eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
157 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
۳۴۹ 💠 *ادامۀ بحث سلام پایان نماز* 🔆 امام صادق علیه‌السلام فرمودند: «مَعْنَى اَلسَّلاَمِ فِي دُبُرِ كُلِّ صَلاَةٍ اَلْأَمَانُ أَيْ مَنْ أَدَّى أَمْرَ اَللَّهِ وَ سُنَّةَ نَبِيِّهِ خَالِصاً لِلَّهِ خَاشِعاً فِيهِ فَلَهُ اَلْأَمَانُ مِنْ بَلاَءِ اَلدُّنْيَا وَ بَرَاءَةٌ مِنْ عَذَابِ اَلْآخِرَةِ.» 📘مصباح الشریعه ج۱، ص۹۵ ✳️ معنای سلام که در انتهای هر نمازی قرار دارد، امنیتی است که به‌واسطۀ آن نصیب فرد می‌شود. یعنی اگر کسی اوامر مولا را انجام داد و سنّت پیامبر را اجرا کرد مشروط بر اینکه قلب او نیز خاشع باشد هم در ظاهر و هم در باطن در این صورت نماز برای او امنیت از عذاب و گرفتاری‌های دنیا و آخرت می‌آورد. (گرفتاری در دنیا هست؛ اما به دین او آسیب نمی‌زند.) ❇️ کار سلام، ایجاد امنیت است و یکی از نام‌های خداوند سلام می‌باشد. خداوند برای شروع هر کاری توصیه فرموده که این نام را بر زبان آوریم، چون خداوند این اسم را ودیعه و امانتی قرار داده و ما باید این امانتی را در معنای حقیقی خودش به‌کار ببریم. 🔹معنای حقیقی سلام امنیت بخشیدن به دیگران است، یعنی در معاملاتشان به یکدیگر گزند و نیرنگی نزنند. در واقع با اسم سلام می‌گویم «من در معامله خیانت نمی‌کنم» 🔹یا وقتی به طرف مقابل می‌گوییم سلام علیکم یعنی «خیال شما آسوده باشد که راز شما را برملا نمی‌کنیم و یا نسبت دروغ به شما نمی‌دهیم و بین ما روابط صادقانه برقرار است.» 📌ادامه دارد... 📚«برگرفته از بيانات استاد بروجردی» کلاس شرح آداب الصلوه ۸۲/۲/۱ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد بله👇 https://ble.ir/Boroojerdi تلگرام👇 https://t.me/darmahzar سایت موسسه👇 emamraoof.com ایتا👇 https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
_معلم 💠 *پذیرش تربیت» 🔆«فَإِن لَّمْ تَفْعَلُواْ وَلَن تَفْعَلُواْ فَاتَّقُواْ النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ» 🔆 «پس اگر نكرديد و هرگز نمى‌‏توانيد كرد از آن آتشى كه سوختش مردمان و سنگها هستند و براى كافران آماده شده بپرهيزيد» سوره بقره، آیه ۲۴ 🔰 قرآن کریم از کلمه «اتقوا» استفاده کرده که از باب افتعال است و پذیرش و قبول یکی از معانی آن است. 🔷 مطابق این معنا باید گفت فرد تربیت‌شده بعد از آنکه با امور مورد نهی آشنا شد و یا به مضرات آن پی برد باید دوری از آن را بپذیرد و آن را به خودی خود ترک کند نه آنکه ترک این امور نیازمند توجه همیشگی مربی و منع او باشد؛ 🔷 به همین جهت گفته می‌شود فرزندان خود را علی‌الدوام مورد امر و نهی قرار ندهید، بلکه فقط مسائل را برایشان عنوان کنید، برای مثال کودک ما بعد از آنکه با مضرات تماشای تلویزیون آشنا شد باید خود بپذیرد تماشای بیش از حد تلویزیون برای او آسیب دارد، بی‌آنکه ما هربار او را بابت این کار منع کنیم. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
