs7XCF1K2x7Y5yL
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK