#شرح_دعای_ابوحمزه ۱۳
🔆 *«بِک عَرَفْتُک وَ أَنْتَ دَلَلْتَنِی عَلَیک وَ دَعَوْتَنِی إِلَیک»*
🔆 «تو را به تو شناختم و تو مرا بر هستی خود راهنمایی فرمودی و بهسوی خود خواندی.»
🔰 در این عبارت دعا، *با خدایی ارتباط برقرار میکنیم که برایمان ناشناخته و نکره نیست،* بلکه معبودی است معرفه و شناخته شده.
🔰 به هر کس که خواننده این دعاست، اجازه داده شده که خود را به عنوان عارف خداوند معرفی میکند، امّا معّرِف خدا، خود اوست، او در تمام نظام عالم جلوهگر شده و خودش را به نمایش گذاشته است.
✴️ معرفی خدا از طریق یک سلسلۀ طولیه صورت میگیرد، که در رأس این سلسله خود خداوند است، سپس کلام خدا، رسول خدا، ولیً خدا، و در آخر آیات و نشانههای خدا در عالم خلقت معّرِف اوست.
✍🏼 ابوعلی سینا میگوید: *«بین چیزی که افاضه میشود و چیزی که قرار است قبول فیض کند باید رابطهای جدی برقرار باشد، در غیر اینصورت افاضه حکیمانه نیست.»*
🌀 برای مثال اگر وارد مکانی شوید و سخنرانی را ببینید که با جدیّت صحبت میکند؛ ولی هیچ مخاطبی ندارد متعجب میشوید، اگر بپرسید برای چه کسی سخنرانی میکنی؟ و او بگوید برای در و دیوار، کارش را امری غیرحکیمانه میدانید.
✴️ خدای سبحان فیّاضی است که دائماً خیرات و برکاتش را بر ما نازل میکند، اگر ما قابلیت قبول فیوضات او را نداشته باشیم، افاضه خدا امری لغو خواهد بود.
◀️ *اگر بر این باور هستیم که خدا ما را دعوت کرده است، پس قائلیم که قابلیت وصال او را داریم، او ابتدا قابلیت شناخت را به ما داده، بعد خود را شناسانده است.
ابتدا قابلیت حضور را افاضه و بعد ما را دعوت کرده است.*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
⭕️⭕️⭕️⭕️⭕️
#کفاره _روزه_واجب
باسلام واحترام
💢خواهشمنداست در صورت واريز كفاره تصوير پرداختي يا شماره شناسه پرداخت ومبلغ را به شماره موبايل پشتيباني پيامك فرماييد يا در پيام رسان بله تصوير ارسال كنيد.👇
09209208205
شماره كارت جهت واريز كفاره واجب به نام موسسه خيريه السلطان علي بن موسي الرضاعليه السلام:👇
5022297000229661
⭕️موسسه شماره كارت ديگري براي اين امر ندارد.
باتشكر
🔸سیره آیت الله علامه طباطبایی(ره) در ماه مبارک رمضان :
ماه مبارک رمضان تا صبح بیدار بودند. مقید بودند دعای سحر را با افراد خانواده بخوانند و پیش از ماه رمضان از همسایه ها اجازه می گرفتند که اگر برای سحر خواب ماندند آنها را بیدار کنند. ایشان در درس تفسیرشان فرموده بودند که من در طول عمرم تا به حال به یاد ندارم که شب های ماه رمضان را خوابیده باشم. علامه حسن زاده آملی می نویسد: وقتی به حضور شریف علامه طباطبایی(ره) تشرف حاصل کرده بودم و عرض حاجت نمودم، فرمود: آقا دعای سحر حضرت امام باقر(ع) را فراموش مکن که در آن جمال و جلال و عظمت و نور و رحمت و علم و شرف است و حرفی از حور و غلمان نیست. اگر بهشت شیرین است، بهشت آفرین شیرین تر است.
روزه اش را با بوسه بر ضریح مقدس حضرت معصومه(س) افطار می کردند. پیاده به حرم مشرف می شد و ضریح مقدس را می بوسید سپس به خانه برمی گشت و غذا می خورد. شب های ماه مبارک در جاهایی که مجالس روضه بود شرکت می کرد و گاهی با تمام وجود گریه می کرد به طوری که بدنش می لرزید.
#حدیث_روز
💠 *معراج پیامبر اکرم*
✴️ فرشته وحی صدایش زد. جبرئیل امین که صدایش برای پیامبر آشنا بود به پیامبر عرض کرد: *«خدای بزرگ سفری بزرگ در این شب برای تو در نظر گرفته است. آماده شو. من نیز در رکابت انجام وظیفه خواهم کرد.»*
💫 *«براق» مرکبی ارضی و عرشی پدیدار شد* و حضرت رسول و جبرئیل امین، سفرشان را از منزل امهانی(خواهر پیامبر) آغاز کردند و رهسپار مسجد الاقصی در بیتالمقدس شدند.
