eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
1.2هزار ویدیو
157 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
۲۰۰ 🔆 *«وَأَبْوابَ الإجابَةِ لَهُمْ مُفَتَّحَةٌ»* 🔆 *«درهای پاسخگویی مخصوص دعاکنندگان باز است.»* 🍃 *هر کس به درگاه خداوند درخواست کند، اجابت خداوند را می‌یابد؛ یعنی خداوند انسان داعی را پشت دربسته قرار نمی‌دهد.* ❇️ دعا، وسیلۀ قرب انسان است؛ قبل از اجابت دعا، داعی به‌خداوند واصل شده است. 🍃درگاه الهی برای دعاکنندگان همیشه باز است و خدای سبحان نیاز انسان را مرتفع می‌کند. ✍🏼 آیت الله جوادی آملی می‌فرماید: «در «لَهُم»، انسان مبدأمیل خود را شناسایی می‌کند. داعی از خداوند درخواست دارد که مبدأ میلش به‌سوی طاعت باشد.» 🍃 در «ابوابَ الاجابَة» داعی نیاز خود را اعلام و میل خود را مطرح می‌کند. ❇️ *تمام درها برای فرد دعا کننده باز است و شخص داعی با یک در مواجه نیست؛ بلکه باب مغفرت، باب هدایت، باب رضوان، باب رحمت و... برای او گشوده است.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
ورود به اسکای روم 🔗 برای ورود به کلاس‌ها بر روی لینک زیر انگشت بزنید👇: ‏ https://emamraoof.com/?p=19995 ◀️ چنانچه از پیام رسان بله امکان ورود به لینک فوق را ندارید از گوگل وارد سایت emamraoof.com شوید و در قسمت کلاسهای ترم جاری لینک کلاس خود را انتخاب کنید. 📚 «واحدپشتیبانی ثبت نام موسسه علمیه السلطان‌علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌ السلام»
💠 *«روز بزرگداشت مولوی»* ❇️ *جلال الدین محمّد رومی بلخی، اندیشمند نام آشنایی است که هر کس با آثارش آشنایی یافته، زبان به تحسین او گشوده است.* 🍃 ◻️ آن بزرگ، اگر چه از برجسته‌ترین شاعران تاریخ ماست و شعر، چونان رودخانه‌ای جوشان، زنده و پویا از دل و جانش جوشیده و بر ذهن و زبانش جاری شده است؛ ولی هرگز به صِرف شاعری به این پایه بلند دست نیافته، بلکه اندیشه‌های بلند عرفانی او که با دردمندی، دین‌داری و هنرمندی تمام در آمیخته است، از او چهره ای آفریده که در ردیف بزرگ‌ترین شخصیّت‌های جهان قرار دارد. ✍🏼 دانشمند بزرگ و عالم وارسته علامه محمّدتقی جعفری رحمة الله در جلد چهاردهم تفسیر مثنوی می‌نویسد: 🍃◻️ «جلال الدین، درخت باروری در باغ فرهنگ اسلامی، و ساخته شده فرهنگ پایدار اسلام بوده و این دینِ جاوید را برای انسان شدن، لازم و کافی می‌دیده و معتقد بوده است که انسان می‌تواند با شناخت فرهنگ اسلامی و پیروی عملی از آن، خویشتن را بسازد و در گذرگاهِ «انّاللّه و انّا الیه راجعون» شخصیت خود را به ثمر برساند... . جلال الدین در اندیشه ها و دریافت‌های عالی خود، واقعیات و حقایق فراوان بیان نموده و کمترین تردیدی در عظمت فکری و دریافتی او وجود ندارد و اعتقاد به این که او از مردان کم‌نظیر تاریخ فرهنگ بشری ـ چه شرقی و چه غربی ـ است، کاملاً به جاست». 🍃◻️ در میان متون عرفانی، کم‌تر کتابی است که به اندازۀ مثنوی، سخن از قرآن و مقام آن گفته باشد. مولانا این سیرۀ پسندیده را در آثار دیگر خود نیز دارد، ولی مثنوی او، چنان شیفتۀ قرآن و آرزومند معانی آن است که به هر مناسبتی، به حضرت او راه می‌یابد و اشارتی بدان می‌کند. 🍃◻️ مولوی پس از وازدگی و بی‌میلی نسبت به علوم رسمی، همۀ آمال خود را در وحی می‌جست و به چشمِ دل می‌دید که حقیقت را جز از این طریق، صید نتوان کرد. 📚 «حوزه.نت» ‏🌐 emamraoof.com
🌺 📣📣📣📣 های_هفته اول ◻️ با سلام و احترام 📣 كاربران گرامي: 🍃زمانبندی باز پخش کلاس های جلسه اول به ترتیب ذیل می باشد وهمه کاربران گرامی می توانندازبازپخش کلاس هایی که ثبت نام کرده اند،در زمان بندی اعلام شده استفاده کنند: 🟥🟥 کلاس های روز دوشنبه ۳/مهرماه(مدیریت بحران واسرار وآداب نماز در تاریخ دوشنبه ۱۰/مهرماه ساعت ۱۳تا۱۵ به ترتیب برگزار می شود. 🟥🟥کلاس مثنوی روز سه شنبه تاریخ ۴/مهرماه در تاریخ سه شنبه ۱۸/مهرماه ساعت ۱۳تا ۱۴/۱۵ دقیقه برگزار می شود((یاد آوری می شود:سه شنبه ۱۱/مهر ماه به مناسبت میلاد پیامبر اکرم (ص) موسسه حضوری ودر فضای مجازی تعطیل است) 🟥🟥کلاس های روز چهارشنبه ۵/مهرماه (زندگی سالم وامام زمان شناسی) در تاریخ چهارشنبه ۱۲/مهر ماه ساعت ۱۳ تا ۱۵ به ترتیب برگزار می شود. 🔗 برای ورود به کلاس‌ها بر روی لینک زیر انگشت بزنید👇: https://emamraoof.com/?p=19995 📚 «واحدپشتیبانی ثبت نام موسسه علمیه السلطان‌علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌ السلام»
‍ 🕌در محضر امام روح الله (۲۲۷۴) 💠 دست‌های ناپاک 📌امام_خمینی: دستهای ناپاکی که بین شیعه و سنی اختلاف می‌اندازد، نه شیعه هستند و نه سنی. اینها دستهای ایادی استعمار هستند که می‌خواهند ممالک اسلامی را از دست آنها بگیرند؛ ذخایر را از دست آنها بگیرند. 18 شهریور 1343 إن الایدی الخبیثه التی تزرع الخلافات بین الشیعه والسنه، لیست سنیه ولا شیعیه. بل إنها ایدی الاستعمار التی ترید نهب ثروات البلاد الاسلامیه. ۲ جمادی الاول ۱۳۸۴ The wicked hands that create differences between the Shiah and Sunnis in these countries, belong to neither Shiah nor Sunni. They are the hands of the imperialist agents who want to seize the Islamic countries from them. They want to take their resources. September 9, 1964
۹ 💠 *«برون رفت از چهارچوب‌های ذهن»* ⚪️ *در مبحث امنیت ذهنی شکستن چهارچوب‌های ساختۀ اشخاص، مورد توجه است.* با یک نگاه می‌توان اذعان داشت تمامی مناسبت‌های مذهبی اعم از ایام شهادت، ایام ولادت، جشن‌ها، شب عرفه، شب احیاء و مناسک مرتبطش و... مبتنی بر ارادۀ خدای سبحان بر خروج ما از امنیت ذهنی است تا با تغییراتی خارج از جمود ذهن مواجه شویم. 🔷 وقتی با نگاهی عمیق به مناسک و آداب دینی توجه کنیم، درمی‌یابیم که بسیاری از آن‌ها برای خارج کردن ما از چهارچوب‌های ذهنی خودساخته است که همین امر، موجب رشد و تعالی ما خواهد شد. 💢 بعضی از افراد حس خوشایندی به بالا رفتن سن ندارند، چون برنامۀ ذهنشان جوان ماندن است؛ اما وقتی یک دورۀ کمال به نام «پیری» را پیش‌بینی کنند، مانند تمام تغییرات مراحل زندگی، به‌خوبی و باقدرت، نه عجز و ناتوانی، با آن مواجه می‌شوند. ⏪️ *تمامی مشکلات، با خروج از منطقۀ امن ذهنی مرتفع می‌شود.* ‼️ *دیگر نخواهیم گفت: «جوانی کجایی که یادت بخیر!»،* ✅ بلکه به جهت کسب دانسته‌های سن پیری خدا را شاکر خواهیم بود و به‌جای افسوسِ جوانی از دست رفته، از معرفت دورۀ پیری، کمال لذت را خواهیم برد؛ ◀️ زیرا از منطقۀ امن ذهنی خارج شده‌ایم که اگر در آن منطقه باقی مانده بودیم، توقع داشتیم که همیشه جوان بمانیم و حاضر نبودیم که نظم ذهنی ما آسیبی ببیند. 🔆 «اللَّهُمَّ اجْعَلْ أَقْوَى‏ قُوَّتِكَ‏ فِيَّ إِذَا نَصِبْت‏» 🔆 «ونیرومندترین قوّت خود را به هنگام درماندگی بهرۀ من فرما.» 📘 مفاتیح‌الجنان، دعای مکارم‌‌الاخلاق 🔷 برخی دیگر، با عادت به بهره‌مندی از نعمت‌های مستمر موجود، از تغییر آن‌ها آشفته می‌شوند؛ در حالی که اگر سِیر زندگی را از بچگی وجوانی و پیری بنگریم که همگی مرحله‌ای از زندگی است، خواهیم دانست که همواره درحال تغییر بوده‌ایم و تغییرات ناشی از پیری نیز امری بلااشکال است که برخی ویژگی‌ها جای خود را به خصوصیتی جدید داده است. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
۲ ✍🏼 در این بخش به ادامه شناخت اجمالی حضرت از طریق روایات می‌پردازیم تا ثابت شود *شناخت امیرالمومنین علیه‌السلام در شمار واجبات و ضروریات ماست.* 🍃 امام علی‌النقى عليه‌السّلام فرمود: 🔆 «مَنْ لَمْ يَكُنْ وَالِدَا دِينِهِ مُحَمَّدٌ وَ عَلِيٌّ ع أَكْرَمَ عَلَيْهِ- مِنْ وَالِدَيْ نَسَبِهِ، فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي حِلٍّ وَ لَا حَرَامٍ، وَ لَا كَثِيرٍ وَ لَا قَلِيلٍ‏» 🔆 «هر كس پدر و مادر دينى او گرامى‌تر از پدر و مادر نژاديش نباشد از دين خدا بهره‌اى نبرده نه حلال و حرام، نه كم و نه زياد.» 📘 بحار الأنوار، ج۳۶، ص۱۰ ✅ *بایدها و نبایدهای زندگی همه به واسطۀ پدران دینی تعیین می‌شود و حکایت چنان است که هر حلال و حرامی را ایشان تعیین می‌کنند؛* ◀️ اما قبل از پایبندی به حلال و حرام که باید و نباید عملی است باید پذیرش و عدم پذیرش را معلوم ساخت، زیرا اعتقاد به ولایت پایه و اساس هر عمل عبادی است. 🍃 امام رضا علیه‌السلام فرمود: 🔆 «أَ مَا يَكْرَهُ‏ أَحَدُكُمْ‏ أَنْ‏ يُنْفَى‏ عَنْ‏ أَبِيهِ‏ وَ أُمِّهِ‏ اللَّذَيْنِ‏ وَلَدَاهُ قَالُوا بَلَى قَالَ فَلْيَجْتَهِدْ أَنْ لَا يُنْفَى عَنْ أَبِيهِ وَ أُمِّهِ اللَّذَيْنِ هُمَا أَبَوَاهُ أَفْضَلَ مِنْ أَبَوَيْ نَفْسِه‏» 🔆 «مگر اکراه ندارد اگر كسى را از پدر و مادر نژاديش نفى کنند؟ عرض كردند: آری. فرمود: پس سعى كنيد كه شما را از دو پدرى كه افضل از پدر و مادر نژادى هستند نفى نکنند.» 📘 بحار الأنوار، ج۳۶، ص۱۰ ✅ *رفعت مقام امیرالمؤمنین علیه‌السلام به میزانی است که پذیرش همۀ عبادات و در حقیقت پذیرش بندگی انسان وابسته به پذیرش ولایت ایشان است.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
💠 *«مناجات المحبین»* ۵ 🔆 *«وَرَضَّيْتَهُ بِقَضَائِكَ، وَمَنَحْتَهُ بِالنَّظَرِ إِلَىٰ وَجهک»* 🔆 خدایا، ما را از کسانی قرار ده که به قضایت راضی ساختی و نعمت نگاه به جمالت را عطایش کردی.» ❇️ خدایا! ما را جزو بندگانی قرار بده که به هر آنچه تو حکم می‌کنی راضی هستند و اعتراضی به قضا و قدر تو ندارند و هر چه از دوست می‌رسد را نیکو می‌دانند. 💢 انسان وقتی کسی را دوست دارد گله و شکایت و اعتراض نمی‌کند و اگر نسبت به کسی ارادت نداشته باشد به خوبی‌های او هم ایراد می‌گیرد و معترض است. ❇️ خدایا! مرا جزو کسانی قرار بده که به او هدیه دادی. هدیه این‌ است که بتوانم به وجه تو نگاه کنم. ◀️ *هدیۀ شهود وجه‌الله به کسی داده می‌شود که معترض نباشد.* ✳️ خدایا! چشم مرا پاکسازی کن و بعد از آن فقط قاب وجه تو (ولیِّ خدا) را ببینم.ه ◀️ اگر دیدگان ما قادر به دیدن وجه الهی نبود، سایر نعمات را هم نمی‌توانست ببیند. ✅ *ما در عالم ذر به همۀ امور شایسته، نظر انداختیم؛* آن هم نظری دقیق و عمیق، پس پیرو آن نظر، در دنیا هم می‌توانیم فقط خوبی‌ها را مشاهده کنیم، مشروط بر اینکه خود با فرو رفتن در آلودگی‌های دنیوی به نابینایی خود اقدام نکنیم. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
💠 *«نظم اجتماعی در سایه حقوق شهروندی در سیرۀ علی بن الحسین علیه‌السلام»* ۵ ✴️ امام سجاد علیه‌السلام در عمل نیز پایبندی کامل به مضامین این رساله داشت. ✍🏼 نقل است که آن حضرت با اسب که از شوارع می‌گذشت، نمی‌گذاشت مردم را به اطراف کوچه هدایت کنند و می‌فرمود: 🍃 *«شارع حق عمومی است. تقدمی نیست.»* 📘 مختصر تاریخ دمشق، ج ١٧، ص٢٤٧ 🔷 *ادعیۀ آن حضرت در صحیفه منحصر به حالات فردی و معنوی نیست، بلکه دعاها و فقراتی از این کتاب مرتبط با خانواده و اجتماع و مسائل پیرامون آن است.* ✍🏼 *ویلیام چیتیک دانشمند آمریکایی* معاصر مترجم صحیفه سجادیه به انگلیسی در مقدمۀ اثر خود می‌نگارد: 🍃◻️ *«امامان اهل بیت برای انتقال معارف به دیگران و تبدیل شدن معارف به دارایی مشترک، زبان دعا را بر گزیده‌اند.»* 🔷 بیشتر ادعیۀ صحیفه اینگونه می‌باشد. در در درون یکی از دعاهای صحیفه نیز این نشانه را می‌توان یافت. امام در دعای والدین، به گونه‌ای صحبت می‌کند که گویی والدینش زنده‌اند در حالی‌که چنین چیزی ممکن نیست، مگر در صورتی که تصور کنیم که ایشان این دعا را پیش از واقعۀ کربلا نگاشته است. ✍🏼 *به تعبیر آیت‌الله سبحانی* *صحیفه یک مدرسۀ الهی است* که همه نوع آموزش‌های اخلاقی و اجتماعی و سیاسی در آن هست و به یک معنا مکتب نمونۀ تربیت است که سید ساجدین با الهام الهی آن را پی‌ریزی کرده است. 📚 «حوزه.نت» ‏🌐 emamraoof.com
🌺 📣📣📣📣 های_هفته اول ◻️ با سلام و احترام 📣 كاربران گرامي: 🍃زمانبندی باز پخش کلاس های جلسه اول به ترتیب ذیل می باشد وهمه کاربران گرامی می توانندازبازپخش کلاس هایی که ثبت نام کرده اند،در زمان بندی اعلام شده استفاده کنند: 🟥🟥 کلاس های روز دوشنبه ۳/مهرماه(مدیریت بحران واسرار وآداب نماز در تاریخ دوشنبه ۱۰/مهرماه ساعت ۱۳تا۱۵ به ترتیب برگزار می شود. 🟥🟥کلاس مثنوی روز سه شنبه تاریخ ۴/مهرماه در تاریخ سه شنبه ۱۸/مهرماه ساعت ۱۳تا ۱۴/۱۵ دقیقه برگزار می شود((یاد آوری می شود:سه شنبه ۱۱/مهر ماه به مناسبت میلاد پیامبر اکرم (ص) موسسه حضوری ودر فضای مجازی تعطیل است) 🟥🟥کلاس های روز چهارشنبه ۵/مهرماه (زندگی سالم وامام زمان شناسی) در تاریخ چهارشنبه ۱۲/مهر ماه ساعت ۱۳ تا ۱۵ به ترتیب برگزار می شود. 🔗 برای ورود به کلاس‌ها بر روی لینک زیر انگشت بزنید👇: https://emamraoof.com/?p=19995 📚 «واحدپشتیبانی ثبت نام موسسه علمیه السلطان‌علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌ السلام»
۳۶۵ 💠 *ادامۀ بحث قنوت* ✍امام خمینی می‌فرمایند: سعی کنید بعضی فرازهای مناجات شعبانیه را در قنوت بخوانید که بسیار نورانی است و برکت دارد. 🌿امام در ادامه می‌گویند: در قنوت اگر درخواستی دارید، ابتدا ثناگویی حق و ثناگویی معصومین را بکنید سپس درخواست‌های اخروی خود را مطرح کنید. 🌿امام خمینی در بخشی دیگر می‌فرمایند: *قنوت مثل سجده است همان‌گونه که انسان در سجده به مقام فنا می‌رسد، قنوت هم برای مصلی چنین وضعیتی باید داشته باشد که فقط در خودش عجز محض را ببیند.* 💢 البته این مرحله در قنوت برای متوسطین است، در سجده فنای محض است که برای کمّلین صورت می‌گیرد. 🌿امام می‌فرمایند: *روح قنوت، توکل است.* یعنی فقط به‌سوی تو دست دراز می‌کنم و فقط کشکول گدایی را نزد حق می‌بریم و از خلق گریزانیم. 📌ادامه دارد... 📚«برگرفته از بیانات استاد بروجردی» کلاس شرح آداب الصلوه ۸۲/۲/۸ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد بله👇 https://ble.ir/Boroojerdi تلگرام👇 https://t.me/darmahzar سایت موسسه👇 emamraoof.com ایتا👇 https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
