#مناجات
💠 *مناجات المحبین* ۸
🔆 *«وَخَصَصْتَهُ بِمَعْرِفَتِک»*
🔆 *«خدایا! ما را جزو گروهی قرار بده که معرفت خاص به آنها دادی.»*
❇️ خدایا! تو بواسطه نشان دادن خودت و جلوهگریهایت موجب شناخت بندگانت شدی.
🍃 *هرچقدر معرفت بیشتر باشد، محبت هم شدیدتر میشود* پس خدایا! آن معرفت اختصاصی را به من عطا کن تا بیشتر بتوانم عشقورزی کنم.
✅ *انسان با معرفت ادب ویژهای را رعایت میکند و ارتباطات و برخوردهای او به نحو احسن تغییر میکند.*
❇️ خدایا! اگر آن معرفت خاص را به من بدهی جز بندگی به کار دیگری نخواهم پرداخت.
🔆 «وَأَهَّلْتَهُ لِعِبادَتِک، وَهَيَّمْتَ قَلْبَهُ لِإِرادَتِک»
🔆 «خدایا! مرا جزو کسانی قرار بده که شایستۀ بندگی کردهای و دلباخته عشق و محبت قرار دادهای»
❇️ خدایا در دل این افراد سوزش و آتشی قرار دادی که فقط تو را میخواهند و واله و شیفته تو شدهاند و کسی جز تو را نمیخواهند و با امور دنیوی ارضاء نمیشوند.
🍃 *آنها ارادۀ تو را میپسندند دلشان خاطرخواه توست و دور تو میگردند.*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#حدیث_روز
💠 *«نظم اجتماعی در سایه حقوق شهروندی در سیره علیبنالحسین علیهالسلام»* ۱۱
🔶🔸 *نکات کلیدی رسالةالحقوق* ۲
🔸۲. *حق به دو بخش حقالله و حقالناس تقسیم میشود.*
⬜️ *حقالله شامل امتثال همۀ اوامر و نواهی الهی است و تمام احکام شرعی، از جمله احکام مربوط به حقالناس، را دربرمیگیرد.*
◻️ با این همه، در اصطلاح فقها (به ویژه هنگامی که این دو اصطلاح در برابر هم به کار میروند)، حقالله صرفًا بر مصادیقی از حقالله (به معنای عام) اطلاق میشود که حقالناس نباشد و به تعبیر فقها از حقوقی به شمار رود که اشخاص نتوانند، به ارادۀ خود، آن را اسقاط کنند. مانند بخش حدود و قصاص
✍🏼 فقها برای تشخیص موارد حقالله از حقالناس ضوابطی مطرح کردهاند.
🔷 یکی از مهمترین این ضوابط آن است که *حقالله جنبۀ عمومی و عامالمنفعه و حقالناس جنبۀ اختصاصی دارد.*
🔷 همچنین *حقالله* جز برخی حالات خاص، مانند توبۀ مجرم *قابل اسقاط نیست؛* بنابراین، در جرائم حق؟ گرفته است (مجنی علیه) موجب سقوط مجازات نمیشود. در حالی که برخی از مصادیق *حقالناس قابل اسقاط یا انتقالاند.*
◻️ بنابر برخی مذاهب فقهی، در جرائمی که جنبه حقاللهی دارند، امکان تداخل مجازاتها (در صورت تکرار جرم) وجود دارد؛ اما در جرائم حقالناس چنین نیست.
⏪️ *اما حق در زبان حضرت، دایرهاش فراتر از این تقسیم بود که برای خویشتن حتی برای اشیاء مثل مال نیز حقی قائل است، مصادیقی فراتر از الزامات فقهی.*
📚 «حوزه.نت»
🌐 emamraoof.com
۱۷۳
#دعای_مکارم_الاخلاق
🔆 *«وَ مَا أَشْبَهَ ذَلِک، نُطْقاً بِالْحَمْدِ لَک، وَ إِغْرَاقاً فِی الثَّنَاءِ عَلَیک، وَ ذَهَاباً فِی تَمْجِیدِک، وَ شُکراً لِنِعْمَتِک، وَ إِعْتِرَافاً بِإِحْسَانِک، وَ إِحْصَاءً لِمِنَنِک.»*
❇️ جلسۀ گذشته در خدمت حضرت سيد الساجدين بحث ما به اين قسمت رسيد كه اگر شيطان لفظي را بر زبان ما جاري كند، زبان ما اجير او میشود.