از مقامات انبیاء و زادگاه عیسی دیدن کردند و در برخی از آن امکنه نماز گذاردند.
🔷🔹 میتوان در تقسیمی سفر حضرت را به دو بخش تقسیم کرد. سفری عرضی و دیگری طولی.
🔹 در سفر عرضی از قسمتی به قسمتی دیگر از کره خاکی، *سیر ناسوتی* داشتند
🔹 و در بخش دیگر سیر و سفر طولی از *ناسوت به ملکوت*و… تا رسیدن به محضر دوست و حتی آنجا که پیک وحی توان رفتن نداشت.
💫 صعودش به آسمان ها در مشهد مسجد الاقصی به تحقق پیوست، قبلهگاه اول مسلمین. .همه انجم و افلاک مشاهَد او شدند و آن گاه دیدار یار، او را شتابان از امور و مشاهدات مختلف گذر داد.
💫 *ارواح پیامبران و عباد مکرم خداوند را به محضر دید* و از گونههای مختلف عذاب و رحمت بازدید کرد و گروههای مختلف از نیکان و بدان را به اشکال گوناگون از رؤیت گذارند و *علت هر کار و مشکل بر او هویدا گشت.*
💫 در ادامه، خویش را به *سدرةالممتهی* حاضر دید. دست قدرت خداوندی بود که او را چنین پرواز میداد. برای حبیب خودش، بهترین و برترین نقاط را مینمایاند. این سفر در اینجا پایان میپذیرد.
🔶🔸 *آنگاه مأمور میشود سیر نزولی را به زمین آغاز کند* و دوباره ابتدا مسجد الاقصی را به نزول خویش، میهمان برکات کند و سپس راه مکه را با براق پیش گیرد.
🔸 در مشاهداتش کاروانی را دید از قریش که اشترشان را گم کرده و پی آب میگشتند و مقداری از آبی که در آنجا بود میل نمود که متوجه شد براق، او را در منزل امهانی بر فرش زمین نهاد.
🔸 *رازش را نخست با همسرش خدیجه در میان گزارد.*
و چون روز هویدا گشت، دیگر قریش را نیز از حرکت زمینی و آسمانیاش با خبر ساخت.
📚 «حوزه.نت»
🌐 emamraoof.com
#ماه_رمضان ۲۱
💠 *لباس ضیافت*
🍃🍀 مطابق توصیفی که در ادعیه ورود به ماه مبارک آمده در این ضیافت *میهمان خواستار لباسی است که به قدری او را مزین کند که دیگران او را نشناسند، لباسی از جنس بندگی که انسان خاکی را افلاکی کند و او را همنشین بهترینهای عالم سازد.*
🟦 *«جرمشناسی»*
🔷 در این ضیافت میهمان، خطاهایش را توجیه نمیکند و به دنبال سرپوش گذاشتن بر آن نیست، بلکه ابتدا جرمشناس میشود و جرمش را شناسایی میکند و به این باور میرسد که: «رب انی ظلمت نفسی»
🔷 و سپس از بابت آن عذرخواهی میکند و به جهت آنکه خود را مقصر میداند، تقصیر را بر گردن دیگری نمیاندازد.
رابطۀ فرد با دیگران اصلاح میشود و انس بیشتری میان افراد برقرار میشود.
🔷 *بنده به جرمهایی پی میبرد و بابت آن نادم میشود که در طول سال آن را به دیده خطا و جرم نمینگریست،* همچنان که در لسان ادعیه ورود به ماه مبارک به برخی از این خطاها اشاره شده و می فرماید:
🔆 «ظُلْمِ احَدٍ مِنْ خَلْقِكَ فِي أَمْوالِهِمْ وَ أَشْعارِهِمْ وَ أَعْراضِهِمْ وَ أَبْشارِهِمْ وَ ما رَآهُ بَصَرِي وَ سَمِعَهُ سَمْعِي، وَ نَطَقَ بِهِ لِسانِي، وَ بَسَطْتُ إِلَيْهِ يَدِي، وَ نَقَلْتُ إِلَيْهِ قَدَمِي وَ باشَرَهُ جِلْدِي، وَ حَدَّثَتْ بِهِ نَفْسِي»
🔆 «کم گذاشتن در مال دیگران یا در مو و پوست و آبرویشان و آنچه چشمم دیده است و گوشم شنیده است و زبانم به آن سخن گفته و پاهایم به ان قدم برداشته و نفسم نسبت به ان حدیث نفس کرده است.»
