eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
2هزار دنبال‌کننده
11.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
161 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
📸☝️| کتاب خواندن ما عبادت می‌شود 🔸️در روایتی از امام جواد (ع) آمده که: «هر کس به گوینده‌ای گوش فرادهد پس به تحقیق او را عبادت کرده است. پس اگر آن ناطق از طرف خدا سخن بگوید شنونده خدا را پرستیده و اگر آن ناطق از زبان ابلیس سخن گوید شنونده ابلیس را عبادت کرده است.» 🔹️پس ما باید دقت کنیم که به سخن چه کسی گوش فرامی‌دهیم. خواندن هم همین حکم را دارد. زیرا خواندن کتاب هم گوش دادن به یک سخن است. باید بدانیم که کتابی که می‌خواهیم بخوانیم از زبان چه کسی است؟ اگر نویسنده از طرف خداست و سخن حق می‌گوید خواندن ما عبادت می‌شود و اگر از طرف شیطان است گوش دادن و مطالعه ما شیطان‌پرستی می‌شود. ۹۳/۷/۲ 🗓 به مناسبت ۲۴ آبان روز کتاب و کتابخوانی 💻 @mesbahyazdi_ir
۲۷ 💠 *تأمين نياز از خداوند* 🔆 «لَا أَفْتَقِرَنَّ وَ مِنْ عِنْدِكَ وُسْعِي، وَ لَا أَطْغَيَنَّ وَ مِنْ عِنْدِكَ وُجْدِي» 🔆 «خدایا! مطمئناً من در آینده فقیر نشوم چراکه وسعت رزقِ من از ناحیۀ توست و من هرگز طغیان نکنم در حالی که همۀ دارایی من از توست.» 📕دعای بیستم صحیفه سجادیه ❇️ یکی از موجبات ارتباط سالم، این حقیقت است که انسان *تأمین نیازهای خود را هرگز از مردم نبیند و باور کند اطرافیان او هیچ نقشی در تأمین نیاز او ندارند جز واسطه‌گری و كانالِ ارتباطی. ❇️ «مِنْ عِنْدِکَ وُسْعِی» تقدمِ جار و مجرور، افادۀ حصر می‌کند؛ یعنی تمام داراییِ من منحصراً از ناحیۀ توست. پس نباید هیچ‌گونه احساس نیازی به خلق داشته باشیم. 🍀 این را در روز عرفه هم در فرمایشات حضرت اباعبدالله علیه‌السلام می‌خوانیم: 🔆 «اَللَّهمًّ اجْعَلْ غِنَایَ فِي نَفْسِي» 🔆 «خدایا! بی نیازی مرا در نفسم قرار ده.» ✨ خدایا! من باطناً خود را از غیر تو بی‌نیاز ببینم. بی‌نیاز دیدن خود از مخلوقات، به‌سلامت ارتباطات کمک می‌کند. 💢 بسیاری از کدورت‌های ما از یکدیگر به این دلیل است که در هنگام نیازمندی، پاسخی را از دیگران دریافت نمی‌كنيم و به همین جهت، ناخودآگاه کینۀ افراد را در دل می‌گیریم و روابط ما با آن‌ها بدون احترام و مخرب می‌شود. ✅ اگر باور کنیم *وسعت رزق ما از ناحیه خدای سبحان است،* در آن صورت رابطۀ ما با همۀ مردم بسیار سالم خواهد شد چون *ذره‌ای توقع از دیگران نداریم.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐 emamraoof.com
۱۰۱ 🔆 «وَ أَدِلَّاءَ عَلَى صِرَاطِهِ» 🔆 «خدای سبحان شما معصومین را راهنمایانی بر صراط خودش قرار داد» ✳️ حضرات معصومين با علم و عقل و قول و اوصاف خویش، ما را به صراط راهنمایی می‌كنند، آنان بدون هیچ عایق و مانعی ما را به سوی حق فرا می‌خوانند، *با قول و فعل و عملشان بیان می‌دارند چه اموری مرضی خدا و چه اموری مبغوض حضرت حق است.* ✅ *طریق رضایت خداوند سبحان پیوست به معصوم و توسل به آن‌هاست،* اگر كسی می‌خواهد از حقیقت افعال خود آگاه شود باید ببیند حكم‌الله برای او چه تعبیر كرده است. 🔷 *هیچ‌كس از رضایت خدای سبحان بدون راهنمایی معصوم آگاه نمی‌شود،* این سخن بدان معنا نیست كه دریافت رضایت حق امری پوشیده است، بلكه چون عالم دنیا كدورت در آن فراوان است و رضایت حضرت حق میان امور مختلف مشتبه شده، تشخیص رضایت حق مشكل است. 🔷🔹 معصومین راه حركت از عالم ماده به سوی عالم معنا را آموزش می‌دهند و مجموعه ارزش‌های اخلاقی را بیان می‌دارند و هم‌چنین راه ورود از عالم ناسوت به ملكوت را در اختیار بشر قرار می‌دهند. 📚«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
۷۹ 🔆 *«مُولِعَةً بِذِکرکَ وَ دُعائِک»* 🍃 زائر در این فراز دعای همیشگی را طلب دارد نه اینکه فقط در گرفتاری‌ها اهل دعا باشد. ✳️ *او می‌خواهد در زمان خوشی و ناخوشی ارتباط با خداوند برای او یکسان باشد،* در تمام زندگی، دعا و ارتباط با خدا و توحید تام در زندگی او جاری باشد؛ یعنی در تمام امور زندگی حرف اولیۀ او ارتباط با خداوند باشد. 🔹 در واقع انسان به میزان دعا و ارتباط با خداوند، به او نزدیک می‌شود. 🍃 در روایتی وارد شده است: زمانی‌ که انسان فقط در هنگام گرفتاری به سمت دعا و ارتباط با خداوند می‌رود، خداوند می‌فرماید: 🔆 «أین کُنتَ قبلَ الیَوم» 🔆 «قبل از امروز کجا بودی؟» 🔰 *زائر در این فراز آشنایی با درگاه توحیدی را خواستار است؛ چون در این آشنایی از کرامت خاصی بهره‌مند می‌شود که قطعاً بیگانه‌ها از این اکرام بی‌بهره‌اند.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐 emamraoof.com
🔺️ طبق نظر امام خامنه ای جهاد تبیین یک واجب عینی و فوری است و مومنین نباید قدم از قدم بردارند مگر اینکه این جهاد رو انجام بدن...