♦️شيطان بر زبان ما فحش و هجر و چيزهايي كه كلاً نبايد بیان شود و نگفتن آن بهتر از گفتن آن است از قبیل آبروريزي شهادت باطل، غيبت غايب و دشنام به حاضر و اموری كه كلاً فصل ايجاد ميکند.
❎ وقتی روابط ما با یکدیگر دچار مشکل میشود، به ارتباط ما با خدا هم خدشه وارد میشود.
♦️ *بهطور کلی وقتی انسان از همنوع و اطرافیانش بريد از خدا هم میبرد مگر اینکه قطع ارتباط بهدلیل اعتقادات گمراه کننده یا رفتار مبتنی بر فسق و فجور باشد.*
🔶🔸بههمين جهت امام سجاد در مقابل شش حالت منفی شیطانی، شش حالت مثبت از خدا درخواست میکنند:
🔸«نطقاً بالحمد لك» حامد تو باشم.
🔸«إغراقاً في الثناء عليك.» زبان من غرق در تعريف تو بشود.
🔸«ذهاباً في تمجيدك» رفت و آمد اين زبان در اعلام عظمت تو باشد.
🔸«شكراً لنعمتك.» علی الدوام از نعماتي كه عطا کردی تشكر كنم.
🔸«إعترافاً بإحسانك.» اعتراف كنم كه تو به من خيلي لطف داري.
🔸«إحصاء لمننك.» منتهاي بزرگي را كه بر من گذاشتي يكي يكي را بشمارم.
💢پس اگر ميبينيد زبان من اهل سبّ و غيبت و آبروريزي و شهادت باطله، است، میشود آن را معالجه کرد و دردش لاعلاج نيست؛ باید از خداي سبحان برای رفع آن درخواست و استدعا كنیم.
📌ادامه دارد...
📚«برگرفته از بیانات استاد بروجردی»
کلاس شرح صحیفۀ سجادیه
۸۱/۹/۲۳
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
بله👇
https://ble.ir/Boroojerdi
تلگرام👇
https://t.me/darmahzar
سایت موسسه👇
emamraoof.com
ایتا👇
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
#شکر از دیدگاه قرآن ۴۶
💠 *«استفادۀ ناصحیح از نعمت، مصداق ناشکری»*
🟥 *گاهی انسانها آگاهانه و یا ناخودآگاه موجب تفرقه میشوند. حتی ممکن است، فردِ متدین و متشرع، با استفادۀ ناصحیح از علم خویش موجب تفرقه شود.*
💢 همچنین گاهی اوقات کاربرد آموزشها صحیح نیست. *ظاهرأ انسان یک موضوع صحیح یاد میگیرد؛ اما در عرصۀ اجرا، از آن استفادۀ نادرست میکند.*
💢 به تعبیر واضحتر، همانگونه که استفادۀ صحیح از نعمت، شکر است، استفاده ناصحیح از نعمت، ناشکری است.
‼️ مثلاً بعضی از افراد قرآن میآموزند؛ اما با کم و زیاد کردن آیات، قرآن را به چیز دیگری تبدیل میکنند. حتی گاهی ادعا میکنند کلاس قرآن چنین آموزش ناصوابی را تعلیم داد!
یا قرآنی که خواندیم این مطلب را گفته است!
🌀 غافل از این که *وقتی خدای سبحان قدرت استفاده از کلامش را در اختیار انسان قرار داد، نباید آن را ناتمام رها کرد، بلکه ضروری است به طور کامل و جامع قبول شود.*
🌀 این مثال در مورد سخنان افراد تأثیرگذار نیز مشاهده میشود، مثلأ در فرمایشات مقام رهبری، گاهی آنچه در صفحۀ رسمی مقام رهبری درج شده است با ادعاهای بعضی از افراد ناهماهنگ است؛ زیرا بخشی را اضافه و بخشی را کم کردهاند.
🟥 استفادۀ ناصحیح از استادِ خوب و دخل و تصرف در آموزشهای او، مصداق ناشکری است. به تعبیر دیگر، *انتخاب گزینشی آموزشها برای حظ نفس و سلیقة شخصی و نه به دلیل حقیقتی که باعث نزول نعمت شده است، ناشکری است.*
💢 قانوناً، باید علم برای انسان تواضع به همراه بیاورد؛ اما اگر او را از تواضع جدا کرد و باعث فخرفروشی به دیگران شد، از نعمت تَعَلُّم استفادۀ مطلوب که بندگی خداوند است به عمل نیامده و ناشکری است.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#توانمندی
💠 *«استقامت در مسیر حق، نماد توانمندی»*
🔆 *«إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا فَلَا خَوْفٌ عَلَیهِمْ وَلَا هُمْ یحْزَنُونَ»*
🔆 *«همانا کسانی که گفتند: «پروردگار ما الله است» و سپس استقامت ورزیدند؛ نه ترسی بر آنان است و نه غمگین میشوند.»*
📗 سوره احقاف، آیه ۱۳
✅ خدای سبحان در توصیف مؤمنین و موحّدان، ویژگی استقامت آنان را مورد تمجید قرار میدهد.
🔷🔹 *استقامت در مسیر حق و انجام کار خیر نماد توانمندی است.*
✅ *فرد توانمند* علیرغم ملامتها، تهدیدها و وساوس شیاطین درونی و بیرونی –که همگی تلاش دارند او را از مسیر حق منحرف کنند-؛ *بر انجام عمل حقانی و صحیح پافشاری و استقامت دارد و ذرهای تردید و تزلزل به خود راه نمیدهد.*
💢 در مقابل، *فرد ناتوان، به سرعت تحت تأثیر محیط یا افراد ناسالم قرار میگیرد و از اعتقادات سالم و مسیر حق جدا میشود با وجود آن که به حقانیت آن آگاهی دارد.
◀️ نکتۀ قابل توجه آن که «استقامت» از باب استفعال است که در آن معنای طلب نهفته است؛ بدان معنا که *مقاومت امری تصادفی نیست بلکه فرد خود باید خواستار پایداری و مقاومت و باقی ماندن در مسیر حق باشد.*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
☝️✊ چرا میگوییم مرگ بر اسرائیل؟
🤔 چه شد که یهودی ها به فلسطین آمدند و آنجا را اشغال کردند؟
📣📣📣📣
✅ به اطلاع کاربران گرامی میرساند،
تاریخ بازپخش جلسات اول و دوم كلاس هاي استاد محترم سرکار خانم بروجردی به شرح ذیل است:
💠 *دوشنبه ۱۷مهر*
⏱ *ساعت ۸ -۱۰*
بازپخش جلسه اول مدیریت بحران و اسرار و آداب نماز.
⏱ *ساعت ۱۳ تا ۱۵*
بازپخش جلسه دوم.
___________
💠 سهشنبه ۱۸مهر/
⏱ ساعت ۱۳_ ۱۴/۱۵ بازپخش جلسه اول شرح مثنوی معنوی
------------------
💠 چهارشنبه ١٩مهر
⏱ ساعت ٨_ ١٠ بازپخش جلسۀ اول زندگی سالم و امامزمانشناسی.
⏱ ساعت ١٣_ ١٥ بازپخش جلسۀ دوم زندگی سالم و جلسۀ اول شرح زیارت امینالله.
🔗 برای ورود به کلاسها بر روی لینک زیر انگشت بزنید👇:
https://emamraoof.com/?p=19995
📚 «واحدپشتیبانی ثبت نام موسسه علمیه السلطانعلیبنموسیالرضا علیه السلام»