۴۵ 💠 *«سوءاستفاده از نعمت بجای شکر»* 🔆 «وَاتَّبَعُوا مَا تَتْلُو الشَّيَاطِينُ عَلَى مُلْكِ سُلَيْمَانَ وَمَا كَفَرَ سُلَيْمَانُ وَلَكِنَّ الشَّيَاطِينَ كَفَرُوا يُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَمَا أُنْزِلَ عَلَى الْمَلَكَيْنِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَمَارُوتَ وَمَا يُعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّی يَقُولَا إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلَا تَكْفُرْ فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا يُفَرِّقُونَ بِهِ بَيْنَ الْمَرْءِ وَزَوْجِهِ وَمَا هُمْ بِضَارِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَيَتَعَلَّمُونَ مَا يَضُرُّهُمْ وَلَا يَنْفَعُهُمْ وَلَقَدْ عَلِمُوا لَمَنِ اشْتَرَاهُ مَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍوَلَبِئْسَ مَا شَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ» 🔆 «و (يهود) آنچه (از افسون و سحر كه) شياطين (از جنّ وانس) در عصر سليمان مى‌خواندند، پيروى مى‌كردند وسليمان هرگز (دست به سحر نيالود و) كافر نشد ولكن شياطين، كفر ورزيدند كه به مردم سحر وجادو مى‌آموختند و (نيز) از آنچه بر دو فرشته، هاروت وماروت، در شهر بابل نازل شده بود (پيروى نمودند. آنها سحر را (براى آشنايى به طرز ابطال آن) به مردم مى‌آموختند.) وبه هيچ‌كس چيزى نمى‌آموختند، مگر اينكه قبلًا به او مى‌گفتند ما وسيله آزمايش شما هستيم، (با بكار بستن سحر) كافر نشويد (واز اين تعلميات سوء استفاده نكنيد،) ولى آنها از آن دو فرشته مطالبى را مى‌آموختند كه بتوانند به وسيله آن ميان مرد و همسرش جدايى بيفكنند (نه اينكه از آن براى ابطال سحر استفاده كنند). ولى هيچگاه بدون خواست خدا، نمى‌توانند به كسى ضرر برسانند. آنها قسمت‌هايى را فرا مى‌گرفتند كه براى آنان زيان داشت و نفعى نداشت، و مسلّماً مى‌دانستند هركس خريدار اينگونه متاع باشد، بهره‌اى در آخرت نخواهد داشت وبه راستى خود را به بد چيزى فروختند، اگر مى‌فهميدند.» 📗 سوره بقره، آیه ۱۰۲ 🔷🔹 در زمانی نزدیک به پیامبری حضرت سلیمان که سحر بسیار رایج شده بود، خداوند دو مَلَک برای آموزش باطل‌السحر برای مردم فرستاد. این دومَلَک به مردم گوشزد کردند که این آموزش، ابزار امتحان است تا از آن استفادۀ نابجا نکنند؛ 🔹 اما مردم، در مقام شاگردی، از آموخته‌های خود سوءاستفاده ‌کردند و با ناشکری، نعمت یادگیری باطل‌السحر را اسباب تفرقه میان زوجین قرار دادند. 🔹 خدای سبحان استادِ بسیار خوب در خدمت انسان قرار می‌دهد و نعمت برقراری ارتباط با مَلَک و توفیق شاگردی او را عطا می‌کند. ⏪️ در مقابل، *انسان باید از یادگیری‌ها استفادۀصحیح داشته و شاکر باشد و از نعمت سوء‌استفاده نکند.* 🌀 برای مثال، خدا نعمت مطالعۀ کتب ارزشمند به انسان می‌دهد تا مطالب صحیحی یاد بگیرد؛ اما سوء‌برداشت و یا تحریف و ... از کتاب، ناشکری نعمت است. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
