٦-٢
#روان شناسي_در_قران
استفاده از امكانات و نعمات الهي
آیه ٥٧ :وَظَلَّلْنَا عَلَيْكُمُ الْغَمَامَ وَأَنزَلْنَا عَلَيْكُمُ الْمَنَّ وَالسَّلْوَى كُلُواْ مِن طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَمَا ظَلَمُونَا وَلَكِن كَانُواْ أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ
در اندیشه مثبت، افراد نه تنها الطاف خاص را می بینند بلکه از این الطاف استفاده هم می کنند اما در اندیشه منفی یا الطاف خاص را نمیبینند یا وقتی هم دیدند به نظرشان عادی است و از اين الطاف الهي بهره لازم را نمي برند.
خدای سبحان به بنی اسراییل می فرمايد: ما شما را بگونه ايي قرار دادیم كه همیشه بالاي سرتان سايه است. حال اگر خدا دائم بالاي سر افراد آفتاب قرار مي داد، از اوج گرما مي ناليدند اما بابت سايه و هواي خوب شاكر نيستند و بهره مندي ندارند، خدا به بنی اسراییل می فرمايد: ما برای شما سایه بان قرار دادیم. (چتر سیار، دستتان هم نگیرید). مرغ بریان و مائده فرستاديم و دائم از آسمان بهترین قوت را نازل كرديم. رژیم نگیرید و بخورید! ولی يهود نمی خوردند، گر چه اين ها به ما ظلم نکردند و به خودشان ظلم کردند.
در اندیشه نا صحیح ، افراد از آسایش هايشان استفاده بهينه ندارند.
سایه، نماد آسایش است اما نبايد آنرا هدف بدانيم ، وقتي از خدا یک زندگی آرام هم براي همسر و خانواده می خواهیم، هدف نیست بلكه وسیله است.
هدف، بندگي است . در فضای آرام بندگی راحت تر صورت مي گيرد تا فضایی که دغدغه و اضطرابش بیشتر باشد.
خدا مي فرمايد: فکر شما را از خیلی امور راحت کردیم. بالاي سرتان سایبان قرار دادیم و از جانب فرزند و همسر و امور مادی آرامش بخشيديم و علي الدوام از آسمان بي نهايت، رزق علم و معرفت به شما رسانديم . (زندگی بیدغدغه) اما از آن استفاده لازم را نكرديد.
هر چقدر بيشتر تکنیک به میدان می آید، وظیفه ما سنگینتر مي شود در ايام گذشته می خواستند کاري انجام دهند، کلی زمان می برد ولی در حال حاضر استفاده ما از زمان بیشتر است.
طبق اين آيه خداوند مي فرمايد: از رزق طیب استفاده کنيد. کلوا خدا به شما در زندگی انواع خوشی ها داده است، بخوبي از آن استفاده کنید. براي آنها منّ و سلوی نازل كرديم ، حالا سیر و عدس و پیاز مي خواهند و بهانه جديد مي آورند .
ما خیلی وقت ها نعماتي داریم كه نه قدرش را مي دانيم و نه استفاده درستي از آن مي كنيم .
خانمی متولد آمریکا و مادر آمریکایی لیسانس فلسفه گرفته بود. 6 ماه به ايران آمده و در جامعه المصطفای قم درس مي خواند. حال امور زندگی ما به راه و همه چيز براي ما فراهم است نگران بیماری و فرد خاصی نیستیم اما طبق اندیشه صحیح را از طیبات که هر روز جداگانه برای ما می رسد، استفاده لازم نمي كنيم .
چرا توصيه شده نماز بخوان مثل کسی که نماز آخرش است؟ و از نمازت لذت ببر؟ چون شاید نماز بعدی در کما رفتی و نتوانستی بخوانی لذا بايد از نماز فعلي لذت ببري و بهره مند شوي ، اما اندیشه نا صحیح مي گويد حالا فرصت زیاد است .
کلوا برایش تعطیل است. استفاده از آرامش ها، آسایش ها و بی دغدغه های زندگی برایش تعطیل است و استفاده لازم و درست را از زندگی نمی برد.