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#کلام_رهبری
💠 *مهمترین اعمال در شب قدر، دعاست*
🍃 خدای سبحان فرمود: «لیله القدر خیر من الف شهر»؛ شبی که بهعنوان لیلةالقدر شناخته شده است و مردد است بین چند شب در ماه رمضان، از هزار ماه برتر و بالاتر است.
✅ *در ساعتهای کیمیایی لیلةالقدر، بندۀ مؤمن باید حداکثر استفاده را بکند. بهترین اعمال در این شب، دعاست و هم احیاست برای دعا و توسل و ذکر.* نماز هم ــ که در شبهای قدر یکی از مستحبات است ــ در واقع مظهر دعا و ذکر است.
🍃 در روایت وارد شده است که دعا «مخّ العبادة»؛ مغز عبادت، یا بهتعبیر رایج ماها، روح عبادت، دعاست. دعا یعنی چه؟ یعنی با خدای متعال سخن گفتن؛ در واقع خدا را نزدیک خود احساس کردن و حرف دل را با او در میان گذاشتن. دعا یا درخواست است، یا تمجید و تحمید است، یا اظهار محبت و ارادت است.
✅ *دعا یکی از مهمترین کارهای یک بندۀ مؤمن و یک انسان طالب صَلاح و نجات و نجاح است. دعا در تطهیر روح چنین نقشی دارد.*
🌐 emamraoof.com
#فضائل_امیرالمؤمنین ۸
💠 *تنعمی جاودانه*
🔆 «إِنَّ الَّذینَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَّا الْحُسْنى أُولئِكَ عَنْها مُبْعَدُونَ. لا یسْمَعُونَ حَسیسَها وَ هُمْ فی مَا اشْتَهَتْ أَنْفُسُهُمْ خالِدُونَ»
🔆 «كسانى كه از قبل، وعده نیك از سوى ما به آنها داده شده [مؤمنان صالح] از آن دور نگاه داشته مى شوند. آنها صداى آتش دوزخ را نمى شنوند؛ و در آنچه دلشان بخواهد، جاودانه متنعّم هستند.»
📗 سوره انبیاء، آیات ۱۰۱ و۱۰۲
◀️ «سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَّا الْحُسْنى» اشاره به هر یک از محبین امیرالمؤمنین دارد؛ زیرا خداوند از قدیم حبّ حضرت را در دل ما کاشته و ما را در زمرۀ محبین امیرالمؤمنین قرار داده است.
✨ *ناف ما بر مهر او ببریدهاند*
*عشق او در جان ما کاریدهاند*
✅ از این رو محبین حضرت به فضل و کرم الهی، از فراق حق و غضب الهی، دور میشوند و صدای اهل آتش را نمیشنوند. محبت امیرالمؤمنین همچون اکسیری حیاتبخش قلوب مؤمنین را اصلاح میکند بهگونهای که جز ارادۀ حق ارادهای ندارند.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#ماه_رمضان
💠 *«مروری بر آداب و رسوم ماه رمضان در کشورهای مسلمان»* ۳
🟦 *«رمضان در لبنان»* ۱
🌙 رویت هلال ماه توسط مسلمانان در لبنان سنتی است که از دورههای قدیم به ستبانه یا سیبانه مشهور شده و به معنای انتظار برای مشاهده هلال ماه رمضان است.
🍃🔸 *افرادی که ماه را رویت کردند به دادگاه شرعی میروند تا درباره مشاهده هلال ماه شهادت دهند* و اگر مفتی لبنان و قاضیان شرعی از درستی شهادت آنان مطمئن شوند، دستور اعلام آغاز ماه رمضان را صادر میکنند.
🍃🔸 یکی دیگر از سنتهای موجود در لبنان در ماه رمضان، *بیدار کردن مردم برای خوردن سحری توسط افرادی است که به آنان مسحراتی میگویند.*
⏹️ مسحراتیها در ساعات ۲ تا ۳ نیمهشب در کوچهها و خیابانهای شهر دور میزنند، بر طبل میکوبند و شعر میخوانند. مسحراتیها که لباس محلی بر تن دارند، میخوانند: «ای خفته! برخیز و خداوند باقی را عبادت کن و سحورکن»، «برخیزید و سحری بخورید، رمضان به دیدار شما آمده». در لحظه افطار، خیابانهای شهر حتی در مناطق مسیحینشین هم تقریبا خالی میشود، اما ۳ ساعت پس از افطار رفت و آمدها شروع شده و تا سحر ادامه مییابد.
🍃🔸 مردم لبنان شب را در کافهها، رستورانها و مکانهای تفریحی مانند سواحل و پارکها میگذرانند و کمتر تا سحر میخوابند و به جای آن پس از سحر تا ۱۰ صبح که ساعت کار رسمی ادارات و بازار است به استراحت میپردازند.
