٣-٤
#روانشناسي_در_قران
"نيازبه پرورش و آموزش دائمي"
قران در سوره مبارکه بقره آیه ١٥١ مي فرمايد:
كَمَا أَرْسَلْنَا فِيكُمْ رَسُولاً مِّنكُمْ يَتْلُو عَلَيْكُمْ آيَاتِنَا وَيُزَكِّيكُمْ وَيُعَلِّمُكُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُعَلِّمُكُم مَّا لَمْ تَكُونُواْ تَعْلَمُونَ
در اندیشه صحیح باور داریم معلم سرخانه داریم و ما شاگرد خصوصی هستیم و این معلم، کلیات و جزئیات امورات آموزشی و پرورشی را در اختیار ما قرار داده و به ما چیزی را یاد می دهد که بدون آن معلم، غیرممکن بود یاد بگیریم.
معلمی که ارتباط با او راحت است. حرف حق می زند (آیاتنا)
و پرورش می دهد (یزکیکم) و آموزش میدهد (یعلمکم) آموزشی که بدون این معلم، هيچ وقت نمی توانید یاد بگیرید . به شما آموزش هایی میدهد که هیچ روانشناس و فیلسوفی نمی تواند این آموزش حقيقي را به شما بدهد.
این معلم وقت و بی وقت و گاه و بی گاه آموز ش و پرورش خاص را به ما ارائه می دهد.
در اندیشه ناصحیح نیازی به پرورش شریعت نمی بینيم. نیازی به آموزش شرع احساس نمي كنيم و تصور بر این است که معلم الهي نظرات خودش را تحمیل می کند نه نظرات خدا را. يعني مي گوييم: العیاذبالله پیامبر حرف خودش را می زند. آدم معمولی تاریخ مصرفش تمام می شود در حالی که حرف حق تاریخ مصرف ندارد و لا زمان و لا مکان است. فکر می کنيم وجود آن معلم ضروری نیست و از طریق یک سلسله آموخته ها می توانيم ضروریات زندگی را حل کنيم.
در حالی که این معلم چیزهایی یاد می دهد که فقط با این معلم می توان یاد گرفت.
در اندیشه ناصحیح یک عده می گویند این معلم برای بقیه است و ما نياز نداریم. ولی اندیشه صحیح می گوید وجود مقدس پیامبر و آل پیامبر براي همه ما ضرورت دارد. هر وقت در محضر قرآن قرار مي گيريم در واقع از این معلم ها آموزش مي گيريم .
در زيارت ال يس عرض مي كنيم : السلام علیک حین تبین
سلام بر امام زمان(ع) وقتی قران را توضیح و تفسیر می کند. به همه حضرات معصومین می گویيم منظور از فلان آیه چی است؟ پيامش براي ما چيست؟
قران للناس است. در زمان مثلا ساسانی نیست که گروه خاصی میتوانستند آموزش داشته باشند. آموزش برای همه است. مثلا مي گويند فلانی شاگرد خصوصی شده و معلم بسيار خوبي دارد. می گوییم پول دارد و می تواند خرج کند چون معلم خصوصی گران است. در حاليكه در اندیشه صحیح باور داریم در عالم معنا متمول هستيم. خداي سبحان به ما نمی گوید بیا کلاس پیامبر (ص). اتفاقا پیامبر(ص) دکتر دوره گرد است. او را سراغ ما می فرستد. معلمی که وارد هر خانه ای می شود و کار خود و حكمت و مصلحت خود را اِعمال می کند.
حکایت ما این است که پیامبر معلم سرخانه ما است، خودش می آید و آموزش و پرورش و تعلیمات خصوصی را به تفصیل توضيح مي دهد اما متاسفانه ما حال خوش تكريم و يادگيري از ايشان را نداريم.
در اندیشه صحیح باور داريم در هر مقطع سنی استحقاق آموختن را داريم، استحقاق پرورش یافتن هم به ما داده شده است. باور داريم که هر روز رزق علمی جدیدی به ما می رسد و هر روز با وساطت این معلم رشد خاصی نصیب ما می شود و اندیشه ناصحیح هیچ کدام از این امور را قبول ندارد.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس روانشناسي در قران
٩٤/٤/١٩
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ٧
https://chat.whatsapp.com/CVxqxiGzmkCJ5try0XgFcZ
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
🔴من به شما اطمینان می دهم که آسیبی، این مملکت نبیند.