🔆 *«ثُمَّ نُنَجِّي رُسُلَنَا وَالَّذِينَ آمَنُواْ كَذَلِكَ حَقًّا عَلَيْنَا نُنجِ الْمُؤْمِنِينَ »* 🔆 «سپس فرستادگان خود و كسانى را كه گرويدند مى‏رهانيم زيرا بر ما فريضه است كه مؤمنان را نجات دهيم.» 📗 سوره یونس، آیه ۱۰۳ ✅ *یکی از اکرام های خدای سبحان به بنی‌آدم این است که او را از همرنگ شدن با جماعت ناسالم جدا می‌کند.* 🔶🔸 *بنی‌آدم، به‌معنای فرزندان آدم، کسانی هستند که در مسیر بندگی باقی ماندند و از جادۀ شریعت خارج نشدند.* ✍🏼 در این آیه فعل «ننجی» با کلمه «نجوة» هم ریشه است. «نجوة» به تپه یا مکانی مرتفع اطلاق می‌شود. خداوند مومن را نجات می‌دهد. گویا او را با قراردادن در مکانی مرتفع از جماعت ناسالم جدا می‌کند. ◀️ *نتیجۀ این نجات باقی ماندن در مسیر شریعت است، بقایی که هم ایمان او بی‌گزند باقی می‌ماند و هم اعمالش.* 🔶🔸 *اعمال انسان یا صالح است یا غیرصالح.* عمل غیرصالح فقط شامل اعمال شخصی انسان نمی‌شود، بلکه فرزندان را هم در بر می‌گیرد؛ همچنانکه در داستان حضرت نوح، وقتی نوح درخواست نجات فرزندش را کرد، خداوند به او فرمود: 🔆 * «اِنَّهُ لیس مِن اَهلِک اِنَّهُ عَمَلٌ غیرُ صالِح»* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
🔆 *«مُسْتَنَّةً بِسُنَنِ‏ أَوْلِیائِك‏»* 🔆 «خدایا!‌ می‌خواهم سیره و روشم مانند روش اولیائت باشد.» 🔰 در زیارت آنقدر قابلیت و ظرف وجودی انسان انبساط پیدا می کند که توانمند می‌شود و سنت‌های الهی از او به ظهور می‌رسد. 🍃🔷 سنت‌های زیبایی به‌مانند سنت ولیمه دادن، بخشش و عفو کردن وارتباط با ایتام، تواضع و ... در جامعه در حال مهجور شدن است؛ اکنون زائر در این فراز زنده شدن و اجرای این سنت‌ها را از خداوند خواستار است. 🍃🔷 زائر احیای سنت‌های مرده و فوت‌شده را طلب می‌کند که از طریق او اجرایی شود؛ در نتیجه دعای امیر‌المومنین را به همراه دارد؛ چون حضرت دعا گوی افرادی بودند که احیای سنت داشتند. ◀️ *«مُستَنَّة» به‌معنای قبول داشتن سنت الهی است که گاه این قبول داشتن در فعل به ظهور می‌رسد و گاه ظهور در فعل ندارد و انکار هم ندارد.* 🍃🔷 از سنت‌های زیبای پیامبر این بود که در هنگام خرید لباس نو، برای کارگر خود هم لباس نو می‌خرید. 💢 یکی از مشکلاتی که در بین افراد وجود دارد آن است که گاه سنت الهی را قبول دارند؛ اما به مرحله اجرا درنمی‌آورند و گاهی اوقات باطناً هم قبول ندارند، گاهی اوقات قلباً قبول دارند؛ اما اظهار نمی‌کنند. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