در اندیشه ناصحیح نه تنها استفاده نمی کند، جابجا کاری دارد و ظلم هم مي كند(ظلم يعني جابجا كاري).
بطور مثال شما به لطف حضرت حق زندگی مشترک مناسب و فرزندان خوب داريد، براي شما آسایش نسبی برقرار است اما در کنار شما افرادی هستند كه زندگی خیلی تلخ و سختي دارند حال به جای این که از لطف خدا در حقمان استفاده و تشكر کنیم، غصه تلخ کامی اطرافیانمان را میخوریم. در حاليكه اندیشه صحیح می گوید من در زندگي درست مصرف کنم و زندگی را گرفتار تلخ کامی نكنم تا سختي زندگی او در ما اثر نگذارد و شیرینی زندگی او كه از دست رفت، شيريني زندگي ما هم بدليل اتخاذ روشهاي غلط از بين نرود. بله وظيفه داريم هر خدمتي از دست ما بر مي آيد انجام دهيم اما این که همه چیز را به خاطر او جابجا کنیم و به آرامش خود هم خدشه وارد كنيم، اشتباه است.
در آیه ٥٦ فرمود: در فضایی که همه نعمات برایتان فراخ و صحیح است قدم برداريد و بگویید: "حطه"
گناه ما را بریز و ما حتماً گناه شما را می ریزیم.
این ها به جای حِطّه، گفتند حنطه. یعنی گندم. يعني یک چیزی اضافه کردند. ما بعضی وقت ها اضافه کاری های ناصحیح داریم كه طبق روان شناسي قراني وجهه خوبي ندارد.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس روانشناسي در قران
٩٠/٤/٥
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
٧
# آداب الصلوة
درادامه مبحث اشاره شد كه بايد دو ادب " عز ربوبيت و ذل عبوديت " در نماز بويژه در قنوت و سجده ي نماز بيشتر رعايت شود زيرا اگر نماز در درگاه حق مقبول نشود ، ساير عبادات هم مقبول نخواهد شد.
بايدتوجه داشت كه عبوديت مطلقه ( بنده اي كه به تمام معنا بنده باشد) فقط در وجود مقدس پيامبر اسلام بالاصالة تجلي كرده است و در وجود بقيه حضرات معصومين بالتبع نيز وجود دارد. پس عبوديت مطلقه فقط مختص چهارده معصوم است و بقيه انسانها در مسير بندگي لغزش هايي دارند و عباداتشان ناقص و داراي ضعف است.
ازطرفي انسان تا حقيقتا بنده نشود، نمي تواند نماز درستي بخواند و به معراج برود ،
پس بايد حتي الامكان و به ميزان توانايي ، دوادب عز ربوبي و ذل عبوديت را رعايت نمايد .
امام خميني برنكته ديگري نيز تاكيد نموده اند كه : جوهره ي رسالت عبوديت است، يعني به هر ميزاني كه بنده رعايت آداب بندگي را نكند ، به همان ميزان حق ابلاغ پيام را ندارد .
البته اگربندگي به نحو احسن انجام نشود گر چه ممكن است ابلاغ پيام داشته باشد اما پيام تخريب شده و ناقص خواهد بود .
نكته :
توجه داشته باشيم اگر خداي سبحان انسان را با تمام قصور و كوتاهي هايش ،براي بندگي انتخاب كرده است، چقدر بايد بابت اين مهر افتخار، شرمنده باشد .
ادامه دارد
استادبروجردي
كلاس شرح آداب الصلوة
٧٩/٧/١٨
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
در سوره مبارکه انشراح آیات 7 و 8 آمده است:
«فَإِذَا فَرَغْتَ فَانصَبْ وَ إِلَى رَبِّكَ فَارْغَبْ»
«چون از كار فارغ شوى، به عبادت كوش. و با اشتياق، به سوى پروردگارت روى آور»
💠 معروف؛ بیکار نبودن
✨ در پی بیکاری نبودن از معروفهایی است که در محضر قرآن با آن آشنا میشویم. هرگاه از کاری فارغ شدید، دست به کار جدیدی زده و از مرخصی و کسالت بپرهیزید «فَإِذَا فَرَغْتَ فَانصَب»
✨امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمایند: «لَا تُرَخِّصُوا لِأَنْفُسِكُمْ فَتُدْهِنُوا» «به خویشتن مرخصی ندهید تا سست نشوید»
✨انسان باید برای زندگی خود برنامه داشته باشد. علامه حسن زاده آملی حفظه الله فرمودند: من شصت و چهار کتاب نوشتم تا وقتم را به نیکی سپری کنم، که اگر خود برای خویش برنامه نداشته باشم شیطان برای من برنامهریزی میکند.
