🔸حضرت آیت الله خامنهای:تولیدکنندگان رزمندگان جنگ اقتصادی با دشمنان هستند و باید با این چشم به آنها نگاه کرد
🔹اگاهی برای فعالیت یک واحد تولیدی باید نه از ۷ خوان بلکه از ۷۰ خوان عبور کرد که مسئولان باید این مشکل جدی را حل کنند و مقررات زائد و موانع تولید را رفع کرد.
🔹 این نگاه ویژه دولت به بنگاههای متوسط و کوچک ، رکن اصلی در اقتصاد مقاومتی است که همه مسئولان آن را پسندیده اند و قول اجرا داده اند که البته کارهایی هم شده است.
🔹اگر به نکات گفته شده اهتمام جدی شود، تحریمها واقعاً به فرصت تبدیل می شود، همانگونه که در ماههای اخیر نیز چون واردات برخی کالاها دشوار شده، برخی مسئولان به شرکتهای دانش بنیان مراجعه کرده اند و مقداری از ظرفیت های جوانان، شرکتهای دانش بنیان، جهاد دانشگاهی و مجموعه های تولیدی به کار گرفته شده است.
🔹رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان رونق تولید را نیازمند چهار نهاده دانستند: «نیروی انسانی»، «سرمایه»، «فناوری» و «مدیریت اقتصادی».ایشان نیروی انسانی ایرانی را انصافاً بی نظیربرشمردند و گفتند: این واقعیت امروز مورد اذعان اندیشمندان برخی کشورهای دیگر نیز قرار دارد.
🔹رهبر انقلاب اسلامی، نقدینگی حداقل ۱۸۰۰ هزار میلیاردی و نیز فناوری قابل قبول در بسیاری از زمینه ها را دو نهاده قابل قبول دیگر خواندند و افزودند: اما در بخش مدیریت اقتصادی با وجود تلاشهای قابل تقدیر، باید با حساسیت بیشتر برنامه ریزی و عمل کرد تا مشکلات موجود در روند رونق تولید کاهش محسوس یابد.
🔹حضرت آیت الله خامنهای شکل گیری نوعی تحرک در سال جاری در زمینه های تولید صنعتی، کشاورزی، انرژی، پتروشیمی و لوازم خانگی را امری مبارک خواندند و با تأکید بر لزوم تقویت کامل این حرکت افزودند: این واقعیت نشان می دهد کسانی که از بن بست در کشور حرف میزنند، کاملاً اشتباه می کنند.
🔹رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه این واقعیات باید انگیزه و امید و تلاش مدیران را افزونتر کند، یک نکته بسیار مهم را درباره هدف رونق و پیشرفت اقتصادی کشور بیان کردند.
🔹ایشان گفتند: از نظر اسلام، صِرفِ ثروتمند شدن کشور، مطلوب نیست بلکه هدفِ پیشرفت اقتصادی، تأمین عدالت اجتماعی و ریشه کن کردن فقر است وگرنه مانند کشورهای پیشرفته ای مثل آمریکا می شویم که طبقات ضعیف همچنان مشکلات عمیقی دارند.
رهبر انقلاب، در دیدار امروز رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت:
از فروع و حواشی به جد دوری کنید.
#موسي_بن_جعفر_عليه_السلام
* همنشيني با اهل دين *
«يا هشام: مجالسة أهل الدين شرف الدنيا و الآخرة.»
انسان گاهي قيمت خود را نميداند به همين علت يا افسرده ميشود يا خود را ارزان ميفروشد. حضرت در اين سفارش به هشام ميفرمايد:
اي هشام! مجالست با اهل دين شرف دين و دنياست.
حضرت در اين روايت از عبارت « مجالسة » استفاده ميكنند « مجالسة » به معناي همنشيني است و اين همنشيني مقيد به متدينين شده است منظور مصاحبت و مكالمه و مؤانسه نيست بلكه فقط همنشيني منظور است.
اگر خدا به ما اجازه دهد در فضايي كار كنيم و يا زندگي كنيم كه اطرافيانمان متدينين باشند يعني كساني كه حلال خدا را حلال و حرام خدا را حرام ميشمارند و اساس زندگيشان بر طاعت خداي سبحان است و قصد بي مبالاتي ديني ندارند، اين همنشيني در هر دو عالم به ما اعتبار خاصي ميبخشد.
مجالست باب مفاعله است و مفاعله دو جانبه است و دو طرف در كنار يكديگر مي نشينند. اين مجالست، مجالست با اهل الدين است نه با اهل مال، يا اهل مدرك و اهل شهره و اهل شهوه و نه حتي با اهل سليقه و اهل جمال.
استاد بروجردي
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
ميلاد نورانی هفتمین خورشید امامت و ولایت، باب الحوائج الی الله، حضرت مولا امام موسی بن جعفر صلوات الله علیه بر امام زمان علیه السلام و پیروانش مبارک باد.
حضرت امام موسی بن جعفر علیه السلام فرمودند:
از ما نیست آن که هر روز، نَفس خویش را به حساب نمی کشد، تا اگر کار نیک انجام داده، از خدا توفیق بیشتر خواهد و چنانچه مرتکب کار ناشایسته گردیده، از او طلب آمرزش کرده و توبه نماید.
(کافی:۴۵۳/۲؛بحارالانوار:۷۲/۶۷)
💠 ویژگیهای عاقل در کلام امام کاظم (ع)
🔅 عاقل، کلام را برای کسیکه میترسد آن را تکذیب کند نقل نمیکند. (إِنَّ الْعَاقِلَ لَا يُحَدِّثُ مَنْ يَخَافُ تَكْذِيبَهُ)
🔅 عاقل از کسیکه احتمال می دهد به درخواست او پاسخ منفی دهد درخواستی نمی کند.(وَ لَا يَسْأَلُ مَنْ يَخَافُ مَنْعَهُ)
🔅 عاقل وعدهای که توانایی انجام آن را ندارد نمیدهد.(وَ لَا يَعِدُ مَا لَا يَقْدِرُ عَلَيْه)
او به ظرفیت و توان خویش واقف است. اموری را که از قدرت و توان او خارج است وعده نمیدهد.
📚 برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی
⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید:
http://bit.ly/2zaSkD4
#ادامه_جملات_نغز_استاد
١٦٩٣-يقين در لغت علمي است كه شك و ترديد و زوال با آن همراه نباشد و در اصطلاح رويت و مشاهده امريست به نيرو و قوه ايمان نه با حجت و دليل و برهان
همانطور كه ايمان اعلي مراتب اسلام است ، يقين هم بالاترين حد ايمان است كه سالك بدان دست مي يابد و انبياء و اولياء و كاملان و متابعان آنها را مرتبه اي بالاتر از يقين نيست .
١٦٩٤-يكي از منازل يقين ، خوف است كه مربوط به قشر علماء و خواص است كه از سوء عاقبت نگران هستند.
١٦٩٥-خوف، جاهل را عالِم و عالِم را اهل اخلاص و يقين مي كند پس عامل يقين حركتي است كه ابتدائا با خوف از حق صورت مي گيرد.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كتاب قطره ايي از دريا
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
🔻من همچون سگ اصحاب کهف در آستانه مزار امامین کاظمین(ع) زانو زده ام
🔹خواجه نصیر الدین طوسی که خود بزرگ فیلسوف، منجم، ادیب، فقیه و ریاضیدان جهان اسلام است، وقتی خود را در آستانه مرگ می بیند، وصیت می نماید که مرا از جوار باب الحوائج، موسی بن جعفر(ع) بیرون نبرید و در آن حرم شریف دفن نمایید و برای احترام به مقام آن امام بزرگوار، هیچ یک از القاب مرسوم «آیت الله، علامه و...» بر قبرم ننویسید بلکه این آیه قرآن «وَ کَلْبُهُمْ باسِطٌ ذِراعَیْهِ بِالْوَصید» را بنویسید.