💐💐💐 💠 *سطحی‌نگری و اعتراض* 🔆 *«وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُواْ أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاء وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ»* 🔆 «و چون پروردگار تو به فرشتگان گفت من در زمين جانشينى خواهم گماشت [فرشتگان] گفتند آيا در آن كسى را مى‏‌گمارى كه در آن فساد انگيزد و خونها بريزد و حال آنكه ما با ستايش تو [تو را] تنزيه مى‏‌كنيم و به تقديست مى‌پردازيم فرمود من چيزى مى‏‌دانم كه شما نمى‌‏دانيد» 📗 سوره بقره، آیه ۳۰ 💢 گاهی اوقات تربیت شدگان گرفتار سطحی‌نگری و ظاهربینی می‌شوند و گاه به خود اجازۀ اعتراض می‌دهند و گاه خود را عنوان می‌کنند، در این زمان مربی نباید بهای لازم را بدهد و باید آنان را به فکر وادار کند. ✅ خدای سبحان زمانی که ملائک، *اعتراض به خلقت حضرت آدم * کردند و چندین بار با عبارات «نَحْنُ»، «نُسَبِّحُ»، «نُقَدِّسُ» خود را عنوان کردند *پاسخی اجمالی* داد و گفت: «من چیزی می‌دانم که شما نمی‌دانید» ؛ «إِنِّي أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ» بعد از گذشت قرنها عاشورایی رسید و *ملائک به سرّ خلیفه بودن حضرت آدم پی ببرند.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
🟩 *شخصیّت جناب عبدالعظیم هم شخصیت علمی بوده، هم شخصیت جهادی بوده و هم ابتکاراتی داشته است.* ✍🏼 مرحوم «شیخ نجاشی» می‌گوید: «ایشان خطب امیرالمؤمنین را جمع‌آوری کرد.» با این حساب، ایشان در حدود صد و هفتاد سال قبل از تألیف نهج‌البلاغه، خطب امیرالمؤمنین را جمع‌آوری کرده است؛ این کارِ خیلی مهمّی است. هیچ بعید نیست که سیّدرضی رضوان اللَّه علیه از نوشتۀ ایشان استفاده کرده باشد. ✅ از سوی دیگر ایشان به‌دلیل شخصیت جهادی خود، با حال اختفاء و فرار به ری آمده است. ✍🏼 شیخ نجاشی می‌گوید: «حارباً من السّلطان»؛ ایشان از دست خلیفۀ عبّاسی از عراق و حجاز گریخت و به ری آمد؛ چون ری مرکز و محل تجمّع شیعیان بود. ◀️ هم در مدینه و هم در عراق، همۀ اینها مجبور نبودند از دست خلیفه بگریزند. این، مبارز بودن ایشان را نشان می‌دهد. *مشخّص می‌شود ایشان اهل نشر معارف امامت بوده* بخصوص در دوران حضرت جواد و حضرت هادی علیهماالسّلام که *ایشان حداقل راوی این دو امام است* ◻️ دوران عجیبی بوده است؛ دوران اختناق شدید نسبت به ائمّه و درعین حال دوران نشاط عجیب شیعه در سراسر دنیای اسلام. این چیز مهمّی است که در هیچ زمانی از دوران زندگی ائمّه، شیعیان این همه فعّالیت و نشاط و تحرّک و سازماندهی و گسترش در دنیای اسلام نداشته‌اند که در دوران این سه امام؛ یعنی حضرت جواد و حضرت هادی و حضرت عسکری علیهم السّلام - داشته‌اند؛ ◻️ این در حالی است که این سه امام خودشان در مدینه و بغداد و در سامرا زیر نظر و تحت فشارهای خیلی شدیدی قرار داشتند. *معلوم می‌شود در آن دوران، این بزرگوار شخصیت مهم و فعّالی بوده که مورد توجّه خلیفه قرار گرفته و تحت تعقیب بوده و به ری گریخته است.* ✅ *بنابراین هم شخصیت جهادی است، هم شخصیت علمی است و هم محدّث است و حداقل از امام جواد و امام هادی علیهماالسّلام روایت نقل کرده است.* 📚 «بیانات در دیدار اعضای برگزارکنندۀ کنگرۀحضرت عبدالعظیم الحسنی» ۱۳۸۲/۳/۵ ‏🌐 emamraoof.com