⭐توجه به زمان
✨در عرف، مردم توجه به زمان را معروف نمیدانند و اگر شخصی را ببینند که ملتزم به انجام انواع خیرات بوده و نفس خود را معطل نگه نمیدارد، وی را سرزنش میکنند که بیش از اندازه برای خود مشغله ساخته است! درحالیکه این یک امر الهی است که پس از انجام هر کار خیر، دست به عمل خیر دیگری بزنیم.
💠 معروف؛ رغبت و علاقه در مسیر بندگی
✨«وَإِلَى رَبِّكَ فَارْغَبْ» از دیگر امور مهم در شریعت آن است که اعمال باید با رغبت و علاقه صورت گیرد نه از روی تکلیف و ترس. هرکس باید به خود یادآوری کند که با عشق و شوق در مسیر بندگی و طاعت قدم بردارد.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ـ محرم 98
⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید:
http://bit.ly/2WUyG9u
🔆 دعای سفره
بسم الله الرّحمن الرّحيم
الحمدُ لله ربِّ العالمين
هَنيئـاً لِلآكِليـن بركـةً لِلبـاذِليـن
زادَ اللهُ النِّـعَـم دَفَـعَ اللهُ النِّـقَـم
بِحَـقِّ سَيّـدِ العَـربِ و العَـجَـم
الهي كه اين سفره معمور باد دمادم پـر از نعمـت و نـور بـاد
گزنـد زمانـه و آفـات دهـر از اين سفره و صاحبش دور باد...
موسسه علمیه السلطان علی بن موسی الرضا علیه السلام
⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید:
http://bit.ly/36Q6SHJ
٨
#آداب الصلوة
"مراتب ومقامات اهل سلوك"
مدارجي كه اهل سلوك مي توانند طي كنند بينهايت است ، اما اين مدارج شامل چهار مرحله كلي است:
١-مرحله علم : دراين وادي از طريق علمي و برهان و دليل، مفهوم عز ربوبيت و ذل عبوديت را درمي يابيم و مي فهميم كه معني اين كلام كه همه ي عالم و از جمله دنيا تحت تصرف مولاست ، چيست و اينكه ما در در نهايت ذلت و بندگي هستيم ، چه معنا دارد،
هر مسكيني براي رفع نياز خود محتاج يك غني است .
و اگر بدرستي جايگاه خود را در مرحله و مقام علمي يافتيم ، ناگزيرخواهيم بود كه لحظه به لحظه نياز خود را به اين غني مطلق دريابيم و در بندگي كوتاهي نكنيم .
دراين مرحله انسان مي فهمد كه نه تنها خودش بنده است ، بلكه همه ي عالم بنده ي آن غني مطلق مي باشند.
اللهم ارني الاشياء كماهي يعني خدايا حقيقت اشياء را همانطور كه هستند به من نشان بده ، و ماهيت اشياء هم فقط " بندگي " است . يعني همه موجودات عالم، بنده هستند .
نتيجه آنكه عبد به موجوداتي مثل خود نياز ندارد و بالتبع توقعي هم از كسي ندارد و با بندگان حق هم درگير نمي شود .
بايد مراقب باشيم علم براي ماحجاب نشود زيرا هدف از كسب علم رسيدن به معلوم است نه اينكه انسان در محدوده وحصار علم باقي بماند .
"دررفع حجب كوش نه درجمع كتب"
انسان باكسب علم توانمنديهايي پيدا مي كند اما نبايد درحجاب علم باقي بماند، بايد از علم گذر كرده و در اين سلوك، به معلوم برسد كه العلم نور.