📌متن پرسش👇 سلام یه بنده خدایی هم مژه کاشته هم ناخن وقتی میگیم که برای غسل و وضو مشکل داره میگه من نه حرف شیخا رو قبول ندارم نه حرف مراجع عظام تقلید میگه کجای قران همچین چیزایی نوشته که اینا میگن میگه اونا از خودشون میگن وگرنه چه مشکلی داره زیر ناخن و کنار انگشتام که خیس میشه حالا پشت ناخن خیس نشد چی میشه مگه یا روی مژه هام که خیس میشه کافیه 📌پاسخ پرسش👇 💠 بسم الله الرّحمن الرّحیم 🔶️ سلام علیکم 🔷️ اگر کسی به علما و مراجع تقلید اعتماد ندارد لااقل باید خودش وارد حوزه‌های علمیه شود، سالهای سال زحمت بکشد و به تحصیل علم بپردازد تا مجتهد شود و بتواند احکام دین را از منابع آن (قرآن، احادیث و عقل قطعی) استخراج نماید و گر نه بدون علم و اطلاع حق فتوا و نظر دادن ندارد که اگر چنین کند گرفتار دروغ بستن به خدا و پیغمبر اکرم (ص) می‌شود که خود از گناهان بسیار بزرگ است. 🔷️ آیا این کار صحیح است که اگر حکمی بر خلاف هوا و هوس ما بود بگوییم علما و مراجع تقلید از خودشان چنین چیزی می‌گویند و به آنها تهمت دروغگویی بزنیم؟؟؟ 🔷️ به غیر از قرآن کریم، روایات اهل بیت علیهم السلام و عقل قطعی نیز از منابع احکام دین به شمار می‌آیند. قرآن مجید بیشتر به کلیات و اصول معارف و احکام دین پرداخته است و بیان جزئیات آموزه‌های دین به اهل بیت علیهم السلام واگذار شده است. بنابراین قرار نیست همه‌ی جزئیات احکام در قرآن باشد و ما بپرسیم کجای قرآن آمده اگر آب به ناخن یا پلک چشم و... نرسد وضو و غسل و تیمم باطل است. 🔷️ قرآن کریم در مورد وضو گرفتن می‌فرماید: فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ/ هنگامی که به نماز می‌ایستید، صورت و دستها را تا آرنج بشویید (مائده، ۶) یعنی کل صورت و دستها تا آرنج باید شسته شود اما وقتی خانمی ناخن یا مژه‌ی مصنوعی کاشته یا لاک زده است مانعی بر دست و صورت ایجاد کرده و اجازه نمی‌دهد بخشهایی هر چند کوچک از صورت و دستها شسته شود. اگر بگویید چه اشکالی دارد روی مانع شسته شود؛ در آن صورت باید پاسخ بدهید چه اشکالی دارد با دستکش پلاستیکی آشپزخانه وضو بگیریم یا بر روی صورت ماسک پلاستیکی داشته باشیم وضو بگیریم. آیا در این دو حالت شستن صدق می‌کند؟؟؟ 🔷️ از آنجا که کاشت ناخن برای غسل، وضو و تیمم مشکل ایجاد می‌کند راهی برای انجام آن وجود ندارد. چون با انجام این کار شما عمدا مانعی برای رسیدن آب (یا دست کشیدن به ناخن در تیمم) به ناخن که جزئی از اعضاء وضو و غسل و تیمم است ایجاد کرده‌اید. در صورت انجام این کار نماز و حتی روزه که گاهی نیاز به غسل دارد دچار مشکل می‌شود و باطل می‌گردد. کاشت مژه هم به همین صورت است. 🔷️ برای وضو گرفتن و انجام غسل و تیمم باید حتما ناخن و مژه‌های کاشته شده کنده شود و مانع برطرف شود. ● برای اطمینان با دفتر مرجع تقلید خود تماس بگیرید. --------------------------