♦امام خمینی (ره):از هیچ کس نترسید الا خدا و به هیچ کس امید نبندید الا خدای تبارک و تعالی و اگر چنانچه امید خودتان را به خدای تبارک و تعالی تمام کنید، به این معنا که تام بشود این امید شما، اطمینان برای شما بیاورد این امید شما، من به شما اطمینان می دهم که آسیبی، این مملکت نبیند.
📚صحیفه نور ، جلد ۱۳ ، صفحه ۳۹
🔴قدردانی #مراجع از اقدامات درمانی در مقابل #کرونا 🔰حضرات آیات عظام ناصر مکارم شیرازی، سیدمحمدعلی علوی گرگانی، جعفر سبحانی، لطفالله صافی گلپایگانی، عبدالله جوادی آملی و حسین نوری همدانی بر ضرورت عمل به توصیههای بهداشتی و پزشکی و بهویژه دوری از اجتماعات، برای مقابله با شیوع بیماری کرونا تاکید کردند.
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
استاد بروجردي فرمودند:
سلام عليكم
روزانه يك سوره يس هديه به حضرت زينب سلام الله عليها وعرض توسل به ساحت مقدس ايشان جهت فرج
ان شاء الله
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
٤-٤
#روانشناسي_در_قران
"توجه به توانمنديهاي فردي"
قران در سوره مبارکه بقره آیه ١٥٣ مي فرمايند: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ
فردي که اندیشه درست دارد منتظر دیگران نمي ماند. نمي گويد همگی یاری کنند بلکه من یک کار مثبتي صورت دهم.
در اندیشه صحیح روی هیچ کس حساب باز نمی کنم. فقط روی خدا حساب و بر او توكل مي كنم.
در اندیشه صحیح نیروی درونی به انسان کمک می کند تا مقاومت او تامین بشود و اميد از درون خود فرد مي جوشد . به مردم نمي گويد شما كمك كنيد تا من صبوري كنم ضمن اينكه مقاومت و صبر از آن بالا هم نازل نمی شود.
بايد روي توانمندیهاي خود حساب باز کنم. و به قدرت مقاومتی که خدا در اختیارم قرار داده توجه کنم.
در اندیشه صحیح فرد خود را ناتوان نمي بيند و به اذن حق توان را در درون خودش مي يابد.
بعضی از آدم ها آنقدر ناتوان هستند که اگر کسی تشویقشان نکند، کاري انجام نمی دهند و اگر کسی از بیرون تهدیدشان نکند از کار بد دست برنمی دارند .
در واقع خارج از خودشان را توانمند و خود را ناتوان می بینند.
اما بعضی از انسانها میگویند خودم را کند و کاو مي کنم خودم چشمه هستم و دنبال گرفتن قطره قطره آب از بیرون نيستم. آنقدر موانع خود را کنار می زنم تا كمالات ازخودم بصورت چشمه بجوشد. "صبر، چشمه باطنی است".
ممكن است در مواقع معمولی بگوید خدا نكند فلان مصيبت پيش بيايد، نمی توانم تحمل کنم ولی وقتی مصيبت اتفاق افتاد بخوبي تحمل مي كند ، در واقع چشمه در وجودش بوده و در اين هنگام خُلقيات حَسن(صبر) از آن جوشيده است . منتظر نيست ديگري او را به صبر وادار كند.
مقاومت هایی که باعث می شود هرگز خطا نکرده و سراغ خلاف نرود.
در اندیشه ناصحیح تا پای انجام معصیت پيش بیاید، می گوید نمی توانم مقاومت كنم، نمیکشم. در وافع نمیتواند توانمندی خود را تصور كند که از درون و باطن خیلی قوی است.
در اندیشه صحیح توانمندی ها را می شناسد .
در صبر استعینوا را به کار می گیرد. مثلا فلانی می داند وزنه بردار قابلی است ،از اين توان استفاده میکند و آنرا در درون خود شناسايي مي نمايد.
ان الله مع الصابرین خدا با هر کسی است که خیلی مقاوم و صبور باشد. وقتی قدرت باطنی خود را یافتم چرا احساس ناتوانی کنم؟ خدایی که علی کل شیئ قدیر است و همه عالم تحت تسخیر اوست با من همراهي و معيت دارد.
در اندیشه صحیح باور دارم كه قدرت مطلقه عالم کمکم می کند تا این توانمندی ها رو به ضعف و تحلیل نرود.(ان الله مع الصابرین).
انّ حرف تأكيد است يعني در كمك الهي و امداد خداي سبحان هيچ شكي ندارم .
اگر فکر نادرست باشد عملكرد ما چگونه خواهد بود؟
١-دائما منتظر کمک های دیگران هستم.
٢-ممكن است مقاومت دینی داشته باشم اما فکر می کنم كمك خداوند مقطعی است و کم میآورم.
کم نیستند افرادی که تا زمانی خاص صبور بودند ولي می گویند به این سن که رسیدم کم آوردم.
فكر مي كردم بچهها بزرگ شوند و عصاي دستم مي شوند. چرا؟ العیاذ بالله خدا تا این سن کمک کرده و الان مرده و رفته مرخصی؟؟ و یا تا الان فکر مي کردید حول و قوه خودتان بوده و لطف خدا نیست؟؟؟ اصلا فکر غلط است. باید فکر را درست کرد.
خدایی دارم الله لا الا هو الحی القیوم. همیشه زنده است. خدایی که دوره جوانی ام به من کمک کرد الان به همان میزان یا بیشترش کمکم می کند. ان الله مع الصابرین وقتی خدا با من است ذلیل نمی شوم، چون خدا عزیز است، من را عزیز می کند. جاهل نمی شوم، چون آن عالم است من را نيز عالم می کند. نسبت به خلق محتاج و فقیر نیستم چون خدا غنی است و من را از خلق بي نياز می کند. او با من است، عزیز و قدیر و علیم با من است، حلیم با من است. مگر می شود خدای حلیم با من باشد و من کم بياورم؟؟
یا من مشکل دارم كه صبور نیستم یا اگر صبورم، نمي فهمم كه خدا با من است و لطف او را درک نمی کنم .
آدمی که اندیشه درست دارد، خودش توانمندی هایش را بررسی می کند و می داند كه خلیفه اوست و او (خدا) انواع توانمندی ها را در اختیارش قرار می دهد. تصورم در مورد خودم غلط است که فکر می کنم ندارم. او عطا كرده ولي من مصرف نمی کنم .
اشاره به صلاة در آيه يعني دراندیشه صحیح انسان از نیروی ماورا (صلوه) کمک می گيرد
رابطه او با بی نهایت(خدا) برقرار مي شود ، اگر از خداي بي نهايت کمک بگیرم احساس درماندگی نخواهم داشت . خدایی که این همه سال خورشیدو ماه را در مدار خودش قرار داده است، میلیاردها منظومه شمسی دارد که در مدار خود هستند، می تواند مرا هم در مدار بندگی قرار دهد و این مشکلات زندگی نقصي در اعتقاداتم ایجاد نمی کند.
در اندیشه صحیح از ارتباط با خدا کمک میگیرم. اگر بی حال و ضعیف باشم ، سر ظهر كه نماز بخوانم شارژ می شوم.
صلوه واجبم را انجام دادم و تامین شدم.
استعینوا يعني از رابطه خودم با خدا بهره مند شوم.
نمی شود هم مومن نمازخوان باشم هم بی حال و احساس ضعف داشته باشم و بگويم نمی کشم و خسته و ناتوانم.
پس نماز واقعي نخوانده ام.
استعینوا يعني در اختيارتان است ، خودتان را شارژ کنید.
هر نمازی که می خوانم یادم باشد محتاج خلق نبوده و ذلیل نیستم و در محضر عالِم مطلق، حضور پیدا کردم و کلی آموزش به من داده شده است.
وقتی نماز می خوانم با این باور هستم ،آن کسی که تمام کلیدها به دستش است، گره ام را باز مي كند. پس چرا نگراني؟مشکل حل مي شود، چرا در پیچ و خم مشکل باقی بمانم؟
متاسفانه در جامعه ما گاهی اوقات آنقدر مستحبات قوی است که واجبات مورد توجه قرار نمی گیرد. در حاليكه بايد واجبات را درست انجام دهم و روی آن حساب باز کنم و دیگر نباید ذلیل و ضعیف و در ذهنم احساس ناتوانی و افسردگی داشته باشم.
یا سارّ یا بارّ دو نام حضرت حق است ،مگر می شود با یک خدایی که در ذاتش سرور هست، ارتباط برقرار کرده و افسرده باشم.
نماز واجب با ما چنین می کند.
(سرور باطني)
ان الله مع الصابرین. يعني تک تک آیات قرآن در اندیشه ما اثر می گذارد تا درست فکر کنيم، و آنها را الگو قرار دهيم .
ادامه دارد
استاد بروجردي
٩٤/٤/١٩
كلاس روانشناسي در قران
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ٧
https://chat.whatsapp.com/CVxqxiGzmkCJ5try0XgFcZ
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
🔆 «لاَ يَغُرَّنَّكَ تَقَلُّبُ الَّذِينَ كَفَرُواْ فِي الْبِلاَدِ»
🔆 رفت و آمد کافران در شهرها (با وسایل و ابزار فراوان و شوکت ظاهری) تو را به طمع نیندازد»
💠 امکانات فراوان دشمنان و آزمایشات سخت مومنین
⭐در این آیه و آیه بعد خدای سبحان میفرماید: رفت و آمد کفار در شهرهای مختلف و بهرهمندی آنان از امکانات تجاری و زراعی و مادی موجب فریب شما نشود به عبارت دیگر ظاهر نگر نباشید و ظواهر دنیوی کفار چشم شما را به خود متوجه نکند زیرا زمان بهرهبرداری از این امکانات اندک است «متَاعٌ قَلِيلٌ» و بعد از مدتی بازگشت آنان به سوی جهنم است و بد آرامگاهی است«ثُمَّ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمِهَادُ»
⭐ با مراجعه مجدد به این آیات در مییابیم که گاه مومنین ظواهر زندگی کفار را در نظر آورده و این ظواهر موجب تعجب آنان میشود که اگر فردی کافر است چگونه از این امکانات مادی وسیع بهرهمند است.
⭐غفلت از عالم آخرت و توجه به ظواهر مادی خطری است که مومنین را در هر بُرحهای تهدید میکند به همین جهت خدای سبحان نون تاکید را برای فعل «لاَ يَغُرَّنَّكَ» به کار میبرد تا تاکید کند هرگز فریب ظواهر فریبنده و امکانات وسیع کفار را نخورد.
⭐ در روایتی از قول پیامبر خاتم صلیاللهعلیهوآله آمده است: «مَا الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ مَا يَجْعَلُ أَحَدُكُمْ إِصْبَعَهُ فِي الْيَمِّ فَلْيَنْظُرْ بِمَ تَرْجِعُ» نسبت دنیا به آخرت نسبت رجوع انگشت به دریا است چه مقدار رطوبت از آب دریا به انگشت میچسبد، وقتی این نسبت در نظر گرفته میشود مومن هرگز به این میزان محدود راضی نمیگردد...
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید:
https://rebrand.ly/a43761k
٤٦
#آداب_الصلوة
ادامه بحث آداب نماز و اسرا آن
امام در ادامه ي بحث اخلاق فاسد مي فرمايند : در اخلاقيات هم امكان توبه وجود دارد ، اما پايداري بر توبه و استقامت ، اهميت دارد و نبايد توبه موقتي وناپايدار باشد .
اساسا دو جهنم اخلاق و جهنم اعمال وجود دارد كه جهنم اخلاق به مراتب سوزاننده تر از جهنم اعمال است .
در كناب لمعه مي خوانيم : نماز خواندن در محل آتش كراهت دارد . آقاي جوادي آملي در اين باره مي فرمايند : باطن اين امر آنست كه وقتي آتش غضب در وجود انسان شعله ور است ، نبايد نماز بخواند .
و چاره ي عصبانيت هم "تجديد وضو " است .
جهت رفع آلودگيهاي اخلاقي دو كار لازم است :
١- تطهير با آب (علم نافع) : يعني بياموزيم هركدام از آلودگيهاي اخلاقي چه مضراتي براي ما دارد . آن علمي نافع است كه نفع آن به خود و ديگران برسد . پس "علم نافع " علمي است كه درعمل آن را بكار بندم .
٢- رياضت شرعي :
رياضت شرعي صحيح كدام است ؟
مثلا اگر در وجود من صفت بخل هست ، رياضت من اين است كه هر روز " انفاق " كنم
٣-مرحله ي تطهير " قلب ودل " .
دل ام القراي وجود انسان محسوب مي شود . اگر دل صالح شود ، كل انسانيت انسان سالم مي گردد .
آلودگي دل عبارت است از : تعلق به غيرحق ، توجه به ماسوي الله و حتي توجه به خود . پس كل عالَم، غير حق است .
تا ريشه ي محبت به غير در قلب انسان وجود دارد ، سالك هنوز به سمت خدا سلوك نكرده است .
سالك هست ولي سالك الي النفس و الي الدنياست و سالك الي الله نيست ، زيرا بايد شديدترين حب نسبت به خدا باشد . نه اينكه بيشترين حب انسان به فرزند و همسر وغيره باشد .
مدعي خواست كه آيد به تماشاگه دوست/
دست غيب آمد و بر سينه ي نامحرم زد/
٤- طهارت "قلب از آلودگي به جهل مركب است" .
انكار مقامات عرفا وعلما و بزرگان توسط افراد، بزرگترين آلودگي قلبي و در واقع جهل مركب است .
توصيه حضرت امام ؛ ما درحال علما و كُمّلين بايد تفكري داشته باشيم و مقامات آنان را به خود يادآوري كنيم ، و با اين يادآوري درون و باطن خود را از انكار بزرگان پاك نماييم .
توصيه بعدي امام : انسان به هيچ حدي از كمال نبايد قانع شود ، زيرا اين امر از دامهاي شيطان ونفس اماره است كه انسان را به علمش قانع مي كند .
لذا نبايد هيچگونه توقفي در كسب علم نافع يا عمل به آن داشته باشيم .
ادامه دارد
استاد بروجردي
٧٩/١٠/١٩
ادامه دارد
استاد بروجردي
٧٩/١٠/١٩
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ٧
https://chat.whatsapp.com/CVxqxiGzmkCJ5try0XgFcZ
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
✖اقدام معنادار امروز رهبر ☝انقلاب در کاشت نهال با دستکش برای رعایت مسائل بهداشتی مربوط به شیوع کرونا
🔹 رهبر انقلاب اسلامی همگان را به توسل و توجه به پروردگار فراخواندند و گفتند: البته این بلا آنچنان بزرگ نیست و بزرگتر از آن نیز وجود داشته است اما بنده به دعای برخاسته از دل پاک و صاف جوانان و افراد پرهیزگار برای دفع بلاهای بزرگ بسیار امیدوارم، چرا که توسل به درگاه خداوند و طلب شفاعت از نبی مکرم اسلام و ائمه بزرگوار میتواند بسیاری از مشکلات را برطرف کند.
دعای هفتم صحیفه سجادیه دعای بسیار خوب و خوشمضمونی است که میتوان با این الفاظ زیبا و با توجه به معانی آن با پروردگار سخن گفت.