٢-مقام ايمان: بايد سالك همه آنچه را كه آموخته در صفحه اي ثبت كند و اين صفحه نبايد جداي از وجود حقيقي او باشد و اگر سالك اين علم را بر لوح قلب خويش بنگارد نام آن " ايمان " مي شود.
پس حاصل علم يافتن به حقيقت عز ربوبيت و ذل عبوديت رسيدن به مقام " ايمان" است كه القلب حرم الله،
در واقع در اين مرحله دل سالك خانه ي خدا مي شود .
ادامه دارد
استادبروجردي
كلاس شرح آداب الصلوة
٧٩/٧/١٨
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
#تفسير_قران
آيه ١٨٦ سوره مباركه آل عمران
لتبلونّ في اموالكم و انفسكم و لتسمعنّ من الذين....
محققا شما مومنين را در مال و جان آزمايش خواهند كرد و از آنها كه پيش از شما كتاب آسماني به آنها داده شد و از مشركان زخم زبان بسيار خواهند شنيد و اگر صبر پيشه كرده و پرهيزكار شويد ، ثبات و تقوا سبب قوت اراده در كارهاست .
تفسير آيه:
١-لام در لتبلون لام قسم است
بخدا سوگند حتما در مالتان آزمايش مي شويد
آزمايش از طريق حب به مال يا مشغول شدن به مال يا از طريق آفتي است كه بر مال وارد مي شود و يا از طريق مصرفي است كه بايد صورت گيرد و يا مصرفي كه نبايد صورت مي گرفت.
٢- در جان هم آزمايش خواهيد شد از طريق بكارگيري جان در مسير حق يا بيماري يا عافيت و استفاده نكردن از عافيت يا از طريق پرورش ندادن جان و رها گذاشتن آن .
٣- انسان با عشق به مال و حب نفس ، آزمايش مي شود
اگر اين دو نزد ما آراسته جلوه كند خود را همه كاره مي دانيم و فرعونيت ما ظهور مي نمايد و صاحب ادعاهاي فراوان مي شويم و با مطرح نمودن خود در آزمون واقع شده شكست مي خوريم
زيرا در پشت پرده پول و علم و بدن سالم، توانمندي خاص براي خود ملاحظه مي كنيم و خدا را ناديده مي گيريم پس در آزمون شكست خورده ايم
( در گرفتنها و خرج كردنها آزمايش مي شويم)
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس تفسير قران
٩٨/٨/١٨
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
#تفسير_قران
ادامه تفسير آيه ١٨٦ سوره مباركه آل عمران
٤-شما مومنين تحت آزار رواني هم از طريق شنيدن اموري كه شنيدنش براي شما رنج آور است ، قرار مي گيريد مثل اينكه شما را مورد سرزنش قرار مي دهند يا نسبتهاي نامناسبي به شما مي دهند يا به اولياي شما جسارت مي كنند و هر آنچه براي شما ارزش شناخته مي شود از طريق غير متدينين موجب هجوم گفتاري قرار مي گيرد.
٥- وظيفه مومنين :
الف) صبوري
ب) پرهيز از هر آنچه كه شريعت ما را از آن نهي نموده
يعني مبارزه با اين افراد صرفا بايد طبق موازين شرع باشد نه طبق اميال نفساني و اين امر از اموري است كه مراعات آن واجب است . پس صبوري و تقوي جزو متن دين است .
٦-بعضي از مفسرين مي گويند : مال و جان را بايد براي خدا خرج كرد و اگر آن را براي خود ذخيره كنيم جزو شكست خوردگان آزمون هستيم گر چه هنگام مصرف صحيح از دو گروه بر ما آسيب وارد مي شود .
الف) كساني كه ظاهرا اهل علم هستند زيرا آنان بدليل تمسك به ظواهر از حقيقت
دين بي بهره بوده به همين جهت براحتي از خط قرمز ها عبور مي نمايند و انگهاي نامناسب را به متدينين و متشرعين وارد مي كنند.
