🔹شيخ مفيد از فقهاى بزرگ در قرن چهارم و پنجم هجرى است. از عبارات و جملات اين متكلم فقيه در كتاب مهم المقنعه، مىتوان ولايت عامه فقيه را دريافت. شيخ مفيد درباره ولايت فقيه چنين مىنويسد:
فاما اقامه الحدود، فهو الى سلطان الاسلام المنصوب من قبل اللّه «تعالى» و هم ائمة الهدى من آل محمد عليهم السّلام و من نصبوه لذلك من الامراء و الحكام 👈و قد فوضوا النظر فيه الى فقهاء شيعتهم مع الامكان ... و لهم ان يقضوا بينهم بالحق و يصلحوا بين المختلفين فى الدعاوى عند عدم البينات و يفعلوا جميع ما جعل للقضاة فى الاسلام. لان الائمه عليهم السّلام «قد فوضوا اليهم ذلك ... و من تامر على الناس من اهل الحق بتمكين ظالم له و كان اميرا من قبله فى ظاهر الحال فانها هو امير فى الحقيقه من قبل صاحب الامر الذى سوغه لك و اذن له فيه.
📚شيخ مفيد، المقنعه، ص 810 و 812
✍️ترجمه
✍️ترجمه عبارت فوق:
اما اجراى حدود و احكام انتظامى اسلام، وظيفه سلطان اسلام است كه از جانب خداوند منصوب گرديده و منظور از سلطان، ائمه هدى از آل محمد صلّى اللّه عليه و اله و فرماندهان و حكامى مىباشند كه از سوى ايشان منصوب گرديده است. 👈امامان نيز اين امر را به فقهاى شيعه تفويض كردهاند تا در صورت امكان مسئوليت اجرايى آن را بر عهده گيرند .... فقها نيز مىتوانند طبق موازين شرعى بين برادران خود قضاوت نمايند و در صورت فقدان ادله و مدرک بين آنان صلح و آشتى برقرار كنند و هر آنچه براى قاضيان اسلام جعل شده است، اعمال نمايند؛ زيرا ائمه عليهم السّلام ولايت در اين امور را به فقها واگذار فرمودهاند ... اگر كسى از شيعيان به واسطه پشتيبانى ظالمى از او بر مردم سلطه و امارت پيدا كند و رياست را به صورت ظاهرى از طرف ظالم پذيرفته باشد، در حقيقت از ناحيه صاحب الامر امير است؛ زيرا خود امام زمان صلواتاللهعلیه اين اذن را داده است و اين كار را براى او جايز مىداند.
#شرح_دعای_سحر ۲
🔆 *«اللَّهُمَّ إِنّی أَسْأَلُک مِنْ بَهَائِک بِأَبْهَاهُ وَ کلُّ بَهَائِک بَهِی»*
🔆 *«خدایا، از تو درخواست میکنم بهحق زیباترین مرتبه از زیباییات و همۀ مراتب زیباییات زیباست»*
🔷 اگر انسان بر این باور باشد که در وجود او عوالم و مراتب مختلفی اعم از عالم ظاهر، عالم مثال، عالم ملکوت و عالم عقل وجود دارد، برای همۀ عوالم خود مطلوبی را طلب میکند.
🔷 خداوند بر طبق حکمت و قدرت خود صورت انسانی را آفرید و فشردهای از عوالم را در وجود او ثبت کرد تا این صورت انسانی شاهدی باشد برای وصول به همۀ خیرات و کمالات؛ پس سِیر انسان کاملترین سِیر است.
⬅️ آری انسانی که مخلوق خداست، قدرت انواع تصرفات را در وجود خود دارد. خداوند خلعت صفات خود را بر تن بندهاش پوشاند تا متصف به صفات الهی شود؛ پس باطن آدمی گنجینۀ لایموت است.
⬅️ انسان بهمیزانی که خود را بشکافد به حقایق درون خود واقف میشود.
✅ این انسان باید تحت تربیت قرار گیرد؛ بدین جهت خداوند اسم اعظم خود پیامبر اسلام را برای پرورش گنجینههای درون او فرستاد تا با بیان «اللهُمَّ» پناهندگی و طلب خود را به خداوند اعلام دارد.
🍃 مرحوم آشیخ اکبر نهاوندی در شرح دعای سحر میفرماید:
🔶 *«اظهار «انیّت» در محضر خداوند دو نوع است:*
🔸۱. *ممدوح* و آن است که انسان دائماً فقر و نیاز خود را اظهار میکند و به فقر خود مباهات دارد؛
🔸۲. *مذموم* و آن است که فرد برای خود نقش و وجودی قائل باشد. «انّی»گفتن او بر اساس منیّت و ادعاست.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا
📣📣📣📣📣📣
https://survey.porsline.ir/s/ZLVBFoP
لینک پرس لاین کلاس زندگی سالم👆
----------------------------------------
https://survey.porsline.ir/s/Cw71kHr
لینک پرس لاین کلاس امام زمان شناسی👆