متن دعای هفتم:
وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ إِذَا عَرَضَتْ لَهُ مُهِمَّةٌ أَوْ نَزَلَتْ بِهِ، مُلِمَّةٌ وَ عِنْدَ الْكَرْبِ :
يَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَكَارِهِ، وَ يَا مَنْ يَفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ، وَ يَا مَنْ يُلْتَمَسُ مِنْهُ الْمَخْرَجُ إِلَى رَوْحِ الْفَرَجِ. ذَلَّتْ لِقُدْرَتِكَ الصِّعَابُ، وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِكَ الْأَسْبَابُ، وَ جَرَى بِقُدرَتِكَ الْقَضَاءُ، وَ مَضَتْ عَلَى إِرَادَتِكَ الْأَشْيَاءُ. فَهِيَ بِمَشِيَّتِكَ دُونَ قَوْلِكَ مُؤْتَمِرَةٌ، وَ بِإِرَادَتِكَ دُونَ نَهْيِكَ مُنْزَجِرَةٌ. أَنْتَ الْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمَّاتِ، وَ أَنْتَ الْمَفْزَعُ فِي الْمُلِمَّاتِ، لَا يَنْدَفِعُ مِنْهَا إِلَّا مَا دَفَعْتَ، وَ لَا يَنْكَشِفُ مِنْهَا إِلَّا مَا كَشَفْتَ وَ قَدْ نَزَلَ بِي يَا رَبِّ مَا قَدْ تَكَأَّدَنِي ثِقْلُهُ، وَ أَلَمَّ بِي مَا قَدْ بَهَظَنِي حَمْلُهُ. وَ بِقُدْرَتِكَ أَوْرَدْتَهُ عَلَيَّ وَ بِسُلْطَانِكَ وَجَّهْتَهُ إِلَيَّ. فَلَا مُصْدِرَ لِمَا أَوْرَدْتَ، وَ لَا صَارِفَ لِمَا وَجَّهْتَ، وَ لَا فَاتِحَ لِمَا أَغْلَقْتَ، وَ لَا مُغْلِقَ لِمَا فَتَحْتَ، وَ لَا مُيَسِّرَ لِمَا عَسَّرْتَ، وَ لَا نَاصِرَ لِمَنْ خَذَلْتَ. فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ افْتَحْ لِي يَا رَبِّ بَابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِكَ، وَ اكْسِرْ عَنِّي سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِكَ، وَ أَنِلْنِي حُسْنَ النَّظَرِ فِيمَا شَكَوْتُ، وَ أَذِقْنِي حَلَاوَةَ الصُّنْعِ فِيمَا سَأَلْتُ، وَ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِيئاً، وَ اجْعَلْ لِي مِنْ عِنْدِكَ مَخْرَجاً وَحِيّاً. وَ لَا تَشْغَلْنِي بِالِاهْتِمَامِ عَنْ تَعَاهُدِ فُرُوضِكَ، وَ اسْتِعْمَالِ سُنَّتِكَ. فَقَدْ ضِقْتُ لِمَا نَزَلَ بِي يَا رَبِّ ذَرْعاً، وَ امْتَلَأْتُ بِحَمْلِ مَا حَدَثَ عَلَيَّ هَمّاً، وَ أَنْتَ الْقَادِرُ عَلَى كَشْفِ مَا مُنِيتُ بِهِ، وَ دَفْعِ مَا وَقَعْتُ فِيهِ، فَافْعَلْ بِي ذَلِكَ وَ إِنْ لَمْ أَسْتَوْجِبْهُ مِنْكَ، يَا ذَا الْعَرْشِ الْعَظِيمِ.
☝☝استاد بروجردي نيز طي اين چند روز به قرائت اين دعاي شريف توصيه فرمودند
🔻انتقاد شدید آیتالله مکارمشیرازی از احتکارکنندگان کالاهای بهداشتی/ مسئولان با قاطعیت و جدیت برخورد کنند
آیت الله مکارم شیرازی:
🔹بر آحاد مردم ایران لازم است که دست به دست هم داده ازهرگونه کوششی در این راه کوتاهی نکنند، زیرا رهایی از این بیماری بدون همکاری و مسئولیتپذیری تمامی افراد جامعه امکانپذیر نخواهد بود.
🔹لازم است موازین شرعی در انجام غسل، کفن، نماز و دفن مرحومین تا آنجا که امکان دارد، صورت گیرد و تنها در مواردی که ضرورت اقتضا میکند، تغییراتی پیدا کند.
🔹خیرین مجاز هستند از یک سوم سهم مبارک امام(ع) برای کمک به نجات بیماران و خانوادههای کسانی که عزیزانشان را در اثر این بیماری از دست داده اند، استفاده کنند.
🔹توجه به این نکته نیز ضروری است که در کنار تدابیر مادی، باید از پشتوانههای معنوی نیز بهره برد و با دعاها، زیارتها و توسل به ذیل عنایت ائمۀ معصومین(ع) ضمن تقویت روحیه و پرهیز از تخریب افکار و ترویج اخبار نگرانکننده که باعث خوشحالی بدخواهان و دشمنان میگردد، پایان سریع این بلای فراگیر را از خداوند کریم و مهربان استدعا نموده و با توکل و امید به رحمت واسعۀ الهی بر این بیماری پیروز و آن را ریشهکن کنیم.
#کرونا