ب) رياكاران نيز همان مشركين هستند كه زبان به اعتراض و غيبت و ملامت مجاهدين باز مي كنند اما مجاهدين بايد در مقام مقابله با اين گروه وارد نشوند بلكه بر حركت صحيح خود مقاومت كنند ثانيا پرهيز از شنيدن گفتار اين گروه و مشاهده رفتار اين گروه بنمايند يعني هرگز تحت تأثير اذيتها قرار نگيرند بلكه مقاومت كامل كرده و اين همان امريست كه هر متديني بايد آنرا اراده كند.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس تفسير قران
٩٨/٨/١٨
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
#تفسير_قران
ادامه تفسير آيه ١٨٦ سوره مباركه آل عمران
٧- اگر حس كنيم مالكيت براي ما اعتبار ايجاد كرده ، در آزمايش شكست خورده ايم
بطور كلي اگر نفس را رها كنيم در آزمون شكست خورده ايم .
٨- اگر مي خواهيد كار درستي انجام دهيد حتما اطرافيان شما را مورد ملامت قرار مي دهند اما بايد صبوري كنيد چون متدين ماندن، اذيت شدن هم دارد
٩- صدق ادعاي ما در آزمونها ظهور مي كند كه چقدر جان و مال و آبرو خرج مي كنيم و مقاومت بر انجام كار صحيح و پرهيز از مقابله به مثل ما را جزو متقين قرار مي دهد.
١٠- بيشترين ميزان آزار رواني كه به مومنين وارد مي شود تنها از طريق معاندين نيست بلكه از طريق كساني است كه با ظاهر دين ارتباط دارند و با باطن دين بيگانه اند و از طريق افرادي است كه دين خود را براي رسيدن به حق نمي خواهند بلكه براي نمايش مي خواهند.
١١- اگر متدين زندگي كرديد و حال كه آزمايشي بر شما وارد شد و به دين يا جان و مال شما آسيب وارد شد حتما اطرافيان خواهند گفت كه چرا خدا به شما متدينين كمك نكرد ؟ و با اين شيوه مومنين را مورد ملامت قرار مي دهند.
١٢_ گاهي افراد با گفتار زهرآلود مي خواهند به متدينين آسيب وارد كنند اما خدا مي فرمايد: مقابله به مثل نكنيد و بر گفتار و رفتار درست خود ثابت قدم باشيد و بر ارزشها پافشاري كنيد
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس تفسير قران
٩٨/٨/١٨
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
#تفسير_آل_عمران
ادامه تفسير آيه ١٨٦ سوره مباركه آل عمران
١٣-خداي سبحان در اين آيه بهترين گزينه را به موحدين پيشنهاد مي كند كه در هنگامه مشكلات صبوري و تقوي داشته باشيد گر چه انسان هزينه فراواني را پرداخت خواهد كرد اما در نهايت جزو برندگان مسابقه مي شود
اخذ نمرات عالي در مسابقات ، در عالم دنياي محدود مشخص نمي شود.
١٤-يكي از مفسرين مي فرمايد: اعتماد بر مال يا اعتماد بر خود يكي از مصاديق آزمون است
يعني ممكن است فكر كنيد چون ثروت داريد يا توانمند هستيد، با مشكلي روبرو نخواهيد شد.
١٥-متقي كسي است كه در عين انجام دادن كار درست پرهيز مي كند از اينكه كار درست را به خود نسبت دهد.
١٦-هميشه معاندين و دشمنان اذيت نمي كنند بلكه خوديها هم خيلي آزار مي دهند كه همه اينها بدليل جهالت خوديهاست .
١٧-اگر ما جزو كساني هستيم
كه به شهيدي كه جانش را بدرستي خرج كرده توهين مي كنيم و يا كسي را كه مالش را در راه خدا خرج مي كند مورد اهانت قرار مي دهيم، يا اهل علم ظاهري و يا مشرك هستيم .