💠 *فلسفه حجاب* 🔰 اگر نگاهی به تاریخ بیندازیم حجاب را در ایران باستان می‌بینیم. در میان اقوام قبل از اسلام نیز حجاب وجود داشته است و حتی از آنچه در قانون اسلام امده سخت‌تر بوده است؛ اما در جاهلیت عرب، حجاب به صورت فعلی وجود نداشته است و به وسیلۀ اسلام در اعراب تکمیل شده است. ⏹️*حجاب در ملت های قبل از اسلام»* ✍🏼 ویل دورانت در ص ۳۰ جلد ۱۲ تاریخ تمدن (ترجمه فارسی) راجع به قوم یهود و قانون تلمود می‌نویسد: «اگر زنی به نقض قانون یهود می‌پرداخت چنانکه مثلاً‌ بی‌آنکه چیزی بر سر داشت به میان مردم می‌رفت یا با هر سنخی از مردان درد دل می‌کرد یا صدایش انقدر بلند بود که چون در خانه‌اش تکلم می‌نمود همسایگانش می‌توانستند سخنان او را بشنوند، در ان صورت مرد حق داشت بدون پرداخت مهریه او را طلاق دهد.» 🔷 *بر این اساس حجابی که در قوم یهود معمول بوده،‌ از حجاب اسلامی بسی سخت‌تر و دشوارتر بوده است.* ✍🏼 ایشان در جلد اول تاریخ تمدن ص ۵۵۲ دربارۀ ‌ایرانیان قدیم چنین می‌گوید: «پس از داریوش مقام زن مخصوصاً ثروتمندان تنزل پیدا کرد. زنان فقیر چون برای کارکردن ناچار از آمد و شد در میان مردم بودند ازادی خود را حفظ کردند؛ ولی در مورد زنان دیگر گوشه‌نشینی زمان حیض که بر ایشان واجب بود رفته رفته امتداد پیدا کرد و سراسر زندگی اجتماعی‌شان را فرا گرفت. زنان طبقات بالای اجتماع جرأت آن را نداشتند که جز در تخت روان روپوش‌دار از خانه بیرون بیایند و هرگز به انان اجازه داده نمی‌شد که آشکارا با مردان اختلاط کنند. زنان شوهردار حق نداشتند هیچ مردی را ولو پدر یا برادرشان باشد ببینند. در نقش‌هایی که از ایرانیان باستان بر جای مانده هیچ صورت زن دیده نمی‌شود و نامی از ایشان به نظر نمی رسد.» ◽️ *چنانکه ملاحظه می‌فرمایید حجاب سخت و شدیدی در ایران باستان حکمفرما بوده، حتی پدران و برادران نسبت به زن شوهردار نامحرم شمرده می‌شده‌اند.* 📚 حوزه.نت ‏ 🌐 emamraoof.com
۲۹ 💠 *سرمایه‌گذاری بسیار پرسود* 🔆 «مَنْ ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً وَاللَّهُ يَقْبِضُ وَيَبْسُطُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ» 🔆 «کیست که خدا را قرض‌الحسنه دهد تا خدا موجودی او را چندین برابر بیفزاید؟ و خداست که می‌گیرد و می‌دهد، و همه به سوی او باز گردانده می‌شوید.» 📗 سوره بقره، آیه ۲۴۵ ✅ *واقعیت شیرین این است که معاملۀ با خدا، حتماً سرمایه‌گذاری بسیار پر‌سودی است و چندین برابر دریافت می‌کنیم؛* اما اندازۀ چند برابر را نمی‌دانیم! گستردگی آن زیاده، برای ما مجهول است. ✍🏼 یکی از مفسرین می‌گوید: «یُضَاعِفَهُ»، یعنی خدا کلید عالم وجود را به ما می‌دهد، اینگونه موجودی را زیاد می‌کند که زمین و زمان و مَلَک و همه چیز را در خدمت ما قرار می‌دهد: 🔆 «سَخَّرَ لَکُم ما فِی السَّموات وَ ما فِی الاَرض» 🔆 «و آنچه در آسمان‌ها و آنچه در زمين است، همه از اوست كه براى شما رام کرد.» 📗 سوره جاثیه، آیه ۱۳ ✍🏼 از نگاه مفسری دیگر «أَضْعَافًا كَثِيرَةً»، یعنی خدا خودش را به ما می‌دهد؛ در این صورت نمی‌توان آن را با هیچ عدد و رقمی در نظر گرفت. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐 emamraoof.com