🔘توجه ویژه امام علی(ع) به ایرانیان
علامه مجلسی به نقل از الغارات می نویسد: 🔻«یک روز جمعه علی(علیه السلام) بر روی منبری آجری خطبه می خواند. اشعث بن قیس کندی که از سرداران معروف عرب بود، جلو آمد و به اعتراض گفت: " این سرخ رویان (ایرانیان) جلو روی تو بر ما غلبه کرده اند و مانع آنها نمی شوی." علی(علیه السلام) در حالی که خشمگین بود، فرمود: "لَیُبَیَّنُ الْیَوْمَ مِنْ أَمْرِ الْعَرَبِ؛ امروز نشان خواهم داد که عرب چه کاره است." آنگاه فرمود: "مَنْ یُعْذِرُنِی مِنْ هَؤُلَاءِ الضَّیَاطِرَةِ یُقْبِلُ أَحَدُهُمْ یَتَقَلَّبُ عَلَی حَشَایَاهُ وَ یُهَجِّدُ قَوْمٌ لِذِکْرِ اللَّهِ فَیَأْمُرُنِی أَنْ أَطْرُدَهُمْ فَأَکُونَ مِنَ الظَّالِمِینَ؛ چه کسی مرا معذور می دارد از این شکم گنده هایی که خودشان در بستر نرم استراحت می کنند و آنها (ایرانیان) در هوای گرم به خاطر خدا فعالیت می کنند، آنگاه از من می خواهند آنان را طرد کنم تا از ستمکاران باشم؟
🔻 " سپس این گونه ادامه داد: "وَالَّذِی فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ لَقَدْ سَمِعْتُ مُحَمَّداً(صلی الله علیه و آله)یَقُولُ: لَیَضْرِبُنَّکُمْ وَ اللَّهِ عَلَی الدِّینِ عَوْداً کَمَا ضَرَبْتُمُوهُمْ عَلَیْهِ بَدْءاً؛[9] قسم به آنکه دانه را شکافت و آدمی را آفرید! از محمد(صلی الله علیه و آله) شنیدم که می فرمود: به خدا سوگند هر آینه ایرانیان شما را با شمشیر خواهند زد که به اسلام باز گردید؛ آن گونه که شما در آغاز آنها را به اسلام دعوت کردید.".»
#کلیپ📽
🇮🇷دستاوردهای انقلاب
💠قسمت سوم : زیر ساخت مخابرات
⏰ مدت زمان کلیپ: ۱ دقیقه
❓🎧❓🎧❓🎧
💢 #پادکست
#حجت_الاسلام_تراشیون
#مشاوره #تربیت_دینی
⭕️ پرسش: کودکان را چگونه با خدا آشنا کنیم؟
#حدیث_روز
🟥 *مزمن شدن بخل*
🔷 و اگر مرض بخل مزمن شده باشد *در مقام بیغم کردن نفس خود برآید* و مشهور شدن در بلاد و محبت مردم و نام نیک و ستایش دور و نزدیک را به نظر در آورد و *بسیار در اینها و در نام نیک سخاوتمندان تأمّل کند* تا از این راه به سخاوت علاقهمند شود و دست او به بذل و عطا گشوده شود.
🔷 و نفس او فیالجمله در بخشش مطیع گردد و اگر چه عطای به این قصد هم از صفات رذیله است و حقیقت سخاوت نیست، -
🌀 چنان که ذکر خواهد شد ولیکن این مانند آن است که: چون طفل را میخواهند از شیر بگیرند و پستان را از یاد او ببرند او را به گنجشک و امثال ان مشغول میکنند و شکی نیست که: گنجشک بازی، کمال طفل نیست و لیکن بعد از علاج، شوق او به گنجشک میشود.
✅ پس درباره این شخص هم ضرر ندارد که *ابتدا دل خود را به این قصدها شاد کند تا علاقۀ مال از دل او تمام شود، آن وقت در صدد تصحیح قصد و نیّت خود برآید.*
✅ *مخفی نماند که عمده در علاج این صفت، قطع سبب آن است و سبب آن دوستی مال دنیاست، پیش از دوستی امور دیگر، که بر احسان مترتب میشود
🔻 و سبب دوستی مال، یا محبت لذتها و شهوتهای دنیوی است که به وسیله مال به آنها میتوان رسید.*
🔻 یا به ضمیمه طول امل (آرزو)، یا به جهت نگاهداری و ذخیره کردن از برای اولاد است. یا بدون سبب، خود مال را دوست دارد از حیثیّت انکه مال است.
🌀 همچنان که می بینیم که بعضی از پیران کار افتاده این قدر مال دارند که آنچه امید به عمر خود دارند کفایت ایشان را میکند و اموال بسیار زیاد می ماند و فرزندی هم ندارند که عاقبتاندیشی او را کند. با وجود این، شب و روز در سعی و زحمت از پی تحصیل مال و بر روی هم نهادن آناند.
💢 و چه بسیار باشد که بر خود سخت گیری بسیار کنند و به مشقّت بگذرانند. بلکه از دادن خمس و زکوه خود داری نمایند و به خرج کردن دیناری در علاج بیماری خود راضی نشوند و چنین کسی عاشق درهم و دینار است و لذت او به داشتن مال است و با وجود اینکه میداند که به زودی میمیرد و دشمنان او مال او را غارت می کنند، دیناری به مصرف دنیا، یا اخرت خود نمیرساند
💢 *و این مرضی است که معالجه ان در بسیار مشکل است، به خصوص در ایام پیری،* زیرا که این مرض در این وقت مزمن شده است و قوّت گرفته و بدن ضعیف شده است و مقاومت با مرض نمیکند و *چنین کسی در نهایت ضلال و گمراهی و مصداق (خَسِرَ الدُّنْیا وَ الاخِرَه) است. *
⁉️ چنین کسی باید تامل کند که تفاوت مالی که خرج نکنی و به کار تو نیاید با خاک صحرا و آب دریا و سنگ کلوخ چه چیز است؟
📚 حوزه.نت
🌐emamraoof.com
#اهْدِنَا_الصِّراطَ_الْمُسْتَقيم ۵۳
✍🏼 علما میگویند: *«اَنعَمتَ عَلیهِم» کسانی هستند که مؤدبانه در خدمتاند؛ یعنی هیچ ادعایی برای خدمت ندارند.*
✅ *متنعمین به حول و قوۀ الهی کار انجام میدهند.*
✍🏼 در نگاهی دیگر میگویند: قدر مشترک همۀ صراط مستقیمیها، آن است که از خدا، خدا را میخواهند نه نعمت را.
🔷🔹 مرحوم نخودکی میفرماید: «شیعیان سه دستهاند:
🔹١. دستهای که برای رسیدن به دنیا عبادت میکنند. غرضشان از نماز، روزه، خمس، حج و... تحصیل دنیاست. که همۀ اینها «مغضوب علیهم»اند.
🔹٢. دنیا را نمیخواهند، درخواست آخرت دارند؛ اما غرضشان از عبادت رسیدن به حور و غلمان و جدایی از آتش آخرت است. عبادت
میکنند تا از جهنم دور شوند! عبادت میکنند تا نعیم جسمانی بهشتی نصیبشان شود. این گروه « ضالین» اند؛ چون خدا را گم کردند.
🔹٣. کسانی که طالب خود خدا هستند. غرضشان از عبادت، قرب به خدا و معرفت به خداست. آنها «انعمت علیهم»اند.
◀️ *رسیدن به این مرحله دشوار است، باید سالیان تلاش کرد تا به این مرحله از اخلاص رسید.*
📚«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐emamraoof.com