eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
1.2هزار ویدیو
157 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
احکام
🔘توجه ویژه امام علی(ع) به ایرانیان علامه مجلسی به نقل از الغارات می ‌نویسد: 🔻«یک روز جمعه علی(علیه السلام) بر روی منبری آجری خطبه می ‌خواند. اشعث بن قیس کندی که از سرداران معروف عرب بود، جلو آمد و به اعتراض گفت: " این سرخ رویان (ایرانیان) جلو روی تو بر ما غلبه کرده ‌اند و مانع آنها نمی ‌شوی." علی(علیه السلام) در حالی که خشمگین بود، فرمود: "لَیُبَیَّنُ الْیَوْمَ مِنْ أَمْرِ الْعَرَبِ؛ امروز نشان خواهم داد که عرب چه کاره است." آنگاه فرمود: "مَنْ یُعْذِرُنِی مِنْ هَؤُلَاءِ الضَّیَاطِرَةِ یُقْبِلُ أَحَدُهُمْ یَتَقَلَّبُ عَلَی حَشَایَاهُ وَ یُهَجِّدُ قَوْمٌ لِذِکْرِ اللَّهِ فَیَأْمُرُنِی أَنْ أَطْرُدَهُمْ فَأَکُونَ مِنَ الظَّالِمِینَ؛ چه کسی مرا معذور می ‌دارد از این شکم گنده‌ هایی که خودشان در بستر نرم استراحت می‌ کنند و آنها (ایرانیان) در هوای گرم به خاطر خدا فعالیت می ‌کنند، آنگاه از من می ‌خواهند آنان را طرد کنم تا از ستمکاران باشم؟ 🔻 " سپس این‌ گونه ادامه داد: "وَالَّذِی فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ لَقَدْ سَمِعْتُ مُحَمَّداً(صلی الله علیه و آله)یَقُولُ: لَیَضْرِبُنَّکُمْ وَ اللَّهِ عَلَی الدِّینِ عَوْداً کَمَا ضَرَبْتُمُوهُمْ عَلَیْهِ بَدْءاً؛[9] قسم به آن‌که دانه را شکافت و آدمی را آفرید! از محمد(صلی الله علیه و آله) شنیدم که می ‌فرمود: به خدا سوگند هر آینه ایرانیان شما را با شمشیر خواهند زد که به اسلام باز گردید؛ آن‌ گونه که شما در آغاز آنها را به اسلام دعوت کردید.".»
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 🇮🇷دستاوردهای انقلاب 💠قسمت سوم : زیر ساخت مخابرات ⏰ مدت زمان کلیپ: ۱ دقیقه
❓🎧❓🎧❓🎧 💢 ⭕️ پرسش: کودکان را چگونه با خدا آشنا کنیم؟
🟥 *مزمن شدن بخل* 🔷 و اگر مرض بخل مزمن شده باشد *در مقام بی‌غم کردن نفس خود برآید* و مشهور شدن در بلاد و محبت مردم و نام نیک و ستایش دور و نزدیک را به نظر در آورد و *بسیار در این‌ها و در نام نیک سخاوتمندان تأمّل کند* تا از این راه به سخاوت علاقه‌مند شود و دست او به بذل و عطا گشوده شود. 🔷 و نفس او فی‌الجمله در بخشش مطیع گردد و اگر چه عطای به این قصد هم از صفات رذیله است و حقیقت سخاوت نیست، - 🌀 چنان که ذکر خواهد شد ولیکن این مانند آن است که: چون طفل را می‌خواهند از شیر بگیرند و پستان را از یاد او ببرند او را به گنجشک و امثال ان مشغول می‌کنند و شکی نیست که: گنجشک بازی، کمال طفل نیست و لیکن بعد از علاج، شوق او به گنجشک می‌شود. ✅ پس درباره این شخص هم ضرر ندارد که *ابتدا دل خود را به این قصدها شاد کند تا علاقۀ مال از دل او تمام شود، آن وقت در صدد تصحیح قصد و نیّت خود برآید.* ✅ *مخفی نماند که عمده در علاج این صفت، قطع سبب آن است و سبب آن دوستی مال دنیاست، پیش از دوستی امور دیگر، که بر احسان مترتب می‌شود 🔻 و سبب دوستی مال، یا محبت لذت‌ها و شهوت‌های دنیوی است که به وسیله مال به آنها می‌توان رسید.* 🔻 یا به ضمیمه طول امل (آرزو)، یا به جهت نگاهداری و ذخیره کردن از برای اولاد است. یا بدون سبب، خود مال را دوست دارد از حیثیّت انکه مال است. 🌀 همچنان که می بینیم که بعضی از پیران کار افتاده این قدر مال دارند که آنچه امید به عمر خود دارند کفایت ایشان را می‌کند و اموال بسیار زیاد می ماند و فرزندی هم ندارند که عاقبت‌اندیشی او را کند. با وجود این، شب و روز در سعی و زحمت از پی تحصیل مال و بر روی هم نهادن آن‌اند. 💢 و چه بسیار باشد که بر خود سخت گیری بسیار کنند و به مشقّت بگذرانند. بلکه از دادن خمس و زکوه خود داری نمایند و به خرج کردن دیناری در علاج بیماری خود راضی نشوند و چنین کسی عاشق درهم و دینار است و لذت او به داشتن مال است و با وجود اینکه می‌داند که به زودی می‌میرد و دشمنان او مال او را غارت می کنند، دیناری به مصرف دنیا، یا اخرت خود نمی‌رساند 💢 *و این مرضی است که معالجه ان در بسیار مشکل است، به خصوص در ایام پیری،* زیرا که این مرض در این وقت مزمن شده است و قوّت گرفته و بدن ضعیف شده است و مقاومت با مرض نمی‌کند و *چنین کسی در نهایت ضلال و گمراهی و مصداق (خَسِرَ الدُّنْیا وَ الاخِرَه) است. * ⁉️ چنین کسی باید تامل کند که تفاوت مالی که خرج نکنی و به کار تو نیاید با خاک صحرا و آب دریا و سنگ کلوخ چه چیز است؟ 📚 حوزه.نت ‏ 🌐emamraoof.com
۵۳ ✍🏼 علما می‌گویند: *«اَنعَمتَ عَلیهِم» کسانی هستند که مؤدبانه در خدمت‌اند؛ یعنی هیچ ادعایی برای خدمت ندارند.* ✅ *متنعمین به حول و قوۀ الهی کار انجام می‌دهند.* ✍🏼 در نگاهی دیگر می‌گویند: قدر مشترک همۀ صراط مستقیمی‌ها، آن است که از خدا، خدا را می‌خواهند نه نعمت را. 🔷🔹 مرحوم نخودکی می‌فرماید: «شیعیان سه دسته‌اند: 🔹١. دسته‌ای که برای رسیدن به دنیا عبادت می‌کنند. غرض‌شان از نماز، روزه، خمس، حج و... تحصیل دنیاست. که همۀ اینها «مغضوب علیهم»‌اند. 🔹٢. دنیا را نمی‌خواهند، درخواست آخرت دارند؛ اما غرض‌شان از عبادت رسیدن به حور و غلمان و جدایی از آتش آخرت است. عبادت می‌کنند تا از جهنم دور شوند! عبادت می‌کنند تا نعیم جسمانی بهشتی نصیب‌شان شود. این گروه « ضالین» اند؛ چون خدا را گم کردند. 🔹٣. کسانی که طالب خود خدا هستند. غرض‌شان از عبادت، قرب به خدا و معرفت به خداست. آن‌ها «انعمت علیهم»‌اند. ◀️ *رسیدن به این مرحله دشوار است، باید سالیان تلاش کرد تا به این مرحله از اخلاص رسید.* 📚«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com