🔰این آیه که مربوط به داستان اصحاب کهف در قرآن است، نشان از فهم و درک خواجه نصیرالدین است که می گوید: «من همچون سگ اصحاب کهف در آستانه مزار امامین کاظمین(ع) زانو زده ام.»
💠 #صلوات_مخصوصه امام موسی بن جعفر الکاظم(علیه السلام)
🌺اللّـهُمَّ صَلِّ عَلَى الاَْمينِ الْمُؤْتَمَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَر
اَلْبَرِّ الْوَفِىِّ، اَلطّاهِر الزَّكِىِّ، اَلنُّورِ الْمُبينِ، اَلْمُجْتَهِدِ الْمُحْتَسِبِ، اَلصّابِرِ عَلَى الاَْذى فيكَ🔅
اَللّـهُمَّ وَ كَما بَلَّغَ عَنْ ابآئِهِ مَا اسْتُودِعَ مِنْ اَمْرِكَ وَنَهْيِكَ
وَ حَمَلَ عَلَى الْمَحَجَّةِ، وَكابَدَ اَهْلَ الْعِزَّةِ وَالشِّدَّةِ فيما كانَ يَلْقى مِنْ جُهّالِ قَوْمِهِ🔅
رَبِّ فَصَلِّ عَلَيْهِ اَفْضَلَ وَ اَكْمَلَ ما صَلَّيْتَ عَلى اَحَدٍ مِمَّنْ اَطـاعَكَ و َنَصَحَ
لِعِبادِكَ،اِنَّكَ غَفُورٌ رَحيمٌ🔅
🌷اللّهمّـ صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم🌷
٢-١
#روانشناسي_در_قران
"لزوم قرار گرفتن در جمع صالحين"
خداي سبحان در آيه ٥ سوره مباركه حمد مي فرمايد:
إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
خدايا فقط تو را عبادت مي كنيم و از تو كمك مي جوييم
در اين قسمت دو فعل جمع آمده است زيرا :
بعضی از انسانها از همنوع خود گريزان و جمع گریز هستند. مشکل آنها این است که نقایص خود را کمال می دانند و معتقدند: بودن با مردم فايده ندارد و نيازي به قرار گرفتن در جمع هم نمي بينند و فكر مي كنند به تنهايي مي توانند مشكلات خود را حل كنند این اندیشه صحیح نيست. إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ما را به اين باور مي رساند که همه ما به قرار گرفتن در جمع سالم نياز داريم. اندیشه سالم به ما می گوید برای هر حرکت مثبت باید حتما در جمع خوبان باشیم.
عبارت متکلم مع الغیر آمده است. در الف بای اولیه به ما آموزش داده می شود خود را در جمع قرار بدهيد و بدانيد برکتی که در جمع قرار دارد در فرد نیست .
""راه مستقيم، اعتدال و دوري از افراط و تفريط ""
آیه ٦ : اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ
خدايا ما را به راه راست هدايت كن
در شبانه روز یک درخواست بارها تکرار می شود و ما فقط یک دعای واجب داریم: اهدنا الصراط المستقیم .
همه دعاها مستحب است، وقتی به خدای سبحان می گویم اهدنا يعني همه ما قابلیت هدایت شدن داريم. منتها جمع را در نظر مي گيريم. همه جمعِ امت پیامبر که این دعا و این خواهش را بر زبان می آورند، قابلیت هدایت پذیری دارند و اگر غير از اين بود، از آنها خواسته نمي شد هر روز این دعا را داشته باشند .
لا صلاة الا بفاتحه الکتاب نمازی نیست مگراین که سوره حمد در آن قرائت شود و در هر سوره حمد این دعا توسط بنده تكرار مي گردد. نتيجه ايي که از این آیه می گيريم این است که اندیشه هدایت نشدن را از سر خود دور نماييم و همه ما تصورمان این باشد که خواستن توانستن است، فقط بايد اظهار و درخواست داشته باشيم.
اهدنا از این جهت است که هرکدام از ما قابلیت پیدا کردن مسیر و به مقصد رسیدن را داریم.