📚 «پایگاه خبری تابناک جوان»
🌐 emamraoof.com
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فراز ۴۷ تا ۴۹ جوشن کبیر☝️
۱۶۱
#تفسیر_قران_کریم
*ادامۀ شرح آیۀ ۷۰*
🔸۴. «الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَعِباً وَلَهْواً» «لَعِب» بازی است، «لَهو» یک مشغولیت است. دین فقط برای مشغولیتشان است، برای اینکه مشغول به یک چیزی بشوند حالا مشغول به دین شدند؛ اما هدفی از این مشغولیت ندارند، نمیخواهند این مشغولیتشان آنها را به قرب برساند. صِرف اشتغال به دین را در نظر گرفتند. «وَذَرِ الَّذِينَ» اینها را رهایشان کن.
🔸۵. «وَذَرِ الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَعِباً وَلَهْواً» تفاسیر عرفانی میگوید: «کسانی هستند که دینشان را بهعنوان یک عادت گرفتند، با مسائل دینی بهعنوان عادت برخورد میکنند و حِس نکردند که زندگی حقیقی با دین است.» «إِنَّمَا الْحَیاةَ عَقیدَةٌ وَجِهادٌ» بههمین جهت در یک تفسیر میگوید: اینها مُرده هستند آدمهایی که زندگیشان مجازی است نسبت به دین، مُردن. *زندههای حقیقی، کسانی هستند که دین در زندگی آنها حرف اول را میزند.* پس با مُردهها ارتباط برقرار نکنید. «وَذَرِ الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَعِبًا وَلَهْوًا»
🔸۶. یک نکتۀ دیگری که در بعضی از تفاسیر میفرماید: «لَهو و لَعِب» یک مقطع است. مثلاً آدم تا بچه است دورۀ لعب اوست، جوانی دورۀ لهوش است. دورۀ کهنسالیش دیگر دورۀ لهو به آن معنایش نیست، اصلاً حال لهو را ندارد، یعنی فرتوت شده، حوصلۀ عیاشی را ندارد. قرآن میگوید: اگر کسی دین را برای یک مقطعی بخواهد و برای یک مقطع نخواهد، او را رهایش کن. دین باید از اول تا آخرِ زندگی باشد. هیچ کجا از آن خسته نشویم. هیچ برههای از زندگی نباشد که کسالت و فشلی در دین داشته باشیم. *دین باید همۀ حقیقت ما را تشکیل بدهد.* اگر یک دستهای با دین اینگونه برخورد نمیکنند، «وَذَرِ الَّذِينَ» رهایشان کن.
🔸۷. شما میفرمایید: «چرا برای مورد آیۀ قبل «أَعْرِضْ» بود، برای اینها «ذَر» است؟» پاسخ میدهیم *خطر منافق بیشتر از خطر کافر است.* خُب کافر، کافر است، تمام شد، من میدانم با او چه برخوردی کنم. [ولی] منافق، ظاهراً متدین است و من خوشحالم که با متدینین ارتباط دارم؛ اما آرام آرام این بهظاهر متدین مرا دنیاپرست میکنند. «وَذَرِ الَّذِينَ» بِبُر از متدینین دنیاپرست. «وَذَرِ الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَعِبًا وَلَهْوًا وَغَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا» *متدینهایی که حرف اول زندگیشان دنیاطلبی است از اینها بِبُر، چون معیار آنها فقط مادی است.*
📌ادامه دارد...
📚«برگرفته از بيانات استاد بروجردی»
کلاس تفسیر قرآن
۸۳/۲/۱۲
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
تلگرام👇
https://t.me/darmahzar
سایت موسسه👇
emamraoof.com
بله👇
https://ble.ir/Boroojerdi
ایتا👇
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
#شرح_دعای_ابوحمزه ۱۴
💠 *«دَعَوْتَنِی إِلَیک»*
🔰 *در این فراز دعا، به شناختی جدید از خود واقف میشویم و خود را به عنوان عارف، مدعو و مهمان خدا معرفی میکنیم.
✅ *وقتی خداوند ما را به ضیافتش دعوت میکند، قرار است سراغ خودش برویم، نه بهشتش،* نه نعماتش، نه اجابتش و … ؛ نفرمود: «دعوتنی الی جنّتک، یا نعمائک، یا اجابتک»؛ زیرا *قرار است در ضیافت الهی، خالصانه عاشقی کنیم؛* برایمان فرق نداشته باشد که از ما پذیرائی میکند یا نه، به ما نعمت میدهد یا نه، خواستههایمان اجابت میشود یا نه و …
✳️ *خداوند ما را به ذات خودش دعوت کرده و بالاترین درجه خداشناسی، توحید ذات است.*
✳️ خدا در ما این قابلیت را قرار داده است که به ذات پاک خودش عشق بورزیم، و با میزان جلوهگری صفاتش در زندگیمان کاری نداشته باشیم.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com