١٨-اگر مي خواهيم خود را ارزيابي كنيم ببينيم آيا به ديگراني كه رفتار درست دارند، اهانت مي كنيم يا غيبتي از آنان صورت مي دهيم يا خير؟ آيا اهل علم ظاهري هستيم يا خير؟
آيا توجه به علوم باطني داريم يا خير؟
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس تفسير قران
٩٨/٨/١٨
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
#تفسير_قران
ادامه تفسير آيه ١٨٦ سوره مباركه آل عمران
١٩-با مصرف درست مال و جان ، مورد مخالفت اكثريت با سلاح زبان قرار مي گيريم كه راهكار صبوري و مقاومت است .
٢٠-ذالك اسم اشاره دور است يعني خيلي بايد راه برويد و تلاش كنيد تا به صبوري و تقوي برسيد و اين مسير زحمت دارد چون بسيار فخيم و با شرافت است .
٢١_ طي نمودن اين راه در وُسع همه مردم هست و بايد آن را بكار ببندند زيرا خداوند تكليف مالايطاق نمي كند.
٢٢-ضعف و قدرت ما بدليل كار كرد ذهني ماست يعني در ذهن عدم توانمندي را پخته مي كنيم سپس مغز هم فرمان نتوانستنها و ناكارامدي را صادر مي كند.لذا از عهده صبوري و تقوي بر نمي آييم.
٢٣-پيش نياز صبر و تقوي ، ذهن فعال و قوي و سپس اجراي درست است
لذا همه ما كشش آزمونهاي مختلف را داريم .
پايان
استاد بروجردي
كلاس تفسير قران
٩٨/٨/١٨
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
💠 منکر؛ خواطر سوء، هوی و هوس، توهم
در سوره مبارکه فلق آیه 4 آمده است:
«وَمِن شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِی الْعُقَدِ» «و از شر دمندگان افسون در گرهها»
⭐مفسرین به تصمیمات درست «عُقد» میگویند تصمیماتی که سالک برای طی مسیر خود میگیرد، اما نفاثات تخیلات و توهماتی و خواطر سویی است که عزم و اراده را سست کرده و مانع تصمیمگیری درست میگردد، توهماتی که شیطان ایجاد میکند.
⭐پیامبر برای هدایت بشر آمده است و هوی و هوس مرتب افراد را از عرصه بندگی حضرت حق و تبعیت شریعت به سوی شیطنت و حیوانیت سوق میدهد و در آنان ایجاد یأس و ناامیدی میکند. هوی و هوس حرکتهای کمالی را دچار اختلال میکند. برای رهایی از این منکر باید به خدای سبحان پناهنده شد.
⭐باید باور داشت که با پناهندگی به نام «رب» و توسل به اولیای الهی تأثیر این نفاثات از میان میرود؛ «يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ» «دست خدا بالای همه دستهاست» وقتی توجه به اولیاء صورت بگیرد به یقین اولیاء الهی اجازه انحراف و گرفتار هوی و هوس شدن را نخواهند داد.
⭐این القائات شیطانی سبب میشود که من در انجام امر مثبت یا در ترک نواهی خود را ناتوان ببینم. مادام خواطری شیطانی ذهنم را به خود مشغول میدارد که تو توانایی انجام چنین اموری را نداری! به عبارت عامیانه «تو اینکاره نیستی». این القائات در اراده صحیح اختلال ایجاد میکند. گاه در قوه خیالم فعال میشود و گاه به صورت وسواس ذهنی مرا به خود مشغول میدارد. در یک جمله میتوان گفت: نفاثات اجازه تثبیت امور مثبت را به من نمیدهد و شیطان مکرر در قوه فکر من تصرف میکند و میگوید تو بارها چنین تصمیماتی را گرفتهای و یا هزاران بار توبه کردهای اما هیچگاه موفق نشدهای!
⭐آنکس که به خود یادآوری کند «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ» خدا توبه کنندگان را دوست دارد. در مقابل این وسوسهها موفق است به همین جهت اگر هزار بار توبه شکستی باز آی.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ـ محرم 98
⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید:
http://bit.ly/32zk6FD
🎥 به مناسبت #هفته_وحدت
کوچهها پر از شمیم مهر و رافته، بهار وحدته
موسم برادری و عید رحمته، بهار وحدته
💠 با نوای : حاج #میثم_مطیعی