گاهي شرح حال علماء را می خوانیم و می گوییم سعادت با آنان يار است زيرا به مقصود رسيدند اما ما یک عمر تلاش كرديم و به مطلوب خود واصل نشديم. این اندیشه غلط است و ايجاد نا اميدي و يأس مي كند. اندیشه درست از خدا خواستن و يقين به نتيجه داشتن است .
اگر انسان قابلیت رسیدن به مقصود را نداشت هر روز به او گفته نمی شد باید این جمله را به زبان بیاوری. (همه ما می توانیم به مراتب عالي واصل شویم.)
در دعای ام داوود مي خوانيم: وَ اجْعَلْهُمْ اخوانی فیک وَ اعوانی علی دعائک
خدایا تمام انبیا و ملائک و خوبان و صدیقین و شهدا و اوتاد را برادر من قرار بده. یعنی آنقدر به آنها نزدیک شويم و ارتباط تنگاتنگ داشته باشيم كه حكم نزديكترين ها را براي ما داشته باشند. یعنی امكان دارد انسان به جبرییل به آدم و شیث و ابراهیم.... نزدیک بشود؟ بله امكانش وجود دارد و منوط به طلب و بلند همتي در دعاي افراد است.
بنابراين اندیشه صحیح این است بالاخره با درخواست، انسان واصل می شود.
هر درخواستی مقدمه وصول است.
از ابتدا خود را ناکام تصور نکنیم. ضمیر ناخوداگاه ما هوشیار است. هر برنامه ايي بدهیم جدی می گیرد. به او بگوییم به جایی نمی رسی! نمی رسد اما اگر بگوييم خدا آموزش داده پس واصل مي شويم، حتما نتيجه خواهيم گرفت .
معضل اساسی در جامعه اينست: انسان ها یا بدنبال افراط یا بدنبال تفریط هستند و خيلي تنظيم و متعادل نيستند . یا در خط كسالت و فشلي و لااباليگري که هیچ چیزی را قبول ندارند، هستند یا فقط در عبادت و در مسائل ظاهری گير كرده اند .از يك طرف فقط تفريح و خوشگذراني از يك طرف فقط زيارت و عبادت و .....
انسانی که اسلام به ما نشان می دهد متعادل است. نه افراط دارد نه تفریط. اشكال كار این است كه بعضی وقت ها نواقصمان را عبادت می دانیم و نمی دانیم چقدر دین زدگی ایجاد می کنیم.
چرا فرزندان تعداد زيادي از متدینين با آنها فا صله اعتقادي دارند؟ به دليل همین کج روی هاست.
همه می توانیم در خط اعتدال قرار بگیریم. (صِراطِ المستقیم خط اعتدال است. )
در روایتی رسول اکرم صلی الله علیه واله فرمودند: برادرم موسی چشم راستش نابینا بود و چشم چپش بینا بود و حضرت عیسی چشم راستش بینا بود و چشم چپش نابینا بود و من از هر دو چشم بینا هستم.اشاره به اينكه حضرت موسی بُعد دنیا گراییش بیشتر بود و حضرت عیسی بُعد معناگراییش بیشتر بود و من از هر دو چشم بینا هستم یعنی من در مادیات و معنویات معتدل هستم و هرکدام را سرجای خود بكار مي بندم.
اندیشه انسان مومن نيز با تبعيت از پيامبر (ص) باید قبول اعتدال باشد .نگويد چون همیشه به معنویات گرايش داشتم در حال حاضر نيز نمي توانم تغييري ايجاد كنم و يا برعكس و افراط در ماديات .
نبايد بخاطر امور ظاهري از امور باطني غافل شد و نه به جهت امور باطني از امور ظاهري غافل شد و توصيه به صراط مستقيم يعني همين اعتدال و تنظيم عملكرد.
بطور مثال مستحب است خانمها به هنگام نماز گردنبند بر گردن بياويزند اما بعضي از افراد كه يك جانبه گرايي دارند ممكن است گردنبند را به غلط تجمل و مانع حهش خود بدانند و با اين كار مخالفت كنند در حاليكه اسلام همان قدر که به باطن بها می دهد به ظواهر هم اهميت می دهد. انديشه صحيح، قرار گرفتن در مسير شريعت است نه وضع كردن قوانين سليقه ايي .
و يا در مثالي ديگر خود را عصباني و تندخو بدانيم و بگوييم نميتوانم آرام باشم و يا خيلي نرم و بي اهميت و بي توجه به اطراف باشيم و بگوييم نميتوانم عكس العمل غيورانه انجام دهم . در روانشناسي قراني و صراط مستقيم هر دو غلط است و عصبانيت و نرمخويي هركدام جايگاه خاص خود را دارد و هر دو در موقعيت خاص لازم و ضروري و هر دو با هم عجين شده است . نرمی محض و قاطعیت محض هر دو غلط است. و ما قابليت بدست آوردن اين اعتدال را داريم چون اجازه درخواست آن روزانه و چندين بار داده شده است.(اِهدِنَا الصراط المُستقيم)
آيا هر روز آب استخر را در یک استکان خالی می کنند؟ قطعا خير زيرا هم مقدور نيست و هم كار غير عاقلانه و عبثي است لذا همين كه قران امر به كاري و درخواستي مي كند گوياي اينست كه ظرفيت آن در انسانها موجود و امكان تحقق درخواست وجود دارد و همچنين هیچ کار درستی (اعتدال)سخت نیست و مملو از لذت است و لذت هم سختی ندارد. بین خوشی و سختی تعارض است.
" "نعمت با لذت توام است""
وقتي عرض مي كنيم : انعمت علیهم ، نعمت به معني نرمي و راحتي است که از آن لذت برده می شود. بنابراين نمي توانيم بگوييم خیلی علاقمندم معتدل باشم ولی کار سختی است. . اگر واقعا باور کنيم در اعتدال لذت است، سختی را نمی بینم. اگر لذت اعتدال را نمی بینم چون ابتدا به سختيها و عدم توانايي خود توجه كرده ايم.
اندیشه صحیح این است که هر کدام از ما در هر جایگاهي قرار داریم باید دو احتمال را در مورد خودمان در نظر بگيريم:
١- ممکن است به مرحله تثبيت در اعتقادات نرسيده باشيم .
٢- ممکن است یک زاویه انحرافی داشته باشیم ولي بدليل خاطر جمعي از خود و يا داشتن اصل و نسب و ريشه مذهبي بودن، متوجه اين انحراف نشده ايم، در حاليكه اين انديشه ناصحيح، شروع لغزش واحساس استغناء از مبدأ اعلي و در نتيجه سقوط در سراشيبي است .
مقدس اردبیلی عالمي بود که پشت اسب امام زمانش سوار می شد و طلبه های بزرگ خاک نعلین او را پاک می کردند. روزی دیدند خیلی خوشحال هست. از او علت را پرسيدند، گفت: بعد از 25 سال که روی مسئله ریا کار کردم امروز به نظرم آمد عملم خالص شده است.
مقدس هرگز اين تصور را نداشت من که دائم خدمت حضرت ولی عصر تشرف دارم منحرف نمي شوم عملم مشرکانه نيست. او در طول بيست و پنج سال احتمال زاویه انحراف در خودش را باور داشته است و امکان سقوط را هم در نظر مي گرفته است. طلحه و زبیر که 25 سال مرید امیرالمومنین علیه السلام بودند ، سقوط جدی و وحشتناک کردند.
ادامه دارد
استاد بروجردي
٩٠/٣/٢٩
كلاس روان شناسي در قران
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
🎥 اشکهای آیتالله جوادی آملی با درد مردم
🔹وجود مبارک امیرالمومنین(ع) از افطاری بچههای خودش میزند برای گرسنه نماندن یک مشرک در مملکت.
🔹در مملکت ما همه چیز هست، این گرانیها برای چیست؟
🔹مرتب اختلاس سه هزار، چهار هزار... خدا خوشش نمیآید.